Spring naar bijdragen

Drie-eenheid en het debat


Aanbevolen berichten

15 minuten geleden zei Divine_will:

Wat God toen Hij aan het kruis ging gedood heeft was de sterfelijke natuur. Dat stierf. Hij Zelf was niet dood maar daalde af ter helle om de duivel van zijn macht en zijn buit te ontdoen.

Precies de mens bestaat uit geest, ziel en lichaam.

Jezus zijn geest is God en stierf niet maar legde hij in handen van de Vader, zijn ziel ging naar de hel om de overwinning te claimen en zijn lichaam ruste de zevende dag van zijn herscheppende werk.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 855
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bestaat er een grotere liefde dan jezelf opofferen voor het leven van een ander? Elke andere vorm van opofferen, bijvoorbeeld door het aanwijzen van een schepsel als offer, zou een goedkoop alternatie

Dat we niet ten volle kunnen begrijpen betekent niet dat het niet waar is, wij begrijpen zoveel niet ten volle hoe denk je een eeuwig God boven alles verheven te begrijpen? Er blijft een mysterie maar

Voor de zoveelste keer: Je gaat er niet van uit wat er staat maar wat het WTG denkt wat er staat. En dat neem je dan klakkeloos over. Daarmee geef jij jouw eigen verantwoordelijkheid uit handen. Wel z

51 minuten geleden zei sjako:


Dus toen Jezus op aarde was, was de hemel leeg?

 

Nee. God  is omnipotent omnipresent and omniscient. Hij kan op twee plekken tegelijk zijn. Zijn Wegen zijn dus hoger dan jouw wegen. Of die van eender welk kerkgenootschap.

 

51 minuten geleden zei sjako:

Tot wie bad Jezus dan? En waarom zei Hij: niet mijn wil, maar het Uwe?

Waarom gaf de eer aan Zijn Vader toen Lazarus opstond uit de doden?

Lukas 11:41 Toen haalden ze de steen weg. Jezus keek omhoog en zei: ‘Vader, dank u wel dat u me hebt verhoord.  42 Ik weet dat u me altijd verhoort. Maar ik zeg dit voor de menigte die hier staat, zodat ze zullen geloven dat u me hebt gestuurd

 

Daarmee getuigde Hij van de Heilige Drie-Eenheid.  (Zie door mij onderstreepte in jouw citaat). Welke sterveling kan zeggen dat God hem altijd verhoort? 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

26 minuten geleden zei Divine_will:

God  is omnipotent omnipresent and omniscient. Hij kan op twee plekken tegelijk zijn. Zijn Wegen zijn dus hoger dan jouw wegen. Of die van eender welk kerkgenootschap.

JHWH wil Zich openbaren in alle mensen.  De ultieme bestemming van de  Mens (Adam 1.0, die Alfa en Omega is)  is dan ook niet de aarde maar de hemel. Want alleen de hemel kan de aarde bezitten. Waar er bezit is is er een bezitter. 
 

Ef. 2:19-22           “

Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus Zelf de Hoeksteen is. In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, in Wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.

 

Zie ook: https://eindtijdbodebijbelstudies.wordpress.com/2012/03/09/boekbespreking-50-wat-god-bereid-heeft-voor-degenen-die-hem-liefhebben/
 

 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Hermanos2:

Alle argumenten zijn weer genoemd. Ook nu zijn we niet dichter tot elkaar gekomen. 

God schiep de wereld in zes dagen maar heeft in Zijn wijsheid, met vooruitziende blik, een millennium uitgetrokken om al onze neuzen dezelfde richting op te laten wijzen. 

Je kunt inderdaad voor elk dogma teksten vinden die het dogma bevestigen, maar minsten evenzoveel teksten die de dogma's tegenspreken. De Bijbel leent zich niet voor menselijke dogma's, behalve dan "Wijkt niet af, noch naar rechts noch naar links". Als je er werkelijk van uitgaat dat alles in Gods Woord waar is zal je met ogenschijnlijke tegenstellingen, en zaken doe nu nog een geheimenis voor ons zijn, moeten leren leven. Indien je daartoe niet bereid bent blijf je Gods Woord altijd selectief lezen. Daarom bestrijd ik het idee van de drie-eenheid niet en vind ik het nogal onzinnig het fanatiek te bestrijden, zoals bijvoorbeeld het WTG doet. Het andere uiterste, namelijk andere christenen niet aanvaarden en als ketters bestempelen, ook niet. Het lijkt me het beste in dit soort zaken een nederige en open positie in te nemen. Indien een bepaald dogma echt van levensbelang is, zal God ons dat heus wel duidelijk maken als we daar oprecht voor bidden en volkomen open staan voor Zijn leiding. Ondertussen vertelt de Bijbel ons heel duidelijk dat het voor ons voldoende is om Jezus als Gods Zoon en Gods losprijs voor ons te aanvaarden. Alles wat daarboven uit gaat is m.i. discutabel, afleidend en veroorzaakt ernstige verdeeldheid en nog veel erger, gezien de kerkgeschiedenis. Laten we maar nederig en biddend Gods Woord blijven lezen en op Hem vertrouwen voor wijsheid en inzicht in de dingen die er werkelijk toe doen.

29 minuten geleden zei Divine_will:

Welke sterveling kan zeggen dat God hem altijd verhoort? 

Deze sterveling en ontelbare anderen kunnen getuigen dat God inderdaad altijd hoort en verhoort als dat werkelijk goed is. Ik bid bijvoorbeeld niet om rijkdom want dat zou geen goed gebed zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Je kunt inderdaad voor elk dogma teksten vinden die het dogma bevestigen, maar minsten evenzoveel teksten die de dogma's tegenspreken. De Bijbel leent zich niet voor menselijke dogma's, behalve dan "Wijkt niet af, noch naar rechts noch naar links". Als je er werkelijk van uitgaat dat alles in Gods Woord waar is zal je met ogenschijnlijke tegenstellingen, en zaken doe nu nog een geheimenis voor ons zijn, moeten leren leven. Indien je daartoe niet bereid bent blijf je Gods Woord altijd selectief lezen. Daarom bestrijd ik het idee van de drie-eenheid niet en vind ik het nogal onzinnig het fanatiek te bestrijden, zoals bijvoorbeeld het WTG doet. Het andere uiterste, namelijk andere christenen niet aanvaarden en als ketters bestempelen, ook niet. Het lijkt me het beste in dit soort zaken een nederige en open positie in te nemen. Indien een bepaald dogma echt van levensbelang is, zal God ons dat heus wel duidelijk maken als we daar oprecht voor bidden en volkomen open staan voor Zijn leiding. Ondertussen vertelt de Bijbel ons heel duidelijk dat het voor ons voldoende is om Jezus als Gods Zoon en Gods losprijs voor ons te aanvaarden. Alles wat daarboven uit gaat is m.i. discutabel, afleidend en veroorzaakt ernstige verdeeldheid en nog veel erger, gezien de kerkgeschiedenis. Laten we maar nederig en biddend Gods Woord blijven lezen en op Hem vertrouwen voor wijsheid en inzicht in de dingen die er werkelijk toe doen.

Nee Willempie de Drie eenheid is een bijbels concept, bv wie heeft Jezus uit de doden opgewekt? Let wel wat er gebeurt zonder de juiste kennis en inzichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:


Deze sterveling en ontelbare anderen kunnen getuigen dat God inderdaad altijd hoort en verhoort als dat werkelijk goed is. Ik bid bijvoorbeeld niet om rijkdom want dat zou geen goed gebed zijn. 

Alleen alles wat in Zijn Naam, Die van Jezus Christus, wordt gevraagd dus. Want alleen God Zelf weet wat goed voor ons is en op welk moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Divine_will:

Nee. God  is omnipotent omnipresent and omniscient. Hij kan op twee plekken tegelijk zijn. Zijn Wegen zijn dus hoger dan jouw wegen. Of die van eender welk kerkgenootschap.

Maar dan snap ik nog niet dat Hij moest bidden. Als ze één zijn dan moeten ze ook elkaars gedachten weten.

40 minuten geleden zei Divine_will:

Daarmee getuigde Hij van de Heilige Drie-Eenheid

Juist niet. Jezus is blijkbaar afhankelijk van Zijn Vader wat betreft de wonderen. En Hij gaf Zijn Vader ook alle eer. Als je één bent is er geen hiërarchie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Deze zijn symbolisch één. Van God wordt gezegd dat ze drie Goden in één zijn. Dat is nogal een verschil.

Nee één God in drie personen dat is een wezenlijk verschil, het zegt wel weer genoeg over het onbegrip.

Niet drie goden, er is één God die zich openbaart in drie personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee Willempie de Drie eenheid is een bijbels concept, bv wie heeft Jezus uit de doden opgewekt? Let wel wat er gebeurt zonder de juiste kennis en inzichten.

Hoogedelwedergeboren heer Thinkfree. Ik weiger hierover te gaan strijden. Misschien geloof ik wel te simpel. Het zij zo. De Heilige Geest getuigt met mijn geest dat God mij heeft aanvaard als Zijn kind. Dat is mij voldoende. Strijden en vechten over wie er gelijk heeft boeit me gewoon niet. Misschien hebben we allemaal wel gelijk en tevens ongelijk. Ons bevattingsvermogen is nu eenmaal beperkt en de mijne al helemaal. Ik probeer te geloven als een kind, zonder me te vermoeien met allerlei theologisch gesteggel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Hermanos2:

Alle argumenten zijn weer genoemd. Ook nu zijn we niet dichter tot elkaar gekomen. 

God schiep de wereld in zes dagen maar heeft in Zijn wijsheid, met vooruitziende blik, een millennium uitgetrokken om al onze neuzen dezelfde richting op te laten wijzen. 

Het is dan ook niet een kwestie van tot elkaar komen. Alsof er een synthese mogelijk is. Iets kan niet tegelijkertijd waar zijn en niet waar zijn. Dus of de Drie-Eenheid is waar, of ze is niet waar. Met als gevolg een groep mensen die de waarheid aanhangen, en een groep mensen die een leugen verkondigen. Aan de mens als individu om te kiezen, en niet om er een soort potpourri van te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Hoogedelwedergeboren heer Thinkfree. Ik weiger hierover te gaan strijden. Misschien geloof ik wel te simpel. Het zij zo. De Heilige Geest getuigt met mijn geest dat God mij heeft aanvaard als Zijn kind. Dat is mij voldoende. Strijden en vechten over wie er gelijk heeft boeit me gewoon niet. Misschien hebben we allemaal wel gelijk en tevens ongelijk. Ons bevattingsvermogen is nu eenmaal beperkt en de mijne al helemaal. Ik probeer te geloven als een kind, zonder me te vermoeien met allerlei theologisch gesteggel.

Strijden hoeft niet ik ga de bijbel er bij pakken de bijbel vertelt ons dat de Vader Jezus heeft opgewekt, dat de Zoon zichzelf heeft opgewekt, en dat de Heilige geest hem heeft opgewekt 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Divine_will:

Alleen alles wat in Zijn Naam, Die van Jezus Christus, wordt gevraagd dus. Want alleen God Zelf weet wat goed voor ons is en op welk moment.

Daarom bid ik tot onze Vader, in de machtige Naam van Jezus en onder leiding van Gods Geest. Want anders weet ik niet eens tot wie ik moet bidden en hoe.

3 minuten geleden zei sandingisaskill:

Het is dan ook niet een kwestie van tot elkaar komen. Alsof er een synthese mogelijk is. Iets kan niet tegelijkertijd waar zijn en niet waar zijn. Dus of de Drie-Eenheid is waar, of ze is niet waar. Met als gevolg een groep mensen die de waarheid aanhangen, en een groep mensen die een leugen verkondigen. Aan de mens als individu om te kiezen, en niet om er een soort potpourri van te maken.

Zeker kunnen dingen tegelijk waar en onwaar zijn. vooral dingen die mensen beweren. De één zegt dat het nacht is en de ander dat het dag is. Wie heeft er gelijk?

4 minuten geleden zei Thinkfree:

Strijden hoeft niet ik ga de bijbel er bij pakken de bijbel vertelt ons dat de Vader Jezus heeft opgewekt, dat de Zoon zichzelf heeft opgewekt, en dat de Heilige geest hem heeft opgewekt 

Inderdaad! Dat is een argument voor de leer van de drie-eenheid. Ik zal dat dan ook nooit bestrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Strijden hoeft niet ik ga de bijbel er bij pakken de bijbel vertelt ons dat de Vader Jezus heeft opgewekt, dat de Zoon zichzelf heeft opgewekt, en dat de Heilige geest hem heeft opgewekt 

Inderdaad! Dat is een argument voor de leer van de drie-eenheid. Ik zal dat dan ook nooit bestrijden.

Terwijl de bijbel ook duidelijk leert dat God hem uit de doden heeft opgewekt, terwijl dezelfde bijbel aangeeft dat deze drie personen hem hebben opgewekt.

Daarnaast is het vaak een argument van de Jehova's getuigen om enkel God de vader aan te stippen als degene die hem heeft opgewekt. Dat is pure misleiding of gebrek aan kennis.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Zeker kunnen dingen tegelijk waar en onwaar zijn. vooral dingen die mensen beweren. De één zegt dat het nacht is en de ander dat het dag is. Wie heeft er gelijk?

Afhankelijk van je positionering op de aardbol. Iemand is een leugenaar als deze bij nacht beweert overdag te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Thinkfree:

Strijden hoeft niet ik ga de bijbel er bij pakken de bijbel vertelt ons dat de Vader Jezus heeft opgewekt, dat de Zoon zichzelf heeft opgewekt, en dat de Heilige geest hem heeft opgewekt 

Jezus heeft zichzelf niet opgewekt, maar door Zijn trouw aan Zijn Vader tot de dood aan toe heeft Hij dat verdient. Lukas 17:19 zegt bijv Hij zei tegen hem: ‘Sta op en ga. Je geloof heeft je beter gemaakt.’ Het was niet zo dat de melaatse zichzelf had beter gemaakt, maar door zijn geloof. De heilige Geest komt van de Vader en is de kracht die van Hem uitgaat. Dan is het logisch dat de heilige Geest Jezus heeft opgewekt uit de doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sandingisaskill:

Het is dan ook niet een kwestie van tot elkaar komen. Alsof er een synthese mogelijk is. Iets kan niet tegelijkertijd waar zijn en niet waar zijn. Dus of de Drie-Eenheid is waar, of ze is niet waar. Met als gevolg een groep mensen die de waarheid aanhangen, en een groep mensen die een leugen verkondigen. Aan de mens als individu om te kiezen, en niet om er een soort potpourri van te maken.

Dat bedoel ik niet!

Jij mag vasthouden aan de Drie-eenheid. Ik hou vast aan de Sabbath. 

Maar het is beschamend als tijdens een discussie daarover emotie en vijandigheid naar boven komen. 

Op het eind van de dag zijn we allemaal broeders in Christus. En als iemand dat weigert dan is dat zijn probleem. 

De ongelovige wereld lacht zich stuk als wij hen iets proberen uit te leggen waarover we het zelf niet eens zijn. Zelfs ruziën. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Jezus heeft zichzelf niet opgewekt, maar door Zijn trouw aan Zijn Vader tot de dood aan toe heeft Hij dat verdient. Lukas 17:19 zegt bijv Hij zei tegen hem: ‘Sta op en ga. Je geloof heeft je beter gemaakt.’ Het was niet zo dat de melaatse zichzelf had beter gemaakt, maar door zijn geloof. De heilige Geest komt van de Vader en is de kracht die van Hem uitgaat. Dan is het logisch dat de heilige Geest Jezus heeft opgewekt uit de doden.

Johannes 2 

19 Jezus antwoordde en zei tegen hen breek deze tempel af en in drie dagen zal Ik hem laten herrijzen

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei sandingisaskill:

Afhankelijk van je positionering op de aardbol. Iemand is een leugenaar als deze bij nacht beweert overdag te zijn.

Ze hebben dus allebei gelijk en tegelijkertijd ongelijk als ze hun uitspraak als de enige ware beschouwen. Er gaat een verhaal over een rabbijn die verzocht werd een geschil op te lossen. Nadat de eerste partij zijn verhaal had gedaan, zei de rabbi: "Jij hebt gelijk." Daarna kwam de tweede partij aan het woord en de conclusie van de rabbijn was dat die gelijk had. Iemand van de overige aanwezigen stelde daarop dat ze niet alle twee gelijk konden hebben waarop de rabbijn antwoorde dat ook hij gelijk had. Dit getuigt m.i. van diepe wijsheid, veel grotere wijsheid dan die van mensen die zo gemakkelijk oordelen en voorbarige conclusies trekken.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Ze hebben dus allebei gelijk en tegelijkertijd ongelijk als ze hun uitspraak als de enige ware beschouwen. Er gaat een verhaal over een rabbijn die verzocht werd een geschil op te lossen. Nadat de eerste partij zijn verhaal had gedaan, zei de rabbi: "Jij hebt gelijk." Daarna kwam de tweede partij aan het woorden en de conclusie van de rabbijn was dat die gelijk had. Iemand van de overige aanwezigen stelde daarop dat ze niet alle twee gelijk konden hebben waarop de rabbijn antwoorde dat hij ook gelijk had. Dit getuigt m.i. van diepe wijsheid, veel grotere wijsheid dan die van mensen die zo gemakkelijk oordelen.

Ik begrijp wat je bedoelt beste Willempie, en er zit zeker ook wijsheid in maar in context is er één waarheid en één weg dat is Jezus Christus daarbij is het van cruciaal belang om de juiste Christus te volgen en niet een valse, dat is denk ik ook wat ( ik zeg maar Kaasjeskruid want zijn nieuwe naam ben ik eff kwijt 🙂) bedoeld.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik begrijp wat je bedoelt beste Willempie, en er zit zeker ook wijsheid in maar in context is er één waarheid en één weg dat is Jezus Christus daarbij is het van cruciaal belang om de juiste Christus te volgen en niet een valse, dat is denk ik ook wat ( ik zeg maar Kaasjeskruid want zijn nieuwe naam ben ik erg kwijt 🙂) bedoeld.

Ik denk dat er meer gevaar schuilt in de navolging van de Romeinse Christus. Die zou zelfs wel eens de ware antichrist kunnen zijn. Dit klinkt waarschijnlijk erg heftig maar die gedachte is ook niet zomaar bij mij ontstaan. De christus als opvolger van de "sol invictus", als de oorlogsgod van het Romeinse rijk. Daarmee veroordeel ik de kerk niet want als lichaam of instituut heeft ze wel degelijk ook een beschermende rol en binnen dat lichaam zijn er altijd werkelijk nederige christenen geweest en nu nog. De kerk is dus een beschermend lichaam maar dat lichaam kan wel zondigen en ziek worden. En dus ook dogma's instellen die niet helemaal kloppen, en dan alle andersdenkende gelovigen gaan verbannen of zelfs proberen uit te roeien.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Ik denk dat er meer gevaar schuilt in de navolging van de Romeinse Christus. Die zou zelfs wel eens de ware antichrist kunnen zijn. Dit klinkt waarschijnlijk erg heftig maar die gedachte is ook niet zomaar bij mij ontstaan. De christus als opvolger van de "sol invictus", als de oorlogsgod van het Romeinse rijk. Daarmee veroordeel ik de kerk niet want als lichaam of instituut heeft ze wel degelijk ook een beschermende rol en binnen dat lichaam zijn er altijd werkelijk nederige christenen geweest en nu nog. De kerk is dus een beschermend lichaam maar dat lichaam kan wel zondigen en ziek worden.

Ja de Christus die wij volgen is een Jood nietwaar, geen Romein.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik begrijp wat je bedoelt beste Willempie, en er zit zeker ook wijsheid in maar in context is er één waarheid en één weg dat is Jezus Christus daarbij is het van cruciaal belang om de juiste Christus te volgen en niet een valse, dat is denk ik ook wat ( ik zeg maar Kaasjeskruid want zijn nieuwe naam ben ik eff kwijt 🙂) bedoeld.

Het is de diepste wens van iedere gelovige om Christus te volgen. 

Waarom wordt er dan zo moeilijk over gedaan? 

Jezus zou Zich omdraaien in Zijn graf, ware Hij niet verrezen. 

5 minuten geleden zei Willempie:

Ik denk dat er meer gevaar schuilt in de navolging van de Romeinse Christus. Die zou zelfs wel eens de ware antichrist kunnen zijn. Dit klinkt waarschijnlijk erg heftig maar die gedachte is ook niet zomaar bij mij ontstaan. De christus als opvolger van de "sol invictus", als de oorlogsgod van het Romeinse rijk. Daarmee veroordeel ik de kerk niet want als lichaam of instituut heeft ze wel degelijk ook een beschermende rol en binnen dat lichaam zijn er altijd werkelijk nederige christenen geweest en nu nog. De kerk is dus een beschermend lichaam maar dat lichaam kan wel zondigen en ziek worden. En dus ook dogma's instellen die niet helemaal kloppen, en dan alle andersdenkende gelovigen gaan verbannen of zelfs proberen uit te roeien.

Daarom dragen de leiders, de herders, ook een grote verantwoordelijkheid. Groter dan de gelovigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Het is de diepste wens van iedere gelovige om Christus te volgen. 

Waarom wordt er dan zo moeilijk over gedaan? 

Jezus zou Zich omdraaien in Zijn graf, ware Hij niet verrezen. 

Omdat onze Verlosser God is en geen geschapen wezen, het neerhalen van Jezus als God komt niet uit God daar schuilt het gevaar.

Wie de zoon niet eert (als wat?) Eert ook de Vader niet (als wat?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid