Spring naar bijdragen

Wat betekent...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vreemd hoe een woord iets kan betekenen maar geen woorden haar complete eer kunnen aandoen. Ik weet wat het is, maar ik kan het u zo niet zeggen hehe.

Heilig is heel. Heel is niet gedeeld of verdeeld, één. 61b Salome zei: Wie ben jij, man? Komend van de ene ben je op mijn bank geklommen en heb je van mijn tafel gegeten. Jezus zei tot haar: Ik

Toch heb ik bij het begrip heilig vooral het idee "rein". Niet meer een zondaar, maar heilig.

Op 18-7-2020 om 00:47 zei Bastiaan73:

Dus de heilige geest is de afgezonderde geest? De apart gezette geest?

'Goedgekeurd' door God. Dan is genade dus niet nodig.

Romeinen 3:

10 Gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet een,
11 Er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt;
12 Allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een.

"Dus de Heilige Geest is de apart gezette Geest?". Slim bedacht, zou moeten kloppen. "Goedgekeurd door God, dan is genade niet meer nodig?". Nadat je de genade ontvangen hebt niet meer nee. 

Op 17-7-2020 om 18:34 zei Fundamenteel:

Vreemd hoe een woord iets kan betekenen maar geen woorden haar complete eer kunnen aandoen. Ik weet wat het is, maar ik kan het u zo niet zeggen hehe.

Dat heb ik met het woord "heilig" ook. Het enige woord dat voldoet is heilig zelf, verder kun je het alleen maar beschrijven of benaderen. Sereen, ingetogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Heiliging is de consequentie van wedergeboorte. Het ontvangen van de Heilige Geest is daar bewijs van.

Dat klopt wel.

Op 18-7-2020 om 16:48 zei Dat beloof ik:

Zonder zonde. Of: Rein, volmaakt.

Ook voor dit woordt geldt dat veel mensen er betekenissen aan toekennen die het woord niet heeft.

"Zonder zonde, rein", goed gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 17-7-2020 om 16:23 zei Bastiaan73:

Wat is 'heilig' eigenlijk?

Een woordenboek geeft aan: „heilig“ is een bijvoeglijk naamwoord en betekent: volmaakt, zonder zonde“. Maar omdat het een bijv. naamwoord is, wordt het gebruikt in combinatie met een zelfstandig naamwoord. Soms moet je dat er bijdenken. Het werkwoord: „heiligen“ betekent apart zetten. Heiliging is een zelfstandig naamwoord en duidt een proces aan: het apart zetten.

Het woord ‘heilig’ zegt dus in feite niets over ten opzichte waarvan iets heilig (of apart gezet) is. Ook zegt het niets over het onderwerp zelf, dat geheiligd is. Daarentegen zegt het wel iets over de mate van ‘apart gezet zijn’. Daarom duidt heiliging een proces aan dat uiteindelijk resulteert in het ‘heilig’ zijn. Heilig betekent dus ten diepste ‘volkomen apart gezet’.

Als we het over God hebben, dan geldt dat Hij heilig is. De mate van heiligheid van God kan natuurlijk niet worden gemeten, dus als men de omvang van Gods heiligheid wil aanduiden, past de Schrift een trucje toe; ze zegt: God is heilig, heilig, heilig. Drie is het getal van de volmaaktheid.

Uitgaande van wat ik hiervoor heb gezegd, is God dus ‘absoluut volkomen apart gezet’. De vraag dringt zich echter op: Waarvan is God apart gezet? Dat heeft weer te maken met onze visie op God. God Zelf kan natuurlijk niet concreet apart worden gezet, maar wij kunnen dat wel in onze woorden belijden. We belijden dan dat God heilig, heilig, heilig is, als het gaat om alles dat niet bij God hoort. Met andere woorden: wij belijden dat God volkomen gescheiden is van alles dat niet bij God hoort.

Dit voegt dus een betekenis toe aan het woord Heilig als het om Gods karakter (Zijn diepste wezen) gaat: Hij is absoluut zonder enige onvolkomenheid; Hij is volkomen licht en zonder enige duisternis. Als we dus Gods Naam (Zijn karakter) belijden, dan kennen we Hem niets toe dat niet bij Zijn karakter hoort. Dus: „geheiligd is Uw Naam“.

De rest (489 woorden) van dit bericht: waarin het gaat over de heilige Geest, Jezus Christus en de mens, vinden jullie hier.

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid