Gaitema 439 Geplaatst 7 juni 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 Trouwens: kerken die groeien door het leegzuigen van andere kerken is van alle tijden, maar nog geen bewijs van een groei van Gods Koninkrijk. Ik ben van de PKN naar de Evangelische Gemeente verhuist.. maar dat maakt van mij nog geen bekeerling. Ondertussen bezoek ik nog steeds een PKN bijbelkring, dus eigenlijk ben ik nog steeds een beetje van de PKN Link naar bericht Deel via andere websites
Willempie 1.410 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 5 uur geleden zei sjako: Zelfs niet op een Christelijk leven. Ze zijn voor de grondlegging van de wereld al verkozen, dwz na de zondeval. Efezeërs 1:4 4 Hij heeft ons namelijk vóór de grondlegging van de wereld uitgekozen om in eendracht met hem te zijn, zodat we voor hem heilig en zonder smet zouden zijn in liefde. Nee, bedoel de 144.000 mederegeerders. Jehovah zal hun eigenschappen van te voren hebben gekend. Zoals je in Efezeërs ziet waren die van te voren al gekozen. Persoonlijk kan ik me meer vinden in de uitleg dat het 144.000 eerstelingen uit Israël zijn, 12.000 uit elke stam zoals genoemd in Openbaring. Even daarna lezen we dat er een ontelbare schare uit de grote verdrukking gered wordt. Het lijkt me dus dat het 144.000 evangelisten zijn die tijdens het bewind van de "Man der zonde" het evangelie verkondigen en dat dan bij ontzettend veel mensen het licht aangaat. Zo komt God dan toch tot Zijn doel met Israël. Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 1 uur geleden zei Willempie: Persoonlijk kan ik me meer vinden in de uitleg dat het 144.000 eerstelingen uit Israël zijn, 12.000 uit elke stam zoals genoemd in Openbaring. Even daarna lezen we dat er een ontelbare schare uit de grote verdrukking gered wordt. Het lijkt me dus dat het 144.000 evangelisten zijn die tijdens het bewind van de "Man der zonde" het evangelie verkondigen en dat dan bij ontzettend veel mensen het licht aangaat. Zo komt God dan toch tot Zijn doel met Israël. Dit zou mi betekenen dat steeds meer mensen zich bewust worden van de hachelijke positie waarin de mensheid verkeert, dit is eerder ongeloofwaardig gezien de veelvoud aan verklaringen die onze geschiedenis rijk is. Maar stel dat het wel zo is, hoe gaan mensen reageren op de bewustwording dat ze heel de tijd bedrogen zijn geweest? En sterker, hebben ze dan - wellicht ongewild - zichzelf ook niet bedrogen? Een ethisch lastige kwestie, zonder meer. Link naar bericht Deel via andere websites
vredestichter 29 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 6 uur geleden zei vredestichter: Merk ik niet heel veel van. Ik zit bij een enorme grote evangelische gemeente te Ede. Een kerk met 1000 zitplaatsen. Maar de jeugd loopt er juist weg. Het is een klein subcultuur van christenen wat je noemt. Het lijkt er meer op dat het grote gros van Nederland de antichrist aanbidt. De Manon. Etc.. Ik zeg het je: wie goed kijkt ziet dat het stilte voor de storm is Babylon gaat vallen! Onze welvaart waarin rijkdom zeer slecht en oneerlijk verdeeld is gaat als een zeepbel klappen. 5 uur geleden zei Gaitema: Je gaat al aardig persoonlijk oordelen over wat ik geloof. Dat heb ik bij jou niet gedaan. Ik vind dat niet gepast. Op die manier voer ik geen gesprek. Ik kies daarom er bewust voor niet inhoudelijk op jou in te gaan. Leer eerst te accepteren dat niet iedereen jouw waarheid voor waarheid ziet en ga niet over op modder gooien als je weerstand ervaart. Christenen moeten niet oordelen over anderen. Ik heb geen oordeel over jou uitgesproken en jou met respect te woord gestaan. Ik verwacht ook redelijkheid terug als ik open en eerlijk mijn geloof deel. Beste Gaitema, ik maak op grond van jou reactie, op mijn stukje dat God zijn koninkrijk aan het vestigen is vandaag, er uit voort dat de toekomst er voor JOU er niet zo rooskleurig uit lijkt te zien, dit zijn jou reacties. Merk ik niet heel veel van.. de jeugd loopt er juist weg. het grote gros van Nederland de antichrist aanbidt. De Manon. Etc Ik zeg het je: wie goed kijkt ziet dat het stilte voor de storm is Babylon gaat vallen! Onze welvaart waarin rijkdom zeer slecht en oneerlijk verdeeld is gaat als een zeepbel klappen. ik maak een optel som van details: Gaitema,, en met alle respect voor jou als persoon, maar dit klinkt toch niet als goed nieuws ( het evangelie).. ''ga niet over op modder gooien als je weerstand ervaart. Christenen moeten niet oordelen over anderen.'' Jij geeft aan in een evangelie gemeente te zitten, toch ? dan mag ik daar toch uit op maken, dat je ook zo zou kunnen klinken,, evangelisch ?? is dat een veroordeling, nee verre van dat, God houd van je, en volgens mij ben je een prima vent.. de uitspraken die jij doet, klinken die vol van geloof ? Hoop? en liefde? denk daar eens over na... ''Ik verwacht ook redelijkheid terug als ik open en eerlijk mijn geloof deel." 7 uur geleden zei vredestichter: De heerschappij rust op Zijn schouder… aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.’ (Jesaja 9:5, 6) Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 7 juni 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 26 minuten geleden zei vredestichter: Beste Gaitema, ik maak op grond van jou reactie, op mijn stukje dat God zijn koninkrijk aan het vestigen is vandaag, er uit voort dat de toekomst er voor JOU er niet zo rooskleurig uit lijkt te zien, dit zijn jou reacties. Merk ik niet heel veel van.. de jeugd loopt er juist weg. het grote gros van Nederland de antichrist aanbidt. De Manon. Etc Ik zeg het je: wie goed kijkt ziet dat het stilte voor de storm is Babylon gaat vallen! Onze welvaart waarin rijkdom zeer slecht en oneerlijk verdeeld is gaat als een zeepbel klappen. ik maak een optel som van details: Gaitema,, en met alle respect voor jou als persoon, maar dit klinkt toch niet als goed nieuws ( het evangelie).. ''ga niet over op modder gooien als je weerstand ervaart. Christenen moeten niet oordelen over anderen.'' Jij geeft aan in een evangelie gemeente te zitten, toch ? dan mag ik daar toch uit op maken, dat je ook zo zou kunnen klinken,, evangelisch ?? is dat een veroordeling, nee verre van dat, God houd van je, en volgens mij ben je een prima vent.. de uitspraken die jij doet, klinken die vol van geloof ? Hoop? en liefde? denk daar eens over na... ''Ik verwacht ook redelijkheid terug als ik open en eerlijk mijn geloof deel." Je zit vol van oordelen over mijn geloof. Zo lang je dat doet zonder mij te bevragen in alle oprechtheid, heeft reageren geen zin. Respect beste man. Respecteer de ander Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 10 uur geleden zei etnik: Vanwaar de toevoeging: na de zondeval? Let op dat er bij staat sinds de grondlegging van de wereld. De grondlegging van de wereld van nu was van na de zondeval. Als het vóór de zondeval was geweest zou dat raar zijn. Dan zou de zondeval geacceneerd zijn door God, dan zou het gepland zijn en dat was natuurlijk niet zo. God heeft het beste met de mens voor. Je kunt je dan ook afvragen als alle uitverkorenen al vanaf de zondeval zijn uitgekozen, wat heeft het dan voor zin te gaan prediken. Immers er zal geen mens meer gered worden dan die al zijn uitverkoren. Vooral in de gereformeerde gemeente zie je mensen er helemaal doorheen zitten omdat ze denken dat ze niet zijn 'gegrepen'. Maar de uitnodiging van Jezus was voor ieder soort van mens toch? Maar wie zijn die uitverkorenen dan? Dat zijn de 144.000 uit Openbaring 7. Enkel over de 144.000 wordt gezegd dat ze als koningen gaan meeregeren met Christus. En openbaring 14 geeft te kennen dat ze een speciale positie tov van God hebben 3 Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht. Deze kennis, of dat lied, kunnen enkel de 144.000 leren. Dit wordt niet gezegd van de grote menigte of schare die niemand tellen kan uit Openbaring 7. Je ziet duidelijk onderscheid tussen deze twee groepen, maar samen vormen ze één kudde met de grote menigte onder de goede Herder Jezus. Link naar bericht Deel via andere websites
vredestichter 29 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 5 uur geleden zei Gaitema: Trouwens: kerken die groeien door het leegzuigen van andere kerken is van alle tijden, maar nog geen bewijs van een groei van Gods Koninkrijk. Ik ben van de PKN naar de Evangelische Gemeente verhuist.. maar dat maakt van mij nog geen bekeerling. Ondertussen bezoek ik nog steeds een PKN bijbelkring, dus eigenlijk ben ik nog steeds een beetje van de PKN klopt helemaal Gaitema, een generatie die opstaat, vol van de Heilige Geest, die uit passie voor een christelijke levensstijl kiest, gevolgd door wonderen en tekenen, daar gaan we voor, toch?? ik ben hoopvol gestemd als ik naar de Grote aantallen jeugd kijk, die hier 100% voor gaan.. ik kreeg net nog een filmpje van een grote groep met jeugd ergens met Pinksteren in de polder, aanbiddend voor een God, Jezus is Heer.. geweldig he. Maar als ik zo vrij mag zijn geldt dit ook voor jou Gaitema, hoe was het ook alweer ? bekeerd u en laat u dopen. en wordt vervuld met de Heilige Geest.. is de meest logische volgorde toch, in deze (eind) tijd Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 5 uur geleden zei Willempie: Persoonlijk kan ik me meer vinden in de uitleg dat het 144.000 eerstelingen uit Israël zijn, 12.000 uit elke stam zoals genoemd in Openbaring Het is een heel verhaal om aan te tonen dat het niet om het natuurlijke Israël gaat, maar om het geestelijke. Maar Openbaring 14 geeft al een duidelijke reden dat het hier om het geestelijke Israël moet gaan. Lees Openbaring 14:1 maar eens mee. 14 Toen keek ik en zag het Lam op de berg Sion staan, en met hem 144.000. Op hun voorhoofd stonden zijn naam en de naam van zijn Vader geschreven. In dit vers ziet Johannes de 144.000. Wat wordt hier over gezegd? Op hun voorhoofd stonden zijn naam en de naam van zijn Vader geschreven. Dus de naam van Jezus en de naam van zijn Vader Jehovah stonden op hun voorhoofd geschreven, maw het zijn Christenen, want hoe kan anders de naam van Jezus op hun voorhoofd geschreven staan? Link naar bericht Deel via andere websites
vredestichter 29 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 2 minuten geleden zei sjako: Het is een heel verhaal om aan te tonen dat het niet om het natuurlijke Israël gaat, (bron bijbel en anne salamons ) Wat betekent eigenlijk de uitdrukking “uitverkoren”? Velen denken dan onmiddellijk aan Israël. Klopt dit? De bijbel zegt in Deut 7:6, “Want gij zijt een volk, dat de Here, uw God, heilig is; ú heeft de Here, uw God, uit alle volken op de aardbodem uitverkoren om zijn eigen volk te zijn.” Tegen wie was dit gesproken? Deut 6:3-4 laat zien dat het was gesproken tegen Israël. in die tijd bestond Israël uit een volk die met Mozes uit Egypte kwam (zie Deut 7:8). Dit staat ook in Deut 14:4, “want gij zijt een volk, dat de Here, uw God, heilig is, en u heeft de Here uitverkoren om Hem een eigen volk te zijn uit al de volken, die op de aardbodem wonen.” In Kron 16:13 wordt Israël “Zijn uitverkorenen” genoemd, “gij nakroost van Israël, zijn knecht, gij kinderen van Jakob, Zijn uitverkorenen.” David schreef in Psalm 33:12, “Welzalig het volk, welks God de Here is, de natie, die Hij Zich ten erfdeel koos.” En in Psalm 105:6,43, “gij nakroost van Abraham, zijn knecht, gij kinderen van Jakob, zijn uitverkorenen…..Hij voerde zijn volk uit met blijdschap, zijn uitverkorenen met gejubel.” In het boek Jesaja spreekt de profeet de volgende woorden van de Here: “Maar gij, Israël, mijn knecht, Jakob, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham, gij, die Ik gegrepen heb van de einden der aarde en geroepen uit haar uithoeken, tot wie Ik zeide: Gij zijt mijn knecht, Ik heb u verkoren en u niet versmaad.” (Jes 41:8-9) “….Gij zijt, luidt het woord des Heren, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb,” (Jes 43:10) “….want Ik geef water in de woestijn, rivieren in de wildernis om mijn uitverkoren volk te drenken.” (Jes 43:20) “Maar nu, hoor, o Jakob, mijn knecht, en Israël, die Ik verkoren heb.” (Jes 44:1) In Jesaja 48:12 spreekt God over hun als “mijn geroepene,” en Daniël noemt ze “zijn uitverkoren volk” (Dan 11:15). Zoals we hierboven kunnen zien wordt de uitdrukking “uitverkoren volk” definitief toegepast op Israël. maar wat was de samenstelling van het OT Israël? Volgens de bijbel bestond Israël uit: 1. De afstammelingen van Jacob (Ex 1:1; Jozua 13:6, etc) en 2. Zij die zich bij Israël hadden gevoegd door besnijdenis en het zich houden aan de wet (Ex 12:48 ev) De voorwaarde was dat iedereen die deel van Israël wou blijven, zich moest houden aan het verbond: “En de onbesnedene, de man namelijk, die het vlees van zijn voorhuid niet laat besnijden, die mens zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten: hij heeft mijn verbond verbroken.” (Gen 17:14) “….want ieder die iets gezuurds eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid…..want ieder, die iets gezuurds eet, zo iemand zal uit de vergadering van Israël worden uitgeroeid, hetzij hij een vreemdeling, hetzij hij in het land geboren is.” (Ex 12:15,19) Nog meer voorbeelden zien we in het boek Exodus 30:32,38; 31:14; Leviticus 7:20-21,25,27; 17:4,9-10,14; 18:29; 19:8; en Numeri 15:30-31. Deze en vele andere teksten laten ons zien dat het deel zijn van Israël afhankelijk was van gehoorzaamheid aan Gods geboden. Als je niet gehoorzaamde verloor je het burgerschap. Wanneer de meeste mensen denken aan Israël, denken ze uitsluitend aan Israël als natie. Maar dit is niet de werkelijke betekenis van Israël. De naam Israël heeft altijd al twee betekenissen gehad: één nationaal en de andere religieus. Bijvoorbeeld, “En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk.” (Ex 19:6) De profeet Amos verkondigde aan dat het overblijfsel van Israël “niet een nationale maar een religieuze bestemming zou krijgen.” (Amos 9:11-12) Jesaja zegt hier hetzelfde, “hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken.” (Jes 56:7-8) De primaire betekenis van Israël in het OT staat voor een religieuze verbondsgemeenschap, een volk die God aanbidt in geest en waarheid. Daarnaast is Israël een afzonderlijke etnische groep of natie die in de toekomst het geestelijk Israël genoemd gaat worden. Cruciaal voor de OT profeten en hun profetieën is de theologische eigenschap van het “volk van God” en niet hun etnische en politieke karaktereigenschappen. Kort gezegd betekent het woord Israël eigenlijk “regeren met God”. In tegenstelling met de bewering van Hal Lindsey en andere auteurs uit de hoek van het dispensationalisme was de zegen van Israëls’ uitverkiezing conditioneel. “Het doel van de uitverkiezing is dienstbaarheid en wanneer de dienstbaarheid zijn betekenis verliest en dus faalt…..als zij (Israël) ophoudt hun Yahweh te erkennen als hun God dan verklaart zij eigenlijk dat zij niet langer zijn volk wenst te zijn. — Haar roeping om een uitverkoren volk te zijn was geen bewijs van Goddelijke voorkeur, maar een oproep tot het uitvoeren van een opdracht, veel eisend en ononderbroken waarbij de uitverkiezing en de opdracht zo nauw met elkaar waren verbonden, dat de één niet zonder de ander kon bestaan. Heeft het OT Israël haar uitverkiezing verloren? Zoals Paulus zou zeggen, “Volstrekt niet!” Op veel plaatsen in het OT werd geprofeteerd dat een “overblijfsel” zou worden gered. De vraag is: Waar zou dit overblijfsel uit bestaan? Volgens Jeremia 31:31-34 zou het overblijfsel bestaan uit zij die “de Here kennen” en wiens zonden compleet zouden worden vergeven (in tegenstelling tot het Oude Verbond, zie Hebr. 10:1-4). Dit zou mogelijk gemaakt worden door het een “Nieuw Verbond.” Dit Nieuwe Verbond (of “testament”) werd bekrachtigd door Jezus bij Zijn kruisiging en die Hij in symbolische vorm bij het laatste avondmaal liet zien aan zijn discipelen (Matt 26:28 en zijn paralellen; 1 Kor 11:25). Verschilt het Nieuwe Testament Israël met het Oude Testament Israël? Zo ja, hoe dan? Het Israël van het Nieuwe Verbond bestaat uit: 1. Zij die afstammelingen zijn van Jacob en geloven in de Messias (Matt 10:6; 15:24; Hand 2:36-41; 21:20) en 2. Zij die zich bij Israël gevoegd hebben door geestelijke besnijdenis en zich houden aan de nieuwe “wet” (Rom 2:28-29; 13:10; 1 Tim 1:5). Met de bevestiging van het Nieuwe Verbond was een fysieke afstamming niet langer de bepalende factor om deel te worden van Israël. Alleen zij die in de Messias geloofden konden deel blijven of deel worden van Israël. Laten we eens kijken wat de bijbel zegt over dit onderwerp, “Een groene olijf, schoon van prachtige vrucht, heeft de Here u genoemd; onder geluid van groot gedruis heeft een vuur zijn loof aangestoken en zijn zijn takken verbrand.” (Jer 11:16). Vers 17 zegt dat dit was gericht aan “het huis van Israël en het huis van Juda”. Hosea zegt van Israël, “Zijn loten zullen uitlopen; zijn pracht zal zijn als die van een olijfboom…” (Hosea 14:6). Paulus pakt het motief van de olijfboom op in Rom 11:17-24. Hij zegt dat de Joden die de Messias afwezen, zichzelf om hun ongeloof afwezen en werden “weggebroken” (of zoals het OT zegt, uitgeroeid) van de “olijfboom” Israël (vers 20). De apostel liet zien dat de enigste manier om het burgerschap van Israël te behouden, was geloof in Jezus de Messias. Het burgerschap werd ook aangeboden aan de heidenen onder dezelfde condities. Als zij zouden geloven in de Messias van Israël, zouden ze medeburgers worden van Israël (Efez 2:19). “Christus schiep Zijn gemeente, niet naast Israël, maar als het gelovige overblijfsel van Israël, die de verbondsbeloften en bijbehorende verantwoordelijkheden zouden erven.” De gemeente van Christus is niet gescheiden van het Israël van God, alleen afgezonderd van de Joodse natie die Christus afwezen. De identificatie van de gemeente met Israël wordt expliciet genoemd in de eerste brief van Petrus, “Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom,…” (1 Petrus 2:9). Hier verklaart Petrus heel duidelijk dat zij die “geloven” in Christus Jezus (1 Petrus 2:7) het “uitverkoren ras” en een “heilige natie” zijn (1 Petrus 2:9; vergelijk Ex 19:6; Deut 7:6 en 14:2). “Alleen in Christus Jezus kon Israël als natie het ware verbondsvolk van God blijven.” Gods verbondsvolk wordt niet langer onderscheiden door raciale of territoriale kenmerken, maar uitsluitend door geloof in Christus. En het land dat we hebben geërfd is een geestelijk land. De geestelijke zegeningen van het burgerschap van het Israël van God zijn voor ons als Christenen, maar wat dan m.b.t. de “onvoorwaardelijke” landbeloften van de zogenaamde “Palestijnse verbond”? (Deuteronomium 30:1-10) Een van de meest veelvoorkomende beweringen van de premillennial dispensationalist van vandaag is, dat de oprichting van de staat Israël in 1948 het bewijs is dat de Joden nog steeds “Gods uitverkoren volk” zijn en dat Hij nog steeds profetische plannen met hun heeft (deze bewering wordt steeds levendiger door toenemende vijandigheden in het Midden Oosten). Men beweert dat God de Joden weer terug bracht naar hun “oude thuisland” en dat zij op Bijbelse gronden het recht hebben om Palestina als hun land op te eisen. Is deze vordering terecht? Was de oprichting van de staat Israël het bewijs van Gods zegen, van Gods uitverkiezing? Welke bijbelteksten voeren dispensationalisten aan om hun beweringen te ondersteunen? Hoe komen ze tot die conclusie? De dispensationalist maakt gebruik van wat hij noemt “letterlijke hermeneutiek”. Dat betekent dat hij de woorden van de bijbel toepast zoals het in het plaatje past en het begrijpt in de normale omgangstaal en betekenis van elke dag. Deze extreme letterlijke hermeneutiek wordt vervolgens gebruikt om de profetieën van het Oude Testament te “interpreteren” die spreken van de terugkeer van Gods volk naar hun heilige land. Echter deze letterlijke toepassing wordt ook gebruikt als een excuus om de heldere herinterpretatie van dezelfde profetieën door de schrijvers van het Nieuw Testament te veronachtzamen. Zelfs als de geinspireerde schrijvers van het NT een andere betekenis aan de OT profetieën geven dan de letterlijke uitleg, zeggen de dispensationalisten dat dit niet de volledige betekenis is en dat deze profetieën “voor Israël nog moeten worden uitgevoerd”. Een van de teksten waarvan de dispensationalisten zeggen dat die in 1948 bij de formatie van de staat Israël vervuld is vinden we in Ezechiël 36-37. Deze profetie was gegeven aan Ezechiël gedurende de Babylonische ballingschap (Ezechiël 1:1-2) en voorspelde de uiteindelijke terugkeer van Israël naar hun land. In deze profetie werd ook de komst van de Messias aangekondigd (Ezechiël 37:24) en de inwijding van het Nieuwe Verbond (Ezechiël 37:26-28). En zoals we weten uit zowel de geschiedenis als uit het Nieuwe Testament: het volk keerde terug naar het land en de Messias is gekomen en heeft het Nieuwe Verbond opgericht (Matt 26:28). Ondanks dit gegeven ontkennen de dispensationalisten de vervulling van deze profetieën, ze zien alleen maar een gedeeltelijk vervulling in de terugkeer van Israël en Christus eerste komst. Ze beweren dat het terugbrengen van de Joden naar de huidige staat Israël onderdeel is van de uiteindelijke vervulling. Zij zeggen dat de zegeningen van het “Palestijnse Verbond” nu pas tot uiting komen. De beloften van zulke tekstgedeelten als Deut 30 worden gebruikt als “Schriftuurlijke basis” voor de terugkeer van de Israël. Hoe moeten we hier op antwoorden? In Deut 30:1-8 staat dat “bekering” een noodzakelijke voorwaarde is voor de terugkeer van Israël naar Palestina: “en wanneer gij u dan tot de Here, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel – dan zal de Here, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de Here, uw God, u verstrooid heeft.” (vers 2-3) Gebaseerd op deze niet mis te verstane tekstpassage kunnen we nu definitief vaststellen dat de huidige staat Israël niet ontstaan is als resultaat van de zegeningen van dit verbond (het “Palestijnse Verbond” van de Scofield bijbel). In 1948 bekeerden de Joden zich niet tot de Here (behalve misschien een paar individuele Joden). En de oprichting van de staat Israël, gebaseerd op hun zogenaamd “trouw zijn” aan het Judaïsme, is het fundamenteel verdraaien van wat het Judaïsme eigenlijk betekent. Sommigen denken dat de Joden van vandaag een speciaal voordeel hebben, misschien zelfs redding zonder Christus (het zijn toch onze broeders), omdat ze geloven in de God en de religie van het Oude Testament. Ze zien hierbij over het hoofd dat de religie van het Oude Testament was gebaseerd op brengen van offers voor de zonde (Lev 17:11). Het negeert ook de verklaringen in het Nieuwe Testament dat er absoluut geen redding is buiten Christus (Joh 14:6; Hand 4:10-12) en dat de religie van het Oude Testament niet langer meer van toepassing is (Hebr 7-10). Deze openbaring laat zien wie de Here van het Nieuwe Testament is: de Here Jezus. Petrus bijvoorbeeld haalt Joël 2:32 aan als zijnde vervult in Jezus, “Al wie de naam van de Here aanroept zal gered worden.” (Hand 2:21) Is de huidige staat Israël het “bewijs “ is van Gods verbondszegeningen voor hen? Met behulp van duidelijke bijbelteksten die niets aan het toeval overlaten kunnen we rustig zeggen, “NEE!”. We kunnen ze verwijzen naar Deut 30:1-8 als bewijs dat het Israël van vandaag, niet het Israël van de bijbel is! Maar wat m.b.t. de landbeloften aan Abraham? Paulus, met verwijzing naar de beloften van Abraham, beperkte niet het grondgebied tot het land Palestina: “Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs.” (Rom 4:13) Dit is een herhaling van de verklaring van Jezus in Mattheüs 5:5 waarin de zachtmoedigen niet alleen Palestina, maar “de aarde” zullen beërven. Zoals je ziet, is de erfenis voor “Abraham en zijn afstammelingen”. De dispensationalist gelooft dat het Joodse volk recht heeft op de erfenis gebaseerd op hun raciale afkomst of etnische erfdeel. Maar Paulus bestrijdt dit idee in Galaten 3:7,29, “Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn…….Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Alsof hij dat nog niet duidelijk genoeg had uitgelegd, herhaalde Paulus dit nog een keer voor hen die een speciale voordeel verwachten van hun fysieke afkomst van Abraham, “Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus.” (Galaten 3:16) De enigste manier om ook maar iets te erven, is het “in Christus” zijn! De Joodse leiders die naar Johannes kwamen dachten dat het Koninkrijk hun automatisch toebehoorde op grond van hun erfgoed, “en beeldt u niet in, dat gij bij uzelf kunt zeggen: Wij hebben Abraham tot vader, want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken.” (Matt 3:9) De apostel Paulus verklaarde het wezen van het ware Jood zijn, “Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter.” (Rom 3:28,29; en ook Rom 9:6-8; 11:2-7) De volledige reikwijdte van de profeten van Israël was niet nationalistisch, maar een universeel, met een toenemende kosmisch dimensie voorgesteld door de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (een Hebreeuwse metafoor voor het Nieuwe Verbondssysteem) zie Jes 65:17; 66:21-23. De schrijver van Hebreeën vertelde hen dat Abraham niet alleen naar Palestina keek voor de vervulling van de beloften. Hij keek zowel fysiek als geestelijk uit naar “een beter vaderland”, en naar een stad “waarvan God de ontwerper en bouwmeester is” (Hebr 11:10, 16). De continuïteit van de OT uitdrukkingen en type beelden uit het Midden Oosten in Hebreeën verzekert de gemeente dat Gods beloften niet gefaald hebben en ook niet uitgesteld zijn maar nu worden ervaren “in Christus” (Hebr 6:5)… En de landbeloften gemaakt aan Abraham zijn vervuld in het universele koninkrijk van God. Conclusie We hebben bestudeert wie het uitverkoren volk van God is en we hebben gevonden dat volgens de bijbel, Israël nu bestaat uit iedereen die gelooft in Jezus de Messias. Het is niet juist om te stellen dat de gemeente Israël vervangen heeft. Het is eerder zo dat de gemeente een vervolg is op het OT Israël van God; het heeft alleen het Joodse religieuze systeem vervangen. Er zijn geen raciale verschillen meer tussen “Jood” en “heiden”. Mensen uit alle naties zijn nu deel van het geestelijke Israël in Christus, het Israël Gods. Het koninkrijk van Christus is hier en nu in al zijn volheid. Gans (die deel waren van het ware geestelijke) Israël was behouden en in het bezit gekomen van het erfdeel dat hun belooft was (Rom 11:26). Met de komst van de oorlogen in het Midden Oosten vragen veel mensen zich af wat er profetisch gesproken aan de hand is. We kunnen nu met zekerheid zeggen dat de gebeurtenissen die nu plaats vinden GEEN vervulling zijn van Bijbelse profetieën. We weten dat 70 na Christus alle profetieën vervuld werden, het Oude Verbond definitief werd verwijderd, en op dat moment het Nieuwe Verbond volledig z’n beslag kreeg (ingewijd), waar het koninkrijk beschikbaar werd voor iedereen die in Jezus wil geloven als zijn redder (Messias). In tijden van oorlog is emotie begrijpelijk. We hoeven echter niet bang te zijn voor de Grote Verdrukking of achter gelaten te worden in “de opname”. We weten door de tijdsbeperkingen zoals vastgelegd in het Nieuwe Testament, dat deze dingen allang gebeurd zijn en we nu leven in het nieuwe “geestelijk beloofde land”. Link naar bericht Deel via andere websites
Willempie 1.410 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 41 minuten geleden zei sjako: Dus de naam van Jezus en de naam van zijn Vader Jehovah stonden op hun voorhoofd geschreven, maw het zijn Christenen, want hoe kan anders de naam van Jezus op hun voorhoofd geschreven staan? Zogenaamde Messiaanse Joden, dus Joden die Jezus als de Messias erkennen. Heel eenvoudig dus. 5 uur geleden zei TTC: Dit zou mi betekenen dat steeds meer mensen zich bewust worden van de hachelijke positie waarin de mensheid verkeert, dit is eerder ongeloofwaardig gezien de veelvoud aan verklaringen die onze geschiedenis rijk is. Maar stel dat het wel zo is, hoe gaan mensen reageren op de bewustwording dat ze heel de tijd bedrogen zijn geweest? En sterker, hebben ze dan - wellicht ongewild - zichzelf ook niet bedrogen? Een ethisch lastige kwestie, zonder meer. Analoog aan (of is het met?): "Er zij licht en er is licht." Alsof iemand het licht aandoet. Dan is er sprake van een ongelooflijke vreugde die alle spijt- en schuldgevoelens overstijgt. Ermee gepaard gaat de wetenschap dat God het ons niet kwalijk neemt dat we blind zijn geweest maar ons gewoon van harte vergeeft en Zich mede met ons verheugt. Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 18 minuten geleden zei Willempie: Analoog aan (of is het met?): "Er zij licht en er is licht." Alsof iemand het licht aandoet. Dan is er sprake van een ongelooflijke vreugde die alle spijt- en schuldgevoelens overstijgt. Ermee gepaard gaat de wetenschap dat God het ons niet kwalijk neemt dat we blind zijn geweest maar ons gewoon van harte vergeeft en Zich mede met ons verheugt. Alvast benieuwd wat zoiets gaat geven, vooralsnog lijkt het enkel een wensdroom. 36 minuten geleden zei vredestichter: (bron bijbel en anne salamons ) Wat betekent eigenlijk de uitdrukking “uitverkoren”? Velen denken dan onmiddellijk aan Israël. Klopt dit? De bijbel zegt in Deut 7:6, “Want gij zijt een volk, dat de Here, uw God, heilig is; ú heeft de Here, uw God, uit alle volken op de aardbodem uitverkoren om zijn eigen volk te zijn.” Tegen wie was dit gesproken? Deut 6:3-4 laat zien dat het was gesproken tegen Israël. in die tijd bestond Israël uit een volk die met Mozes uit Egypte kwam (zie Deut 7:8). Dit staat ook in Deut 14:4, “want gij zijt een volk, dat de Here, uw God, heilig is, en u heeft de Here uitverkoren om Hem een eigen volk te zijn uit al de volken, die op de aardbodem wonen.” In Kron 16:13 wordt Israël “Zijn uitverkorenen” genoemd, “gij nakroost van Israël, zijn knecht, gij kinderen van Jakob, Zijn uitverkorenen.” David schreef in Psalm 33:12, “Welzalig het volk, welks God de Here is, de natie, die Hij Zich ten erfdeel koos.” En in Psalm 105:6,43, “gij nakroost van Abraham, zijn knecht, gij kinderen van Jakob, zijn uitverkorenen…..Hij voerde zijn volk uit met blijdschap, zijn uitverkorenen met gejubel.” In het boek Jesaja spreekt de profeet de volgende woorden van de Here: “Maar gij, Israël, mijn knecht, Jakob, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham, gij, die Ik gegrepen heb van de einden der aarde en geroepen uit haar uithoeken, tot wie Ik zeide: Gij zijt mijn knecht, Ik heb u verkoren en u niet versmaad.” (Jes 41:8-9) “….Gij zijt, luidt het woord des Heren, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb,” (Jes 43:10) “….want Ik geef water in de woestijn, rivieren in de wildernis om mijn uitverkoren volk te drenken.” (Jes 43:20) “Maar nu, hoor, o Jakob, mijn knecht, en Israël, die Ik verkoren heb.” (Jes 44:1) In Jesaja 48:12 spreekt God over hun als “mijn geroepene,” en Daniël noemt ze “zijn uitverkoren volk” (Dan 11:15). Zoals we hierboven kunnen zien wordt de uitdrukking “uitverkoren volk” definitief toegepast op Israël. maar wat was de samenstelling van het OT Israël? Volgens de bijbel bestond Israël uit: 1. De afstammelingen van Jacob (Ex 1:1; Jozua 13:6, etc) en 2. Zij die zich bij Israël hadden gevoegd door besnijdenis en het zich houden aan de wet (Ex 12:48 ev) De voorwaarde was dat iedereen die deel van Israël wou blijven, zich moest houden aan het verbond: “En de onbesnedene, de man namelijk, die het vlees van zijn voorhuid niet laat besnijden, die mens zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten: hij heeft mijn verbond verbroken.” (Gen 17:14) “….want ieder die iets gezuurds eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid…..want ieder, die iets gezuurds eet, zo iemand zal uit de vergadering van Israël worden uitgeroeid, hetzij hij een vreemdeling, hetzij hij in het land geboren is.” (Ex 12:15,19) Nog meer voorbeelden zien we in het boek Exodus 30:32,38; 31:14; Leviticus 7:20-21,25,27; 17:4,9-10,14; 18:29; 19:8; en Numeri 15:30-31. Deze en vele andere teksten laten ons zien dat het deel zijn van Israël afhankelijk was van gehoorzaamheid aan Gods geboden. Als je niet gehoorzaamde verloor je het burgerschap. Wanneer de meeste mensen denken aan Israël, denken ze uitsluitend aan Israël als natie. Maar dit is niet de werkelijke betekenis van Israël. De naam Israël heeft altijd al twee betekenissen gehad: één nationaal en de andere religieus. Bijvoorbeeld, “En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk.” (Ex 19:6) De profeet Amos verkondigde aan dat het overblijfsel van Israël “niet een nationale maar een religieuze bestemming zou krijgen.” (Amos 9:11-12) Jesaja zegt hier hetzelfde, “hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken.” (Jes 56:7-8) De primaire betekenis van Israël in het OT staat voor een religieuze verbondsgemeenschap, een volk die God aanbidt in geest en waarheid. Daarnaast is Israël een afzonderlijke etnische groep of natie die in de toekomst het geestelijk Israël genoemd gaat worden. Cruciaal voor de OT profeten en hun profetieën is de theologische eigenschap van het “volk van God” en niet hun etnische en politieke karaktereigenschappen. Kort gezegd betekent het woord Israël eigenlijk “regeren met God”. In tegenstelling met de bewering van Hal Lindsey en andere auteurs uit de hoek van het dispensationalisme was de zegen van Israëls’ uitverkiezing conditioneel. “Het doel van de uitverkiezing is dienstbaarheid en wanneer de dienstbaarheid zijn betekenis verliest en dus faalt…..als zij (Israël) ophoudt hun Yahweh te erkennen als hun God dan verklaart zij eigenlijk dat zij niet langer zijn volk wenst te zijn. — Haar roeping om een uitverkoren volk te zijn was geen bewijs van Goddelijke voorkeur, maar een oproep tot het uitvoeren van een opdracht, veel eisend en ononderbroken waarbij de uitverkiezing en de opdracht zo nauw met elkaar waren verbonden, dat de één niet zonder de ander kon bestaan. Heeft het OT Israël haar uitverkiezing verloren? Zoals Paulus zou zeggen, “Volstrekt niet!” Op veel plaatsen in het OT werd geprofeteerd dat een “overblijfsel” zou worden gered. De vraag is: Waar zou dit overblijfsel uit bestaan? Volgens Jeremia 31:31-34 zou het overblijfsel bestaan uit zij die “de Here kennen” en wiens zonden compleet zouden worden vergeven (in tegenstelling tot het Oude Verbond, zie Hebr. 10:1-4). Dit zou mogelijk gemaakt worden door het een “Nieuw Verbond.” Dit Nieuwe Verbond (of “testament”) werd bekrachtigd door Jezus bij Zijn kruisiging en die Hij in symbolische vorm bij het laatste avondmaal liet zien aan zijn discipelen (Matt 26:28 en zijn paralellen; 1 Kor 11:25). Verschilt het Nieuwe Testament Israël met het Oude Testament Israël? Zo ja, hoe dan? Het Israël van het Nieuwe Verbond bestaat uit: 1. Zij die afstammelingen zijn van Jacob en geloven in de Messias (Matt 10:6; 15:24; Hand 2:36-41; 21:20) en 2. Zij die zich bij Israël gevoegd hebben door geestelijke besnijdenis en zich houden aan de nieuwe “wet” (Rom 2:28-29; 13:10; 1 Tim 1:5). Met de bevestiging van het Nieuwe Verbond was een fysieke afstamming niet langer de bepalende factor om deel te worden van Israël. Alleen zij die in de Messias geloofden konden deel blijven of deel worden van Israël. Laten we eens kijken wat de bijbel zegt over dit onderwerp, “Een groene olijf, schoon van prachtige vrucht, heeft de Here u genoemd; onder geluid van groot gedruis heeft een vuur zijn loof aangestoken en zijn zijn takken verbrand.” (Jer 11:16). Vers 17 zegt dat dit was gericht aan “het huis van Israël en het huis van Juda”. Hosea zegt van Israël, “Zijn loten zullen uitlopen; zijn pracht zal zijn als die van een olijfboom…” (Hosea 14:6). Paulus pakt het motief van de olijfboom op in Rom 11:17-24. Hij zegt dat de Joden die de Messias afwezen, zichzelf om hun ongeloof afwezen en werden “weggebroken” (of zoals het OT zegt, uitgeroeid) van de “olijfboom” Israël (vers 20). De apostel liet zien dat de enigste manier om het burgerschap van Israël te behouden, was geloof in Jezus de Messias. Het burgerschap werd ook aangeboden aan de heidenen onder dezelfde condities. Als zij zouden geloven in de Messias van Israël, zouden ze medeburgers worden van Israël (Efez 2:19). “Christus schiep Zijn gemeente, niet naast Israël, maar als het gelovige overblijfsel van Israël, die de verbondsbeloften en bijbehorende verantwoordelijkheden zouden erven.” De gemeente van Christus is niet gescheiden van het Israël van God, alleen afgezonderd van de Joodse natie die Christus afwezen. De identificatie van de gemeente met Israël wordt expliciet genoemd in de eerste brief van Petrus, “Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom,…” (1 Petrus 2:9). Hier verklaart Petrus heel duidelijk dat zij die “geloven” in Christus Jezus (1 Petrus 2:7) het “uitverkoren ras” en een “heilige natie” zijn (1 Petrus 2:9; vergelijk Ex 19:6; Deut 7:6 en 14:2). “Alleen in Christus Jezus kon Israël als natie het ware verbondsvolk van God blijven.” Gods verbondsvolk wordt niet langer onderscheiden door raciale of territoriale kenmerken, maar uitsluitend door geloof in Christus. En het land dat we hebben geërfd is een geestelijk land. De geestelijke zegeningen van het burgerschap van het Israël van God zijn voor ons als Christenen, maar wat dan m.b.t. de “onvoorwaardelijke” landbeloften van de zogenaamde “Palestijnse verbond”? (Deuteronomium 30:1-10) Een van de meest veelvoorkomende beweringen van de premillennial dispensationalist van vandaag is, dat de oprichting van de staat Israël in 1948 het bewijs is dat de Joden nog steeds “Gods uitverkoren volk” zijn en dat Hij nog steeds profetische plannen met hun heeft (deze bewering wordt steeds levendiger door toenemende vijandigheden in het Midden Oosten). Men beweert dat God de Joden weer terug bracht naar hun “oude thuisland” en dat zij op Bijbelse gronden het recht hebben om Palestina als hun land op te eisen. Is deze vordering terecht? Was de oprichting van de staat Israël het bewijs van Gods zegen, van Gods uitverkiezing? Welke bijbelteksten voeren dispensationalisten aan om hun beweringen te ondersteunen? Hoe komen ze tot die conclusie? De dispensationalist maakt gebruik van wat hij noemt “letterlijke hermeneutiek”. Dat betekent dat hij de woorden van de bijbel toepast zoals het in het plaatje past en het begrijpt in de normale omgangstaal en betekenis van elke dag. Deze extreme letterlijke hermeneutiek wordt vervolgens gebruikt om de profetieën van het Oude Testament te “interpreteren” die spreken van de terugkeer van Gods volk naar hun heilige land. Echter deze letterlijke toepassing wordt ook gebruikt als een excuus om de heldere herinterpretatie van dezelfde profetieën door de schrijvers van het Nieuw Testament te veronachtzamen. Zelfs als de geinspireerde schrijvers van het NT een andere betekenis aan de OT profetieën geven dan de letterlijke uitleg, zeggen de dispensationalisten dat dit niet de volledige betekenis is en dat deze profetieën “voor Israël nog moeten worden uitgevoerd”. Een van de teksten waarvan de dispensationalisten zeggen dat die in 1948 bij de formatie van de staat Israël vervuld is vinden we in Ezechiël 36-37. Deze profetie was gegeven aan Ezechiël gedurende de Babylonische ballingschap (Ezechiël 1:1-2) en voorspelde de uiteindelijke terugkeer van Israël naar hun land. In deze profetie werd ook de komst van de Messias aangekondigd (Ezechiël 37:24) en de inwijding van het Nieuwe Verbond (Ezechiël 37:26-28). En zoals we weten uit zowel de geschiedenis als uit het Nieuwe Testament: het volk keerde terug naar het land en de Messias is gekomen en heeft het Nieuwe Verbond opgericht (Matt 26:28). Ondanks dit gegeven ontkennen de dispensationalisten de vervulling van deze profetieën, ze zien alleen maar een gedeeltelijk vervulling in de terugkeer van Israël en Christus eerste komst. Ze beweren dat het terugbrengen van de Joden naar de huidige staat Israël onderdeel is van de uiteindelijke vervulling. Zij zeggen dat de zegeningen van het “Palestijnse Verbond” nu pas tot uiting komen. De beloften van zulke tekstgedeelten als Deut 30 worden gebruikt als “Schriftuurlijke basis” voor de terugkeer van de Israël. Hoe moeten we hier op antwoorden? In Deut 30:1-8 staat dat “bekering” een noodzakelijke voorwaarde is voor de terugkeer van Israël naar Palestina: “en wanneer gij u dan tot de Here, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel – dan zal de Here, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de Here, uw God, u verstrooid heeft.” (vers 2-3) Gebaseerd op deze niet mis te verstane tekstpassage kunnen we nu definitief vaststellen dat de huidige staat Israël niet ontstaan is als resultaat van de zegeningen van dit verbond (het “Palestijnse Verbond” van de Scofield bijbel). In 1948 bekeerden de Joden zich niet tot de Here (behalve misschien een paar individuele Joden). En de oprichting van de staat Israël, gebaseerd op hun zogenaamd “trouw zijn” aan het Judaïsme, is het fundamenteel verdraaien van wat het Judaïsme eigenlijk betekent. Sommigen denken dat de Joden van vandaag een speciaal voordeel hebben, misschien zelfs redding zonder Christus (het zijn toch onze broeders), omdat ze geloven in de God en de religie van het Oude Testament. Ze zien hierbij over het hoofd dat de religie van het Oude Testament was gebaseerd op brengen van offers voor de zonde (Lev 17:11). Het negeert ook de verklaringen in het Nieuwe Testament dat er absoluut geen redding is buiten Christus (Joh 14:6; Hand 4:10-12) en dat de religie van het Oude Testament niet langer meer van toepassing is (Hebr 7-10). Deze openbaring laat zien wie de Here van het Nieuwe Testament is: de Here Jezus. Petrus bijvoorbeeld haalt Joël 2:32 aan als zijnde vervult in Jezus, “Al wie de naam van de Here aanroept zal gered worden.” (Hand 2:21) Is de huidige staat Israël het “bewijs “ is van Gods verbondszegeningen voor hen? Met behulp van duidelijke bijbelteksten die niets aan het toeval overlaten kunnen we rustig zeggen, “NEE!”. We kunnen ze verwijzen naar Deut 30:1-8 als bewijs dat het Israël van vandaag, niet het Israël van de bijbel is! Maar wat m.b.t. de landbeloften aan Abraham? Paulus, met verwijzing naar de beloften van Abraham, beperkte niet het grondgebied tot het land Palestina: “Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs.” (Rom 4:13) Dit is een herhaling van de verklaring van Jezus in Mattheüs 5:5 waarin de zachtmoedigen niet alleen Palestina, maar “de aarde” zullen beërven. Zoals je ziet, is de erfenis voor “Abraham en zijn afstammelingen”. De dispensationalist gelooft dat het Joodse volk recht heeft op de erfenis gebaseerd op hun raciale afkomst of etnische erfdeel. Maar Paulus bestrijdt dit idee in Galaten 3:7,29, “Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn…….Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Alsof hij dat nog niet duidelijk genoeg had uitgelegd, herhaalde Paulus dit nog een keer voor hen die een speciale voordeel verwachten van hun fysieke afkomst van Abraham, “Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus.” (Galaten 3:16) De enigste manier om ook maar iets te erven, is het “in Christus” zijn! De Joodse leiders die naar Johannes kwamen dachten dat het Koninkrijk hun automatisch toebehoorde op grond van hun erfgoed, “en beeldt u niet in, dat gij bij uzelf kunt zeggen: Wij hebben Abraham tot vader, want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken.” (Matt 3:9) De apostel Paulus verklaarde het wezen van het ware Jood zijn, “Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter.” (Rom 3:28,29; en ook Rom 9:6-8; 11:2-7) De volledige reikwijdte van de profeten van Israël was niet nationalistisch, maar een universeel, met een toenemende kosmisch dimensie voorgesteld door de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (een Hebreeuwse metafoor voor het Nieuwe Verbondssysteem) zie Jes 65:17; 66:21-23. De schrijver van Hebreeën vertelde hen dat Abraham niet alleen naar Palestina keek voor de vervulling van de beloften. Hij keek zowel fysiek als geestelijk uit naar “een beter vaderland”, en naar een stad “waarvan God de ontwerper en bouwmeester is” (Hebr 11:10, 16). De continuïteit van de OT uitdrukkingen en type beelden uit het Midden Oosten in Hebreeën verzekert de gemeente dat Gods beloften niet gefaald hebben en ook niet uitgesteld zijn maar nu worden ervaren “in Christus” (Hebr 6:5)… En de landbeloften gemaakt aan Abraham zijn vervuld in het universele koninkrijk van God. Conclusie We hebben bestudeert wie het uitverkoren volk van God is en we hebben gevonden dat volgens de bijbel, Israël nu bestaat uit iedereen die gelooft in Jezus de Messias. Het is niet juist om te stellen dat de gemeente Israël vervangen heeft. Het is eerder zo dat de gemeente een vervolg is op het OT Israël van God; het heeft alleen het Joodse religieuze systeem vervangen. Er zijn geen raciale verschillen meer tussen “Jood” en “heiden”. Mensen uit alle naties zijn nu deel van het geestelijke Israël in Christus, het Israël Gods. Het koninkrijk van Christus is hier en nu in al zijn volheid. Gans (die deel waren van het ware geestelijke) Israël was behouden en in het bezit gekomen van het erfdeel dat hun belooft was (Rom 11:26). Met de komst van de oorlogen in het Midden Oosten vragen veel mensen zich af wat er profetisch gesproken aan de hand is. We kunnen nu met zekerheid zeggen dat de gebeurtenissen die nu plaats vinden GEEN vervulling zijn van Bijbelse profetieën. We weten dat 70 na Christus alle profetieën vervuld werden, het Oude Verbond definitief werd verwijderd, en op dat moment het Nieuwe Verbond volledig z’n beslag kreeg (ingewijd), waar het koninkrijk beschikbaar werd voor iedereen die in Jezus wil geloven als zijn redder (Messias). In tijden van oorlog is emotie begrijpelijk. We hoeven echter niet bang te zijn voor de Grote Verdrukking of achter gelaten te worden in “de opname”. We weten door de tijdsbeperkingen zoals vastgelegd in het Nieuwe Testament, dat deze dingen allang gebeurd zijn en we nu leven in het nieuwe “geestelijk beloofde land”. Oeps Link naar bericht Deel via andere websites
Willempie 1.410 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 1 minuut geleden zei TTC: Alvast benieuwd wat zoiets gaat geven, vooralsnog lijkt het enkel een wensdroom. Het is onze hoop. Wat ons staande houdt in deze wereld. Zonder deze hoop had het christendom niet meer bestaan, en de wereld waarschijnlijk ook niet. Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 24 minuten geleden zei Willempie: Zogenaamde Messiaanse Joden, dus Joden die Jezus als de Messias erkennen. Heel eenvoudig dus. Het verhaal van @vredestichter komt aardig in de richting. Je ziet in ieder geval dat wanneer je het over Israël hebt het niet altijd over de natie gaat maar ook over het religieuze Israël, oftewel het Israel Gods of geestelijke Israel dat niet perse uit alleen Joden hoeft te bestaan wat ook blijkt uit Openbaring 14. Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 4 minuten geleden zei Willempie: Het is onze hoop. Wat ons staande houdt in deze wereld. Zonder deze hoop had het christendom niet meer bestaan, en de wereld waarschijnlijk ook niet. Binnen het IMF is men al aardig bezig met die hoop te cultiveren, probleem zal misschien zijn dat amper iemand begrijpt waar het over gaat. Nochtans kan de vertaling eenvoudig zijn, er komen engelen met helikopters. (a) Calibration in the simple helicopter money world: the crucial role of expectations The easiest way to think about money financed deficits is in terms of Friedman’s “helicopter money drop”, in which the government finances a tax cut through the printing and distribution of actual dollar bills, and in which it can be assumed that all of the monetary base is comprised of paper money, and that the monetary base is equal to the money supply. In such an imaginary world it is intuitive that the impact of a money financed stimulus on aggregate nominal demand will be somewhat proportional to the amount of money created. If in today’s US economy, with a nominal GDP of $18 trillion, the US government and Federal Reserve together decided to print and drop from helicopters $10 million of dollar bills (credibly describing this as a one-off exercise), the impact on aggregate nominal demand would be so negligible that we could not observe it in measured inflation rates or output growth. If the drop were $100bn there would be appreciable effects: if $10 trillion there would be many years of very high inflation. The precise impact on nominal demand, output and inflation would however also depend on the expectations generated by the initial money drop, and even if the government 22 asserted that the drop was one-off, private sector agents might have different expectations. Three potentially self-reinforcing expectational effects could be important: First, if agents expect the initial drop to be followed by other drops (and even more if they expect the drops to steadily increase in size), it could be rational for them to anticipate that the impact on aggregate nominal demand will eventually be great, and therefore to anticipate a significant inflationary effect, since the maximum feasible output effect is bounded by real resource constraints. Expectations of future rapid nominal demand growth could therefore become self-fulfilling even in the current period, since anticipated high inflation makes it rational to spend received money as quickly as possible: and crucially, not just the newly received money, but all pre-existing money balances as well. Second, if agents anticipate rapidly rising inflation, this could itself skew the division of the nominal demand increase towards prices than output, since it makes it rational to adjust wages and prices more rapidly, reducing their stickiness. This would therefore break the “independence” assumption which I made in Section 1 – that the division of the impact of a stimulus between prices and output is independent of the policy tool used to deliver the stimulus (Exhibit 10) And third, (though this may imply more forward-looking expectations than truly pertain), if agents anticipate that the impact will indeed be skewed towards higher inflation, rather than towards the increase in output which the government/central bank desired, they may also fear that the response of the authorities to the disappointing output response might be to try another still larger helicopter drop. https://www.imf.org/external/np/res/seminars/2015/arc/pdf/adair.pdf Link naar bericht Deel via andere websites
Gaitema 439 Geplaatst 7 juni 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 2 uur geleden zei vredestichter: ,klopt helemaal Gaitema, een generatie die opstaat, vol van de Heilige Geest, die uit passie voor een christelijke levensstijl kiest, gevolgd door wonderen en tekenen, daar gaan we voor, toch?? ik ben hoopvol gestemd als ik naar de Grote aantallen jeugd kijk, die hier 100% voor gaan.. ik kreeg net nog een filmpje van een grote groep met jeugd ergens met Pinksteren in de polder, aanbiddend voor een God, Jezus is Heer.. geweldig he. Maar als ik zo vrij mag zijn geldt dit ook voor jou Gaitema, hoe was het ook alweer ? bekeerd u en laat u dopen. en wordt vervuld met de Heilige Geest.. is de meest logische volgorde toch, in deze (eind) tijd Je spreekt me aan alsof ik nog nooit Jezus ontmoet heb in mijn leven en die ontmoeting nu vandaag pas zal krijgen. Je zegt van alles over mij, waar ik mij niet in herken en dus zegt het me niks. Ik ben lid van De Schuilplaats, waar ik alleen al genoeg wonderen mee maak. Ook gericht profetische woorden aan mij en mijn vrouw. Vorige pinksterzondag (er werd enorm veel in tongen gebeden overigens en geprofeteerd) moest ik nog woorden voor haar mee naar huis brengen, omdat zij er niet was. Toen ik het 3 keer tegen haar gezegd had brak ze en maakte zelfs Jezus haar persoonlijk duidelijk dat die woorden voor haar waren. Ze heeft immers de gave van profetie, dus kan Jezus zelf horen en zien. Wel gemakkelijk zo'n vrouw. Maar nee, jouw visie van de wederkomst is geweest kom ik niet in mijn kerk tegen, tot nu toe. Las het alleen van David Sorensen. Maar sorry, met de beste wil van de wereld en ik heb ontiegelijk veel van gelezen de afgelopen maanden, vooral om hem een plezier te doen, maar ik blijf het gewoon anders zien. Nu krijg ik zelf ook op een andere niveau dan van mijn vrouw ook woorden van God door. Soms krijg ik dromen die duidelijk van God zijn of waarin ik denk dat er een boodschap van Hem in kan zitten. Dat laatste had ik afgelopen week nog. Ik droomde dat ik een tijd aan het werk was met leuke collega's, maar op een gegeven moment kwam ik er achter dat ik voor een criminele onderneming aan het werk was. Omdat ik geen verdere vuile handen wilde maken en vreesde dat het levens zou gaan kosten, als ik dat wel deed, besloot ik te stoppen. Mijn collega's vreesden dat ik hen zou verlinken, maar ik beloofde mij stil te houden en mocht daarop gaan. Toen ik vervolgens over de enorme bouwstijgerscomplex door de bergen (van het bedrijf) was heen gelopen en inmiddels weer op vaste grond kwam, donderde in mijn droom die hele bouwstijgercomplex zo het ravijn in en iedereen die er op aan het werk waren kwamen er bij om. Ook een baas van de grootse ondernemer van Nijverdal (waar ik vandaan kom en waar alle kerken trouwens krimpen, ook de evangelischen) kwam er bij om het leven. Ik was enorm onder de indruk er van in mijn droom, dat ik het zo net overleefd had.. Het kan zomaar een droom zijn, maar ik zie er een christelijke waarheid in. Voor ons lijkt het bedrijfsleven heel gewoon en goed. Het voelt rechtvaardig, zoals het in Nederland is. Iedereen houdt zich aan de regels en veiligheidsvoorschriften en krijgt netjes een volgens CAO betaalde loon. Echter in Gods ogen zijn het allemaal criminele organisaties door satan bedacht om ons vertrouwen op God af te wenden naar menselijke instellingen, bedrijven en de economie. Als je daar vast in zit vertrouw je niet meer op God, maar op het bedrijf. Mensen die daar helemaal in op gaan zullen omkomen op de grote dag van het oordeel. Enkel de christenen die van hun vertrouwen op de economie zijn los gekomen en werkelijk Jezus volgen en op Hem alleen vertrouwen zullen aan de dood ontsnappen. Ben ik bang voor de dag van het oordeel? Wel nee! De opwekking is dat we op Jezus zien en de duisternis totaal geen rol meer kent in ons leven. Link naar bericht Deel via andere websites
Willempie 1.410 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 3 uur geleden zei TTC: Binnen het IMF is men al aardig bezig met die hoop te cultiveren, probleem zal misschien zijn dat amper iemand begrijpt waar het over gaat. Nochtans kan de vertaling eenvoudig zijn, er komen engelen met helikopters. (a) Calibration in the simple helicopter money world: the crucial role of expectations The easiest way to think about money financed deficits is in terms of Friedman’s “helicopter money drop”, in which the government finances a tax cut through the printing and distribution of actual dollar bills, and in which it can be assumed that all of the monetary base is comprised of paper money, and that the monetary base is equal to the money supply. In such an imaginary world it is intuitive that the impact of a money financed stimulus on aggregate nominal demand will be somewhat proportional to the amount of money created. If in today’s US economy, with a nominal GDP of $18 trillion, the US government and Federal Reserve together decided to print and drop from helicopters $10 million of dollar bills (credibly describing this as a one-off exercise), the impact on aggregate nominal demand would be so negligible that we could not observe it in measured inflation rates or output growth. If the drop were $100bn there would be appreciable effects: if $10 trillion there would be many years of very high inflation. The precise impact on nominal demand, output and inflation would however also depend on the expectations generated by the initial money drop, and even if the government 22 asserted that the drop was one-off, private sector agents might have different expectations. Three potentially self-reinforcing expectational effects could be important: First, if agents expect the initial drop to be followed by other drops (and even more if they expect the drops to steadily increase in size), it could be rational for them to anticipate that the impact on aggregate nominal demand will eventually be great, and therefore to anticipate a significant inflationary effect, since the maximum feasible output effect is bounded by real resource constraints. Expectations of future rapid nominal demand growth could therefore become self-fulfilling even in the current period, since anticipated high inflation makes it rational to spend received money as quickly as possible: and crucially, not just the newly received money, but all pre-existing money balances as well. Second, if agents anticipate rapidly rising inflation, this could itself skew the division of the nominal demand increase towards prices than output, since it makes it rational to adjust wages and prices more rapidly, reducing their stickiness. This would therefore break the “independence” assumption which I made in Section 1 – that the division of the impact of a stimulus between prices and output is independent of the policy tool used to deliver the stimulus (Exhibit 10) And third, (though this may imply more forward-looking expectations than truly pertain), if agents anticipate that the impact will indeed be skewed towards higher inflation, rather than towards the increase in output which the government/central bank desired, they may also fear that the response of the authorities to the disappointing output response might be to try another still larger helicopter drop. https://www.imf.org/external/np/res/seminars/2015/arc/pdf/adair.pdf Zo interessant als deze gegevens mogen zijn, denk ik persoonlijk dat de hoop dat mensen het wel zonder God voor elkaar kunnen krijgen de vorige eeuw grondig onjuist is gebleken. Er moet een verandering van hart komen door de Geest van God. Zodra mensen gaan inzien dat ze niet zonder God's wijsheid en hulp kunnen wordt ineens alles mogelijk. En die hoop is nog nooit onjuist gebleken. 3 uur geleden zei sjako: Het verhaal van @vredestichter komt aardig in de richting. Je ziet in ieder geval dat wanneer je het over Israël hebt het niet altijd over de natie gaat maar ook over het religieuze Israël, oftewel het Israel Gods of geestelijke Israel dat niet perse uit alleen Joden hoeft te bestaan wat ook blijkt uit Openbaring 14. Ik verwerp het idee dat God Israël heeft verworpen als Zijn uitverkoren volk. Onze ontrouw doet God's trouw niet teniet, schrijft ook Paulus. Link naar bericht Deel via andere websites
violist 198 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 15 minuten geleden zei Willempie: Er moet een verandering van hart komen door de Geest van God. Zodra mensen gaan inzien dat ze niet zonder God's wijsheid en hulp kunnen wordt ineens alles mogelijk. En die hoop is nog nooit onjuist gebleken. Je denkt toch niet dat wanneer alle mensen op aarde dat zouden inzien dat we dan weer terug in het paradijs zijn? Daarnaast is het moeilijk aan te tonen of iets bereikt is door Gods wijsheid en hulp. Bid en werk heb ik geleerd. En er zijn genoeg mensen aan te wijzen die hoopten en soms zelfs vertrouwden op Zijn hulp maar die nooit gekregen hebben. Zo gaat het nu eenmaal in het leven. Link naar bericht Deel via andere websites
vredestichter 29 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 2 uur geleden zei Gaitema: Maar nee, jouw visie van de wederkomst is geweest kom ik niet in mijn kerk tegen, tot nu toe. Las het alleen van David Sorensen. Maar sorry, met de beste wil van de wereld en ik heb ontiegelijk veel van gelezen de afgelopen maanden, vooral om hem een plezier te doen, maar ik blijf het gewoon anders zien. Bedankt Gaitema voor je openhartigheid, er zijn leiders bij jullie in de gemeente oa aart, die hier al veel langer mee bezig zijn, ook jullie contact met bethel church in redding c.a. heeft een grote verschuiving teweeg gebracht, jullie zuster gemeente die geleid wordt door Gerard en Gerda keurentjes (eldad) gaan hier helemaal voor, Hij heeft laatst huilend voor aan in de gemeente beleden, dat het eindscenario doom en gloom wat hij dus altijd gepreekt had, zo niet juist is.. (vraag maar na) oa Jonathan welton, todd white, chris vallaton, bill johnson, danny silk en nog heel veel andere zijn partcial preterist. zo ook de bijbehorende muziek van jesus culture, wat in jullie gemeente al veel gebruikt word. de Jonathan welton academy geeft al seminars in ede over dit onderwerp. en dit is een geweldig succes, David Sorensen vinden we te fanatiek reageren, maar heeft het wel bij het juiste eind..alleen de manier is denk ik beter hoe Aart de Goede het aanpakt.. jullie hebben een hoop uitdagingen gehad in jullie gemeente, maar nu Aart weer meer inpakt heeft gemeente in de zal alles ten Goede keren.. Hij zal dit heel voorzichtig gaan brengen in de gemeente maar vertrouw erop, dat dit gaat gebeuren, en Gaitema dit zal een geweldige stroom van nieuw leven geven in jullie gemeente, ik hoop niet dat je de deur bij voorbaat dicht gooit, onderzoek alle dingen en behoud het Goede. Jonathan welton heeft trouwens een geweldig boek geschreven over dit onderwerp en is inmiddels vertaald, en uitgegeven door eldad uitgeverij, zeer de moeite waard ( heet het betere verbond) en binnenkort komt er een nieuw boek uit, de vertaalde versie van rapptureless 2 uur geleden zei Gaitema: Mensen die daar helemaal in op gaan zullen omkomen op de grote dag van het oordeel. Enkel de christenen die van hun vertrouwen op de economie zijn los gekomen en werkelijk Jezus volgen en op Hem alleen vertrouwen zullen aan de dood ontsnappen. Ben ik bang voor de dag van het oordeel? Wel nee! De opwekking is dat we op Jezus zien en de duisternis totaal geen rol meer kent in ons leven. op die laatste zin zeg ik ja en Amen Link naar bericht Deel via andere websites
Willempie 1.410 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 24 minuten geleden zei violist: Je denkt toch niet dat wanneer alle mensen op aarde dat zouden inzien dat we dan weer terug in het paradijs zijn? Daarnaast is het moeilijk aan te tonen of iets bereikt is door Gods wijsheid en hulp. Bid en werk heb ik geleerd. En er zijn genoeg mensen aan te wijzen die hoopten en soms zelfs vertrouwden op Zijn hulp maar die nooit gekregen hebben. Zo gaat het nu eenmaal in het leven. Ja, dat denk ik wel en zonder die hoop zou ik geen volgeling van Jezus zijn. Het is inderdaad "bid en werk". Fatalisme is niet christelijk. Ik ken geen mensen die tevergeefs op God hebben vertrouwd, hetgeen echter niet wil zeggen dat het altijd zo gaat als je zelf graag zou willen. We worden soms beproefd in ons geloof en dat kan er nogal hard aan toe gaan maar God laat ons nooit in de steek als we op Hem vertrouwen. Dat getuigen zelfs mensen in de allermoeilijkste omstandigheden, zoals in concentratiekampen. Link naar bericht Deel via andere websites
vredestichter 29 Geplaatst 7 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2017 54 minuten geleden zei violist: Je denkt toch niet dat wanneer alle mensen op aarde dat zouden inzien dat we dan weer terug in het paradijs zijn? Daarnaast is het moeilijk aan te tonen of iets bereikt is door Gods wijsheid en hulp. Bid en werk heb ik geleerd. En er zijn genoeg mensen aan te wijzen die hoopten en soms zelfs vertrouwden op Zijn hulp maar die nooit gekregen hebben. Zo gaat het nu eenmaal in het leven. ''Je denkt toch niet dat wanneer alle mensen op aarde dat zouden inzien dat we dan weer terug in het paradijs zijn'' Ja Violist dat denken we en geloven we wel: elke knie zal zich buigen en elke tong zal belijden Jezus is Heer, De kennis van de de Glorie zal toenemen zoals de wateren de aarde bedekken, kijk maar in je geschiedenis boekjes Violist 2000 jaar en nu.. het onze vader (gebed) gaat uitgewerkt worden.. ''Daarnaast is het moeilijk aan te tonen of iets bereikt is door Gods wijsheid en hulp" klopt, ik heb je mijn persoonlijk getuigenis gegeven voor mijzelf is dat bewijs dus meer dan voldoende !! ''Bid en werk heb ik geleerd.'' .. (Deze tekst zul je niet in de Bijbel vinden, op z'n hoogst als opschrift in de NBG bij 2 Thes. 3. Dit motto 'Ora et Labora' (= 'Bid en Werk') komt uit de monniksregel van Sint Benedictus.) ''En er zijn genoeg mensen aan te wijzen die hoopten en soms zelfs vertrouwden op Zijn hulp maar die nooit gekregen hebben. Zo gaat het nu eenmaal in het leven.'' en hier komt de ware Violist weer boven na 20 jaar trouw naar de kerk gegaan, en nu teleurgesteld, vandaar deze begrijpelijke reactie. ( sowieso al je reactie's) ik weet niet wat er zich in jou leven allemaal heeft afgespeeld Violist, en ik ben hier nu heel serieus over , en ik wil dit ook niet onderschatten wat jij allemaal meegemaakt hebt maar je moet kerk mensen, of situaties in jou leven, niet verwarren met Jezus die zoveel van jou hield, ''houd'' dat Hij alles heeft opgegeven, om jou te laten zien hoe goed Hij is, en hoe groot zijn liefde is voor jou Violist.. het kruis hij leed en stierf voor jou, als jou.. bitterheid en boosheid, onvergevingsgezindheid sloopt je, maar liefde, kracht, wijsheid, blijdschap, en genade ... Jezus red je .. Link naar bericht Deel via andere websites
ZENODotus 142 Geplaatst 8 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 8 juni 2017 12 uur geleden zei Gaitema: Trouwens: kerken die groeien door het leegzuigen van andere kerken is van alle tijden, maar nog geen bewijs van een groei van Gods Koninkrijk. Ik ben van de PKN naar de Evangelische Gemeente verhuist.. maar dat maakt van mij nog geen bekeerling. Ondertussen bezoek ik nog steeds een PKN bijbelkring, dus eigenlijk ben ik nog steeds een beetje van de PKN Terwijl het mijn natuurlijk aanvoelen is dat de kerk leegstroomt, zijn er niettemin toch nog veel gelovigen, en daarvan heel veel christenen... Volgens Barret die hier onderzoek naartoe heeft gedaan is de manier van vraagstelling enorm belangrijk, dan komt hij namelijk uit dat 84 % van de Vlamingen zich nog altijd Katholiek noemt... Ik kom b.v. van Brugge en ik denk moesten we alle kerken tot één herleiden dat we met een serieus grote kerk zijn... Vooral de nieuwe groepen zoals de pinkergemeente en de evangelische groeien vrij sterk... Daar is b.v. een documentaire gemaakt van de pinkstergemeente in Londen die zo'n 8000 vaste bezoekers kent... Ook waar ik leef (Brugge) is een paar jaar geleden de freedom church begonnen, en ook die hebben toch een sterke toename gekend. Toch blijft in Vlaanderen de proestantse kerken vrij miniem ten opzichte van de katholieke kerk die hier wel nog de plak zwaait... Verder ben ik vrij eucumenisch en vind het wel leuk als andere stromingen naar dezelfde conferenties gaan als ik. Persoonlijk doet het me ook wel pijn dat de kerk waar ik ga niet zo hèèl veel jongeren kent. Link naar bericht Deel via andere websites
violist 198 Geplaatst 8 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 8 juni 2017 8 uur geleden zei vredestichter: maar je moet kerk mensen, of situaties in jou leven, niet verwarren met Jezus die zoveel van jou hield, ''houd'' Als jij je daar gelukkig bij voelt houden zo maar heeft niets te maken met mijn overtuiging dat het niet aangetoond kan worden dat een God zich ergens mee zou bemoeien. Ook dat van jou gaat niet verder dan een gevoel. Ik waardeer het dat je dat gevoel wilt overbrengen maar ik blijf liever nuchter om de feiten onder ogen te kunnen blijven zien. Overigens gaat het hier niet om jou of mij maar om de opmerking van Willempie "Zodra mensen gaan inzien dat ze niet zonder God's wijsheid en hulp kunnen wordt ineens alles mogelijk. En die hoop is nog nooit onjuist gebleken" en dit met betrekking tot een betere eindtijd. 8 uur geleden zei Willempie: We worden soms beproefd in ons geloof en dat kan er nogal hard aan toe gaan maar God laat ons nooit in de steek als we op Hem vertrouwen. Dat getuigen zelfs mensen in de allermoeilijkste omstandigheden, zoals in concentratiekampen. Ik ken deze opmerkingen. Wilde God het geloof van 5 miljoen Joden op de proef stellen? Weet je ook hoeveel van die miljoenen op hun God vertrouwden? En hoeveel van hen heeft hij uit die kampen gered? Volgens mij waren het de geallieerden die hen hebben bevrijd. Dat mensen in een brandende oven niets overkomt gebeurt alleen in de bijbel ondanks het door jou genoemde vertrouwen in Hem. Link naar bericht Deel via andere websites
vredestichter 29 Geplaatst 8 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 8 juni 2017 Op 18-5-2017 om 08:54 zei ZENODotus: Jongens: als je graag door iedereen leuk gevonden wil worden moet je ijs gaan verkopen! 10 manieren om er zeker van te zijn dat iedereen je leuk vind: 1- Doe niets belangrijks. Blijf weg van situaties die een oplossing nodig hebben. 2- Kom niet op voor iets of iemand. Wees niet loyaal, wees het gewoon eens met iedereen waar je op dat moment bent. 3- Blijf als de menigte: kleed je als hen, praat als hen en heb zeker geen morele overtuigingen. Het hebben van sterke morele waarden is een garantie om gehaat te worden door iedereen minder deugdzaam persoon. 4- Zet geen grenzen met mensen. Vertel nooit aan iemand "nee" en confronteer niemand. Wees een deurmat. Laat mensen over je heen lopen, je verraden en misbruiken. Oh, en noem dat dan "zoals Jezus liefhebben" zodat je je goed voelt bij het slecht voelen. 5- Heb geen dromen en maak geen doelen. Dromen is heel erg riskant want je inspireert mensen om het niet eens te zijn met jouw verlangens. 6- Herinner mensen hoe onbekwaam, zwak, dom en lelijk je bent. Denk niet goed over jezelf. Want dat zou er voor zorgen dat mensen denken dat je arrogant of trots bent. 7 - Wees niet de eigenaar van mooie spullen want dat maakt dat anderen jaloers worden op jou. Wanneer jij er meer gezegend uit ziet dan anderen zullen ze zich afvragen wat je motieven of bedoelingen zijn. 8- Don't work hard or try harder then others. You will make all the lazy people feel bad. 9- Sporten en spellen zorgen er zeker voor dat mensen een mening over je hebben. Blijf uit de buurt van competitie! 10- Jezus volgen is een andere manier om goede vrienden te verliezen! Mensen zullen zich schuldig bij jou voelen omdat jij de dingen niet doen die zij wel doen. Ze zullen denken dat jij spirtueel probeert te zijn. Overtuigingen hebben zal er voor zorgen dat anderen zich veroordeeld voelen. (Van Kris vallatton) Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 8 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 8 juni 2017 10 uur geleden zei Willempie: Zo interessant als deze gegevens mogen zijn, denk ik persoonlijk dat de hoop dat mensen het wel zonder God voor elkaar kunnen krijgen de vorige eeuw grondig onjuist is gebleken. Er moet een verandering van hart komen door de Geest van God. Zodra mensen gaan inzien dat ze niet zonder God's wijsheid en hulp kunnen wordt ineens alles mogelijk. En die hoop is nog nooit onjuist gebleken. Deze gegevens zijn een praktische vertaling van wat in de bijbel staat, niet iedereen is geneigd zich daar diepgaander voor te interesseren. Verschillende verklaringen kunnen hiervoor gegeven worden, zo vormen ideologische inprentingen vaak een blokkade. Link naar bericht Deel via andere websites
vredestichter 29 Geplaatst 8 juni 2017 Rapport Share Geplaatst 8 juni 2017 Kan God tijd bepalen? Bijna 2000 jaar geleden zei Johannes de Doper “bekeer je, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen” (Mattheüs 3:2). Jezus, de Zoon van God herhaalde deze woorden “het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen” (Mattheüs 4:17). Jezus stuurde zijn discipelen erop uit met dezelfde boodschap, zie Lukas 10. Jezus zei heel duidelijk dat het Koninkrijk en ook andere gebeurtenissen nabij waren. Gewoonlijk krijg je dan een antwoord te horen zoals deze: ja, de bijbel zegt wel dat het Koninkrijk binnenkort komt, maar let op, er staat “één dag bij de Heer is als duizend jaar en duizend jaar is als één dag.” God ziet tijd niet zoals de mens het ziet, Hij staat boven tijd. Is er iets verkeerd met deze verklaringen? Als God geen tijd kan bepalen, dan niet. Maar als God wel degelijk de kalender kan lezen, en als God echt bedoelde om met de mens te communiceren, dan is er iets goed mis. In essentie, wat deze verklaringen zeggen, is dat waar God zegt dat het Koninkrijk “nabij” is, en God eigenlijk geen tijd kan bepalen, en daarom heeft de tijdsverklaring “nabij” in het geheel niets te betekenen De Bijbel zegt dat het geïnspireerd is, 2 Timoteüs 3:16. Het originele woord geïnspireerd betekent letterlijk “door God ingeblazen”. Omdat God perfect en onfeilbaar is, dan is de bijbel dat ook. En speciaal, als er in de Bijbel een belofte staat, dat iets staat te gebeuren binnen een specifieke tijdsperiode, en als die gebeurtenis niet zou uitkomen zoals beloofd, dan is de Bijbel niet waar. Let op, er zijn conditionele beloften in de Bijbel. Met andere woorden God zei, “als jij dit doet, zal Ik dat doen”. Wanneer de mens zich niet houd aan zijn deel van de belofte dan was God niet langer gebonden om Zijn belofte te vervullen. Dit gaat dan niet over een profetie die niet uitkomt, maar het tegenovergestelde gebeurt. Hij houdt zich aan de negatieve voorwaarden van de profetie, (zie bv Jeremia 18:1-12). Als God zich niet houdt aan de WANNEER deel van zijn beloften, heeft Hij zich niet aan zijn beloften gehouden. De inspiratie van het woord eist een complete vervulling van elk aspect van Gods beloften. De zogenaamde profeten van vandaag leggen uit dat als een gedeelte van hun voorspellingen uit lijken te komen, ze dan gelijk hebben gehad. Maar dit is niet een Bijbelse standaard om de geldigheid van een profeet vast te stellen. Gedeeltelijke vervulling betekend een complete fiasco. Het is God zelf die de criteria gaf om vast te stellen of een profeet echt of vals was; als een voorspelling niet uitkwam, dan was het een valse profeet, Deuteronomium 18:15 ev. (bron bijbel en anne salamons) Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten