Spring naar bijdragen

Wat is het verschil..


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je verstandig bent......ga niet overall langs, maar ga eens kijken bij een gemeente in je buurt. Ik zou kiezen voor een katholieke kerk of een redelijk normale protestantse gemeente (PKN). En als

@Jessica77 Je vraag is: wat zijn de verschillen. Als je daar het antwoord op wilt hebben, zul je de verschillende geloofsstromen naast elkaar moeten leggen. De verschillen worden veroor

Katholiek, orthodox, gereformeerd, luthers, etc. Het lijstje kan langer. Het zijn belangrijke verschillen voor de mensen die er erg mee bezig zijn. Voor een buitenstaander is het denk ik al snel ge

4 minuten geleden zei Tomega:

Lees nu toch gewoon eens op je gemak, voor je jezelf in emotioneel gedoe stort.

Ik ken de tekst en ben geheel niet emotioneel. Ik vermaak me kostelijk.

Je leest hier in het geheel geen brontosaurus uit. Zoals anderen hier ook al stelden: dit kan over veel dieren gaan. Punt is dat jij WILT dat het een brontosaurus is omdat je WILT dat het mogelijk is dat dinosauriers en mensen tegelijkertijd op aarde liepen omdat je WILT dat de bijbel letterlijk waar is.

Je sluit je ogen voor de realiteit.

6 minuten geleden zei Tomega:

Je raakt langzamerhand echt de draad kwijt: de vraag is of die iemand logischerwijs kan denken: dit moet wel een woord over de Brontosaurus (Gigantosaurus) zijn. 

Ik heb de draad nog volledig te pakken. Ik snap dat je het er nu meer op wilt gooien dat ik emotioneel ben en het allemaal niet meer kan volgen. Maar die tactiek werkt niet.

Kan iemand dat logischerwijs denken: Neen. Er is niemand, alleen een paar verstokte kaft-tot-kaft letterlijke waarheidsgelovers, die dit logischerwijs gelooft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Appie B:

@HJW en @Tomega

Laten we Jessica77 niet meteen afschrikken door volledig off-topic te gaan met haar eigen topic. Open er lekker zelf eentje.

Je hebt gelijk. Sorry @Jessica77 voor het kapen van je topic. Ik zal hier niet meer reageren.

En nogmaals het advies voor jou: zoek een gewone, normale kerk, niet van dat extreme gedoe. Ga je eens oriënteren bij een katholieke kerk of een PKN gemeenschap. Blijf echt bij dat sektarische gedoe uit de buurt. Daar schiet je niets mee op.

Ik hoop dat je een mooie plek vindt.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Je hebt gelijk. Sorry @Jessica77 voor het kapen van je topic. Ik zal hier niet meer reageren.

En nogmaals het advies voor jou: zoek een gewone, normale kerk, niet van dat extreme gedoe. Ga je eens oriënteren bij een katholieke kerk of een PKN gemeenschap. Blijf echt bij dat sektarische gedoe uit de buurt. Daar schiet je niets mee op.

Ik hoop dat je een mooie plek vindt.

Dat is niet mijn advies. De PKN en RKK kunnen oké zijn, echter vind je er doorgaans weinig jeugd en weinig bezieling onder de meeste traditiegelovigen. Daarom loopt het ook niet. Het zit namelijk als los zand aan elkaar. Enkele uitzonderlijke gemeentes nagelaten. Nederlands Gereformeerde en Gereformeerd Vrijgemaakte kerken zijn vaak ook op de goede weg. Op de bijbelbeld kunnen ook goede bondsgemeentes zijn in de PKN, maar ook daar zitten veel traditiegelovigen waar je als buitenstaander misschien niet gemakkelijk tussen komt. 

Juist in evangelische kringen vind je levende gelovigen en sektarische gemeentes zijn er wel, maar zijn ze zeker niet allemaal. Vaak moet je bij evangelische gemeentes ook rekening houden met de afro amerikaanse/ amerikaanse roots. Het is wat anders dan een "stijvere" Nederlandse kerk.  

Neem nu Psalmen zingen in de kerk. Wanneer ze met strakke gezichten waar weinig vreugde in zit zingen op monotone toon: 

Psalm 89:7 " Hoe zalig is het volk, dat naar Uw klanken hoort! Zij wand'len, Heer, in 't Licht van 't Godd'lijk aanschijn voort; 

zij zullen in Uw naam zich al den dag verblijden !"

Geloof je dan dat ze werkelijk zich verblijden?? 

Eerder als ik dit hoor:  https://www.youtube.com/watch?v=AQFd_ZDBhmQ&list=PLZdNt05N--yqu-UpHNSkG2fMQ2hX2e4-u

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW:

Nou.....niet uit deze discussie. Want ik ben niet christelijk.

Dan is het ook niet wijs een advies te geven aan iemand die er naar zoekt. 

Je hebt waarschijnlijk nooit die kerken begrepen die je zelf denigrerend sekte noemt. In Frankrijk zijn pinksterkerken zelfs verboden, wist je dat?  Volgens jou zit ik dus ook bij een sekte, kan ik tussen de regels door lezen.

Ik heb in de tijd dat ik evangelisch werd behoorlijk wat bagger over me heen gekregen op christelijke fora. Het slaat werkelijk helemaal nergens op hoe mensen dan tekeer gaan! Een forum heb ik toen bewust blijvend afscheid van genomen. Een moderator daar gaf me toen nog gelijk ook. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Gaitema:

Dat is niet mijn advies. De PKN en RKK kunnen oké zijn, echter vind je er doorgaans weinig jeugd en weinig bezieling onder de meeste traditiegelovigen. Daarom loopt het ook niet. Het zit namelijk als los zand aan elkaar. Enkele uitzonderlijke gemeentes nagelaten. Nederlands Gereformeerde en Gereformeerd Vrijgemaakte kerken zijn vaak ook op de goede weg. Op de bijbelbeld kunnen ook goede bondsgemeentes zijn in de PKN, maar ook daar zitten veel traditiegelovigen waar je als buitenstaander misschien niet gemakkelijk tussen komt. 

Oordeel je zo niet érg over veel mensen die daar naar de kerk gaan? Wie zijn wij om te bepalen of ze traditiegelovigen zouden zijn of niet? En hoe weet jij of iemand bezield is of niet? Ik ken wel meer mensen die heel rustig zijn in de kerk, gewoon onopvallend deelnemen aan de riten, maar een heel warm, bezield geloof hebben.

39 minuten geleden zei Gaitema:

Juist in evangelische kringen vind je levende gelovigen en sektarische gemeentes zijn er wel, maar zijn ze zeker niet allemaal. Vaak moet je bij evangelische gemeentes ook rekening houden met de afro amerikaanse/ amerikaanse roots. Het is wat anders dan een "stijvere" Nederlandse kerk.  

Exact, het heeft vooral gewoon met cultuur te maken, niet zozeer met wel of geen bezieling of oprechtheid. Je spreekt jezelf hier dus al een beetje tegen. En ook bij evangelischen is niet elke bezieling meteen oprechte bezieling; sommigen zullen uit gewoonte zo meedoen. Echt, je lijkt nu teveel op uiterlijkheden te letten.

42 minuten geleden zei Gaitema:

Neem nu Psalmen zingen in de kerk. Wanneer ze met strakke gezichten waar weinig vreugde in zit zingen op monotone toon: 

Psalm 89:7 " Hoe zalig is het volk, dat naar Uw klanken hoort! Zij wand'len, Heer, in 't Licht van 't Godd'lijk aanschijn voort; 

zij zullen in Uw naam zich al den dag verblijden !"

Geloof je dan dat ze werkelijk zich verblijden?? 

Of overwegen ze de woorden tijdens het zingen biddend in het hart? De psalmen kun je op verschillende manieren zingen, dus ook meditatief, "kauwend" op de woorden.

In dit filmpje zul je veel vreugde horen en zien. Wie oren heeft, die hore.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Gaitema:

Dan is het ook niet wijs een advies te geven aan iemand die er naar zoekt.

Juist wel. Anders krijg je al gauw een advies in de trant van: wij van WC-eend.

11 minuten geleden zei Gaitema:

Je hebt waarschijnlijk nooit die kerken begrepen die je zelf denigrerend sekte noemt. In Frankrijk zijn pinksterkerken zelfs verboden, wist je dat?  Volgens jou zit ik dus ook bij een sekte, kan ik tussen de regels door lezen.

Waar zit jij dan ? In welke denominatie ? Wel opvallend hoe je dan nu zelf tekeer gaat tegen de RKK en PKN. Dus als jij het doet is het goed......

11 minuten geleden zei Gaitema:

Ik heb in de tijd dat ik evangelisch werd behoorlijk wat bagger over me heen gekregen op christelijke fora. Het slaat werkelijk helemaal nergens op hoe mensen dan tekeer gaan!

Dat was ik niet, dus wat is je punt ? Ik heb niets met de evangelische hoek, daar niet van. Maar jij spreekt mij nu aan op wat anderen doen, en daar kan ik niets mee.

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Robert Frans:
1 uur geleden zei Gaitema:

Neem nu Psalmen zingen in de kerk. Wanneer ze met strakke gezichten waar weinig vreugde in zit zingen op monotone toon: 

Psalm 89:7 " Hoe zalig is het volk, dat naar Uw klanken hoort! Zij wand'len, Heer, in 't Licht van 't Godd'lijk aanschijn voort; 

zij zullen in Uw naam zich al den dag verblijden !"

Geloof je dan dat ze werkelijk zich verblijden?? 

Of overwegen ze de woorden tijdens het zingen biddend in het hart? De psalmen kun je op verschillende manieren zingen, dus ook meditatief, "kauwend" op de woorden.

Inderdaad. Wat de psalmen ook typisch maakt is dat ze zijn bedoeld voor volle kerken met machtige klanken en een geweldige akoustiek. De draagwijdte en doorleving ervan moet je in zo'n setting meemaken. Dat is heel wat anders dan in een vrijwel lege kerk met kerkgangers die geen lust of geen kracht meer hebben om de ruimte met hun lofzang te doen vullen. En vanzelfsprekend is dat weer heel anders dan mensen van de haastig veranderende tijd zouden brengen.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Robert Frans:

Oordeel je zo niet érg over veel mensen die daar naar de kerk gaan? Wie zijn wij om te bepalen of ze traditiegelovigen zouden zijn of niet? En hoe weet jij of iemand bezield is of niet? Ik ken wel meer mensen die heel rustig zijn in de kerk, gewoon onopvallend deelnemen aan de riten, maar een heel warm, bezield geloof hebben.

Ik ken de geschiedenis van mijn eigen dorp, met haar kerken. De eerste protestantse kerken daar ontstonden als zendingskerken waarin ontkerkelijkte woeste arbeiders hongerend naar het evangelie en berouwend over hun zonden in het einde van de 19de eeuw door een zendeling tot een levend geloof kwamen. 

Door de jaren heen is dat lang gebleven, maar je ziet in de westerse samenleving een glijdende schaal. Kinderen verlaten de kerk, omdat hun ouders hen al niet meer warm kan maken voor het christelijke geloof. Het is de harde kern dat vaak aangevuld met bekeerlingen (nieuw gelovigen) een levend geloof hebben. Maar aan de buitenkant kan je dat niet zien. Dat ben ik met je eens. 

 

Citaat

Exact, het heeft vooral gewoon met cultuur te maken, niet zozeer met wel of geen bezieling of oprechtheid. Je spreekt jezelf hier dus al een beetje tegen. En ook bij evangelischen is niet elke bezieling meteen oprechte bezieling; sommigen zullen uit gewoonte zo meedoen. Echt, je lijkt nu teveel op uiterlijkheden te letten.

Het is ook mijn eigen teleurstelling in de confessionele PKN dat plaatselijk bij ons behoorlijk afgleed naar de vrijzinnigheid onder de gelovigen. Onder evangelischen heb je het gevaar van beloningsdrang, om door God beloond te worden als gevolg van hun aanbidding naar God toe. 

Monniken en nieuw gelovigen in de traditionele kerken heb ik juist wel een hoge pet van op. Die gaan er meer voor. 

4 minuten geleden zei Tomega:

Inderdaad. Wat de psalmen ook typisch maakt is dat ze zijn bedoeld voor volle kerken met machtige klanken en een geweldige akoustiek. De draagwijdte en doorleving ervan moet je in zo'n setting meemaken. Dat is heel wat anders dan in een vrijwel lege kerk met kerkgangers die geen lust of geen kracht of geen kennis meer hebben om de ruimte met hun lofzang te doen vullen. En vanzelfsprekend is dat weer heel anders dan mensen van de haastig veranderende tijd zouden brengen.

 

Dan kan je wel vraagtekens zetten bij kerken in calvinistische bijbelbeldplaatsen. Of dat allemaal wel echt doorleefd is wat er zit. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Dan kan je wel vraagtekens zetten bij kerken in calvinistische bijbelbeldplaatsen. Of dat allemaal wel echt doorleefd is wat er zit. 

Jawel, maar dan ook wel het praktische aspect meewegen dat tegenwoordig bijna elk kerkgebouw te groot is (akoustiek) om het relatief (t.o.v. de capaciteit van het gebouw als klankkast) kleine aantal zingenden draagwijdte en draagkracht te geven.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei HJW:

Juist wel. Anders krijg je al gauw een advies in de trant van: wij van WC-eend.

Waar zit jij dan ? In welke denominatie ? Wel opvallend hoe je dan nu zelf tekeer gaat tegen de RKK en PKN. Dus als jij het doet is het goed......

Dat was ik niet, dus wat is je punt ? Ik heb niets met de evangelische hoek, daar niet van. Maar jij spreekt mij nu aan op wat anderen doen, en daar kan ik niets mee.

 

Je stelt drie groepen: gewone RKK, PKN en de sektes. Dat klinkt erg frans in mijn oren. Daar worden pinksterkerken en evangelische gemeentes als sektes bestempeld. 

Ik zit zelf bij de Evangelie Gemeente in Veenendaal. Officieel nog geen lid van. Wel bezoek ik het. We zijn nog officieel lid van de Evangelische Gemeente de Schuilplaats in Ede. 

Ik scheer niet alles in de PKN en RKK over één kam, maar heb wel sterk het vermoeden dat de leegloop komt door letterlijk leegloop van hun geloof (de Verlichting). Op catechisatie zat ik met jongeren als jongere die al helemaal weinig of niks meer met het geloof hadden. Met frisse tegenzin er zaten, op een enkeling na.

Ik heb me vaak teleurgesteld en wanhopig in de PKN gevoeld, door de vergrijzing en de vrijzinnigheid dat ik er aan trof. 

4 minuten geleden zei Tomega:

Jawel, maar dan ook wel het praktische aspect meewegen dat tegenwoordig bijna elk kerkgebouw te groot is (akoustiek) om het relatief (t.o.v. de capaciteit van het gebouw als klankkast) kleine aantal zingenden draagwijdte en draagkracht te geven.

Daar hebben ze in Veenendaal in de meeste kerken nog geen last van. Dat ze te groot zijn is nu net het punt, waardoor waren ze dat vroeger niet en nu wel? Meer kijkend naar de geseculariseerde plaatsen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Gaitema:

Je stelt drie groepen: gewone RKK, PKN en de sektes. Dat klinkt erg frans in mijn oren. Daar worden pinksterkerken en evangelische gemeentes als sektes bestempeld. 

Oké. Ik noemde de eerste twee positief, ik noemde de sektes negatief. En dan is er nog een (grote ?) groep die ik helemaal niet genoemd heb.

Ik ken jouw gemeente niet. Persoonlijk heb ik weinig met de evangelische hoek, maar het zijn geen sektes. Maakt het dat iets duidelijker ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jessica77,

Ik kan mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En christenfora is m.i niet de juiste plek om te zien hoe het toegaat in kerken, groeperingen. In het echte leven is er veel minder gekissebis tussen kerkgenootschappen onderling.

Als je het moeilijk vind een kerk binnen te stappen zou je dat evt kunnen doen met iemand die je kent en die christen is. Of gewoon eens luisteren naar https://www-old.kerkomroep.nl/#startpagina.php in je eigen omgeving.

Daarna gewoon naar de kerk -op de achterste bank mag- en kijken hoe jij het zelf ervaart. Succes bij je zoektocht!

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei HJW:

Oké. Ik noemde de eerste twee positief, ik noemde de sektes negatief. En dan is er nog een (grote ?) groep die ik helemaal niet genoemd heb.

Ik ken jouw gemeente niet. Persoonlijk heb ik weinig met de evangelische hoek, maar het zijn geen sektes. Maakt het dat iets duidelijker ?

Ja ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Het is ook mijn eigen teleurstelling in de confessionele PKN dat plaatselijk bij ons behoorlijk afgleed naar de vrijzinnigheid onder de gelovigen.

Mijn eerste parochie kende ook veel vrijzinnigheid onder de gelederen en helaas zaten die gelovigen ook in verschillende liturgische werkgroepen en koren. Waardoor de liturgie nog weleens (dus niet altijd!) vrijwel tot volstrekt onherkenbaar was als katholieke eredienst waarin het Offer centraal zou moeten staan.
Maar in die parochie was er toch ook heel veel geloof aanwezig, zodat ik er ook rustig aan twee koren kon deelnemen (gemengd en gregoriaans). Groepen die wekelijks de rozenkrans baden, charismatische vieringen hielden, bedevaarten maakten en ook de mis devoot vierden en zongen. Ook de mis zelf werd bij tijd en wijle wel degelijk heel mooi gezongen en opgedragen.
Ook de priester destijds was een gelovig man die echter geen bonje wilde met die werkgroepen, maar uiteindelijk wel heel rustig en bedachtzaam de nodige restricties doorvoerde in het liturgisch doen en laten. Soms is het  ook gewoon een kwestie van de lange adem.

Het is waar dat veel kerken misschien kleiner zullen worden en in elke gemeenschap zul je wel dingen tegenkomen die je de wenkbrauwen doen fronsen. Maar mede door mijn eerste parochie heb ik geleerd dat je het geloof op de meest onverwachte plaatsen tegenkomt. Soms zelfs nog in mijzelf. ;)
In elke kerk of kerkgemeenschap zul je gelovigen en nauwelijks-nog-gelovigen tegenkomen en ze zijn lang niet altijd zo gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. Op het eerste gezicht kunnen dingen heel duidelijk lijken, maar het eerste gezicht is vaak niet het meest volledige gezicht.
En zeker in deze tijd moet je het misschien juist ook van de mensen hebben die wekelijks of regelmatig naar de kerk gaan. Misschien is het maar een klein clubje en ze zingen en bidden misschien niet altijd de sterren van de hemel, maar ze zijn er wel, trouw en volhardend. Misschien hier en daar enkel uit gewoonte en misschien met nog weinig geloof, maar er zijn slechtere gewoonten die je kunt hebben in deze wereld en voor God is een mosterdzaadje al voldoende.
Ik bedoel, de meeste Israëlieten in de woestijn zullen meestal ook maar gewoon achter de anderen aan gesloft hebben, al mopperend, twijfelend en zondigend, maar ze gingen wel. En zij die zo vriendelijk waren om uiteindelijk wél het beloofde land binnen trekken, overleefden door hun volharding de tocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tomega:

Wat de psalmen ook typisch maakt is dat ze zijn bedoeld voor volle kerken met machtige klanken en een geweldige akoustiek. De draagwijdte en doorleving ervan moet je in zo'n setting meemaken

Wederom volkomen flauwekul. De kerkenmet machtige klanken en geweldige akoestiek  waarin hierboven wordt gezongen zijn gebouwd vanaf zo'n 2000 jaar nadat de psalmen zijn geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Mijn eerste parochie kende ook veel vrijzinnigheid onder de gelederen en helaas zaten die gelovigen ook in verschillende liturgische werkgroepen en koren. Waardoor de liturgie nog weleens (dus niet altijd!) vrijwel tot volstrekt onherkenbaar was als katholieke eredienst waarin het Offer centraal zou moeten staan.
Maar in die parochie was er toch ook heel veel geloof aanwezig, zodat ik er ook rustig aan twee koren kon deelnemen (gemengd en gregoriaans). Groepen die wekelijks de rozenkrans baden, charismatische vieringen hielden, bedevaarten maakten en ook de mis devoot vierden en zongen. Ook de mis zelf werd bij tijd en wijle wel degelijk heel mooi gezongen en opgedragen.
Ook de priester destijds was een gelovig man die echter geen bonje wilde met die werkgroepen, maar uiteindelijk wel heel rustig en bedachtzaam de nodige restricties doorvoerde in het liturgisch doen en laten. Soms is het  ook gewoon een kwestie van de lange adem.

Het is waar dat veel kerken misschien kleiner zullen worden en in elke gemeenschap zul je wel dingen tegenkomen die je de wenkbrauwen doen fronsen. Maar mede door mijn eerste parochie heb ik geleerd dat je het geloof op de meest onverwachte plaatsen tegenkomt. Soms zelfs nog in mijzelf. ;)
In elke kerk of kerkgemeenschap zul je gelovigen en nauwelijks-nog-gelovigen tegenkomen en ze zijn lang niet altijd zo gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. Op het eerste gezicht kunnen dingen heel duidelijk lijken, maar het eerste gezicht is vaak niet het meest volledige gezicht.
En zeker in deze tijd moet je het misschien juist ook van de mensen hebben die wekelijks of regelmatig naar de kerk gaan. Misschien is het maar een klein clubje en ze zingen en bidden misschien niet altijd de sterren van de hemel, maar ze zijn er wel, trouw en volhardend. Misschien hier en daar enkel uit gewoonte en misschien met nog weinig geloof, maar er zijn slechtere gewoonten die je kunt hebben in deze wereld en voor God is een mosterdzaadje al voldoende.
Ik bedoel, de meeste Israëlieten in de woestijn zullen meestal ook maar gewoon achter de anderen aan gesloft hebben, al mopperend, twijfelend en zondigend, maar ze gingen wel. En zij die zo vriendelijk waren om uiteindelijk wél het beloofde land binnen trekken, overleefden door hun volharding de tocht.

De dobber die drijft op het grote geheel heb ik iemand het eens horen noemen. Die is vrij actief en houdt de boel in leven. 

Nou moet ik zeggen, Nijverdal vond ik een stuk creatiever en hoopvoller dan de confessionele PKN in Veenendaal. Ik vrees dat daar een grote leegloop naar de kerk van Kees Kraayenoord is geweest. In Nijverdal heb je geen grote charismatische concurrenten. Behalve misschien de baptisten in Wierden. Daar werken kerken ook goed samen. Zie je in Veenendaal nog minder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wederom volkomen flauwekul. De kerken met machtige klanken en geweldige akoestiek  waarin hierboven wordt gezongen zijn gebouwd vanaf zo'n 2000 jaar nadat de psalmen zijn geschreven.

Zoals de waard is....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geneefse_psalmen
Met de invoering van de reformatie in 1536 in Genève werd de misviering tot reine woorddienst waarin geen plaats meer was voor koorzang, voorzang door een priester of instrumentale muziek. De reformator Johannes Calvijn (Jean Cauvin) voelde dit al spoedig aan als gemis.

Reeds in zijn eerste bekende theologisch werk, de Institutio Christianae Religionis (Bazel 1536) spreekt hij over het zingen van psalmen in de eredienst. In de Ordonnances ecclésiastiques uit 1537 schrijven de predikanten van Genève: "Onze huidige gebeden in de eredienst werken zo koud dat het een schande is. De Psalmen Davids zouden ons kunnen aanzetten onze harten tot God te verheffen ... zij zouden ons ertoe kunnen bewegen de roem van Zijn naam door onze lofzang te verhogen."

In 1538 werd Calvijn na onenigheid met het stadsbestuur uit Genève verbannen. Hij vertrok naar Straatsburg, waar hij o.a. voorganger van de Franstalige vluchtelingengemeente werd. In Straatsburg leerde hij de gemeentezang en de Duitse bewerkingen van psalmen door Maarten Luther (onder andere "Een vaste burcht is onze God" naar psalm 46) en anderen kennen. Calvijn nam dit gebruik over in zijn gemeente. Hiervoor gebruikte hij berijmingen van de Franse hofdichter Clément Marot en eigen berijmingen. Gezongen werden de psalmen op in Straatsburg bekende Duitse melodieën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Tomega:

Zoals de waard is....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geneefse_psalmen
Met de invoering van de reformatie in 1536 in Genève werd de misviering tot reine woorddienst waarin geen plaats meer was voor koorzang, voorzang door een priester of instrumentale muziek. De reformator Johannes Calvijn (Jean Cauvin) voelde dit al spoedig aan als gemis.

Reeds in zijn eerste bekende theologisch werk, de Institutio Christianae Religionis (Bazel 1536) spreekt hij over het zingen van psalmen in de eredienst. In de Ordonnances ecclésiastiques uit 1537 schrijven de predikanten van Genève: "Onze huidige gebeden in de eredienst werken zo koud dat het een schande is. De Psalmen Davids zouden ons kunnen aanzetten onze harten tot God te verheffen ... zij zouden ons ertoe kunnen bewegen de roem van Zijn naam door onze lofzang te verhogen."

In 1538 werd Calvijn na onenigheid met het stadsbestuur uit Genève verbannen. Hij vertrok naar Straatsburg, waar hij o.a. voorganger van de Franstalige vluchtelingengemeente werd. In Straatsburg leerde hij de gemeentezang en de Duitse bewerkingen van psalmen door Maarten Luther (onder andere "Een vaste burcht is onze God" naar psalm 46) en anderen kennen. Calvijn nam dit gebruik over in zijn gemeente. Hiervoor gebruikte hij berijmingen van de Franse hofdichter Clément Marot en eigen berijmingen. Gezongen werden de psalmen op in Straatsburg bekende Duitse melodieën.

De Geneefse Psalmen, maar dat schreef je niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wederom volkomen flauwekul. De kerken met machtige klanken en geweldige akoestiek  waarin hierboven wordt gezongen zijn gebouwd vanaf zo'n 2000 jaar nadat de psalmen zijn geschreven.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:
2 uur geleden zei Tomega:

De Geneefse Psalmen, maar dat schreef je niet.

Een ezel stoot zich in't gemeen...

De Geneefse melodieën worden nog steeds gebruikt in de Nederlandse protestantse kerken.
De kerken met machtige klanken en geweldige akoestiek zoals hierboven zijn dus echt gebouwd nog vóórdat de psalmen hun melodieën zijn geschreven. 

Je zit er dus echt volkomen naast; en je zegt dan: "Wederom volkomen flauwekul."
Het 'wederom' klopt niet en het 'volkomen' klopt niet en dat het 'flauwekul' zou zijn klopt niet. 
Misschien een idee om weer on-topic te gaan?!

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid