Spring naar bijdragen

Ben jij een wedergeboren christen?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Thinkfree:

De rest van de werken wordt ook voor je gedaan door de Heilige geest, echter moet er wel een bereidwilligheid zijn zoals met de doop, welke een werk en een uiterlijk teken is.

De doop is geen uiterlijk teken. De doop is ook niet symbolisch maar een letterlijke reiniging van zonde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 195
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Christendom en gnostiek sluiten elkaar uit, een gnostische christen is dan ook niks meer dan een contradictio in terminis.

Je lijkt wel een farizeeër, die dachten ook dat zij heilig waren door zich te wassen in een beetje water. De reiniging van de zonde is geestelijk. Romeinen 8 14Gal. 5:18Immers, zovelen

Dat denk ik niet, heb je wel goed gelezen? Waarom doopte Johannes in eerste instantie met water? Om Jezus openbaar te maken. Een tweede betekenis is, met Jezus begraven en opgestaan in een n

2 uur geleden zei Petra.:

Ik zie het zo:  dat daar nu door vrouwen gedoopt wordt is door Gods hand en de Heilige Geest. 

God doet kennelijk een hoop moeite om (ook de koppige) mensen naar Gods Wil te laten handelen. 

Vrijwel iedere post van jou probeert God's woord te ontkrachten. Vooral waar het gaat om de rol van man en vrouw. In 1 Timotheus 3:12 staat: Let deacons be the husband of one wife. Maar dat weerhoudt jou er niet van om te roepen dat het dus ook een vrouw kan zijn. 

De rol van mannen en vrouwen ligt bijbels vast en heeft niets te maken met de cultuur van die tijd. Mijns inziens is het een duidelijk gevolg van de zonde in Eden. Mogelijk zal na Christus' wederkomst die rol veranderen. Tot dan zullen zowel mannen alsook vrouwen hun rol moeten vervullen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

 

De rol van mannen en vrouwen ligt bijbels vast en heeft niets te maken met de cultuur van die tijd. Mijns inziens is het een duidelijk gevolg van de zonde in Eden. Mogelijk zal na Christus' wederkomst die rol veranderen. Tot dan zullen zowel mannen alsook vrouwen hun rol moeten vervullen. 

De wederkomst van Christus is al volop gaande.  Er staat geschreven: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen."  Jezus doelde daar op het 'Koninkrijk Gods' wat in ons potentieel aanwezig is.   Jij plaatst de wederkomst van de Christus in een onbestemde toekomst, maar het heeft gewoon plaats in het heden.  In dat Koninkrijk Gods merk ik geen verschil tussen mannen en vrouwen.

Lukas 17:20, 21

 

"Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat. En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden."

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

De wederkomst van Christus is al volop gaande.  Er staat geschreven: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen."  Jezus doelde daar op het 'Koninkrijk Gods' wat in ons potentieel aanwezig is.   Jij plaatst de wederkomst van de Christus in een onbestemde toekomst, maar het heeft gewoon plaats in het heden.  In dat Koninkrijk Gods merk ik geen verschil tussen mannen en vrouwen.

Lukas 17:20, 21

 

"Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat. En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden."

Nee, de context van Mattheus 18:20 gaat over bijbelse rechtspraak. Maar die vergissing kan ik je onmogelijk kwalijk nemen want ik heb 'm zelfs eens gelezen als uithangbord van een kerk. Hoe triest! 

De wederkomst die nu gaande is, betreft een innerlijke genezing. Christenen zetten geestelijke stappen waardoor ze steeds minder gelijkenis vertonen met de geest van deze wereld. Deze geestelijke stappen begint de christen zelf. Daarna neemt God's Geest over. Het proces waarin je eerst jezelf naar Jezus toe duwde verandert als Hij overneemt en je naar zich toe trekt. (Er zijn vast betere beschrijvingen mogelijk!) 

De echte wederkomst heeft volgens mij plaats in Israël. Als de natiën God's grondgebied gaan claimen. 

Jezus maakte bij de transfiguratie duidelijk dat Hij de rechtmatige Koning is van de zichtbare en de onzichtbare wereld. 

De zichtbare wereld is mijn meetpunt want de geestelijke valt niet te meten. Het gevaar is te groot dat we ons zaken gaan verbeelden en foute conclusies trekken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Het is geen werk. Je doet zelf helemaal niks. Even je adem inhouden en klaar. 

In een heidense omgeving is de doop een grote stap. Iedereen ziet dat je publiek het heidendom dood verklaart en je leven buiten jezelf in Christus zoekt. Het onderdompelen zelf stelt natuurlijk niets voor, maar je kan niet meer meedoen met de heidenen, want die zullen je eraan herinneren dat je gedoopt bent (evenals je nieuwe broers en zussen in het geloof). En dus krab je je wel even achter je oren voordat je sympathie voor het christelijk geloof laat volgen door een bewuste actie om je te laten dopen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Peter79:

In een heidense omgeving is de doop een grote stap. Iedereen ziet dat je publiek het heidendom dood verklaart en je leven buiten jezelf in Christus zoekt. Het onderdompelen zelf stelt natuurlijk niets voor, maar je kan niet meer meedoen met de heidenen, want die zullen je eraan herinneren dat je gedoopt bent (evenals je nieuwe broers en zussen in het geloof). En dus krab je je wel even achter je oren voordat je sympathie voor het christelijk geloof laat volgen door een bewuste actie om je te laten dopen. 

Even achter de oren krabben is inderdaad zinvol. Het is geen loze gebeurtenis. Ik weet dat de week voorgaand aan mijn doop zeer intens was. Christenen die bewust afzien van de doop zie ik toch een beetje als Lot's vrouw die met weemoed achterom kijkt. Oei, dat neem ik terug want dat is wel een knal harde uitspraak. Toch laat ik 'm staan in de hoop dat een twijfelende christen zich toch laat dopen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Christenen die bewust afzien van de doop zie ik toch een beetje als Lot's vrouw die met weemoed achterom kijkt. Oei, dat neem ik terug want dat is wel een knal harde uitspraak. Toch laat ik 'm staan in de hoop dat een twijfelende christen zich toch laat dopen. 

Ik vind 'm niet knalhard, maar duidelijk. Christenen die afzien van de doop moeten wel bijzonder goede redenen hebben, want, zoals je zegt, het is maar een kleine moeite. Waar christenen vervolgd worden, kan ik me dat wel voorstellen. Ik zag in het blad van Open Doors mensen aan een keukentafel die in stilte samenkwamen, omdat spreken en zingen te gevaarlijk was. Maar ik denk dat ook zij ernaar verlangen met water te dopen zoals in het NT geleerd en ze de kans zouden grijpen wanneer die zich voordoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Hermanos2:

Nee, de context van Mattheus 18:20 gaat over bijbelse rechtspraak. Maar die vergissing kan ik je onmogelijk kwalijk nemen want ik heb 'm zelfs eens gelezen als uithangbord van een kerk. Hoe triest! 

De wederkomst die nu gaande is, betreft een innerlijke genezing. Christenen zetten geestelijke stappen waardoor ze steeds minder gelijkenis vertonen met de geest van deze wereld. Deze geestelijke stappen begint de christen zelf. Daarna neemt God's Geest over. Het proces waarin je eerst jezelf naar Jezus toe duwde verandert als Hij overneemt en je naar zich toe trekt. (Er zijn vast betere beschrijvingen mogelijk!) 

De echte wederkomst heeft volgens mij plaats in Israël. Als de natiën God's grondgebied gaan claimen. 

Jezus maakte bij de transfiguratie duidelijk dat Hij de rechtmatige Koning is van de zichtbare en de onzichtbare wereld. 

De zichtbare wereld is mijn meetpunt want de geestelijke valt niet te meten. Het gevaar is te groot dat we ons zaken gaan verbeelden en foute conclusies trekken. 

Ik hou het wel op mijn eigen interpretatie.  Daar is de Christus reeds teruggekeerd.  Hetgeen conform de evangeliën is.  En conform uitspraken van Paulus: "Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij."  Paulus was een gewoon mens zoals wij allemaal.  En aan zijn uitspraken kan ik ook aflezen dat hij kennis had van de Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hermanos2:

Daarom word je ook in Jezus' naam gedoopt. Degene die de doop verricht is anoniem. Plaatsvervanger van Jezus. 

Je lijkt wel een farizeeër, die dachten ook dat zij heilig waren door zich te wassen in een beetje water.

De reiniging van de zonde is geestelijk.

Romeinen 8

14Gal. 5:18Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.

151 Kor. 2:12; 2 Tim. 1:7Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, Jes. 56:5; Gal. 3:26; 4:5,6maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

162 Kor. 1:22; 5:5; Efez. 1:13; 4:30De Geest Zelf getuigt met onze geest8:16 getuigt met onze geest - Of: getuigt mede aan onze geest. dat wij kinderen van God zijn

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat is mooi...?

Ik begrijp je redenering wel hoor. Maar ga even terug naar vroeger. Tegenwoordig leven we in gescheiden werelden. Geestelijk en materieel. Dat is het gevolg van de zonde. Vroeger was de wereld één. God wandelde door het paradijselijke park in Eden. Dat idee moeten we opnieuw omarmen. Want daarin ligt ook opgesloten dat iets zichtbaars zoals water, iets onzichtbaars zoals zonde, kan uitwissen. De scheiding tussen hemel en aarde is straks verdwenen. Dan zullen mensen zijn als engelen, goden, de elohim. Zoals God het bedoeld heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik begrijp je redenering wel hoor. Maar ga even terug naar vroeger. Tegenwoordig leven we in gescheiden werelden. Geestelijk en materieel. Dat is het gevolg van de zonde. Vroeger was de wereld één. God wandelde door het paradijselijke park in Eden. Dat idee moeten we opnieuw omarmen. Want daarin ligt ook opgesloten dat iets zichtbaars zoals water, iets onzichtbaars zoals zonde, kan uitwissen. De scheiding tussen hemel en aarde is straks verdwenen. Dan zullen mensen zijn als engelen, goden, de elohim. Zoals God het bedoeld heeft. 

Vertrouw jij lekker op je doop met water van Johannes de doper, geef mij de doop van Christus maar de doop met de Heilige geest. M.i een eeuwigheid belangrijker dan die van het water 

Johannes 1

31En ik kende Hem niet, maar opdat Hij aan Israël geopenbaard zou worden, daarom ben ik gekomen om te dopen met het water.

32Matt. 3:16; Mark. 1:10; Luk. 3:22En Johannes getuigde: Ik heb de Geest zien neerdalen uit de hemel als een duif, en Hij bleef op Hem.

33En ik kende Hem niet, maar Hij Die mij gezonden heeft om te dopen met water, Die had tegen mij gezegd: Op Wie u de Geest zult zien neerdalen en op Hem blijven, Matt. 3:11Die is het Die met de Heilige Geest doopt.

34En ik heb gezien en getuigd dat Híj de Zoon van God is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat. En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden."

Dat is typisch weer een verkeerde vertaling. Jezus zei niet dat het Koninkrijk in ons zit. Hij zei dat de Koning van het Koninkrijk nu onder hen was omdat Hij op aarde was. Hij was in hun midden. Het Koninkrijk is een werkelijke regering met straks een Nieuwe hemel (nieuwe regering, een hemelse) en een Nieuwe aarde. Lees Daniël 2 maar eens goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Je snapt er geen biet van. Door de doop krijg je geest. Dat is precies wat Jezus' doop laat zien. Ben je blind ofzo? 

Dat denk ik niet, heb je wel goed gelezen?

Waarom doopte Johannes in eerste instantie met water? Om Jezus openbaar te maken.

Een tweede betekenis is, met Jezus begraven en opgestaan in een nieuw leven dat kun je niet doen als je voor je waterdoop tot de erkentenis gekomen bent, en met de Heilige geest gedoopt bent.

Jij snapt niets van een waar geloof dat is de doop met de Heilige geest, de waterdoop is een uiterlijk teken en belijdenis.

Je gaat mij toch niet vertellen dat jij Jezus bent en God de vader toen jij je liet dopen de hemelen scheurde en zei Hermanos is mijn geliefde zoon? Besef je dan niet dat de Christus centraal staat.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat denk ik niet, heb je wel goed gelezen?

Waarom doopte Johannes in eerste instantie met water? Om Jezus openbaar te maken.

Een tweede betekenis is, met Jezus begraven en opgestaan in een nieuw leven dat kun je niet doen als je voor je waterdoop tot de erkentenis gekomen bent, en met de Heilige geest gedoopt bent.

Jij snapt niets van een waar geloof dat is de doop met de Heilige geest, de waterdoop is een uiterlijk teken en belijdenis.

Je gaat mij toch niet vertellen dat jij Jezus bent en God de vader toen jij je liet dopen de hemelen scheurde en zei Hermanos is mijn geliefde zoon? Besef je dan niet dat de Christus centraal staat.

Prima. Jij het jouwe. Ik het mijne. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Dat is typisch weer een verkeerde vertaling. 

Nee, dat is de juiste vertaling. Er staat letterlijk binnenin u. En dat klopt ook, want anders had Jezus wel gezegd dat de Koning onder u is en niet het Koninkrijk, want Jezus is de Koning van Zijn Koninkrijk en niet in Zijn eentje het hele Koninkrijk. Het Koninkrijk is inderdaad Hier en Nu een werkelijke regering doch IN de individu die van Christus is. Nu nog als een geheimenis onder de Zijnen bekend en strakjes een openbaring aan alles wat leeft op de aarde zoals in de hemel.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Peter79:

In een heidense omgeving is de doop een grote stap. Iedereen ziet dat je publiek het heidendom dood verklaart en je leven buiten jezelf in Christus zoekt. Het onderdompelen zelf stelt natuurlijk niets voor, maar je kan niet meer meedoen met de heidenen, want die zullen je eraan herinneren dat je gedoopt bent (evenals je nieuwe broers en zussen in het geloof). En dus krab je je wel even achter je oren voordat je sympathie voor het christelijk geloof laat volgen door een bewuste actie om je te laten dopen. 


Nochtans sprak Jezus over het belijden van geloof aan buitenstaanders ook heel helder.

Matthëus 6:5-6

En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Flawless victory:


Nochtans sprak Jezus over het belijden van geloof aan buitenstaanders ook heel helder.

Matthëus 6:5-6

En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

je verwart bidden en belijden

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:


Nochtans sprak Jezus over het belijden van geloof aan buitenstaanders ook heel helder.

Matthëus 6:5-6

"En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden."

Je verwart nu dopen en bidden, de doop is eenmalig als een uiterlijke schreeuw naar de buitenwereld ik hoor bij Jezus.

Bidden is een constant zoeken van Gods aangezicht in nederigheid, tot het goede van de relatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Je verwart nu dopen en bidden, 


Ik verwar helemaal niks, ik wijs op de zuivere afschuw die Jezus had van het gebruiken van het geloof als vertoon aan buitenstaanders.

Jullie maken kunstmatig scheiding cq dualiteit,  waar nondualiteit Heerst. Dan heb je het niet begrepen.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid