Spring naar bijdragen

Gods voorzienigheid is willekeur?


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Doet een kind in een kinderpornoring vast goed om te horen! Misschien als tegeltje boven zijn cel hangen! Goed idee Anna!

 

Het staat je geheel vrij bij dat "kind in de kinderpornering" te blijven zitten als je  zo gek daarop bent. Mocht dat toch niet zo zijn: de weg daaruit is u gewezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 629
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zie dat niet helemaal het zelfde als onze schelden. Wij schieten echt uit onze slof, maar Hij zegt raak wie ze zijn. Ik heb er moeite mee Jezus van schelden te betichten. Daar is Hij me te veel God

Ik denk dat het één van de grootste vraagtekens is omtrent God. Afhankelijk welke definitie je hanteert van God. Grijpt Hij of Zij actief in? Deelt Hij gunsten en straffen uit? Ik kreeg laatst in chri

Er staat nog meer over deze kwestie in de Bijbel: En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. (1Joh.5:14)

Zojuist zei MysticNetherlands:

Doet een kind in een kinderpornoring vast goed om te horen! Misschien als tegeltje boven zijn cel hangen! Goed idee Anna!

 

Heeft deze user toestemming gegeven persoonsgegevens openbaar te maken? Los van de beroerde en liefdeloze benadering die je kiest zou privacyschending je ooit op een permanente ban zijn komen te staan. Terecht imho.

Waarom doe je dit? Je bent zoveel beter dan dit

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb de documentaire (een andere, maar deze geeft een vrij volledig beeld van de docu die ik bedoelde) gevonden:

 

Nogmaals: ik deel haar visie niet. Zij noemt het kwade goed en dat alles goed is. Een verkeerde gedachte die zij deelt met veel "new agers".  (Wee hem die het kwade goed noemt). Maar wat ze volgens mij bedoelt is dat ze kan inzien hoe het kwade toch ten goede heeft gewerkt in haar leven. Door de ontberingen in het kamp ontdekte ze de kracht van het geestelijk leven, die haar boven alles uittilde, waardoor haar lot voor haar draaglijker werd.

Alice Sommer-Herz vertelt bijvoorbeeld vanaf ongeveer de 11e minuut dat de mensen die het concentratiekamp overleefden, nadien veel vergevingsgezinder waren dan de mensen die niet in het concentratiekamp waren geweest.

De Vader doet alle dingen medewerken ten goede voor hen die Hem liefhebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Flash Gordon:

Stropoppen verbranden en een godwin in één en dan gaan schelden. Onnodig onbeschaafd.

Ik verweer mij slechts tegen onbeschaafdheid.

Ik ken veel verhalen van mensen die zwaar, zwaar geleden hebben in de concentratiekampen. En dan te stellen dat God dat gebruikt ter bekering vind ik ronduit schokkend.

Die gedachte vind ik onnodig onbeschaafd. 

 

25 minuten geleden zei Flash Gordon:

Heeft deze user toestemming gegeven persoonsgegevens openbaar te maken? Los van de beroerde en liefdeloze benadering die je kiest zou privacyschending je ooit op een permanente ban zijn komen te staan. Terecht imho.

Waarom doe je dit? Je bent zoveel beter dan dit

Het komt door de volstrekte ongevoeligheid, liefdeloosheid en mentale hardheid die Dolcevita tentoon spreidt. 

Blijkbaar vind jij haar benadering niet liefdeloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Ik verweer mij slechts tegen onbeschaafdheid.

Ik ken veel verhalen van mensen die zwaar, zwaar geleden hebben in de concentratiekampen. En dan te stellen dat God dat gebruikt ter bekering vind ik ronduit schokkend.

Die gedachte vind ik onnodig onbeschaafd. 

 

Snap ik. Maar ook oog om oog is een teken van beperkte beschaving. Mijn fout als ik je beschaafder hebbingeschat ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nogmaals: ik deel haar visie niet. Zij noemt het kwade goed en dat alles goed is. Een verkeerde gedachte die zij deelt met veel "new agers".  (Wee hem die het kwade goed noemt). Maar wat ze volgens mij bedoelt is dat ze kan inzien hoe het kwade toch ten goede heeft gewerkt in haar leven. Door de ontberingen in het kamp ontdekte ze de kracht van het geestelijk leven, die haar boven alles uittilde, waardoor haar lot voor haar draaglijker werd.

Alice Sommer-Herz vertelt bijvoorbeeld vanaf ongeveer de 11e minuut dat de mensen die het concentratiekamp overleefden, nadien veel vergevingsgezinder waren dan de mensen die niet in het concentratiekamp waren geweest.

Ik heb groot respect voor deze dame. Dat zij daar zo uitgekomen is, is zeer te prijzen.

Maar ik heb ook respect voor de mensen die er anders uit gekomen zijn en hun hele leven gebroken zijn. Om tegen die mensen te stellen dat het gedaan is ter bekering, vind ik ronduit onbeschaafd richting die mensen. En daar zou je je voor moeten schamen.

2 minuten geleden zei Flash Gordon:

Snap ik. Maar ook oog om oog is een teken van beperkte beschaving. Mijn fout als ik je beschaafder hebbingeschat ;)

Ja, ik weet het, ik weet het.

Zou dit dan voor mij zijn om ook de diepste diepten in anderen te respecteren ?

Vanuit boeddhistisch oogpunt zou dat kunnen.

Oog om oog maakt de wereld blind.

Ik heb zo ook mijn rode lappen. Ik kan er zo slecht tegen als met de bijbel in de hand anderen maar rucksichtslos worden neergesabeld. Dat richt schade bij anderen aan.

Ik las wel eens de tekst: vrijheid houdt op waar de rechten van anderen beginnen.

Ook de vrijheid van Dolcevita en Kaasjeskruid houdt ergens op. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

Het staat je geheel vrij bij dat "kind in de kinderpornering" te blijven zitten als je  zo gek daarop bent. Mocht dat toch niet zo zijn: de weg daaruit is u gewezen. 

Ga 

 

1 uur geleden zei Flash Gordon:

Heeft deze user toestemming gegeven persoonsgegevens openbaar te maken? Los van de beroerde en liefdeloze benadering die je kiest zou privacyschending je ooit op een permanente ban zijn komen te staan. Terecht imho.

Waarom doe je dit? Je bent zoveel beter dan dit

--- was haar vorige username, geen idee of dat haar echte naam is. Überhaupt een beetje raar mensen die voortdurend geband worden, dan weer met andere name terugkomen etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW weet je? Jouw boosheid is begrijpelijk vanuit jouw standpunt en interpretatie. Maar boosheid bewerkt geen positieve omvorming in mensen, wel negatieve omvorming bij jezelf. Boosheid is gehechtheid, gebondenheid. Het bindt je. 

1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ga 

 

--- was haar vorige username, geen idee of dat haar echte naam is. Überhaupt een beetje raar mensen die voortdurend geband worden, dan weer met andere name terugkomen etc.

:) waarom laat je dat niet aan de crew over? Wat brengt het jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:
  • Dit is wel het dieptepunt der dieptepunten.
  • Orkanen gericht op bekering ?
  • Auschwitz dan ook maar. 
  • God als briesende leeuw ?
  • Je maakt van God nu inderdaad definitief een karikatuur. 
  • Je bent nu elke menselijkheid wel kwijt.
  • Sektarisch gewauwel, verder kom je niet.

Religie wordt steeds eenvoudiger om te begrijpen, al het kwade in de wereld heeft tot doel ons te bekeren tot het goede. In zekere zin zouden we dan evengoed het kwade kunnen promoten/bekrachtigen, het brengt immers het goede in de mens naar boven. Hoe zeg je, een karikatuur?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de naam verwijderd, die klopte overigens ook niet. Dolce Vita heeft via TR contact met de crew opgenomen en een en ander toegelicht. Ik acht die toelichting voldoende om haar onder deze nieuwe naam door te laten gaan en het aan te zien. @Dolce Vitaik kan je per mail of PM niet bereiken, zou je een mailtje willen sturen naar info at credible.nl of mij een PM willen sturen?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dolce Vita:

Het staat je geheel vrij bij dat "kind in de kinderpornering" te blijven zitten als je  zo gek daarop bent. Mocht dat toch niet zo zijn: de weg daaruit is u gewezen. 

Mijn empathie is cruciaal onderdeel van mijn geloof. Ik sta dagelijks stil bij het leed in de wereld en bid ervoor en doe mijn charitatieve dingen. Stilstaan bij de ergste slachtoffers van t kwaad en samenwerken met hen die tot het uiterste gaan beschermen mij tegen de ik-ben-waardere-christen-dan-jou attitude alsmede tegen de ellende-is-een-door-God-gezonden-middel-ter-bekering attitude alsmede de ellende-is-voor-een-ander attitude. Het staat jou geheel vrij om me iets krankzinnige als gek op in kinderpornoring te blijven zitten verwijten, net zoals t je vrij staat om te exploreren van arrogantie als er wetenschap om de hoek komt kijken en vervolgens door iedereen met je eigen artikelen onderuit gesabeld te worden. Doe wat je wilt. Maar je belerende houding past niet bij de body die je kennis heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flash Gordon:

waarom laat je dat niet aan de crew over? Wat brengt het jou?

Niets ik gebruik gewoon haar vorige username 1 op de 50x thats it. Daar jij de waarheid verdient: waatachijnlijk om haar te laten merken dat de meesten wel door hebben dat ze er weer is. Wellicht flauw. En, omdat je waarheid verdient: geheel onchristelijk van mjj, maar haar arrogantie tijdens t gesprek over boeddhisme en aantoonbaar misplaatste arrogantie tijdens t gesprek over atheïsme en depressie stoort me. Ik zal me proberen van mjjn betere kant te laten zien. Al was t maar voor jou ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Niets is willekeurig, dat is nu net wat die Goddelijke voorzienigheid stelt. Jouw vraag naar die willekeur kan niet bestaan zonder die Goddelijke voorzienigheid, ook het verschil in mening daarover behoort daartoe. Vanuit het menselijke perspectief is het leven een beproeving, net zoals je verlichting kan vinden in een kop koffie. 

Maar als je daarnaast ook stelt (zoals je deed) dat God voor zichzelf verwarring schept, dan moet er sprake zijn van willekeur.

Als er geen sprake is van willekeur, kan hij ook geen verwarring voor zichzelf scheppen toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar als je daarnaast ook stelt (zoals je deed) dat God voor zichzelf verwarring schept, dan moet er sprake zijn van willekeur. Als er geen sprake is van willekeur, kan hij ook geen verwarring voor zichzelf scheppen toch?

Het is geen willekeur om verwarring te stichten, dat lukt heel goed. Jij probeert dat toch ook altijd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Karin-:

Het lijden in de wereld is niet God's keuze, maar de onze.
Wat God jou bied is een huis om in te schuilen.

Het topic ging er nou net om dat hij dat niet doet. In Puerto Rico sterven mensen omdat ze geen huis en eten hebben en omdat het ziekenhuis in diggelen ligt na de orkaan.
God biedt hen een huis om te schuilen ? Was dat maar zo,

37 minuten geleden zei TTC:

Het is geen willekeur om verwarring te stichten, dat lukt heel goed. Jij probeert dat toch ook altijd?

Nee, ik wil helderheid krijgen. Ik wijs daarbij soms op zaken die niet kloppen. Dit is soms verwarrend voor sommige forumleden. Dat is iets anders dan bewust verwarring stichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, ik wil helderheid krijgen. Ik wijs daarbij soms op zaken die niet kloppen. Dit is soms verwarrend voor sommige forumleden. Dat is iets anders dan bewust verwarring stichten.

Neem genoegen met het feit dat je anders geprogrammeerd bent, enkel God kan deze programmatie wijzigen waardoor gezien wordt dat alles al helder is. Maar misschien dat de perceptie anders laat vermoeden, ook dat zit in het spel verweven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is natuurlijk dat als je een zekere betekenis aan lijden wil geven en voorbeelden van mensen geeft die naar die betekenis leefden, je meteen de vraag krijgt: "Maar al die anderen dan?" Of men roept terug dat die anderen dus blijkbaar verkeerd zouden hebben geleefd, of niet bekeerd zouden zijn?
Terwijl je natuurlijk ook iets over de een kan zeggen, zónder meteen iets over de ander te zeggen. Als ik Titus Brandsma als voorbeeld geef over hoe hij in Dachau toch Gods vrede bewaarde en zelfs medelijden met de SS-ers had, dan zeg ik daarmee niets over zijn kampgenoten en bagatelliseer ik niemands lijden.
Ook omdat er meerdere wegen zijn. Denk aan het verhaal van joden die in Auschwitz een rechtbank oprichtten en God voor het gerecht daagden. Ook dat kan een manier zijn om vrede met Hem te sluiten, ook dat is een manier van bidden. De film God On Trial gaat over zo'n rechtszitting en als God dan schuldig wordt verklaard en een doodsbang iemand vraagt wat nu dan te doen, dan krijgt hij als eenvoudig antwoord: "Nu gaan we bidden." Er zijn dus vele wijzen waarop men zelfs in het meest afschuwelijke lijden toch verbonden met God raakt.

De lijdensmystiek klinkt altijd behoorlijk hard en schijnbaar meedogenloos: je kruis opnemen, jezelf verloochenen, dankbaar zijn voor alles wat je overkomt, gehoorzaam zijn aan je spirituaal/pastoor/dominee/geloofsgemeenschap en onverschillig staan tegenover het eigen lijden. De weg van Christus is de weg van het Kruis, die van liefde en mededogen.
Ook de mystieke duiding van de liefde is weinig sentimenteel te noemen, of zelfs op eerste gezicht ook maar aangenaam. Het is jezelf open en kwetsbaar opstellen, alle pijn en gebrokenheid liefhebben, oprecht berouw hebben over je zonden en alles afleggen wat je afhoudt van die liefde, inclusief comfort, gemak en eigen gedachtegangen.
Wie deze weg onbezonnen gaat, kan inderdaad depressief en verbitterd raken, net zoals een beginnende hardloper kapot gaat als hij meteen de marathon wil lopen. Dus laat je je waar mogelijk leiden door een ervaren leraar of mentor, ga je niet over je grenzen heen maar verleg je die wel steeds iets meer en ga je er vanuit dat je niets weet, niets bent en voor alles van God alleen afhankelijk bent.

Mystiek of bevinding is een harde weg, óók in mystieke stromingen binnen andere levensbeschouwingen, simpelweg omdat het leven zelf hard en compromisloos is en we te strijden hebben tegen het kwaad in onszelf en om ons heen, namelijke de zonde. God heeft ons bewust zacht en kwetsbaar gemaakt en heeft door zijn Offer het lijden haar gegronde betekenis gegeven: wij lijden omdat God lijdt, wij lijden in het bijzonder omdat wij met de zonde te maken hebben, het enige kwaad dat er is, en door het lijden kunnen we met Hem zeer intens verbonden raken en zelfs gelouterd worden. Net zoals het lijden mensen onderling op diepe wijze met elkaar verbindt en je door het lijden elkaar het meest leert kennen.
Wij zijn hier op aarde om gelukkig met elkaar en met God te zijn, door alle pijn en lijden heen. Zodat niets ons het geluk en de liefde kan afnemen en zowel de meest mooie momenten als de meest verschrikkelijke momenten ons alleen maar sterker en dankbaarder maken. God voorziet ons in alle genadegaven om die weg te gaan.

Maar deze harde, nauwe weg maakt nu juist heel zachtmoedig, nederig, liefdevol en eenvoudig. Het verlost van bitterheid, van hoogmoed en van een veroordelende geest. Juist omdat je niet alles weet, omdat het lijden een mysterie is, omdat je je beseft dat je voortdurend zondigt en niet volledig beantwoord aan de liefde en omdat het lijden je zo aangrijpt, stel je je bescheiden op en probeer je te helpen en te troosten waar je maar kan. Oók als je zélf veel te lijden hebt.
De meest gevorderde mensen zijn de mensen die je vaak niet ziet, die in het verborgene die weg gaan, die zichzelf wegcijferen en die juist heel liefdevol en teder voor andere mensen zorgen, zonder zelf iets ervoor terug te vragen. Die mensen bestaan echt, worden niet zelden ook geminacht tot getreiterd en misbruikt, maar het zijn er niet veel. Weinigen zijn uitverkorenen inderdaad.
Blijkbaar wil God ons niet laten weten waarom het lijden precies er is, anders had Hij dat tweeduizend jaar geleden allang gedaan, zoniet nog eerder. Wel toont Hij ons een weg uit het lijden die tegen onze natuur in gaat, maar die uiteindelijk wel tot een leven vanuit liefde en mededogen leidt.

Gods genade en voorzienigheid is inderdaad met élk lijdend mens. Ook als je Hem niet voelt. Ook als je Hem niet hoort of ziet. Ook als Hij ver weg lijkt. Dat is heel moeilijk te bevatten, zeker bij aanhoudend en wreed lijden dat uiteindelijk alle tongen doet zwijgen. Hij is niet afhankelijk van onze zinnen, die enkel het natuurlijke ervaren, maar wil dat wij ons laten leiden door liefde en mededogen, door Hem alleen.
En natuurlijk mag je boos op Hem zijn, mag je op Hem mopperen en naar Hem schreeuwen dat Hij soms wel heel erg afwezig lijkt te zijn en dat Hij best even had kunnen voorkomen dat bijvoorbeeld dat christelijke meisje geen suicide pleegde, dank u. En dat bijvoorbeeld die ziekte die al je spieren langzaam in bot doet veranderen, géén leuk geintje is. Dat hoort ook bij vriendschap. Als de heilige Theresia van Avila tijdens een reis met tegenslag te maken krijgt en God haar zegt dat Hij zo met al zijn vrienden omgaat, dan roept zij ook gevat terug: "Geen wonder dat U er zo weinig hebt!"

Maar uiteindelijk kan die heilige woede om onrecht en lijden enkel vruchtbaar zijn als het zich uit in een goed voornemen en in berouw als het je niet lukt om je over te geven, en het geen bitterheid of cynisme wordt. Want met bitterheid kom je uiteindelijk nergens en ik durf ook te stellen: ook niet in de hemel. Want bitterheid is een uiting van wanhoop en wanhoop staat diametraal tegenover de hoop die Christus ons biedt. Wanhoop scheidt je van God af, maar kan natuurlijk altijd gekeerd worden als je, misschien pas in je laatste seconden, je toch weer tot Hem keert.
Het is daarom niet belangrijk wat God met "al die andere mensen" doet, als je de weg van de mystiek wil gaan, behalve dan daar waar Hij jou wil gebruiken om genezing te brengen op welk niveau ook. Als Petrus in Johannes 21 Jezus na de opstanding vraagt over het lot van de geliefde leerling, dan zegt Jezus ook dat het hem niet aangaat of die leerling blijft leven tot zijn komst of niet. "Volg jij Mij maar." En dat is het enige wat van belang is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het topic ging er nou net om dat hij dat niet doet. In Puerto Rico sterven mensen omdat ze geen huis en eten hebben en omdat het ziekenhuis in diggelen ligt na de orkaan.
God biedt hen een huis om te schuilen ? Was dat maar zo,

Nee, ik wil helderheid krijgen. Ik wijs daarbij soms op zaken die niet kloppen. Dit is soms verwarrend voor sommige forumleden. Dat is iets anders dan bewust verwarring stichten.

Ik heb het over een spiritueel huis, niet een materialistische. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Gods genade en voorzienigheid is inderdaad met élk lijdend mens. Ook als je Hem niet voelt. Ook als je Hem niet hoort of ziet. Ook als Hij ver weg lijkt. Dat is heel moeilijk te bevatten, zeker bij aanhoudend en wreed lijden dat uiteindelijk alle tongen doet zwijgen.

Dan is de voorzienigheid in die specifieke gevallen dus betekenisloos vanuit de perceptie van de mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid