Spring naar bijdragen

schepping vs evolutie deel 4633


Aanbevolen berichten

 

44 minuten geleden zei Thinkfree:

Ware wetenschap zeker wel

Mensen die fraude verpakken in wetenschap die doen er niet toe...nee

 Nee, nee, nee. Ik heb duidelijk gevraagd welk wetenschappelijk bewijs jou wél zou doen overtuigen. 

Nu probeer je je geloofwaardigheid te redden, maar je hebt duidelijk aangegeven dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs zou kunnen overtuigen. Dus elke poging van jouw kant om wetenschap te 'gebruiken' om je geloof te bevestigen is bij voorbaat al ongeloofwaardig en een niet integere manier van discussiëren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,9k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Niet elk gesprek hoeft gevoerd te worden. Een discussie is alleen mogelijk wanneer iets van het onderwerp bekend is bij elk van de partijen en een afspraak gemaakt kan worden over de betekenis van beg

Vermeend bewijs dus. Het probleem met de wetenschap zit em niet in de ratio, maar in de emotie. Conformistisch van aard als de mens is, zwicht ze voor de druk van de meerderheid. En de populaire opini

Welke kennis en welke wijsheid is door het christendom vernietigd? Specificeer dit alsjeblieft zodat ik het ook kan volgen. Anders blijft het allemaal zo vaag. 

Posted Images

36 minuten geleden zei Mullog:

Misschien heb je een nieuwe bril nodig? Als je naar de maan kijkt zie je toch echt wel een bol. Daarnaast heeft God alles gemaakt, toch? Is Hij dementerend dat hij niet meer zou weten dat maan, aarde, sterren bollen zijn, terwijl Hij het allemaal zelf geconstrueerd heeft? 

Precies. Denk je dat mensen dat vroeger niet zagen dan? Je laatste zin is nodeloos denigrerend. Hoezo zou de Schepper niet kennen wat Hij geschapen heeft? Of is er bij jou echt sprake van onwil om te begrijpen? Dat is door iemand anders hier al eerder gesuggereerd, tegen mijn haren in, maar ik begin door jouw bovenstaande reactie te twijfelen. Wil je me alsjeblieft geruststellen dat je oprecht naar waarheid zoekt? Anders is het gesprek met jou niets anders dan nutteloze tijdverspilling. En daar heb ik geen zin in.  

26 minuten geleden zei Appie B:

 

 Nee, nee, nee. Ik heb duidelijk gevraagd welk wetenschappelijk bewijs jou wél zou doen overtuigen. 

Nu probeer je je geloofwaardigheid te redden, maar je hebt duidelijk aangegeven dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs zou kunnen overtuigen. Dus elke poging van jouw kant om wetenschap te 'gebruiken' om je geloof te bevestigen is bij voorbaat al ongeloofwaardig en een niet integere manier van discussiëren. 

Wetenschappelijk bewijs overtuigt (bijna) iedereen, gelovigen niet uitgezonderd. We gebruiken de natuurwetenschappen niet om ons geloof te bevestigen maar die wetenschappen hebben tot nu toe nog niets maar dan ook helemaal niets aangedragen om ons geloof ongeloofwaardig te maken. Overigens zegt de Bijbel niets over de ouderdom van de aarde. De Bijbel vertelt ons wel dat er een begin is, hetgeen de wetenschap nog niet zo lang geleden inmiddels ook heeft ontdekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Willempie:

Wetenschappelijk bewijs overtuigt (bijna) iedereen, gelovigen niet uitgezonderd. We gebruiken de natuurwetenschappen niet om ons geloof te bevestigen maar die wetenschappen hebben tot nu toe nog niets maar dan ook helemaal niets aangedragen om ons geloof ongeloofwaardig te maken. Overigens zegt de Bijbel niets over de ouderdom van de aarde. De Bijbel vertelt ons wel dat er een begin is, hetgeen de wetenschap nog niet zo lang geleden inmiddels ook heeft ontdekt.

Dat zal misschien voor jou en mij gelden. Niet voor Thinkfree, sjako en Kaasjeskruid klaarblijkelijk. Voor hun heeft wetenschap geen enkele invloed op hun geloof, en dat is hun goed recht. Maar laten ze (Thinkfree en sjako) dan niet hypocriet wetenschap gebruiken om hun geloof te bevestigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Appie B:

Dat zal misschien voor jou en mij gelden. Niet voor Thinkfree, sjako en Kaasjeskruid klaarblijkelijk. Voor hun heeft wetenschap geen enkele invloed op hun geloof, en dat is hun goed recht. Maar laten ze (Thinkfree en sjako) dan niet hypocriet wetenschap gebruiken om hun geloof te bevestigen. 

Waarom mag jij wetenschappelijke gegevens wel gebruiken en een ander niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Appie B:

 

 Nee, nee, nee. Ik heb duidelijk gevraagd welk wetenschappelijk bewijs jou wél zou doen overtuigen. 

Nu probeer je je geloofwaardigheid te redden, maar je hebt duidelijk aangegeven dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs zou kunnen overtuigen. Dus elke poging van jouw kant om wetenschap te 'gebruiken' om je geloof te bevestigen is bij voorbaat al ongeloofwaardig en een niet integere manier van discussiëren. 

Je liep constant met het woord hypothetisch te roepen tot voor kort .. omdat jezelf niet eens doorhad hoe dwaas je vraag is

Ik moest het je uitleggen, kortom je beseft niet eens wat je vraagt aan een ander.

Wetenschappelijk bewijs bevestigd mijn geloof keer op keer.

 

40 minuten geleden zei Appie B:

Dat zal misschien voor jou en mij gelden. Niet voor Thinkfree, sjako en Kaasjeskruid klaarblijkelijk. Voor hun heeft wetenschap geen enkele invloed op hun geloof, en dat is hun goed recht. Maar laten ze (Thinkfree en sjako) dan niet hypocriet wetenschap gebruiken om hun geloof te bevestigen. 

Wetenschap heeft zeker invloed op mij geloof, waarom ga jij dat voor mij beslissen

Ik denk dat het andersom is dat wat er ook naar boven komt jullie blijven de feiten ontkennen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Mullog:

Als dit zo is, waarom wordt er dan zo gestuiterd over wetenschap en de bijbel? Dat vraag ik mij dan af. De felheid waarmee gereageerd wordt suggereert dat het voor een aantal gelovige christenen heel veel belang heeft.   

Nee hoor, maar een gelovige christen laat zich door orthodoxe religieuze atheisten die de wetenschap misbruiken om hun geloof mee te maskeren, gewoon geen oor aannnaaien.  :E   

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Thinkfree:
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

In de Bijbel kunt je ook teksten vinden over „het uiteinde der aarde” (Ps 46:9), de „einden der aarde” (Ps 22:27), „de vier uiteinden der aarde” (Jes 11:12), „de vier hoeken van de aarde” en „de vier winden van de aarde” (Opb 7:1).

Aardig gekopieerd vanuit mijn stuk heb je de rest zeker ook gelezen ?

Dit stukje tekst van mij was een antwoord op Sjako. Probleem is dat je in de Bijbel teksten kunt vinden die zowel het één (aarde is rond) als teksten die het ander (ze is plat) ondersteunen.
Ik heb mijn antwoord niet gekopieerd vanuit een stuk van jou dus de rest van wat je schreef ken ik ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Mullog:

Want als je dat niet doet dan kun je alles los en vast interpreteren zoals dat Job 41:11 een raketmotor beschrijft.

Is dat niet Lukas 24:51  en Handelingen 1:9 ?

Er staat zelfs beschreven dat het een SpaceX raket was in Lukas 1:11,

Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren.

m.a.w: het terugkeren gebeurt op dezelfde wijze als het heengaan, dat kan alleen met een SpaceX raket.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Is dat niet Lukas 24:51  en Handelingen 1:9 ?

Er staat zelfs beschreven dat het een SpaceX raket was in Lukas 1:11,

Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren.

m.a.w: het terugkeren gebeurt op dezelfde wijze als het heengaan, dat kan alleen met een SpaceX raket.

Leuk stukje verdraaien weer.. en uit context getrokken _:)_ gefeliciteerd kampioen verdraaien.

hem

ik hoop niet dat je ooit nog iemand het gebrek aan begrijpend lezen gaat verwijten 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

En Petrus 3 vers 7  (Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen) vergelijken met de Wet van Behoud van Energie is in jouw ogen wel ok @Thinkfree.

Kun je uitleggen wat het verschil is ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En Petrus 3 vers 7  (Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen) vergelijken met de Wet van Behoud van Energie is in jouw ogen wel ok @Thinkfree.

Kun je uitleggen wat het verschil is ?

Https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie

Kun je mij uitleggen wat energie is ?

Alles bestaat uit energie namelijk

Wet van behoud:  Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei MysticNetherlands:

Vervolgens? Ik denk dat de meeste atheisten stap 2 over slaan. En homo's? Voor christelijke homo's kan stap 2 spelen, maar 3 niet. Voor atheïstische homo's weer andersom.

Nee hoor, alle drie de stappen gelden voor het traject dat de duivel met de mensheid tracht te gaan.  Geen enkel mens ligt Schriftuurlijk gezien gelovig in de wieg.

Je haalt de Heilige Geest en de Satan door elkaar. De Heilige Geest overtuigt van zonde, tot bekering en behoud van de mens in Jezus Christus. De duivel klaagt aan, tot deprimering en deprivering van de mens.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Thinkfree:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

En Petrus 3 vers 7  (Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, en worden ten vure bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der goddeloze mensen) vergelijken met de Wet van Behoud van Energie is in jouw ogen wel ok @Thinkfree.

Kun je uitleggen wat het verschil is ?

Https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie

Kun je mij uitleggen wat energie is ?

Alles bestaat uit energie namelijk

Wet van behoud:  Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd

De vraag was wat het verschil is

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Willempie:

We gebruiken de natuurwetenschappen niet om ons geloof te bevestigen maar die wetenschappen hebben tot nu toe nog niets maar dan ook helemaal niets aangedragen om ons geloof ongeloofwaardig te maken.

De realiteit laat echter iets anders zien. Er zijn immers een flink aantal gelovigen die van hun geloof zijn gestapt vanwege het niet kunnen rijmen van de erfzonde met de evolutietheorie. Dat valt niet te ontkennen, het is de realiteit. Andere gelovigen (de meerderheid) kunnen deze twee combineren in hun geloofsleven en nog een derde groep ontkent simpelweg de ET omdat dit conflicteert met hun Bijbelse wereldbeeld. De laatste categorie zie je in ecolutie-topics veelvuldig aanwezig om hun onvrede (en gebrek aan kennis) te uiten. Pappenheimers zijn inmiddels bekend.

15 uur geleden zei Willempie:

De Bijbel vertelt ons wel dat er een begin is, hetgeen de wetenschap nog niet zo lang geleden inmiddels ook heeft ontdekt.

Misschien de Bijbel maar peer-reviewen dan? Vreemd dat dat nog niet gebeurd is, gezien al die wetenschappelijke kennis die er al lang is staat. Enig idee waarom?

Je doet je dommer voor dan je werkelijk bent Willempie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom mag jij wetenschappelijke gegevens wel gebruiken en een ander niet?

Iedereen mag wetenschappelijke gegevens gebruiken, dat is het punt ook niet. Het gaat om zuiver en integer redeneren. Als je loopt te schermen met wetenschappelijke feiten die het geloof zouden bevestigen, maar je accepteert het niet als wetenschap het tegenovergestelde zou doen, dan ben je hypocriet en niet zuiver aan het rederenen. Nou is iedereen vrij om hypocriet te zijn in zijn/haar denkwijze, maar dan ben ík zo vrij om die hypocrisie te benoemen. En als er mensen zijn die niet zuiver en integer willen discussiëren, dan heb ik daar geen interesse in. Die mensen zijn niet geloofwaardig en die neem ik dan ook niet serieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Appie B:

Iedereen mag wetenschappelijke gegevens gebruiken, dat is het punt ook niet. Het gaat om zuiver en integer redeneren. Als je loopt te schermen met wetenschappelijke feiten die het geloof zouden bevestigen, maar je accepteert het niet als wetenschap het tegenovergestelde zou doen, dan ben je hypocriet en niet zuiver aan het rederenen. Nou is iedereen vrij om hypocriet te zijn in zijn/haar denkwijze, maar dan ben ík zo vrij om die hypocrisie te benoemen. En als er mensen zijn die niet zuiver en integer willen discussiëren, dan heb ik daar geen interesse in. Die mensen zijn niet geloofwaardig en die neem ik dan ook niet serieus.

Maar wat je als zou blijken dat je (achteraf bezien) toch de meeste forumtijd hebt gestoken in het geven van een weerwoord aan mensen die naar jouw gevoel niet zuiver en integer willen discussiëren, en je die mensen kennelijk dus serieuzer hebt genomen dan je dacht? Zou daar dan niet ook iets dubbels inzitten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Willempie:

Je laatste zin is nodeloos denigrerend.

Zo is hij niet bedoeld. Het is meer dat ik wilde aangeven dat de redenatie van sommige in dit topic rare redenaties er op na houden die, als je ze doortrekt, tot vreemde conclusies kunnen leiden. Er moet iets met God mis zijn als hij niet meer weet dat hij bollen gemaakt heeft, dat probeer ik te zeggen.

15 uur geleden zei sjako:

Ik heb dat al eens beantwoord, maar zal ze voor je opzoeken. Zal het op een rijtje zetten. 

Een linkje daar naartoe is voldoende hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Thinkfree:

Je liep constant met het woord hypothetisch te roepen tot voor kort .. omdat jezelf niet eens doorhad hoe dwaas je vraag is

Ik moest het je uitleggen, kortom je beseft niet eens wat je vraagt aan een ander.

Wetenschappelijk bewijs bevestigd mijn geloof keer op keer.

 

Wetenschap heeft zeker invloed op mij geloof, waarom ga jij dat voor mij beslissen

Ik denk dat het andersom is dat wat er ook naar boven komt jullie blijven de feiten ontkennen. 

Ik heb welgeteld 1 keer het woord hypothetisch gebruikt met betrekking tot mijn vraag voordat jij moeilijk ging doen over het woord hypothetisch (waarvan je blijkbaar nogal moeite hebt om te begrijpen wat het betekent in die context) En ik gebruikte het niet eens in de vraag zelf. Daarvoor heb ik vele malen gevraagd: "Welk wetenschappelijk bewijs zou jou doen overtuigen dat de mensheid ouder is dan 15.000 jaar?" En het enige wat ik kreeg waren ontwijkingen om de vraag maar niet te beantwoorden. Totdat je zei dat je je aansloot bij het antwoord van Kaasjeskruid: 

Citaat

Wetenschap levert een aantal gegevens die geïnterpreteerd worden. Meer niet. Er bestaat geen wetenschappelijk bewijs dat mij zou kunnen overtuigen van een schepping die ouder is dan 15.000 jaar. 

Dat is duidelijke taal.

15 uur geleden zei Thinkfree:

Wetenschap heeft zeker invloed op mij geloof, waarom ga jij dat voor mij beslissen

Alleen op hypocriete wijze, als het jou uitkomt. Maar mocht wetenschap het tegendeel beweren, dan heeft het geen enkele waarde voor jou. Dat is een oneerlijke, onlogische en niet integere manier van redeneren. Tegenover jezelf en tegenover anderen waarmee je discussieert. Daar heb ik verder geen boodschap aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hendrik-NG:

Maar wat je als zou blijken dat je (achteraf bezien) toch de meeste forumtijd hebt gestoken in het geven van een weerwoord aan mensen die naar jouw gevoel niet zuiver en integer willen discussiëren, en je die mensen kennelijk dus serieuzer hebt genomen dan je dacht? Zou daar dan niet ook iets dubbels inzitten?

Bij mij speelt een rol dat ik misschien met één zin of één woord die mensen dan misschien toch even aan het denken heb gezet. En mocht dat niet het geval zijn dan vind ik het ook gewoon leuk om erover te discussieren, op welk niveau dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hendrik-NG:

Maar wat je als zou blijken dat je (achteraf bezien) toch de meeste forumtijd hebt gestoken in het geven van een weerwoord aan mensen die naar jouw gevoel niet zuiver en integer willen discussiëren, en je die mensen kennelijk dus serieuzer hebt genomen dan je dacht? Zou daar dan niet ook iets dubbels inzitten?

Er is maar één manier om daarachter te komen; en dat is door de discussie aan te gaan en te foute redeneringen te herkennen en te benoemen. Daarom ga ik verder ook niet meer in discussie met een aantal van de aanwezige forumleden. Zij hechten m.i. geen waarde aan goed en juist rederenen of zijn niet op zoek om ware dingen te geloven, maar geloven liever iets om dat ze dat graag willen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dolce Vita:

Nee hoor, alle drie de stappen gelden voor het traject dat de duivel met de mensheid tracht te gaan.  Geen enkel mens ligt Schriftuurlijk gezien gelovig in de wieg.

Je haalt de Heilige Geest en de Satan door elkaar. De Heilige Geest overtuigt van zonde, tot bekering en behoud van de mens in Jezus Christus. De duivel klaagt aan, tot deprimering en deprivering van de mens.

 

Wat een beschuldiging weer zeg.... En nog wel van de ergste soort.... ik wou dat ik het enige Qi Gong UFO Alien Christelijke Zoete Leven Geloof had :( Kon ik ook zo mensen erop wijzen hoe ze precies zondigen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hitchens:

De realiteit laat echter iets anders zien. Er zijn immers een flink aantal gelovigen die van hun geloof zijn gestapt vanwege het niet kunnen rijmen van de erfzonde met de evolutietheorie. Dat valt niet te ontkennen, het is de realiteit. 

Bron?    Wie heeft dat  exact in welk onderzoek wetnschappelijk onderzocht, en wat waren de onderzoeksvragen en de resultaten? 

Dit lijkt me namelijk helemaal geen "feit" en "niet te ontkennen". Het is wellicht jouw reden dat je van jouw "geloof bent afgestapt", en dan was je geloof al een uitsluitend mentale aangelegenheid, en dus oppervlakkig.  Zoiets als " ik geloof dat het straks gaat regenen".   Je kunt dan naar mijn mening niet echt zeggen dat iemand van zijn geloof is afgestapt, maar eerder dat iemand zijn ongeloof cq onbekeerde zijnstoestand is gaan onderkennen cq erkennen.   En hoe meet je of iemand niet meer gelooft? Veel vroegere kerkverlaters zijn van binnen altijd blijven geloven hoor.

Citaat

Andere gelovigen (de meerderheid) kunnen deze twee combineren in hun geloofsleven en nog een derde groep ontkent simpelweg de ET omdat dit conflicteert met hun Bijbelse wereldbeeld. De laatste categorie zie je in ecolutie-topics veelvuldig aanwezig om hun onvrede (en gebrek aan kennis) te uiten. Pappenheimers zijn inmiddels bekend.

Een gelovige heeft geen hechting aan de evolutietheorie en het evolutiegeloof, omdat hij weet en beseft dat de gehele schepping in zonde is gevallen. 

Citaat

Misschien de Bijbel maar peer-reviewen dan? Vreemd dat dat nog niet gebeurd is, gezien al die wetenschappelijke kennis die er al lang is staat. Enig idee waarom?

Je kunt doen en laten wat je zelf wilt Hitchens. Maar als je werkelijk tot God wilt naderen, ben jij degene die ge-peer-reviewed moet willen worden. Daar ontvang je dan de Heilige Geest voor, die je van zonde zal overtuigen en je tot Christus zal leiden.  En tot die tijd kun je niets peer-reviewen, want ben je simpelweg geen peer.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid