Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb geleerd om te vertrouwen. Ik meen ook dat God van ons vertrouwen geniet en dat we Hem door ons vertrouwen werkelijk eren, veel meer dan door vrome praatjes.

Ook het vertrouwen in God komt van God... Wat jij doet is zelf oplossen en daarmee gedoemd te mislukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

1 minuut geleden zei TTC:

Het idee om zelfmoord te plegen is sterker geworden na 5 jaar GGZ-ervaring, niet omdat ik geen gerichte en doordachte hulpvragen had maar nu net wel. Het heeft nu zelfs geen zin meer om ze überhaupt nog te stellen, door het systeem te leren kennen en het zou me werkelijk verbazen dat het morgen plots anders zou worden. Ondertussen weet ik wel dat het aan mij ligt, ik had er eigenlijk geen interesse in mogen hebben, wat nu te laat is.  

Real talk

Ik heb jaar en dag vast gewerkt, mijzelf dubbel geplooid. Geen swans, ik werkte in een hangaar waar poorten bij -12° openstonden en offerde pauzes op om de kinderen in bed te kunnen leggen. 

Dat woog op alles. M en ik hadden na 15j terug contact en ze wees me op de waanzin in mijn leven die ik reeds voor normaal nam. Dus ik ging hulp zoeken bij de ggz, die dachten dat ik zo dom was als ik me voordeed en poogde mij ook te bespelen. Het was een strijd van jewelste aan te tonen dat mijn probleem niet was wat ze mij zeiden wat het was. In dat proces werd ik dakloos. En ja zelfmoord heeft mijn gedachten toen gepasseerd.

Toen viel mijn euro dat die ggz van de overheid was. Die overheid omvolkt mij en doet aan wat ik niets anders dan genocide kan noemen. Toen kwam dan “fuck them all” mentaliteit en kan enkel de Lieve Heer Himself nog tot me doordringen. Het is niet omdat ik eens 1 advies niet opvolg een heel proces teniet zou doen. Ik ben gewoon wie ik ben, ook al mag ik dat niet zijn. Fuck them :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ook het vertrouwen in God komt van God... Wat jij doet is zelf oplossen en daarmee gedoemd te mislukken.

Je oordeelt veel te gemakkelijk over anderen, die je niet kent en waarvan je weinig tot niets weet. Ik weet heel goed dat ik niets kan zonder God's hulp, niet eens ademen. Hij doet Zijn werk in mij en ik doe mijn best te luisteren en te gehoorzamen. Het is geen éénrichtingsverkeer zoals jij wel lijkt te veronderstellen. Je kunt heel recht in de leer zijn en toch ver van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei TTC:

Wat ik me soms afvraag is wanneer schuld- en schaamtebesef nu precies ontstaat, naar mijn ervaring was dat wanneer ik geconfronteerd werd met m’n domheid en de schade die ik hierdoor heb aangericht. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het zich toe-eigenen van nieuwe inzichten toch niet altijd zo prettig is, waarvan ik aanneem dat het voor GGZ-experten niet anders is, of voor gelijk wie overigens. Misschien dat hierdoor m’n integere hulpvragen nooit enige aandacht krijgen of ontweken worden, ik weet het niet.

Hey, een enigszins begrijpelijke uiting van TTC!

19 minuten geleden zei Fundamenteel:

We kunnen ons ook afvragen waarom een vis naar lucht hapt ? Dat kan zijn omdat het water laag aan zuurstof is. Welke zuurstof voedt ge uw omgeving? Doe eens een watersissel. 

Is het zo onverklaarbaar dat mensen meer met zichzelf bezig zijn dan met de wereld? Dat is niet ontwijken, de prioriteiten liggen elders.

Verandering en infrastructuren is iets fragiel, zeker in de marche dat gij bezig zijt. Kom terug naar uzelf. 

1 Johannes 2:

15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Het idee om zelfmoord te plegen is sterker geworden na 5 jaar GGZ-ervaring, niet omdat ik geen gerichte en doordachte hulpvragen had maar nu net wel. Het heeft nu zelfs geen zin meer om ze überhaupt nog te stellen, door het systeem te leren kennen en het zou me werkelijk verbazen dat het morgen plots anders zou worden. Ondertussen weet ik wel dat het aan mij ligt, ik had er eigenlijk geen interesse in mogen hebben, wat nu te laat is.  

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Iedere dag en iedere minuut.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Iedere dag en iedere minuut.   

Zo is dat Willempie, net als iedereen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Nou, er valt genoeg af te leiden uit de 4700 berichten van jou hoor.

Ik kan uit jouw berichten ook van alles en nog wat afleiden maar dat doe ik toch liever niet en anders heel voorzichtig. Zo meen ik dat je nogal vol met kritiek zit naar anderen. Ik weet niet eens of er wel iemand is die het in jouw ogen goed doet. Dat is dus mijn indruk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Iedere dag en iedere minuut.   

Met die mindfulness van de ziekenkas kan je maar beter voorzichtig zijn, het zou immers kunnen dat ook de zon begint te schijnen doorheen al die wolken. Hierna begint het pas, terug naar de wolken waar alles duister is, om redenen die je misschien als absurd gaat percipiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Ik kan uit jouw berichten ook van alles en nog wat afleiden maar dat doe ik toch liever niet en anders heel voorzichtig. Zo meen ik dat je nogal vol met kritiek zit naar anderen. Ik weet niet eens of er wel iemand is die het in jouw ogen goed doet. Dat is dus mijn indruk.

Dat mag, geen probleem. Uiteraard zit ik vol kritiek op een forum waar de naam christelijk wordt misbruikt voor eigen doeleinden.

Kritiek (Oudgrieks κριτής, krités: hij die beargumenteerd beoordeelt, analyseert, interpreteert of observeert) is het beoordelen van daden, werken, uitspraken, theorieën enzovoort. In de engere betekenis (zoals in "kritiek geven") bedoelt men er een afkeuring mee, hoewel kritiek in het algemeen zeker niet negatief hoeft te zijn. Wie aan kritiek doet, is een criticus (vrouwelijke vorm critica).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kritiek

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nou, er valt genoeg af te leiden uit de 4700 berichten van jou hoor.

Ik kan uit jouw berichten ook van alles en nog wat afleiden maar dat doe ik toch liever niet en anders heel voorzichtig. Zo meen ik dat je nogal vol met kritiek zit naar anderen. Ik weet niet eens of er wel iemand is die het in jouw ogen goed doet. Dat is dus mijn indruk.

Heeft Kaasjeskruid inmiddels al uitgelegd wat 'heiligheid' betekent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dat mag, geen probleem. Uiteraard zit ik vol kritiek op een forum waar de naam christelijk wordt misbruikt voor eigen doeleinden.

Maar dan gaat het er jou vooral om dat we "recht in de leer" zijn, meen ik te begrijpen. Maar ken jij iemand die volgens jou volkomen "recht in de leer" is  en waar je geen kritiek op hebt? Kun je eens een voorbeeld noemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
4 minuten geleden zei Willempie:

Ik kan uit jouw berichten ook van alles en nog wat afleiden maar dat doe ik toch liever niet en anders heel voorzichtig. Zo meen ik dat je nogal vol met kritiek zit naar anderen. Ik weet niet eens of er wel iemand is die het in jouw ogen goed doet. Dat is dus mijn indruk.

Dat mag, geen probleem. Uiteraard zit ik vol kritiek op een forum waar de naam christelijk wordt misbruikt voor eigen doeleinden.

Kritiek (Oudgrieks κριτής, krités: hij die beargumenteerd beoordeelt, analyseert, interpreteert of observeert) is het beoordelen van daden, werken, uitspraken, theorieën enzovoort. In de engere betekenis (zoals in "kritiek geven") bedoelt men er een afkeuring mee, hoewel kritiek in het algemeen zeker niet negatief hoeft te zijn. Wie aan kritiek doet, is een criticus (vrouwelijke vorm critica).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kritiek

Jouw kritiek is echter (bijna?) altijd destructief Kaasjeskruid, niet constructief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Ik denk dat anderen zich nooit schamen, het veronderstelt enige ernst en het overdenken van de eigen acties.

En waarvoor moeten doorsnee burgers zich dan schamen? Uw en mijn generatie werden in schaamte opgevoed, maar het is nu tijd de kroost met trots voor eigen cultuur op te voeden. 

Wij zijn het probleem niet anno 2020, en eind vorige eeuw ook niet. Dat is er van gemaakt. Jeugd komt de school uit en stromen over van haat voor eigen cultuur en de joden. Gelukkig is dat tijd gekeerd in Vlaanderen, wat een niet te onderschatten opdracht was.

geprezen is het laatste woord,

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Ik denk dat anderen zich nooit schamen, het veronderstelt enige ernst en het overdenken van de eigen acties.

Het woord "schaamteloos" heeft dan ook een negatieve betekenis. Jij bent echt niet de enige die zich schaamt. Het evangelie kan ons verlossen van een slecht geweten zodat we zonder angst tot God kunnen naderen. Dan worden al onze overtredingen, fouten en onnozelheden in het diepe gegooid en hoeven we er ook niet meer naar te vissen. Dan hoeven we alleen nog maar vooruit te kijken.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Het woord "schaamteloos" heeft dan ook een negatieve betekenis. Jij bent echt niet de enige die zich schaamt. Het evangelie kan ons verlossen van een slecht geweten zodat we zonder angst tot God kunnen naderen. Dan worden al onze overtredingen, fouten en onnozelheden in het diepe gegooid en hoeven we er ook niet meer naar te vissen. Dan hoeven we alleen nog maar vooruit te kijken.

Het is voor mij te verwarrend om uit te zoeken wat er nu precies bedoeld wordt met de duivel, ik hou het daarom liever bij eenvoudige oefeningen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Bastiaan73:

Heeft Kaasjeskruid inmiddels al uitgelegd wat 'heiligheid' betekent?

Niet echt, nee. Indien hij zoiets bedoelt als "recht in de leer" of "zonder zonde" lijkt me dat onjuist.

1 minuut geleden zei TTC:

Het is voor mij te verwarrend om uit te zoeken wat er nu precies bedoeld wordt met de duivel, ik hou het daarom liever bij eenvoudige oefeningen.

Je hoeft je dan ook helemaal niet bezig te houden met de duivel. Liever niet zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Maar dan gaat het er jou vooral om dat we "recht in de leer" zijn, meen ik te begrijpen.

Inderdaad, zoals je ook in de Bijbel uitstekend kunt lezen:

Benaarstig u, om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt. (2Tim.2:15, SV)

14 minuten geleden zei Willempie:

Maar ken jij iemand die volgens jou volkomen "recht in de leer" is  en waar je geen kritiek op hebt? Kun je eens een voorbeeld noemen?

Er zijn vele christenen die dit schaamteloos doen. Om vervolgens het geleerde te onderwijzen aan anderen. C.I. Scofield is bijvoorbeeld zo een christen:

http://www.middletownbiblechurch.org/dispen/rightlydi.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Interessant, openbaringen zijn van alle tijden en alle religies. Echter, in die gevallen dat de openbaringen niet door de volgelingen van een andere religie erkend worden, worden ze vaak door religies gezien als misvatting of soms bezetenheid door de duivel. Binnen deze context mag je dan proberen uit te leggen dat we ons kunnen verlossen van onze geldketenen door gebruik te maken van ons verstand, zo zijn we morgen allemaal profeten, of door de duivel bezeten, kies maar.  

Egotransverwarring verwijst naar de twee-naturenleer, meer is dat niet. Begrijp je het nu? 

Op even dagen snapt hij het niet. Op oneven dagen begrijpt hij het wel.  Daarom noemt hij het vandaag een etiket. Normaliter noemt hij het dan gnostisch en occult. We gaan vooruit. Morgen weer een dag.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er zijn vele christenen die dit schaamteloos doen. Om vervolgens het geleerde te onderwijzen aan anderen. C.I. Scofield is bijvoorbeeld zo een christen:

Ik ben blij dat je tenminste iemand kunt noemen. Ik waardeer hem ook enorm. Tegelijkertijd besef je wel dat ook zelfs Scofield op een negatieve wijze beoordeeld wordt? Door christenen wel te verstaan? Wat vind je daar dan van?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Ik ben blij dat je tenminste iemand kunt noemen. Ik waardeer hem ook enorm. Tegelijkertijd besef je wel dat ook zelfs Scofield op een negatieve wijze beoordeeld wordt? door christenen wel te verstaan? 

Nee, dat begrijp ik niet en schaar die zogenaamde christenen onder lasteraars.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid