Spring naar bijdragen

Waarde of gevaar van het geloof


Is het geloof waardevol of gevaarlijk?  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is je visie op het christelijk geloof?

    • Ik ben een christen en vind het geloof erg belangrijk. De Bijbel is het Woord van God.
      6
    • Ik ben een christen, al keur ik de Bijbel op bepaalde plekken af.
      0
    • Ik ben een christen, al ben ik het alleen maar wat betreft normen en waarden. De Bijbel is daar prachtig voor, maar moet je niet letterlijk nemen.
      0
    • Ik ben niet gelovig, maar heb daar niet bewust voor gekozen. Ik zie mezelf als onwetend, en wil geen conclusies trekken rond geloof.
      0
    • Ik ben atheïstisch, maar ik vind het mooi dat mensen levenskracht vinden in hun geloof. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij of zij gelovig wilt zijn.
      0
    • Ik ben atheïstisch en ik vind geloof in het algemeen gevaarlijk. Het houd ons weg van de waarheid, en zou best verboden worden.
      2
    • Ik heb een andere visie.
      7


Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei Appie B:
55 minuten geleden zei Sjofar:
4 uur geleden zei Appie B:

Op welke manier moet je rationaliteit wél inzetten en op welke manier niet? Mijn inziens kun je rationaliteit maar op 1 manier inzetten (als dat al een logische zin is). Het is simpelweg logisch en consistent redeneren. En dat zou je moeten doen met jouw model en mijn model. 

Voorbeelden van het gebruiken van de rationaliteit (in verschillende systemen) zijn onze beide, verschillende visies: of je gebruikt het om te bepalen wat moreel verantwoord is om te verbieden (jouw visie), of je gebruikt het om te bepalen wat moreel verantwoord is om toe te staan (mijn visie). Als je rationaliteit in verschillende visies giet, dan gebruik je rationaliteit op verschillende manieren.

Je gebruikt dezelfde methode voor verschillende visies. Er zijn geen verschillende manieren, slechts verschillende visies.

Je gebruikt telkens dezelfde rationaliteit, dus de methode van het rationeel denken is inderdaad hetzelfde. Je gebruikt die methode echter voor twee verschillende visies, en zo kan je zeggen dat je het op verschillende manieren inzet. Je kan bijvoorbeeld eenzelfde stoel gebruiken om erop te zitten, of om erop te staan. Je gebruikt dezelfde stoel (staat voor rationaliteit / de methode van het rationeel denken) dus op twee verschillende manieren (staat voor rationaliteit inzetten, per visie anders).

36 minuten geleden zei Appie B:

Wat je doet lijkt een voorzet om, als het niet goed uitkomt, niet inhoudelijk te reageren op mijn visie, maar het gebruik van rede, ratio en logica te diskwalificeren. En dat puur op basis van persoonlijke voorkeur en niet op inhoudelijke, redelijke en logische argumenten. Dat lijkt mij een vrij onzinnige en onredelijke manier van ‘je gelijk halen’. 

Allereerst verwacht ik mijn gelijk er niet uit te halen; dat is niet waar een discussie voor dient. Het is iets waar altijd naartoe gewerkt wordt, maar dient niet om te behalen.

Ook hoop ik dat je iets aan mijn reactie bij het eerste citaat van dit bericht hebt. Misschien begrijp je mijn gedachtegang nu wel, waar ik m.i. toch echt inhoudelijke, redelijke en logische argumenten gebruik, waar ik overigens altijd naar streef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 618
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Een pedofiel is heel iets anders dan een homofiel. Homoseksualiteit is seks tussen mensen met wederzijds goedvinden, dat geldt niet voor pedofielen. Ik vind het een schandalig vergelijk.

Laatst ervaarde ik een kruistocht. M'n gulp bleek open te staan.

Oké, dat clichébeeld bestaat, en het zal vast ook wel voorkomen. De opdringerigheid wordt echter wel over het algemeen vaak flink overdreven. Het is in ieder geval niet gebaseerd op de Bijbel, en dus

26 minuten geleden zei Sjofar:

Je gebruikt telkens dezelfde rationaliteit, dus de methode van het rationeel denken is inderdaad hetzelfde. Je gebruikt die methode echter voor twee verschillende visies, en zo kan je zeggen dat je het op verschillende manieren inzet. Je kan bijvoorbeeld eenzelfde stoel gebruiken om erop te zitten, of om erop te staan. Je gebruikt dezelfde stoel (staat voor rationaliteit / de methode van het rationeel denken) dus op twee verschillende manieren (staat voor rationaliteit inzetten, per visie anders).

Allereerst verwacht ik mijn gelijk er niet uit te halen; dat is niet waar een discussie voor dient. Het is iets waar altijd naartoe gewerkt wordt, maar dient niet om te behalen.

Ook hoop ik dat je iets aan mijn reactie bij het eerste citaat van dit bericht hebt. Misschien begrijp je mijn gedachtegang nu wel, waar ik m.i. toch echt inhoudelijke, redelijke en logische argumenten gebruik, waar ik overigens altijd naar streef.

Ik vind de analogie met de stoelen nog niet kloppend, maar de rest van je verhaal geeft me vertrouwen dat we het eens zijn. Laten we dus afspreken dat het gebruik van rede, ratio en logica niet wordt gediskwalificeerd, maar dat er inhoudelijk op argumenten wordt gereageerd.

Onze visie/beginpunt is verschillend inzake vrijheid. Mijn vraag is of je vindt dat de persoonlijke vrijheid die we nu genieten in Nederland een goed uitgangspunt is? Als het antwoord nee is, dan zou ik graag willen weten welke algemene vrijheden we zouden moeten inperken. Als er te weinig vrijheden hebben, dan zou ik graag willen weten welke vrijheden we moeten toevoegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Enkel moordenaars die het leven van kinderen beëindigde

Als jij vindt dat niemand zich met jou moet bemoeien, ik citeer

Op 6-4-2019 om 08:44 zei Fundamenteel:

Waarom zou een ander bevoegd zijn daar in mijn plaats in te beslissen? 

waarom noem jij dan mensen die in een moeilijke situatie zitten moordenaars en vind je dat er van alles maar voor ze beslist moet worden. Ik vind die mensen helemaal geen moordenaars en waarom zou jou mening boven de mijne gaan? En jij biedt ze een soort van schijnoplossing door meisjes vol te proppen met morning-after pillen wat net zo goed een abortus is als een in een kliniek.

Een tijdje terug wou je wapens vrij op de markt gooien. Zodat al die kinderen elkaar lekker konden neerknallen.

En de groep waar jij aan appelleert is de groep streng gelovigen die ook tegen voorbehoedsmiddelen zijn en seks voor het huwelijk. Dus jij en je vriendin moeten ook niet meer doen dan naar elkaar kijken en handwerk verrichten. 

Man, man wat heb jij een heerlijk eenvoudig leven met allemaal oplossingen die niet te realiseren zijn maar wel lekker roeptoeteren. Ik zou bijna jaloers op je worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Appie B:

En wat is jouw oplossing? Hoe zorg jij (of jouw geloof) ervoor dat in deze wereld zulke mensen doen wat moreel juist is?

Luisteren naar hun geweten, een gave van God.

Rationaliteit is nodig om dit vorm te geven en te verwoorden. 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Appie B:

Ik vind de analogie met de stoelen nog niet kloppend,

Ik poogde een voorbeeld te vinden, en denk wel dat het aansluit. Maar het voorbeeld vertegenwoordigt mijn visie niet.

2 uur geleden zei Appie B:

maar de rest van je verhaal geeft me vertrouwen dat we het eens zijn. Laten we dus afspreken dat het gebruik van rede, ratio en logica niet wordt gediskwalificeerd, maar dat er inhoudelijk op argumenten wordt gereageerd.

Akkoord (dit hebben we nog niet vaak tegen elkaar kunnen zeggen in deze discussie ?).

2 uur geleden zei Appie B:

Onze visie/beginpunt is verschillend inzake vrijheid. Mijn vraag is of je vindt dat de persoonlijke vrijheid die we nu genieten in Nederland een goed uitgangspunt is? Als het antwoord nee is, dan zou ik graag willen weten welke algemene vrijheden we zouden moeten inperken. Als er te weinig vrijheden hebben, dan zou ik graag willen weten welke vrijheden we moeten toevoegen.

Dat is wel een erg lastige vraag... In Nederland is eigenlijk al heel veel vrijheid; op sommige punten meer dan ik in eerste instantie zou toegestaan hebben, aangezien mij niet alles moreel verantwoord lijkt daarvoor. Maar de vrijheid terug inperken is een veel zwaardere klus dan verdedigen om het niet in te voeren. In het ideale geval zouden we terug onze menselijke basis opzoeken om vervolgens alles weer toe te voegen wat moreel verantwoord is om toe te voegen. Maar dit is onmogelijk om geregeld te krijgen. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat onze samenleving al te ver is gegaan en onherstelbaar veranderd / beschadigd is. Het is volgens mij niet meer mogelijk om de mensen in het gareel te krijgen, en daarom zouden de dingen die ik zou willen verbieden ook niet meer effectief zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Appie B:

Dus jij hebt ook geen oplossing voor het probleem dat je zelf voorlegde. Wat ik opmerkelijk vind aangezien je het leek te presenteren als diskwalificatie van mijn moraal.

Volgens jou lijkt er van alles, maar werkelijk is het niet. Jou moraal is niet universeel en dat is het probleem. Of mensen al dan niet willen kiezen om de universele moraal na te leven, dat is een andere zaak. Geloof in een moraal maakt moraal niet waar, moraal is gewoon waar, ongeacht of iemand ze geloofd.

4 uur geleden zei Appie B:

In combinatie met de laatste zinsnede uit je post “en wil dat via wetten verplichten.” lijkt het erop dat je pleit om maar geen wetten tegen te hebben tegen bv moord en genocide. Dat lijkt mij een prima beginpunt voor anarchie en chaos.

Volgens jou lijkt er van alles, maar werkelijk is het niet. Het enige dat ik aangeef is dat moraal zich niet laat verplichten en opgedrongen kan worden, ook al is ze universeel. In deze wereld is het overigens onmogelijk om geen wetten te hebben.

4 uur geleden zei Appie B:

Bewijs maar eerst dat God bestaat. En als je dat hebt bewezen, bewijs dan ook maar dat hij de arbiter van de abslosute moraal is. Ik wens u veel succes.

Dat hoef ik niet te doen en is ook niet mijn taak. Ik wijs jou slechts op het bestaan van God, ook dmv moraal. Zonder God bestaat er geen goed en kwaad, enkel een definitie van wat een persoon goed of kwaad lijkt en die definitie verschilt van persoon tot persoon. Goed en kwaad worden gedegradeerd tot voorkeuren omdat ze hun oorsprong hebben in de chemie van de hersenen en niet daarbuiten. Hersenen functioneren bij iedereen weer anders en als de hersenen van een geweldenaar vinden dat de ijzeren vuist hem goeds oplevert en deze weet zijn overtuiging aan de man te brengen en een meerderheid te vormen, dan is dat dus goed en de heersende opinie. Er zijn er nog genoeg in de wereld die dat lukt en ze worden nog aanbeden ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moreel kan niet bestaan zonder geweten. Geweten is een gave van God.

Citaat:  Het geweten van de mens wordt wel aangeduid als het innerlijk besef van goed en kwaad, het morele vermogen (de ‘innerlijke stem’) om het eigen handelen kritisch te beoordelen. Indien de mens tegen zijn of haar geweten in handelt, worden schuld, spijt of wroeging opgeroepen.

14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zonder God bestaat er geen goed en kwaad

Precies

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Moraal komt van God. Dus blijft moraal bestaan, ook zonder geweten. Ze wordt alleen niet geloofd door mensen zonder geweten.

Ja, moraal blijft bestaan, ook zonder geweten. De enige gewetenloze mensen zijn psychopaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Nicky O:

Ja, moraal blijft bestaan, ook zonder geweten. De enige gewetenloze mensen zijn psychopaten.

Er bestaan inderdaad mensen zonder geweten. Maar daar worden ze niet mee geboren. Psychopaten kiezen er m.i voor om niet te luisteren naar hun geweten en raken er steeds verder van verwijderd, totdat er geen weg terug meer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kaasjeskruid belangrijker is dat 99 % van de mensen wel degelijk gezegend is met een geweten. Gelovigen én ongelovigen. Dat betekent dat God alle mensen een besef heeft gegeven van wat goed en wat kwaad is. 

Daar waar @Appie B denkt dat alles rede, ratio en logica is.. zouden er nooit wetten gemaakt kunnen worden zonder geweten, zonder God dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Nicky O:

Moreel kan niet bestaan zonder geweten. Geweten is een gave van God.

Citaat:  Het geweten van de mens wordt wel aangeduid als het innerlijk besef van goed en kwaad, het morele vermogen (de ‘innerlijke stem’) om het eigen handelen kritisch te beoordelen. Indien de mens tegen zijn of haar geweten in handelt, worden schuld, spijt of wroeging opgeroepen.

Precies

Religie staat er nu juist om bekend dat mensen soms zo ver gaan dat ze tegen hun geweten in handelen: maar God zegt het dus zal het wel goed zijn. 

Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. (Steven Weinberg).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. (Steven Weinberg).

The wrong religions!.. dat ben ik met Weinberg eens. Niet alleen een beleding voor onze waardigheid, maar vooral een beleding voor God, die Liefde is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Nicky O:

The wrong religions!.. dat ben ik met Weinberg eens. Niet alleen een beleding voor onze waardigheid, maar vooral een beleding voor God, die Liefde is.

Weinberg gebruikte het woordje wrong niet. Als je denkt dat hij dat wel deed en het daarom met hem eens bent, zou je eigenlijk eens moeten nagaan waar je dat vandaan hebt en waarom dat niet klopt.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Mullog:

Als jij vindt dat niemand zich met jou moet bemoeien, ik citeer

waarom noem jij dan mensen die in een moeilijke situatie zitten moordenaars en vind je dat er van alles maar voor ze beslist moet worden. Ik vind die mensen helemaal geen moordenaars en waarom zou jou mening boven de mijne gaan? En jij biedt ze een soort van schijnoplossing door meisjes vol te proppen met morning-after pillen wat net zo goed een abortus is als een in een kliniek.

Een tijdje terug wou je wapens vrij op de markt gooien. Zodat al die kinderen elkaar lekker konden neerknallen.

En de groep waar jij aan appelleert is de groep streng gelovigen die ook tegen voorbehoedsmiddelen zijn en seks voor het huwelijk. Dus jij en je vriendin moeten ook niet meer doen dan naar elkaar kijken en handwerk verrichten. 

Man, man wat heb jij een heerlijk eenvoudig leven met allemaal oplossingen die niet te realiseren zijn maar wel lekker roeptoeteren. Ik zou bijna jaloers op je worden. 

Waarop slaat het ene met het andere vergelijken?

”Niemand moet zich met mij bemoeien” of “niemand is bevoegd zich te moeien.”

Ik heb nooit gezegd dat een mening ondergeschikt aan de mijne is. En dan altijd die discussies van daarvoor tussen mixen om uzelf te vergoeilijken, pfffff...

tis goe manneke, ge hebt gelijk. Maar een leven bewust afbreken waar al bewustzijn is lijkt me moord. Als we gaan denken dat de meiose al voltooid is binnen de 48h en we daar van bewust leven spreken, be my guest. Wat is het volgende dan? Ejaculeren voor de fun verbieden?

20 uur geleden zei TTC:

Als de geest zich eenmaal identificeert met de misleidingen die erin besloten liggen dan wordt het vrij eenvoudig om te begrijpen.

Een voorbeeld daarvan zou dan “cultuur” kunnen zijn? Een misleiding waarmee de geest zichzelf identificeert?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waarop slaat het ene met het andere vergelijken?

”Niemand moet zich met mij bemoeien” of “niemand is bevoegd zich te moeien.”

Ik heb nooit gezegd dat een mening ondergeschikt aan de mijne is. En dan altijd die discussies van daarvoor tussen mixen om uzelf te vergoeilijken, pfffff...

tis goe manneke, ge hebt gelijk

Een voorbeeld daarvan zou dan “cultuur” kunnen zijn? Een misleiding waarmee de geest zichzelf identificeert?

Je realiseert jezelf toch wel dat religie ook een vorm van cultuur is ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Weinberg gebruikte het woordje wrong niet. Als je denkt dat hij dat wel deed en het daarom met hem eens bent, zou je eigenlijk eens moeten nagaan waar je dat vandaan hebt en waarom dat niet klopt.

Tis goe met u manneke. (Om  @Fundamenteel maar eens te citeren..)

Als Weinberg het woordje 'wrong' had gebruikt, dan was ik het met hem eens geweest. Dat leg ik toch uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Nicky O:

Tis goe met u manneke. (Om  @Fundamenteel maar eens te citeren..)

Als Weinberg het woordje 'wrong' had gebruikt, dan was ik het met hem eens geweest. Dat leg ik toch uit.

Nee dat leg je niet uit. Je zegt :"the wrong religions...  dat ben ik met Weinberg eens".  Dan zeg je toch echt dat ik Weinberg verkeerd quote: je past mijn quote aan en voegt daaraan toe dat je het met hem eens bent. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Nicky O:

@Kaasjeskruid belangrijker is dat 99 % van de mensen wel degelijk gezegend is met een geweten. Gelovigen én ongelovigen. Dat betekent dat God alle mensen een besef heeft gegeven van wat goed en wat kwaad is. 

Daar waar @Appie B denkt dat alles rede, ratio en logica is.. zouden er nooit wetten gemaakt kunnen worden zonder geweten, zonder God dus.

https://stichting-promise.nl/bijbelstudie-geestelijke-kennis/het-geweten-deel-1.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee dat leg je niet uit. Je zegt :"the wrong religions...  dat ben ik met Weinberg eens".  Dan zeg je toch echt dat ik Weinberg verkeerd quote: je past mijn quote aan en voegt daaraan toe dat je het met hem eens bent. 

Klopt. Excuus. Bedoelde te zeggen: dan was ik het met Weinberg eens geweest.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

De enige religie is de innerlijke verbinding met God, de her-verbinding met datgene wat uit God is.

Inderdaad en het gevaar van het christelijke geloof is dat men daar teveel van afwijkt door de centrale leringen van Jezus te verwaarlozen. Dan dreigt vervreemding van de centrale boodschap van alle mystieke en spirituele stromingen in de wereld, arrogantie en verkettering van niet-christelijke spiritualiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei zendeling:

Inderdaad en het gevaar van het christelijke geloof is dat men daar teveel van afwijkt door de centrale leringen van Jezus te verwaarlozen. Dan dreigt vervreemding van de centrale boodschap van alle mystieke en spirituele stromingen in de wereld, arrogantie en verkettering van niet-christelijke spiritualiteit.

 

23 minuten geleden zei thom:

Klopt. Die bereidheid is er niet om te kunnen inzien dat er een Universele boodschap huist in vele religies, vanuit de Bron. Maar dat deze vervormd is door de eeuwen in alle grote religies.

Religie komt niet van God. Religie bindt je vast aan een denkbeeld, laat je schuldig voelen, onderdrukt en controleert je. God is niet te bekennen in religie maar Hij wil je vrijheid geven. Vrijheid die men kan vinden in Jezus Christus die je vrijmaakt van alle zonden en verlost van alle schuld. Dat is het enige echte ware geloof dat in geen enkele religie te vinden is.

Religie is dood en bestaat uit dode werken.

Jezus leeft!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei zendeling:

Inderdaad en het gevaar van het christelijke geloof is dat men daar teveel van afwijkt door de centrale leringen van Jezus te verwaarlozen. Dan dreigt vervreemding van de centrale boodschap van alle mystieke en spirituele stromingen in de wereld, arrogantie en verkettering van niet-christelijke spiritualiteit.

Gevaarlijker wordt het als men zich niet baseert op het christendom zelf, maar op wat men meent dat het christendom is. Als men meent dat het christendom van alles zou verketteren, terwijl in werkelijkheid er enorm veel nuances, kleuren en stromingen zijn en dus ook vele zienswijzen op wereldwijde mystiek en spiritualiteit. Omdat men er belang bij heeft het christendom als een (vijandige) homogene groep te framen, zodat men zich er gemakkelijker tegen kan afzetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Waarop slaat het ene met het andere vergelijken?

Consistentie heet dat. Op mij komt het over alsdat jij vindt dat je van alles over iemand te zeggen mag hebben maar anderen niet over jou. Dat noem ik dan weer met twee maten meten.

 

4 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar een leven bewust afbreken waar al bewustzijn is lijkt me moord.

Wanneer is er bewustzijn?

  • Als er herinneringen zijn? Er is niemand die herinneringen aan de tijd in de baarmoeder heeft. Dan zou niemand bewust zijn
  • Als er pijnprikkels gevoeld worden? Pijnprikkels worden pas op zijn vroegst in de 26ste week van de zwangerschap gevoeld (bron)
  • Als men van zichzelf bewust is? Een baby wordt pas rond de 4e maand na zijn geboorte bewust van zijn lichaam (bron)

Je kiest hele ingewikkelde criteria om een moeilijk besluit te nemen.

4 uur geleden zei Fundamenteel:

Ejaculeren voor de fun verbieden?

Och, ik heb er geen problemen mee als er geëjaculeerd wordt. Ik heb eens opgezocht wat het WWW hierover te melden heeft en je komt de meest uiteenlopende religieuze beschouwingen tegen (dat het ingewikkeld is blijkt uit de lappen tekst die men nodig heeft).

http://www.christipedia.nl/Artikelen/M/Masturbatie

https://www.ontdekgod.nl/zelfbevrediging/

http://sargasso.nl/religie-aamp-seks-vreemde-bedgenoten/

https://cip.nl/61101-zelfbevrediging-als-christen-goed-of-fout/T09VU1EOBXp3aRwaEhxJcRUUGQ

Het is eigenlijk wel een vermakelijk onderwerp ;)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid