Spring naar bijdragen

Onwetendheid (gedegen herstelonderzoek)


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dan ben je geen christen.

Zoals je wilt. Ik noem mezelf liever een volgeling van Jezus i.p.v. christen, dit in verband met bepaalde associaties die het christendom oproept. Ik beschouw mezelf niet als religieus maar als een volgeling van Jezus. Maar ik trek me van het oordeel van anderen niet zoveel aan. Ik heb verantwoording af te leggen aan God, niet aan mensen. Alleen Hij is het die ons hart kent en ons karakter en alle omstandigheden. En daarom kan alleen Hij rechtvaardig oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is nooit te laat en je mag best interesse hebben in allerlei zaken, zolang je je er maar niet door laat verzwelgen. Dan wordt het een afgod. Maar je kunt altijd weer terug en opnieuw beginnen. Ied

We kunnen er niet te buiten, als we niet bereid zijn om dieper over iets na te denken dan lopen we het risico om onwetend te blijven over deze of gene materie. Logischerwijs kunnen we deze stelling oo

Beste @Bastiaan73 en @Willempie een ontwijkende persoonlijkheid blijft op eigen denkniveau en zal dus moeilijk bepaalde vraagstellingen van een ander niveau overbruggen. Op zich heb ik zelf wel e

4 minuten geleden zei Willempie:

Zoals je wilt. Ik noem mezelf liever een volgeling van Jezus i.p.v. christen, dit in verband met bepaalde associaties die het christendom oproept. Ik beschouw mezelf niet als religieus maar als een volgeling van Jezus. Maar ik trek me van het oordeel van anderen niet zoveel aan. Ik heb verantwoording af te leggen aan God, niet aan mensen. Alleen Hij is het die ons hart kent en ons karakter en alle omstandigheden. En daarom kan alleen Hij rechtvaardig oordelen.

Enig idee wat het woord "heilig" inhoudt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom reken jij jezelf dan tot de de rest van de mensen?

Omdat ik nog steeds deel uitmaak van de mensheid. Als God ons heilig verklaart betekent dat nog niet dat Hij ons uit de mensheid wegneemt. We zijn er nog steeds deel van en we hebben daarin nog steeds onze verantwoordelijkheid en we maken nog steeds fouten en zondigen dus. Als God ons heilig verklaart is dat alleen maar genade. Weet jij hoe jij je gedragen zou hebben in de oorlog? Nee dus. Er waren in de praktijk maar weinig christenen die de moed hadden om de vijand te weerstaan. We mogen ontzettend dankbaar zijn voor die mensen die dat wel deden maar we blijven ten alle tijden volledig afhankelijk van Zijn genade en kunnen ons helemaal nergens op beroemen. Ik heb helemaal niets gedaan om Zijn genade te verdienen. Hij heeft mij gered maar niet omdat ik zo goed was. Integendeel zelfs, meen ik. God heeft ons voor Zichzelf apart gezet maar nog niet uit de wereld weggenomen en/of losgemaakt van de mensheid als geheel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Weet jij hoe jij je gedragen zou hebben in de oorlog? Nee dus.

Waarom denk jij voor mij? Eerlijker is het als je toegeeft dat je zelf niet weet hoe jij je gedragen zou hebben in de oorlog.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Enig idee wat het woord "heilig" inhoudt? 

1) Deugdzaam 2) Dierbaar 3) Gecanoniseerd 4) Geestelijk volmaakt 5) Gelovig 6) Gemeend 7) Gewijd ? Glorierijk 9) Godsdienstig 10) Hemelsgezind 11) Onaanraakbaar 12) Onaantastbaar 13) Onzondig 14) Sacraal 15) Sacrosanct 16) Sanctus 17) Serieus 18) Vereerd 19) Verheerlijkt 20) Verheven 21) Vroom 22) Wild

45 minuten geleden zei Willempie:

Apart gezet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

1) Deugdzaam 2) Dierbaar 3) Gecanoniseerd 4) Geestelijk volmaakt 5) Gelovig 6) Gemeend 7) Gewijd ? Glorierijk 9) Godsdienstig 10) Hemelsgezind 11) Onaanraakbaar 12) Onaantastbaar 13) Onzondig 14) Sacraal 15) Sacrosanct 16) Sanctus 17) Serieus 18) Vereerd 19) Verheerlijkt 20) Verheven 21) Vroom 22) Wild

 

Het woord wordt op heel veel verschillende manieren gebruikt maar in de taal van de Bijbel, betekent het "apart gezet". Dat is waar @Kaasjeskruid op doelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

et woord wordt op heel veel verschillende manieren gebruikt maar in de taal van de Bijbel, betekent het "apart gezet". Dat is waar @Kaasjeskruid op doelde.

Ik snap die uitdrukking niet helemaal. Want wat wordt dan apart gezet?

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb helemaal niets gedaan om Zijn genade te verdienen.

De essentie van genade is nu juist dat het per definitie onverdiende gunst is.

8 minuten geleden zei thom:
54 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Enig idee wat het woord "heilig" inhoudt? 

1) Deugdzaam 2) Dierbaar 3) Gecanoniseerd 4) Geestelijk volmaakt 5) Gelovig 6) Gemeend 7) Gewijd ? Glorierijk 9) Godsdienstig 10) Hemelsgezind 11) Onaanraakbaar 12) Onaantastbaar 13) Onzondig 14) Sacraal 15) Sacrosanct 16) Sanctus 17) Serieus 18) Vereerd 19) Verheerlijkt 20) Verheven 21) Vroom 22) Wild

54 minuten geleden zei Willempie:

Apart gezet.

Grieks grondwoord voor heilig (met het NT als uitgangspunt): hagios.

Citaat:

40 hágios – properly, different (unlike), other ("otherness"), holy; for the believer, 40 (hágios) means "likeness of nature with the Lord" because "different from the world."

The fundamental (core) meaning of 40 (hágios) is "different" – thus a temple in the 1st century was hagios ("holy") because different from other buildings (Wm. Barclay). In the NT, 40 /hágios ("holy") has the "technical" meaning "different from the world" because "like the Lord."

[40 (hágios) implies something "set apart" and therefore "different (distinguished/distinct)" – i.e. "other," because special to the Lord.]

Letterlijk vertaald met Koekel:

40 hágios - goed, anders (in tegenstelling tot), andere ("andersheid"), heilig; voor de gelovige betekent 40 (hágios) 'gelijkenis van de natuur met de Heer' omdat 'anders dan de wereld'.

De fundamentele (kern) betekenis van 40 (hágios) is "anders" - dus een tempel in de 1e eeuw was hagios ("heilig") omdat het anders was dan andere gebouwen (Wm. Barclay). In het NT heeft 40 / hágios ("heilig") de "technische" betekenis "anders dan de wereld" omdat "zoals de Heer".

[40 (hágios) impliceert iets "apart gezet" en daarom "anders (onderscheiden / onderscheiden)" - dat wil zeggen "ander", omdat speciaal voor de Heer.

Bron: https://biblehub.com/greek/40.htm

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Ik snap die uitdrukking niet. 

In de Bijbel wordt het woord gebruikt voor voorwerpen en mensen die afgezonderd zijn voor God. En voor God zelf natuurlijk. De heilige voorwerpen en mensen zijn op deze aarde maar tegelijkertijd afgezonderd van de aarde. Vraag gerust verder als ik het niet goed uitleg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

40 (hágios) impliceert iets "apart gezet" en daarom "anders (onderscheiden / onderscheiden)" - dat wil zeggen "ander", omdat speciaal voor de Heer.

Dat is dan weer vreemd; speciaal voor de Heer, als het de natuur van de Heer is, wat anders dan de wereld is, en de mens daarom speciaal maakt; de Heere uit de Hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Bijbels gezien is het helemaal niet vreemd maar zelfs logisch en consistent.

Dat leg ik dan ook uit.

Je kunt het zien weer als het 1 Kor. 15 verhaal; de Heere uit de Hemel, als heilige natuur, goddelijke natuur dat gewekt moet worden in de mens.

De opgewekte natuur in de gelovige.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daar ben ik het helemaal niet mee eens en geeft enkel weer dat jij niet begrijpt wat heilig zijn inhoud.

Dat mag. Het er niet mee eens zijn. Ik leer graag van je als jij het beter weet.

1 minuut geleden zei thom:

Dat leg ik dan ook uit.

Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. Vergeef je me? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Willempie:

Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. Vergeef je me? ;)

Heeft niets met vergeven te maken, maar met datgene wat Leeft in de mens, en hen Daarin broeders maakt; de Christen.

Maar wie kan van zichzelf zeggen heilig te zijn, dan alleen Datgene wat het Woord brengt.

En dat is Geest.

Een begeleidend tekstje; Joh. 17

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daar ben ik het helemaal niet mee eens en geeft enkel weer dat jij niet begrijpt wat heilig zijn inhoud.

12 minuten geleden zei Willempie:
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik hoop het van harte voor je.

Leer me dan. Want het enige dat je nu doet is zeggen dat ik het niet begrijp. Maar hoe het dan wel zit vergeet je te vertellen.

Ja Kaasjeskruit leg eens uid?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid