Spring naar bijdragen

Ben jij een wedergeboren christen?


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Divine_will:

De doop heeft wel degelijk betekenis door de zin die eraan wordt gegeven in en door de betreffende individu die gedoopt is. Ook als dat een kinderdoop was bij de, want het is het geloof van Jezus Christus dat hij als volwassene al of niet heeft, dat met terugwerkende kracht de zin geeft aan zijn doop als kind.  Dat kan een ander inderdaad niet voor Hem ‼️ bepalen

Het is een onzalige strijd dat wel te willen doen.     De hand die de voet afhakt schaadt Zijn Lichaam.  Vissen zijn Zijn vrienden, niet je voedsel. Gods Rijkdomis veelkleurig. Efeziërs 3.

Vertel mij de betekenis van de babydoop?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 195
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Christendom en gnostiek sluiten elkaar uit, een gnostische christen is dan ook niks meer dan een contradictio in terminis.

Je lijkt wel een farizeeër, die dachten ook dat zij heilig waren door zich te wassen in een beetje water. De reiniging van de zonde is geestelijk. Romeinen 8 14Gal. 5:18Immers, zovelen

Dat denk ik niet, heb je wel goed gelezen? Waarom doopte Johannes in eerste instantie met water? Om Jezus openbaar te maken. Een tweede betekenis is, met Jezus begraven en opgestaan in een n

25 minuten geleden zei Thinkfree:

Vertel mij de betekenis van de babydoop?

Dat kan een ander niet voor je bepalen. Alleen Hij bepaalt wiens doop “geldig” is.  Ook in hen die als baby gedoopt waren. Niet een ander. Jij niet, ik niet, Piet en Klaas niet, HIJ ALLEEN 

Wie zijn wij nou om voor een andere gelovige die als baby is gedoopt en die gelooft, te bepalen dat diens doop “niet geldig” zou zijn…. Wáár zijn wij dán mee bezig…

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja uiteraard Divine Will, maar zoals vele Europeanen doen, is van kinds af dopen, wat catechese en dan de communie, eerste en plechtige. Enfin, zo was dat in mijn tijd in de katholieke gemeenschap/school.

Maar als wij van baby af met de catechese zouden beginnen, zo dus vormen (communie) en dan pas dopen; zou dat volgens de Bijbel zijn. 

We kunnen baby’s wel dopen en blijven dopen hoor :) Geen oordeel daarin. Maar het zou goed zijn als we daar nog eens overgaan wanneer we echt herboren/gevormd in Hem zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Divine_will:

Dat kan een ander niet voor je bepalen. Alleen Hij bepaalt wiens doop “geldig” is.  Ook in hen die als baby gedoopt waren. Niet een ander. Jij niet, ik niet, Piet en Klaas niet, HIJ ALLEEN 

Wie zijn wij nou om voor een andere gelovige die als baby is gedoopt en die gelooft, te bepalen dat diens doop “niet geldig” zou zijn…. Wáár zijn wij dán mee bezig…

Het gaat om het bijbelse principe dat de waterdoop geoorloofd is nadat men met hun hart gelooft en de mond belijd.

Net als dat het heilig avondmaal alleen voor de heiligen is, je gaat baby's toch ook niet aan de brood en wijn zetten, om vervolgens te schreeuwen ja wie zijn wij om te oordelen of het geldig is, dat slaat nergens op het principe bij de waterdoop en het avondmaal zijn persoonlijke bewuste zaken die mogen toegepast worden nadat men met het hart gelooft en met de mond belijd.

Baby's daar aan deel laten nemen heeft geen enkele betekenis, dat is een bijbels principe en bovendien speel je voor God indien je dat wel doet.

Zij zullen als ze bij zinnen zijn zelf hun keus moeten maken.

Voor of tegen God

Degene die tegen God zijn mogen niet deelnemen aan de sacramenten toebedeeld aan de heiligen, die voor God zijn willen dat graag.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Thinkfree:

Het gaat om het bijbelse principe dat de waterdoop geoorloofd is nadat men met hun hart gelooft en de mond belijd.

 


Markus 10: 13-16

Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet, want derzulken is het Koninkrijk Gods.

 

15 uur geleden zei Thinkfree:

Net als dat het heilig avondmaal alleen voor de heiligen is,

Het Lichaam van Christus is voor de HeiligeNiet voor de zg heiligen.

 

15 uur geleden zei Thinkfree:

 

en bovendien speel je voor God indien je dat wel doet.

Een ieder die meent dat eender welk sacrament of ritueel door menselijke tussenkomst toegediend op welk moment dan ook van enig belang is is verdwaald.  Niet alleen de Jehova’s Getuigen waarvan je aangaf “ met name de leiding belazeren de boel bot gezegd heel duidelijk”, dit gebeurt over de hele kerkbreedte.

 

15 uur geleden zei Thinkfree:

Degene die tegen God zijn mogen niet deelnemen aan de sacramenten toebedeeld aan de heiligen, die voor God zijn willen dat graag.

Wat wederomgeboren moet worden is de Zoon  in de mens. Deze slaapt en moet gewekt worden. Wat tegen God is is de oude natuur in ieder mens.  Die laatste wordt door de wederomgeboren Zoon in de mens aan het kruis geslagen.  Dat is een verborgenheid waaraan geen enkel kerkgenootschap, geen enkel ritueel of sacrament ook maar enig gezag over heeft. De kerk zal Jezus nooit levend gevangen nemen! Ze kunnen Dit niet aanraken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Divine_will:

Markus 10: 13-16

Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet, want derzulken is het Koninkrijk Gods.

Ja tuurlijk moeten de kinderen tot Jezus komen, let wel kinderen geen baby's alhoewel deze ook tot Christus gebracht moeten worden dat doe je door het woord of evangelisatie, niet door een teken verkeerd te gebruiken.

Je verteld de kinderen over Jezus en wat ie gedaan heeft zo breng je de kinderen tot Jezus, waarop er nog steeds een persoonlijke keuze bij hen is.

Het evangelie is zeer eenvoudig, niet verborgen voor de kinderen, hen zonder hun weten of tegen hun wil in dopen heeft niets te maken met je kinderen naar Jezus brengen dat doet de kinderdoop namelijk niet.

Geloof is uit het gehoor niet door de kinderdoop.

34 minuten geleden zei Divine_will:

Een ieder die meent dat eender welk sacrament of ritueel door menselijke tussenkomst toegediend op welk moment dan ook van enig belang is is verdwaald.  Niet alleen de Jehova’s Getuigen waarvan je aangaf “ met name de leiding belazeren de boel bot gezegd heel duidelijk”, dit gebeurt over de hele kerkbreedte.

Dan zul je het onderbouwen moeten vanuit de schrift, naar mijn mening zijn mijn punten gebaseerd op de schrift indien niet zul je dit toch duidelijk aan moeten tonen, en niet een paar stukjes uit hun context grijpen om een valse leerstelling te onderbouwen zoals; laat de kinderen tot mij komen dus daarom is de babydoop goed.

Zoals ik dat punt simpel onderuithaal door de waarheid te zeggen dat het geloof uit het gehoor is en men brengt de kinderen bij God in de bijbelse waarheid, niet door uiterlijke rituelen uit te voeren buiten hun weten om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Divine_will:

De doop is een beeld van de besnijdenis van het hart. @Thinkfree De Wedergeborene maakt geen beelden.

Iedereen maakt of denkt weleens in beelden, nu weet ik dat je bedoeld of heenwijst naar gij zult geen gesneden beelden maken in de hemel of op de aarde of onder de aarde van God, je slaat m.i daar de plank mis, en gaat niet in op mijn eerdere betoog, nu geeft dat niet en laat ik het hier bij voor nu, al het geschrevene is bedoeld voor het goede niet om iemand de grond in te willen trappen dus laten wij samen hiervan overdenken en leren. 🙂

Ik laat het hierbij voor nu 

Vriendelijke groeten

Of heilige groeten

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Wedergeborene is reeds Gehuwd en vast dus ook niet en houdt ook geen “avondmaal”. Hij drinkt pas weer van de wijn in het Koninkrijk. 

Wat zou u zich dus druk maken om de (vermeende) splinter in het oog van kinderdopers en al deze zaken. Zoals een hond terugkeert naar zijn eigen braaksel, zo herkauwt een dwaas zijn dwaasheid (Spreuken 26:11)

Lucas is voor de Bruid. Marcus is voor de in slaap gevallen kerk. Mattheus is voor de Joden.

 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 26-3-2022 om 12:38 zei Divine_will:

Markus 10: 13-16

Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet, want derzulken is het Koninkrijk Gods.

Dit kan onmogelijk een argument zijn voor de kinderdoop. Als je consequent doorredeneert in dat opzichtdan betekent het dat er enkel kinderen in het Koninkrijk van God zullen komen. Dat lijkt me zeker niet het geval. Vers 15 gaat verder over dit onderwerp:

Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan.

Gelijk een kindeken. Lijkend op een kind dus. Met het vertrouwen van een kind voordat het begint met sputteren en gaat redeneren op een bepaalde leeftijd. Onbevangen en onbevreesd, want papa is de sterkste man van de wereld. Als hij zegt dat ik uit de boom moet springen en hij mij opvangt, dan kan dat en doet een kind dat. Het betekent dus niet dat de kinderen maar gedoopt moeten worden. Jezus doopt ze dan ook niet maar zegent hen zoals je kunt lezen in vers 16:

En Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij dezelve.

Jezus wordt heel blij van kinderen; dat ze maar altijd kind zullen blijven als het aankomt op vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sandingisaskill:

Dit kan onmogelijk een argument zijn voor de kinderdoop. Als je consequent doorredeneert in dat opzichtdan betekent het dat er enkel kinderen in het Koninkrijk van God zullen komen. Dat lijkt me zeker niet het geval. Vers 15 gaat verder over dit onderwerp:

Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan.

Gelijk een kindeken. Lijkend op een kind dus. Met het vertrouwen van een kind voordat het begint met sputteren en gaat redeneren op een bepaalde leeftijd. Onbevangen en onbevreesd, want papa is de sterkste man van de wereld. Als hij zegt dat ik uit de boom moet springen en hij mij opvangt, dan kan dat en doet een kind dat. Het betekent dus niet dat de kinderen maar gedoopt moeten worden. Jezus doopt ze dan ook niet maar zegent hen zoals je kunt lezen in vers 16:

En Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij dezelve.

Jezus wordt heel blij van kinderen; dat ze maar altijd kind zullen blijven als het aankomt op vertrouwen.

Dan is deze bijbeltekst uit Jeremia toch heel anders. 

Jeremia 19:9. En Ik zal hunlieden het vlees hunner zonen en het vlees hunner dochteren doen eten, en zij zullen eten, een iegelijk het vlees zijns naasten, in de belegering en in de benauwing, waarmede hen hun vijanden, en die hun ziel zoeken, benauwen zullen.

Vanwege een weddenschap met satan was het doden van Jobs kinderen geen probleem. 

(Job 1:18) Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: Uw zonen en uw dochteren aten, en dronken wijn, in het huis van hun broeder, den eerstgeborene; En zie, een grote wind kwam van over de woestijn, en stiet aan de vier hoeken van het huis, en het viel op de jongelingen, dat ze stierven.

Of Psalmen

Psalmen 137:9. Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

18 uur geleden zei sandingisaskill:

Dit kan onmogelijk een argument zijn voor de kinderdoop. Als je consequent doorredeneert in dat opzichtdan betekent het dat er enkel kinderen in het Koninkrijk van God zullen komen. Dat lijkt me zeker niet het geval. Vers 15 gaat verder over dit onderwerp:

Als je gestorven bent aan je oude mens - als je al begrijpt wat dat nou eigenlijk betekent  - dan zul je de triestheid inzien van de strijd tegen de kinderdoop. Ouders die omringd door een als het goed is liefdevolle geloofsgemeenschap door de doop hun kindje opdragen aan God in de belofte het te zullen opvoeden in geloof.  Want of je het nu doet op latere leeftijd of op kinderleeftijd, het is en blijft , een liefdevol betekenisgevend ritueel. Niets meer en niets minder.     Van het ritueel zelf hangt niets af. Niet op jonge leeftijd en niet op latere leeftijd.  Het heeft betekenis en functie voor de mens die het eraan verleent. En daar is helemaal niets mis mee. De vurige strijd ertegen, daar is iets mis mee. Wie dat niet  voelt, niet inziet, die heeft zijn hart verhard.  Koude harten hete hoofden.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 23-3-2022 om 13:43 zei Hermanos2:

Ik lees deze vraag in een ander topic. Hoe denken anderen over de wedergeboorte van de gelovige christen? 

Kun je in dit leven wel wedergeboren zijn/worden? Volgens mij niet. Het proces kan hier op gang gebracht worden maar niet afgesloten. De wedergeboorte vindt haar voltooiing na de wederkomst wanneer men in de herschepping een nieuw lichaam krijgt. 

In dit leven uit men in gebed de wens om wedergeboren te worden. Dat God jouw kompas wordt, jouw leven stuurt. 

Dat zet het proces in gang. In het begin neemt de mens het initiatief om God te zoeken waarna God het overneemt. Hij helpt om tot geloof te komen. Naarmate men dichter tot God nadert wordt het steeds minder jij en steeds meer God die actief stuurt en je naar Zich toe trekt. 

 

Jezus zei, je moet wedergeboren zijn, anders kom je niet in het koninkrijk van God.
Wedergeboorte is iets anders dan het heiligingsproces. Het heiligingsproces duurt tot aan je dood en daarna zal Heer Jezus het voltooien door ons een nieuw lichaam te geven bij Zijn wederkomst. Ons voor eens en altijd te verlossen van zonde.

De wedergeboorte is per direct bij bekering en geloof. Je ontvangt een nieuw hart, nieuwe verlangens. Je oude ik zal vervangen worden door een nieuwe ik. Het is o.a. deze radicale verandering en het heiligingsproces dat zekerheid van redding geeft.

Als je net geboren bent, kun je niet gelijk lopen. En zeker niet rennen. Maar je bent geboren. Zo ook hetzelfde met wedergeboorte.
Wedergeboorte is eenmalig. Het proces daarna is het gevolg van de wedergeboorte.

Belangrijkste vraag voor een christen is, ben ik wel wedergeboren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Wesley:



Belangrijkste vraag voor een christen is, ben ik wel wedergeboren?

Hoi Wesley, hoe kom je erachter of je wedergeboren (born from above) bent? Vaak wordt alles 'vergeestelijkt'. Ook hier op dit forum. Ook @Hetairos doet uitspraken zoals: wie het vatte kan, vatte het. Ik begrijp zijn goede bedoeling wel maar het wordt op deze manier wel allemaal erg zweverig.

Als het een gevoel is, deze veranderde toestand van het hart, dan ligt het gevaar van verbeelding op de loer. 

Waar is onze zekerheid, onze houvast? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Wesley:

Jezus zei, je moet wedergeboren zijn, anders kom je niet in het koninkrijk van God.

Het staat er iets anders: "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien." Johannes 3:3 (NBG1951)

10 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoi Wesley, hoe kom je erachter of je wedergeboren (born from above) bent? Vaak wordt alles 'vergeestelijkt'.

Wie doet je 'opnieuw geboren' worden? Hoe kan je dit anders zien dan 'geestelijk'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Ook @Hetairos doet uitspraken zoals: wie het vatte kan, vatte het. ... het wordt op deze manier wel allemaal erg zweverig.

Hoezo, zweverig? Het blijkt dat sommigen hier en andere mening hebben dan ik. Ik meen, dat ik ze met 'wie het vatten kan, vatte het' ook verder geen last opleg. Jezus zegt in een ander verband iets vergelijkbaars: "Niet allen vatten dit woord, maar alleen zij aan wie het gegeven is" Matth. 19:11 (HSV). 

Ik zie de dingen anders, maar ik heb niet altijd zin in die beruchte forum/media discussies. Eigenlijk laat ik het dan in het midden: "Ik leg je mijn visie voor maar of je er wat aan hebt, bepaal je natuurlijk altijd zelf". Dus: Wie het vatten kan, vatte het. De rest laat het maar gewoon wegwaaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hetairos:

Hoezo, zweverig? Het blijkt dat sommigen hier en andere mening hebben dan ik. Ik meen, dat ik ze met 'wie het vatten kan, vatte het' ook verder geen last opleg. Jezus zegt in een ander verband iets vergelijkbaars: "Niet allen vatten dit woord, maar alleen zij aan wie het gegeven is" Matth. 19:11 (HSV). 

Ik zie de dingen anders, maar ik heb niet altijd zin in die beruchte forum/media discussies. Eigenlijk laat ik het dan in het midden: "Ik leg je mijn visie voor maar of je er wat aan hebt, bepaal je natuurlijk altijd zelf". Dus: Wie het vatten kan, vatte het. De rest laat het maar gewoon wegwaaien.

De wedergeboorte is een proces dat begint met een verandering van geest, van het hart. Het kan niet anders of dat moet zichtbaar worden aan de buitenkant. Voor jezelf en voor je omgeving. De wedergeboorte zal zichtbaar zijn door bijvoorbeeld het afdoen van de werken van het vlees. Het laten zien van de vruchten van de geest. het verlangen naar de doop. Iemands manier van kleden, taalgebruik, gedrag. Al deze dingen zullen opvallend veranderen. Iemand zal meer behoefte voelen om te lezen in Gods woord, om een intensiever gebedsleven te hebben. De betrokkenheid met de medemens zal toenemen. Bewustzijn voor het milieu, Het verlangen om jezelf te omringen met gelijkgezinden. Die allemaal God op de eerste plaats zetten.

De zaken die jij opsomde kloppen natuurlijk wel maar zijn niet te meten. Niet te verifiëren. Iemand kan zich een toestand van geest verbeelden. Een waterdoop door onderdompeling kun je je niet verbeelden. 

Daarom is mijn opsomming geen vervanging voor de jouwe maar een toevoeging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Hermanos2:

De wedergeboorte is een proces dat begint met een verandering van geest, van het hart.

Onmogelijk. Op die manier blijft men een leven lang hopen en niet geloven. Voordat een slechte boom goede vruchten kan voortbrengen zal deze eerst veranderd moeten worden. Deze verandering is de wedergeboorte. Als men dat ziet als een proces zal men eeuwig blijven steken in het geboortekanaal en is men gedoemd te stikken.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Hermanos2:

De zaken die jij opsomde kloppen natuurlijk wel maar zijn niet te meten. Niet te verifiëren. Iemand kan zich een toestand van geest verbeelden. Een waterdoop door onderdompeling kun je je niet verbeelden. 

Daarom is mijn opsomming geen vervanging voor de jouwe maar een toevoeging.

En daar gaat het naar mijn mening weer mis; je wilt uiterlijke vrucht zien van iets dat uitsluitend en alleen van binnen plaatsvindt. Ik ben het met je eens, dat je wel kunt 'zien' of iemand opnieuw geboren is, maar niet dat je het kunt omdraaien. En iemand die zich laat dopen is niet per definitie opnieuw geboren.

Mijn verhaal was nu juist bedoeld voor hen, die, ondanks de uiterlijke kenmerken, toch nog twijfelen of ze wederom geboren zijn. En natuurlijk kun je een toestand van geest verbeelden. Het punt is dat je jezelf wel kunt misleiden en ook anderen in je kerk of gemeente. Maar als je thuis bent, alleen in je binnenkamer, is er niemand meer over om te misleiden. Dan gaat het alleen tussen jouw geest en de Geest die jou deed (opnieuw)geboren worden. En als die Geest dan niet aanwezig is om samen met jouw geest te getuigen dat je een door de Geest 'gegenereerd' kind van God bent, sta je eenzaam en alleen daar.

Dat wat jij opsomde zijn indicaties, maar alleen de Geest kan jou het kindschap 'bewijzen'. Gewoon in je eigen hart.

Dank voor je toevoeging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hetairos:

En daar gaat het naar mijn mening weer mis; je wilt uiterlijke vrucht zien van iets dat uitsluitend en alleen van binnen plaatsvindt. Ik ben het met je eens, dat je wel kunt 'zien' of iemand opnieuw geboren is, maar niet dat je het kunt omdraaien. En iemand die zich laat dopen is niet per definitie opnieuw geboren.

Mijn verhaal was nu juist bedoeld voor hen, die, ondanks de uiterlijke kenmerken, toch nog twijfelen of ze wederom geboren zijn. En natuurlijk kun je een toestand van geest verbeelden. Het punt is dat je jezelf wel kunt misleiden en ook anderen in je kerk of gemeente. Maar als je thuis bent, alleen in je binnenkamer, is er niemand meer over om te misleiden. Dan gaat het alleen tussen jouw geest en de Geest die jou deed (opnieuw)geboren worden. En als die Geest dan niet aanwezig is om samen met jouw geest te getuigen dat je een door de Geest 'gegenereerd' kind van God bent, sta je eenzaam en alleen daar.

Dat wat jij opsomde zijn indicaties, maar alleen de Geest kan jou het kindschap 'bewijzen'. Gewoon in je eigen hart.

Dank voor je toevoeging.

De misleiding hoeft geen opzet te zijn. Ik kan me goed voorstellen dat vooral nieuwe christenen houvast zoeken. De bijbel biedt genoeg aanknopingspunten voor tastbare houvast. Maar wedergeboorte is geen moment, maar een proces. Tijdens dat proces sterft je oude ik en de nieuwe ik wordt steeds meer zichtbaar. Deze nieuwe ik kan alleen overleven als er van binnen ook een nieuwe ik aanwezig is. Aangestuurd door geest. Mooi weer spelen hou je geen leven lang vol. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hetairos:

En daar gaat het naar mijn mening weer mis; je wilt uiterlijke vrucht zien van iets dat uitsluitend en alleen van binnen plaatsvindt. Ik ben het met je eens, dat je wel kunt 'zien' of iemand opnieuw geboren is, maar niet dat je het kunt omdraaien. En iemand die zich laat dopen is niet per definitie opnieuw geboren.

Mijn verhaal was nu juist bedoeld voor hen, die, ondanks de uiterlijke kenmerken, toch nog twijfelen of ze wederom geboren zijn. En natuurlijk kun je een toestand van geest verbeelden. Het punt is dat je jezelf wel kunt misleiden en ook anderen in je kerk of gemeente. Maar als je thuis bent, alleen in je binnenkamer, is er niemand meer over om te misleiden. Dan gaat het alleen tussen jouw geest en de Geest die jou deed (opnieuw)geboren worden. En als die Geest dan niet aanwezig is om samen met jouw geest te getuigen dat je een door de Geest 'gegenereerd' kind van God bent, sta je eenzaam en alleen daar.

Dat wat jij opsomde zijn indicaties, maar alleen de Geest kan jou het kindschap 'bewijzen'. Gewoon in je eigen hart.

Dank voor je toevoeging.

JUIST als je alleen bent kun je je misleiden. Namelijk dat de ene geest iets over een andere geest zegt.. Ook ongelovigen hebben weleens gedachten in hun hoofd, die gelovigen dan miszien als "de geest die een andere geest overtuigd..."

Iedereen kan de wetten en regels in de bijbel opnoemen en zich daaraan houden. Gewoon, zonder andere geest dan de eigen "geest".

Ons hart is een pomp, dus daar valt weinig in te bewijzen.

 

4 minuten geleden zei Hermanos2:

De misleiding hoeft geen opzet te zijn. Ik kan me goed voorstellen dat vooral nieuwe christenen houvast zoeken. De bijbel biedt genoeg aanknopingspunten voor tastbare houvast. Maar wedergeboorte is geen moment, maar een proces. Tijdens dat proces sterft je oude ik en de nieuwe ik wordt steeds meer zichtbaar. Deze nieuwe ik kan alleen overleven als er van binnen ook een nieuwe ik aanwezig is. Aangestuurd door geest. Mooi weer spelen hou je geen leven lang vol. 

Je oude ik sterft helemaal niet, je oude ik kent gewoon andere regels en wetten omdat het in de bijbel leest. Als een christen de koran leest en zich aan die wetten en regels houd spreekt men daar ook niet van het sterven van de oude ik en de nieuwe ik die geboren wordt. Er is maar 1 ik, en dat is de persoon die geboren wordt bij de geboorte. Aangestuurd worden door geest is ook iets niemand kan bewijzen. Het zijn alleen losse en holle woorden.

 

 

bewerkt door Foppe86
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Foppe86:

JUIST als je alleen bent kun je je misleiden. Namelijk dat de ene geest iets over een andere geest zegt.. Ook ongelovigen hebben weleens gedachten in hun hoofd, die gelovigen dan miszien als "de geest die een andere geest overtuigd..."

Iedereen kan de wetten en regels in de bijbel opnoemen en zich daaraan houden. Gewoon, zonder andere geest dan de eigen "geest".

Ons hart is een pomp, dus daar valt weinig in te bewijzen.

 

Wedergeboorte moet door je gedrag zichtbaar zijn. Anders klopt het niet. Jacobus spreekt daar ook over. Faith and works. 

Ik haalde in een andere post de waterdoop aan. Om onverklaarbare redenen zien christenen daar vaak vanaf. Terwijl de doop het startschot is van je christen zijn. Jezus gebiedt het. Het is niet optioneel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Wedergeboorte moet door je gedrag zichtbaar zijn. Anders klopt het niet. Jacobus spreekt daar ook over. Faith and works. 

Ik haalde in een andere post de waterdoop aan. Om onverklaarbare redenen zien christenen daar vaak vanaf. Terwijl de doop het startschot is van je christen zijn. Jezus gebiedt het. Het is niet optioneel. 

Je hebt ander gedrag, omdat je wetten en regels volgt die men in de oudheid voor je bedacht heeft. Dit heeft niks met wedergeboorte te maken. Is er wel zoiets als wedergeboorte?

In de bijbel heeft men een extreem slecht beeld bij ongelovigen of andersdenkenden. Dat is de reden voor die "wedergeboorte". Maar als je nuchter kijkt dan verschillen gelovigen en ongelovigen helemaal niet veel. Sterker nog, als ik kijk hoe christenen (vooral wedergeborenen) naar anderen kijken en hoe vrij ongelovigen die mensen laten (homoseksualiteit, transgenders etc) dan denk ik dat die wedergeborenen wettisch zijn en zeggen "God zei dit en dat, dus dat is dat" waardoor wij allemaal in de middeleeuwen dreigen te belanden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Foppe86:

Je hebt ander gedrag, omdat je wetten en regels volgt die men in de oudheid voor je bedacht heeft. Dit heeft niks met wedergeboorte te maken. Is er wel zoiets als wedergeboorte?

In de bijbel heeft men een extreem slecht beeld bij ongelovigen of andersdenkenden. Dat is de reden voor die "wedergeboorte". Maar als je nuchter kijkt dan verschillen gelovigen en ongelovigen helemaal niet veel. Sterker nog, als ik kijk hoe christenen (vooral wedergeborenen) naar anderen kijken en hoe vrij ongelovigen die mensen laten (homoseksualiteit, transgenders etc) dan denk ik dat die wedergeborenen wettisch zijn en zeggen "God zei dit en dat, dus dat is dat" waardoor wij allemaal in de middeleeuwen dreigen te belanden.

 

Ik geef toe dat de term wedergeboorte geen handige is. Ik heb 'm niet uitgevonden maar gebruik 'm wel. Met enige tegenzin. Omdat de verandering zoals gezegd een proces is dat een leven lang duurt. In dit leven ben je nooit volledig wedergeboren. Wel op weg naar verandering. 

Veel wetten en regels zijn verzinsels om het elkaar naar de zin te maken en mee te gaan met de tijd. Maar dat kent geen einde. Daar worden we niet beter van. Zaken als homoseksualiteit en transgender etc daar komt de mens niet uit. Dat is te complex geworden. Ik veroordeel de lhbtqxxetc niet. Maar ik begrijp de bijbelse afkeurende visie. Dat lost God op Zijn rechtvaardige, genadige manier wel op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hermanos2:

Zaken als homoseksualiteit en transgender etc daar komt de mens niet uit. Dat is te complex geworden. Ik veroordeel de lhbtqxxetc niet. Maar ik begrijp de bijbelse afkeurende visie. Dat lost God op Zijn rechtvaardige, genadige manier wel op. 


Living Waters bracht daar onlangs een hoeksteengoede video over uit. Geniet ervan!

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid