Spring naar bijdragen

Is Jezus ooit weggeweest? (Axis-Mundi)


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei Gaitema:

 

Bij deze, ik verlaat dit forum! Dit is niet de plaats waar ik mijn geloof kan delen. Mensen kunnen er hier niet respectvol mee omgaan. Dat bewijs jij wel weer.

Ik zou het op prijs stellen als je zou blijven.

ik denk over een aantal zaken anders dan jij maar ik waardeer je bijdragen zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 496
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarvoor is het soms ook beter om je andere wang toe te draaien. @Gaitema Je mag het woord van God altijd verkondigen, maar nooit opdringen. Ik kan begrijpen dat je het moeilijk vind als mensen geïr

Ha ha ha, zo is het! Ik haal als deze dood is (en begraven daar waar hij het liefste rondrent), weer een ander uit het asiel. Honden genoeg daar die een baasje nodig hebben.

Absurd dat men niet luisteren wil inderdaad.

Posted Images

18 minuten geleden zei HJW:

Ik zou het op prijs stellen als je zou blijven.

ik denk over een aantal zaken anders dan jij maar ik waardeer je bijdragen zeker.

Ik denk zelf dat de helft van het forum nog wel oké is, maar ik kan merken dat ik vanmorgen mijn dochtertje verwaarloosde die zat te huilen in de kamer, terwijl ik leeg gezogen word op het forum. Ik kan daar duidelijk ook niet mee omgaan. Daarom heb ik dat besluit genomen. Dit gaat allemaal niet goed komen anders. Ik moet keuzes maken..

Stoppen is voor mij beter

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Daar ben je vrij in, we hopen dat je je tijdig kan bevrijden en dat het niet uit de hand loopt. Dan kunnen we verder met de Axis-Mundi, het samenspel tussen hemel en aarde.

Over het samen spel van hemel en aarde.
Dit is wat ik denk.
God is schepper van het tijdelijke en het eeuwige.
Aarde is het tijdelijke.
Zij die geloven in het aardse, geloven in dood en zullen dus sterven.
Zij die geloven in het eeuwige (God), zullen eeuwig leven en toegelaten worden tot het koninkrijk.
De hemel.

Bij het begin huisde wij in het eeuwige (het paradijs), maar door de bron van kennis te eten en daardoor zonden te leren kennen
vielen wij in het vleselijke. De aarde. De woord van God werd vlees, Jezus, zodat hij licht op de wereld kon schijnen.
Zodat mensen de weg konden vinden naar huis. Naar het paradijs, het koninkrijk. Het eeuwige.
Jezus bewees niet alleen door zijn woorden dat hij het, woord, de weg en de zoon was, hij liet dit ook zien door zijn manier van leven, 
zijn wonderen en zijn dood. De grootste zonde is dood. Niet denken dat je niet eeuwige ben. Vandaar dat hij stierf aan het kruis en de grootste zonde
van de wereld op zich nam, de dood. En daarna liet hij zien dat de dood niks anders is dan een illusie, dat jij eeuwig ben door zijn wederopstanding.

En meer dan dit kan ik er niet van maken mensen. Dit is gewoon hoe ik het zie, hoe ik het voel en waarin ik geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Gaitema:

Dit is niet de plaats waar ik mijn geloof kan delen. Mensen kunnen er hier niet respectvol mee omgaan. Dat bewijs jij wel weer.

In dit topic gaat het over het idee van de Axis Mundi en de vraag of Jezus ooit is weggeweest, hij vertoeft in de voor velen onzichtbare of hemelse sfeer die wel voor iedereen toegankelijk is. Vanuit deze constructie wordt het derhalve mogelijk om contact te maken met Jezus, als een helpende hand om te worden zoals hij. Maar hier stopt het verhaal natuurlijk niet, er is nog veel meer.  

Axis Mundi

De axis mundi (Latijn: as van de wereld of wereldas), is in bepaalde metafysica, religies en mythologieën het oeroude begrip dat aangeeft dat er een centrale verbindingslijn loopt tussen het zichtbare en het onzichtbare, de wereld en de hemelse sfeer of sferen. Het is de centrale lijn waar alles om draait, zowel letterlijk als figuurlijk. Het idee van een wereldas komt in veel culturen op aarde voor, maar schijnt vooral een uitdrukkelijke rol te spelen in culturen waar sjamanisme en animisme de boventoon houden. Men neemt aan dat het concept door Eurazië is verbreid. Het gaat dan meer in het bijzonder om de levensboom, die in zijn essentiële vorm van stam wordt weergegeven. In de mythologie van Noordwest-Europa is dit Yggdrasil. De Caduceus. In het sjamanisme zal de sjamaanse genezer zelf over de wereldas reizen om kennis en kracht van de andere wereld aan te voeren. De axis mundi is dus niet enkel een verbinding maar ook een verbindingspad voor wie de techniek beheerst om het te bereizen. In de tantrische yoga wordt hiervan een inwendige replica gezien in de kundalini. Dat is een pad langs de ruggenwervelkolon waarlangs de oerkracht, gesymboliseerd als slang, moet oprijzen naar de hoofdchakra om verlichting te bereiken. Vaak wordt de axis mundi verzinnebeeld als een touw naar de hemel, of een ladder (zoals de Jacobsladder), een pilaar of staf, een wijnrank of een boom. Jaïnistische tempels hebben een heel smalle hoge zuil in het binnengedeelte staan, die de axis mundi verzinnebeeldt. Afhankelijk van de context van het geloofssysteem wordt de axis mundi hetzij als typisch vrouwelijk hetzij typisch mannelijk beschouwd. In het laatste geval raakt het concept ook met het fallussymbool vereenzelvigd. (bron)

3 minuten geleden zei Karin-:

Over het samen spel van hemel en aarde.
Dit is wat ik denk.
God is schepper van het tijdelijke en het eeuwige.
Aarde is het tijdelijke.
Zij die geloven in het aardse, geloven in dood en zullen dus sterven.
Zij die geloven in het eeuwige (God), zullen eeuwig leven en toegelaten worden tot het koninkrijk.
De hemel.

Bij het begin huisde wij in het eeuwige (het paradijs), maar door de bron van kennis te eten en daardoor zonden te leren kennen
vielen wij in het vleselijke. De aarde. De woord van God werd vlees, Jezus, zodat hij licht op de wereld kon schijnen.
Zodat mensen de weg konden vinden naar huis. Naar het paradijs, het koninkrijk. Het eeuwige.
Jezus bewees niet alleen door zijn woorden dat hij het, woord, de weg en de zoon was, hij liet dit ook zien door zijn manier van leven, 
zijn wonderen en zijn dood. De grootste zonde is dood. Niet denken dat je niet eeuwige ben. Vandaar dat hij stierf aan het kruis en de grootste zonde
van de wereld op zich nam, de dood. En daarna liet hij zien dat de dood niks anders is dan een illusie, dat jij eeuwig ben door zijn wederopstanding.

En meer dan dit kan ik er niet van maken mensen. Dit is gewoon hoe ik het zie, hoe ik het voel en waarin ik geloof.

Ja, dit is gnostiek, zoals je eerder al zei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Ik denk zelf dat de helft van het forum nog wel oké is, maar ik kan merken dat ik vanmorgen mijn dochtertje verwaarloosde die zat te huilen in de kamer, terwijl ik leeg gezogen word op het forum. Ik kan daar duidelijk ook niet mee omgaan. Daarom heb ik dat besluit genomen. Dit gaat allemaal niet goed komen anders. Ik moet keuzes maken..

Stoppen is voor mij beter

@Gaitema,

Je dochtertje en je gezin is 100x belangrijker dan dit forum. Een wijs besluit! Het allerbeste, geniet van het prachtige weer. Heerlijk erop uit met de kleine.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Voor een aantal is de hemel ook zichtbaar, onzichtbaar is mi daarom subject-gebonden. Zo heb jij rechtstreeks contact met Jezus die in de hemel vertoeft, anderen niet.

 

9 minuten geleden zei TTC:

Voor een aantal is de hemel ook zichtbaar, onzichtbaar is mi daarom subject-gebonden. Zo heb jij rechtstreeks contact met Jezus die in de hemel vertoeft, anderen niet.

Alles is met elkaar is verbonden, want is alles is God.
Dat betekent dat ook Jij een rechtstreekse verbintenis hebt met God.
Maar jij wilt niet geloven, ook al hoor je het. Misschien omdat je het niet hebt gezien?
Maar zalig zijn zij die toch geloven en niet hebben gezien.
Maar ook jij kan zien als je er echt om vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Karin-:
  • Alles is met elkaar is verbonden, want is alles is God.
  • Dat betekent dat ook Jij een rechtstreekse verbintenis hebt met God.
  • Maar jij wilt niet geloven, ook al hoor je het.
  • Misschien omdat je het niet hebt gezien?
  • Maar zalig zijn zij die toch geloven en niet hebben gezien.
  • Maar ook jij kan zien als je er echt om vraagt.

Je veronderstelt veel, hoe weet je dat wij wel/niet gezien/gehoord hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Karin-:
  • In veronderstel alleen over jou.
  • Als jij zou zien dan zou je niet zeggen dat sommige bevoorrecht zijn.
  • Denk je werkelijk dat de vader de 1 meer lief hebt dan de ander?

Dat denk ik niet, het is eenieder gegund. Het 'bevoorrechte' is bekeken vanuit het wereldse perspectief, jouw contact met Jezus komt dan ook met een verantwoordelijkheid. Je bent bevoorrecht omdat je kennis hebt of krijgt via Jezus/God, dit kan je delen met mensen op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dat denk ik niet, het is eenieder gegund. Het 'bevoorrechte' is bekeken vanuit het wereldse perspectief, jouw contact met Jezus komt dan ook met een verantwoordelijkheid. Je bent bevoorrecht omdat je kennis hebt of krijgt via Jezus/God, dit kan je delen met mensen op aarde.

Maar mijn kennis is persoonlijk, want de band tussen God en mens is altijd persoonlijk. En ik probeer verantwoordelijk te zijn door niet mijn geloof op te dringen bij een ander.
Ik vertel alleen mijn mening en gevoel. En ik probeer ook niet iemand anders geloof te beoordelen. Natuurlijk heb ik wel meningen over anderen, maar ik probeer ze voor mij te houden.
Wat ik vooral heb in deze wereld is onbegrip en ik begrijp niet waarom mensen zo gehecht zijn aan hun aardse leven. Waarom zou je iemand afwijzen die jou liefde en het eeuwige leven wil geven?
En ook al zou God niet bestaan, wat voor kwaad kan het om in hem te Geloven en Vertrouwen? Het geeft mensen hoop en een doel. Het is niet hij die ons gedwongen heeft de zonden op ons te nemen, dat hebben wij zelf gedaan. Hij is juist degene die ons ervan wil verlossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Karin-:
  • Maar mijn kennis is persoonlijk, want de band tussen God en mens is altijd persoonlijk.
  • En ik probeer verantwoordelijk te zijn door niet mijn geloof op te dringen bij een ander.
  • Ik vertel alleen mijn mening en gevoel.
  • En ik probeer ook niet iemand anders geloof te beoordelen. Natuurlijk heb ik wel meningen over anderen, maar ik probeer ze voor mij te houden.
  • Wat ik vooral heb in deze wereld is onbegrip en ik begrijp niet waarom mensen zo gehecht zijn aan hun aardse leven.
  • Waarom zou je iemand afwijzen die jou liefde en het eeuwige leven wil geven?
  • En ook al zou God niet bestaan, wat voor kwaad kan het om in hem te Geloven en Vertrouwen?
  • Het geeft mensen hoop en een doel.
  • Het is niet hij die ons gedwongen heeft de zonden op ons te nemen, dat hebben wij zelf gedaan.
  • Hij is juist degene die ons ervan wil verlossen.

Veel mensen hebben die persoonlijke kennis al gedeeld met de wereld, hierdoor wordt het minder persoonlijk. Maar wellicht heb je het hier over jouw persoonlijke ontdekkingstocht die leidt tot wedergeboorte, het is een boeiend proces met veel twijfel en bijhorende valkuilen. Van wat zou de wereld dan verlost moeten worden, van Satan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Karin-:

De woord van God werd vlees, Jezus, zodat hij licht op de wereld kon schijnen.
Zodat mensen de weg konden vinden naar huis. Naar het paradijs, het koninkrijk. Het eeuwige.
Jezus bewees niet alleen door zijn woorden dat hij het, woord, de weg en de zoon was, hij liet dit ook zien door zijn manier van leven, 
zijn wonderen en zijn dood. De grootste zonde is dood. Niet denken dat je niet eeuwige ben. Vandaar dat hij stierf aan het kruis en de grootste zonde
van de wereld op zich nam, de dood. En daarna liet hij zien dat de dood niks anders is dan een illusie, dat jij eeuwig ben door zijn wederopstanding.

Dat is volgens mij de waarde van de dood van Jezus.....het overwinnen van de dood. Inderdaad die illusie doorprikkend.

Door Jezus (of een andere manifestatie van de zoon) doorhebben dat thuis er is, een stimulans om terug te keren.

Door zijn manier van leven liet hij zien wat er zoal mogelijk is en wat het paradijs in zou houden. Hij liet mijns inziens niet alles zien, omdat de mensheid er toen niet klaar voor was om alles te zien.

Vandaar dat hij aangeeft dat er meer mogelijk is dan hij liet zien.

Ik denk wel eens dat Jezus naar deze kwam om het godsbeeld bij te stellen. Niet om te sterven voor onze zonden, maar om voor te leven dat het goddelijke liefdevol is en niet veroordelend. Hij bracht een nieuw beeld naar bepaalde contreien op deze aarde.

Daarmee is hij van grote waarde geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Veel mensen hebben die persoonlijke kennis al gedeeld met de wereld, hierdoor wordt het minder persoonlijk. Maar wellicht heb je het hier over jouw persoonlijke ontdekkingstocht die leidt tot wedergeboorte, het is een boeiend proces met veel twijfel en bijhorende valkuilen. Van wat zou de wereld dan verlost moeten worden, van Satan?

De aarde hoeft niet verlost te worden, maar de mensen wel.
Satan? Wat is satan. Is Satan niet alles wat jou tegenhoud om tot God te komen?
Zijn zonden niet alles wat jou tegenhoud om tot God te komen?
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Karin-:

Maar mijn kennis is persoonlijk, want de band tussen God en mens is altijd persoonlijk. En ik probeer verantwoordelijk te zijn door niet mijn geloof op te dringen bij een ander.

Het is altijd een persoonlijke band. Een persoonlijke ervaring.

En inderdad niet opdringen aan een ander, maar de ander de ruimte gunnend om zijn/haar eigen pad daar in te gaan.

17 minuten geleden zei Karin-:

 

 

2 minuten geleden zei Karin-:

De aarde hoeft niet verlost te worden, maar de mensen wel.

Voor mij is het geen kwestie van verlost worden, maar een kwestie van herinneren. Maar misschien zie jij dat als verlost worden van onwetendheid en dan zouden we het wel eens over hetzelfde kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Karin-:

De aarde hoeft niet verlost te worden, maar de mensen wel.
Satan? Wat is satan. Is Satan niet alles wat jou tegenhoud om tot God te komen?
Zijn zonden niet alles wat jou tegenhoud om tot God te komen?

Satan heeft de neiging om de mensheid in gevangenschap te houden inderdaad, telkens opnieuw worden we hierdoor in een fuik gezogen die ons groeipotentieel belemmert. Het is op zich een wonderbaarlijk mechanisme waaruit we ons kunnen bevrijden, het wordt in veel termen omschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Satan heeft de neiging om de mensheid in gevangenschap te houden inderdaad, telkens opnieuw worden we hierdoor in een fuik gezogen die ons groeipotentieel belemmert.

Ik geloof niet in satan. ik geloof niet in een zogenaamde externe kracht die mij gevangen zou houden. Als iemand mij tegenhoudt, dan ben ik dat zelf. En belemmer ik mijzelf. Ik ga dat niet afschuiven op een ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Ik geloof niet in satan. ik geloof niet in een zogenaamde externe kracht die mij gevangen zou houden. Als iemand mij tegenhoudt, dan ben ik dat zelf. En belemmer ik mijzelf. Ik ga dat niet afschuiven op een ander.

Ja, je kan jezelf bevrijden om dan getuige te worden van iets anders, het beroert elk mensenhart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Dank je. Dat soort dingen ga ik maar doen :)

Ik ken het probleem van als je te betrokken bent. En ik hoop dat je blijft. Je bent een gewenst, gewild en innig geliefd kind van God en een onmisbaar lid van het Lichaam van Christus. Neem gewoon op tijd even afstand  *:}   om te genieten van al het goede dat God ons gegeven heeft.  

Een woordje van God voor jou van Joyce Meyer: 

Citaat

Het beste geschenk dat je je familie en de wereld kunt geven is een gezonde jij - en je kunt niet gezond zijn als het vieren niet een vast onderdeel van je leven is. Verander vandaag de hele sfeer in je leven door te vieren. Geef jezelf permissie om te ontspannen!  

Kort gebed: Heilige Geest, laat mij niet te intens zijn. Help mij om mijzelf eraan te herinneren dat ik mijzelf zal permitteren om me te ontspannen en Uw goedheid elke dag te vieren. 

Zie voor de hele Dagelijkse Overdenking: http://www.joyce-meyer.nl/voor-elke-dag/dagelijkse-overdenking/?forceMobile=1date%2F2014-07-5%2Fdate%2F2014-07-30%2Fdate%2F2015-05-27%2Fdate%2F2015-11-7%2F&view=desktop&cHash=f12164c4e75e803b65ac22eeabbe418d&date=2017-10-16

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Gaitema:

Ik heb jou heel duidelijk verwezen naar de teksten in de bijbel, waarin Jezus wel degelijk de aarde laat vergaan, op jouw verzoek. Mijn geloof hierin als gezwets afdoen is me ontgaan, maar siert jou niet. Ik begrijp dat ook niet. Ik vertel gewoon wat christenen al 2000 jaar geloven en letterlijk in de bijbel staat. Je doet net of je er nog nooit van gehoord hebt. 

Doorgaans geloven de volgende groepen dit:

Gereformeerden: Jezus komt op de wolken om ons op te halen. Dan vergaat de wereld. Daarna sticht Jezus het paradijs

Katholieken: het zelfde denk ik.

Evangelischen: Jezus komt om ons op te nemen. Dan komt de grote verdrukking, waarin mensen tot Jezus bekeren en vermoord worden om hun geloof, net als de twee getuigen in Jeruzalem. Vervolgens komt Jezus met engelen uit de hemel om de vijandige wereldlegers die Israël aanvallen te verslaan bij Jeruzalem. Daarna sticht Jezus het vredesrijk, waarna satan weer vrij komt en met heidenen de strijdt tegen de rest aan bindt. Jezus komt dan weer terug en dan volgt het grote oordeel. Daarbij vergaat ook de wereld en komt een nieuwe hemel en nieuwe aarde. Het paradijs.

Wat geloof Ik? In de lijn wat gereformeerden geloven, met enkel een duizend jarige vredesrijk tussen Jezus' wederkomst en de komst van  het paradijs. Waarbij ik de opname als het zelfde zie als de wederkomst van Jezus.

De logica is wel degelijk dus aanwezig. Mijn overtuiging wordt door de meerderheid van de christenen gedeeld, dat de wereld vergaat als Jezus terug komt. Dat jij daar niks mee kan is niet mijn zaak. Ik vind trouwens het vergaan van het universum heel wat anders. Zo zie ik het niet. Ik geloof puur in het vergaan van deze aarde. Zoals de aarde al verging met de zondvloed. 

En om eerlijk te zijn ben ik er helemaal niet bang voor. Mij zal immers niks overkomen, dat heeft Jezus wel tegen mijn vrouw gezegd en had ik ook al met jou gedeeld.  Het enige waar ik voor vrees, is voor het lot van al die mensen die het zwaar te verduren krijgen in de tijd dat komt. 

Je weergave van de katholieke leer is onjuist

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, ik zal blijven, maar beperkter reageren om te ontspannen en voor mijn kind er te zijn. 

Als mensen me verkeerd begrijpen en me allerlei onzin toedichten, dan hebben ze gewoon pech gehad. Ik hoef niet overal over uit te wijden of telkens in herhaling te vallen en mijzelf al helemaal niet te verdedigen 

Zojuist zei Flash Gordon:

Je weergave van de katholieke leer is onjuist

Die mag je gerust aanvullen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Wel, ik zal blijven, maar beperkter reageren om te ontspannen en voor mijn kind er te zijn. 

Als mensen me verkeerd begrijpen en me allerlei onzin toedichten, dan hebben ze gewoon pech gehad. Ik hoef niet overal over uit te wijden of telkens in herhaling te vallen en mijzelf al helemaal niet te verdedigen 

Zo is dat. 

Hey Gait, vanmiddag om 1600 uur is er een wereldwijd uitgezonden persconferentie van Het Europese Ruimte Observatorium over een ontdekking zoals er zo een nog nooit eerder is gedaan (volgens hun eigen woorden). Als je zin hebt kun je die straks live bekijken: https://www.eso.org/public/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid