Spring naar bijdragen

Wat is het verschil..


Aanbevolen berichten

Hallo.  

Ik heb even geen idee of ik bij het juiste forum onderdeel zit, mijn ecusses als ik fout zit. 

Maar ik heb veel vragen.  Ik ben op dit moment zelf niet gelovig.  Ik heb me zelf er nog nooit erg in verdiept.  Wel weet ik hert en een ander over het christendom enz.  En in mijn ogen was hert altijd een beetje stoffig/ ouderwets.  En dat bedoel ik niet kwaad of negatief. 

Nu sprak ik laatst met iemand die bij de Pinkster gemeenschap zit.  Hij is een jonge man houd van (Ik mijn ogen) Goede muziek enz.  Helemaal niet zo ouderwets eigenlijk.  

Maar ik vroeg me af wat is het echte verschil tussen alle geloven... protestant, christelijk, Pinkster..  iedereen geloofd het zelfde verhaal het zelfde boek bid tot de zelfde persoon enz.  Maar wat is het wezenlijke verschil.  

Ik vraag dit ook voor me zelf.. om een of andere reden komt er de laatste maanden telkens bepaalde dingen op mijn pad waardoor ik meer geïnteresseerd ben gaan worden in het geloof.. 

Alvast bedankt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je verstandig bent......ga niet overall langs, maar ga eens kijken bij een gemeente in je buurt. Ik zou kiezen voor een katholieke kerk of een redelijk normale protestantse gemeente (PKN). En als

@Jessica77 Je vraag is: wat zijn de verschillen. Als je daar het antwoord op wilt hebben, zul je de verschillende geloofsstromen naast elkaar moeten leggen. De verschillen worden veroor

Katholiek, orthodox, gereformeerd, luthers, etc. Het lijstje kan langer. Het zijn belangrijke verschillen voor de mensen die er erg mee bezig zijn. Voor een buitenstaander is het denk ik al snel ge

Hallo Jessica77, 

Wat fijn dat je je wil verdiepen in het geloof. Ten eerste moet je weten dat God heel veel van je houd, ondanks alles. Om de waarheid te kunnen weten is er maar één weg en dat is de Zoon van God geloven en volgen. Want er staat geschreven in de bijbel (en er is maar één bijbel, niet  bijv. de bijbel van de Jehova's) Johannes 14 vers 6 ; Jezus zeide tot hem; Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Zodra je denkt, 'ja ,dat geloof ik, ik geloof dat Christus Jezus de Zoon van God is', dat Hij voor onze zonden is gestorven, en weer is opgestaan, dan kun je Hem persoonlijk vragen of Hij in je hart wil komen en dat Hij je zonden wil vergeven. 100% zeker dat Hij dat doet en je een heel ander mens zal worden. Een nieuw mens zoals er in de bijbel staat.

Als je je in het geloof wil verdiepen dan is de bijbel, Zijn woord, ook heel belangrijk. Dat is in wezen ook de 'stem' van God.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen enigszins beantwoord heb. Als je nog meer vragen hebt kun je die altijd stellen, God is een en al liefde en geduld.( ook aan mij of anderen natuurlijk)

Heel veel liefs en groetjes van Ilonka

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jessica77

Je vraag is: wat zijn de verschillen.

Als je daar het antwoord op wilt hebben, zul je de verschillende geloofsstromen naast elkaar moeten leggen.

De verschillen worden veroorzaakt doordat de bijbel lang niet altijd eenduidig uit te leggen is. Verschillende mensen hebben verschillende uitleggen, leggen op verschillende zaken de nadruk en kunnen vervolgens niet meer met elkaar door één deur en beginnen dan een nieuwe stroming.

De verschillen zijn soms groot en vaak wat kleiner.

Maar er zijn zoveel verschillen dat het ondoenlijk is deze hier even te benoemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen enkele moderne benadering helpt je om te ontsnappen aan de oudste en stoffigste waarheden,
Geen enkele stroming of richting biedt inhoudelijk uitkomst als er niet een beginsel van inzien is,
dat wat stoffig is, zicht op leven biedt.

En wie eenmaal gegrepen wordt, door het leven, die zal vooral zichzelf zijn: de stoffige types wat stoffiger en de levendige types wat levendiger.
En wie zich laat leiden tot iets wat 'ie zelf niet van nature is, die doet waarschijnlijk goed, maar komt zichzelf ook wel weer tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt ilonka voor je mooie woorden.. hier kan ik mee aan de slag.  

Bedankt thom! Ik ga mij er in verdiepen.

Op 3-9-2018 om 09:34 zei HJW:

@Jessica77

Je vraag is: wat zijn de verschillen.

Als je daar het antwoord op wilt hebben, zul je de verschillende geloofsstromen naast elkaar moeten leggen.

De verschillen worden veroorzaakt doordat de bijbel lang niet altijd eenduidig uit te leggen is. Verschillende mensen hebben verschillende uitleggen, leggen op verschillende zaken de nadruk en kunnen vervolgens niet meer met elkaar door één deur en beginnen dan een nieuwe stroming.

De verschillen zijn soms groot en vaak wat kleiner.

Maar er zijn zoveel verschillen dat het ondoenlijk is deze hier even te benoemen.

 Dat is ook iets waar ik tegen aan loop.  Ik zie vaak in de verhalen meer een betekenis of een hoe zeg ik dat een uitleg op een situatie met metaforen dan dat het daadwerkelijk zo is gebeurt.... 

Is dat heel dom? (Denk ik dan te kortzichtig) 

Ik zoek maar kan het niet vinden

22 uur geleden zei Tomega:

Geen enkele moderne benadering helpt je om te ontsnappen aan de oudste en stoffigste waarheden,
Geen enkele stroming of richting biedt inhoudelijk uitkomst als er niet een beginsel van inzien is,
dat wat stoffig is, zicht op leven biedt.

En wie eenmaal gegrepen wordt, door het leven, die zal vooral zichzelf zijn: de stoffige types wat stoffiger en de levendige types wat levendiger.
En wie zich laat leiden tot iets wat 'ie zelf niet van nature is, die doet waarschijnlijk goed, maar komt zichzelf ook wel weer tegen.

Ik heb ook onderhand meer het idee dat het niet de woorden en de betekenissen waren die mij een ouderwets gevoel gaven maar meer de personen die ik tegen ben gekomen... Ik ben nu met wat jongeren aan het praten geweest en dat geeft mij meer een bevrijd gevoel een wat frissere kijk op dingen.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-9-2018 om 08:31 zei IlonkavanVliet:

(en er is maar één bijbel, niet  bijv. de bijbel van de Jehova's)

Het is van de Jehovah's Getuigen, niet Jehova's. Jehovah is de Godsnaam, moet je eerbiedig mee omgaan. Waarom zou dat geen goede vertaling zijn? Er zijn honderden vertalingen. In deze vertaling is bijv de Godsnaam herstelt en wordt er gebruik gemaakt van de oudste codexen en is bovendien in helder hedendaags Nederlands. Er is geen een volmaakte vertaling. Daarom kan je het beste verschillende vertalingen naast elkaar gebruiken, ook die van de JG.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Jessica77:

 Dat is ook iets waar ik tegen aan loop.  Ik zie vaak in de verhalen meer een betekenis of een hoe zeg ik dat een uitleg op een situatie met metaforen dan dat het daadwerkelijk zo is gebeurt.... 

Is dat heel dom? (Denk ik dan te kortzichtig) 

Dit is in het geheel niet dom. Het jodendom was een orale traditie en de boodschappen die men wilde vertellen werden in verhalen verpakt.

Later (honderden jaren) is men het gaan vastleggen. Toen waren er al meerdere versies in omloop. Het zijn dus boodschappen, geen geschiedenis. Adam en Eva hebben dan ook niet werkelijk bestaan, mensen werden niet 900 jaar en de slang praatte niet.

Dat zie je heel goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-9-2018 om 00:53 zei Jessica77:

Maar ik vroeg me af wat is het echte verschil tussen alle geloven... protestant, christelijk, Pinkster..  iedereen geloofd het zelfde verhaal het zelfde boek bid tot de zelfde persoon enz.  Maar wat is het wezenlijke verschil.  

Katholiek, orthodox, gereformeerd, luthers, etc. Het lijstje kan langer.

Het zijn belangrijke verschillen voor de mensen die er erg mee bezig zijn. Voor een buitenstaander is het denk ik al snel gerommel in de marge. Net als met veel dingen. 

Pinksterchristen zijn protestant, protestanten zijn christenen. Maar niet elke christen is protestant en niet elke protestant is pinkster christen. Het verschil inhoudelijk is iets dat, vind ik, betekenis heeft als je heel diep in de inhoud zit, maar ook overschat is als je naar de gemiddelde aanhanger kijkt. Ik kan je van alles vertellen, maar eigenlijk denk ik dat het niet je. antwoord geeft, menselijk gezien. Ik denk namelijk dat waar het over gaat dat hoe je de bijbel leest, maar....... veeeeel belangrijker: Spiritualiteit en liturgie. Dus enerzijds hoe beleef je je geloof, meditatie, zoeken en praten met God, reflectie op jezelf, wat doe jij als gelovige in de wereld. Anderzijds, als je naar de kerk gaat: Wat doe je daar? Wat is het doel, betekenis en wat is de betekenis van wat daar allemaal gebeurd? 

Ik denk dat dát de grote verschillen zijn tussen bijvoorbeeld katholieken en protestanten en tussen gereformeerden en pinksterchristenen. En de inhoud heeft er mee te maken natuurlijk, maar dan heb je het over de theorie op de achtergrond vind ik. Een katholiek gezegde is bijvoorbeeld 'wat we bidden geloven we'. Dus de hele toestand zondag in de kerk zegt erg veel over de theorie. Sterker nog, je kunt misschien wel zeggen dat wat daar werkelijk gebeurd eigenlijk de basis is van de theorie en niet anderom (de 'liturgie van de mis', dus hoe de kerkdienst in elkaar zit, zeg maar het filmscript van een kerkdienst). 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteindelijk begrijp ik dat ik moet zoeken wat het beste bij mij past hier in de gemeente.  Ik zou eigenlijk overal eens langs moeten gaan om te kijken hoe ik me daar voel... Ik ? een dat vind ik best eng.  Ik sta nu zo "open" omdat er de laatste maanden zoveel is gebeurt dat ik niet weet of ik de juiste weg kan vinden.  Ik heb daarin ook behoorlijk laat van ADD dus ik overdenk ook alles.  

Ik voel me daar in best verloren... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Jessica77:

Uiteindelijk begrijp ik dat ik moet zoeken wat het beste bij mij past hier in de gemeente.  Ik zou eigenlijk overal eens langs moeten gaan om te kijken hoe ik me daar voel... Ik ? een dat vind ik best eng.  Ik sta nu zo "open" omdat er de laatste maanden zoveel is gebeurt dat ik niet weet of ik de juiste weg kan vinden.  Ik heb daarin ook behoorlijk laat van ADD dus ik overdenk ook alles.  

Ik voel me daar in best verloren... 

Als je verstandig bent......ga niet overall langs, maar ga eens kijken bij een gemeente in je buurt. Ik zou kiezen voor een katholieke kerk of een redelijk normale protestantse gemeente (PKN). En als je je daar goed voelt, lekker daar gaan kerken. Houd je buiten de theoretische fijnslijperij, daar word je alleen maar horendol van.

Als jij je goed voelt bij een gemeente, is dat je plek. En als anderen dan gaan mauwen......gewoon laten mauwen.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites

dag Jessica,

In het protestantisme bestaat er niet zo heel erg de gedachte van verkeerd christen zijn... Het is veeleel de gedachte van Luther: ieder is zijn eigen priester die primeert, daardoor zijn er zoveel denominaties binnen het protestantisme, iedereen mag namelijk een eigen kerk stichten, dat gebeurt b.v. zonder veel ophef en heel lokaal nog steeds vele malen, een kerk waar een deel van de leden zich niet kunnen vinden in de ideeën van de voorganger die zich afsplitsen en een eigen kerk stichten, het moet dus niet zo groot zijn als b.v. de pinksterbeweging... Natuurlijk houdt niemand daar zo van, want vaak gaat het met hartepijn en ruzie gepaard. Meer nog, op bijbelstudies die gegeven worden door gerenommeerde protestanten kun je vaak zelfs katholieken vinden.

Een klasgenoot trouwens heeft ooit in één van haar papers geschreven dat ze niet geloofde dat Luther zich nog van de Katholieke Kerk zou afscheuren als hij vandaag de dag zou leven.

De opwekkingsbewegingen zijn inderdaad iets moderner dan om maar iets te zeggen de Katholieke kerk, en floreren daardoor ook, statistici geven aan dat tegen 2050 het ledental van de pinksterweging over de half miljard zullen tellen, dat kan natuurlijk tellen voor een groepering die nog geen twee eeuwen bestaat. Zelf voel ik me niet zo gemakkelijk in de pinksterbeweging omdat ik ze iets te spiritueel vind, en ik iets rationeler van aard bent, maar ja, de grote hoeveelheid maakt wel dat er voor iedereen wel een Kerk te vinden is.

Vooral opletten voor sektarische kerken, als ze zeggen de (absolute) waarheid te bezitten of je verplichten iets te geloven en je niet toelaten hier kritiek op te hebben, dan zou ik moest ik jou zijn de benen nemen. Verder ook zij die beweren dat de leer belangrijker is dan de relatie... Christen zijn is namelijk in eerste instantie een relatie met God die je aangaat, geen leer en geen wetten.

ps: als je Engels redelijk is: als je geïnteresseerd bent in religie, momenteel is HarvardX bezig met een hele resem cursussen (die gratis te volgen zijn) om bepaalde religies te begrijpen vanuit hun eigen Schriftuur, ze zijn te vinden op edx, het gaat om judaïsme, Islam, Christendom, boeddhisme... Misschien heb je daar ook iets aan.

bewerkt door ZENODotus
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei ZENODotus:

dag Jessica,

In het protestantisme bestaat er niet zo heel erg de gedachte van verkeerd christen zijn... Het is veeleel de gedachte van Luther: ieder is zijn eigen priester die primeert, daardoor zijn er zoveel denominaties binnen het protestantisme, iedereen mag namelijk een eigen kerk stichten, dat gebeurt b.v. zonder veel ophef en heel lokaal nog steeds vele malen, een kerk waar een deel van de leden zich niet kunnen vinden in de ideeën van de voorganger die zich afsplitsen en een eigen kerk stichten, het moet dus niet zo groot zijn als b.v. de pinksterbeweging... Natuurlijk houdt niemand daar zo van, want vaak gaat het met hartepijn en ruzie gepaard. Meer nog, op bijbelstudies die gegeven worden door gerenommeerde protestanten kun je vaak zelfs katholieken vinden.

Een klasgenoot trouwens heeft ooit in één van haar papers geschreven dat ze niet geloofde dat Luther zich nog van de Katholieke Kerk zou afscheuren als hij vandaag de dag zou leven.

De opwekkingsbewegingen zijn inderdaad iets moderner dan om maar iets te zeggen de Katholieke kerk, en floreren daardoor ook, statistici geven aan dat tegen 2050 het ledental van de pinksterweging over de half miljard zullen tellen, dat kan natuurlijk tellen voor een groepering die nog geen twee eeuwen bestaat. Zelf voel ik me niet zo gemakkelijk in de pinksterbeweging omdat ik ze iets te spiritueel vind, en ik iets rationeler van aard bent, maar ja, de grote hoeveelheid maakt wel dat er voor iedereen wel een Kerk te vinden is.

Vooral opletten voor sektarische kerken, als ze zeggen de (absolute) waarheid te bezitten of je verplichten iets te geloven en je niet toelaten hier kritiek op te hebben, dan zou ik moest ik jou zijn de benen nemen. Verder ook zij die beweren dat de leer belangrijker is dan de relatie... Christen zijn is namelijk in eerste instantie een relatie met God die je aangaat, geen leer en geen wetten.

ps: als je Engels redelijk is: als je geïnteresseerd bent in religie, momenteel is HarvardX bezig met een hele resem cursussen (die gratis te volgen zijn) om bepaalde religies te begrijpen vanuit hun eigen Schriftuur, ze zijn te vinden op edx, het gaat om judaïsme, Islam, Christendom, boeddhisme... Misschien heb je daar ook iets aan.

 Sorry ik kan alleen het hele bericht quoten niet alleen het laatste deel.  

Bedankt voor je verhaal.  

Maar wat is edx? 

Ik ben geïnteresseerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-9-2018 om 00:53 zei Jessica77:

Hallo.  

Ik heb even geen idee of ik bij het juiste forum onderdeel zit, mijn ecusses als ik fout zit. 

Maar ik heb veel vragen.  Ik ben op dit moment zelf niet gelovig.  Ik heb me zelf er nog nooit erg in verdiept.  Wel weet ik hert en een ander over het christendom enz.  En in mijn ogen was hert altijd een beetje stoffig/ ouderwets.  En dat bedoel ik niet kwaad of negatief. 

Nu sprak ik laatst met iemand die bij de Pinkster gemeenschap zit.  Hij is een jonge man houd van (Ik mijn ogen) Goede muziek enz.  Helemaal niet zo ouderwets eigenlijk.  

Maar ik vroeg me af wat is het echte verschil tussen alle geloven... protestant, christelijk, Pinkster..  iedereen geloofd het zelfde verhaal het zelfde boek bid tot de zelfde persoon enz.  Maar wat is het wezenlijke verschil.  

Ik vraag dit ook voor me zelf.. om een of andere reden komt er de laatste maanden telkens bepaalde dingen op mijn pad waardoor ik meer geïnteresseerd ben gaan worden in het geloof.. 

Alvast bedankt. 

Je gelooft niet, zeg je. Dus waarom zou je je dan evt aan willen sluiten bij een kerk/geloof? En waarom precies de evt keuze voor het christendom? In het andere topic geef je aan dat "God/Jezus en dergelijke" op jouw pad kwamen. Hoe weet je dat dat God/Jezus was? Dat suggereert dat je wél gelooft. Ik begrijp dat je zoekende bent, maar waar ben je precies naar op zoek? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jessica77:

 Sorry ik kan alleen het hele bericht quoten niet alleen het laatste deel.  

Bedankt voor je verhaal.  

Maar wat is edx? 

Ik ben geïnteresseerd. 

is een site vol moocs: https://www.edx.org/course?search_query=through+its+scriptures

Je moet je wel eerst registreren... En dan kies je de versie audit a course (dat is gratis)

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei ZENODotus:

Christen zijn is namelijk in eerste instantie een relatie met God die je aangaat, geen leer en geen wetten.

Klopt.. eenmaal Jezus lief betekent ook zijn geboden uit liefde te onderhouden.

 *Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt. Jh13:34

 *Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. Jh14:15

 *Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. Jh14:21

 *Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.Jh15:10

 *Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad. Jh15:12

 In Jh14:23,24; 15:7 en 20 spreekt Jezus over ‘Mijn woorden’ wat een andere uitdrukking is voor ‘Mijn geboden’.

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.Jh14:23

De geboden die Jezus bewaarde zijn de 10 geboden Jezus vraagt hetzelfde van ons tenminste die mij liefheeft bewaart mijn geboden.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Appie B:

Je gelooft niet, zeg je. Dus waarom zou je je dan evt aan willen sluiten bij een kerk/geloof? En waarom precies de evt keuze voor het christendom? In het andere topic geef je aan dat "God/Jezus en dergelijke" op jouw pad kwamen. Hoe weet je dat dat God/Jezus was? Dat suggereert dat je wél gelooft. Ik begrijp dat je zoekende bent, maar waar ben je precies naar op zoek? 

 Ik ben niet gelovig opgevoed of dergelijke mijn moeder heeft ons een keer mee genomen maar de kerst mis en we (mijn broer en ik) hebben een uur lang alleen maar lopen zeuren.  

Maar ik ben wel naar een katholieke school gegaan dus weet wel het een een ander. 

Dart god/ Jezus of iig het geloof het christendom op mijn pad komt is niet in een visioen of zo maar meer dat ik continu overal opeens de woorden God, Jezus, Christus, bidden, geloof, amen, hemel, enz tegen kom op de meest aparte plekken en dat zet mij aan het denken.  Ok omdat ik er toch al een klein beetje mee bezig was...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-9-2018 om 00:53 zei Jessica77:

Hallo.  

Ik heb even geen idee of ik bij het juiste forum onderdeel zit, mijn ecusses als ik fout zit. 

Maar ik heb veel vragen.  Ik ben op dit moment zelf niet gelovig.  Ik heb me zelf er nog nooit erg in verdiept.  Wel weet ik hert en een ander over het christendom enz.  En in mijn ogen was hert altijd een beetje stoffig/ ouderwets.  En dat bedoel ik niet kwaad of negatief. 

Nu sprak ik laatst met iemand die bij de Pinkster gemeenschap zit.  Hij is een jonge man houd van (Ik mijn ogen) Goede muziek enz.  Helemaal niet zo ouderwets eigenlijk.  

Maar ik vroeg me af wat is het echte verschil tussen alle geloven... protestant, christelijk, Pinkster..  iedereen geloofd het zelfde verhaal het zelfde boek bid tot de zelfde persoon enz.  Maar wat is het wezenlijke verschil.  

Ik vraag dit ook voor me zelf.. om een of andere reden komt er de laatste maanden telkens bepaalde dingen op mijn pad waardoor ik meer geïnteresseerd ben gaan worden in het geloof.. 

Alvast bedankt. 

Ik noem een paar verschillen. Grofweg lijkt de pinksterbeweging op de protestantse Kerk kwa geloof, met grofweg de volgende verschillen:

De pinksterbeweging doet aan volwassendoop. Je laat je dopen als je persoonlijk kiest voor Jezus. De protestanten doen dan geloofsbelijdenis.

De visie op de eindtijd is bij protestanten eenvoudiger. Jezus komt op de wolken, het oordeel komt en dan een nieuwe hemel en nieuwe aardse paradijs.

Bij de pinkstergemeenten heeft Israël een grote rol in de wederkomst van Jezus. Daar vindt het allemaal plaats in de laatste oorlog. Dan komt het oordeel en volgt een 1000 jarig vredesrijk. Dan wordt satan een korte tijd los gelaten en na weer een korte strijd tussen zijn aanhang en Jezus' aanhang, volgt het paradijs. Het is de letterlijke leesvolgorde van Openbaringen met nog wat bijbelboeken. Protestanten lezen het iets geestelijker en niet zo in chronologische volgorde.

De pinksterbeweging is ontstaan rondom de gaven van de Heilige Geest. Zoals bidden om genezing in de kerk. Daar is actief aandacht voor en gemeenteleden voeren die taken vaak ook uit. In de Protestantse Kerk werd daar vroeger van gezegd dat het na de bijbelse tijd niet meer gebeurd. Echter tegenwoordig is daar ook meer aandacht voor en geloven steeds meer protestanten ook dat wonderen vandaag nog gebeuren.

Verder de muziek. In de Protestantse Kerk wordt overwegend uit de liedboek voor de kerken gezongen. In die nieuwe versie zijn overigens ook wat moderne nummers opgenomen. In de pinksterbeweging wordt standaard moderne liederen gezongen. Zoals opwekking, maar ook nummers van christelijke bands.

Dit zijn grofweg de opvallende verschillen tussen Pinksters en Protestants. Baptisten zitten er een beetje tussen in.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-9-2018 om 09:11 zei Jessica77:

Uiteindelijk begrijp ik dat ik moet zoeken wat het beste bij mij past hier in de gemeente.  Ik zou eigenlijk overal eens langs moeten gaan om te kijken hoe ik me daar voel... Ik ? een dat vind ik best eng.  Ik sta nu zo "open" omdat er de laatste maanden zoveel is gebeurt dat ik niet weet of ik de juiste weg kan vinden.  Ik heb daarin ook behoorlijk laat van ADD dus ik overdenk ook alles.  

Ik voel me daar in best verloren... 

Ik denk dat dat best goed is. Mooiste is als je iemand kent die je ondertussen en na afloop een beetje uitleg kan geven. Veel dingen kunnen best vaag zijn, of je ontgaan enzo. En Het kan ook heel ongemakkelijk voelen als er regeltjes/gebruiken zijn die je niet kent (Wanneer staan? Of juist niet? Om zomaar wat te noemen).

Kleine kanttekening: Eerste indruk zegt ook niet alles en iets op de korte termijn zou zomaar iets kunnen zijn waar je op de lange termijn toch niet vindt wat je zocht. Soms is het net een Netflix serie waar eerst 'in' moet raken om het echt mooi te vinden terwijl een andere serie een leuke pilot heeft en na een tijdje teveel van het zelfde is of een slechte verhaallijn blijkt te zijn.

Om je een voorbeeld te geven, als tiener heb ik kerkdiensten gezien elders gezien die me enorm aanspraken, tien jaar later ging ik naar kerkdiensten toe die ik als tiener vreselijk vond, maar die ik toen vervolgens fantastisch vond, dingen vond die ik op dat moment mistte en uiteindelijk ook lid van ben geworden. Als ik naar die kerk zou zijn gegaan waar ik dat gevoel als tiener bij had, zou ik denk ik op een gegeven moment teleurgesteld zijn weggegaan. 
De kerk is niet veranderd, maar ik ben dat wel. En daarnaast denk ik dat sommige stromingen wat breder zijn en binnen de muren meer te vinden is dan anderen.
 

5 uur geleden zei Gaitema:

De pinksterbeweging doet aan volwassendoop. Je laat je dopen als je persoonlijk kiest voor Jezus. De protestanten doen dan geloofsbelijdenis.

Niet om te muggensiften, maar de pinksterbeweging is protestants. Net zoals de baptisten (die ook volwassendoop hebben) dat ook zijn. Waar je het over protestanten hebt zou ik zelf het woord gereformeerd gebruiken.

bewerkt door Olorin
Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf ben ik gereformeerde opgevoed en die kerk is in de Protestantse Kerk van Nederland opgegaan. Per plaats kunnen die gemeentes erg verschillen. Ook kwa hoeveelheid jeugd. Bij ons was er weinig jeugd. Ik ben uiteindelijk bij een Evangelische Gemeente terecht gekomen dat een beetje lijkt op de baptisten en de pinkstergemeenten. Van beide de goede dingen en niet doorgeschoten in dwangmatigheden.

Het werkt goed voor je als je met een bekende mee gaat naar een kerk.

Een alphacursus volgen is ook verstandig. In veel kerken houden ze die. Van evangelisch tot Gereformeerd Vrijgemaakt en ook wel bij de katholieken. Een cursus waarin de basis van het christelijke geloof aan bod komt.

24 minuten geleden zei Olorin:

Niet om te muggensiften, maar de pinksterbeweging is protestants. Net zoals de baptisten (die ook volwassendoop hebben) dat ook zijn. Waar je het over protestanten hebt zou ik zelf het woord gereformeerd gebruiken.

Ik bedoel meer het verschil tussen de Protestantse Kerk in Nederland die zich protestanten noemen en de pinksterkerk die zich doorgaans Pinksters of evangelisch noemen. Aanhangers van de PKN noemen zich niet gereformeerd. Vooral als ze lutherse of hervormd waren. 

Op 5-9-2018 om 09:11 zei Jessica77:

Uiteindelijk begrijp ik dat ik moet zoeken wat het beste bij mij past hier in de gemeente.  Ik zou eigenlijk overal eens langs moeten gaan om te kijken hoe ik me daar voel... Ik ? een dat vind ik best eng.  Ik sta nu zo "open" omdat er de laatste maanden zoveel is gebeurt dat ik niet weet of ik de juiste weg kan vinden.  Ik heb daarin ook behoorlijk laat van ADD dus ik overdenk ook alles.  

Ik voel me daar in best verloren... 

Bidden om rust kan helpen. Duistere machten willen je door angst bij Jezus weg houden. Een Evangelische Gemeente of pinkstergemeente en sommige PKN gemeentes kennen vaak een welkomsteam bij de voordeur die gasten kunnen helpen. Bij een evangelische gemeente of pinkstergemeente krijg je vaak dan koffie vooraf en komt een gastvrouw met je praten.  (PKN= Protestantse kerk in Nederland)

Een Nederlands Gereformeerde Kerk is vaak ook vrij modern en de moeite waard. Een mix van moderne liederen met Psalmen en Gezangen en met vaak veel jeugd en goede preken. Ook zijn ze vaak niet zo heel groot, dat je er in verzuipt. 

Als katholieke roots hebbende, zou ik ook de katholieke kerk onderzoeken. Verschilt per plaats ook erg. Om de jeugd te vinden kan je dan goed in de katholieke charismatische vernieuwing terecht. Een beweging die actief is in de katholieke kerk met ook een eigen website. Ook overigens voor volwassenen :)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik met je eens als je het over de PKN hebt. (Al vind ik persoonlijk dat het Lutherse in de PKN wel beperkt naar voren komt, maar dat is beetje offtopic denk ik)

Hervormd noem ik voor het gemak gereformeerd. Zelfde woord in feite. Sterker nog, toen de Hervormde kerk nog de semi-staatskerk van de Republiek der zeven verenigde Nederlanden was, heette het de "Nederduits gereformeerde kerk". 

Je zou er voor kunnen kiezen om het in plaats van calvinistisch te noemen, maar dan krijg ik kritiek dat de gereformeerde traditie wel meer is dan Calvijn, wat ook zo is natuurlijk. "Reformed" dan.
Het Lutherse geloof is toch wel wat anders, zeker de Lutherse 'high church' die je niet binnen de PKN ziet, Anglicaanse kerk, remonstranten, dopersen, baptisten, Methodisten, etc. 
Pinksterbeweging heeft in feite historisch de wortels in het methodisme (dat op haar beurt uit de anglicaanse kerk is ontstaan). 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Zo is de katholieke mis ook best hoogdrempelig. Ze is ook niet als introductie bedoeld (Vroeger in de Romeinse oudheid kon je zelfs als bezoeker in bepaalde delen aanwezig zijn, dat is gelukkig wel anders). Het idee is dat de mis voor de gemeenschap is (waar buitenstaanders welkom zijn) maar dat het geen evangelisatie moment is. Daar zijn andere momenten voor. De RKK heeft nogal een geschiedenis op het gebied van evangelisatie. Maar momenteel is dat in Nederland best wel beperkt en een beetje teleurstellend vind ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Olorin:

Klopt. Zo is de katholieke mis ook best hoogdrempelig. Ze is ook niet als introductie bedoeld (Vroeger in de Romeinse oudheid kon je zelfs als bezoeker in bepaalde delen aanwezig zijn, dat is gelukkig wel anders). Het idee is dat de mis voor de gemeenschap is (waar buitenstaanders welkom zijn) maar dat het geen evangelisatie moment is. Daar zijn andere momenten voor. De RKK heeft nogal een geschiedenis op het gebied van evangelisatie. Maar momenteel is dat in Nederland best wel beperkt en een beetje teleurstellend vind ik. 

Dat is het. Die naam heeft het ook. Toen ik in Ede woonde was het heel gewoon om naar de kerk te gaan. 50 kerken vind je er. Echter als iemand katholiek is en naar de kerk gaat, dan was men verbaast. Ze gaan daar er van uit dat katholieken passief zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Jessica77:

 Ik ben niet gelovig opgevoed of dergelijke mijn moeder heeft ons een keer mee genomen maar de kerst mis en we (mijn broer en ik) hebben een uur lang alleen maar lopen zeuren.  

Maar ik ben wel naar een katholieke school gegaan dus weet wel het een een ander. 

Dart god/ Jezus of iig het geloof het christendom op mijn pad komt is niet in een visioen of zo maar meer dat ik continu overal opeens de woorden God, Jezus, Christus, bidden, geloof, amen, hemel, enz tegen kom op de meest aparte plekken en dat zet mij aan het denken.  Ok omdat ik er toch al een klein beetje mee bezig was...

Ok duidelijk, je gelooft (nog) niet in een god. Dus dan zal eerst de basale godsvraag gesteld moeten worden: Bestaat God? Die vraag is nogal belangrijk. Pas als jouw antwoord "Ja" is, kan een keuze gemaakt worden bij welke kerk/synagoge/moskee/tempel je wilt aansluiten.

Dat je regelmatig of veel over God en Jezus hoort, is op zich niet zo vreemd. We leven in een cultuur met een joods-christelijke historie.

Maar die eerste vraag is dus heel belangrijk, bestaat er een god? Heb je een goede reden om te geloven dat een god bestaat? Wees vrij om dat te onderzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid