Spring naar bijdragen

Drie-eenheid en het debat


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei TTC:

Noëtica bestudeert met name in ons collectieve bewustzijn opkomende noösfeer.

Maar ik weet nog altijd niet wat noösfeer is en waarom ik die kennis op dit forum nodig heb. (Ik geloof niet in een collectief bewustzijn, hooguit in een collectief onbewustzijn, dat noemen ze collectieve ignorantie, oftewel algemeen chronische ontkenning)

Als het niets toevoegt, waarom noem je het dan? Probeer je me op het verkeerde been te zetten? Of gaat het gesprek je vervelen omdat je onder jouw nivo bezig bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 855
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bestaat er een grotere liefde dan jezelf opofferen voor het leven van een ander? Elke andere vorm van opofferen, bijvoorbeeld door het aanwijzen van een schepsel als offer, zou een goedkoop alternatie

Dat we niet ten volle kunnen begrijpen betekent niet dat het niet waar is, wij begrijpen zoveel niet ten volle hoe denk je een eeuwig God boven alles verheven te begrijpen? Er blijft een mysterie maar

Voor de zoveelste keer: Je gaat er niet van uit wat er staat maar wat het WTG denkt wat er staat. En dat neem je dan klakkeloos over. Daarmee geef jij jouw eigen verantwoordelijkheid uit handen. Wel z

4 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Als het niets toevoegt, waarom noem je het dan? Probeer je me op het verkeerde been te zetten? Of gaat het gesprek je vervelen omdat je onder jouw nivo bezig bent?

Het stond in een stukje dat TTC geplaatst heeft, en daar staan interessante zaken in.

Simpelweg lezen wat een ander aanbrengt, en daarover mogelijk iets kunnen opmerken.

3 uur geleden zei TTC:
Citaat

Als wetenschapper heeft Teilhard wat 'noögenese' betreft de woorden 'nous' en 'genesis' ('wording') bewust gekozen en heeft daarbij aan de meervoudige betekenis die deze Griekse woorden hebben, gedacht. Dat betekent dat Teilhard een geestelijke ontwikkeling in de vorm van de ontwikkeling van de geestelijke vermogens, het waarnemen, denken, voelen en willen, voor ogen had... en in het bijzonder het voelen in de vorm van de liefde! (bron)

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Alle mensen staan dus op? Behalve de heiligen, want die hebben een opstanding in de hemel gekregen? Hoe moet ik dat zien, een opstanding in de hemel? En de gelovigen? Zijn dat dan die heiligen? Als alle mensen sowieso opstaan, waarom zijn er nu dan zoveel gelovigen die ruzie maken? Want:

Zullen we daar een topic over maken? Hier gaat het over de drieeenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Dit wordt een puinhoop.

Je maakt van het citaat een puinhoop. Niemand, die het citaat leest, weet nog wie wat heeft gezegd. Als je iets op te merken hebt, selecteer dan beter tegen wie je het hebt en waar je wat over op te merken hebt. Anders ben jij het die de puinhoop veroorzaakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hermanos2:

Dit wordt een puinhoop. Een supertechnisch verhaal. Ik hoop dat meelezende, evt nieuwe christenen, voor antwoorden naar de bijbel gaan en niet naar dit forum. Gewoonweg beschamend, niet uit te leggen. 

De Bijbel is ook ingewikkeld. Daarom geen verschillende onderwerpen door elkaar halen.

7 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Als het niets toevoegt, waarom noem je het dan? Probeer je me op het verkeerde been te zetten? Of gaat het gesprek je vervelen omdat je onder jouw nivo bezig bent?

Niemand weet dat hier denk ik. Vraag me af of hij het zelf weet. En ik heb al verschillende keren gevraagd hiermee op te houden of het anders uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Veritas Illustrat:

Maar ik weet nog altijd niet wat noösfeer is en waarom ik die kennis op dit forum nodig heb. (Ik geloof niet in een collectief bewustzijn, hooguit in een collectief onbewustzijn, dat noemen ze collectieve ignorantie, oftewel algemeen chronische ontkenning). Als het niets toevoegt, waarom noem je het dan? Probeer je me op het verkeerde been te zetten? Of gaat het gesprek je vervelen omdat je onder jouw nivo bezig bent?

Die noösfeer kunnen we koppelen aan zogeheten overkoepelende waarheden, hierin ligt informatie die vaak buiten het collectieve aandachtsveld valt, met nogal arbitraire termen zoals blind, slapend en dood in het verlengde. Het is louter een kwestie van bewustwording om die elementen te integreren of toe te laten tot het denken en handelen, in de aanloop tot herstel en een meer harmonieuzer samenleving. Maar zoals je zelf ook aangeeft, chronische ontkenning is mogelijk, wat pas kan na kennisdeling, niet wanneer er helemaal niets over gekend is, twee verschillende dingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Die noösfeer kunnen we koppelen aan zogeheten overkoepelende waarheden, hierin ligt informatie die vaak buiten het collectieve aandachtsveld valt, met nogal arbitraire termen zoals blind, slapend en dood in het verlengde. Het is louter een kwestie van bewustwording om die elementen te integreren of toe te laten tot het denken en handelen, in de aanloop tot herstel en een meer harmonieuzer samenleving. Maar zoals je zelf ook aangeeft, chronische ontkenning is mogelijk, wat pas kan na kennisdeling, niet wanneer er helemaal niets over gekend is, twee verschillende dingen. 

Nu denk je dat iemand het begrijpt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Nu denk je dat iemand het begrijpt?

Onderzoek zoals je altijd zegt Sjako, het is eenvoudiger dan je denkt, tenzij je het wil blijven negeren. 

1 uur geleden zei sjako:

Nee, wil iemand die het wel begrijpt zijn vinger opsteken?

:)

1 uur geleden zei sjako:

Nu denk je dat iemand het begrijpt?

Zie je topic over die 144.000, die informatie is al oeroud. 

En nu graag on-topic

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Die noösfeer kunnen we koppelen aan zogeheten overkoepelende waarheden, hierin ligt informatie die vaak buiten het collectieve aandachtsveld valt, met nogal arbitraire termen zoals blind, slapend en dood in het verlengde. Het is louter een kwestie van bewustwording om die elementen te integreren of toe te laten tot het denken en handelen, in de aanloop tot herstel en een meer harmonieuzer samenleving. Maar zoals je zelf ook aangeeft, chronische ontkenning is mogelijk, wat pas kan na kennisdeling, niet wanneer er helemaal niets over gekend is, twee verschillende dingen. 

Waarom denk je dat? Je wilt een model koppelen aan een feit. Het gevolg is dat de waarheid daarmee ook een model wordt. Beter de koppeling los te laten. Je kunt wel de waarheid integreren in de noösfeer, wie weet wat er uitkomt? En, waarom is kennisdeling nodig voor een ontkenning? Er zijn velen die ontkennen zonder kennis, en daarmee komen we weer terug waar we gebleven zijn; de drie-eenheid en het debat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Die noösfeer kunnen we koppelen aan zogeheten overkoepelende waarheden, hierin ligt informatie die vaak buiten het collectieve aandachtsveld valt, met nogal arbitraire termen zoals blind, slapend en dood in het verlengde. <knip>

Ok. Snap ik. Denk ik. Maar ik ben geen academicus. Doe wat mij betreft dus maar gewoon. Als jouw gewoon anders is dan mijn gewoon, dan heeft het geen zin om met elkaar te praten op een huis, tuin en keuken forum. Een van ons twee raakt gefrustreerd. En ik wil dat niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Nee, wil iemand die het wel begrijpt zijn vinger opsteken?

Er valt weinig niet aan te begrijpen, het is m.i. meer een kwestie van willen begrijpen?

Als we met de Tweede Persoon uit de Drie-eenheid starten, weten we dat Jezus God is, zie bijvoorbeeld in 1 Johannes 5 (wij zijn in de Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon, Jezus Christus. Die is de waarachtige God en het eeuwige leven), Hebreeën 1 (maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid), Johannes 1 (In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God en En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond), Kolossenzen 2 (Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk), Romeinen 9 (wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is).

Aanvulling: gebruikte vertaling: SV / HSV.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Je maakt van het citaat een puinhoop. Niemand, die het citaat leest, weet nog wie wat heeft gezegd. Als je iets op te merken hebt, selecteer dan beter tegen wie je het hebt en waar je wat over op te merken hebt. Anders ben jij het die de puinhoop veroorzaakt. 

Je hebt gelijk met de vragen die je aan Sjako stelt. Hij maakt er een zeer technisch en onbegrijpelijk verhaal van. Ik koos er bewust voor om jouw bericht te citeren, uit sympathie voor je reactie op Sjako's ingewikkelde verhaal. 

@sjako

Waarom maak je het zo ingewikkeld? 

De bijbel is geen moeilijk boek. Maar jij maakt het veel te gecompliceerd. Ik vind dit niet okee van jou. Gedraag je als een broeder en verkondig een begrijpelijke waarheid die ook toegankelijk is voor newbees. 

Ik groet jullie. 

35 minuten geleden zei TTC:

Dat wordt straks duidelijker, bij de langverwachte heropleving, van complex naar eenvoudig, gelukkig maar. :)

Ik wacht jouw heropleving met spanning af. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Ok. Snap ik. Denk ik. Maar ik ben geen academicus. Doe wat mij betreft dus maar gewoon. Als jouw gewoon anders is dan mijn gewoon, dan heeft het geen zin om met elkaar te praten op een huis, tuin en keuken forum. Een van ons twee raakt gefrustreerd. En ik wil dat niet zijn.

Een van jouw twee raakt gefrustreerd. En je wilt dat niet zijn. Dus wil je de  eenheid  in je buitenwereld elimineren.   Sterven aan het onware zelf, had de Guru het daar nou niet net over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Ok. Snap ik. Denk ik. Maar ik ben geen academicus. Doe wat mij betreft dus maar gewoon. Als jouw gewoon anders is dan mijn gewoon, dan heeft het geen zin om met elkaar te praten op een huis, tuin en keuken forum. Een van ons twee raakt gefrustreerd. En ik wil dat niet zijn.

Heeft op zich niets te maken met academicus, als we lang vergeten wat normaal gekend zou kunnen zijn, komt dat misschien vreemd binnen. En dat ligt perfect in lijn met wat in de Bijbel staat, alleen zijn de woorden moderner en aangepast aan de tijdsgeest waarin we vandaag leven. In het beste geval kan dit fluweelzacht verlopen, wat duidelijk geen garantie is. 

21 minuten geleden zei WdG:

Waarom denk je dat? Je wilt een model koppelen aan een feit. Het gevolg is dat de waarheid daarmee ook een model wordt. Beter de koppeling los te laten. Je kunt wel de waarheid integreren in de noösfeer, wie weet wat er uitkomt? 

Overkoepelende waarheid volgens onderstaande definitie, pragmatisch met zin voor de realiteit zoals we ze kennen. 

Citaat

Een waarheid die andere ogenschijnlijk tegenstrijdige waarheden op een hoger niveau met elkaar verzoent is een overkoepelende waarheid. Stellingen kunnen als waar bewezen worden en toch strijdige axioma's opleveren, die alleen met de grootste moeite in een overkoepelend inzicht met elkaar in overeenstemming gebracht kunnen worden. (bron)

 

21 minuten geleden zei WdG:

En, waarom is kennisdeling nodig voor een ontkenning? Er zijn velen die ontkennen zonder kennis, en daarmee komen we weer terug waar we gebleven zijn; de drie-eenheid en het debat.

Waarom zou er een debat noodzakelijk zijn over de drie-eenheid als iedereen het hier roerend over eens is? Het is nu net binnen die eenheid dat we die informatie terugvinden, maar blijkbaar ergens in een zwart gat is blijven steken, hoezo? Er is geen twee, noch drie, vier of vijf, dat is wat de drie-eenheid stelt. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Mount Freedom:

Een van jouw twee raakt gefrustreerd. En je wilt dat niet zijn. Dus wil je de  eenheid  in je buitenwereld elimineren.   Sterven aan het onware zelf, had de Guru het daar nou niet net over?

We hebben het over een huis, tuin en keuken forum, snuggere. Beetje afdalen is beter, dan dat je naar beneden stort. Jullie nemen het allemaal veel te serieus. Dáár word je gefrustreerd van.

bewerkt door Veritas Illustrat
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik wacht jouw heropleving met spanning af. 

Dank, met al die levende stenen mag dat geen probleem zijn. :)

2 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

We hebben het over een huis, tuin en keuken forum, snuggere. Beetje afdalen is beter, dan dat je naar beneden stort. Jullie nemen het allemaal veel te serieus. Dáár wordt je gefrustreerd van.

Wacht tot straks, als begrepen wordt waar het over gaat, hoopvol. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Waarom zou er een debat noodzakelijk zijn over de drie-eenheid als iedereen het hier roerend over eens is? Het is nu net binnen die eenheid dat we die informatie terugvinden, maar blijkbaar ergens in een zwart gat is blijven steken, hoezo? Er is geen twee, noch drie, vier of vijf, dat is wat de drie-eenheid stelt. 

Dan maak je onderscheid tussen absolute en relatieve waarheid. Heeft ieder zo zijn of haar eigen waarheid? Of bestaat er een absolute waarheid, die velen nog niet zien? En in het eerste geval, is er een weg of methode deze te kunnen vinden?

8 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

We hebben het over een huis, tuin en keuken 

drie...

9 minuten geleden zei Veritas Illustrat:

Jullie nemen het allemaal veel te serieus.

Wie zijn "jullie"? Wat versta je onder te serieus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei WdG:

Dan maak je onderscheid tussen absolute en relatieve waarheid. Heeft ieder zo zijn of haar eigen waarheid? Of bestaat er een absolute waarheid, die velen nog niet zien? En in het eerste geval, is er een weg of methode deze te kunnen vinden?

Je bedoelt hier wellicht actieve of passieve toestand, niets is gescheiden binnen de drie-eenheid. Het gaat om wat binnen de relatieve waarheid niet gezien wordt, ondanks het door iedereen eenvoudig gezien zou kunnen worden. Wat betreft die absolute waarheid is altijd dezelfde weg, anders zou men het toch niet steeds over Jezus hebben? 

21 minuten geleden zei WdG:

Heeft ieder zo zijn of haar eigen waarheid?

Het lijkt absurd om te stellen dat het niet zo is, de drie-eenheid indachtig voor vele interpretaties vatbaar, bijzonder is het. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sjako:

Maar ik zal het mooier zeggen: de wereld wordt weer zoals in Genesis, een paradijs vol oprechte mensen die gered zijn door Christus. 

De wereld zal worden verleid door een beest met twee horens als die van het Lam, terwijl de 144.000 bij de troon zijn, en het evangelie op aarde wordt gebracht. Dat is iets op aarde dat zich presenteert als het Lam, terwijl het Lam en zijn uitverkorenen werkelijk in de hemel zijn. En als je er anders over denkt, doe dat dan op gezag van wat er wel staat.

4 uur geleden zei thom:

Zeg maar Oogsttijd van zielen, die wél hun afkomst ontdekt hebben in de loop der tijd, en gekozen hebben voor de weg terug, naar Thuis, ingestapt, gekozen voor het innerlijk proces van Evolutie.

4 uur geleden zei thom:

de lagere natuur, gaat over in een tijd voor hen die gekozen hebben voor de goddelijke natuur. Door Christus.

En ik zag een ander beest uit  de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk,
en het sprak als de draak. (
Openb.13)

En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld. (1Joh.4:3)

Op den felle leeuw en de adder zult gij treden,
gij zult den jongen leeuw en den draak vertreden.

Dewijl hij Mij zeer bemint, spreekt God, zo zal Ik hem uithelpen;
Ik zal hem op een hoogte stellen, want hij kent Mijn Naam. (
Ps.91:13-14)

1 uur geleden zei Hermanos2:

Wat is er overgebleven van: Hij die in Mij gelooft en Mijn wil doet, heeft eeuwig leven???

Dwaalleer
Dat wordt vervangen door dwaalleer mbt de geopenbaarde Wil van God:
In de Wereld van de Geest is ,,geloven” niet meer toereikend. Thans moet de vol­gende stap worden gedaan en moet men Weten uit eigen ervaring en eigen aanschouwing. Geloven doet men op gezag van leiders of leraren. Dit uiterlijk gezag moet nu plaats maken voor innerlijke overtuiging. Het Goethe-woord uit het Chorus Mysticus van de Faust moet nu verwezenlijkt worden: ,,Das Unzulängliche, hier wird’s Ereignis” (Het niet-genoegzame komt hier tot vervulling).
Zo is het ook met het tweede aspect. Men kan niet blijven ,,hopen”. Onze religieuze hoop is gericht op het deelachtig worden in de uiteindelijke Genade van een Unio Mystica, de vereniging en totale versmelting met het Ene, een mystieke ervaring, welke elke beschrijving tart, waarvoor alle woorden tekort schieten. In de Wereld van de Geest is voor dit verlangen echter geen reden meer. De hoop moet vervuld worden in de mystieke daad van veréénzelviging met de Bron van alle Leven. Hopen is een passief afwachten, een uitzien naar Genade; maar nu moet een positieve, scheppende houding worden ingenomen en het hopen moet worden getransfor­meerd tot een actief Willen. In het Chorus Mysticus komt deze stap tot uitdrukking in de strofe: ,,Das Unbeschreibliche, hier wird’s getan” (Het onbeschrijfelijke wordt hier tot stand gebracht). 

Bron: stichtingargus.nl/vrijmetselarij/aasr_18.html

2 minuten geleden zei TTC:

Wat betreft die absolute waarheid is altijd dezelfde weg, anders zou men het toch niet steeds over Jezus hebben? 

Gods geeft zijn woord, zijn kracht gehoorzaamt dat woord.
Het woord geeft leven, en de kracht dient dat leven.
Het leven is in het vlees en het vlees miskent het leven en wijkt van de kracht.
Het woord bekrachtigt en het leven verlicht, om het vlees te leiden.
En het woord wordt vlees, vervuld met leven en met kracht,
tot bekrachtiging van het woord, met de gave van het leven.

God geeft zijn woord, zijn kracht gehoorzaamt dat woord.
Het woord geeft leven, en de kracht dient dat leven.
Maar het oplevende vlees ontkracht het woord, en verduistert zichzelf,
door zelf te menen dat woord en dat licht te zijn,
Terug naar het begin.  

God geeft zijn woord, zijn kracht gehoorzaamt dat woord.
Daaruit leert het vlees, dat de geest naar het woord hoort.
Wat zegt het woord? De absolute waarheid.
Jezus Christus, de Zoon van God, die voor de misdaad der mensheid is gekruisigd en gestorven,
en na drie dagen opgestaan uit de dood, bewijzende de opstanding uit de doden,
en de gemeenschap die God en mens alsdan met elkaar zullen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Tomega:
4 uur geleden zei thom:

de lagere natuur, gaat over in een tijd voor hen die gekozen hebben voor de goddelijke natuur. Door Christus.

Een stukje citeren en daarover een oordeel menen te kunnen geven?

5 uur geleden zei thom:

De zogenaamde genadetijd van mogen ronddolen in een wereld die ontstaan is door de keus van de mens, de lagere natuur, gaat over in een tijd voor hen die gekozen hebben voor de goddelijke natuur. Door Christus.

Dit is de complete zin.  Beoordeel dié, in plaats van list en bedrog toepassen.

11 minuten geleden zei Tomega:
4 uur geleden zei thom:

Zeg maar Oogsttijd van zielen, die wél hun afkomst ontdekt hebben in de loop der tijd, en gekozen hebben voor de weg terug, naar Thuis, ingestapt, gekozen voor het innerlijk proces van Evolutie.

 

11 minuten geleden zei Tomega:

Op den felle leeuw en de adder zult gij treden,
gij zult den jongen leeuw en den draak vertreden

Draakje dat je bent..🙃

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Je hebt gelijk met de vragen die je aan Sjako stelt. Hij maakt er een zeer technisch en onbegrijpelijk verhaal van. Ik koos er bewust voor om jouw bericht te citeren, uit sympathie voor je reactie op Sjako's ingewikkelde verhaal. 

@sjako

Waarom maak je het zo ingewikkeld? 

De bijbel is geen moeilijk boek. Maar jij maakt het veel te gecompliceerd. Ik vind dit niet okee van jou. Gedraag je als een broeder en verkondig een begrijpelijke waarheid die ook toegankelijk is voor newbees. 

Omdat het ingewikkeld is. Dus ik zal meer stap voor stap moeten gaan uitleggen, maar dat kan niet hier. Ik zal nieuw topic openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Omdat het ingewikkeld is. Dus ik zal meer stap voor stap moeten gaan uitleggen, maar dat kan niet hier. Ik zal nieuw topic openen.

Luister Sjako, ik bedoel het niet kwaad. Maar je trekt conclusies die te ver gaan. 

Laatst haalde je de tekst aan waarin staat dat de 144000 een nieuw lied zullen zingen. Jouw conclusie is dat zij DUS iets weten wat anderen niet weten. 

Waarom? 

Zij kunnen toch gewoon een nieuw lied zingen. 

Een nieuwe lofprijzing ter ere en aanbidding van Yehovah onze God. Omdat er nieuwe en betere tijden zijn aangebroken. 

Dat verdient een nieuw lied!!! 

45 minuten geleden zei Tomega:

De wereld zal worden verleid door een beest met twee horens als die van het Lam, terwijl de 144.000 bij de troon zijn, en het evangelie op aarde wordt gebracht. Dat is iets op aarde dat zich presenteert als het Lam, terwijl het Lam en zijn uitverkorenen werkelijk in de hemel zijn. En als je er anders over denkt, doe dat dan op gezag van wat er wel staat.

En ik zag een ander beest uit  de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk,
en het sprak als de draak. (
Openb.13)

En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld. (1Joh.4:3)

Op den felle leeuw en de adder zult gij treden,
gij zult den jongen leeuw en den draak vertreden.

Dewijl hij Mij zeer bemint, spreekt God, zo zal Ik hem uithelpen;
Ik zal hem op een hoogte stellen, want hij kent Mijn Naam. (
Ps.91:13-14)

Dwaalleer
Dat wordt vervangen door dwaalleer mbt de geopenbaarde Wil van God:
In de Wereld van de Geest is ,,geloven” niet meer toereikend. Thans moet de vol­gende stap worden gedaan en moet men Weten uit eigen ervaring en eigen aanschouwing. Geloven doet men op gezag van leiders of leraren. Dit uiterlijk gezag moet nu plaats maken voor innerlijke overtuiging. Het Goethe-woord uit het Chorus Mysticus van de Faust moet nu verwezenlijkt worden: ,,Das Unzulängliche, hier wird’s Ereignis” (Het niet-genoegzame komt hier tot vervulling).
Zo is het ook met het tweede aspect. Men kan niet blijven ,,hopen”. Onze religieuze hoop is gericht op het deelachtig worden in de uiteindelijke Genade van een Unio Mystica, de vereniging en totale versmelting met het Ene, een mystieke ervaring, welke elke beschrijving tart, waarvoor alle woorden tekort schieten. In de Wereld van de Geest is voor dit verlangen echter geen reden meer. De hoop moet vervuld worden in de mystieke daad van veréénzelviging met de Bron van alle Leven. Hopen is een passief afwachten, een uitzien naar Genade; maar nu moet een positieve, scheppende houding worden ingenomen en het hopen moet worden getransfor­meerd tot een actief Willen. In het Chorus Mysticus komt deze stap tot uitdrukking in de strofe: ,,Das Unbeschreibliche, hier wird’s getan” (Het onbeschrijfelijke wordt hier tot stand gebracht). 

Bron: stichtingargus.nl/vrijmetselarij/aasr_18.html

Gods geeft zijn woord, zijn kracht gehoorzaamt dat woord.
Het woord geeft leven, en de kracht dient dat leven.
Het leven is in het vlees en het vlees miskent het leven en wijkt van de kracht.
Het woord bekrachtigt en het leven verlicht, om het vlees te leiden.
En het woord wordt vlees, vervuld met leven en met kracht,
tot bekrachtiging van het woord, met de gave van het leven.

God geeft zijn woord, zijn kracht gehoorzaamt dat woord.
Het woord geeft leven, en de kracht dient dat leven.
Maar het oplevende vlees ontkracht het woord, en verduistert zichzelf,
door zelf te menen dat woord en dat licht te zijn,
Terug naar het begin.  

God geeft zijn woord, zijn kracht gehoorzaamt dat woord.
Daaruit leert het vlees, dat de geest naar het woord hoort.
Wat zegt het woord? De absolute waarheid.
Jezus Christus, de Zoon van God, die voor de misdaad der mensheid is gekruisigd en gestorven,
en na drie dagen opgestaan uit de dood, bewijzende de opstanding uit de doden,
en de gemeenschap die God en mens alsdan met elkaar zullen hebben.

In de wereld van de Geest is geloven niet meer toereikend?????? 

Ik denk dat jij niet begrijpt wat geloven inhoudt. Ik begrijp dat wel. 

Je ontkracht uitspraken gedaan door de Christus zelf. 

Geloof komt van leraren, hoop is passief afwachten. Waar haal je zo'n onwaarheden vandaan??? 

Lees liever de bijbel ipv Goethe of Faust of wat dan ook. Vorm je eigen mening op basis van God's waarheid en niet op uitspraken van mensen. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid