Spring naar bijdragen

't Stamcafé; we praten over van alles!


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 1,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de eerste week van advent.  En het is weer gezellig.  

moderatie: Dit topic heet 't Stamcafé; we praten over van alles! Wat dat betreft kunnen we hier misschien wel groots gaan wroeten in allerlei complotverhalen en ons wentelen in de modder die

Een café hier, gezellig!! En wat een ontspannen gesprekken, daar geniet ik weer eens van. Ik heb de wijn maar mee genomen, al zal hier ook wel een voorraadje zijn. Ik wilde ook kroketten bakken, maar

38 minuten geleden zei Willempie:

Twintig van de tweehonderddertig! Wat zijn we toch een geweldig volk, niet?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2225550/nederland-neemt-20-migranten-lifeline-op

Behalve Nederland hebben ook België, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Portugal en Malta zelf toegezegd opvarenden op te vangen, zei de Maltese premier Joseph Muscat eerder. Het zal een kwestie zijn van verdelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Behalve Nederland hebben ook België, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Portugal en Malta zelf toegezegd opvarenden op te vangen, zei de Maltese premier Joseph Muscat eerder. Het zal een kwestie zijn van verdelen.

Ja. Maar het is blijkbaar nog steeds niet genoeg. Wat mij zo stoort is dat wij Nederlanders altijd naar anderen wijzen terwijl wij eigenlijk niet aan onze vermeende standaarden voldoen. Waarom niet veertig? Of gewoon het resterende aantal? Wat is daar nu helemaal het probleem mee? Het gaat hier niet on duizenden mensen maar om een heel klein aantal. Ik snap dit gewoon niet. En ik heb sterk de indruk dat de gemiddelde Nederlander de politieke beslissingen van onze regering al lang niet meer snapt. Misschien omdat de beslissingen niet langer in Nederland worden genomen maar in Brussel?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Ja. Maar het is blijkbaar nog steeds niet genoeg. Wat mij zo stoort is dat wij Nederlanders altijd naar anderen wijzen terwijl wij eigenlijk niet aan onze vermeende standaarden voldoen. Waarom niet veertig? Of gewoon het resterende aantal? Wat is daar nu helemaal het probleem mee? Het gaat hier niet on duizenden mensen maar om een heel klein aantal. Ik snap dit gewoon niet. En ik heb sterk de indruk dat de gemiddelde Nederlander de politieke beslissingen van onze regering al lang niet meer snapt. Misschien omdat de beslissingen niet langer in Nederland worden genomen maar in Brussel?

Ik snap die beslissingen over het algemeen vrij goed.
Als er vanavond 2o vreemdelingen voor jouw deur staan en vragen of ze bij jou mogen wonen, laat je ze dus gewoon binnen.

Nee dat doet je dus niet. En waarom niet ?
Nou om exact dezelfde reden moeten wij niet heel die boot binnen halen.

 

En we weten nog steeds niet waarom je HJW er van beschuldigt een link te leggen met Hitler, terwijl je zelf degene was die de link legde?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik snap die beslissingen over het algemeen vrij goed.
Als er vanavond 2o vreemdelingen voor jouw deur staan en vragen of ze bij jou mogen wonen, laat je ze dus gewoon binnen.

Nee dat doet je dus niet. En waarom niet ?
Nou om exact dezelfde reden moeten wij niet heel die boot binnen halen.

Nee, zo werkt dat bij jou thuis waarschijnlijk en om die reden wil jij die boot met vluchtelingen (die jij dus als vreemdelingen beschouwt) niet binnenhalen. Mochten er vanavond 20 vluchtelingen voor mijn deur staan, dan hoop ik genoeg koffie in huis te hebben. Kunnen ze wel gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik snap die beslissingen over het algemeen vrij goed.
Als er vanavond 2o vreemdelingen voor jouw deur staan en vragen of ze bij jou mogen wonen, laat je ze dus gewoon binnen.

Nee dat doet je dus niet. En waarom niet ?
Nou om exact dezelfde reden moeten wij niet heel die boot binnen halen.

Nee, zo werkt dat bij jou thuis waarschijnlijk en om die reden wil jij die boot met vluchtelingen (die jij dus als vreemdelingen beschouwt) niet binnenhalen. Mochten er vanavond 20 vluchtelingen voor mijn deur staan, dan hoop ik genoeg koffie in huis te hebben. Kunnen ze wel gebruiken.

Ja, zo werkt dat bij mij thuis. Als er 20 man staan die vragen of ze bij mij mogen wonen, komen ze er niet in. Waar ze ook vandaan komen, als ik ze geen van allen ken maakt dat niet uit. En ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken: als er vandaag een volkomen vreemde bij jou naar binnen loopt en zegt "I live here, give me food and a bed" dat het dan slechts een paar minuten voordat 'ie weer op straat staat.
Ik heb het dus niet over een bakje koffie, maar over wonen.
De mensen in die boten steken nl. niet over met de bedoeling om in Italië een te gaan proeven of de capuccino daar nu echt zo lekker is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken: als er vandaag een volkomen vreemde bij jou naar binnen loopt en zegt "I live here, give me food and a bed" dat het dan slechts een paar minuten voordat 'ie weer op straat staat.

Uit de context rukken van zaken is in mijn optiek een zwaktebod. Die vluchtelingen op die boot heb ik dat niet horen zeggen. Eerst van vluchtelingen vreemdelingen maken en nu van vluchtelingen inbrekers. Wel eens rondgekeken op een vluchtelingenkamp? Tenhemelschreiend hoe we dat als volwassen morele mensen weten vorm te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Uit de context rukken van zaken is in mijn optiek een zwaktebod.

Mee eens. Had dan ook 'wonen'  niet omgedraaid naar 'bakje koffie drinken'.
De mensen op de boot gaan naar Italie om  daar te wonen. Moeten ze dat er nog bij zeggen ?
opvangkampen zijn vaak heel erg. Daar moeten we onszelf de schuld niet van geven, maar de mensenhandelaren en de overheden in de landen waar ze vandaan komen.
Als ik dan toch 20 mensen tegelijk zou willen opvangen, zou het wel erg raar zijn als ik mezelf er de schuld van zou geven dat er zo weinig plek is in de slaapkamers. Dat is toch wat jij nu doet met de opvangkampen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Uit de context rukken van zaken is in mijn optiek een zwaktebod. Die vluchtelingen op die boot heb ik dat niet horen zeggen. Eerst van vluchtelingen vreemdelingen maken en nu van vluchtelingen inbrekers. Wel eens rondgekeken op een vluchtelingenkamp? Tenhemelschreiend hoe we dat als volwassen morele mensen weten vorm te geven.

Zo’n kamp is afschuwelijk. Ik heb boeken gelezen over de kampen en over (met name jonge mannen) die de reis van West-Afrika naar Libië maken om daar de oversteek te wagen.

Dat daar iets moet gebeuren is volstrekt helder.

Aan de andere kant is er een grens aan wat je in je eigen huis/land kunt doen.

Als er elke dag 20 nieuwe mensen op jouw stoep staan, hoe aardig en vriendelijk zo ook kunnen zijn, dan nog zijn je mogelijkheden op een gegeven moment op.

Wel is het schrijnend hoe weinig Nederland doet. Alhoewel het stond nog meer is dan de Oost-Europeanen. 

Als je het echt wil oplossen, moet je het bij de wortel aanpakken. Nu zijn we vooral met symptoombestrijding bezig.

19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Uit de context rukken van zaken is in mijn optiek een zwaktebod.

Blijft wel de vraag staan of jij 20 vluchtelingen permanent in je huis op zou nemen en voor ze zou zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Dat beloof ik:

opvangkampen zijn vaak heel erg. Daar moeten we onszelf de schuld niet van geven, maar de mensenhandelaren en de overheden in de landen waar ze vandaan komen.

 

27 minuten geleden zei HJW:

Zo’n kamp is afschuwelijk. Ik heb boeken gelezen over de kampen en over (met name jonge mannen) die de reis van West-Afrika naar Libië maken om daar de oversteek te wagen.

Dat daar iets moet gebeuren is volstrekt helder.

Aan de andere kant is er een grens aan wat je in je eigen huis/land kunt doen.

Als er elke dag 20 nieuwe mensen op jouw stoep staan, hoe aardig en vriendelijk zo ook kunnen zijn, dan nog zijn je mogelijkheden op een gegeven moment op.

Wel is het schrijnend hoe weinig Nederland doet. Alhoewel het stond nog meer is dan de Oost-Europeanen. 

Als je het echt wil oplossen, moet je het bij de wortel aanpakken. Nu zijn we vooral met symptoombestrijding bezig.

Ik heb een aantal maanden gewerkt op het COA te Apeldoorn. Mijn taak was daar om gesprekken te voeren met mensen die net aangekomen waren om de ernst van de problematiek in kaart te brengen en aan de hand daarvan te bepalen of ze legaal of illegaal verblijven. Gesprekken met handen en voeten vaak. Zoals het zaak is dat jullie niet alle asielzoekers over 1 kam scheren, zo heb ik dat daar ook niet mogen doen. Er wordt inderdaad heel wat afgelogen, maar ik heb ook veel vreselijke verhalen moeten aanhoren. Net zo tenhemelschreiend. En ik ben die grens vooralsnog niet tegengekomen aan wat we kunnen doen. Praatjes over meer kun je niet doen en grenzen die gesteld moeten worden zijn vaak ter bedekking van de eigen gemoedsrust om de hand zodoende veilig te kunnen bergen in eigen boezem. Als mijn huis zo groot was als Nederland, dan haal ik zowel de vluchtelingen als de koffie uit Eritrea. Schepen vol met vluchtelingen en koffie!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zoals het zaak is dat jullie niet alle asielzoekers over 1 kam scheren, zo heb ik dat daar ook niet mogen doen. Er wordt inderdaad heel wat afgelogen, maar ik heb ook veel vreselijke verhalen moeten aanhoren. Net zo tenhemelschreiend.

Het zijn vaak verschrikkelijke verhalen. En ook al zit er kaf tussen het koren, dan nog moeten we mensen opvangen.

Maar er zit een grens aan de capaciteit. En daar ga je op een gegeven moment tegen aan lopen. Vandaar de vraag aan jou: zou jij in jouw huis 20 vluchtelingen permanent opvangen en voor ze zorgen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW:

Maar er zit een grens aan de capaciteit. En daar ga je op een gegeven moment tegen aan lopen. Vandaar de vraag aan jou: zou jij in jouw huis 20 vluchtelingen permanent opvangen en voor ze zorgen ?

Dat is een stupide vraag want je trekt de zaak volledig uit zijn verband. Als mijn huis zo groot als Nederland was, dan zou ik me de ogen uit de kop schamen als ik ze buiten liet staan. Die twintig mensen voor mijn huis staan niet in vergelijking met de 17000 asielzoekers die bij Nederland per jaar aan komen kloppen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is een stupide vraag want je trekt de zaak volledig uit zijn verband. Als mijn huis zo groot als Nederland was, dan zou ik me de ogen uit de kop schamen als ik ze buiten liet staan.

Nee hoor. Geheel niet uit zijn verband. In dit voorbeeld van 20 is het belachelijk dat we als land niet meer doen. Maar ook als je huis zo groot is als Nederland, zitten er grenzen aan de mogelijkheden.

En de vraag in essentie is wat je doet als er meer komen dan je aan kunt.

Dus een legitieme vraag. Niet zozeer voor de hier genoemde 20, maar wel in zijn algemeenheid.

Wat gaan we doen als er meer komen dan we aan kunnen ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat Nederland zijn hoofd uit zijn ... moet trekken en zich best gaat realiseren dat we in economisch opzicht al lang vol zaten voordat we überhaupt met asielzoekers te maken kregen.

En dat leidt tot welk gewenst asielbeleid in jouw optiek ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Gewoon doorgaan met het beleid dat we voeren tov Nederlanders die geboren werden nadat we al vol zaten. Heel simpel.

Asielbeleid is beleid dat we voeren tov Nederlanders ?

Maar als ik je goed begrijp vind je het huidige asielbeleid dus prima. Helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Begrijpen is niet je sterkste punt.

Uit je woorden is niet op te maken wat je nou wilt zeggen.

Als je nou eens gewoon helder en concreet zou zijn, zonder mistbanken, zou dat enorm helpen.

Dus zou je concreet aan willen of kunnen geven wat je nou precies bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid