Spring naar bijdragen

Waarde of gevaar van het geloof


Is het geloof waardevol of gevaarlijk?  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is je visie op het christelijk geloof?

    • Ik ben een christen en vind het geloof erg belangrijk. De Bijbel is het Woord van God.
      6
    • Ik ben een christen, al keur ik de Bijbel op bepaalde plekken af.
      0
    • Ik ben een christen, al ben ik het alleen maar wat betreft normen en waarden. De Bijbel is daar prachtig voor, maar moet je niet letterlijk nemen.
      0
    • Ik ben niet gelovig, maar heb daar niet bewust voor gekozen. Ik zie mezelf als onwetend, en wil geen conclusies trekken rond geloof.
      0
    • Ik ben atheïstisch, maar ik vind het mooi dat mensen levenskracht vinden in hun geloof. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij of zij gelovig wilt zijn.
      0
    • Ik ben atheïstisch en ik vind geloof in het algemeen gevaarlijk. Het houd ons weg van de waarheid, en zou best verboden worden.
      2
    • Ik heb een andere visie.
      7


Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Robert Frans:

Gevaarlijker wordt het als men zich niet baseert op het christendom zelf, maar op wat men meent dat het christendom is. Als men meent dat het christendom van alles zou verketteren, terwijl in werkelijkheid er enorm veel nuances, kleuren en stromingen zijn en dus ook vele zienswijzen op wereldwijde mystiek en spiritualiteit. Omdat men er belang bij heeft het christendom als een (vijandige) homogene groep te framen, zodat men zich er gemakkelijker tegen kan afzetten.

Wegkijken is natuurlijk geen oplossing, het verketteren van andere levensbeschouwingen is vrij fundamenteel voor het Christendom en zeker en vast iets dat Jezus zou hebben veroordeeld. Maar het is nooit te laat, zelfs na duizenden jaren is het mogelijk terug te keren van deze verkeerde afslag van de weg die Jezus wees.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 618
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Een pedofiel is heel iets anders dan een homofiel. Homoseksualiteit is seks tussen mensen met wederzijds goedvinden, dat geldt niet voor pedofielen. Ik vind het een schandalig vergelijk.

Laatst ervaarde ik een kruistocht. M'n gulp bleek open te staan.

Oké, dat clichébeeld bestaat, en het zal vast ook wel voorkomen. De opdringerigheid wordt echter wel over het algemeen vaak flink overdreven. Het is in ieder geval niet gebaseerd op de Bijbel, en dus

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Religie komt niet van God. Religie bindt je vast aan een denkbeeld, laat je schuldig voelen, onderdrukt en controleert je. God is niet te bekennen in religie maar Hij wil je vrijheid geven. Vrijheid die men kan vinden in Jezus Christus die je vrijmaakt van alle zonden en verlost van alle schuld. Dat is het enige echte ware geloof dat in geen enkele religie te vinden is.

'Geloof in Jezus of brand voor eeuwig in de hel' is ook een (letterlijk en figuurlijk eng) denkbeeld, net als de zogenaamde vrijmaking van 'alle zonden en schuld'. Die zogenaamde vrijmaking klinkt theoretisch wel mooi maar in de praktijk is daar natuurlijk geen sprake van. Ook christenen zondigen dagelijks. Ik denk dat er heel veel christelijke gelovigen rondlopen met een onredelijk groot schuldgevoel, door onderdrukking en controle vanuit hun gezindte die ze van kleins af aan meekrijgen, geïndoctrineerd met 'je bent zondig', 'er zit niks goeds in je', 'jij had daar moeten hangen i.p.v. Jezus' e.d. zodat ze zelfs op hun sterfbed nog grote angst kunnen ervaren of ze wel in de hemel terecht komen.

Het hele christendom is gebaseerd op een van buitenaf opgelegd schuldgevoel. 

"Ellendekennis".

Bij échte vrijheid moet je je ook vrij voelen. Een keuze moeten maken tussen 'Jezus óf de hel' geeft mij dat gevoel in elk geval niet.

Als je in Afghanistan zou zijn geboren zou je de Islam hoogstwaarschijnlijk als het enige echte ware geloof hebben beschouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

'Geloof in Jezus of brand voor eeuwig in de hel' is ook een (letterlijk en figuurlijk eng) denkbeeld, net als de zogenaamde vrijmaking van 'alle zonden en schuld'. Die zogenaamde vrijmaking klinkt theoretisch wel mooi maar in de praktijk is daar natuurlijk geen sprake van. Ook christenen zondigen dagelijks. Ik denk dat er heel veel christelijke gelovigen rondlopen met een onredelijk groot schuldgevoel, door onderdrukking en controle vanuit hun gezindte die ze van kleins af aan meekrijgen, geïndoctrineerd met 'je bent zondig', 'er zit niks goeds in je', 'jij had daar moeten hangen i.p.v. Jezus' e.d. zodat ze zelfs op hun sterfbed nog grote angst kunnen ervaren of ze wel in de hemel terecht komen.

Het hele christendom is gebaseerd op een van buitenaf opgelegd schuldgevoel. 

"Ellendekennis".

Bij échte vrijheid moet je je ook vrij voelen. Een keuze moeten maken tussen 'Jezus óf de hel' geeft mij dat gevoel in elk geval niet.

Als je in Afghanistan zou zijn geboren zou je de Islam hoogstwaarschijnlijk als het enige echte ware geloof hebben beschouwd.

Je verward vrijheid met zelfbeschikking vermoed ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat is volgens jou het verschil tussen vrijheid en zelfbeschikking?

Zelfbeschikking betekent i.m.o. onafhankelijk van God leven en zelf beslissingen kunnen maken. Echter we blijven afhankelijk van God omdat Hij Leven is en zonder Hem kunnen we niet leven. In die zin kunnen wij nooit autonoom handelen zoals God dat kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik denk dat er heel veel christelijke gelovigen rondlopen met een onredelijk groot schuldgevoel,

Ik snap wat je bedoelt. Daarom is het voor een Christen ook essentieel om de zonden te blijven belijden, om alert te blijven, naar het geweten te luisteren en ernaar te handelen. En Christus schenkt telkens vergeving.

Belijden we onze zonden, dan zal Hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 1 Johannes 1

Alleen in de Geest kunnen wij werkelijk vrijheid ervaren.

Een ongelovige daarentegen kan diezelfde vrijheid van vergeving niet ervaren. Onbewust knaagt het geweten, met alle gevolgen van dien. 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Nicky O:

Ik snap wat je bedoelt. Daarom is het voor een Christen ook essentieel om de zonden te blijven belijden, om alert te blijven, naar het geweten te luisteren en ernaar te handelen. En Christus schenkt telkens vergeving.

Belijden we onze zonden, dan zal Hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 1 Johannes 1

Alleen in de Geest kunnen wij werkelijk vrijheid ervaren.

Een ongelovige daarentegen kan diezelfde vrijheid van vergeving niet ervaren. Onbewust knaagt het geweten, met alle gevolgen van dien. 

Het hangt m.i. van de specifieke zonde af. Als ik iemand anders iets aan doe heeft het volgens mij geen zin om vergeving aan de Heer te vragen. Dan zeg ik sorry tegen die persoon. Kun je een voorbeeld geven van een begane zonde die alleen door de Heer vergeven kan worden?

58 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zelfbeschikking betekent i.m.o. onafhankelijk van God leven en zelf beslissingen kunnen maken. Echter we blijven afhankelijk van God omdat Hij Leven is en zonder Hem kunnen we niet leven. In die zin kunnen wij nooit autonoom handelen zoals God dat kan.

Dus vrijheid is 'afhankelijkheid van God'? Zoals een kind aan een tuigje?

Puur biologisch hebben we eten en drinken en zuurstof nodig. "God" is ook een denkbeeld.

Heb je ooit een persoonlijke boodschap van God gekregen of is God de God 'van horen zeggen' en/of van 'erover hebben gelezen'?

Mensen kunnen ook scheppen: een kunstwerk, een muziekstuk, een gebouw, kinderen enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Nicky O:

Ik snap wat je bedoelt. Daarom is het voor een Christen ook essentieel om de zonden te blijven belijden, om alert te blijven, naar het geweten te luisteren en ernaar te handelen. En Christus schenkt telkens vergeving.

Belijden we onze zonden, dan zal Hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 1 Johannes 1

Alleen in de Geest kunnen wij werkelijk vrijheid ervaren.

Een ongelovige daarentegen kan diezelfde vrijheid van vergeving niet ervaren. Onbewust knaagt het geweten, met alle gevolgen van dien. 

Over het belijden van zonden is helemaal niets te vinden in de authentieke leringen van Jezus. Het is dan ook een van de gevaarlijke of schadelijke dingen die er door christenen secundair bijbedacht zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezeer ik ook Jezus 'face to face' zou willen ontmoeten; is de gulden regel niet goed genoeg om alle religies/geloven te vervangen?

"Behandel anderen zoals je door anderen behandeld wil worden."

Alleen voor degenen die pijn fijn vinden moet dan nog effe iets anders verzonnen worden.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei zendeling:

Over het belijden van zonden is helemaal niets te vinden in de authentieke leringen van Jezus.

En wie zal u kwaad doen, als gij ijvert voor het goede? Maar ook al moet gij lijden om de gerechtigheid, toch zijt gij zalig. Vreest hun bedreigingen niet en laat u niet verontrusten, heiligt in uw hart Christus als de Heer. Weest altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop die in u leeft. Maar verdedigt u met zachtmoedigheid en gepaste eerbied, en zorgt dat uw geweten zuiver is. Dan zullen die beschimpers van uw goede christelijke levenswandel         

1 Petrus 3:13-16

 

DE ZONDE SCHEIDT VAN GOD
Dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u doorgeven: God is licht, er is in Hem geen spoor van duisternis. Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben, terwijl onze wegen duister zijn, liegen wij met woord en met daad. Maar als wij wandelen in het licht  - zoals Hij zelf is in het licht - dan hebben wij gemeenschap met elkaar en het bloed van zijn Zoon Jezus reinigt ons van elke zonde. Als wij beweren zonder zonde te zijn, bedriegen wij onszelf en woont de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden, is Hij zo getrouw en genadig, dat Hij onze zonden vergeeft en ons reinigt van alle kwaad. Maar als wij zeggen dat wij geen zonde bedreven hebben, maken wij Hem tot leugenaar; dan woont zijn woord niet in ons. 

1Joh.1:5-10

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Kun je een voorbeeld geven van een begane zonde die alleen door de Heer vergeven kan worden?

Alleen God vergeeft waarlijk en scheldt de zonde kwijt, Hij bevrijdt dus werkelijk.

De 7 hoofdzonden zijn: hoogmoed, jaloezie, boosheid, vraatzucht, wellust, hebzucht en lusteloosheid.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Nicky O:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Kun je een voorbeeld geven van een begane zonde die alleen door de Heer vergeven kan worden?

Alleen God vergeeft waarlijk en scheldt de zonde kwijt, Hij bevrijdt dus werkelijk.

De 7 hoofdzonden zijn: hoogmoed, jaloezie, boosheid, vraatzucht, wellust, hebzucht en lusteloosheid.

Knap hoor; braaf een aangeleerd katholiek lijstje opnoemen. Maar het zegt helemaal niks. Het is een dogmatische leer die je benoemt; je geeft geen persoonlijk antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Het hangt m.i. van de specifieke zonde af. Als ik iemand anders iets aan doe heeft het volgens mij geen zin om vergeving aan de Heer te vragen. Dan zeg ik sorry tegen die persoon. Kun je een voorbeeld geven van een begane zonde die alleen door de Heer vergeven 

Alle zonden kunnen alleen door de Heer vergeven worden Bastiaan.

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Bastiaan73:

Aangeleerd dogma Nicky.

Ik kan de Geest in mijn lichaam ervaren Bastiaan. Als ik rond blijf lopen met mijn zonden, krijg ik vreselijke last van mijn geweten. Zodra ik deze opbiecht kan ik weer vrijheid ervaren. De Geest is aan het werk om te louteren, dat is een levenslang proces.  Het vraagt veel gebed en soms hard vechten om niet in de val te trappen.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Ik kan de Geest in mijn lichaam ervaren Bastiaan. Als ik rond blijf lopen met mijn zonden, krijg ik vreselijke last van mijn geweten. Zodra ik deze opbiecht kan ik weer vrijheid ervaren. De Geest is aan het werk om te louteren, dat is een levenslang proces.  

:E

Je hebt geen antwoord gegeven op de vraag welke zonde alleen door God vergeven kan worden. Wat heb jij bijvoorbeeld vandaag voor verschrikkelijks gedaan waar je vergeving van God voor nodig hebt?

Waarde of gevaar van het geloof.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-4-2019 om 20:10 zei Gaitema:

De waarheid ligt vaak ook in het midden. 

Er zijn mensen die beweren dat bananen rood zijn. Anderen zeggen dat ze blauw zijn. In werkelijkheid ligt de waarheid ook hier in het midden: purple banana.

 

32 minuten geleden zei Nicky O:

Alle zonden kunnen alleen door de Heer vergeven worden Bastiaan.

 

Nee: de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

https://stichting-promise.nl/bevrijdingspastoraat/toverij-of-gaven-van-de-heilige-geest.htm

1 minuut geleden zei thom:

Dat zal alleen een Gezalfde kunnen, toch?

Nee: de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Prima, ik ben het niet eens met alles wat ze daarover te melden hebben. Echter gaan ze heel wat genuanceerder om met deze zaak als dat jij het brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid