Spring naar bijdragen

Drie-eenheid en het debat


Aanbevolen berichten

17 uur geleden zei Divine_will:

Kolossenzen 1: 19 Want het is des Vaders welbehagen geweest, dat  in Hem al de volheid wonen zou;

We zijn het er denk ik wel over eens dat Jezus een voormenselijk bestaan heeft gehad. Als enige is Hij rechtstreeks door God voortgebracht. De rest van van de schepping is door Jezus voortgebracht. Hij gebruikte daarvoor de geest van zijn Vader. Hij is dus onmetelijk lang bij zijn hemelse Vader geweest en kent Hem door en door. Tijdens zijn aardse bediening leerde Hij mensen dingen die Hij weer van Zijn Vader had geleerd. Daarom kan Hij zeggen ‘Wie mij heeft gezien, heeft ook de Vader gezien’. Joh 14:9. Alle wijsheid en kennis zijn verborgen en zetelen in Christus. Daarom kunnen we God leren kennen door Jezus te leren kennen. Kol 1:15 zegt daarom ook dat Hij het beeld is van de onzichtbare God. En Hij is de eerstgeborene van de hele schepping. Ook had Jezus de heilige Geest van Zijn Vader in zich.

5 minuten geleden zei sandingisaskill:

Werkt ook goed bij honden overigens.

Dan hoop ik niet dat je me vergelijkt met een hond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 855
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bestaat er een grotere liefde dan jezelf opofferen voor het leven van een ander? Elke andere vorm van opofferen, bijvoorbeeld door het aanwijzen van een schepsel als offer, zou een goedkoop alternatie

Dat we niet ten volle kunnen begrijpen betekent niet dat het niet waar is, wij begrijpen zoveel niet ten volle hoe denk je een eeuwig God boven alles verheven te begrijpen? Er blijft een mysterie maar

Voor de zoveelste keer: Je gaat er niet van uit wat er staat maar wat het WTG denkt wat er staat. En dat neem je dan klakkeloos over. Daarmee geef jij jouw eigen verantwoordelijkheid uit handen. Wel z

1 uur geleden zei sandingisaskill:

Wordt dit nu je verweer?

O nee hoor, maar het getuigt niet van eerlijkheid.

35 minuten geleden zei Willempie:

Is het dan werkelijk zo'n belangrijk onderwerp? Hangt onze verlossing ervan af?

Ik ga niet op de troon van God zitten en ga er dan ook niet over oordelen, maar ik maak me wel ongerust omdat Jezus de éénheid van God als een van de belangrijkste regels stelt.

Markus 22:28

Een van de schriftgeleerden was dichterbij gekomen en had de discussie gevolgd. Hij besefte dat Jezus hun een uitstekend antwoord had gegeven en vroeg hem: ‘Wat is het eerste van alle geboden?’  29 Jezus antwoordde: ‘Het eerste is: “Luister, Israël. Jehovah, onze God, is één Jehovah,  30 en je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel, je hele verstand en je hele kracht.”  31 Het tweede is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.” Er is geen gebod dat belangrijker is dan deze geboden.’ 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

 

Ik ga niet op de troon van God zitten en ga er dan ook niet over oordelen, maar ik maak me wel ongerust omdat Jezus de éénheid van God als een van de belangrijkste regels stelt.

 

JHWH is zowel Schepper als Verlosser van de in zonde gevallen wereld. Daarom kan het niet anders dan dat Jezus JHWH is. Dat er binnen de Drie-Eenheid zoals Deze op aarde functioneert een hiërarchie is doet niets af aan de Eenheid van de Drie.

Ter verduidelijking hier een goed artikel dat het onderwerp belicht dat Jezus Jehovah is: https://www.bijbelstudies.com/jeh.htm

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sandingisaskill:

Of ik eerlijk ben zal men kunnen destilleren uit mijn berichten. Daar wou ik het bij laten.

 

3 uur geleden zei sjako:

Ze weten nu in ieder geval met wie ze te maken hebben.


2 Korinthiërs 5:16

15 En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gestorven en opgewekt is.

16 Zo kennen wij vanaf nu niemand naar het vlees; en al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij Hem nu zo niet meer.

17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Divine_will:

Dat er binnen de Drie-Eenheid zoals Deze op aarde functioneert een hiërarchie is doet niets af aan de Eenheid van de Drie.

Juist de aanwezigheid van hiërarchie bevestigt het bestaan van drie personen die één God zijn. Deze hiërarchie is eeuwig en niet gebonden aan functioneren op deze aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Divine_will:

JHWH is zowel Schepper als Verlosser van de in zonde gevallen wereld.

JHWH is de veroorzaker van alles. Hij heeft Jezus aangewezen als de Verlosser, als middel een beetje oneerbiedig gezegd. Hij verlost in de Naam van God. Ook heeft Hij Jezus voortgebracht als middel voor de schepping. Hoe het precies is gegaan weten we niet, maar Jezus gebruikte Gods heilige Geest om te scheppen (Gen 1:2). Alles is door(heen) Jezus gegaan. God gebruikte Jezus als Meesterwerker (Spreuken 8:30j Dus het ligt allemaal niet zo simpel.

1 uur geleden zei Divine_will:

Dat er binnen de Drie-Eenheid zoals Deze op aarde functioneert een hiërarchie is doet niets af aan de Eenheid van de Drie.

Nergens in de Bijbel staat dat ze drie in één zijn. De heilige Geest is bovendien Gods werkzame kracht en geen apart Persoon. De Joden geloofden ook niet dat de heilige Geest een persoon was want anders hadden ze wel in een tweeëenheid of zo geloofd. Jezus zegt dat de Vader groter dan Hij is. Jezus wordt het begin van de schepping door God genoemd. God heeft geen begin gekend. Hij heeft een hogere positie gekregen. Hij noemt Zijn Vader Zijn God (Joh 20:17). Hij kan Jezus als Hij God is een God boven zich hebben? Er is maar één God. Iets wat Jezus zei in Johannes 17:3 en wat ook Paulus zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei sandingisaskill:

Juist de aanwezigheid van hiërarchie bevestigt het bestaan van drie personen die één God zijn. Deze hiërarchie is eeuwig en niet gebonden aan functioneren op deze aarde.

Op de Plek waar God alles is in allen is geen hiërarchie. 

Daarom zijn liefhebbers van rangen en standen aangewezen op een aardse organisatie.  Waar ze verdrukking lijden. Door hun eigen heerszucht. 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei sandingisaskill:

Juist de aanwezigheid van hiërarchie bevestigt het bestaan van drie personen die één God zijn. Deze hiërarchie is eeuwig en niet gebonden aan functioneren op deze aarde.

Volgens mij is de definitie van Drieeenheid dat ze ze juist allemaal even machtig zijn. Als er hiërarchie is dan is niet Elke Persoon binnen de Drieëenheid even machtig. Als Jezus even machtig is als Zijn Vader waarom draagt Hij dan aan het eind van het Duizendjarig Rijk zijn koningschap weer over aan Zijn Vader?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Als Jezus even machtig is als Zijn Vader waarom draagt Hij dan aan het eind van het Duizendjarig Rijk zijn koningschap weer over aan Zijn Vader?

Omdat JHWH  dan alles in allen is en de hele Gemeenschap uit Koningen bestaat en dus niemand meer koning kan zijn over een ander. 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Divine_will:

Op de Plek waar God alles is in allen is geen hiërarchie. 

Toevallig benoemde ik dat in mijn reactie. Jezus geeft zijn Koningschap weer aan Zijn Vader, dus onderwerpt Hij zich weer aan de Vader. Duidelijk verschil binnen een hiërarchie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Divine_will:

Op de Plek waar God alles is in allen is geen hiërarchie. 

Daarom zijn liefhebbers van rangen en standen aangewezen op een aardse organisatie.  Waar ze verdrukking lijden. Door hun eigen heerszucht. 

Ik hoop niet dat je daarmee bedoeld dat wij aan God gelijk zullen worden. God blijft mijn God, die ik eeuwig dienen zal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Divine_will:

Omdat JHWH  dan alles in allen is en de hele Gemeenschap uit Koningen bestaat en dus niemand meer koning kan zijn over een ander. 

Als iedereen koning is waar zijn dan de onderdanen? Ik geloof dat een beperkte groep van 144.000 Koning wordt samen met Christus en gaan regeren over de nieuwe aarde totdat de 1000 jaar voorbij zijn. Het overgrote gedeelte van de mensheid zal op een gezuiverde aarde leven die weer tot een paradijs wordt gemaakt.

5 minuten geleden zei Divine_will:

Daar waar de hele Gemeenschap uit Koningen bestaat zijn zij enkel broeders en heersen zij over de dood

Waar staat dat? Ze kunnen niet over de dood heersen want die is al weggedaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid