Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei sjako:

Gelukkig zijn er goede vertalingen, zoals NBV en NWV die het helder vertalen. 
Niet enkel JG hebben deze zienswijze en dat is logisch, want het is de Bijbelse waarheid. 

Ik vind het oprecht jammer dat jullie je authenticiteit hebben opgegeven en sterkte van het getal zoeken,
in ongelijke jukken met wat je zelf beschouwt als niet van het koninkrijk.

1 uur geleden zei sjako:

Beste @Tomega, om een lijntje door te knippen naar de hel, moet er allereerst wel een lijntje zijn. Wie echt de HG heeft ontvangen of ervaart weet HOE God is. Een en al liefde en rechtvaardigheid. 

Dat klopt niet. De heilige Geest drijft de ziel aan, maar ook drijft de geest aan om één te worden met de wil van God.
De wil van God is kenbaar gemaakt door Gods Woord, die de kennis verschaft waartoe de heilige Geest ons drijft.
Maar dat is wat anders dan de illusie dat de heilige Geest onze ziel precies vertelt wat waarheid is. Want onze ziel is in ons vlees en ons vlees heeft stem in ons denken en in ons willen, op een zodanig sterke verbondenheid, dat de ziel de heilige geest kan bedroeven en tegenstaan en lasteren.
Em dat blijkt ook vanaf het begin want de evrwegingen in het vlees waren ook Petrus en paulus niet vreemd, en dwalingen waren er vanaf het begin in de gmeente vele. Dat lijkt mij duidelijk een zaak van wel een gedrevenheid hebben, en toch van het padje af raken.

1 uur geleden zei sjako:

De hel komt niet voor in de Bijbel, alleen door gegoochel met de woorden Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus. Het is één van mijn grootste bezwaren tegen de SV. 

Jammer dat er struikelstenen in de SV zijn voor jou. Zalig wie zich niet ergert aan wat zich in waarheid openbaart.

1 uur geleden zei sjako:

De hel komt niet voor in de Bijbel, alleen door gegoochel met de woorden Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus. Het hele gedachtengoed komt niet in de Bijbel voor. Het geloof in een hel waar je eeuwig gepijnigd wordt komt voor uit geloofsonzekerheid. 

Mattheüs 3:12 geeft een voorbeeld dat het niet mals is wat er komt. Het maakt (in de context van bestraffing) geen fluit uit of je het de buitenste duisternis noemt, of een stille dood, of een eeuwigbrandend vuur. Net zo goed als het geen fluit uitmaakt of je één van de tien geboden overtreedt of alle tien. De afstand tot God is onoverbruggelijk, en gezien vanuit de heerlijkheid van God in eeuwigheid is dat andere vreselijk. Omgekeerd kan ook de hel dragelijk zijn voor wie geen behoefte heeft aan heerlijkheden: kijk naar deze aarde, en je kunt zien dat er werkelijk mensen zijn die genoeg op deze aarde zien aan heerlijkheden, om daar heel hun leven en zaligheid aan te willen verbinden.

Het nut en het doel van elke strafaanzegging en van aankondiging van elk oordeel,
is om de zielen te drijven naar God, zoals schapen worden gedreven in een kooi.
En dan zeg jij als schaapsherder: maak je geen zorgen schapen,
want buiten de kooi gebeurt je echt niets onoverkomelijks,
dat heeft de herder wel gezegd, maar een goede herder zou dat nooit toelaten.

Beetje jammer, maar in mijn optiek belieg je zo niet alleen de goede herder,
maar ook het schrikwekkende van de schapen die aan te wolven ten prooi vallen.
En; klinkt het nu dubbel als ik dan ook even verwijs naar wolven die in de kooi zullen komen?
Kan dat wel of kan dat niet, in een omgeving waar de Herder het bewind voert?

En om het nog even scherp tot op het bot te maken: alleen de satan durft uit te spreken dat alleen zelfs de gedachte van een eeuwigdurende pijniging niet behoort bij een liefdevolle God. Want hij is het die erin komt, en al zijn engelen en allen die hun ziel aan hem hebben verbonden. Jij gelooft dus niet in de satan en niet in het bestaan van kwaad. De vraag is daarom of jij wel in God gelooft, of althans in een almachtige God. Want zonder  het kwade, bestaat er ook geen goed. Zonder wet bestaat geen kennis van het kwaad.  De wet is van God. Het kwaad is dus altijd rechtstreeks verbonden met God.  
Dus laat ik liever concluderend uitspreken dat ik je gewoon niet begrijp, dan kan ik je ook niets toerekenen. 

1 uur geleden zei sjako:

 want het is de Bijbelse waarheid. Het geloof in een hel waar je eeuwig gepijnigd wordt komt voor uit geloofsonzekerheid. 

Mattheüs 3:12 
Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.

Mattheüs 5:22 
Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

Mattheüs 7:19 
Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

Mattheüs 13: 39-42
En de vijand, die hetzelve gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.
Gelijkerwijs dan het onkruid vergaderd, en met vuur verbrand wordt, alzo zal het ook zijn in de voleinding dezer wereld.
De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen;
En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden
.

Mattheüs 18:8-9
Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde,
dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan,
dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.

Mattheüs 25:41
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Zie de teksten. Allemaal beeldspraak? Is de satan en zijn de engelen ook beeldspraak?
Eigenlijk als je het bekijkt zoals een tegenstander van het oordeel dat doet, en zoals jij het voorstelt,
is het Evangelie naar Mattheüs bedoeld voor degenen die de heilige Geest niet hebben; 
en kwalificeert Matthëus mitsdien niet als leerboek voor de gelovigen die de heilige Geest hebben. 
Ben je het ermee eens dat wat je zegt zo op het eerste gezicht nogal onschriftuurlijk is?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

3 minuten geleden zei Tomega:

Ik vind het oprecht jammer dat jullie je authenticiteit hebben opgegeven en sterkte van het getal zoeken,
in ongelijke jukken met wat je zelf beschouwt als niet van het koninkrijk.

Die uitspraak begrijp ik niet. Ik heb een topic geopend over de 'hel'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Sjofar:

Bedoel je dat je ook in de Nieuw-Griekse Bijbel de teksten opzoekt? Verschillen die niet van de oorspronkelijke tekst in het Oud-Grieks, of valt dat mee?

Ik kan alleen de Nieuw Griekse bijbel lezen. Als iemand mij een goede site kan geven van de Oud Griekse bijbel, ben ik eens benieuwd of ik het kan lezen. Nog nooit geprobeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Ik kan alleen de Nieuw Griekse bijbel lezen. Als iemand mij een goede site kan geven van de Oud Griekse bijbel, ben ik eens benieuwd of ik het kan lezen. Nog nooit geprobeerd.

Ik gebruik de app Greek New Testament, van de Google Play Store, van 'P-Papadimitríou' (maar dan wel in Griekse tekens, en sorry als ik de uitspraak niet helemaal goed opschreef, ik ben de Oud-Griekse uitspraak gewend, dus fonetisch is Nieuw-Grieks een beetje gokken voor mij).

Er zullen ook wel sites van zijn, maar daarvan weet ik niet welke goed is of niet.

Ik ben benieuwd of je het Oud-Grieks kan begrijpen. De uitspraak is best veranderd doorheen de tijd, maar misschien kan je het wel begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Voor mij is er trouwens geen enkele twijfel: Jezus is God!

Voor mij is daar ook geen twijfel over. Eigenlijk is dit de kern van het christelijk geloof: God die naar de aarde kwam om te sterven, waardoor onze zonden vergeven zijn en wij terug eeuwig leven bij Hem gekregen hebben. Daarom is het zo jammer dat velen zeggen christelijk te zijn, en niet geloven dat Jezus dat offer gedaan heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Sjofar:
7 minuten geleden zei WdG:

Voor mij is er trouwens geen enkele twijfel: Jezus is God!

Voor mij is daar ook geen twijfel over. Eigenlijk is dit de kern van het christelijk geloof: God die naar de aarde kwam om te sterven, waardoor onze zonden vergeven zijn en wij terug eeuwig leven bij Hem gekregen hebben. Daarom is het zo jammer dat velen zeggen christelijk te zijn, en niet geloven dat Jezus dat offer gedaan heeft...

Tot wie riep Jezus uit

Citaat

Eli, Eli, lama sabachtani?

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Sjofar:

Voor mij is daar ook geen twijfel over. Eigenlijk is dit de kern van het christelijk geloof: God die naar de aarde kwam om te sterven, waardoor onze zonden vergeven zijn en wij terug eeuwig leven bij Hem gekregen hebben. Daarom is het zo jammer dat velen zeggen christelijk te zijn, en niet geloven dat Jezus dat offer gedaan heeft...

Is de Geest toen ook in Jezus gevaren, toen hij nog een normaal mens was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Bastiaan73:

Tot wie riep Jezus uit

Citaat

Eli, Eli, lama sabachtani?

?

Tot Zijn Vader.

6 minuten geleden zei TTC:
16 minuten geleden zei Sjofar:

Voor mij is daar ook geen twijfel over. Eigenlijk is dit de kern van het christelijk geloof: God die naar de aarde kwam om te sterven, waardoor onze zonden vergeven zijn en wij terug eeuwig leven bij Hem gekregen hebben. Daarom is het zo jammer dat velen zeggen christelijk te zijn, en niet geloven dat Jezus dat offer gedaan heeft...

Is de Geest toen ook in Jezus gevaren, toen hij nog een normaal mens was.

Ik denk dat Jezus wel vervuld was van de Geest, hier op aarde. Zoals Bastiaan73 hierboven al aanhaalde riep Jezus aan het kruis: 'Eli, Eli, lama sabachtani?' ('Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?') Op dat moment heeft Jezus het gevoel gehad dat Hij verlaten was door Gods Geest, dus dan zal Hij tijdens Zijn leven op aarde ook vervuld zijn geweest van Gods Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Sjofar:

Ik denk dat Jezus wel vervuld was van de Geest, hier op aarde. Zoals Bastiaan73 hierboven al aanhaalde riep Jezus aan het kruis: 'Eli, Eli, lama sabachtani?' ('Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?') Op dat moment heeft Jezus het gevoel gehad dat Hij verlaten was door Gods Geest, dus dan zal Hij tijdens Zijn leven op aarde ook vervuld zijn geweest van Gods Geest.

Net zoals jij nu vervuld bent geworden van de Geest, bij de dood speelt dat mi geen rol meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Sjofar:

Tot Zijn Vader.

Ik denk dat Jezus wel vervuld was van de Geest, hier op aarde. Zoals Bastiaan73 hierboven al aanhaalde riep Jezus aan het kruis: 'Eli, Eli, lama sabachtani?' ('Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?') Op dat moment heeft Jezus het gevoel gehad dat Hij verlaten was door Gods Geest, dus dan zal Hij tijdens Zijn leven op aarde ook vervuld zijn geweest van Gods Geest.

Niet alleen het gevoel gehad, Hij werd daadwerkelijk verlaten; tot zonde gemaakt (Romeinen 8:3). De Heilige Geest verliet Hem nadat deze eerder na Zijn doop als een duif op Hem neerdaalde (Matt. 3:16, Marc. 1:10, Luc. 3:22, Joh. 1:32).

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei TTC:

Net zoals jij nu vervuld bent geworden van de Geest, bij de dood speelt dat mi geen rol meer.

Hoe bedoel je dat? Dat vervuld zijn van de Geest geen rol meer speelt bij de dood?

4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Niet alleen het gevoel gehad, Hij werd daadwerkelijk verlaten; tot zonde gemaakt (Romeinen 8:3). De Heilige Geest verliet Hem nadat deze eerder na Zijn doop als een duif op Hem neerdaalde. 

Ik denk dat ook, dat Jezus het gevoel van verlatenheid voelde omdat Hij daadwerkelijk verlaten was. Sommige christenen denken echter dat Jezus alleen het gevoel had, maar niet echt verlaten was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Sjofar:

Voor mij is daar ook geen twijfel over. Eigenlijk is dit de kern van het christelijk geloof: God die naar de aarde kwam om te sterven, waardoor onze zonden vergeven zijn en wij terug eeuwig leven bij Hem gekregen hebben.

Inderdaad. De Bijbel leert ook dat niet iedereen die "Here, Here" roept behouden is. Wedergeboorte betekent Jezus als God en Verlosser aanvaarden. Het is een zaak van levensbelang, voor de eeuwigheid.

1 minuut geleden zei Sjofar:

Ik denk dat ook, dat Jezus het gevoel van verlatenheid voelde omdat Hij daadwerkelijk verlaten was. Sommige christenen denken echter dat Jezus alleen het gevoel had, maar niet echt verlaten was.

Jezus werd door de Vader verlaten, zodat wij door de Vader aangenomen konden worden! Het is een onderdeel van de COMPLETE RUIL!

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Sjofar:

Hoe bedoel je dat? Dat vervuld zijn van de Geest geen rol meer speelt bij de dood?

Waarom zou dat, de taak in het leven zit er dan toch op. En nu zit de Geest in jou, ga je je dan ook offeren in de naam van God?

8 minuten geleden zei Sjofar:

Ik denk dat ook, dat Jezus het gevoel van verlatenheid voelde omdat Hij daadwerkelijk verlaten was. Sommige christenen denken echter dat Jezus alleen het gevoel had, maar niet echt verlaten was.

Heeft dat eigenlijk belang in relatie tot jouw verhaal vandaag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Sjofar:

Op dat moment heeft Jezus het gevoel gehad dat Hij verlaten was door Gods Geest, dus dan zal Hij tijdens Zijn leven op aarde ook vervuld zijn geweest van Gods Geest.

Dit hoorde bij het plan van God, denk ik.

Wij kunnen onszelf met Jezus vereenzelvigen, doordat Hij dit zegt. 

Wij hebben ook momenten in ons leven dat het kan lijken alsof God ons verlaten heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid