Spring naar bijdragen

Homoseksualiteit


Aanbevolen berichten

38 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De definitie van een zondaar is iemand die zondigt. Als nu Frits zegt dat niet praktiserende zondaren de hemel ook niet inkomen, maar wel aangeeft (soms) te zondigen, dan maakt hem dat een zondaar. Dus ik vind dit nogal verwarrend.

Frits maakt het m.i. ook verwarrender dan nodig is. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,1k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zoals ik er al jaren over denk. Je kan die gevoelens hebben. Dat valt niet te ontkennen. Het is een geaardheid. Ik denk dat dit door gebrokenheid van de mens komt. Ik denk dat je ontzettend moet oppas

Dus hetero koppels die geen kinderen krijgen hebben geen goede + en - balans? En relaties tussen man en vrouw hebben als enige doel kinderen krijgen? Iedereen is nodig om het voortbestaan in deze natu

Ja.  Dat kan je toch gewoon zeggen dan? Of je kunt het niet. En dat kan ik dan gaan denken, maar dat is mij om het even. Maar het blijft voor mij onduidelijk waarom je hierop, na versch

Posted Images

2 minuten geleden zei Willempie:

Interessante reactie maar slechts gedeeltelijk waar, voor een aantal mensen. De meeste mensen zijn voor de volle honderd procent heteroseksueel geaard en gruwen alleen al van de gedachte aan homoseks. Dat heeft weinig tot niets met het christendom te maken want dat speelt buiten het christendom juist nog veel meer. Binnen het christendom probeert men begrip en compassie op te brengen. In de niet-christelijke wereld (animistisch Afrika) worden homoseksuelen verafschuwd en vermoord.  

Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat het wel degelijk zo is. Zelfs de meest verstokte hetero heeft soms iets van homoseksualiteit in zich. Dit is al in 1948 vastgesteld door Alfred Kinsey. Daar is de Kinsey-schaal naar vernoemd. Recent onderzoek geeft aan dat wat ik dus zeg. Niemand is zwart/wit, maar je zit ergens op de schaal en soms slaat de schaal naar de ene kant en soms naar de andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Waar staat dit in de Bijbel?? Bijbels gezien is de ziel de hele levende mens of het leven zelf. In bijv Ezechiël 18:4 staat dat alle zielen Jehovah God toebehoren en dat de ziel die zondigt zal sterven. Er is dus geen onderscheidt tussen een stoffelijk en onstoffelijk mens. Iemands geaardheid zit in zijn vlees als in zijn 'geest'. Het is iets aangeboren.

Je moet, als je dat wilt want je moet niets :), bestuderen wat de Hebreeuwse woorden voor betekenis hebben, en niet alleen maar afgaan op vertalingen die, zoals je wel weet, nooit perfect kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Interessante reactie maar slechts gedeeltelijk waar, voor een aantal mensen. De meeste mensen zijn voor de volle honderd procent heteroseksueel geaard en gruwen alleen al van de gedachte aan homoseks.

Inderdaad. Ik kan me er niks bij voorstellen en wil dat ook niet. Als ik zoenende mannen zie, dan schaam ik me diep dat het zo ver heeft moeten komen met de man.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat het wel degelijk zo is. Zelfs de meest verstokte hetero heeft soms iets van homoseksualiteit in zich. Dit is al in 1948 vastgesteld door Alfred Kinsey. Daar is de Kinsey-schaal naar vernoemd. Recent onderzoek geeft aan dat wat ik dus zeg. Niemand is zwart/wit, maar je zit ergens op de schaal en soms slaat de schaal naar de ene kant en soms naar de andere.

Nou, dan ben ik (net als bijna alle mensen waarmee ik tot nu toe te maken heb gehad) zeker een uitzondering. Kinsey heeft mij dan ook niets gevraagd. Volgens mij klopt er maar weinig van zijn vaststelling en die mening baseer ik op mijn ervaring in de praktijk. Het klinkt allemaal wel leuk maar het is gewoon niet waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bonjour:

Oeganda ook. = christelijk.

Het was al zo voordat het christendom in Oeganda zijn intrede deed. Mugabe (Zimbabwe) is zeker geen christen maar wijt de problemen in zijn land aan homofielen en Engelsen. In feite staat men van nature in Afrika vijandig tegenover alles wat van het normale afwijkt. Albino's zijn hun leven niet zeker en mismaakte kinderen worden bij het vuilnis gedumpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Nou, dan ben ik (net als bijna alle mensen waarmee ik tot nu toe te maken heb gehad) zeker een uitzondering. Kinsey heeft mij dan ook niets gevraagd. Volgens mij klopt er maar weinig van zijn vaststelling en die mening baseer ik op mijn ervaring in de praktijk. Het klinkt allemaal wel leuk maar het is gewoon niet waar.

Echt een hetero-reactie haha. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

Je moet, als je dat wilt want je moet niets :), bestuderen wat de Hebreeuwse woorden voor betekenis hebben, en niet alleen maar afgaan op vertalingen die, zoals je wel weet, nooit perfect kunnen zijn.

Precies wat ik gedaan heb. Het Hebreeuwse woord nefesh is de gehele mens. Genesis 2:7 zegt “wayehi ha-adam le-nefesh ḥayya” (“…en de mens werd een levende ziel".) De ziel als zijnde de geest is meer een hellinistisch kijk op de mens, maar is niet Bijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Maar welk leven; het natuurlijke of het goddelijke.

De geest of levensadem, de vonk die leven geeft en die door oa. de ademhaling in stand wordt gehouden, is altijd van God afkomstig. Ook al is het lichaam zo perfect, zonder geest (ruach) leeft een mens niet. Bij de dood gaat die levensadem ook figuurlijk gezien weer terug naar God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei thom:

Hier heb ik het met je al vaker over gehad, en het lijkt net of je er overheen leest, maar er is wel degelijk verschil in het leven vanuit de ziel,

en een leven vanuit de Geest.

Het is off-topic, maar misschien kunnen we het ergens anders bespreken. Het gaat hier niet om twee naturen die je al in je hebt, maar een tweede natuur die je krijgt bij de opstanding. Hetzij een geestelijk lichaam in een geestelijke hemel, of een aards lichaam geschikt voor de aarde. Hier heeft Paulus het over de gezalfden die een hemelse opstanding krijgen. Je moet er ook vers 35 bij lezen. Daar wordt de vraag gesteld met welk lichaam we worden opgewekt. vers 38 zegt dat God er een lichaam aangeeft zoals Hij het heeft gewild. Vers 40 geeft aan dat er hemelse lichamen zijn, en dat er aardse lichamen zijn (hij heeft het hier dus over de opstanding) en dat deze verschillen in pracht. 

7 minuten geleden zei Willempie:

Ja, maar die zijn er ook nog! :)

Gelukkig maar he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei sjako:

Precies wat ik gedaan heb. Het Hebreeuwse woord nefesh is de gehele mens. Genesis 2:7 zegt “wayehi ha-adam le-nefesh ḥayya” (“…en de mens werd een levende ziel".) De ziel als zijnde de geest is meer een hellinistisch kijk op de mens, maar is niet Bijbels.

Hier gaan we misschien nog wel iets dieper over door. Joden, en anderen die het Hebreeuws beheersen, zijn het hier (en elders) niet met jullie interpretatie eens. Dat brengt me op een andere vraag die ik al eens eerder heb gesteld maar waarop van jou geen antwoord kwam. Bevinden er zich binnen het WTG Hebreeuwse en Griekse taalgeleerden? Ik denk namelijk van niet maar laat me graag corrigeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Hier gaan we misschien nog wel iets dieper over door. Joden, en anderen die het Hebreeuws beheersen, zijn het hier (en elders) niet met jullie interpretatie eens. Dat brengt me op een andere vraag die ik al eens eerder heb gesteld maar waarop van jou geen antwoord kwam. Bevinden er zich binnen het WTG Hebreeuwse en Griekse taalgeleerden? Ik denk namelijk van niet maar laat me graag corrigeren.

Ja, natuurlijk zijn die er.

Je vindt deze interpretatie trouwens ook terug in de Brittanica, een wetenschappelijk goed onderlegde encyclopedie. 

https://www.britannica.com/topic/Judaism/The-Judaic-tradition#ref927924

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Ja, natuurlijk zijn die er.

Je vindt deze interpretatie trouwens ook terug in de Brittanica, een wetenschappelijk goed onderlegde encyclopedie. 

https://www.britannica.com/topic/Judaism/The-Judaic-tradition#ref927924

Eerst en vooral is in (klassieke) theologie zijn de boeken van het OT niet gespeend van hellenistische cultuur, hellenisme zit dus al in het OT volgens de klassieke theologie, zo wordt het boek prediker b.v. als zeer hellenistisch beschouwd... Over nefesh heb ik al meer dan genoeg verteld een jaar geleden. Net zoals in bijna alle talen heeft een woord geen één-op-één vertaling in een andere taal.

Steiner heeft b.v. een interessant boek geschreven "Disembodied souls: the Nefesh in Israel and kindred Spritis in the Ancient Near East", misschien het lezen waard. Hier enkele zaken eruit: "the belief that the soul can exist outside the body is not identical to the belief that it is separate and dinstinct from the body". Het is dus geen geval van een eenvoudig dualisme (zoals jij blijkbaar dekt) maar een dynamische relatie tussen ziel en lichaam.  Nefesh is geen deel van het lichaam maar een deel van de persoon (p 78). Ook ruach wordt gebruikt voor mensen, soms in parallel met nefesh.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Inderdaad. Ik kan me er niks bij voorstellen en wil dat ook niet. Als ik zoenende mannen zie, dan schaam ik me diep dat het zo ver heeft moeten komen met de man.

En als je twee zoenende vrouwen ziet?  Er zijn genoeg mensen bi-seksueel ze kunnen houden van een anders mens of dat nu een vrouw of een man is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Lobke:

En als je twee zoenende vrouwen ziet?  Er zijn genoeg mensen bi-seksueel ze kunnen houden van een anders mens of dat nu een vrouw of een man is.

Hartstikke jammer zo een zoenend stelletje, echt gênant om naar te kijken.. Ze kunnen beter een kerel zoenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De definitie van een zondaar is iemand die zondigt. Als nu Frits zegt dat niet praktiserende zondaren de hemel ook niet inkomen, maar wel aangeeft (soms) te zondigen, dan maakt hem dat een zondaar. Dus ik vind dit nogal verwarrend.

Het is opmerkelijk dat Bijbelse thema’s steeds aan elkaar raken. Zo is het ook in dit topic homofilie onontkoombaar, dat wij via de zondigende mens komen tot de climax van de wedergeboorte.

Toen wij de Heer Jezus nog niet kenden en Hem als Verlosser van zonden hadden aangenomen, waren wij allemaal – ook de homoseksuelen, dood in misdaden en zonden. (Ef.2:1) Eens waren wij allemaal zondaren, was onze innerlijke mens gescheiden van God, en waren wij hopeloos gevangen in de schaduw des doods.

Bij het horen van het Evangelie van Jezus Christus, dat Hij in Zijn grote genade ons de zonden onvoorwaardelijk vergeeft, komt de goedwillende mens tot leven: hij wordt ‘wakker’ en staat op uit de dood. (Rom.13:11) Deze woorden door de Heer Jezus gesproken: ‘Mens, uw zonden zijn u vergeven’ (Luc.5:20), zijn voor ons die ze aannemen het levende water, het ‘bad der wedergeboorte’, waarover Jezus ook spreekt in Joh.3:5.

Eenmaal opgestaan uit de dood, omdat alle zondeschuld door Jezus is weggedaan, mogen wij als rechtvaardige mensen God bidden om de Heilige Geest. Hem ontvangen wij door het geloof in Gods belofte. (Mar.11:24)

Vanwege deze ‘genade op genade’ (de schulddelging en daarna de gave van Geest Gods), kunnen wij nu de zondemachten opmerken alvorens zij ons overweldigen; de boze geesten in de hemelse gewesten. (Ef.6:12) Jezus predikte steeds dit Evangelie van het Koninkrijk der hemelen, daar ligt onze strijd en ook de overwinning. Om het met de woorden van Kaasjeskruid te zeggen: dan stappen wij niet meer in de poep, omdat wij die van verre kunnen ‘zien’ en onszelf daartegen wapenen.

Wij zijn 100% gerechtvaardigd door de Heer Jezus Christus (Rom.5:1), Hij heeft immers goed werk geleverd! Als wij na onze wedergeboorte en doop met de Heilige Geest nog steeds blijven volhouden dat wij zondaren zijn, beledigen wij de Allerhoogste en minachten wij het Offer van Zijn Zoon Jezus. Voor alle uitspraken hoe slecht “we allemaal wel niet zijn” is immers geen geloof in God nodig, dat doen de zondaren ook!

De Heer Jezus zei het zo: ‘Gijlieden zijt nu rein om het woord dat Ik tot u gesproken heb.’ (Joh.15:3) Maar wat nu, als wij toch eens struikelen? Om bij de woorden van Kaasjeskruid te blijven; als we toch eens in de poep stappen? Daarover sprak de Meester: ‘Die gewassen is, heeft niet van node, dan de voeten te wassen, maar is geheel rein.’

Zondaren daarentegen hebben niet alleen poep aan hun voeten, maar zitten tot hun nek in de shit! Ook de niet praktiserende zondaar kan het Koninkrijk van God niet beërven, omdat hij daar zijn hand zou kunnen uitstrekken naar de Boom des Levens, en zo de zonde via hem altijd zou blijven voortbestaan. (Gen.3:22)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fritsie:

Zondaren daarentegen hebben niet alleen poep aan hun voeten, maar zitten tot hun nek in de shit! Ook de niet praktiserende zondaar kan het Koninkrijk van God niet beërven, omdat hij daar zijn hand zou kunnen uitstrekken naar de Boom des Levens, en zo de zonde via hem altijd zou blijven voortbestaan. (Gen.3:22)

Die poep aan de schoenen van wedergeborenen wordt er gelijk afgewassen door God? Of behoren wij daar alsnog vergeving voor te vragen? Ik heb eens een opmerking gemaakt een tijdje terug dat ik geen varken meer ben die de slijk expres opzoekt om zich er in te wentelen. Als schaap heb je deze behoefte niet. Dat wil niet zeggen dat een schaap nooit meer in de modder terecht kan komen, maar het ligt niet in de aard van het beestje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid