Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 620
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, dat staat er níét. Het kan voor je begrip heel erg helpen als je zulke uitleggingen niet steeds op zo'n cynische wijze wil verdraaien en er zo je eigen verhaal van wil maken. Het kan misschien he

Wetenschap wel. Wat leken zoals jij niet snappen is het verschil in woordkeuze en verschil tussen betekenis aangaande het woord 'voorspellen' in een populair-wetenschappelijke blog en in echte wetensc

Als Robert het heeft over "wij weten vanuit het geloof", dan gaat het volgens mij om door gelovigen gedeelde kennis, waarvan niet-gelovigen geen weet hebben. Het gaat dus niet om objectieve kenni

Posted Images

12 minuten geleden zei sjako:

Als Getuige van Jehovah ben ik het op veel punten niet eens met wat bijv de Katholieke Kerk leert, maar deze leerstelling is zo duidelijk dat vrijwel elke Christen het hier mee eens is. Dit is namelijk de enige uitleg hoe Jezus de (erf)zonde kon wegnemen van de mensheid. Jezus als volmaakte tegenhanger van de volmaakte Adam voor de zondeval. Precies zoals Paulus het uitlegt. Aangezien Paulus zelf ook een Jood was, een Farizeeer, zal hij wellicht eerst ook niet zo'n duidelijk beeld hebben gehad hoe het nu precies zat. Maar hij is ingespireert door de Heilige Geest anders had hij dat nooit kunnen bedenken.

Trouwens een andere reden waarom Jezus als mens naar de wereld is gekomen is om zaken beter uit te leggen. Hij was het evenbeeld van Zijn Vader. Dus de gedachtegang van Jezus was hetzelfde als die van Zijn Vader. 

Johannes 1:29 laat ook zien dat het om de zonde der wereld ging die weg genomen moest worden. Die zonde zat in de weg om eeuwig leven te kunnen krijgen.

29 De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: „Zie, het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt! 

Maar dat betekent dus een letterlijke interpretatie van het bestaan van Adam en Eva? Paulus en Jezus geloofden hier uiteraard in. En dan blijf ik me afvragen hoe je dit combineert met de huidige DNA-kennis? Indien Jezus en Paulus in een letterlijke Adam geloven, dan moet iedere gelovige dat doen. Maar ik ken nogal wat metafoor-christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Magere Hein:

Maar dat betekent dus een letterlijke interpretatie van het bestaan van Adam en Eva? Paulus en Jezus geloofden hier uiteraard in. En dan blijf ik me afvragen hoe je dit combineert met de huidige DNA-kennis?

Kun jij mij misschien even uitleggen wat de huidige "DNA kennis" van doen heeft met de historiciteit van Adam en Eva? Dat begrijp ik namelijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Kun jij mij misschien even uitleggen wat de huidige "DNA kennis" van doen heeft met de historiciteit van Adam en Eva? Dat begrijp ik namelijk niet.

Off topic en eerder uitgelegd. Het is voor de mens onmogelijk om van 2 voorouders af te stammen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Magere Hein:

Off topic en eerder uitgelegd. Het is voor de mens onmogelijk om van 2 voorouders af te stammen.

Oh! Het is inderdaad off-topic maar waar stammen we dan wel van af, volgens jou, indien niet van twee voorouders? Van drie of meer of van niet één? Jij stamt af van een vader en moeder en jouw vader en moeder stammen ook weer af van een vader en moeder enzovoorts. Waar wordt volgens jou die wetmatigheid doorbroken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Als Getuige van Jehovah ben ik het op veel punten niet eens met

Ja, sorry dat ik dit dan toch weer ter sprake moet brengen, maar: Hoe (met welke betrouwbare methode) gaan we nu bepalen wie er gelijk heeft? Lijkt een afgezaagde vraag te worden, maar m.i. essentieel om een verantwoorde keuze te moeten maken. Jij zegt "A", Robert Frans zegt "B" en Willempie weet dat het "C" is. Hier blijf ik me over verbazen. Ik zou als eerste willen weten of Adam en Eva werkelijk bestaan hebben en onze voorouders zijn. Dat lijkt me toch een eerste vereiste...

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Willempie:

Oh! Het is inderdaad off-topic maar waar stammen we dan wel van af, volgens jou, indien niet van twee voorouders? Van drie of meer of van niet één? Jij stamt af van een vader en moeder en jouw vader en moeder stammen ook weer af van een vader en moeder enzovoorts. Waar wordt volgens jou die wetmatigheid doorbroken? 

Zouden volgens de evolutietheorie Adam en Eva niet afstammen van apen? Wat zegt de DNA-geschiedenis daarover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Willempie:

Oh! Het is inderdaad off-topic maar waar stammen we dan wel van af, volgens jou, indien niet van twee voorouders? Van drie of meer of van niet één? Jij stamt af van een vader en moeder en jouw vader en moeder stammen ook weer af van een vader en moeder enzovoorts. Waar wordt volgens jou die wetmatigheid doorbroken? 

Ik denk dat dit voldoende uitgelegd is en ik ben bang dat je de ET niet wil of kan begrijpen. Jij ziet nog steeds 2 chimpansees voor je...een mannetje en een vrouwtje. Dan wordt er een kindje geboren en ..... HEEEE!!! kijk nou....een mens! De eerste.
Maar zo werkt het niet Willempie. Ik een apart topic ben ik zeker bereid je dit nog eens uit te leggen. Hier niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Magere Hein:

Ja, sorry dat ik dit dan toch weer ter sprake moet brengen, maar: Hoe (met welke betrouwbare methode) gaan we nu bepalen wie er gelijk heeft? Lijkt een afgezaagde vraag te worden, maar m.i. essentieel om een verantwoorde keuze te moeten maken. Jij zegt "A", Robert Frans zegt "B" en Willempie weet dat het "C" is. Hier blijf ik me over verbazen. Ik zou als eerste willen weten of Adam en Eva werkelijk bestaan hebben en onze voorouders zijn. Dat lijkt me toch een eerste vereiste...

Wat een goedkoop en nietszeggend antwoord weer. Nog een reden om je niet langer serieus te nemen en je verder maar te negeren? Je gaat nergens inhoudelijk op in.

21 minuten geleden zei TTC:

Zouden volgens de evolutietheorie Adam en Eva niet afstammen van apen? Wat zegt de DNA-geschiedenis daarover?

Die DNA opmerking van MH slaat ook nergens op. Er bestaat niet eens een DNA geschiedenis. Je zou met hetzelfde recht kunnen stellen dat we van varkens afstammen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Wat een goedkoop en nietszeggend antwoord weer. Nog een reden om je niet langer serieus te nemen en je verder maar te negeren? Je gaat nergens inhoudelijk op in.

Willempie, van jou verwacht ik een dergelijk (one-liner) zwaktebod niet. Anderen kunnen dat beter!
Het is DE vraag die je jezelf moet stellen als je betrouwbare kennis m.b.t. iets wil vergaren. Wil jij dan beweren dat iedereen gelijk heeft? Jullie zijn het geen van allen eens met elkaar en dan vraag ik met enige regelmaat of het niet verstandig zou zijn hiervoor een methode te gaan ontwikkelen (omdat die er blijkbaar niet is.)
Je mag mij te allen tijden negeren, maar niet om deze reden. Het is nl. alles behalve een zwaktebod!

21 minuten geleden zei Willempie:

Je zou met hetzelfde recht kunnen stellen dat we van varkens afstammen.

Varkenskleppen doen het goed in mensenharten...:D
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/dna-profiel-varken-doorbraak-voor-medisch-onderzoek
Ach...nog 1 omdat ik het zo leuk voor je vind:
http://phys.org/news/2015-09-hidden-evolutionary-relationship-pigs-primates.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Die DNA opmerking van MH slaat ook nergens op. Er bestaat niet eens een DNA geschiedenis. Je zou met hetzelfde recht kunnen stellen dat we van varkens afstammen.

Je zou dan opperen dat veel mensen zich onnodig bezighouden met iets dat niet bestaat? 

Citaat

DNA is vandaag misschien wel de beroemdste molecule ter wereld, maar in de geschiedenis van de biologie kwam het eerder laat onder de aandacht van wetenschappers. Gregor Mendel vond enkele van de onderliggende regelmatigheden van erfelijkheid bijna een eeuw voordat DNA werd ontdekt. Bij de eeuwwisseling ontdekten wetenschappers gelijkaardige principes, herontdekten toen Mendel’s werk en beseften al vlug dat het leven op één of andere manier gecodeerd is in genen. Waar deze genen nu precies uit gemaakt waren was een mysterie, maar dit weerhield de wetenschappers er niet van om de dynamiek van genen en mutaties uit te werken, en hoe nieuwe levensvormen konden resulteren uit natuurlijke selectie. De Moderne Synthese van evolutie, de basis waarop het meeste onderzoek over evolutie van de voorbije 50 jaar steunde, was reeds jaren vóórdat DNA werd ontdekt opgesteld. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Je zou dan opperen dat veel mensen zich onnodig bezighouden met iets dat niet bestaat? 

Nee hoor. Daar had ik het niet over. MH beweerde dat volgens DNA onderzoek Adam en Eva niet bestaan kunnen hebben. Dat is natuurlijk grote onzin en dat is waarop ik doelde. Ik bedoelde natuurlijk niet dat DNA niet bestaat. :)

7 minuten geleden zei Magere Hein:

Maar beste mensen, dit is een topic m.b.t. de erfzonde. Ik houd me dan verder vanaf hier ook afzijdig van de ET.

Verstandig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Nee hoor. Daar had ik het niet over. MH beweerde dat volgens DNA onderzoek Adam en Eva niet bestaan kunnen hebben. Dat is natuurlijk grote onzin en dat is waarop ik doelde. Ik bedoelde natuurlijk niet dat DNA niet bestaat.

Dan hebben we eerst de botten van Adam en Eva nodig, logischerwijs zouden we dan allen hetzelfde DNA hebben? Maar begrijp nu wat je wil zeggen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Nee hoor. Daar had ik het niet over. MH beweerde dat volgens DNA onderzoek Adam en Eva niet bestaan kunnen hebben. Dat is natuurlijk grote onzin en dat is waarop ik doelde. Ik bedoelde natuurlijk niet dat DNA niet bestaat. :)

Verstandig.

Maar mijn vraag/opmerking m.b.t. de methode om uit te maken wie wel/geen gelijk heeft blijft staan hoor. Hoe zwak jij dit ook mag vinden. Ik vind dit de belangrijkste vraag die je jezelf altijd zou moeten stellen. Anders is iedere geloofsovertuiging waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Magere Hein:

Maar mijn vraag/opmerking m.b.t. de methode om uit te maken wie wel/geen gelijk heeft blijft staan hoor. Hoe zwak jij dit ook mag vinden. Ik vind dit de belangrijkste vraag die je jezelf altijd zou moeten stellen. Anders is iedere geloofsovertuiging waar.

Om te beginnen zou het helpen je te realiseren dat niemand maar dan ook niemand op deze aarde de absolute waarheid omtrent wat dan ook kent. Dat is ook wat Paulus leert. We kunnen met elkaar de waarheid benaderen en dat houdt dus in dat we elkaar nodig hebben. Dat is zoals God het het heeft gewild en zoals het is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Om te beginnen zou het helpen je te realiseren dat niemand maar dan ook niemand op deze aarde de absolute waarheid omtrent wat dan ook kent. Dat is ook wat Paulus leert. We kunnen met elkaar de waarheid benaderen en dat houdt dus in dat we elkaar nodig hebben. Dat is zoals God het het heeft gewild en zoals het is. 

Willempie, als jij boven op een flatgebouw staat en je laat een appel vallen, dan valt deze OF omhoog, OF opzij, OF naar beneden, maar NIET in die richting waar jij geloof aan hecht, om vervolgens een andere richting op te vallen als Robert Frans deze laat vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Magere Hein:

Willempie, als jij boven op een flatgebouw staat en je laat een appel vallen, dan valt deze OF omhoog, OF opzij, OF naar beneden, maar NIET in die richting waar jij geloof aan hecht, om vervolgens een andere richting op te vallen als Robert Frans deze laat vallen.

Dat is duidelijk en niemand zal je dat betwisten. Het nut van deze mededeling zie ik echter niet in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Magere Hein:

Maar dat betekent dus een letterlijke interpretatie van het bestaan van Adam en Eva? Paulus en Jezus geloofden hier uiteraard in. En dan blijf ik me afvragen hoe je dit combineert met de huidige DNA-kennis? Indien Jezus en Paulus in een letterlijke Adam geloven, dan moet iedere gelovige dat doen. Maar ik ken nogal wat metafoor-christenen.

Heb je wel eens van mitochondriale DNA gehoord? Ik heb daarover eens een stuk op mijn Facebook gezet. Zal het eens opzoeken, maar dat bevestigd juist een begin met een Adam en een Eva. 

We zijn allemaal familie van elkaar

Dat er één oer moeder is van alle mensen is wordt ook wetenschappelijk aangenomen. De wetenschappelijke oer moeder wordt mitochondriale Eva genoemd. Mitochondrien zijn de energiecentrales in al onze cellen en ze kunnen zich los van de cel vermenigvuldigen. Daarom hebben ze hun eigen DNA, apart van het DNA in chromosomen, waarvan de helft van vrouwelijke en de andere van mannelijke afkomst is. Dit mitochondriale DNA of mDNA, wordt doorgegeven aan het nageslacht via de eicel van de vrouw en is dus voor zowel mannen als vrouwen van de moeder afkomstig. Nu is het mogelijk dat twee mensen het mDNA van één krijgen, maar niet dat één mens dit van twee moeders krijgt. Daarom hebben de zes miljard mensen die vandaag leven hun mDNA van 1 miljard moeders gekregen. En die 1 miljard van 100.000 moeders als je maar ver genoeg terug gaat. En die 100.000 van 1.000 en die weer van 100 en die van 10 en die uiteindelijk van 1 oer moeder! Dat is de mitochondriale Eva!, van wie iedereen op de wereld het mDNA geërfd heeft. Ultieme bewijs dat we afstammen van 1 moeder, Eva.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Magere Hein:

Dan ga ik nu weer verder met de volwassenen als je het niet erg vind...

Over het menselijke tekort, wat verwijst naar een onvolledigheid of onvolwassen, niet heel of geheeld. 

De erfzonde is, volgens de christelijke leer, de zondigheid die ieder mens door zijn geboorte aankleeft als gevolg van de zondeval van het eerste mensenpaar. Vrijwel alle christelijke kerken onderschrijven dit leerstuk. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (mormonen), de joodse theologie en de islam erkennen het begrip niet. Niet-christenen gebruiken in dit verband soms de termen "menselijke imperfectie" of "het menselijk tekort" (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Magere Hein:

Dan ga ik nu weer verder met de volwassenen als je het niet erg vind...

Je vind mij niet volwassen genoeg? :) Ga om te beginnen eens de vraag beantwoorden waarom jij gelooft dat DNA onderzoek het bestaan van Adam en Eva uitsluit. Ik heb daarop nog geen antwoord van je gelezen. Jij stelt dat en ik vraag je waarop je dat baseert. Moet het antwoord dan luiden, zoals ik verwacht, op niets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid