Spring naar bijdragen

Het lichaam van Christus: ziek of gezond?


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Ik zie het een beetje als een mogelijkheid een storende leerling even op de gang te zetten, zodat de lessen zonder stoorfactor kunnen functioneren. Zo nu en dan loop ik even de gang op om te zien of intussen normaal wordt gereageerd. Net nog even wezen kijken. Helaas.

Festina lente. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie het een beetje als een mogelijkheid een storende leerling even op de gang te zetten, zodat de lessen zonder stoorfactor kunnen functioneren. Zo nu en dan loop ik even de gang op om te zien of i

De mens krijgt een handvat om het licht op te vangen, en kijkt erin, en ziet tot zijn ontsteltenis alleen duisternis. Teleurgesteld laat hij het vallen, en vervolgt zijn loop, maar het handvat bre

Ik heb dit al eerder getypt en ik herhaal het maar weer eens: als jij model zou staan voor wat een christen zou moeten zijn dan ben ik blij dat ik geen christen ben.

Op 9-10-2020 om 14:57 zei Bastiaan73:

Als het lichaam van Christus bestaat uit imperfecte en elkaar tegensprekende mensen, is dat lichaam dan ziek of gezond? Eensgezind of verdeeld? En zolang Jezus niet terugkomt, is het dan eigenlijk niet een onthoofd lichaam?

In de onbetwiste Paulusbrieven is Christus niet het hoofd van de gemeente. De gemeente is het lichaam incl. hoofd. En dit beeld wordt juist gebruikt voor elkaar tegensprekende mensen, zie bijv. Rom. 14 en 1 Cor. 12. Het gaat erom hoe je met elkaar omgaat, niet dat je allemaal hetzelfde functioneert of dezelfde ideeën hebt. Eensgezindheid in het belangrijkste is natuurlijk wel fijn, en ook daartoe roept Paulus op.

Christus als hoofd van het lichaam komt voor in Kol en Ef. Dit is meer een kosmisch beeld voor de gemeente die 'in Christus' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Kerk is heilig en onfeilbaar, omdat zij het Lichaam van Christus is. Toch worden er vele weerzinwekkende zonden begaan binnen de Kerk.
Ze is als een prachtig lichaam, dat echter gehuld is in een kleed vol gitzwarte vlekken en scherpe stekels, waarin mensen zich verwonden.
Dat is het kleed dat wij Hem aantrekken, samen met de kroon van doornen. Met onze zonden drijven we de spot met Hem, erkennen we zijn grote liefde niet.

Er is echter nog een dieper geheim, alleen te zien voor hen die door het kleed heen kijken. Want als Christus verrijst, blijken zijn kruiswonden nog in zijn Lichaam aanwezig.
Het Lichaam draagt de kruiswonden, draagt haar zware verwondingen als zegetekenen mee. Het kleed mag beschadigd zijn, maar het Lichaam zelf is ook gewond.
Alleen waar wij verwonden uit onverschilligheid en uit haat voor wat goed is, heeft Christus zich juist door liefde laten verwonden, laten doden.
Het kleed is door onze haat beschadigd, het Lichaam is door Gods liefde gewond.

Is Christus dan niet door haat gekruisigd? Jazeker, maar deze haat was besloten in Gods liefdesplan. En ook het beschadigde kleed zal haar rol hebben in onze Verlossing.
Want ook het kleed, de uitwendige Kerk, zal hersteld worden in haar glorierijke luister, zodat men ook van buiten ten volle kan zien dat zij het Lichaam van Christus is.
De Kerk wordt aangevallen, gewond, gedood, niet in de laatste plaats door haar vermeende volgelingen. Maar daar zij het Lichaam van Christus is, zal zij ook verrijzen, verlost worden van al het kwaad en overwinnen.
Ze zal haar wonden dan als zegetekenen meedragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Robert Frans:

De Kerk is heilig en onfeilbaar, omdat zij het Lichaam van Christus is. Toch worden er vele weerzinwekkende zonden begaan binnen de Kerk.

Hoe kan dit bestaan, als het Lichaam van Christus uit God geboren is.

Menen de Kerk te zijn, heilig en onfeilbaar, maar weerzinwekkende zonden begaan.. dat kan alleen in de wereld die de Zijne niet is.

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.

49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2020 om 14:57 zei Bastiaan73:

Als het lichaam van Christus bestaat uit imperfecte en elkaar tegensprekende mensen, is dat lichaam dan ziek of gezond? Eensgezind of verdeeld? En zolang Jezus niet terugkomt, is het dan eigenlijk niet een onthoofd lichaam?

Voor deze vraag is te beantwoorden, zullen we eerst moeten definiëren wat de Bijbel verstaat onder „Het Lichaam van Christus“. Velen gaan er van uit dat de Kerk (de globale en zichtbare verzameling van alle Christelijke geloofsstromingen) identiek is aan het Lichaam van Christus.

Het woord kerk is afgeleid van ‘ekklēsia’ dat ‘uitgeroepenen’ betekent. In onze vertalingen wordt ‘ekklēsia’ weergegeven door ‘gemeente’. Er zijn heel veel verwijzingen in het NT die de relatie van Christus met de Gemeente bevestigen. Maar als je die teksten (zoek in een concordantie maar eens op ‘gemeente’ in combinatie met ‘lichaam’) wordt duidelijk dat het Lichaam van Christus niet identiek is met de Gemeente, maar er (op z’n best) een deelverzameling van is.

Als je dat wat Paulus zegt over de gemeente als lichaam van Christus, vergelijkt met de Kerk van onze tijd, dan wordt het verschil in functie, uitvoering en opzet alleen maar duidelijker. Ik denk dat de Kerk in feite van het Lichaam vervreemd is geraakt. In de kerk is geen eenheid, in tegenstelling tot het Lichaam: Rom. 12:4-8 (HSV) „Want zoals wij in één lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde functie hebben, zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar. En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven: hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen; hetzij wie bemoedigt, in het bemoedigen; wie uitdeelt, in oprechtheid; wie leiding geeft, met inzet; wie zich over anderen ontfermt, met blijmoedigheid“.

Letterlijk alles (status en functionaliteit) is door mensen geannexeerd. In de loop van bijna 2000 jaar, is de Geest uit de kerk (gemeente) verdreven en hebben mensen de plaats ingenomen. Dat heeft het mogelijk gemaakt, dat vrome en religieuze geesten het heft in handen hebben genomen. Tot op de huidige dag gaan vele in hun kerken,, denominaties, gemeenten en groepen, op onwaardige wijze met het Lichaam van Christus om, 1 Cor. 11:26-29 (HSV):  „Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, verkondig de dood van de Heere, totdat Hij komt. Daarom, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker van de Heere drinkt, is schuldig aan het lichaam en bloed van de Heere. Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zó eten van het brood en drinken uit de drinkbeker. Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt“. Het gevolg hiervan was in de kerk van Corinthe al zichtbaar: 1 Cor. 11:30-33 (HSV) „Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken, en velen zijn ontslapen. Want als wij onszelf zouden beoordelen, zouden wij niet geoordeeld worden. Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere bestraft, opdat wij niet met de wereld veroordeeld zouden worden.“

De Kerk bestaat uit „imperfecte en elkaar tegensprekende mensen“. Ze is inderdaad „niet eensgezind, maar verdeeld“ en ze is ziek. Dat komt omdat de kerk niet het Lichaam van Christus is. Het lichaam van Christus is een eenheid, maar niet in de natuurlijke wereld: De ware Gemeente is een eenheid in de onzienlijke, geestelijke, wereld:  1 Corinthians 12:12-13 (HSV) „Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus. Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.“

Gelovigen die deel uitmaken van deze eenheid, kunnen zich in de Kerk bevinden, maar dat hoeft niet. Sterker nog: als een lid van het Lichaam van Christus zich geestelijk niet kan vinden in de Kerk, zal dat lid uiteindelijk óf zelf vertrekken óf deze Kerk worden uitgezet. Hij kan echter nooit uit het Lichaam van Christus worden gezet. De eenheid van het Lichaam van Christus bevindt zich niet binnen de grenzen van de kerk, maar vindt haar functioneren in de Heilige Geest die overal werkt waar de leden van het Lichaam zich ook bevinden. Zij het in de onzienlijke wereld in de Heilige Stad, zij het in al die levens van de levende stenen, die overal in de wereld worden gebruikt om de hemelse tempel op te bouwen.

De Kerk is beschadigd, verdeeld, ziek  en zal uiteindelijk verdwijnen. Het Lichaam van Christus is in beginsel volmaakt, ongedeeld, vol groeikracht en zal voor eeuwig blijven. De Kerk is gebouwd door mensen, maar het Lichaam (de hemelse Gemeente) wordt alleen door Christus gebouwd, gevoed en onderhouden. Hij heeft haar verworven door Zijn bloed en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.

Het Lichaam van Christus is een geestelijke eenheid met Christus als hoofd. Ze zullen dan ook nooit meer worden gescheiden: „Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.“ Colossians 3:1-4 (NBG1951).

NB: Ik heb al een aantal antwoorden op de vraag voorbij zien komen. Ik hoop dan ook dat dit gesprek misschien weer als vanouds kan zijn: Open, met respect voor elkaars standpunten en leerzaam.Het zou Credible zeer te goede komen.

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei thom:

.

Je mag ook niets meer zeggen?

54 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

NB: Ik heb al een aantal antwoorden op de vraag voorbij zien komen. Ik hoop dan ook dat dit gesprek misschien weer als vanouds kan zijn: Open, met respect voor elkaars standpunten en leerzaam.Het zou Credible zeer te goede komen.

Het lichaam is ziek door alles binnen een eenzijdig inflatoire conditionering te betrekken, geneutraliseerd door z'n tegenpool om finaal te landen in een biflatoire omgeving die herstel mogelijk maakt. Het beginsel was dus volmaakt, net zoals tijdloos maar continu verduistert door een overvloed aan teksten en allerhande overtolligheden die niet toelaten enige transparantie of opheldering hierin te realiseren, zelfs weggeredeneerd op manieren die alles op de lange baan schuiven onder het mom van het christendom. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Voor deze vraag is te beantwoorden, zullen we eerst moeten definiëren wat de Bijbel verstaat onder „Het Lichaam van Christus“. Velen gaan er van uit dat de Kerk (de globale en zichtbare verzameling van alle Christelijke geloofsstromingen) identiek is aan het Lichaam van Christus.,Het woord kerk is afgeleid van ‘ekklēsia’ dat ‘uitgeroepenen’ betekent. In onze vertalingen wordt ‘ekklēsia’ weergegeven door ‘gemeente’. Er zijn heel veel verwijzingen in het NT die de relatie van Christus met de Gemeente bevestigen. Maar als je die teksten (zoek in een concordantie maar eens op ‘gemeente’ in combinatie met ‘lichaam’) wordt duidelijk dat het Lichaam van Christus niet identiek is met de Gemeente, maar er (op z’n best) een deelverzameling van is. Als je dat wat Paulus zegt over de gemeente als lichaam van Christus, vergelijkt met de Kerk van onze tijd, dan wordt het verschil in functie, uitvoering en opzet alleen maar duidelijker. Ik denk dat de Kerk in feite van het Lichaam vervreemd is geraakt. In de kerk is geen eenheid, in tegenstelling tot het Lichaam: Rom. 12:4-8 (HSV) „Want zoals wij in één lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde functie hebben, zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar. En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven: hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen; hetzij wie bemoedigt, in het bemoedigen; wie uitdeelt, in oprechtheid; wie leiding geeft, met inzet; wie zich over anderen ontfermt, met blijmoedigheid“. Letterlijk alles (status en functionaliteit) is door mensen geannexeerd. In de loop van bijna 2000 jaar, is de Geest uit de kerk (gemeente) verdreven en hebben mensen de plaats ingenomen. Dat heeft het mogelijk gemaakt, dat vrome en religieuze geesten het heft in handen hebben genomen. Tot op de huidige dag gaan vele in hun kerken,, denominaties, gemeenten en groepen, op onwaardige wijze met het Lichaam van Christus om, 1 Cor. 11:26-29 (HSV):  „Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, verkondig de dood van de Heere, totdat Hij komt. Daarom, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker van de Heere drinkt, is schuldig aan het lichaam en bloed van de Heere. Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zó eten van het brood en drinken uit de drinkbeker. Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt“. Het gevolg hiervan was in de kerk van Corinthe al zichtbaar: 1 Cor. 11:30-33 (HSV) „Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken, en velen zijn ontslapen. Want als wij onszelf zouden beoordelen, zouden wij niet geoordeeld worden. Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere bestraft, opdat wij niet met de wereld veroordeeld zouden worden.“ De Kerk bestaat uit „imperfecte en elkaar tegensprekende mensen“. Ze is inderdaad „niet eensgezind, maar verdeeld“ en ze is ziek. Dat komt omdat de kerk niet het Lichaam van Christus is. Het lichaam van Christus is een eenheid, maar niet in de natuurlijke wereld: De ware Gemeente is een eenheid in de onzienlijke, geestelijke, wereld:  1 Corinthians 12:12-13 (HSV) „Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus. Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.“ Gelovigen die deel uitmaken van deze eenheid, kunnen zich in de Kerk bevinden, maar dat hoeft niet. Sterker nog: als een lid van het Lichaam van Christus zich geestelijk niet kan vinden in de Kerk, zal dat lid uiteindelijk óf zelf vertrekken óf deze Kerk worden uitgezet. Hij kan echter nooit uit het Lichaam van Christus worden gezet. De eenheid van het Lichaam van Christus bevindt zich niet binnen de grenzen van de kerk, maar vindt haar functioneren in de Heilige Geest die overal werkt waar de leden van het Lichaam zich ook bevinden. Zij het in de onzienlijke wereld in de Heilige Stad, zij het in al die levens van de levende stenen, die overal in de wereld worden gebruikt om de hemelse tempel op te bouwen. De Kerk is beschadigd, verdeeld, ziek  en zal uiteindelijk verdwijnen. Het Lichaam van Christus is in beginsel volmaakt, ongedeeld, vol groeikracht en zal voor eeuwig blijven. De Kerk is gebouwd door mensen, maar het Lichaam (de hemelse Gemeente) wordt alleen door Christus gebouwd, gevoed en onderhouden. Hij heeft haar verworven door Zijn bloed en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. Het Lichaam van Christus is een geestelijke eenheid met Christus als hoofd. Ze zullen dan ook nooit meer worden gescheiden: „Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.“ Colossians 3:1-4 (NBG1951). NB: Ik heb al een aantal antwoorden op de vraag voorbij zien komen. Ik hoop dan ook dat dit gesprek misschien weer als vanouds kan zijn: Open, met respect voor elkaars standpunten en leerzaam.Het zou Credible zeer te goede komen.

Abstractie is het inductieve proces van het weglaten van alle niet-essentiële informatie en secundaire aspecten, en vervolgens generaliseren, om zo de meer fundamentele structuren zichtbaar te maken. Zo wordt een verkorte samenvatting van een wetenschappelijk werk soms ook een abstract genoemd. Wie beschikt over voldoende abstractievermogen kan goed 'in grote lijnen' denken. Alternatieve optie is om andersom te werken in een poging iedereen in slaap te wiegen om ze dan te kunnen labelen als honden, wat het christushart beroert en het ongeloof tart in het jaar 2020. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

De Kerk bestaat uit „imperfecte en elkaar tegensprekende mensen“. Ze is inderdaad „niet eensgezind, maar verdeeld“ en ze is ziek. Dat komt omdat de kerk niet het Lichaam van Christus is. Het lichaam van Christus is een eenheid, maar niet in de natuurlijke wereld: De ware Gemeente is een eenheid in de onzienlijke, geestelijke, wereld

Een paradigmaverschuiving is volgens Thomas Kuhn een ontwikkeling in de wetenschap die leidt tot een dramatisch ander beeld van de werkelijkheid, vaak ontstaat bij zo'n ontwikkeling een grote tegenstelling tussen de voor- en tegenstanders van het nieuwe paradigma. Meestal blijkt pas achteraf, wanneer de aanhangers van het oude, niet langer voldoende wetenschappelijke wereldbeeld hun invloed en macht hebben verloren, dat er sprake was van een echte conceptuele revolutie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2020 om 14:57 zei Bastiaan73:

Als het lichaam van Christus bestaat uit imperfecte en elkaar tegensprekende mensen, is dat lichaam dan ziek of gezond? Eensgezind of verdeeld? En zolang Jezus niet terugkomt, is het dan eigenlijk niet een onthoofd lichaam?

Jezus is sinds zijn wederopstanding het hoofd van de kerk, het lichaam van Christus.
Hij hoeft daarvoor niet eerst terug te komen. Hij is de Heer.

Het lichaam van Christus is niet ziek, het lichaam is perfect gemaakt door het offer van Jezus Christus.
De vraag is, wie behoort tot het lichaam? Ik denk dat dit een vraag is dat ieder voor zichzelf moet beantwoorden en verantwoorden.

Mattheus 7:21-23
21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

1-Johannes 4:19-20
19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.
20 Als iemand zou zeggen: Ik heb God lief, en hij zou zijn broeder haten, dan is hij een leugenaar. Want wie zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2020 om 14:57 zei Bastiaan73:

Als het lichaam van Christus bestaat uit imperfecte en elkaar tegensprekende mensen, is dat lichaam dan ziek of gezond? Eensgezind of verdeeld? En zolang Jezus niet terugkomt, is het dan eigenlijk niet een onthoofd lichaam?

Door in steeds diepere bewustzijnstoestanden te treden, leren christenen objecten en het leven via steeds subtielere inzichten kennen, tot de uiterste grens is bereikt en er alleen Goddelijk Bewustzijn overblijft en de kenmerken van ieder object daar wel in moeten opgaan. Ziek, onthoofd, verdeeld en/of eensgezind is daarom niet slechts een kwestie van intellectuele beschouwing maar in relatie te zien tot de individuele geaardheid en het nog niet ontgonnen groeiproces dat gaandeweg diverse inzichten ontvouwt, die naargelang subjectieve acceptatie op deze of gene manier geïnterpreteerd worden. Naargelang perceptie en het niveau waarop diverse stellingen betrekking hebben, kunnen ze schijnbaar volledig tegengesteld lijken maar toch logisch samenhangen, door ze simultaan vanuit verschillende invalshoeken te belichten. En dat zoiets tot heel wat verwarring kan leiden, eerder norm dan uitzondering, begrijpelijkerwijs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Ik hoop dan ook dat dit gesprek misschien weer als vanouds kan zijn: Open, met respect voor elkaars standpunten en leerzaam. Het zou Credible zeer te goede komen.

Hebben de tekst ontleed en het resultaat is bijzonder, wat hoopvol is.

  1. Voor deze vraag is te beantwoorden, zullen we eerst moeten definiëren wat de Bijbel verstaat onder ‘Het Lichaam van Christus.
  2. Velen gaan er van uit dat de Kerk (de globale en zichtbare verzameling van alle Christelijke geloofsstromingen) identiek is aan het Lichaam van Christus.
  3. Het woord kerk is afgeleid van ‘ekklēsia’ dat ‘uitgeroepenen’ betekent.
  4. In onze vertalingen wordt ‘ekklēsia’ weergegeven door ‘gemeente’.
  5. Er zijn heel veel verwijzingen in het NT die de relatie van Christus met de Gemeente bevestigen.
  6. Maar als je die teksten
  7. zoek in een concordantie maar eens op ‘gemeente’ in combinatie met ‘lichaam’
  8. wordt duidelijk dat het Lichaam van Christus niet identiek is met de Gemeente
  9. maar er op z’n best een deelverzameling van is.
  10. Als je dat wat Paulus zegt over de gemeente als lichaam van Christus, vergelijkt met de Kerk van onze tijd, dan wordt het verschil in functie, uitvoering en opzet alleen maar duidelijker.
  11. Ik denk dat de Kerk in feite van het Lichaam vervreemd is geraakt.
  12. In de kerk is geen eenheid, in tegenstelling tot het Lichaam
  13. Want zoals wij in één lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde functie hebben, zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar.
  14. En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven.
  15. hetzij profetie, naar de mate van het geloof
  16. hetzij dienstbetoon, in het dienen.
  17. hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen.
  18. hetzij wie bemoedigt, in het bemoedigen
  19. wie uitdeelt, in oprechtheid
  20. wie leiding geeft, met inzet
  21. wie zich over anderen ontfermt, met blijmoedigheid.
  22. Letterlijk alles (status en functionaliteit) is door mensen geannexeerd.
  23. In de loop van bijna 2000 jaar, is de Geest uit de kerk (gemeente) verdreven en hebben mensen de plaats ingenomen.
  24. Dat heeft het mogelijk gemaakt, dat vrome en religieuze geesten het heft in handen hebben genomen.
  25. Tot op de huidige dag gaan vele in hun kerken,, denominaties, gemeenten en groepen, op onwaardige wijze met het Lichaam van Christus om, 1 Cor. 11:26-29 (HSV).
  26. Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, verkondig de dood van de Heere, totdat Hij komt.
  27. Daarom, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker van de Heere drinkt, is schuldig aan het lichaam en bloed van de Heere.
  28. Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zó eten van het brood en drinken uit de drinkbeker.
  29. Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
  30. Het gevolg hiervan was in de kerk van Corinthe al zichtbaar.
  31. Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken, en velen zijn ontslapen.
  32. Want als wij onszelf zouden beoordelen, zouden wij niet geoordeeld worden.
  33. Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere bestraft, opdat wij niet met de wereld veroordeeld zouden worden.
  34. De Kerk bestaat uit imperfecte en elkaar tegensprekende mensen.
  35. Ze is inderdaad niet eensgezind, maar verdeeld en ze is ziek.
  36. Dat komt omdat de kerk niet het Lichaam van Christus is.
  37. Het lichaam van Christus is een eenheid, maar niet in de natuurlijke wereld.
  38. De ware Gemeente is een eenheid in de onzienlijke, geestelijke, wereld: 
  39. Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus.
  40. Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.
  41. Gelovigen die deel uitmaken van deze eenheid, kunnen zich in de Kerk bevinden, maar dat hoeft niet.
  42. Sterker nog: als een lid van het Lichaam van Christus zich geestelijk niet kan vinden in de Kerk, zal dat lid uiteindelijk óf zelf vertrekken óf deze Kerk worden uitgezet.
  43. Hij kan echter nooit uit het Lichaam van Christus worden gezet.
  44. De eenheid van het Lichaam van Christus bevindt zich niet binnen de grenzen van de kerk, maar vindt haar functioneren in de Heilige Geest die overal werkt waar de leden van het Lichaam zich ook bevinden.
  45. Zij het in de onzienlijke wereld in de Heilige Stad, zij het in al die levens van de levende stenen, die overal in de wereld worden gebruikt om de hemelse tempel op te bouwen.
  46. De Kerk is beschadigd, verdeeld, ziek  en zal uiteindelijk verdwijnen.
  47. Het Lichaam van Christus is in beginsel volmaakt, ongedeeld, vol groeikracht en zal voor eeuwig blijven.
  48. De Kerk is gebouwd door mensen, maar het Lichaam (de hemelse Gemeente) wordt alleen door Christus gebouwd, gevoed en onderhouden.
  49. Hij heeft haar verworven door Zijn bloed en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.
  50. Het Lichaam van Christus is een geestelijke eenheid met Christus als hoofd.
  51. Ze zullen dan ook nooit meer worden gescheiden.
  52. Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods.
  53. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 
  54. Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God.
  55. Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

Heel deze redevoering sluit naadloos aan bij het spel van bewustzijn waarbinnen volgens het Hindoeïsme drie guna's werkzaam zijn. Deze drie hoedanigheden staan, afwisselend in ruimte en in tijd, in verschillende evenwichtsrelaties tot elkaar. Wanneer sattva overheerst, is er welvarendheid en welbevinden, opbouw en zuiverheid van intentie. Wanneer rajas overheerst, is er veel energie, vurigheid en transformatie, en wanneer tamas overheerst, is er status quo, stagnatie, en ten slotte intern verval, verrotting, corruptie, en lethargie. Van ziek naar herstel kunnen we gebruik maken van de General Problem Solver van Herbert Simon waarbinnen de elementen van beperkte en/of begrensde rationaliteit kenmerkend zijn, wat leidt tot een drastische vereenvoudiging waarbinnen beschikbare kennis, het denken en consensus hierover het resultaat bepalen. 

  1. de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen
  2. de alternatieven die hij kent, kan hij niet alle simultaan vergelijken
  3. als gevolg van de eerste twee axioma’s zal men niet het optimale alternatief kiezen
  4. de mens beschikt over een set routineacties
  5. deze routineacties bestaan alle los van elkaar
  6. elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel en middelen beschouwd
  7. als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

Ik hoop dan ook dat dit gesprek misschien weer als vanouds kan zijn. Open, met respect voor elkaars standpunten en leerzaam. Het zou Credible zeer te goede komen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Jurriën Sr.:

In de loop van bijna 2000 jaar, is de Geest uit de kerk (gemeente) verdreven en hebben mensen de plaats ingenomen.

Een noodzakelijke stap in reverse engineering is vaak het omzetten van het onderzochte artefact in voor mensen leesbare broncode, waaruit dat artefact dan weer te maken is. Mensen die hier onderzoek naar doen komen tot bijzondere resultaten in die zin dat wat in de Bijbel staat nooit werd toegepast, maar principieel 'morgen' kan omwille van tijdloos beschikbaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Robert Frans:

De Kerk is heilig en onfeilbaar, omdat zij het Lichaam van Christus is. Toch worden er vele weerzinwekkende zonden begaan binnen de Kerk. Ze is als een prachtig lichaam, dat echter gehuld is in een kleed vol gitzwarte vlekken en scherpe stekels, waarin mensen zich verwonden. Dat is het kleed dat wij Hem aantrekken, samen met de kroon van doornen. Met onze zonden drijven we de spot met Hem, erkennen we zijn grote liefde niet. Er is echter nog een dieper geheim, alleen te zien voor hen die door het kleed heen kijken. Want als Christus verrijst, blijken zijn kruiswonden nog in zijn Lichaam aanwezig. Het Lichaam draagt de kruiswonden, draagt haar zware verwondingen als zegetekenen mee. Het kleed mag beschadigd zijn, maar het Lichaam zelf is ook gewond. Alleen waar wij verwonden uit onverschilligheid en uit haat voor wat goed is, heeft Christus zich juist door liefde laten verwonden, laten doden. Het kleed is door onze haat beschadigd, het Lichaam is door Gods liefde gewond. Is Christus dan niet door haat gekruisigd? Jazeker, maar deze haat was besloten in Gods liefdesplan. En ook het beschadigde kleed zal haar rol hebben in onze Verlossing. Want ook het kleed, de uitwendige Kerk, zal hersteld worden in haar glorierijke luister, zodat men ook van buiten ten volle kan zien dat zij het Lichaam van Christus is. De Kerk wordt aangevallen, gewond, gedood, niet in de laatste plaats door haar vermeende volgelingen. Maar daar zij het Lichaam van Christus is, zal zij ook verrijzen, verlost worden van al het kwaad en overwinnen. Ze zal haar wonden dan als zegetekenen meedragen.

Paradoxaal is de verklaring dat we bij een paradigmashift onze manier van denken onder de loep dienen te leggen om een aantal obstakels op te lossen, maar niet precies weten welke obstakels dat zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-10-2020 om 12:50 zei Jurriën Sr.:

Ik zie het een beetje als een mogelijkheid een storende leerling even op de gang te zetten, zodat de lessen zonder stoorfactor kunnen functioneren.

Misschien moeten we de lessen wat levendiger en menselijker maken, anders vallen we misschien in slaap? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei TTC:

Wat je zegt is dat we ons hier op aarde druk maken over vanalles dat er niet is? 

Nee, dat is niet wat ik zeg.

Wat ik zeg is dat er heel veel mensen van zichzelf claimen dat ze christen zijn, maar dat dat soms niet duidelijk terug is te zien in hun daden.
Niet dat christenen perfecte mensen zijn, maar een christen dat echt de Heilige Geest in zich heeft, zal vrucht dragen.

Efeziers 2:8-9 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
Galaten 5: 22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.


Wat mensen zien is een zieke kerk (lichaam van Christus).
Wat God ziet is dat niet alle mensen horen bij het lichaam van Christus, dus niet horen bij de echte kerk van Christus.
Wat de mens soms als kerk ziet, is niet wat God ziet als Zijn kerk.

Het is voor ieder belangrijk om zichzelf te testen of hij/zij tot het lichaam van Christus behoort.
Als we op verre reis gaan checken we toch ook of we onze paspoorten mee hebben genomen?
Als we ons voorbereiden op de eeuwige reis, check dan ook even of we in het boek des levens staan. Ieder voor zichzelf uiteraard.

2 Kor 13:5-6 5 Onderzoek uzelf of u in het geloof bent, beproef uzelf. Of weet u niet van uzelf dat Jezus Christus in u is? Of het moet zijn dat u op enigerlei wijze verwerpelijk bent. 6 Ik hoop echter dat u zult inzien dat wij niet verwerpelijk zijn.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Wesley:

Nee, dat is niet wat ik zeg. Wat ik zeg is dat er heel veel mensen van zichzelf claimen dat ze christen zijn, maar dat dat soms niet duidelijk terug is te zien in hun daden. Niet dat christenen perfecte mensen zijn, maar een christen dat echt de Heilige Geest in zich heeft, zal vrucht dragen.

Is hier al meermaals aan bod gekomen, zullen het merken wanneer die vrucht wordt doorgegeven. 

56 minuten geleden zei Wesley:

Als we ons voorbereiden op de eeuwige reis, check dan ook even of we in het boek des levens staan. Ieder voor zichzelf uiteraard.

Zoiets als de Reis van de Held zoals Campbell beschrijft?

Citaat

De Reis van de Held is een reis die ieder mens te maken heeft. Als mens ben je weliswaar uniek, het mens-zijn deel je met de rest van de mensen op deze wereld. De Reis van de Held is een levensweg die wij allen te gaan hebben, de keuze óf we hem ook daadwerkelijk aangaan, is echter aan ieder persoon op zich. In zijn Reis van de Held onderscheidt Campbell zeven stappen. Niet alle verhalen bevatten alle stappen. Sommige gaan maar over één stap, andere vertellen de hele reis zoals het bekende verhaal van Odysseus. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei TTC:
19 uur geleden zei Wesley:

Nee, dat is niet wat ik zeg. Wat ik zeg is dat er heel veel mensen van zichzelf claimen dat ze christen zijn, maar dat dat soms niet duidelijk terug is te zien in hun daden. Niet dat christenen perfecte mensen zijn, maar een christen dat echt de Heilige Geest in zich heeft, zal vrucht dragen.

Is hier al meermaals aan bod gekomen, zullen het merken wanneer die vrucht wordt doorgegeven. 

19 uur geleden zei Wesley:

Als we ons voorbereiden op de eeuwige reis, check dan ook even of we in het boek des levens staan. Ieder voor zichzelf uiteraard.

Zoiets als de Reis van de Held zoals Campbell beschrijft?

Citaat

De Reis van de Held is een reis die ieder mens te maken heeft. Als mens ben je weliswaar uniek, het mens-zijn deel je met de rest van de mensen op deze wereld. De Reis van de Held is een levensweg die wij allen te gaan hebben, de keuze óf we hem ook daadwerkelijk aangaan, is echter aan ieder persoon op zich. In zijn Reis van de Held onderscheidt Campbell zeven stappen. Niet alle verhalen bevatten alle stappen. Sommige gaan maar over één stap, andere vertellen de hele reis zoals het bekende verhaal van Odysseus. (bron)

 

Nee, niet hetzelfde zoals Joseph Campbell het beschrijft in Hero's Journey.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-10-2020 om 13:03 zei Desid:

In de onbetwiste Paulusbrieven is Christus niet het hoofd van de gemeente. De gemeente is het lichaam incl. hoofd. En dit beeld wordt juist gebruikt voor elkaar tegensprekende mensen, zie bijv. Rom. 14 en 1 Cor. 12. Het gaat erom hoe je met elkaar omgaat, niet dat je allemaal hetzelfde functioneert of dezelfde ideeën hebt. Eensgezindheid in het belangrijkste is natuurlijk wel fijn, en ook daartoe roept Paulus op.

Christus als hoofd van het lichaam komt voor in Kol en Ef. Dit is meer een kosmisch beeld voor de gemeente die 'in Christus' is.

Jezus heeft een dier gemaakt met meerdere koppen. Tot eer en glorie van hemzelf. Dit dier heeft dus meerdere hoofden en daarmee meerdere gezaghebbers. Zo is het ook door Jezus bedoeld. Dat wij allen gezag hebben op ons eigen gebied, zoals de Heer ons gemaakt heeft. Er dient overleg plaats te vinden namens Christus om tot structurele aanpak van ondernemingen te komen. Als wij bij elkaar komen dan heeft ieder iets (ontvangen van de Heer om daarmee een bijdrage te geven).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2020 om 14:57 zei Bastiaan73:

Als het lichaam van Christus bestaat uit imperfecte en elkaar tegensprekende mensen, is dat lichaam dan ziek of gezond? Eensgezind of verdeeld? En zolang Jezus niet terugkomt, is het dan eigenlijk niet een onthoofd lichaam?

Na een lang leven heb ik ontdekt, dat Jezus gestorven is voor prutsers, die er niks van bakken en er steeds weer een puinhoop van blijven maken. Des te groter wordt bij dat alles de genade van het kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid