Spring naar bijdragen

't Stamcafé; we praten over van alles!


Aanbevolen berichten

Daarbij lijkt het me wat ingewikkeld om een ondergrondse oudtestamentische tempel te bouwen. Daar hoort namelijk ook een groot offeraltaar bij, waarop constant het offervuur behoort te branden en waarop dan ook dagelijkse offers gebracht moeten worden. Met de daardoor ontstane rookontwikkeling ben je al zo'n beetje gestikt voordat je het altaar bereikt hebt, evenals je offerdieren. Daarbij heb je een behoorlijk grote tempel nodig, voor slachtplaatsen, ruimte voor de verschillende (reinigings)riten, kleed- en baadruimten voor de priesters, eetzalen, de voorhof, de tempel zelf natuurlijk, noem maar op.
Sowieso moet je voor de gein eens proberen dieren te offeren, zónder dat je allerlei woedende dierenwelzijnsorganisaties op je nek krijgt. Succes daarmee. Ze gaan het vast geweldig vinden dat je elke dag minimaal twee lammetjes naar een donkere, rokerige, benauwde ruimte meeneemt, welriekend naar vuur, bloed, verbrand vlees en wierook, en ze daar ook nog eens onverdoofd ritueel wil gaan slachten.

Kortom, ik denk dat een synagoge dan toch een heel stuk praktischer is. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de eerste week van advent.  En het is weer gezellig.  

moderatie: Dit topic heet 't Stamcafé; we praten over van alles! Wat dat betreft kunnen we hier misschien wel groots gaan wroeten in allerlei complotverhalen en ons wentelen in de modder die

Een café hier, gezellig!! En wat een ontspannen gesprekken, daar geniet ik weer eens van. Ik heb de wijn maar mee genomen, al zal hier ook wel een voorraadje zijn. Ik wilde ook kroketten bakken, maar

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het betreft een synagoge en niet die tempel, als ze het daar over hebben dan wordt er ook tempel geschreven. De vertaling van het woord "ark" wordt hier het beste gedaan door "toevluchtsoord" te gebruiken.

Wie denkt dat de ruimte op de foto de enige ruimte is van de tempel, vergist zich denk ik. Maar weten doe ik dat niet, heb nog geen beelden van het gehele complex gezien. Doch als de joden iets doen, dan doen ze het in de regel goed en grondig.  En de ark in deze tempel bevat de torahrollen, net als de oorspronkelijke ark.  Maar aangezien het onder de Muur is gebouwd, lijkt het me inderdaad ook een mooi toevluchtsoord.  Stel dat men het zou willen bombarderen of imploderen, dan heeft men ook meteen de rotskoepelmoskee te pakken....

Citaat

 

A synagogue is the first step towards building the Third Temple”, Hayman explained. Quoting the book of Kings, he noted that the Temple was inaugurated not just as a place for sacrifices but mainly as a house of prayer.

And hearken Thou to the supplication of Thy servant, and of Thy people Yisrael, when they shall pray toward this place; yea, hear Thou in heaven Thy dwelling-place; and when Thou hearest, forgive. I Kings 8:30


Read more at https://www.breakingisraelnews.com/80891/will-2017-see-synagogue-temple-mount/#5ASyldVHYf0PLpqZ.99

 

Citaat

If you don’t have sovereignty in your own holiest place, how can you demand sovereignty anywhere else?” Hayman asked rhetorically. “Building a synagogue on the Temple Mount can help Israel politically…I hope the government will understand that.”
Read more at https://www.breakingisraelnews.com/80891/will-2017-see-synagogue-temple-mount/#5ASyldVHYf0PLpqZ.99

Vertaald samengevat: "men ziet de bouw van een synagoge als de eerste stap tot het bouwen van de tempel. De tempel was niet alleen maar een offerplaats maar vooral een gebedshuis.  Het bouwen van een synagoge op de Tempelberg  kan Israël politiek helpen. Als je de souvereiniteit over je eigen heiligste plaats niet bezit, kun je het nergens anders eisen. "

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dolce Vita:

En de ark in deze tempel bevat de torahrollen, net als de oorspronkelijke ark.

Er staat geen ark in deze synagoge.

2 uur geleden zei Dolce Vita:

Maar aangezien het onder de Muur is gebouwd, lijkt het me inderdaad ook een mooi toevluchtsoord.  Stel dat men het zou willen bombarderen of imploderen, dan heeft men ook meteen de rotskoepelmoskee te pakken....

Zou je daar naartoe willen vluchten, gezien je hypothetische stelling?

2 uur geleden zei Dolce Vita:

Vertaald samengevat: "men ziet de bouw van een synagoge als de eerste stap tot het bouwen van de tempel."

Daarom, al zou dit ook maar iets met de beoogde tempel te maken hebben, dan hooguit als eerste stap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dolce Vita:

Vertaald samengevat: "men ziet de bouw van een synagoge als de eerste stap tot het bouwen van de tempel. De tempel was niet alleen maar een offerplaats maar vooral een gebedshuis.  Het bouwen van een synagoge op de Tempelberg  kan Israël politiek helpen. Als je de souvereiniteit over je eigen heiligste plaats niet bezit, kun je het nergens anders eisen. "

De synagoge ontstond tijdens de Babylonische ballingschap, toen de joden niet meer in de tempel konden offeren en daarom er biddend de Torah gingen bestuderen. De synagoge is dus géén onderdeel van de tempel, maar staat er helemaal los van.
Er werd wel onderwijs gegeven door rabbi's in de zuilengalerijen en uiteraard gingen de offers gepaard met gebeden en gezangen, maar synagogale erediensten werden er niet gehouden. Ook het onderwijs was geen deel van de offerliturgie, maar stond er los van.

Sommigen menen dat de tempel zich verhield tot de synagoge zoals een kathedraal nu tot de plaatselijke parochies. Maar dat was niet zo. De tempel vervulde een totaal andere functie in de oudtestamentische cultus dan de synagoge en vóór de Babylonische ballingschap wáren er niet eens synagogen.
Men ging één tot drie keer per jaar naar de tempel om offers te brengen en hield zich verder aan de wettelijke voorschriften qua voedsel en recht. Waarbij men ook regelmatig tot God bad. Heel vroeger waren er vele offerplaatsen verspreid over het land, maar die werden uiteindelijk afgeschaft ten behoeve van die ene tempel, om zo ook het monotheïsme krachtiger neer te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

De synagoge ontstond tijdens de Babylonische ballingschap, toen de joden niet meer in de tempel konden offeren en daarom er biddend de Torah gingen bestuderen. De synagoge is dus géén onderdeel van de tempel, maar staat er helemaal los van.

 

Dat is dus onjuist, maar ik ga daar niet over redetwisten. Persoonlijk ga ik ervanuit dat de joden (te lezen in de artikelen) dit zelf echt wel beter weten dan jij of de RKK.   Er staat ook helemaal nergens in de Bijbel dat alles in en mbt een derde tempel exact gelijk zal zijn aan de eerste.  Maar ik denk dat Yaakov Hayman het echt wel beter weet.

Citaat

Hayman cited the Mishna (oral law), which stated explicitly that there was a synagogue standing alongside the Temple. Hayman’s plan is to build four synagogues angled in to face the Holy of Holies. 


Read more at https://www.breakingisraelnews.com/80891/will-2017-see-synagogue-temple-mount/#7Hp9KTAhaBjeAE0r.99

De Mishna stelt dus nadrukkelijk dat een synagoge direct grensde aan de tempel. 

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Er staat wel iets in de weg he? :)

temple_mount-wp.jpg

Kunnen ze de derde tempel wel bouwen zolang dit er staat?

Ja,  eventueel eronder zelfs :#. Lumineus toch? :+    Ik weet nog dat er een aantal jaren geleden steeds gedoe was daar, omdat Israëlieten en de moslims elkaar ervan beschuldigen dat ze graafwerkzaamheden zouden doen onder de grond bovenop de Tempelberg.  De moslims zouden dat aan het doen zijn omdat ze de daar aangetroffen acheologische bewijzen van Israëls bestaan en van het bestaan van de tempel aan het vernietigen waren. Omgekeerd zouden de Israëlieten dat volgens de moslims juist aan het doen zijn om de moskee van zijn plek te krijgen.   Wellicht waren de Israëlieten toen al ondergronds aan het bouwen. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zou je daar naartoe willen vluchten, gezien je hypothetische stelling?

Lees maar eens  goed terug. Jij zocht er zelf een toevluchtsoord in, dus leek het me wel iets voor jou. :+  Zelf ben ik een kind van God en ben dus zelf een tempel. God heeft een apart plan met de Gemeente. De Vader heeft  in Zijn eeuwig raadsbesluit alles aan Christus onderworpen en heeft Hem de Gemeente gegeven als Zijn Lichaam waarin Hij Zich zal openbaren. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Daar stond de tempel ook nooit

De tempel stond gewoon op de Tempelberg. 

 

Citaat

Op de Tempelberg stonden eeuwen vóór de bouw van de Rotskoepel de Eerste en daarna de Tweede Joodse Tempel, voor joden indertijd de belangrijkste religieuze bouwsels ter wereld, omdat Gods geest geacht werd daar aanwezig te zijn. De Tweede Tempel wordt ook verschillende malen in het evangelie genoemd, onder andere als een plek waar Jezus reeds als kind onderwijs gaf. Het Heilige der Heiligen bevond zich op de Tempelberg al weet niemand precies waar de juiste plek was. Volgens sommigen was dit de huidige plaats waar de rotskoepel staat en is de rotsplaat in de rotskoepel de plek waarop de ark van het verbond stond. Omdat het betreden van dit Heilige der Heiligen in het jodendom absoluut verboden is behalve voor de vroegere hogepriester eenmaal per jaar bij grote Verzoendag, is de hele Tempelberg voor vrome joden verboden terrein zodat men ook geen kans loopt per ongeluk op deze heilige plek te komen. Westelijk van de Rotskoepel bevindt zich de Klaagmuur, een van de reusachtige Romeinse steunmuren waarop het tempelplateau rondom de Rots in de tijd van Herodes werd opgebouwd en nog altijd rust.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rotskoepel

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

De tempel stond gewoon op de Tempelberg

Waar baseer je dat op ?

Deze al gezien ?

11 uur geleden zei Thinkfree:

Nee die tempel is er nog niet, wel Zijn ze all met de voorbereidingen bezig.

En naar  Alle waarschijnlijkheid stond de tempel niet eens op de tempelberg

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dolce Vita:

De Mishna stelt dus nadrukkelijk dat een synagoge direct grensde aan de tempel. 

 

Overigens lijken de moslims dit na te bootsen met de Rotskoepel en Al Aqsa er pal naast. De Rotskoepel is volgens hen de plaats waar Abraham zijn zoon (in de islamitische versie heeft men er Ismaël van gemaakt, die door Abraham geofferd zou worden) ging offeren. Het is geen moskee maar een schrijn, waarin relikwieën worden bewaard. De Al Aqsamoskee staat er pal naast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎20‎-‎12‎-‎2017 om 00:10 zei Dolce Vita:

Die tempel blijkt er al te zijn......  Vers van de pers http://m.jpost.com/Israel-News/New-Western-Wall-tunnels-synagogue-opened-518494

Onder de grond....onder de westmuur! De tempel is vandaag, 19 december, geopend.

Over die Westelijke muur:

 

Denk je dat dit 'een profetie is die uitkomt' ?

Als het antwoord ja is, dan ben ik profeet. Ik profeteer dan dat ik een dezer dagen naar de kapper zal gaan. Vervolgens maak ik een afspraak, ga naar de kapper en voila: profetie vervult. Vervang nu kapper door tempel....

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Thinkfree:

Daar stond de tempel ook nooit

Je ziet de klaagmuur toch? Of zie ik verkeerd? Heel dat complex is een restant van de tempel. De tempel werd eerst vernietigd door Babyloniërs en dan de tweede tempel door de Romeinen. Volgens de voorspellingen komt de verlosser pas terug als de derde tempel gebouwd is. 

7 uur geleden zei Dolce Vita:

Overigens lijken de moslims dit na te bootsen met de Rotskoepel en Al Aqsa er pal naast. De Rotskoepel is volgens hen de plaats waar Abraham zijn zoon (in de islamitische versie heeft men er Ismaël van gemaakt, die door Abraham geofferd zou worden) ging offeren. Het is geen moskee maar een schrijn, waarin relikwieën worden bewaard. De Al Aqsamoskee staat er pal naast.

Volgens de moslims is Mohammed daar naar de hemel opgeheven om belangrijke islamitische instructies te ontvangen.

9 uur geleden zei Dolce Vita:

Dat is dus onjuist, maar ik ga daar niet over redetwisten. Persoonlijk ga ik ervanuit dat de joden (te lezen in de artikelen) dit zelf echt wel beter weten dan jij of de RKK.   Er staat ook helemaal nergens in de Bijbel dat alles in en mbt een derde tempel exact gelijk zal zijn aan de eerste.  Maar ik denk dat Yaakov Hayman het echt wel beter weet.

De Mishna stelt dus nadrukkelijk dat een synagoge direct grensde aan de tempel. 

Ja,  eventueel eronder zelfs :#. Lumineus toch? :+    Ik weet nog dat er een aantal jaren geleden steeds gedoe was daar, omdat Israëlieten en de moslims elkaar ervan beschuldigen dat ze graafwerkzaamheden zouden doen onder de grond bovenop de Tempelberg.  De moslims zouden dat aan het doen zijn omdat ze de daar aangetroffen acheologische bewijzen van Israëls bestaan en van het bestaan van de tempel aan het vernietigen waren. Omgekeerd zouden de Israëlieten dat volgens de moslims juist aan het doen zijn om de moskee van zijn plek te krijgen.   Wellicht waren de Israëlieten toen al ondergronds aan het bouwen. :D

Ik zou het gewoon volledig innemen. Een moskee op de tempelberg is een belediging en heiligschennis. De islam is geen religie maar een doodscultus. De wereld zou er wijs aan doen die maffia sekte niet meer als religie te erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dolce Vita:

Dat is dus onjuist, maar ik ga daar niet over redetwisten. Persoonlijk ga ik ervanuit dat de joden (te lezen in de artikelen) dit zelf echt wel beter weten dan jij of de RKK.   Er staat ook helemaal nergens in de Bijbel dat alles in en mbt een derde tempel exact gelijk zal zijn aan de eerste.  Maar ik denk dat Yaakov Hayman het echt wel beter weet.

Ongetwijfeld. Maar dat is de kwestie ook niet. De kwestie is of daar nu een synagoge of een tempel wordt gebouwd en hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het is dat het een tempel is, niet of de joden het wel of niet beter zouden weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Je ziet de klaagmuur toch? Of zie ik verkeerd? Heel dat complex is een restant van de tempel. De tempel werd eerst vernietigd door Babyloniërs en dan de tweede tempel door de Romeinen. Volgens de voorspellingen komt de verlosser pas terug als de derde tempel gebouwd is. 

Bijbels gezien kan er geen klaagmuur staan behalve de muren van fort antonius

Immers jezus zelf profeteerde dat de gehele stad inclusief de tempel geheel vernietigd zou worden en dat geen Enkele steen boven op de andere zou staan

Fort antonius stond buiten de oude stad van david

Al eens de metingen van een romeins fort gezien en daarna het zogonaamde tempelplein al eens gemeten ?

http://www.templemountlocation.com/fortAntonia.html

have already established that Josephus wrote that Fort Antonia was located on the highest hill. There are a few more key questions that when answered will tell us the exact location of Fort Antonia. The best way to understand where the fort was located is to read through Josephus' account.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Je ziet de klaagmuur toch? Of zie ik verkeerd? Heel dat complex is een restant van de tempel. De tempel werd eerst vernietigd door Babyloniërs en dan de tweede tempel door de Romeinen. Volgens de voorspellingen komt de verlosser pas terug als de derde tempel gebouwd is. 

Volgens de moslims is Mohammed daar naar de hemel opgeheven om belangrijke islamitische instructies te ontvangen.

Ik zou het gewoon volledig innemen. Een moskee op de tempelberg is een belediging en heiligschennis. De islam is geen religie maar een doodscultus. De wereld zou er wijs aan doen die maffia sekte niet meer als religie te erkennen.

Ben het met je eens, alleen verwacht ik dit niet van mensenhanden. 

Na de Wederkomst zal er geen islam meer zijn.  Maar tot die tijd leven we nog in de periode waarin alle mensen, ook radicale moslims, nog zelf tot bekering mogen kunnen komen.  Daarom gaan ze nu zo tekeer. De tegenstrever (die zegt "God heeft geen Zoon") weet dat ie nog maar heel weinig tijd heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De voorbereidingen voor de derde tempel bereikten op 19 december (dezelfde dag als de opening van de "synagoge") een nieuwe mijlpaal: 

https://www.breakingisraelnews.com/99692/double-wonder-hanukkah-miracle-recreated-temple-incense-burned-first-time-2000-years-watch/#/

Citaat

 

This Temple reenactment was marked by a special event: for the first time ever, the Kohanim recreated the burning of the incense on the small golden altar as it was performed in the Temple.

He shall put the incense on the fire before Hashem, so that the cloud from the incense screens the cover that is over [the Aron of] the Pact, lest he die. Leviticus 16:13

The incense was prepared with one of the eleven Biblically mandated ingredients missing since it is forbidden to burn the actual incense outside of the Temple. Mordechai Persoff, head of Midrasha L’Ad Hamikdash and one of the organizers of the event, described the fragrance.


Read more at https://www.breakingisraelnews.com/99692/double-wonder-hanukkah-miracle-recreated-temple-incense-burned-first-time-2000-years-watch/#WSl8ZJd3LLXXFqDC.99

 

Korte Nederlandse samenvatting: voor het eerst sinds 2000 jaar heeft men het reukwerk dat men vroeger op het gouden altaar  in de tempel brandde, nagemaakt en gebrand. Een van de 11 ingredienten ontbrak, omdat het verboden is het reukwerk buiten de tempel te branden.

Het artikel haalt o.a. Ezechiël 20 aan:  41 Ik zal een welgevallen aan ulieden nemen om den liefelijken reuk, wanneer Ik u van de volken uitvoeren, en u vergaderen zal uit de landen, in dewelke gij zult verstrooid zijn, en Ik zal in u geheiligd worden voor de ogen der heidenen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dolce Vita:

Lees maar eens  goed terug. Jij zocht er zelf een toevluchtsoord in,

In de ark inderdaad. De ark waar jij op doelt betreft een grote kast met daarin de Thora. Deze is ter herinnering/substituut van de ark van het verbond en staat in elke synagoge.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In de ark inderdaad. De ark waar jij op doelt betreft een grote kast met daarin de Thora. Deze is ter herinnering/substituut van de ark van het verbond en staat in elke synagoge.

Ook en vooral in de tempel dus. http://www.eindtijdinbeeld.nl/EiB-Bibliotheek/Boeken/De ark des verbonds.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2017 om 19:52 zei Kaasjeskruid:

Sowieso haat tegen wie dan ook lijkt mij geen goede zaak. Ik bevind mij in een soort van spagaat in deze: enerzijds gun ik ze van harte hun land, anderzijds kunnen ze beter niet aan die tempel beginnen.

Die spagaat herken ik wel. Persoonlijk ervaar ik geen spagaat maar meer  steeds meer en steeds diepere vreugde (voor alle duidelijkheid, ik lig zelf op het moment met pijnstillers op bed, kan ondanks de pijnstillers niet zitten en niet staan, alleen maar lopen en liggen). Ondanks alle leed en ellende. Of beter gezegd, dwars door alle ellende in de wereld heen. En ook ondanks eigen moeilijkheden (niemands leven gaat alleen maar over rozen, zeker ook het mijne niet). Het voelt voor mij zo aan dat God dichterbij is dan ooit en Zijn Plan met Israël zeer actief aan het oppakken is,  Ik denk niet dat de joden en de mensheid hier ultimo een keus in hebben. God doet wat God heeft voorzegd.  En er is voorzegd hoe het zou gaan. Wat God voorzegt en doet, voltrekt, vervult, is goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Ongetwijfeld. Maar dat is de kwestie ook niet. De kwestie is of daar nu een synagoge of een tempel wordt gebouwd en hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk het is dat het een tempel is, niet of de joden het wel of niet beter zouden weten.

“De joden” is geen entiteit die iets kan weten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Flash Gordon:

“De joden” is geen entiteit die iets kan weten. 

Ik ben het met je eens dat dat julllie visie is. Daarop heb ik een andere visie en het joodse volk Israël ook.  Geen enkel ander volk dat over de hele wereld verspreid werd, heeft zijn oorspronkelijke kennis en geloof behouden. De joden echter wel.  En dat dit zou gebeuren staat dus in de Bijbel beschreven. Het is door God via de profeten voorzegd.    Dat laat onverlet dat men van mening kan zijn dat de derde tempel niet op de Tempelberg heeft gestaan of dat de huidige Tempelberg de Tempelberg niet is. Dan zouden niet alleen de meeste joodse geleerden het helemaal verkeerd hebben maar heeft ook de Paus de verkeerde klaagmuur bezocht. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik ben het met je eens dat dat julllie visie is. Daarop heb ik een andere visie en het joodse volk Israël ook.  Geen enkel ander volk dat over de hele wereld verspreid werd, heeft zijn oorspronkelijke kennis en geloof behouden. De joden echter wel.  En dat dit zou gebeuren staat dus in de Bijbel beschreven. Het is door God via de profeten voorzegd.    Dat laat onverlet dat men van mening kan zijn dat de derde tempel niet op de Tempelberg heeft gestaan of dat de huidige Tempelberg de Tempelberg niet is. Dan zouden niet alleen de joden het helemaal verkeerd hebben maar heeft ook de paus de verkeerde klaagmuur bezocht. :+

Het is geen visie, maar een feit :), er bestaat geen collectief “de joden” dat iets weet. Net zomin als “de Nederlanders”, “de vrouwen” of “de veganisten” iets weet. 

Dat heeft met geloof niets te maken, hooguit met taalvaardigheid :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Thinkfree:

Bijbels gezien kan er geen klaagmuur staan behalve de muren van fort antonius

Immers jezus zelf profeteerde dat de gehele stad inclusief de tempel geheel vernietigd zou worden en dat geen Enkele steen boven op de andere zou staan

Fort antonius stond buiten de oude stad van david

Al eens de metingen van een romeins fort gezien en daarna het zogonaamde tempelplein al eens gemeten ?

http://www.templemountlocation.com/fortAntonia.html

have already established that Josephus wrote that Fort Antonia was located on the highest hill. There are a few more key questions that when answered will tell us the exact location of Fort Antonia. The best way to understand where the fort was located is to read through Josephus' account.

 

Christus voorzegde eveneens door de profeten dat Hij Israël weer uit de gehele wereld terug zou brengen naar Israël waar zij God opnieuw zullen aanbidden. Dat de antichrist tijdelijk bezit zal nemen van die tempel doet in mijn optiek niets af aan het gegeven dat het God Zelf is die hen uit de wijde wereld terugbracht en brengt naar Israël en hen de erdedienst opnieuw doet instellen. 

36 minuten geleden zei Flash Gordon:

Het is geen visie, maar een feit :), er bestaat geen collectief “de joden” dat iets weet. Net zomin als “de Nederlanders”, “de vrouwen” of “de veganisten” iets weet. 

Dat heeft met geloof niets te maken, hooguit met taalvaardigheid :)

Nee hoor, dat is een visie. De feiten wijzen anders uit, en dit in het gelijk van de Bijbel en met name wat God door de profeten heeft voorzegd. Er is wel degelijk een collectief "de joden" die hun oorspronkelijke kennis en geloof hebben behouden.  Dat er binnen dat volk mensen zijn met een andere visie, doet hier niets aan af. De wereld vecht wel hard tegen dit feit en gaat teker tegen Israël. Sommige mensen denken zelfs dat een deel van de kerk de plaats van Israël wil innemen. Dat noemt men de vervangingsleer.  De leer van de Jehova's Getuigen is waarschijnlijk de meest letterlijke vervangingsleer. Maar ook sommige andere denominaties hangen de leer aan dat de kerk van Christus de rol van Israël in Gods Heilsplan heeft overgenomen.  

http://janvanbarneveld.nl/artikelen/geestelijk/69-de-vervangingsleer

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid