Spring naar bijdragen

Wat betekent...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vreemd hoe een woord iets kan betekenen maar geen woorden haar complete eer kunnen aandoen. Ik weet wat het is, maar ik kan het u zo niet zeggen hehe.

Heilig is heel. Heel is niet gedeeld of verdeeld, één. 61b Salome zei: Wie ben jij, man? Komend van de ene ben je op mijn bank geklommen en heb je van mijn tafel gegeten. Jezus zei tot haar: Ik

Toch heb ik bij het begrip heilig vooral het idee "rein". Niet meer een zondaar, maar heilig.

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Afgezonderd. Apart gezet.

Dus de heilige geest is de afgezonderde geest? De apart gezette geest?

8 uur geleden zei Hermanos2:

Zonder er verder diep over na te denken ben je dan goedgekeurd door God.

'Goedgekeurd' door God. Dan is genade dus niet nodig.

Romeinen 3:

10 Gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet een,
11 Er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt;
12 Allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Bastiaan73:

Dus de heilige geest is de afgezonderde geest? De apart gezette geest?

'Goedgekeurd' door God. Dan is genade dus niet nodig.

Romeinen 3:

10 Gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet een,
11 Er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt;
12 Allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een.

Apart hé, dat je er maar niks van snapt allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Bastiaan73:

Apart hè, dat jij het maar niet uit kunt leggen. Ondanks die 'heilige geest' die je meent te 'hebben'.

Als je eerlijk bent zeg je gewoon dat ik jou niks kan uit leggen. En dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien onheiligheid niets wil aannemen van heiligheid.

Heilig=

Apart gezet, afgezonderd voor en door God. Zowel in positioneel en objectief als in progressief en subjectief opzicht. Het subjectieve vloeit voort uit het objectieve en kan enkel bestaan als het objectief een feit is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
8 uur geleden zei Bastiaan73:

Apart hè, dat jij het maar niet uit kunt leggen. Ondanks die 'heilige geest' die je meent te 'hebben'.

Als je eerlijk bent zeg je gewoon dat ik jou niks kan uit leggen. En dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien onheiligheid niets wil aannemen van heiligheid.

Ik ben eerlijk. Jij niet want je suggereert hiermee dat jij gelijk zou staan met heiligheid en ik met onheiligheid. Laat me niet lachen Kaasjesbruidje...

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Heilig=

Apart gezet, afgezonderd voor en door God.

Dat typ je nu voor de tweede keer. Dus typ ik voor de tweede keer:

dan is de heilige geest dus de apart gezette geest, de voor en door God afgezonderde geest. 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zowel in positioneel en objectief als in progressief en subjectief opzicht. Het subjectieve vloeit voort uit het objectieve en kan enkel bestaan als het objectief een feit is geworden.

Je gaat me toch niet vertellen dat je zelf snapt wat je hier typt hè? Er staat namelijk helemaal niets substantieels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heilig is heel. Heel is niet gedeeld of verdeeld, één.

61b Salome zei: Wie ben jij, man? Komend van de ene ben je op mijn bank geklommen en heb je van mijn tafel gegeten.
Jezus zei tot haar: Ik ben hij die bestaat vanuit hem die heel is. Men gaf mij van dat van mijn Vader.
(Salome:) Ik ben uw leerling.
(Jezus:) Daarom zeg ik: wanneer iemand heel zal zijn, zal hij vol licht zijn; wanneer hij echter verdeeld zal zijn, zal hij vol duisternis zijn.

75 Jezus zei: Velen staan voor de deur, de eenlingen zullen het bruidsvertrek binnengaan.

106 Jezus zei: Wanneer jullie de twee één maken, zullen jullie mensenzonen worden, en als jullie zeggen: ‘Berg, verplaats je', zal hij zich verplaatsen.

Thomas Evangelie

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 18-7-2020 om 18:53 zei thom:

Heilig is heel. Heel is niet gedeeld of verdeeld, één.

61b Salome zei: Wie ben jij, man? Komend van de ene ben je op mijn bank geklommen en heb je van mijn tafel gegeten.
Jezus zei tot haar: Ik ben hij die bestaat vanuit hem die heel is. Men gaf mij van dat van mijn Vader.
(Salome:) Ik ben uw leerling.
(Jezus:) Daarom zeg ik: wanneer iemand heel zal zijn, zal hij vol licht zijn; wanneer hij echter verdeeld zal zijn, zal hij vol duisternis zijn.

75 Jezus zei: Velen staan voor de deur, de eenlingen zullen het bruidsvertrek binnengaan.

106 Jezus zei: Wanneer jullie de twee één maken, zullen jullie mensenzonen worden, en als jullie zeggen: ‘Berg, verplaats je', zal hij zich verplaatsen.

Thomas Evangelie

Mensenzoon is dus  een eretitel. Jezus noemt zich ook de Mensenzoon en niet in negatieve zin.

bewerkt door Chris Walters
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-7-2020 om 16:23 zei Bastiaan73:

... 'heilig' eigenlijk?

https://www.encyclo.nl/begrip/heilig

Tja, niet echt helder zo.

Ik ga voor "onzondig", want het wordt gegeven aan mensen die door het bloed van Christus rein verklaard zijn. De zonden zijn te niet gedaan en worden niet meer aangerekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 11-8-2020 om 18:55 zei Gaitema:

https://www.encyclo.nl/begrip/heilig

Tja, niet echt helder zo.

Ik ga voor "onzondig", want het wordt gegeven aan mensen die door het bloed van Christus rein verklaard zijn. De zonden zijn te niet gedaan en worden niet meer aangerekend.

Het betekent "apart gezet", "afgezonderd", bestemd voor een bepaald doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Willempie:

Maar dat is niet de betekenis van het woord.

Hoe heb je dat gevonden dan? Ik heb dat ook ooit gehoord, maar op internet lees ik:

Betekenis 'HEILIGE'

Je hebt gezocht op het woord: HEILIGE.

hei·lig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)

1 zonder zonde; rein, volmaakt: de Heilige Geest

2 eerbiedwaardig, verheven: de Heilige Schrift de Bijbel; een heilig ontzag voor iem. hebben diep

3 (rooms-katholiek) heilig verklaard: de heilige Petrus en Paulus; iem. heilig verklaren als paus een uitspraak doen waardoor iem. in het vervolg als heilig wordt vereerd

4 onkreukbaar, onverbreekbaar: de vrije zaterdag is voor hem heilig daar houdt hij strikt de hand aan; dat is er nog heilig bij steekt, ofschoon slecht, gunstig bij iets zeer ongunstigs af

bron: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/HEILIGE#.X0VRMPdNc0E

Verder, staat er in de bijbel: "wees Heilig, want Ik ben Heilig" en dat slaat toch op een reine manier van leven toch?

Bij apart gezet heb ik niet echt een duidelijk beeld ook, eerlijk gezegd.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Gaitema:

Er had ook wel iemand kunnen uitleggen wat nu de brontekst zegt toch?

Daar kun je dus ook zelf een beetje moeite voor doen. Bijvoorbeeld door eerst hier te zoeken op 'heilig'. Je ziet dan dat dit woord v.w.b. het OT o.a. in Exodus 3:5 staat.

Vervolgens had je hier naartoe kunnen gaan en in de tekst op het woord 'holy' kunnen klikken.

Dan was je hier uitgekomen en zou je in het Engels e.e.a. hebben kunnen lezen. Met Google Translate had je woorden die je niet kent naar het Nederlands kunnen vertalen.

V.w.b. het NT had je hetzelfde kunnen doen bij bijvoorbeeld Johannes 1:33.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Daar kun je dus ook zelf een beetje moeite voor doen. Bijvoorbeeld door eerst hier te zoeken op 'heilig'. Je ziet dan dat dit woord v.w.b. het OT o.a. in Exodus 3:5 staat.

Vervolgens had je hier naartoe kunnen gaan en in de tekst op het woord 'holy' kunnen klikken.

Dan was je hier uitgekomen en zou je in het Engels e.e.a. hebben kunnen lezen. Met Google Translate had je woorden die je niet kent naar het Nederlands kunnen vertalen.

V.w.b. het NT had je hetzelfde kunnen doen bij bijvoorbeeld Johannes 1:33.

Zegt allemaal niks. Ik zei dit, omdat ik dit vond:

Heilig'' (קָדֹשׁ) betekent afgescheiden gemaakt, apart staan. 

In eerste instantie betekent קָדֹשׁ als verwijzing naar JHWH apart gezet, afgescheiden gemaakt, bovengesteld/gewijd, wat RaSJI binnen de context van jouw citaat ziet als: ''Wees heilig -- Scheid je af van [seksuele] immoraliteit en zonde'' (קדשים תהיו: הוו פרושים מן העריות ומן העבירה), vandaar dat ''zonder zonde'' geen gekke interpretatie is van je passage. 

bron: Mart van geloofsforum.nl

Waar jij stelde de vraag toch in dit topic? Waarom heb je zelf niet gezocht en vroeg je het aan ons? 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Waar jij stelde de vraag toch in dit topic? Waarom heb je zelf niet gezocht en vroeg je het aan ons?

Moet ik dat echt toelichten Gaitema? Kun je dat zelf niet bedenken? Nou vooruit: ik was benieuwd hoe anderen dit begrip zien, begrijpen en uit (proberen te) leggen. Uiteraard had ik dit zelf al opgezocht.

55 minuten geleden zei Robert Frans:

Misschien zou je beter kunnen spreken over 'toegewijd aan God'. Hoe meer een mens of een object toegewijd is aan God, hoe heiliger het is.

Een object kan m.i. op zichzelf niet heilig zijn of worden. Het is altijd gerelateerd aan één of meerdere personen. Kun je een voorbeeld geven van een object dat jij als 'heilig' beschouwt?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Moet ik dat echt toelichten Gaitema? Kun je dat zelf niet bedenken? Nou vooruit: ik was benieuwd hoe anderen dit begrip zien, begrijpen en uit (proberen te) leggen. Uiteraard had ik dit zelf al opgezocht.

Het is dus apart gezet. Tevreden met het antwoord? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid