Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei TTC:

Waarom schrijf je het dan?

Ik hoor veel Christenen hierover spreken. Ze vragen zich af waar Hij is als ze Hem zo hard nodig hebben.  Ik ben nog niet zo lang geleden bekeerd, ik weet niet wat me toch allemaal te wachten staat in mijn geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

17 minuten geleden zei TTC:

Waarom zou dat, de taak in het leven zit er dan toch op. En nu zit de Geest in jou, ga je je dan ook offeren in de naam van God?

Ik weet niet hoe het gaat zijn na de dood, wat betreft de Heilige Geest. Als je maar bij God bent.

19 minuten geleden zei TTC:

Heeft dat eigenlijk belang in relatie tot jouw verhaal vandaag?

Of ik ook van die momenten van verlatenheid ervaren heb? Echt verlaten doet God je niet zomaar, maar Hij kan op sommige momenten wel verder weg voelen.

14 minuten geleden zei Nicky O:

Dit hoorde bij het plan van God, denk ik.

Wij kunnen onszelf met Jezus vereenzelvigen, doordat Hij dit zegt. 

Precies.

14 minuten geleden zei Nicky O:

Wij hebben ook momenten in ons leven dat het kan lijken alsof God ons verlaten heeft.

Ver weg voelt Hij soms wel, maar verlaten denk ik niet. Bij Jezus moet het gevoel dan ook heel erg geweest zijn, zeker als je beseft hoe dicht Hij bij God leefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Ik hoor veel Christenen hierover spreken. Ze vragen zich af waar Hij is als ze Hem zo hard nodig hebben.  Ik ben nog niet zo lang geleden bekeerd, ik weet niet wat me toch allemaal te wachten staat in mijn geloof.

Je kan maar beter voorbereid zijn tot je nieuwe opdracht, met je eens.

Citaat

De mens wordt het derde levende wezen genoemd en hij overtreft alle andere op aarde levende wezens. Hij heeft een tweeledige natuur: naar zijn lichaam is hij stoffelijk, sterfelijk en tot het kwade geneigd, maar naar zijn innerlijke wezen is hij geestelijk, onsterfelijk en geneigd tot het goede. In zijn stoffelijke lichaam bevindt zich ook de ware, geestelijke mens, die gekenmerkt wordt door verstand (logos) en geest (nous). De gangbare opvatting is dat het verstand de mens doet begrijpen en dat de geest hem het intuïtieve inzicht in de eenheid der dingen geeft. Deze twee kunnen door de begeerten van het lichaam in een staat van onbewustheid gebracht worden, een toestand die als diepe slaap of dronkenschap ervaren wordt. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Heb je dan spijt, twijfel, heimwee of iets van die strekking?

Ja, spijt en heimwee vind ik nog de woorden die het gevoel het beste weergeven. Ik heb dan heimwee naar hoe het eerst was en ik heb spijt omdat ik de afstand tussen God en mij zelf veroorzaakt heb. Dan wil ik het natuurlijk weer goedmaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Sjofar:

Ja, spijt en heimwee vind ik nog de woorden die het gevoel het beste weergeven. Ik heb dan heimwee naar hoe het eerst was en ik heb spijt omdat ik de afstand tussen God en mij zelf veroorzaakt heb. Dan wil ik het natuurlijk weer goedmaken.

Interessant, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Nicky O:

Ik kan alleen de Nieuw Griekse bijbel lezen. Als iemand mij een goede site kan geven van de Oud Griekse bijbel, ben ik eens benieuwd of ik het kan lezen. Nog nooit geprobeerd.

Septuagint OT & Westcott-Hort NT: https://studybible.info/LXX_WH

Textus Receptus (alleen NT): https://biblehub.com/tr/matthew/1.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Ik kan alleen voor mezelf spreken en niet voor een ander. 

 

19 minuten geleden zei Nicky O:

Maar ik begrijp eruit dat het lijden nodig is om verlost te worden.

Waar moeten die andere Christenen van verlost worden dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Septuagint OT & Westcott-Hort NT: https://studybible.info/LXX_WH

Textus Receptus (alleen NT): https://biblehub.com/tr/matthew/1.htm

Hartelijk dank Bastiaan. Heel aardig.

Helaas is de eerste in mijn ogen wat onhandig en onoverzichtelijk en de tweede is Oud Grieks en dat beheers ik niet. Ik hou het dan bij de JW.org vertaling.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Interessant, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Als je God om vergeving vraagt, vergeeft Hij je. Eigenlijk zijn je zonden al vergeven door Jezus' dood en opstanding, maar vergeving vragen blijft goed. Zo herstel je je band met God.

Als ik vergeving heb gevraagd voelt het alsof God weer dichterbij komt.

Soms voel ik me er achteraf nog schuldig over of heb ik het gevoel dat ik mijn best moet gaan doen om terug bij God in de smaak te gaan vallen. Maar dan moet ik bedenken dat dat helemaal niet nodig is, en dat God nog evenveel van me houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar moeten die andere Christenen van verlost worden dan?

Ik heb het hier over Jezus.

4 minuten geleden zei WdG:

Dat zijn menselijke gevoelens, maar heeft niks met de realiteit te maken! God verlaat ons NOOIT!

Daarom schrijf ik 'lijken'. Voor Jezus leek het ook zo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Nicky O:

Ik heb het hier over Jezus.

Leg het verband dan eens uit tussen:

39 minuten geleden zei Nicky O:

Ik ken dat gevoel persoonlijk niet.

Maar ik begrijp eruit dat het lijden nodig is om verlost te worden.

Jij kent het gevoel van verlaten worden persoonlijk niet, maar begrijpt dat het nodig is om verlost te worden. Waar moeten die andere Christenen, die dat gevoel van verlaten worden wel kennen, dan van verlost worden? 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Sjofar:

Als je God om vergeving vraagt, vergeeft Hij je. Eigenlijk zijn je zonden al vergeven door Jezus' dood en opstanding, maar vergeving vragen blijft goed. Zo herstel je je band met God. Als ik vergeving heb gevraagd voelt het alsof God weer dichterbij komt. Soms voel ik me er achteraf nog schuldig over of heb ik het gevoel dat ik mijn best moet gaan doen om terug bij God in de smaak te gaan vallen. Maar dan moet ik bedenken dat dat helemaal niet nodig is, en dat God nog evenveel van me houdt.

Je hervalt dan steeds in oude zonden, mag ik dat zo begrijpen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jij kent het gevoel van verlaten worden persoonlijk niet, maar begrijpt dat het nodig is om verlost te worden. Waar moeten die andere Christenen, die dat gevoel van verlaten worden wel kennen, dan van verlost worden? 

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik ken het gevoel (nog) niet van verlaten worden, maar ik denk dat Jezus deze woorden uitschreeuwde om aan alle mensen te laten zien, juist, dat het kan lijken alsof we verlaten zijn, maar dat God er altijd is. Hij is op die zware momenten juist heel dichtbij ons.

Ik schreef dat het lijden nodig is om verlost te worden, daarmee bedoel ik het gevecht tegen de zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Niet alleen het gevoel gehad, Hij werd daadwerkelijk verlaten; tot zonde gemaakt (Romeinen 8:3). De Heilige Geest verliet Hem nadat deze eerder na Zijn doop als een duif op Hem neerdaalde (Matt. 3:16, Marc. 1:10, Luc. 3:22, Joh. 1:32).

Ik weet dat dit een vaak geaccepteerde interpretatie is. Nochtans geloof ik dat God Hem niet werkelijk had verlaten en dat het dus wel degelijk een gevoelskwestie was. Net zoals wij soms het gevoel krijgen dat God ons heeft verlaten maar dat toch nooit het geval is. Als God ons verlaat houden we op te bestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Nicky O:

Ik ken het gevoel (nog) niet van verlaten worden, maar ik denk dat Jezus deze woorden uitschreeuwde om aan alle mensen te laten zien, juist, dat het kan lijken alsof we verlaten zijn, maar dat God er altijd is.

Maar God was er niet voor Jezus op dat moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Inderdaad. God met Zichzelf in gesprek. Zo was het in de eeuwigheid, ook voor de Schepping. Christus, Die God is! Heb je trouwens nog de Griekse tekst bekeken?

God met Zichzelf in gesprek! Ik denk dat je behoorlijk van het padje af bent. Dankzij de kerkdogma's, die de Bijbel veelal tegenspreken en dus onbegrijpelijk maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid