Spring naar bijdragen

Ben jij een wedergeboren christen?


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik geef toe dat de term wedergeboorte geen handige is. Ik heb 'm niet uitgevonden maar gebruik 'm wel. Met enige tegenzin. Omdat de verandering zoals gezegd een proces is dat een leven lang duurt. In dit leven ben je nooit volledig wedergeboren. Wel op weg naar verandering. 

Veel wetten en regels zijn verzinsels om het elkaar naar de zin te maken en mee te gaan met de tijd. Maar dat kent geen einde. Daar worden we niet beter van. Zaken als homoseksualiteit en transgender etc daar komt de mens niet uit. Dat is te complex geworden. Ik veroordeel de lhbtqxxetc niet. Maar ik begrijp de bijbelse afkeurende visie. Dat lost God op Zijn rechtvaardige, genadige manier wel op. 

Hehe,om de laatste zin moet ik wel even glimlachen..

Weet je wat God (volgens het OT) deed met volkeren die een andere cultuur hadden? Die liet hij uitroeien, tot de laatste man en vrouw en zelfs het vee. Alleen maagden mochten blijven leven, als oorlogsbuit voor de isrealische soldaten.

Voor mij zijn mensen die atheistisch en humanistisch worden juist de wedergeborenen. Die zich niet laten voorschrijven wat ze moeten doen door eeuwenoude boeken en verzonnen goden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 195
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Christendom en gnostiek sluiten elkaar uit, een gnostische christen is dan ook niks meer dan een contradictio in terminis.

Je lijkt wel een farizeeër, die dachten ook dat zij heilig waren door zich te wassen in een beetje water. De reiniging van de zonde is geestelijk. Romeinen 8 14Gal. 5:18Immers, zovelen

Dat denk ik niet, heb je wel goed gelezen? Waarom doopte Johannes in eerste instantie met water? Om Jezus openbaar te maken. Een tweede betekenis is, met Jezus begraven en opgestaan in een n

1 uur geleden zei Foppe86:

Iedereen kan de wetten en regels in de bijbel opnoemen en zich daaraan houden. Gewoon, zonder andere geest dan de eigen "geest".

Ons hart is een pomp, dus daar valt weinig in te bewijzen.

Je oude ik sterft helemaal niet, je oude ik kent gewoon andere regels en wetten omdat het in de bijbel leest. Als een christen de koran leest en zich aan die wetten en regels houd spreekt men daar ook niet van het sterven van de oude ik en de nieuwe ik die geboren wordt. Er is maar 1 ik, en dat is de persoon die geboren wordt bij de geboorte. Aangestuurd worden door geest is ook iets niemand kan bewijzen. Het zijn alleen losse en holle woorden.

1. Neen. Niemand is in staat zich aan alle wetten te houden.

2. Heb je wel eens van metaforen gehoord?

3. Neen. Wedergeboorte betekent dat je oude ego afsterft en dat je opnieuw wordt geboren, met een nieuw hart (geen nieuwe pomp). De resultaten daarvan zijn overduidelijk. Geen trotse overmoedigheid meer, Geen haat, geen wrok, geen jaloezie en niets meer van al die destructieve vleselijke zaken. Als je wedergeboren bent wordt het je verlangen om Gods wil te doen omdat je dan begrijpt dat Gods wil beter is dan jouw eigen vleselijke wil. Niets meer en niets minder.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

De misleiding hoeft geen opzet te zijn.

Nee, dat is zo. Maar in het Johannes 6 gaat het over het Brood des Levens dat leven geeft. Dat is echt het enige dat er toe doet. Als je het vlees en het bloed van Christus tot je neemt (en dat kan natuurlijk alleen in geestelijke zin) weet je dat de Vader, de Zoon én de Geest met je bezig zijn. Jezus zegt dan ook: "En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan, maar het opwekke ten jongsten dage. Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage" John 6:39-40 (NBG1951).

En dan vraag ik: wat wil je nog meer? Je hoeft immers helemaal niets meer (zelf) te doen, dan alleen te eten van het levende Brood (de Zoon aanschouwen). 

1 uur geleden zei Hermanos2:

Ik kan me goed voorstellen dat vooral nieuwe christenen houvast zoeken.

Ja, dat is zo. Daarom zou het zo prettig zijn, als meerderen het goede getuigenis (zoals hiervoor omschreven) geven, zodat het die nieuwe (jonge?) christenen bemoedigt en aanspoort.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Maar wedergeboorte is geen moment, maar een proces. Tijdens dat proces sterft je oude ik en de nieuwe ik wordt steeds meer zichtbaar.

Ja, dat is zo. het is een proces, dat waarschijnlijk tot je laatste aardse snik voortduurt.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Tijdens dat proces sterft je oude ik en de nieuwe ik wordt steeds meer zichtbaar. Deze nieuwe ik kan alleen overleven als er van binnen ook een nieuwe ik aanwezig is.

Helaas vervalt elke mens aan de buitenkant. Pas bij het roepen van de bazuin zal ook de de uiterlijke mens worden verzwolgen in de overwinning. Dat is echter een collectief gebeuren, pas helemaal aan het eind. Waarschijnlijk gaan jij en ik nog gewoon dood, waarna we vervallen tot stof. Die nieuwe inwendige mens neemt dan z'n intrek in het hemelse Jeruzalem.

1 uur geleden zei Foppe86:

JUIST als je alleen bent kun je je misleiden. Namelijk dat de ene geest iets over een andere geest zegt.

Het valt me op hoeveel jij weet te vertellen over een onderwerp waar je absoluut geen verstand van hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Foppe86:

Hehe,om de laatste zin moet ik wel even glimlachen.

Weet je wat God (volgens het OT) deed met volkeren die een andere cultuur hadden? Die liet hij uitroeien, tot de laatste man en vrouw en zelfs het vee. Alleen maagden mochten blijven leven, als oorlogsbuit voor de isrealische soldaten.

Voor mij zijn mensen die atheistisch en humanistisch worden juist de wedergeborenen. Die zich niet laten voorschrijven wat ze moeten doen door eeuwenoude boeken en verzonnen goden.

1. Je moet glimlachen omdat je het niet begrijpt.

2. God deed niets met volkeren van een andere cultuur. God grijpt in als het te erg wordt. Het offeren van kinderen is voor Hem blijkbaar een grens te ver. Daarom moeten we ook oppassen voor het aanmoedigen en bevorderen van (onnodige) aborties.

3. Je prijst atheïsten en humanisten (niet te verwarren met humane mensen) aan, die zich door niets iets laten voorschrijven. Besef je wel de consequenties van wat je hier aanprijst?  Heeft de vorige eeuw je dan nog niets geleerd? Heeft Maximilien de Robespierre je niets geleerd? Stalin? Pol Pot? Mao Zedong? En al die andere atheisten en zogenaamde humanisten? Driehonderd miljoen slachtoffers! Mag dat alsjeblieft eens genoeg zijn?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Willempie:

 

Het is voor sommige mensen blijkbaar moeilijk om te quoten op dit forum :D

 

16 minuten geleden zei Willempie:

1. Neen. Niemand is in staat zich aan alle wetten te houden.

Dan deugen de wetten niet.. En je hoeft je ook niet aan alle wetten te houden.

17 minuten geleden zei Willempie:

2. Heb je wel eens van metaforen gehoord?

Ja hoor, zeker. Maar dan nog. Wat bedoelt men dan met "verandering in je hart" "De HG die in je hart komt wonen" etc... Het is allemaal hersenwerk, breinwerk. Daar komt ook niemand wonen, men denkt er anders over door heel veel te lezen (zeg maar vrijwillige indoctrinatie). Als je heel veel de koran leest en je aan die regels en wetten houdt praat ook niemand over wedergeboorte of dat de Heilige Geest van de moslims (als zij zoiets hebben althans) in die mens is komen wonen. Je hebt gewoon een andere levensvisie, overtuiging.

 

19 minuten geleden zei Willempie:

3. Neen. Wedergeboorte betekent dat je oude ego afsterft en dat je opnieuw wordt geboren, met een nieuw hart (geen nieuwe pomp). De resultaten daarvan zijn overduidelijk. Geen trotse overmoedigheid meer, Geen haat, geen wrok, geen jaloezie en niets meer van al die destructieve vleselijke zaken. Als je wedergeboren bent wordt het je verlangen om Gods wil te doen omdat je dan begrijpt dat Gods wil beter is dan jouw eigen vleselijke wil. Niets meer en niets minder.

Hehe, hier moet ik om lachen (ik blijf lachen met gelovigen). Geen trotse overmoedigheid MAAR je weet wel de wil van God. Weer twee zaken die ik niet kan rijmen met elkaar. Als je echt nederig bent dan zeg je "ik ben zo klein, ik weet niet of de Bijbel Gods Woord is, ik kan mij God niet voorstellen, ik weet niet wat Gods wil dus ik word agnost"..

"Er is maar 1 God en dat is de mijne" kan ik niet rijmen met nederigheid.

 

 

 

12 minuten geleden zei Hetairos:

Het valt me op hoeveel jij weet te vertellen over een onderwerp waar je absoluut geen verstand van hebt.

Makkelijk he, mensen die kritiek hebben verwijten dat ze er absoluut geen verstand van hebben. Ik ben 25 jaar christen geweest (en zeker geen nepchristen, om jullie verwachte commentaar voor te zijn) en ik heb gemerkt dat het enkel en alleen in mijn hoofd zat. De Heilige Geest bijvoorbeeld. Als je gelooft dan heb je de HG, geloof je niet meer, dan is hij weg. Het denken blijft (dat stemmetje) maar je ziet het gewoon als eigen gedachten. En dit geld ook voor gelovigen die claimen dat de HG via hen spreekt. Het zijn eigen gedachten, maar men doet alsof het van hogerop komt.

 

17 minuten geleden zei Willempie:

1. Je moet glimlachen omdat je het niet begrijpt.

Weer iemand die claimt dat ik het niet begrijp. En maar praten over nederigheid en geen trots meer hebben..

18 minuten geleden zei Willempie:

2. God deed niets met volkeren van een andere cultuur. God grijpt in als het te erg wordt. Het offeren van kinderen is voor Hem blijkbaar een grens te ver. Daarom moeten we ook oppassen voor het aanmoedigen en bevorderen van (onnodige) aborties.

Volgens jullie eigen boeken liet God wel degelijk hele volkeren uitroeien. En niet vanwege kinderoffers, maar gewoon omdat ze zijn volk in de weg zaten (toen Israel door de woestijn toog naar het beloofde land). Ken je bijbel al is dit vaak te veel gevraagd voor gelovigen. Die zien liever de hele slechte teksten in de koran in plaats van de hele slecht teksten in de bijbel.

20 minuten geleden zei Willempie:

3. Je prijst atheïsten en humanisten (niet te verwarren met humane mensen) aan, die zich door niets iets laten voorschrijven. Besef je wel de consequenties van wat je hier aanprijst?  Heeft de vorige eeuw je dan nog niets geleerd? Heeft Maximilien de Robespierre je niets geleerd? Stalin? Pol Pot? Mao Zedong? En al die andere atheisten en zogenaamde humanisten? Driehonderd miljoen slachtoffers! Mag dat alsjeblieft eens genoeg zijn?

Onzin zeg. Ook weer typisch..

Atheisme is alleen maar dat je niet gelooft, en humanisten stellen mensen (die werkelijk bestaan) altijd boven wetten van (al dan niet bestaande entiteiten). Dat heeft met comunisme uiteraard niks van doen (de leiders daarvan moesten vereerd worden als waren ze goden).

Mensen die theocratie stellen boven democratie of humanisme die hebben juist niks geleerd van de geschiedenis.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Foppe86:

Hehe,om de laatste zin moet ik wel even glimlachen..

Weet je wat God (volgens het OT) deed met volkeren die een andere cultuur hadden? Die liet hij uitroeien, tot de laatste man en vrouw en zelfs het vee. Alleen maagden mochten blijven leven, als oorlogsbuit voor de isrealische soldaten.

Voor mij zijn mensen die atheistisch en humanistisch worden juist de wedergeborenen. Die zich niet laten voorschrijven wat ze moeten doen door eeuwenoude boeken en verzonnen goden.

 

Touché. 

God had goede redenen om de Kanaänitische stammen te doden. Ik kan me voorstellen dat Hij nu tot genezing en herstel van de volken besluit. We gaan het zien. 

1 uur geleden zei Flawless victory:


Living Waters bracht daar onlangs een hoeksteengoede video over uit. Geniet ervan!

 

Ik heb 'm deels bekeken. Zoals gezegd begrijp ik de bijbelse afkeuring van homoseksualiteit. Maar aan de andere kant heb ik ook reserves. Want stel het is jouw of mijn kind dat uit de kast komt? Wat doen we dan met onze bijbelse principes? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Hermanos2:

God had goede redenen om de Kanaänitische stammen te doden. Ik kan me voorstellen dat Hij nu tot genezing en herstel van de volken besluit. We gaan het zien.

Nu? Alsof toen God geen herstel op het oog had. De volken kregen ruimschoots de kans om God serieus te nemen. Hetzelfde gaat voor nu op. Voor velen zal dit leven ondanks het aanbod van genade, uitstel van executie zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hermanos2:

Touché. 

God had goede redenen om de Kanaänitische stammen te doden. Ik kan me voorstellen dat Hij nu tot genezing en herstel van de volken besluit. We gaan het zien. 

Ik heb 'm deels bekeken. Zoals gezegd begrijp ik de bijbelse afkeuring van homoseksualiteit. Maar aan de andere kant heb ik ook reserves. Want stel het is jouw of mijn kind dat uit de kast komt? Wat doen we dan met onze bijbelse principes? 

Accepteren. Een andere optie is er niet. We leven nu eenmaal in een gevallen wereld, Er worden mensen geboren met allerlei afwijkingen. Die hebben we gewoon te aanvaarden als volwaardige medemensen. In de oudste teksten van de Thora staan er lettertekens op hun kop, zijn groot of klein (heeft niets met hoofdletters te maken). Er ontbreken letters en er staan letters dubbel. Dat alles heeft een betekenis. Gods Woord is een schepping, net zoals de schepping van het universum. In dat universum bestaan ook allerlei dingen die volgens ons niet kloppen. Een mens met een bochel is daar ook onderdeel van. Die mens hebben wij gewoon te accepteren en te respecteren als onderdeel van Gods schepping. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hermanos2:

Touché. 

God had goede redenen om de Kanaänitische stammen te doden. Ik kan me voorstellen dat Hij nu tot genezing en herstel van de volken besluit. We gaan het zien. 

Ik heb 'm deels bekeken. Zoals gezegd begrijp ik de bijbelse afkeuring van homoseksualiteit. Maar aan de andere kant heb ik ook reserves. Want stel het is jouw of mijn kind dat uit de kast komt? Wat doen we dan met onze bijbelse principes? 

Maak je geen zorgen. Jouw kind zal daar geen last meer van hebben want het heeft zelf het eigen gender nog te definiëren. 😛

P.S. Even zonder gekheid, daar ging het toch helemaal niet om? Het gaat helemaal niet om de acceptatie van hlb+ers. Voor mij is dat overigens een vanzelfsprekendheid. Heb je de video wel begrepen?

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sandingisaskill:

Nu? Alsof toen God geen herstel op het oog had. De volken kregen ruimschoots de kans om God serieus te nemen. Hetzelfde gaat voor nu op. Voor velen zal dit leven ondanks het aanbod van genade, uitstel van executie zijn.

Denk je dit echt? Dan ben je wel vrij naief...

De kanaanistische volkeren moesten kapot omdat ze geen volk van God waren. En je kan je tevens ook voorstellen dat men daar de joden niet serieus nam met zijn "jullie moeten ons toegang geven, anders straft onze God jullie".. Het is een beetje alsof moslims dit met christenen zouden doen "jullie moeten ons onze zin geven, anders straft Allah jullie". Daar trappen christenen ook niet in.

En vandaag de dag is het ook vreemd dat God nog nooit letterlijk zich heeft getoond aan mensen, als hij wil dat wij ons tot Hem/Het bekeren. Dus met het aanbod van genade zal het ook wel loslopen, dat zijn allemaal woorden en allemaal lucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Flawless victory:

Maak je geen zorgen. Jouw kind zal daar geen last meer van hebben want het heeft zelf het eigen gender nog te definiëren. 😛

P.S. Even zonder gekheid, daar ging het toch helemaal niet om? Het gaat helemaal niet om de acceptatie van hlb+ers. Voor mij is dat overigens een vanzelfsprekendheid. Heb je de video wel begrepen?

Ik heb maar een paar minuutjes bekeken. Wellicht de essentie gemist? 

Ik heb 't niet zo op die man. Al meerdere videos van gezien. Het is zo'n drammer. 

Misschien kijk ik 'm vanavond helemaal. Kan ik niet beloven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Hermanos2:

Touché. 

God had goede redenen om de Kanaänitische stammen te doden. Ik kan me voorstellen dat Hij nu tot genezing en herstel van de volken besluit. We gaan het zien. 

Welke goede redenen had God dan om die stammen te doden? Als je werkelijk bestaat dan kun je met een knip van je denkbeeldige vinger een volk in jou laten geloven. Dan had hij nog meer mensen die hem vereerden (blijkbaar vind God dat belangrijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Accepteren. Een andere optie is er niet. We leven nu eenmaal in een gevallen wereld, Er worden mensen geboren met allerlei afwijkingen. Die hebben we gewoon te aanvaarden als volwaardige medemensen. In de oudste teksten van de Thora staan er lettertekens op hun kop, zijn groot of klein (heeft niets met hoofdletters te maken). Er ontbreken letters en er staan letters dubbel. Dat alles heeft een betekenis. Gods Woord is een schepping, net zoals de schepping van het universum. In dat universum bestaan ook allerlei dingen die volgens ons niet kloppen. Een mens met een bochel is daar ook onderdeel van. Die mens hebben wij gewoon te accepteren en te respecteren als onderdeel van Gods schepping. 


Precies.  Maar wel gewoon als afwijking en niet als norm. Er bestaat geen enkele mens zonder afwijking. Allen zijn van nature doelmissers. Anders had God Zijn Zoon ook niet hoeven sturen. De enige die flawless is is Christus Jezus. Het verschil tussen de persoon met de bochel en de aanhangers van de gendergekte is dat de laatsten de afwijking tot norm verheffen.   
 

Ik denk dat ik me morgen maar ga identificeren met iemand met een bochel of iemand zonder benen. Dan kan ik parkeren op de plek voor gehandicapten.   En overmorgen als een neger. Dan heb ik recht op voorrang  bij vacatures die uh, hoe noemen ze dat ook alweer,  nou ja je weet wel wat ik bedoel. #Ketanji Brown Jackson

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sandingisaskill:

Heb je een nieuw stokpaardje? Leuk woordje he dat naïef. In het vervolg nog twee puntjes op de i en je bent helemaal het mannetje.

Ik schrijf gewoon zoals ik het zeg, en zou niet eens weten hoe je puntjes op de i moet zetten.

Het is gewoon dom om te denken dat volkeren zich zouden bekeren omdat het joodse volk dat langskwam hen dreigde met "onze God zal jullie straffen als jullie ons geen vrijgeleide geeft".. Dat zouden christenen ook niet doen als andere gelovigen met hun goden gingen dreigen toch?

Beetje je inleven in de mensheid graag, in plaats van alles maar zien door de ogen van het joodse volk. Met het idee dat er maar 1 ware god is en dat is Jahweh..

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb maar een paar minuutjes bekeken. Wellicht de essentie gemist? 

Ik heb 't niet zo op die man. Al meerdere videos van gezien. Het is zo'n drammer. 

Misschien kijk ik 'm vanavond helemaal. Kan ik niet beloven. 


Van mij moet je niet kijken hoor. Ik vond het stuk over genderfluidity steengoed en daar gaat het om. En ik denk dat ieder zinnig mens dat vindt. Daar hoef je niet gelovig voor te zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:


Precies.  Maar wel gewoon als afwijking en niet als norm. Er bestaat geen enkele mens zonder afwijking. Allen zijn van nature doelmissers. Anders had God Zijn Zoon ook niet hoeven sturen. De enige die flawless is is Christus Jezus. Het verschil tussen de persoon met de bochel en de aanhangers van de gendergekte is dat de laatsten de afwijking tot norm verheffen.   
 

Ik denk dat ik me morgen maar ga identificeren met iemand met een bochel of iemand zonder benen. Dan kan ik parkeren op de plek voor gehandicapten.   En overmorgen als een neger. Dan heb ik recht op voorrang  bij vacatures die uh, hoe noemen ze dat ook alweer,  nou ja je weet wel wat ik bedoel.

Wat een dom praterij weer. Vooral dat van "neger". Dat woord is al 40 jaar uit. En die mensen krijgen helemaal geen voorrang bij vacatures, of het moet bij slechtbetaalde vacatures zijn.

Tevens, waarom is Christus Jezus flawless? We weten slechts een beetje van hem (de laatste drie jaar), wie weet wat voor jeugdzonden hij begaan heeft? Hij heeft bijvoorbeeld zijn ouders ongerust gemaakt door stiekem weg te gaan en naar de tempel te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Foppe86:

Welke goede redenen had God dan om die stammen te doden? Als je werkelijk bestaat dan kun je met een knip van je denkbeeldige vinger een volk in jou laten geloven. Dan had hij nog meer mensen die hem vereerden (blijkbaar vind God dat belangrijk).

Ik heb die eerste bijbel boeken vaak herlezen. En telkens concludeer ik dat deze vernietiging volkomen terecht was. 

Maar dat wil niet zeggen dat je een vergelijking kunt maken met de tegenwoordige tijd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Ik heb die eerste bijbel boeken vaak herlezen. En telkens concludeer ik dat deze vernietiging volkomen terecht was. 

Maar dat wil niet zeggen dat je een vergelijking kunt maken met de tegenwoordige tijd. 

Nogmaals, waarom?

Omdat het in de bijbel staat? Dan kun je inderdaad de bijbel wel honderd keer herlezen, daar veranderd niks aan. Je moet kijken naar wat ze deden. Zelfs de baby's gingen er meestal aan. Die zou je nog kunnen opvoeden tot goede mensen (als je van mening bent dat die volkeren daar allemaal slecht waren). De meeste volkeren gingen eraan omdat ze het joodse volk geen vrije doorgang wilden geven of omdat God nou eenmaal de Isrealieten het beloofde land beloofd had. God had ook een woestijnstukje kunnen regelen en het daar mooi maken, dan hadden de joden geen last van andere volkeren..

Je bent gewoon genocide aan het goedpraten. Dat merk ik wel vaker bij gelovigen. Als anderen genocide plegen dan een grote mond, maar dat hun God zelf genocide liet plegen is "ja, die anderen waren wel zo slecht". En dadelijk bij de einde der tijden komt er weer een genocide dat zijn of haar weerga niet kent. Maar dat is weer verdiend, dan hadden ze maar moeten geloven.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Foppe86:

Nogmaals, waarom?

Omdat het in de bijbel staat? Dan kun je inderdaad de bijbel wel honderd keer herlezen, daar veranderd niks aan. Je moet kijken naar wat ze deden. Zelfs de baby's gingen er meestal aan. Die zou je nog kunnen opvoeden tot goede mensen (als je van mening bent dat die volkeren daar allemaal slecht waren). De meeste volkeren gingen eraan omdat ze het joodse volk geen vrije doorgang wilden geven of omdat God nou eenmaal de Isrealieten het beloofde land beloofd had. God had ook een woestijnstukje kunnen regelen en het daar mooi maken, dan hadden de joden geen last van andere volkeren..

Je bent gewoon genocide aan het goedpraten. Dat merk ik wel vaker bij gelovigen. Als anderen genocide plegen dan een grote mond, maar dat hun God zelf genocide liet plegen is "ja, die anderen waren wel zo slecht". En dadelijk bij de einde der tijden komt er weer een genocide dat zijn of haar weerga niet kent. Maar dat is weer verdiend, dan hadden ze maar moeten geloven.

 

 

 

 

Ik denk dat je ergens iets gemist hebt. Uit de Torah blijkt duidelijk dat die vernietiging van de stammen, mannen vrouwen kinderen en zelfs hun vee terecht was. 

Ik lees bij jou veel boosheid. Geen idee wat je daartoe gebracht heeft. 

Je citeert her en der wel wat bijbel teksten dus je beschikt wel over kennis. 

Ik voel me niet geroepen om hier veel uitleg te gaan typen want dat gaat jouw mening toch niet meer veranderen. We kunnen beter samen een biertje gaan pakken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb maar een paar minuutjes bekeken. Wellicht de essentie gemist? 

 

Duidelijk. “It’s like don’t be só openminded till your brain falls out.” Fantastisch die gast.😄

Ik vind hem helemaal niet opdringerig. De mensen praten meestal  graag met hem en als iemand aangeeft geen zin te hebben in een gesprek dan even goeie vrienden. Heel vriendelijk, niks mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos2:

Ik heb die eerste bijbel boeken vaak herlezen. En telkens concludeer ik dat deze vernietiging volkomen terecht was.

Stel dat die oorlogen niet in opdracht van God waren uitgevoerd, maar op initiatief van de Israëlitische stammen zelf, had je ze dan ook terecht gevonden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hermanos2:

Hoi Wesley, hoe kom je erachter of je wedergeboren (born from above) bent? Vaak wordt alles 'vergeestelijkt'. Ook hier op dit forum. Ook @Hetairos doet uitspraken zoals: wie het vatte kan, vatte het. Ik begrijp zijn goede bedoeling wel maar het wordt op deze manier wel allemaal erg zweverig.

Als het een gevoel is, deze veranderde toestand van het hart, dan ligt het gevaar van verbeelding op de loer. 

Waar is onze zekerheid, onze houvast? 

De bijbel praat over vruchten van de geest en een nieuwe hart met nieuwe verlangens.

Bij een man die elke week bloemen voor zijn vrouw koopt is er een mogelijkheid dat hij dat niet doet omdat hij van zijn vrouw houdt, maar dit uit plicht doet of omdat hij vindt dat het goed is. Maar het kan ook zijn dat hij oprecht van zijn vrouw houdt en dat hij dit automatisch uit liefde doet.

  • In het eerste geval komen zijn daden niet overeen met zijn hart tov zijn vrouw.
  • In het tweede geval komen zijn daden wel overeen met zijn hart tov zijn vrouw.

Van buitenaf zou je misschien niet eens het verschil kunnen zien.
Maar gaandeweg het huwelijk, zal duidelijker zijn of er oprechte liefde is geweest, de vruchten woorden zichtbaar.

Zo is niet iedere persoon die zich identificeert als christen en trouw elke week naar de kerk gaat automatisch een gered persoon. (Mat 7:22-23) De bijbel zegt ook, toets jezelf (2-Kor 13:5)

  • Dat je je afvraagt of je wel gered bent / wedergeboren bent, kan eigenlijk al een teken zijn van wedergeboorte. Je neemt de woorden van God serieus. Je neemt elk woord van God serieus en gehoorzaamt deze. (niet perfect, maar je hartsgesteldheid is gericht op gehoorzaamheid)
  • Een andere teken is afschuw voor zonde. Niet dat je compleet geen verleiding ervaart, niet dat je geen zwakke momenten hebt,  maar je verafschuwt je eigen zondes. Zonde is ernstig. Heer Jezus is gekomen om voor de gevolgen van onze zondes te betalen.
  • Ook zal je niet meer je eigen koning (willen) zijn in je leven, maar Heer Jezus. Je maakt steeds vaker keuzes volgens Zijn wil / Gods woord. En minder en minder volgens je "vleselijke" verlangens / eigen intellect.
  • Je zal ervaren dat God je een vrede geeft dat de wereld niet kent. Een onnatuurlijke vrede. (Fil 4:6-7)
  • Je zal vernieuwing ervaren van je denken, van je hart. (Rom 12:2)

Deze vernieuwing van het hart en geest is het gevolg van de wedergeboorte. En het gevolg daarvan zijn de vruchten. Uiteindelijk is het Gods Geest die aan ons bevestigd dat wij Zijn kinderen zijn. (Rom 8:16)

Vergeet vooral niet dat je het niet zelf doet. God leeft, de Heilige Geest leeft in jou. In alles zijn wij afhankelijk van Hem, vraag het Hem, dagelijks. Het begint bij bekering en geloof in Jezus Christus, de Weg de Waarheid en het Leven.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.  Gods zegen!

P.S. Paul Washer vertelde ooit eens een verhaaltje. Een meneer kwam te laat en vertelde de reden dat hij was overreden door een vrachtwagen. Zonder een schrammetje vertelde hij zijn verhaal. Niemand geloofde deze man. Want hoe is het mogelijk dat je geen schrammetje oploopt nadat je overreden bent door een vrachtwagen? Voor hetzelfde geldt, hoe is het mogelijk dat je leven niet drastisch is veranderd nadat de Almachtige God Zijn Heilige Geest in je laat wonen?

Trouwens, wedergeboorte is een momentopname. Net als een geboorte.
Toen je geboren was wist je nog niet dat je was geboren. Totdat je begon te denken en te spreken, besefte je dat je bestaat en geboren was. Zo zal een wedergeboren christen op een latere moment zijn wedergeboorte beseffen. De ene wat sneller of langzamer dan de ander. Wedergeboorte is niet het heiligingsproces, maar heeft wel met elkaar te maken.

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid