Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 458
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je bent een mooie. Je plaatst zomaar lukraak een link.  En je verwacht dan zomaar lukraak commentaar? Op wat? Wat snap je niet aan de kritiek gebrekkig Nederlands en onprofessionele website? Wat is da

Natuurlijk was de Bijbel oorspronkelijk niet foutloos. Pas bij de Statenvertaling van 1637 zijn alle fouten eruit gehaald.

@Dat beloof ik begrijpt weinig van mijn positie. Dat verbaast me niet (ik herinner me nog een discussie over de Mithrascultus waarbij we nog steeds wachten op zijn onderbouwing). Ik heb vanaf het

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het probleem van de zonde.

Zoals onderstaand?

  • de ergste zonde: het dienen van andere goden of andere zaken en het ongeloof in God, waarvoor geen vergeving zou bestaan. 
  • de daarop volgende zonden zijn gericht tegen het leven, zoals moord en overspel. 
  • hierna volgt het respectloos gedrag jegens de ouders (vader en moeder) en het optreden als valse getuige tot de grootste zonde.
  • de vierde categorie zonden heeft betrekking op het onrechtmatig toe-eigenen van andermans eigendommen. 
  • de laatste categorie zijn alle overige zonden, zoals roddelen, vloeken, schelden en liegen. 
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Zoals onderstaand?

  • de ergste zonde: het dienen van andere goden of andere zaken en het ongeloof in God, waarvoor geen vergeving zou bestaan. 
  • de daarop volgende zonden zijn gericht tegen het leven, zoals moord en overspel. 
  • hierna volgt het respectloos gedrag jegens de ouders (vader en moeder) en het optreden als valse getuige tot de grootste zonde.
  • de vierde categorie zonden heeft betrekking op het onrechtmatig toe-eigenen van andermans eigendommen. 
  • de laatste categorie zijn alle overige zonden, zoals roddelen, vloeken, schelden en liegen. 

O.a. Het grootste probleem is dat we niet willen erkennen dat we zondig zijn of dat we juist dit willen compenseren door een perfectionistische levenswijze. Overigens zijn alle bovenstaande zonden te vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Adam en Eva hebben zonen en dochters gebaard. Dat dit pas in Genesis 5 wordt vermeld, betekent niet dat deze dochters pas na de geboorte van Seth verwekt zijn. Het gaat in het betreffende Bijbelgedeelte om het verhaal van Kaïn en Abel, niet om uitgebreide stamboomvermelding. Dat betekent echter niet, dat er niet meer kinderen geboren zijn voordat Kaïn Abel dood sloeg en Seth als plaatsvervanger van Abel werd verwekt. De dochters kunnen al vrij vlug, dit kan niet anders, na Kaïn en Abel geboren zijn. Het verwekken van zonen en dochters betreft niets meer dan een algemene mededeling en het is niet de bedoeling om daar meer in te lezen dan er staat. In geen geval wordt er een tijdfactor vermeld. Dit alles betekent niet dat ik, maar u er van alles bij verzint.

Ik verzin niets, het staat er gewoon:

Citaat

En Adam bekende wederom zijn huisvrouw, en zij baarde een zoon, en zij noemde zijn naam Seth; want God heeft mij, sprak zij, een ander zaad gezet voor Habel; want Kain heeft hem doodgeslagen. 

Dit is wat ouder taalgebruik, maar er staat dat Eva zegt dat God haar een ander kind heeft gegeven omdat (H)Abel dood is.

In Genesis 5 staat vervolgens:

Citaat

En Adams dagen, nadat hij Seth gewonnen had, zijn geweest achthonderd jaren; en hij gewon zonen en dochteren.

Er is uit deze teksten simpelweg niets anders te concluderen dan dat er pas dochters kwamen na Seth.
Erg ingewikkeld is het niet hoor, lezen wat er staat en niets uit je duim zuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Precies; dat zegt alles over Adams jaren en helemaal niks over wanneer hij exact zonen en dochters gebaard heeft. Atheïstische bijbelprutser.

Misschien ben je het zelf wel? Of denk je soms dat Seth al geboren was VOOR Abel, en dat hij daarom heette "een ander zaad gezet voor Habel; want Kain heeft hem doodgeslageneen".

De meeste bijbelprutsers zijn zij die leunen op de traditie of dogma's. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Thorgrem:

Wat meer respectvol met elkaar om gaan mag best. Dat meningen verschillen hoeft geen invloed te hebben op het niveau van beschaving. 

Ik wil best het woord prutser vervangen door iemand die slecht werk levert, echter zie ik niet in wat er respectloos aan mijn woordkeuze is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En Adams dagen, nadat hij Seth gewonnen had, zijn geweest achthonderd jaren; en hij gewon zonen en dochteren.

 

29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Precies; dat zegt alles over Adams jaren en helemaal niks over wanneer hij exact zonen en dochters gebaard heeft.

Het zegt wat over het aantal jaren dat hij nog leefde nadat hij Seth kreeg, en dat hij in die jaren zonen en dochters kreeg. Nadat Seth was geboren.

Dat ik groen ben, of een indiaan, of in uw ogen een prutser of iemand die slecht werk levert, heeft daar weinig mee te maken. Ik begrijp best wel dat het voor U confronterend is om te moeten vast stellen dat de inhoud van Genesis niet klopt met uw ideeën, maar die frustratie hoeft U niet uit te leven op degene die U dat uitlegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jazekers wel, uw punt is dat de zondvloed niet meer dan een verzameling kleine vloedjes zou zijn geweest.

@Kaasjeskruid en @TTC ik ben jullie al even kwijt met de familie ruzies. Misschien is het een onderonsje of begrijp ik het gewoon niet, dat kan ook nog. 

@Kaasjeskruid hoe kijkt u tegen de zondvloed op? Hoe kijkt u op tegen al die mensen die verdronken. Een natuurverschijnsel of als straf van God.

 

@TTC; ik zou het nog hebben over "mijn'' rode draad. Ik durf te zeggen dat het alles te maken heeft met mijn christelijke opvoeding. Een opvoeding waarin over het algemeen God en meer nog Jezus stond voor liefde en veiligheid. En al kan ik rationeel begrijpen dat een aantal zaken uit de Bijbel zeer tegenstrijdig en tijdsgebonden zijn, toch zit geloven diep in mij. Nee, ik kan het niet hebben over :absolute waarheid maar wel over; niet zonder kunnen en willen. Ik kan het niet hebben over; ''de christenen zien het juist en de Joden niet''; maar voor mij is Jezus zo intens belangrijk. Jezus de rode draad en als anderen beweren dat het maar af te vragen is of Jezus werkelijk de zoon van God is dan weet ik dat dat een terechte vraag is. Maar ik kan niet anders; rationeel ben ik hulpeloos als het om Jezus gaat. Emotioneel voelt het als een warme deken, voelt Hij als een warme deken. Ik ben kerkloos geworden maar niet Godloos hoeveel bedenkingen ik ook heb. Maar ik kan me geïnspireerd voelen door 1 Cor 13, door de zaligsprekingen etc etc. Waarheid staat al lang ver van me af. Maar geloven is wat mijn leven zin geeft, ik kan niet anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruid en @TTC ik ben jullie al even kwijt met de familie ruzies. Misschien is het een onderonsje of begrijp ik het gewoon niet, dat kan ook nog. 

Dat zou kunnen, afhankelijk van de context. We kunnen beiden nogal kort van stof zijn en herkennen ons daar waarschijnlijk in. Laat dit u niet weerhouden om deel te nemen.

10 minuten geleden zei Lobke:

 hoe kijkt u tegen de zondvloed op? Hoe kijkt u op tegen al die mensen die verdronken. Een natuurverschijnsel of als straf van God.

Dit is een straf van God geweest en tevens mag dit als profetisch worden opgevat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat zou kunnen, afhankelijk van de context. We kunnen beiden nogal kort van stof zijn en herkennen ons daar waarschijnlijk in. Laat dit u niet weerhouden om deel te nemen.

Dit is een straf van God geweest en tevens mag dit als profetisch worden opgevat.

@Kaasjeskruid, vindt u dit een gruwelijke straf of doet dat er niet toe omdat het volgens u Gods wil is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid