Spring naar bijdragen

Waarde of gevaar van het geloof


Is het geloof waardevol of gevaarlijk?  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is je visie op het christelijk geloof?

    • Ik ben een christen en vind het geloof erg belangrijk. De Bijbel is het Woord van God.
      6
    • Ik ben een christen, al keur ik de Bijbel op bepaalde plekken af.
      0
    • Ik ben een christen, al ben ik het alleen maar wat betreft normen en waarden. De Bijbel is daar prachtig voor, maar moet je niet letterlijk nemen.
      0
    • Ik ben niet gelovig, maar heb daar niet bewust voor gekozen. Ik zie mezelf als onwetend, en wil geen conclusies trekken rond geloof.
      0
    • Ik ben atheïstisch, maar ik vind het mooi dat mensen levenskracht vinden in hun geloof. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij of zij gelovig wilt zijn.
      0
    • Ik ben atheïstisch en ik vind geloof in het algemeen gevaarlijk. Het houd ons weg van de waarheid, en zou best verboden worden.
      2
    • Ik heb een andere visie.
      7


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 618
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Een pedofiel is heel iets anders dan een homofiel. Homoseksualiteit is seks tussen mensen met wederzijds goedvinden, dat geldt niet voor pedofielen. Ik vind het een schandalig vergelijk.

Laatst ervaarde ik een kruistocht. M'n gulp bleek open te staan.

Oké, dat clichébeeld bestaat, en het zal vast ook wel voorkomen. De opdringerigheid wordt echter wel over het algemeen vaak flink overdreven. Het is in ieder geval niet gebaseerd op de Bijbel, en dus

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Prima, ik ben het niet eens met alles wat ze daarover te melden hebben.

Misschien een taak voor jou om ze eens flink onder handen te nemen?! Staan - volgens Verhoeven - veel dwalingen tussen.

Zojuist zei thom:

Ik heb het aangepast, en de vraag wat subtieler gesteld aan je.

Het antwoord blijft nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Nicky O:

En wie zal u kwaad doen, als gij ijvert voor het goede? Maar ook al moet gij lijden om de gerechtigheid, toch zijt gij zalig. Vreest hun bedreigingen niet en laat u niet verontrusten, heiligt in uw hart Christus als de Heer. Weest altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop die in u leeft. Maar verdedigt u met zachtmoedigheid en gepaste eerbied, en zorgt dat uw geweten zuiver is. Dan zullen die beschimpers van uw goede christelijke levenswandel         

1 Petrus 3:13-16

 

DE ZONDE SCHEIDT VAN GOD
Dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u doorgeven: God is licht, er is in Hem geen spoor van duisternis. Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben, terwijl onze wegen duister zijn, liegen wij met woord en met daad. Maar als wij wandelen in het licht  - zoals Hij zelf is in het licht - dan hebben wij gemeenschap met elkaar en het bloed van zijn Zoon Jezus reinigt ons van elke zonde. Als wij beweren zonder zonde te zijn, bedriegen wij onszelf en woont de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden, is Hij zo getrouw en genadig, dat Hij onze zonden vergeeft en ons reinigt van alle kwaad. Maar als wij zeggen dat wij geen zonde bedreven hebben, maken wij Hem tot leugenaar; dan woont zijn woord niet in ons. 

1Joh.1:5-10

Alleen God vergeeft waarlijk en scheldt de zonde kwijt, Hij bevrijdt dus werkelijk.

De 7 hoofdzonden zijn: hoogmoed, jaloezie, boosheid, vraatzucht, wellust, hebzucht en lusteloosheid.

Geen van allen zijn dit authentieke leringen van Jezus. Het is later bedacht door christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:
Citaat

Het is niet minder een wonder als iemand tot geloof in de Here Jezus als Heiland komt, of als een gelovige patiënt, die niet is genezen, toch vrede, blijdschap en geduld heeft. In alle omstandigheden is de genade van de Heer genoeg (2 Kor. 12:9).

Dat erkennen ze in ieder geval en dat spreekt voor ze, iets wat ik bij jou niet hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dat erkennen ze in ieder geval en dat spreekt voor ze, iets wat ik bij jou niet hoor.

Je hebt iets gevonden waar je het mee eens bent, dat je niet bij mij vindt. Ik beweer niet dat ik het overal mee eens ben. Overigens is het een uitstekende stichting. Ik ken diverse mensen daar. Als het erop aan komt zal ik me meer kunnen vinden in hetgeen deze stichting onderwijst dan jij.

Punt is dat volgens Verhoeven - een van jouw favoriete leraren, toch? - veel op deze site niet deugt. Je bent dus lekker aan het shoppen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Kaasjeskruid:
23 uur geleden zei Appie B:

Dus jij hebt ook geen oplossing voor het probleem dat je zelf voorlegde. Wat ik opmerkelijk vind aangezien je het leek te presenteren als diskwalificatie van mijn moraal.

Volgens jou lijkt er van alles, maar werkelijk is het niet. Jou moraal is niet universeel en dat is het probleem. Of mensen al dan niet willen kiezen om de universele moraal na te leven, dat is een andere zaak.

Dat is precies de zaak die je elke keer aanhaalt als ware het kritiek op mijn visie van moraal. We hebben dus beiden geen oplossing voor dat probleem.

18 uur geleden zei Kaasjeskruid:
23 uur geleden zei Appie B:

In combinatie met de laatste zinsnede uit je post “en wil dat via wetten verplichten.” lijkt het erop dat je pleit om maar geen wetten tegen te hebben tegen bv moord en genocide. Dat lijkt mij een prima beginpunt voor anarchie en chaos.

 Het enige dat ik aangeef is dat moraal zich niet laat verplichten en opgedrongen kan worden, ook al is ze universeel. In deze wereld is het overigens onmogelijk om geen wetten te hebben.

Hier ben ik het grotendeels met je eens.

18 uur geleden zei Kaasjeskruid:
23 uur geleden zei Appie B:

Bewijs maar eerst dat God bestaat. En als je dat hebt bewezen, bewijs dan ook maar dat hij de arbiter van de abslosute moraal is. Ik wens u veel succes.

 Dat hoef ik niet te doen en is ook niet mijn taak. Ik wijs jou slechts op het bestaan van God, ook dmv moraal.

Wat is jouw definitie dan van moraal?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Appie B:

Dat is precies de zaak die je elke keer aanhaalt als ware het kritiek op mijn visie van moraal. We hebben dus beiden geen oplossing voor dat probleem.

Onzin, ik heb de oplossing, maar die bevalt jou niet. En dat is jou probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Sjofar:
22 uur geleden zei Appie B:

Onze visie/beginpunt is verschillend inzake vrijheid. Mijn vraag is of je vindt dat de persoonlijke vrijheid die we nu genieten in Nederland een goed uitgangspunt is? Als het antwoord nee is, dan zou ik graag willen weten welke algemene vrijheden we zouden moeten inperken. Als er te weinig vrijheden hebben, dan zou ik graag willen weten welke vrijheden we moeten toevoegen.

Dat is wel een erg lastige vraag... In Nederland is eigenlijk al heel veel vrijheid; op sommige punten meer dan ik in eerste instantie zou toegestaan hebben, aangezien mij niet alles moreel verantwoord lijkt daarvoor. Maar de vrijheid terug inperken is een veel zwaardere klus dan verdedigen om het niet in te voeren. In het ideale geval zouden we terug onze menselijke basis opzoeken om vervolgens alles weer toe te voegen wat moreel verantwoord is om toe te voegen. Maar dit is onmogelijk om geregeld te krijgen. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat onze samenleving al te ver is gegaan en onherstelbaar veranderd / beschadigd is. Het is volgens mij niet meer mogelijk om de mensen in het gareel te krijgen, en daarom zouden de dingen die ik zou willen verbieden ook niet meer effectief zijn...

Ik heb het eigenlijk nog over zeer algemene vrijheden die zijn vastgesteld in bv de grondwet, de universele rechten van de mens en internationaal recht. Rechten en vrijheden zoals:

  • recht op leven
  • recht op vrijheid
  • vrijheid van meningsuiting
  • vrijwaring van discriminatie op basis van religie, geloofsovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht etc.
  • toepassing van het gelijkheidsbeginsel (zoals bv in het vorig punt)
  • recht op persoonlijke integriteit.
  • recht op privacy
  • vrijwaring van marteling en onmenselijke behandeling
  • etc.

Dit zijn de algemene vrijheden die we hebben verworven. Zijn dit rechten die jij deelt of zou je bepaalde rechten wegstrepen? 

21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
25 minuten geleden zei Appie B:

Dat is precies de zaak die je elke keer aanhaalt als ware het kritiek op mijn visie van moraal. We hebben dus beiden geen oplossing voor dat probleem.

Onzin, ik heb de oplossing, maar die bevalt jou niet. En dat is jou probleem.

Wat is de oplossing om anderen volgens jouw (of Gods) moraal te laten handelen?

bewerkt door Appie B
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
15 minuten geleden zei Appie B:

Wat is de oplossing om anderen volgens jouw (of Gods) moraal te laten handelen?

Erken Jezus als Redder en laat je band met God, jou Schepper, herstellen. Dan komt alles goed.

Goede vraag van appie, hoe gaan wij inzien dat wij Jezus nodig hebben?

Kun je ons een standaard van Gods moraal tonen? Waarin wij onszelf kunnen zien.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Appie B:

Ik heb het eigenlijk nog over zeer algemene vrijheden die zijn vastgesteld in bv de grondwet, de universele rechten van de mens en internationaal recht. Rechten en vrijheden zoals:

  • recht op leven
  • recht op vrijheid
  • vrijheid van meningsuiting
  • vrijwaring van discriminatie op basis van religie, geloofsovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht etc.
  • toepassing van het gelijkheidsbeginsel (zoals bv in het vorig punt)
  • recht op persoonlijke integriteit.
  • recht op privacy
  • vrijwaring van marteling en onmenselijke behandeling
  • etc.

Dit zijn de algemene vrijheden die we hebben verworven. Zijn dit rechten die jij deelt of zou je bepaalde rechten wegstrepen? 

Ik zal de door jou genoemde bespreken:

  • recht op leven: ja
  • recht op vrijheid: ja, tenzij iemand een duidelijk gevaar vormt voor de samenleving
  • vrijheid van meningsuiting: ja, zolang het geen beledigingen of leugens zijn, waar mensen last van krijgen/hebben (haatzaaierij)
  • vrijwaring van discriminatie op basis van religie, geloofsovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, etc.: ja
  • toepassing van het gelijkheidsbeginsel: deels
  • recht op persoonlijke integriteit: ja
  • recht op privacy: ja, tenzij sommige zaken belangrijk zijn voor de algemene veiligheid (bijvoorbeeld beveiligingscamera's)
  • vrijwaring van marteling en onmenselijke behandeling: ja

Je zegt: 'Dit zijn de algemene vrijheden die we hebben verworven'. Dan is het natuurlijk ook van invloed hoe je tegen de 'tijdlijn' daarvan aankijkt.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Sjofar:

Ik zal de door jou genoemde bespreken:

  • recht op leven: ja
  • recht op vrijheid: ja, tenzij iemand een duidelijk gevaar vormt voor de samenleving
  • vrijheid van meningsuiting: ja, zolang het geen beledigingen of leugens zijn, waar mensen last van krijgen/hebben (haatzaaierij)
  • vrijwaring van discriminatie op basis van religie, geloofsovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, etc.: ja
  • toepassing van het gelijkheidsbeginsel: deels
  • recht op persoonlijke integriteit: ja
  • recht op privacy: ja, tenzij sommige zaken belangrijk zijn voor de algemene veiligheid (bijvoorbeeld beveiligingscamera's)
  • vrijwaring van marteling en onmenselijke behandeling: ja

Je zegt: 'Dit zijn de algemene vrijheden die we hebben verworven'. Dan is het natuurlijk ook van invloed hoe je tegen de 'tijdlijn' daarvan aankijkt.

Het zijn ook algemeenheden. Er zijn altijd uitzonderingen en situaties bedenkbaar zoals bijvoorbeeld jouw voorbeeld van haatzaaierij. Maar door bank genomen is vrijheid van meningsuiting een goed recht. 

Bij het gelijkheidsbeginsel zeg je “deels”. Wat is er niet goed aan het gelijke rechten toekennen en het gelijk behandelen van mensen in gelijke situaties? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Appie B:

Bij het gelijkheidsbeginsel zeg je “deels”. Wat is er niet goed aan het gelijke rechten toekennen en het gelijk behandelen van mensen in gelijke situaties? 

Je moet mensen natuurlijk gelijk behandelen (wat betreft hun waarde), alleen kunnen volgens mij ook niet alle verlangens van alle mensen worden verzadigd. Je kent bijvoorbeeld uit deze discussie vast mijn mening over homoseksualiteit nog wel.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Sjofar:

Je moet mensen natuurlijk gelijk behandelen (wat betreft hun waarde), alleen kunnen volgens mij ook niet alle verlangens van alle mensen worden verzadigd. Je kent bijvoorbeeld uit deze discussie vast mijn mening over homoseksualiteit nog wel.

Ik zeg ook niet dat er nooit uitzonderingen zijn. Zo kan het recht op vrijheid ook worden beperkt door bv gevangenisstraf nadat je een misdaad hebt gepleegd. Maar dat maakt het algemene recht op vrijheid niet ongeldig. Dat recht genieten we allemaal ... totdat.

bewerkt door Appie B
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Appie B:

Ik zeg ook niet dat er nooit uitzonderingen zijn. Zo kan het recht op vrijheid ook worden beperkt door bv gevangenisstraf nadat je een misdaad hebt gepleegd. Maar dat maakt het algemene recht op vrijheid niet ongeldig. Dat recht genieten we allemaal ... totdat.

Ik ben het dan ook wel eens met de rechten - de uitzonderingen niet meegerekend. Het zijn echter juist die uitzonderingen die gevoelig liggen in de samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Sjofar:

Ik ben het dan ook wel eens met de rechten

Ok. Dit zijn dus de basisvrijheden die elke persoon zou moeten hebben. Die rechten komen ten goede van ons welzijn. En deze persoonlijke vrijheid is nou precies mijn uitgangspunt/beginpunt inzake mijn visie op moraliteit. 

6 minuten geleden zei Sjofar:

de uitzonderingen niet meegerekend. Het zijn echter juist die uitzonderingen die gevoelig liggen in de samenleving.

De uitzonderingen zijn dus de morele bezwaren. Die basisvrijheden hebbben we, totdat ... Totdat we redenen hebben om die rechten in te perken. We hebben dat recht totdat we andermans recht belemmeren of het welzijn aantasten. En die belemmering of betreden van andermans rechten en/of het aantasten van het welzijn versta ik als moreel bezwaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Sjofar:

Je zegt: 'Dit zijn de algemene vrijheden die we hebben verworven'. Dan is het natuurlijk ook van invloed hoe je tegen de 'tijdlijn' daarvan aankijkt.

Hoe kijk jij aan tegen het begrip "verworven"? Wat hebben wij gedaan om deze vrijheden te verwerven? Hebben wij ze ergens mee verdiend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid