Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei sjako:

Heb je wel eens van mitochondriale DNA gehoord? Ik heb daarover eens een stuk op mijn Facebook gezet. Zal het eens opzoeken, maar dat bevestigd juist een begin met een Adam en een Eva. Zal eens kijken of ik het kan terugvinden.

Uiteraard. Wiki kent het natuurlijk ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriale_Eva

Mitochondriale Eva is de naam waarmee onderzoekers de vrouw aanduiden die de recentste gemeenschappelijke matrilineaire voorouder van alle nu levende mensen is. Ze heet zo omdat alle nu levende mensen hun mitochondriale DNA (met mutaties) van haar “geërfd” hebben. Men neemt aan dat mitochondriale Eva ongeveer 150.000 jaar geleden ergens in Afrika moet hebben geleefd.

En dit is gelijk weer een antwoord op Willempie, hetgeen hij afdeed als goedkoop en nietszeggend antwoord: Door mitochondriale Eva te noemen naar Eva uit het (Hebreeuws-)Bijbelse scheppingsverhaal in de (Hebreeuwse) Bijbel zijn er bij het grote publiek nogal wat misverstanden ontstaan. Een veelgehoorde misvatting is dat ze de enige toen levende vrouw was. Dat was ze zeker niet, want dan was de mens waarschijnlijk al lang uitgestorven. Veel vrouwen die in dezelfde tijd leefden als zij hebben afstammelingen die nu leven.

MAAR! leid mij nou niet verder in verzoeking..."ERFZONDE" was het topic! En uiteraard heeft Eva (een vrouw...hoe kan het anders) hiermee te maken, maar dit zijn lesjes ET en dus het verkeerde topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 620
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, dat staat er níét. Het kan voor je begrip heel erg helpen als je zulke uitleggingen niet steeds op zo'n cynische wijze wil verdraaien en er zo je eigen verhaal van wil maken. Het kan misschien he

Wetenschap wel. Wat leken zoals jij niet snappen is het verschil in woordkeuze en verschil tussen betekenis aangaande het woord 'voorspellen' in een populair-wetenschappelijke blog en in echte wetensc

Als Robert het heeft over "wij weten vanuit het geloof", dan gaat het volgens mij om door gelovigen gedeelde kennis, waarvan niet-gelovigen geen weet hebben. Het gaat dus niet om objectieve kenni

Posted Images

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

@sjako, maar dan is er dus volgens jou nu geen erfzonde meer, aangezien Jezus die weg nam ?

De basis daarvoor is gelegd ja, maar nog niet volledig van kracht, want we gaan tenslotte nog dood. Aan het einde van de grote verdrukking zullen de gevolgen ongedaan worden gemaakt, maar nog niet volledig. Doden zullen opstaan, hetzij een opstanding tot leven of ter oordeel. Mensen die in hemelse hoop hebben hebben hun opstanding al gehad. 

De erfzonde is zo ingrijpend, dat het via etappes ongedaan moet worden gemaakt. Zelfs in het Duizend Jarig Rijk is het nog niet volledig ongedaan gemaakt. Dan is het nog een genezingsproces. Pas aan het eind van de duizend jaar is de erfzonde volledig opgeruimd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:

De erfzonde is zo ingrijpend, dat het via etappes ongedaan moet worden gemaakt. Zelfs in het Duizend Jarig Rijk is het nog niet volledig ongedaan gemaakt. Dan is het nog een genezingsproces. Pas aan het eind van de duizend jaar is de erfzonde volledig opgeruimd.

Komt dit alles voor of na WOIII? Aan opruimwerk zal er dan geen gebrek zijn, niet? Erfzonde?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei sjako:

Er is wel degelijk wat veranderd. Voor de meeste zal de belofte aan het einde der dagen in vervulling komen. Wie naar Gods wetten leeft overleefd Armageddon en krijgt toegang tot het aardse paradijs of je krijgt een opstanding. Mensen met een hemelse hoop krijgen nu de belofte al. Als Jezus het offer niet gebracht zou hebben was dit niet mogelijk geweest.

Ja, er is een belofte gedaan die nog steeds niet uit is gekomen. Voor de rest gaat nog steeds iedereen dood en is ellende van alledag. Kortom: er is helemaal niets veranderd sinds Jezus de zonden op zich heeft genomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hitchens:

Ja, er is een belofte gedaan die nog steeds niet uit is gekomen. Voor de rest gaat nog steeds iedereen dood en is ellende van alledag. Kortom: er is helemaal niets veranderd sinds Jezus de zonden op zich heeft genomen.

Kijk om je heen en zie dat we in de laatste dagen zitten. Nog even geduld. Het zal komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Kijk om je heen en zie dat we in de laatste dagen zitten. Nog even geduld. Het zal komen.

Want? Oorlog? Ziekten? Bestaan al sinds mensenheugenis. Waarom denk jij dat we nu wél in de eindtijd leven en al die eeuwen hiervoor de mensen die dat ook dachten er naast zaten en die mensen die dat wellicht nog eeuwen in de toekomst gaan denken dan dus ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Want? Oorlog? Ziekten? Bestaan al sinds mensenheugenis. Waarom denk jij dat we nu wél in de eindtijd leven en al die eeuwen hiervoor de mensen die dat ook dachten er naast zaten en die mensen die dat wellicht nog eeuwen in de toekomst gaan denken dan dus ook?

Steeds meer mensen worden zich bewust van wat al eeuwen gekend is maar niet toegepast wordt, net zoals een aantal zich erdoor bedreigd voelt. Qua erfzonde kan het tellen, een evolutionair pad vol verschrikking en miljoenen kadavers dat nu in een roomsausje wordt gepresenteerd, niet moeilijk dat verlossing nabij is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Kijk om je heen en zie dat we in de laatste dagen zitten

Ik kijk om me heen en zie dat het in de laatste 50 jaar op de meeste fronten steeds beter gaat. Minder oorlogen, minder aanslagen over langere termijn, minder armoede, minder kindsterfte, meer vrijheid, meer democratie, betere gezondheid, beter onderwijs, meer welvaart, langer leven, gelukkigere mensen. Misschien dat jij het leven zo negatief ervaart, maar ik zie die aanleiding dat het nu opeens minder zou gaan absoluut niet. Behalve het milieu dan daar maak ik me wel zorgen over.

Kortom, ik denk dat Jezus nog wel een paar duizend jaar kan wachten...

Neemt niet weg dat er altijd christenen zijn die het einde nabij zien komen. Dat zegt misschien wat meer over de kijk op de wereld van deze specifieke personen, denk je niet?

'Nog even geduld' roepen mensen immers al 2000 jaar. Dan moet er toch een belletje bij je gaan rinkelen... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hitchens:

Ik kijk om me heen en zie dat het in de laatste 50 jaar op de meeste fronten steeds beter gaat. Minder oorlogen, minder aanslagen over langere termijn, minder armoede, minder kindsterfte, meer vrijheid, meer democratie, betere gezondheid, beter onderwijs, meer welvaart, langer leven, gelukkigere mensen. Misschien dat jij het leven zo negatief ervaart, maar ik zie die aanleiding dat het nu opeens minder zou gaan absoluut niet. Behalve het milieu dan daar maak ik me wel zorgen over.

Al eens afgevraagd dat het nog veel beter zou kunnen? Op die manier wordt het contrast misschien duidelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei MysticNetherlands:

Want? Oorlog? Ziekten? Bestaan al sinds mensenheugenis. Waarom denk jij dat we nu wél in de eindtijd leven en al die eeuwen hiervoor de mensen die dat ook dachten er naast zaten en die mensen die dat wellicht nog eeuwen in de toekomst gaan denken dan dus ook?

Zeker, maar niet op deze schaal. Als God niet ingrijpt, vernietigen we onszelf doordat  het milieu eraan gaat of dat we een kernoorlog beginnen. We kunnen de wereld 5x vernietigen. Nog nooit voorgekomen in de geschiedenis. Bovendien zijn er zaken zoals het eindigen van de Tijden der Heidenen en wellicht is herstel van Israël ook een teken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Zeker, maar niet op deze schaal. Als God niet ingrijpt, vernietigen we onszelf doordat  het milieu eraan gaat of dat we een kernoorlog beginnen. We kunnen de wereld 5x vernietigen. Nog nooit voorgekomen in de geschiedenis. Bovendien zijn er zaken zoals het eindigen van de Tijden der Heidenen en wellicht is herstel van Israël ook een teken.

God manifesteert zichzelf doorheen mensen, velen pleiten dan ook voor een culturele transformatie om het tij te keren. Veel anderen lijken op God te wachten en zeggen dat mensen niets kunnen doen, het is een absurd schouwspel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Zeker, maar niet op deze schaal. Als God niet ingrijpt, vernietigen we onszelf doordat  het milieu eraan gaat of dat we een kernoorlog beginnen. We kunnen de wereld 5x vernietigen. Nog nooit voorgekomen in de geschiedenis.

Dus de potentie van een kernoorlog noem jij als factor dat het einde der tijden eraan zit te komen? Sorry maar ik had toch wel een betere onderbouwing verwacht. Sinds er 70 jaar geleden twee kernbommen gegooid zijn op Japan, kan ik me vrij weinig kernoorlogen herinneren, jij wel?

Als we gaan kijken naar wat een mens potentieel kan veroorzaken dan zijn we nog even bezig denk ik. Feit is dat deze mens steeds minder oorlogen voert en steeds beter voor zichzelf en de medemens zorgt op gebied van armoede, gezondheid en educatie. Dat we nog niet in een ideale wereld leven en dat ellende overal om ons heen te zien is, lijkt me vrij helder. Maar doemdenken is van alle tijden. Het zit nu eenmaal ingebakken in een mens, die van nature sensatiebelust is en graag leest over de slechte dingen in deze wereld. Slecht nieuws verkoopt en dat blijkt nogal invloed te hebben op de realiteitszin van sommigen. Men leest veel liever over een aankomende kernoorlog dan over geboortebeperking en het emanciperen van vrouwen in de derde wereld. Dit, gecombineerd met een op handen zijnde Armegeddon en een verlangen daarnaar, maakt een zinvolle discussie over dit onderwerp vrijwel onmogelijk. Doemdenkers blijven doemdenkers, vooral als daar een plekje in hemel als beloning wacht. 

Wat voor factoren bepalen allemaal dat de komst van Jezus nabij is Sjako? Tot nu toe heb je het alleen over wat mogelijk gaat komen, oftewel persoonlijke hersenspinsels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hitchens:

Dus de potentie van een kernoorlog noem jij als factor dat het einde der tijden eraan zit te komen? Sorry maar ik had toch wel een betere onderbouwing verwacht. Sinds er 70 jaar geleden twee kernbommen gegooid zijn op Japan, kan ik me vrij weinig kernoorlogen herinneren, jij wel?

De wereld wordt niet vernietigd door zij die kwaad doen maar door diegenen die ernaar kijken en niets doen (Einstein)

13 minuten geleden zei Hitchens:

Als we gaan kijken naar wat een mens potentieel kan veroorzaken dan zijn we nog even bezig denk ik. Feit is dat deze mens steeds minder oorlogen voert en steeds beter voor zichzelf en de medemens zorgt op gebied van armoede, gezondheid en educatie. Dat we nog niet in een ideale wereld leven en dat ellende overal om ons heen te zien is, lijkt me vrij helder.

Sinds 2008 zijn we getuige van een bijzonder spel, het volledige bankensysteem komt steeds meer onder druk en het is wachten op de totale ineenstorting. Het is een akelige waarneming, de hedendaagse situatie vertoont overeenkomsten met de periode van net voor WOII, destijds werden echter de alternatieven niet gevalideerd en de prangende vraag stelt zich of de geschiedenis zich zal herhalen. Wat zijn onze kansen om een volgend doemscenario te voorkomen en/of hoe kunnen we de situatie fluweelzacht herstellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

De erfzonde is zo ingrijpend, dat het via etappes ongedaan moet worden gemaakt. Zelfs in het Duizend Jarig Rijk is het nog niet volledig ongedaan gemaakt. Dan is het nog een genezingsproces. Pas aan het eind van de duizend jaar is de erfzonde volledig opgeruimd.

Gelijk een rechtvaardige God betaamt!
Eerst 2 (excusez le mot...dit is beslsit niet beledigend bedoeld) 'onnozele' mensen scheppen die geen flauw benul van goed, kwaad, zwart en wit hebben. Ze vervolgens middels een gemene list verleiden (waarvan Je als God op voorhand de uitkomst al weet) om dan tenslotte de gehele mensheid voor eeuwig op te zadelen met een ERF-zonde! Een begrip dat pas jaren later in het leven werd geroepen.
Kun jij niet optellen Sjako?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hitchens:

Feit is dat deze mens steeds minder oorlogen voert

Ik vraag me af of dat zo is. Ik kan me geen tijd herinneren dat er geen een of andere  oorlog aan de gang is. En ze zijn ook veel gruwelijker, kijk naar Syrië.

2 minuten geleden zei Magere Hein:

Gelijk een rechtvaardige God betaamt!
Eerst 2 (excusez le mot...dit is beslsit niet beledigend bedoeld) 'onnozele' mensen scheppen die geen flauw benul van goed, kwaad, zwart en wit hebben. Ze vervolgens middels een gemene list verleiden (waarvan Je als God op voorhand de uitkomst al weet) om dan tenslotte de gehele mensheid voor eeuwig op te zadelen met een ERF-zonde! Een begrip dat pas jaren later in het leven werd geroepen.
Kun jij niet optellen Sjako?

Heb ik al vaker uitgelegd waarom dat zo is. Heeft alles te maken met de strijdvraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Kijk om je heen en zie dat we in de laatste dagen zitten. Nog even geduld. Het zal komen.

Dit wordt nu al bijna 2000 jaar geroepen.  De messiaans acapolyptische stroming is al actief ver voor het begin van de jaartelling. Wat blijkt uit teksten uit de Dode Zee rollen. Visioenen van Daniel en een eschatologisch geschrift waarin de priester Melchizedek voorkomt, laten een eindstrijd zien. De persoon Jezus was een Jood en wandelde in deze tradities. Hij deed acapolyptische uitspraken en legde de nadruk op dat het einde nabij was. (Naherwartung). Binnen een generatie was de teneur. Nu zijn we 2000 jaar verder en het lijkt er op dat Jezus de Harold Camping was van de bronstijd. Waarom geloven nog zoveel christenen in een wederkomst, die alsmaar verder wegschuift. Moeten we Jezus niet gewoon zien als een valse profeet? Een van de velen die inmiddels ontmaskerd zijn.
Marcus 8: 38.Verder zei hij ook nog»: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven» voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’
Matteüs16: 28. Ik verzeker jullie: er staan hier mensen die niet zullen sterven voordat ze de Mensenzoon als koning hebben zien komen.’
Matteüs 24:34. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.
Lucas 21:32 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker niet verdwenen zijn wanneer dit alles gebeurt.

En denk eens aan de ongeduldige gemeente van Tessalonica. Die zaten te wachten op de spoedige wederkomst. Die maar uitbleef. Waarop Paulus nogmaals benadrukte dat het er aan zat te komen.

1 Tessalonicenzen 4:17-18. En daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.

Nog meer zaken die hier mee te maken hebben.
Johannes 21: 23 Op grond van deze uitspraak hebben sommige broeders en zusters gedacht dat deze leerling niet zou sterven, maar Jezus had niet gezegd: ‘Hij zal niet sterven,’ maar: ‘Het is niet jouw zaak of hij in leven blijft totdat ik kom.’
2 Petrus 3. Met beide wil ik u tot een helder inzicht brengen, 2 en wel door u te herinneren aan de woorden die de heilige profeten destijds hebben gesproken en aan het gebod van onze Heer en redder dat uw apostelen u hebben doorgegeven. 3 Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte volgen en smalend 4 vragen: ‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen?
15 Bedenk dat het geduld van onze Heer uw redding is. Dat heeft ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de wijsheid die hem is geschonken. 16 Hij schrijft dit overigens in alle brieven waarin hij dit onderwerp ter sprake brengt. Daarin staat een en ander dat moeilijk te begrijpen is en dat door onwetende en onstandvastige mensen, tot hun eigen ondergang, wordt verdraaid; dat doen ze trouwens ook met de overige geschriften.

Een kleine blik op de eindtijdverwachtingen die leefden onder de aanhangers. En de uitspraken die gebezigd werden. De frustratie druipt er bijna van af.

Volgens 1 Tess. 4: 13 ev. vindt de parousia op korte termijn plaats. In 2 Tessalonica wordt dit weer tegengesproken. Naar antieke maatstaven zou je kunnen zeggen dat 2 Tessalonica een vervalsing is. Men past iets aan om niet in verlegenheid te geraken. Gerd Lüdemann (nieuw testamenticus) heeft in Ketters- De andere kant van het vroege christendom - een tiental bladzijden geschreven over dit onderwerp met talloze verwijzingen naar de literatuur. Hij verwijst bijvoorbeeld naar William Wrede die het als een correctie ziet op de toekomstverwachting die in rook is opgegaan. Hilgenfeld ziet het als een poging om I Tessalonica te verdringen. Er heerste in de eerste kringen een concrete eindtijdverwachting . Lüdemann verwijst naar Hippolytus die een commentaar schrijft op Daniel IV 18:1vv, hierin beschrijft hij een kerkelijk leider die in Syrië de woestijn introk samen met vrouw en kinderen voor de ontmoeting (eis synantesin) zie Tess 4:17 met Christus. Deze schrijver verhaalt ook van een kerkelijk leider in Pontos die vertelde dat het gericht over een jaar zou plaatsvinden. De meesten gemeenteleden verkochten na deze mededeling hun bezit en wachten in angst af. Om terug te komen tot Efeze 2 de auteur claimt een erfgenaam van Paulus te zijn. Meer informatie staat in het desbetreffende boek.

De literaire stilte die tientallen jaren duurde kan ook te maken hebben met het verwachtingspatroon dat het niet nodig was om iets op papier te zetten want het einde was nabij.

Uit: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=8382 Punt 73

En hoe vaak heeft de Wachttorengenootschap er al naast gezeten? 2 of 3X? Kom op Sjako: 1 + 1 = 2.

7 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Hitchens:

Feit is dat deze mens steeds minder oorlogen voert

Als we gaan kijken naar wat een mens potentieel kan veroorzaken dan zijn we nog even bezig denk ik. Feit is dat deze mens steeds minder oorlogen voert en steeds beter voor zichzelf en de medemens zorgt op gebied van armoede, gezondheid en educatie. Dat we nog niet in een ideale wereld leven en dat ellende overal om ons heen te zien is, lijkt me vrij helder.

Sjako: Ik vraag me af of dat zo is. Ik kan me geen tijd herinneren dat er geen een of andere  oorlog aan de gang is. En ze zijn ook veel gruwelijker, kijk naar Syrië.

Lees: https://www.bol.com/nl/p/the-better-angels-of-our-nature/1001004011312949/

en je ziet dat Hitchens gewoon gelijk heeft. Wederom geldt: 1+1 = 2. De feiten liegen er niet om. Maar aan feiten lijk je een broertje dood te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Ik vraag me af of dat zo is. Ik kan me geen tijd herinneren dat er geen een of andere  oorlog aan de gang is. En ze zijn ook veel gruwelijker, kijk naar Syrië.

De mensheid heeft zelfs spelregels uitgeschreven van hoe je oorlog mag voeren, chemische wapens mag niet meer, begreep ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Ik vraag me af of dat zo is. Ik kan me geen tijd herinneren dat er geen een of andere  oorlog aan de gang is. En ze zijn ook veel gruwelijker, kijk naar Syrië.

Heb ik al vaker uitgelegd waarom dat zo is. Heeft alles te maken met de strijdvraag.

Geweldadigheid is afgenomen. Of je dit nu wilt of niet. his acclaimed book by Steven Pinker, author of The Language Instinct and The Blank Slate, argues that, contrary to popular belief, humankind has become progressively less violent, over millenia and decades. Can violence really have declined? The images of conflict we see daily on our screens from around the world suggest this is an almost obscene claim to be making. Extraordinarily, however, Steven Pinker shows violence within and between societies - both murder and warfare - really has declined from prehistory to today. We are much less likely to die at someone else's hands than ever before. Even the horrific carnage of the last century, when compared to the dangers of pre-state societies, is part of this trend. Debunking both the idea of the 'noble savage' and an over-simplistic Hobbesian notion of a 'nasty, brutish and short' life, Steven Pinker argues that modernity and its cultural institutions are actually making us better people.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Magere Hein:

En als jij me het rechtvaardige en ethische kunt aantonen van de erfzonde....be my guest.

Het kwade is noodzakelijk om het goede te achterhalen, en dat is slechts duaal bekeken. Wie weet is het leven gewoon maar een spel, inclusief alle lijden en vreugden die traditioneel bij een psychodrama horen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hitchens:

Wat voor factoren bepalen allemaal dat de komst van Jezus nabij is Sjako?

Oorlogen, ziektes (aids, Ebola, resistentie voor antibiotica), mensen denken enkel aan zichzelf, geen natuurlijke genegenheid, etc., ware religie speelt steeds minder een rol, einde Tijden der Heidenen, herstel Israël, wereldwijd predikingswerk (elke taal heeft nu wel een of andere Bijbel vertaling en dankzij internet wordt elk hoekje en gaatje wel bereikt). 

2 Tim 3:1 Maar weet dit, dat er in de laatste dagen kritieke tijden zullen aanbreken, die moeilijk zijn door te komen.  2 Want de mensen zullen zichzelf liefhebben, het geld liefhebben, [zullen] aanmatigend [zijn], hoogmoedig, lasteraars, ongehoorzaam aan ouders, ondankbaar, deloyaal,  3 zonder natuurlijke genegenheid, niet ontvankelijk voor enige overeenkomst, kwaadsprekers, zonder zelfbeheersing, heftig, zonder liefde voor het goede,  4 verraders, onbezonnen, opgeblazen [van trots], met meer liefde voor genoegens dan liefde voor God,  5 die een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten; en keer u af van dezen

Mat 28:19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,  20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid