Spring naar bijdragen

Is Jezus ooit weggeweest? (Axis-Mundi)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 496
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarvoor is het soms ook beter om je andere wang toe te draaien. @Gaitema Je mag het woord van God altijd verkondigen, maar nooit opdringen. Ik kan begrijpen dat je het moeilijk vind als mensen geïr

Ha ha ha, zo is het! Ik haal als deze dood is (en begraven daar waar hij het liefste rondrent), weer een ander uit het asiel. Honden genoeg daar die een baasje nodig hebben.

Absurd dat men niet luisteren wil inderdaad.

Posted Images

8 minuten geleden zei Karin-:

 

Ik zal geen slachtoffer worden wees maar niet bang. 
En hoe kan iets wat eeuwig is weg zijn?
Want de vader is in mij en ik in de vader.

Als je werkelijk bent wie je je voordoet (en daar heb ik eerlijk gezegd grote twijfels bij,  sterker nog, ik geloof het geheel niet, maar ik heb besloten de situatie voor nu als de duif te benaderen) dan ben je zonder het nu te weten het slachtoffer al.  Als je niet bent wie je je voorgeeft te zijn, en als je bent wie ik denk dat je wel bent, dan denk ik niet dat er voor jou gevaar is nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Als je werkelijk bent wie je je voordoet (en daar heb ik eerlijk gezegd grote twijfels bij,  maar ik heb besloten je voor nu als de duif te benaderen) dan ben je het slachtoffer al.  Als je niet bent wie je je voorgeeft te zijn, en als je bent wie ik denk dat je wel bent, dan denk ik niet dat er gevaar is nee.

Ik zou niet weten waarom ik mij anders voor moet doen dan ik ben.
En in alle eerlijkheid, het maakt niet echt uit wat jij van mij vind.
Mijn denken zal niet veranderen en mijn hart weet de waarheid.
Dat is meer dan genoeg voor mij :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Stel dat Gaitema dit werkelijk geloofd, maakt dat iets uit voor ons? Raakt het de kern van het evangelie? Wij zijn niet verantwoordelijk voor het realiseren van dat 1000 jarig vrederijk en zouden de focus moeten hebben op het leven dat wij nu leven. Voor veruit de meeste mensen is dat de eindtijd waarin zaken op orde gesteld behoren te worden met God.

Gaitema mag alles proberen kapot te slaan, er zijn nu eenmaal mensen die wel met dat vredesrijk bezig zijn. Is dat niet waar alle christenen mee bezig zijn misschien? Waar dient de bijbel anders voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Als je werkelijk bent wie je je voordoet (en daar heb ik eerlijk gezegd grote twijfels bij,  sterker nog, ik geloof het geheel niet, maar ik heb besloten de situatie voor nu als de duif te benaderen) dan ben je zonder het nu te weten het slachtoffer al.  Als je niet bent wie je je voorgeeft te zijn, en als je bent wie ik denk dat je wel bent, dan denk ik niet dat er voor jou gevaar is nee.

Wat een idiote reactie weer. Sorry hoor maar je begint steeds voorspelbaarder te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Karin-:
  • Ik zal geen slachtoffer worden wees maar niet bang. 
  • En hoe kan iets wat eeuwig is weg zijn?
  • Want de vader is in mij en ik in de vader.

Uiteraard niet, Dolce Vita is weer uit op iets anders maar dat kennen we ondertussen wel. Zie zelf maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Gaitema mag alles proberen kapot te slaan, er zijn nu eenmaal mensen die wel met dat vredesrijk bezig zijn. Is dat niet waar alle christenen mee bezig zijn misschien? 

Dat vrederijk mag men al binnengaan in dit leven. Het letterlijke vrederijk echter is een zaak van Jezus en niet van mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Gaitema mag alles proberen kapot te slaan, er zijn nu eenmaal mensen die wel met dat vredesrijk bezig zijn. Is dat niet waar alle christenen mee bezig zijn misschien? Waar dient de bijbel anders voor?

Gaitema heeft ellenlang heel geduldig en liefdevol met jou gesprekken gevoerd, en heeft NIETS "kapot geslagen".  Als jij een hulporganisatie wil oprichten voor goede werken, moet je bij de kamer van koophandel zijn of zo.  Dan richt je een vereniging of een stichting op, dan maak je een website en dan hang je daar een eigen forum aan, waar iedereen  jouw fillsofie moet aanhangen. Heel simpel.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat vrederijk mag men al binnengaan in dit leven. Het letterlijke vrederijk echter is een zaak van Jezus en niet van mensen.

Hij komt wanneer hij komt, ook van binnenuit.

17 minuten geleden zei Dolce Vita:

Gaitema heeft ellenlang heel geduldig met jou gesprekken gevoerd, en heeft NIETS "kapot geslagen".  Als jij een hulporganisatie wil oprichten, moet je bij de kamer van koophandel zijn of zo.  Dan richt je een vereniging of een stichting op, dan maak je een website en dan hang je daar een eigen forum aan, waar iedereen  jouw fillsofie moet aanhangen. Heel simpel.

Grappig, over axis-mundi en de wederkomst van Jezus? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het topic over de eindtijd werd verwezen naar het feit dat Jezus nooit is weggeweest, dit strookt niet met het idee van z'n toekomstige wederkomst. Het is daarom een interessant thema om diepgaander te exploreren, centraal staat de axis-mundi waar hemel en aarde geen verschillende of afgescheiden werkelijkheden zijn maar in elkaar verweven zitten of elkaar raken. De premisse is dat mensen ook toegang hebben tot de hemelse sfeer waar ze Jezus kunnen ontmoeten, in deze zin is Jezus nooit weggeweest aangezien hij daar altijd is. Bij z'n wederkomst kunnen we denken dat Jezus effectief neerdaalt naar de aarde, dit is een andere benadering. Onderstaande benchmark verwijst naar deze constructie, naargelang perceptie/ervaring leidend tot een beslist boeiend debat.

Maar is Jezus ooit weggeweest?

Om het mysterie van hemelvaart te snappen moet je iets weten over wat “hemel” eigenlijk is. In ons denken gaan we uit van een zichtbare werkelijkheid welke is (a) geschapen door god of (b) ontstaan is door een oerknal. In beide gevallen gaat men uit van een beginpunt en misschien een eindpunt met daar tussenin de lineaire tijd. De religieuze hemel als in “de woonplaats van God” staat letterlijk buiten dit wereldbeeld. Voor gelovigen is de hemel erg ver weg. Dit is een “dualistisch” wereldbeeld. Niet afkomstig uit de bijbel zelf, maar ons aangedragen door Plato en andere Griekse filosofen. De bijbel kent echter een heel andere wereldbeeld: de Axis-Mundi, de “as van de wereld”. Een werkelijkheid waarbij aarde en hemel twee sferen zijn die elkaar raken. De hemel is dus niet een andere werkelijkheid, maar een onderdeel van de werkelijkheid. In dit “axis mundi”- denken is er geen sprake van een beginpunt of eindpunt van van functionele ordening en vervulling. De mensen in de oertijd zagen al dat hemellichamen te maken hebben met de gebeurtenissen op aarde: In de hemel, zo ook hier op aarde. Daarnaast werden bomen, heilige mensen en vooral heuvels en bergen gezien als raakpunten van hemel en aarde. Op deze heilige plaatsen ontstonden tempels waarbij een heilig spel werd opgevoerd om uit te beelden hoe een mens van de aarde naar de hemel kon gaan en terug. Daarbij vond dan een transformatie plaats. Na een ontmoeting met de hemel was er iets veranderd (gedrag, vergeving of heiliging, theosis). (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Karin-:

En hoe kan iets wat eeuwig is weg zijn?

Lijkt mij een correcte constatering.

 

34 minuten geleden zei Karin-:

Ik zou niet weten waarom ik mij anders voor moet doen dan ik ben.
En in alle eerlijkheid, het maakt niet echt uit wat jij van mij vind.
Mijn denken zal niet veranderen en mijn hart weet de waarheid.
Dat is meer dan genoeg voor mij :)

Jaja, dat krijg je als je het niet met haar eens bent. TTC is niet de enige die slachtoffers probeert te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

 

Voor zover ik het heb begrepen, kwam zojuist in de persconferentie van ESO over hun nieuwe ontdekking, naar voren dat hun nieuwe ontdekking de titel Killer Nova wordt genoemd. Het samengaan cq botsen van 2 neutronensterren produceerde een Killer Nova en toonde de bron aan van alle elementen waaruit onze wereld bestaat. Daarbij heeft een fotonenemissie plaatsgevonden, een energie-uitstoot van vijf keer de zonnemassa.   Men heeft nog nooit eerder een Killer Nova waargenomen. Men vermoedt dat dit 1 keer in de honderdduizend jaar gebeurt.

Dus toch geen verschijnen van de draak wat je vanmiddag nog verwachtte ??

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hmmm, volgens mij klopt Hij bij iedereen aan, maar open doen is toch echt jou verantwoordelijkheid. Hij zal Zich geen weg naar binnen forceren.

Klopt hij ook aan bij anders of niet gelovigen? Hoe kunnen ze dat ervaren?  Als ik in Bagdad geboren was, had ik waarschijnlijk Jezus als een ver figuur, misschien als profeet gezien. Maar dan had ik misschien gevonden dat Mohammed de profeet was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Lobke:

Klopt hij ook aan bij anders of niet gelovigen? Hoe kunnen ze dat ervaren?  Als ik in Bagdad geboren was, had ik waarschijnlijk Jezus als een ver figuur, misschien als profeet gezien. Maar dan had ik misschien gevonden dat Mohammed de profeet was.

Jij niet alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lobke:

Klopt hij ook aan bij anders of niet gelovigen?

Bij iedereen.

4 minuten geleden zei Lobke:

Hoe kunnen ze dat ervaren?

Door goed te luisteren.

5 minuten geleden zei Lobke:

Als ik in Bagdad geboren was, had ik waarschijnlijk Jezus als een ver figuur, misschien als profeet gezien. Maar dan had ik misschien gevonden dat Mohammed de profeet was.

Dan luisteren ze niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei HJW:

En mensen die nooit van hem gehoord hebben ?

Die bevinden zich in een niet geredde toestand. Echter Hij wil dat iedereen tot inkeer komt en dat niemand verloren gaat (2 Petrus 3:9). Ik kan Zijn wegen niet volledig doorgronden en ik ben ervan overtuigd dat Hij op Zijn manier ook deze mensen, die bijvoorbeeld midden in de jungle wonen, weet te bereiken. Ik hoef daarbij alleen maar te kijken naar de mensen op dit forum die dmv dromen of visioenen Hem leren kennen. Overigens getuigt de hele schepping van Hem alsmede ons geweten.

5 minuten geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruid,

Wat zullen ze dan horen?

Geklop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Karin-:

Ik ben het met weinig mensen eens, maar ik heb ook geen behoefte om mensen te overtuigen.

Lijkt me een goede instelling. 

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 Ik kan Zijn wegen niet volledig doorgronden en ik ben ervan overtuigd dat Hij op Zijn manier ook deze mensen, die bijvoorbeeld midden in de jungle wonen, weet te bereiken. Ik hoef daarbij alleen maar te kijken naar de mensen op dit forum die dmv dromen of visioenen Hem leren kennen. Overigens getuigt de hele schepping van Hem alsmede ons geweten.

Ik ben ervan overtuigd dat je dit werkelijk denkt en ben blij dat je niet meer zo tekeer gaat tegen anderen.

Het volgende is dan ook niet sarcastisch bedoeld.

Maar ik heb er geen voorstelling bij dat iemand (een volwassene ?) in de jungle ineens een visioen krijgt waarin Jezus naar voren komt en hem/haar vertelt dat hij is gestorven voor hun zonden. Ze zullen toch niet weten wat hen overkomt. Nu niet, maar toch ook 600/700/1400 jaar geleden niet.

Hoe zou jij reageren als de grote Weetikwie zich bij jou in een visioen meldt en vertelt dat het christendom onzin is, en dat hij de grote goede god is en dat je in hem moet geloven. Zou je dan echt van je huidige geloof afstappen ? Ik kan me daar niets bij voorstellen.

 

De hele schepping getuigt van hem ? Dus als een junglebewoner naar de schoonheid van de schepping kijkt, is het hem/haar duidelijk dat Jezus in Palestina is gestorven voor zijn zonden ? Dat is toch onmogelijk. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei HJW:

Maar ik heb er geen voorstelling bij dat iemand (een volwassene ?) in de jungle ineens een visioen krijgt waarin Jezus naar voren komt en hem/haar vertelt dat hij is gestorven voor hun zonden. Ze zullen toch niet weten wat hen overkomt. Nu niet, maar toch ook 600/700/1400 jaar geleden niet.

En toch gebeurt dit.

 

23 minuten geleden zei HJW:

Hoe zou jij reageren als de grote Weetikwie zich bij jou in een visioen meldt en vertelt dat het christendom onzin is, en dat hij de grote goede god is en dat je in hem moet geloven. Zou je dan echt van je huidige geloof afstappen ? Ik kan me daar niets bij voorstellen.

En dit niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei HJW:

Maar ik heb er geen voorstelling bij dat iemand (een volwassene ?) in de jungle ineens een visioen krijgt waarin Jezus naar voren komt en hem/haar vertelt dat hij is gestorven voor hun zonden. Ze zullen toch niet weten wat hen overkomt. Nu niet, maar toch ook 600/700/1400 jaar geleden niet.

Het hoeft niet per se een visioen of een droom te zijn.

 

43 minuten geleden zei HJW:

Hoe zou jij reageren als de grote Weetikwie zich... Ik kan me daar niets bij voorstellen.

Je gaat ervan uit dat een ieder op eenzelfde wijze (die van jou dus) reageert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Jaja, dat krijg je als je het niet met haar eens bent. TTC is niet de enige die slachtoffers probeert te maken.

Gelukkig niet, het zou laten vermoeden dat we ook sociale wezens zijn. :)

1 uur geleden zei Dolce Vita:

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ja, we zien het zo gebeuren, Jezus aan het loket om een nieuwe stichting op te richten. Is er iets mis met de oude misschien? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid