Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden zei Gaitema:

We luisteren graag naar haar op Famely 7 en het gaat nooit over het welvaardsevangelie bij haar.

Luister je wel goed dan? Ik raad je aan om het voorgaande videofragment nog eens te bekijken op minuut 5:20.

14 minuten geleden zei Gaitema:

Trouwens: hoeveel rijkdom mag een christen hebben? Waar ligt de grens?

Zoveel als nodig is om rond te komen, de rest kan een ander heel goed gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Luister je wel goed dan?

Zoveel als nodig is om rond te komen, de rest kan een ander heel goed gebruiken.

Ja, we luisteren heel goed en kunnen heel veel met wat ze zegt. Ze is iemand die vroeger meermalen misbruikt is en met hulp van Jezus gekomen is waar ze gekomen is.

 

Je zegt in je laatste zin: zo veel als nodig is om van rond te komen.. dan hebben we als Nederlanders meestal te veel. Een tv is niet nodig. Fotoalbums niet. De auto hoeft niet meer dan 600 euro in aanschaf te kosten; mits het lauter nodig is voor het werk etc.. Hoeveel had koning David, Abraham en Job?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, we luisteren heel goed en kunnen heel veel met wat ze zegt. Ze is iemand die vroeger meermalen misbruikt is en met hulp van Jezus gekomen is waar ze gekomen is.

Het interesseert me niets of men vroeger is misbruikt, mishandeld of weet ik veel wat. Dat doet niet meer ter zake als men geloofd.

4 minuten geleden zei Gaitema:

Je zegt in je laatste zin: zo veel als nodig is om van rond te komen.. dan hebben we als Nederlanders meestal te veel.

Inderdaad.

4 minuten geleden zei Gaitema:

Hoeveel had koning David, Abraham en Job?

Is dat de les die je trekt uit het Nieuwe Testament?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat het er meer om draait dat je geen waardelabels hangt aan wat je hebt. Dat je zelfs veel mag ontvangen, mits je bewust bent dat God dan ook veel van je verlangt om te delen. Van evangelisch tot gereformeerd en katholiek zie je dat christenen breedweg genomen in Nederland moeite hebben om de juiste balans te vinden tussen het ontvangen en uitdelen

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Het interesseert me niets of men vroeger is misbruikt, mishandeld of weet ik veel wat. Dat doet niet meer ter zake als men geloofd.

Inderdaad.

Is dat de les die je trekt uit het Nieuwe Testament?

Ik geloof dat Jezus van ons verlangt dat we alles aan Hem toe vertrouwen. De rijke jonge man stelde zijn rijkdom boven God. Dat was het probleem. Echter Job werd wel beloont. Toch ging het hem niet om de rijkdom. Hij was vooral rijk trouwens in vee en kinderen. Het zat hem niet zo zeer in zijn huis.

Ik vind het wel hard dat je zegt: het interesseerd me niks waar mensen uit komen. Juist van ervaringen kunnen we leren. Mijn vrouw heeft een soort gelijke achtergrond als haar en kan veel met wat ze zegt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Ik geloof dat het er meer om draait dat je geen waardelabels hangt aan wat je hebt. Dat je zelfs veel mag ontvangen, mits je bewust bent dat God dan ook veel van je verlangt om te delen. Van evangelisch tot gereformeerd en katholiek zie je dat christenen breedweg genomen in Nederland moeite hebben om de juiste balans te vinden tussen het ontvangen en uitdelen

Waarom kan Joyce Meyer niet rijden in een auto van 600 euro? Of zitten op een stoel van 50 euro? Of vakantie houden in een tent? Of vliegen tweede klas? Of wonen in een huis dat gehuurd wordt voor een schappelijk prijsje?

8 minuten geleden zei Gaitema:

Ik vind het wel hard dat je zegt: het interesseerd me niks waar mensen uit komen. Juist van ervaringen kunnen we leren. Mijn vrouw heeft een soort gelijke achtergrond als haar en kan veel met wat ze zegt.

Dat zeg ik niet. Als je goed leest staat er dat het er niet toe doet als men geloofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom kan Joyce Meyer niet rijden in een auto van 600 euro? Of zitten op een stoel van 50 euro? Of vakantie houden in een tent? Of vliegen tweede klas?

Wie zegt dat God dat van ons vraagt? Ik heb een auto van 600 euro. Hiervoor had ik er 1 van 1400 euro en daarvoor er 1 van 7000 euro. Ik denk niet dat het hem daar zo zeer in zit. Het begint met een stuk bewustzijn dat de waarde het bij God niet zit in het geld. Geld is voor God niks waard. Zelfs als we telkens zaken kopen die zo min mogelijk kosten, hechten we te veel waarde aan geld. 

We moeten vooral doen wat God van ons vraagt. Je kan immers ook veel geld schenken aan Afrikaanse christenen die je vervolgens besodemieteren. Dat is mij ook overkomen. Dan kan Gods bedoeling ook niet zijn. Dan geef ik liever mijn dochter een beetje speelgoed meer en wat gerichter geld aan een doel dat God werkelijk van me vraagt. 

De auto van 1400 euro koste me overigens aan onderhoudskosten het minste van de drie en was werkelijk het goedkoopste :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Wie zegt dat God dat van ons vraagt? Ik heb een auto van 600 euro. Hiervoor had ik er 1 van 1400 euro en daarvoor er 1 van 7000 euro. Ik denk niet dat het hem daar zo zeer in zit. Het begint met een stuk bewustzijn dat de waarde het bij God niet zit in het geld.

En de menigte van degenen, die geloofden, was een hart en een ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen. En de apostelen gaven met grote kracht getuigenis van de opstanding van den Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen. Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen. En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had. En Joses, van de apostelen toegenaamd Barnabas (hetwelk is, overgezet zijnde, een zoon der vertroosting), een Leviet, van geboorte uit Cyprus, alzo hij een akker had, verkocht dien, en bracht het geld, en legde het aan de voeten der apostelen. (Hand.4:32-37)

6 minuten geleden zei Gaitema:

Geld is voor God niks waard.

Dat klopt, maar wat Hem wel waard is, is hoe we omgaan met ons bezit.

6 minuten geleden zei Gaitema:

Zelfs als we telkens zaken kopen die zo min mogelijk kosten, hechten we te veel waarde aan geld.

Dus maakt dat rechtvaardig om maar duur te doen?

7 minuten geleden zei Gaitema:

 We moeten vooral doen wat God van ons vraagt. Je kan immers ook veel geld schenken aan Afrikaanse christenen die je vervolgens besodemieteren. Dat is mij ook overkomen. Dat kan Gods bedoeling ook niet zijn.

Dat zegt meer over jou naïviteit dan over doen wat God vraagt.

8 minuten geleden zei Gaitema:

Dat geef ik liever mijn dochter een beetje speelgoed meer en wat gerichter geld aan een doel dat God werkelijk van me vraagt. 

Omdat je je bedonderd voelt door die nare Afrikaanse christenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En de menigte van degenen, die geloofden, was een hart en een ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen. En de apostelen gaven met grote kracht getuigenis van de opstanding van den Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen. Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen. En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had. En Joses, van de apostelen toegenaamd Barnabas (hetwelk is, overgezet zijnde, een zoon der vertroosting), een Leviet, van geboorte uit Cyprus, alzo hij een akker had, verkocht dien, en bracht het geld, en legde het aan de voeten der apostelen. (Hand.4:32-37)

Dat klopt, maar wat Hem wel waard is, is hoe we omgaan met ons bezit.

Dus maakt dat rechtvaardig om maar duur te doen?

Dat zegt meer over jou naïviteit dan over doen wat God vraagt.

Omdat je je bedonderd voelt door die nare Afrikaanse christenen?

Je hoeft me niet te beledigen. Heb je soms zelf ervaring met opzetten van projecten in Afrika waarbij de dominee en de leadzanger van het kerkkoor Gods Woord misbruiken om zo genaamd een project op te zetten voor arme gemeenteleden, dat deels ook doen, maar vooral erg veel zichzelf helpen? Zo zijn christenen op de 1 of andere manier tegenwoordig bijna in alle kerken. Het is het Judas effect en zeker niet te rechtvaardigen. Het ging al snel in de eerste eeuwen van het christendom mis.

Dergelijke gemeenschappen die alles delen zouden ideaal zijn. Zie je echter niet veel meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Je hoeft me niet te beledigen.

Is ook niet beledigend bedoeld, slechts een observatie.

1 minuut geleden zei Gaitema:

Dergelijke gemeenschappen die alles delen zouden ideaal zijn. Zie je echter niet veel meer.

Waarom denk je dat dit niet meer zoveel gezien wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

De American dream. Het zit in hun evangelie helaas. Voor de rest preekt ze erg goed.

Iemand die verkondigd dat Jezus in de hel wedergeboren werd, is in mijn optiek niks meer dan een ketter. Daarbij komt dat het slecht staat voor een vrouw om over de man te heersen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Iemand die verkondigd dat Jezus in de hel wedergeboren werd, is in mijn optiek niks meer dan een ketter. Daarbij komt dat het slecht staat voor een vrouw om over de man te heersen.

Zegt ze dat? Een vrouw mag best spreken. Je hebt profeten in de bijbel. Als Jezus maar aan het hoofd staat en de man in het gezin ook de leiding maar neemt. Sommige mannen zijn tegenwoordig zo zacht, dat ze maar achter hun vrouw aanzeulen X|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Zegt ze dat?

Ik raad je aan om voorgaande video nog eens aandachtig te bekijken.

1 minuut geleden zei Gaitema:

Een vrouw mag best spreken.

Mits in de juiste context.

1 minuut geleden zei Gaitema:

Je hebt profeteren in de bijbel.

Klopt en ook een richteres, Debora. Echter zijn dit uitzonderingssituaties waarin duidelijk wordt dat de man verzaakt.

2 minuten geleden zei Gaitema:

Als Jezus maar aan het hoofd staat en de man in het gezin ook de leiding maar neemt. Sommige mannen zijn tegenwoordig zo zacht, dat ze maar achter hun vrouw aanzeulen X|

De gemeente is een gezin...

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik raad je aan om voorgaande video nog eens aandachtig te bekijken.

Mits in de juiste context.

Klopt en ook een richteres, Debora. Echter zijn dit uitzonderingssituaties waarin duidelijk wordt dat de man verzaakt.

De gemeente is een gezin...

De gemeente is de bruid en als ze er voor klaar is komt Jezus terug.  Dank je voor jouw reactie. Er was een man in de bijbel met profetessendochters. Ik denk dat het met hun persoonlijke relatie met God te maken heeft. Dat een man in de natuur een leidersrol heeft wil niet zeggen dat de vrouw werkelijk moet stil zijn. De boel moet alleen niet tegen de natuur in gaan. In onze kerk heb je voorgangers echtparen, zodat de natuurlijke verhoudingen in stand blijven en de vrouw zo toch mee kan spreken binnen de relatie met haar man. Werkt prima :D

Het filmpje ga ik nog bekijken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die video is pas van een valse leraar. Ik trok t na een paar minuten niet meer. Eerst modder smijten tegen een lijst mensen zonder enige argumentatie, daarna een lijst van bezittingen met prijzen (aannemende dat de niet gespecificeerde bronnen welke edoch extreem gedetailleerde informatie verschaffen het bij t juiste eind hebben.... oké ze verdient goed, so what?), dan even de Paus de antichrist noemen en mensen die een crucifix bezitten veroordelen, vervolgens een citaat uit een artikel wat supposedly van haar is gebruiken (Ik kreeg de indruk dat het helemaal niet over geld ging maar over geestelijke zaken), echt..... wat een diep triest gebrek aan niveau.

Ik ken de beste dame niet. Als t citaat van haar wel op geld sloeg heeft de maker van t cringeworthy filmpje een punt. Maar gezien de rest van zijn onzin geef ik haar nog even t voordeel van de twijfel. En als ze verder nooit over geldelijk gewin predikt vokgens Gaitema, is ze sowieso geen valse profeet. Hooguit een rijke christen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees wel rare dingen in dit topic

11 uur geleden zei Foppe1986:

Zonder ons turen naar de sterren hadden we nog steeds last gehad van vrouwen die niet konden kaartlezen (geitje).

Ik neem aan dat er "geintje" wordt bedoeld en niet dat @Kaasjeskruid voor geitje wordt uitgescholden.

8 uur geleden zei Gaitema:

Ik moet wel zeggen. Ik las net wat Joyse Meyer bezit en dat is wel heel erg veel. Dat vind ik ook niet nodig. Toch hoor je het in haar boodschappen niet terug.

 

Waarom denk je dat je dat niet terug hoort? Geen wonder dat je besodemietert wordt.

8 uur geleden zei Gaitema:

Dergelijke gemeenschappen die alles delen zouden ideaal zijn. Zie je echter niet veel meer.

Heb je daar voorbeelden van? Ik heb ze nog nooit gezien, althans niet anders dan dat ze na een paar jaar uit elkaar vielen dat het delen vooral richting één persoon of select groepje ging.

 

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daarbij komt dat het slecht staat voor een vrouw om over de man te heersen.

 

8 uur geleden zei Gaitema:

Dat een man in de natuur een leidersrol

Lekker seksitisch hierboven. En die leidersrol voor de man in de natuur... verdiep je is wat in biologie en leer dat er veel uitzonderingen op die regel zijn.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Trouwens: hoeveel rijkdom mag een christen hebben? Waar ligt de grens?

Bij diens nederigheid en gevoel voor verantwoordelijkheid. En dat verschilt van mens tot mens. Geld is net als alle andere gaven die je kunt ontvangen: ze zijn bestemd ter welzijn van zowel jezelf als je naasten. Iemand die heel rijk is, mag God daar zeker dankbaar voor zijn, door het geld goed te besteden aan liefdevolle werken. En dat kan op uiteenlopende wijzen voor uiteenlopende doeleinden. Van het opzetten van een gaarkeuken tot het financiëren van of meewerken aan de bouw van een nieuwe, mooie kerk, je mag je door God en je eigen liefdevolle verlangens daarin laten leiden.
Het mooist zou dan ook zijn als al het geld vooral in handen kwam van liefdevolle, zachtmoedige en nederige mensen, die het met vreugde uitgeven en er op verantwoordelijke wijze mee omgaan. Wat een weldaad is het om rijke mensen in je omgeving te hebben die voor hun kerk en of buurt zoveel goeds doen en velen in hun rijkdommen laten delen, in het bijzonder de rijkdom die Christus zelf geeft! Zij staan dichter bij het koninkrijk Gods dan arme mensen die enkel op rijke mensen mopperen en zelf nauwelijks geld uitgeven voor goede werken.

Je mag daarbij zeker ook een mooi huis betrekken en mooie meubels en kleding voor jezelf aanschaffen, want het is altijd goed om je te omringen met schoonheid en waar nodig met rust, stilte en natuur. Zolang het je vrijgevigheid, liefde en geloof in Christus niet in de weg staat, mag je ook zulke gaven in dankbaarheid gebruiken. Een groot huis biedt immers extra veel ruimte voor grootse gastvrijheid.
Gematigdheid daarin is natuurlijk belangrijk, maar de grens tussen gematigdheid en decadentie bewaar je dan ook door goed te luisteren naar je geweten en je biechtvader. Een mooie vuistregel kan bijvoorbeeld zijn dat je niet zozeer voor luxe en plezier gaat, maar enkel voor comfort en schoonheid. En dat je je niet door angst laat leiden, maar door vreugde, dankbaarheid en openheid.

Overigens zijn er binnen de Kerk al eeuwenlang gemeenschappen waarin de bewoners ervan alles met elkaar delen, niemand zelf iets bezit en waar men geheel toegewijd is aan gebed en of aan goede werken, in volstrekte gehoorzaamheid aan Christus. Deze gemeenschappen worden kloosters of congegraties genoemd. Volmaakt zijn ze natuurlijk niet, want dat is niemand, maar ze beantwoorden wel heel nauw aan de evangelische raden en zijn een weldaad voor deze wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Wat is t verband met Gaitema's negatieve ervaringen met Afrika?

Naiviteit.

20 minuten geleden zei Robert Frans:

Het mooist zou dan ook zijn als al het geld vooral in handen kwam van liefdevolle, zachtmoedige en nederige mensen, die het met vreugde uitgeven

Mezelf als liefdevol, zachtmoedig en nederig beschouwend zou ik zeggen, kom maar op met je centen, rekeningnummer NL36INGB00001260089 ;)

22 minuten geleden zei Robert Frans:

Overigens zijn er binnen de Kerk al eeuwenlang gemeenschappen waarin de bewoners ervan alles met elkaar delen, niemand zelf iets bezit en waar men geheel toegewijd is aan gebed en of aan goede werken, in volstrekte gehoorzaamheid aan Christus. Deze gemeenschappen worden kloosters of congegraties genoemd.

Een inmiddels overleden oom van mij was broeder in een van die ordes. Binnen de orde werd er inderdaad gedeeld en had niemand eigendom (formeel althans, in realiteit blijkt dat ook niet helemaal te kloppen). Ik kan je wel vertellen dat die orde een schandalig vermogen aan vastgoed bezit waarvan de opbrengst bij mijn weten niet ten goede komt aan de doelen die jij volgens mij voor ogen hebt.

26 minuten geleden zei Robert Frans:

Deze gemeenschappen worden kloosters of congegraties genoemd. Volmaakt zijn ze natuurlijk niet, want dat is niemand, maar ze beantwoorden wel heel nauw aan de evangelische raden en zijn een weldaad voor deze wereld.

Met die weldaad ga je wel voorbij aan de slachtoffers van al die schandalen waarvan we de laatste decenia getuigen hebben mogen zijn. Ik denk dat die daar een ander beeld bij hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Geld is voor God niks waard. Zelfs als we telkens zaken kopen die zo min mogelijk kosten, hechten we te veel waarde aan geld. 

1 Thim 6:10 zegt het volgende

10 Want de liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen. Door zich aan die liefde over te geven, zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben ze zichzelf overal met veel pijnen doorboord.

Geld hebben is niet verkeerd, je hebt het nodig voor je levensonderhoud. Het wordt pas verkeerd dat je leven gaat draaien om het verkrijgen van geld. Of dat je dingen gaat doen om veel geld te verdienen die God niet goed vindt. Of dat je dienst voor God eronder gaat leiden. Het gaat om de liefde voor geld.

God waardeert een gift wel, maar voor Hem is die ene cent van de weduwe meer waard dan zakken vol geld van rijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik blijf me verwonderen over uw ideeën omtrent het dualisme. Het is net of u de bel hoort luiden maar de klepel niet weet te hangen. Dualisme als twee zijden van dit leven? De onbekeerde staat is mij niet onbekend en ik heb de wereld ervaren als hunkerend naar vitaliteit en liefde. Wroetend in het verleden moet ik constateren dat ik deze heb gezocht in sportscholen en rosse buurten bij dames van lichte zeden, waar instant bevrediging direct kan worden vervult. Nergens bang voor, blij over of boos op en tegelijk ook niks om voor te leven. Echter ik ontkwam niet aan de ambiguïteit. Sommige vragen slapen, maar bij het ontwaken van deze schone slapers werd ik verzuurt wakker en volgde de confrontatie met de keerzijde; een zware duistere kant die aan je trekt alsof je je gevangen weet in een moeras waarin je langzaam de diepte in getrokken wordt. Langzaam werd mijn lichtje van zuurstof onthouden en steeds zwakker werd het schijnen. Stuiptrekkend flikkerde en flakkerde het naar zijn einde toe. Voor een ieder geld dat ze onontkoombaar is en in een vooraf bedoelde noodzakelijke wijze zal ze zich opdringen, als een hoer met penisnijd. Als doorgewinterde hofnar betreed deze droefgeestige figuur ons toneel en in verschillende kostuums en veranderende gedaantes en danspassen weet hij zijn treurige liedjes op te voeren. Deze clown is door niemand, hoe sterk, taai, agressief of wijs ook, van deze aardkloot te verdrijven. Ze is de andere kant van het leven waarin het merendeel van de mens zich tastend en vastgekluisterd voortbeweegt. Je zou deze hofnar tevens kunnen typeren als een luis die jeuk veroorzaakt en die we willen bestrijden met krabben. Al krabbend ontstaat er een chronisch etterende wond die uitloopt op een levensbedreigende infectie. Deze hofnar, alias "de luis", speelt zijn spel meesterlijk en hij hult je al levend in een doodsgewaad. Hoe geraakt men toch af van deze pervasieveling die zich voordoet als drager van zingeving?

Beschrijf je hier een persoonlijke ervaring? Het is mogelijk om erin verstrengeld te raken, geen pretje.

Donkere nacht van de ziel is een metafoor die de spirituele ervaring beschrijft van iemand die een fase in zijn leven doormaakt waarin hij zich door iedereen verlaten voelt, zonder hoop op een betere toekomst. Deze aan depressie verwante gevoelens ervaart de persoon als een crisis van geestelijke identiteit. Verschillende spirituele tradities zoals de christelijke mystiek verwijzen naar deze ingrijpende en louterende ervaring. Zo beschreef Johannes van het Kruis, een karmeliet, in een gedicht de reis van de ziel vanuit zijn lichamelijke thuis naar een vereniging met God. Deze reis is bijzonder zwaar want het betekent een onthechting van de wereld om zich "met het licht van de schepper te kunnen verenigen." In zijn werken maakt Johannes onderscheid tussen twee donkere nachten: de nacht van de zuivering van de zintuigen en de nacht van de zuivering van de geest. In zijn algemeenheid betekent deze metafoor dat iemands spirituele groei onvermijdelijk gepaard gaat met lijden: no pain, no gain, maar dan met betrekking tot de geest. Een mens die dergelijke existentiële ervaringen heeft ondergaan komt er gezuiverd uit, als een ander mens. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Beschrijf je hier een persoonlijke ervaring? Het is mogelijk om erin verstrengeld te raken, geen pretje.

Klopt, mijn beleving van een doelloze tijd. Zou u ook eens moeten doen; wat meer eigen ervaringen en meningen ventileren. U verstopt zich steeds achter linkjes naar die van een ander. Dat praat ongemakkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid