Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

4 minuten geleden zei Willempie:

Je snapt er dus niets van. God verlaat ons nooit. Punt! Als God ons verlaat houden we op te bestaan. Het gaat om onze ervaringen en onze gevoelens. Ik ga nu zelfs bidden dat je die ervaring zelf ook mag krijgen zodat je beter gaat begrijpen wat Jezus heeft doorgemaakt en het daarom ook beter gaat begrijpen en op waarde gaat schatten. Ik bid ook dat God je niet in die ervaring laat blijven maar dat Hij je erdoorheen helpt en dat je ervan mg leren wat je niet op een andere manier kan leren. Ik hoop en bid dat je staande mag blijven. Laat maar weten. 

Dat gebed zal niet gehoord worden, Willempie. Ik weet heel goed wat God voor mij gedaan heeft. Kijk naar het Kruis, en zie wat God heeft doorgemaakt voor ons. Ik hoef daar helemaal niks van mee te maken, om dat te begrijpen. Dat zou erop neer komen dat ik Jezus nogmaals ga kruisigen. HIJ is voor mij gestorven, HIJ heeft mijn ziektes en kwalen gedragen, HIJ heeft al mijn zonden gedragen, HIJ is voor mij opgestaan uit de dood, zodat ik eeuwig leven ontvang!

Ik zegen jou in Naam van onze Verlosser, Jezus Christus. Geliefde (Willempie), ik wens dat het u in alles goed gaat en dat u gezond bent, zoals het uw ziel goed gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei WdG:

Ik denk dat "allen" alle moet zijn. Het lijkt er dus op dat jzijbe hier op terug komt? Niet alle mensen die Jezus navolgen zullen de ervaring van verlatenheid meemaken?

Ja, alle werkelijke volgelingen van Jezus delen vroeg of laat in zijn ervaringen en gevoelens. Lees elke willekeurige biografie van godsmannen en -vrouwen. Voor jou zal dat heel zwaar worden omdat je nu nog een zeer eenzijdig beeld hebt van wat het inhoudt om Jezus te volgen. Ik wens je natuurlijk toe, en daar bid ik ook voor, dat je het geloof zult vasthouden door deze beproeving heen. Maar laat het ons alsjeblieft weten nadat je er doorheen bent.   

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Ja, alle werkelijke volgelingen van Jezus delen vroeg of laat in zijn ervaringen en gevoelens. Lees elke willekeurige biografie van godsmannen en -vrouwen. Voor jou zal dat heel zwaar worden omdat je nu nog een zeer eenzijdig beeld hebt van wat het inhoudt om Jezus te volgen. Ik wens je natuurlijk toe, en daar bid ik ook voor, dat je het geloof zult vasthouden door deze beproeving heen. Maar laat het ons alsjeblieft weten nadat je er doorheen bent.   

Het lijkt erop dat je in het verkeerde verbond leeft. Weet je wat Genade is? En weet je ook wat Genade NIET is?

En, maak je maar geen zorgen: ik zal mijn geloof altijd vasthouden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de SV met kanttekeningen staat

Citaat

10 Doch het behaagde den HEERE 47Hem 48te verbrijzelen, Hij heeft Hem49krank gemaakt; 50als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, 51Hij zal de dagen verlengen; en 52het welbehagen des HEEREN zal 53door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.

47 Te weten Jezus Christus onzen Verlosser.

48 Te weten vanwege onze zonden, die op Hem lagen en in Hem moesten gestraft worden.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=23&hf=53&ind=1#vers10

Dat akelige 'verbrijzelen' moet dan figuurlijk zijn geweest want

Citaat

dit is geschied, opdat het schriftwoord zou vervuld worden: Geen been van Hem zal verbrijzeld worden.

(Johannes 19:36 NBG51)

Als het God behaagde Jezus te 'verbrijzelen' kan ik dat niet rijmen met dat God Jezus niet zou hebben verlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Heb je dat persoonlijk ook ervaren?

Zeker. Ik laat me dragen door Jezus! Niks uit mijzelf, alles uit HEM. Uit mezelf ben ik niks. Uit en door HEM ben ik alles! Ik beperk me tot de Bijbel:

Al zullen er duizend vallen aan uw zijde en tienduizend aan uw rechterhand – bij u zal het onheil niet komen.

Ik wens jou dat ook toe, TTC!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Zeker. Ik laat me dragen door Jezus! Niks uit mijzelf, alles uit HEM. Uit mezelf ben ik niks. Uit en door HEM ben ik alles! Ik beperk me tot de Bijbel: Al zullen er duizend vallen aan uw zijde en tienduizend aan uw rechterhand – bij u zal het onheil niet komenIk wens jou dat ook toe, TTC!

De vraag is hier of je de Geest in jou ervaren hebt, volgens het topic.

Citaat

De term piekervaring wordt gebruikt om een bepaalde bewustzijnsstoestand te beschrijven die kan optreden tijdens een transpersoonlijke of extatische belevenis waarbij vooral gevoelens van eenheid, harmonie en verbondenheid aanwezig zijn. Mensen die dit overkomt geven aan dat zij de mystieke aard van deze ervaringen niet onder woorden kunnen brengen. Maslow nam aan dat oorsprong, kern en essentie van alle bekende "hogere religies" teruggevoerd kan worden op de zelfverwerkelijking van een uitzonderlijk gevoelige profeet of ziener. (bron)

 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei WdG:

Het lijkt erop dat je in het verkeerde verbond leeft. Weet je wat Genade is? En weet je ook wat Genade NIET is?

Ja, dat meen ik te weten. Weet jij waarom de apostelen ernaar verlangden deel te hebben aan het lijden van Jezus? 

16 minuten geleden zei WdG:

En, maak je maar geen zorgen: ik zal mijn geloof altijd vasthouden!

Goed zo! Volhouden is het motto! Tanden op elkaar. Je komt er sterker weer uit, zolang je blijft volhouden.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Gods Gelukzaligheid was er toen niet meer, dat is duidelijk.

Dan zijn we het toch met elkaar eens?

Mag ik jullie uitnodigen dit te lezen:

De Salvifici Doloris:

www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=714&id=2783

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Je hervalt dan steeds in oude zonden, mag ik dat zo begrijpen? 

Ja, je hebt het begrepen.

2 uur geleden zei Willempie:

Welke mensen die zich christelijk noemen doen dan dan? Heb je voorbeelden?

Ik vind het ook vreemd dat mensen zich dan nog christen noemen, maar ja... Zelfs mijn godsdienstleerkrachten van het katholieke college (België) geloofden meestal niet dat Jezus voor onze zonden was gestorven. Een van de godsdienstleerkrachten was van mening dat Jezus waarschijnlijk uit Zijn graf gestolen moest zijn en in de Jordaan gegooid... Ik heb gemerkt dat veel mensen op die school zichzelf christen noemen op basis van cultuur, maar niet echt uit geloof.

2 uur geleden zei Willempie:

En Zijn God, blijkens uit de tekst.

Ja, Jezus sprak als God op aarde over God in de hemel. En in de hemel is Zijn Vader (drie-eenheid).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Sjofar:

Ik vind het ook vreemd dat mensen zich dan nog christen noemen, maar ja... Zelfs mijn godsdienstleerkrachten van het katholieke college (België) geloofden meestal niet dat Jezus voor onze zonden was gestorven. Een van de godsdienstleerkrachten was van mening dat Jezus waarschijnlijk uit Zijn graf gestolen moest zijn en in de Jordaan gegooid... Ik heb gemerkt dat veel mensen op die school zichzelf christen noemen op basis van cultuur, maar niet echt uit geloof.

Ja, mensen die God's Woord en het werk en offer van Jezus afwijzen zijn dus geen christenen. Het klinkt misschien hard maar het is natuurlijk gewoon wel zo. Ik herken natuurlijk wel wat je bedoelt. Zelf heb ik op de middelbare school, notabene op godsdienstles en notabene van een dominee, moeten vernemen dat de Bijbel bestaat uit dichterlijk fantasieën. Moge God ze vergeven want ze weten waarschijnlijk (hopelijk) niet wat ze doen. Indien ze het bewust doen is hun straf welverdiend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Salvifici Doloris staat het nog eens:

'Ook wordt iedere mens opgeroepen tot deelname aan dit lijden, waardoor de verlossing voltooid is; hij wordt opgeroepen tot deelname aan dit lijden waardoor ook alle menselijk lijden verlost is. Christus, die door Zijn lijden de Verlossing tot stand brengt, heeft tegelijkertijd het menselijk lijden tot het niveau van de Verlossing verheven. Daarom kan ook iedere mens die door eigen lijden getroffen wordt, deelnemen aan het verlossende lijden van Christus.' 

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Willempie:

Ja, mensen die God's Woord en het werk en offer van Jezus afwijzen zijn dus geen christenen. Het klinkt misschien hard maar het is natuurlijk gewoon wel zo. Ik herken natuurlijk wel wat je bedoelt. Zelf heb ik op de middelbare school, notabene op godsdienstles en notabene van een dominee, moeten vernemen dat de Bijbel bestaat uit dichterlijk fantasieën. Moge God ze vergeven want ze weten waarschijnlijk (hopelijk) niet wat ze doen. Indien ze het bewust doen is hun straf welverdiend. 

Ja, ik vind het ook erg dat die mensen het beeld van de Bijbel en het beeld van God zo kunnen beïnvloeden bij jongeren, waardoor ook velen het geloof iets zien als poëzie of leuke verhalen, maar meestal nog als saai, en niet als de waarheid. De jongeren zouden alles letterlijk moeten horen, en daar zelf hun interpretatie bij vormen.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Nicky O:

Christus, die door Zijn lijden de Verlossing tot stand brengt, heeft tegelijkertijd het menselijk lijden tot het niveau van de Verlossing verheven.

Zeg je hiermee dat het lijden van de mens verlossing teweeg kan brengen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zeg je hiermee dat het lijden van de mens verlossing teweeg kan brengen?

Nee, dat is niet hetzelfde. Ik geloof dat de mens die aanneemt dat Christus God is, mee-lijdt met Christus en daarmee onze levende God dient. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid