Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Magere Hein:

Ritueel besnijden is onderdeel van een geloof en daarom is  iedereen vrij om het verhaal te interpreteren zoals hij of zij dat wil.
Homohaat is onderdeel van een geloof en daarom is  iedereen vrij om het verhaal te interpreteren zoals hij of zij dat wil.

Nee want dat zijn geen verhalen, maar acties met consequenties voor andere mensen. Godsdienstvrijheid is niet grenzeloos.

Maar je kunt niet mensen verbieden bepaalde dingen te denken.

Tegelijk geldt in een christelijke context dat je niet willekeurig wat kunt denken, omdat je te maken hebt met de Bijbel, de kerk, de geloofsleer enzovoort. Homohaat komt ongetwijfeld onder christenen voor, maar vrijwel iedereen is het erover eens dat dat tegen de kernwaarden van het christendom ingaat.

9 minuten geleden zei Magere Hein:

Maar even serieus: Is het dan onmogelijk om als volwassen rationele mensen hier serieus over van gedachten te wisselen, omdat het een geloof is?

Nee, niet onmogelijk. Echter, er moet dan eerst een afspraak over de spelregels zijn. Anders praat je maar langs elkaar heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 458
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je bent een mooie. Je plaatst zomaar lukraak een link.  En je verwacht dan zomaar lukraak commentaar? Op wat? Wat snap je niet aan de kritiek gebrekkig Nederlands en onprofessionele website? Wat is da

Natuurlijk was de Bijbel oorspronkelijk niet foutloos. Pas bij de Statenvertaling van 1637 zijn alle fouten eruit gehaald.

@Dat beloof ik begrijpt weinig van mijn positie. Dat verbaast me niet (ik herinner me nog een discussie over de Mithrascultus waarbij we nog steeds wachten op zijn onderbouwing). Ik heb vanaf het

7 minuten geleden zei Desid:

Nee want dat zijn geen verhalen, maar acties met consequenties voor andere mensen. Godsdienstvrijheid is niet grenzeloos.

Maar je kunt niet mensen verbieden bepaalde dingen te denken.

Tegelijk geldt in een christelijke context dat je niet willekeurig wat kunt denken, omdat je te maken hebt met de Bijbel, de kerk, de geloofsleer enzovoort. Homohaat komt ongetwijfeld onder christenen voor, maar vrijwel iedereen is het erover eens dat dat tegen de kernwaarden van het christendom ingaat.

Wil je dat ik (talloze) passages plaats waaruit blijkt dat God zelf een broertje dood aan homo's heeft? Welke gelovige heeft het recht om tegen Gods wil in te gaan? Ik begrijp uiteraard zelf ook wel dat de beschaving, de moraal en ethiek van homo sapiens de bijbel ver ingehaald heeft, maar DAT zou betekenen dat de bijbel (en dus God) het fout hadden. Vandaar ook dit topic: "Is de bijbel foutloos"> Antwoord luidt dan wat mij betreft een volmondig: "NEEN". En dan is de volgende stap, de vraag waarom je de bijbel nog zou gebruiken (serieus zou nemen) als bron van kennis als het toch puur cherry-picking is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Magere Hein:

Wil je dat ik (talloze) passages plaats waaruit blijkt dat God zelf een broertje dood aan homo's heeft? Welke gelovige heeft het recht om tegen Gods wil in te gaan? Ik begrijp uiteraard zelf ook wel dat de beschaving, de moraal en ethiek van homo sapiens de bijbel ver ingehaald heeft, maar DAT zou betekenen dat de bijbel (en dus God) het fout hadden.

Dat kun je helemaal niet want in de Bijbel komt het concept homoseksualiteit niet voor. 

 

26 minuten geleden zei Magere Hein:

En dan is de volgende stap, de vraag waarom je de bijbel nog zou gebruiken (serieus zou nemen) als bron van kennis als het toch puur cherry-picking is?

Jij gebruikt Wikipedia als kennisbron. Is die bron foutloos?

Maar de Bijbel bestempelen als kennisbron is wel heel eenzijdig. Dan frame je een tegenstelling tussen wetenschap en geloof. Ik ga daar niet in mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Desid(Leviticus 18:22-23) Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging.
(Leviticus 20:13) Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!  (1 Korinthiers 6:9-10) Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
(1 Timotheus 1:9-10) En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is  (Romeinen 1:21)  Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;............Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;  (Romeinen 1:26) Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen.
Maar je hebt gelijk: Er wordt in de bijbel niet expliciet uitgelegd WAT homoseksualiteit nu precies is en hoe het (genetisch!) ontstaat. Ook wordt er niet vermeld dat het normaal is onder andere dieren.
Maar God is duidelijk! http://www.allaboutgod.com/dutch/is-homosexualiteit-een-zonde.htm
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Magere Hein:

Maar je hebt gelijk: Er wordt in de bijbel niet expliciet uitgelegd WAT homoseksualiteit nu precies is en hoe het (genetisch!) ontstaat. Ook wordt er niet vermeld dat het normaal is onder andere dieren.
Maar God is duidelijk!

Denk je echt dat ik zo achterlijk ben dat ik die teksten niet ken? Maar die gaan niet over homoseksualiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Desid:

Ik begrijp dat je protesteert als je favoriete speeltje wordt afgepakt.

Leg mij dan eens duidelijk uit dat God onverschillig staat t.o.v homo's en ze duidelijk accepteert. Misschien interpreteer ik de passages verkeerd?
Of laat zien dat Hij ze ethisch gelijk stelt aan alle anderen? Ik krijg toch echt het idee dat homoseksualiteit zondig is als ik de passages lees....
Heeft God ook de aarde niet letterlijk schoongeveegd (al het leven VERNIETIGD)? Lees ik dat ook verkeerd? Weet jij hoe we alle passages dienen te interpreteren?
Zijn vrouwen gelijk aan de man? Is er duidelijk sprake van emancipatie in de bijbel? Misschien begrijp ik al die teksten wel verkeerd en kun jij er een lichtje op schijnen?
Moraal, genocide, slavernij, kindermishandeling, abortus en seks....Ik krijg een bepaald beeld bij God hoe Hij hier allemaal over denkt. Maar als mijn beeld volkomen onjuist
is word ik daar uiteraard graag op gewezen. De bijbel doet nl. suggereren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Magere Hein:

Leg mij dan eens duidelijk uit dat God onverschillig staat t.o.v homo's en ze duidelijk accepteert. Misschien interpreteer ik de passages verkeerd?
Of laat zien dat Hij ze ethisch gelijk stelt aan alle anderen? Ik krijg toch echt het idee dat homoseksualiteit zondig is als ik de passages lees....

Het gaat niet over homoseksualiteit. Deze passages gaan meestal over seks tussen mannen. Dat is iets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Magere Hein:

Ritueel besnijden is onderdeel van een geloof en daarom is  iedereen vrij om het verhaal te interpreteren zoals hij of zij dat wil.
Homohaat is onderdeel van een geloof en daarom is  iedereen vrij om het verhaal te interpreteren zoals hij of zij dat wil.

Ik zei "Zolang daar niemand mee geschaad wordt mag dat voor mij" , je bekende riedeltje had je dus achterwege kunnen laten.

 

2 uur geleden zei Magere Hein:

Want dan wil ik weten of "geloof" een goede manier van betrouwbare kennis vergaren is.

 Ik ben bang dat je dat nooit te weten zal komen want hoe lang loop je nu al met deze vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei violist:

 Ik ben bang dat je dat nooit te weten zal komen want hoe lang loop je nu al met deze vraag? ("Is geloof een goede manier om betrouwbare kennis te vergaren?)

Al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang. Bijna oneindig lang in mijn beleving. Ik snap dan ook niet dat er geen antwoord op komt. Gelovigen genoeg toch hier en zij zijn nogal overtuigd van hun eigen geloof! En DUS, blijf ik die vraag stellen. Want IK geloof dat alle mensen korter dan 1m60 dood moeten. En spreek mij maar tegen met argumenten....Laten mij koud. Ik GELOOF het immers met mijn hart, ziel en zaligheid!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Magere Hein:

Ik snap dan ook niet dat er geen antwoord op komt.

Er is al tientallen keren antwoord gegeven. Echter, jij accepteert dat antwoord niet omdat het niet in jouw voorgekookte malletje past. Bovendien helpt het ook niet als je in elke discussie met elke post die je doet twintig nieuwe vragen stelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Desid:
Citaat

Ritueel besnijden is onderdeel van een geloof en daarom is  iedereen vrij om het verhaal te interpreteren zoals hij of zij dat wil.

Nee want dat zijn geen verhalen, maar acties met consequenties voor andere mensen. Godsdienstvrijheid is niet grenzeloos.

Het is gebaseerd op de verhalen welke een goddelijke status toebedeeld hebben gekregen! De bijbel als autoriteit!

3 minuten geleden zei Desid:

Er is al tientallen keren antwoord gegeven. Echter, jij accepteert dat antwoord niet omdat het niet in jouw voorgekookte malletje past. Bovendien helpt het ook niet als je in elke discussie met elke post die je doet twintig nieuwe vragen stelt. 

Goed...laten we deze ene vraag dan eens uitkauwen. IS GELOOF EEN BETROUWBARE MANIER OM VALIDE KENNIS TE VERGAREN?

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Desid:

Daar is al een ander topic over.

Ook daar wordt de vraag stelselmatig NIET beantwoord en ALS de bijbel inderdaad foutloos is (zoals dit topic en sommige gelovigen doet suggereren) dan is hier het antwoord te vinden op die vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-12-2016 om 08:54 zei violist:

De kinderen van Adam hadden al snel het offeren uitgevonden.

Inderdaad de kinderen, want die waren al behept met de erfzonde en moesten voor vergeving een offer brengen. Adam en Eva en hun nakomelingen hadden waarschijnlijk nooit geofferd als ze niet gezondigd zouden hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Inderdaad de kinderen, want die waren al behept met de erfzonde en moesten voor vergeving een offer brengen. Adam en Eva en hun nakomelingen hadden waarschijnlijk nooit geofferd als ze niet gezondigd zouden hebben.

Wat heeft een offer brengen met vergeving krijgen te maken? Een vorm van omkoping? Ik lees nergens dat Kaïn en Abel zich met de erfzonde van hun ouders behept voelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei violist:

Wat heeft een offer brengen met vergeving krijgen te maken? Een vorm van omkoping? Ik lees nergens dat Kaïn en Abel zich met de erfzonde van hun ouders behept voelden.

Dat is een uitgebreid verhaal. Dat heet een zoenoffer. Maar is niet onbelangrijk, omdat Jezus' loskoopoffer hier ook op gebaseerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken de theorie die er achter zit wel zo'n beetje maar heb nooit begrepen waarom gewoon spijt hebben van wat je verkeerd hebt gedaan voor God niet voldoende was, dat Hij in een goed gesprek niet kan vergeven zonder te straffen, de schuldige of een vrijwilliger. En als Hij niet kan vergeven zonder eerst te straffen dan gewoon iedereen voor de hemelpoort een gepaste straf geven en vervolgens binnen laten. Geen gedoe met menswording, opstanding en gesteggel over geloof. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Dat is een uitgebreid verhaal. Dat heet een zoenoffer. Maar is niet onbelangrijk, omdat Jezus' loskoopoffer hier ook op gebaseerd is.

Dit is niet belangrijk?? Je wilt niet weten hoeveel onschuldige dieren (en mensen!) er in het verleden geofferd zijn voor vermeende goden. Heb je het offeren als eens
goed bestudeerd? Welke dieren er allemaal voor nodig waren om de geur zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor God? Of moeten we dit nu ineens overdrachtelijk zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-12-2016 om 01:25 zei Desid:

Door te kijken naar alle details van de tekst; het genre; de literaire context; de tijd van ontstaan van het verhaal; parallellen in de Bijbel en in oud-oosterse literatuur; en dat te vergelijken met wat we weten over de geschiedenis van het oude oosten en van de mensheid überhaupt.

De vraag die hier bij hoorde is hoe we nu kunnen bepalen of het paradijs echt heeft bestaan. Met geen één van de punten de je noemt, ook niet in combinatie met elkaar, is dit vast te stellen. Met het lijstje wat je noemt is de herkomst van het verhaal vast te stellen. De vraag was echter niet waar het verhaal vandaan komt, maar of het paradijs echt was. In deze discussie draai je telkens om deze vraag heen. Eerst heb je geantwoord dat het paradijs niet meer bestaat omdat het met de zondvloed is weg gespoeld, en dan stel je dat je eigenlijk denkt dat het paradijs niet heeft bestaan (historisch is). Als je het tweede denkt, had je het eerste nooit kunnen zeggen, want daarbij ga je wel uit van een echt paradijs. Je argumenteren hangen als los zand aan elkaar en spreken elkaar tegen. Als het je uitkomt om van een echt paradijs uit te gaan, zeg je dat, als het je niet uitkomt beweer je net zo makkelijk het tegenovergestelde. Daarmee wordt je argumentatie waardeloos.

Er is maar op 1 manier antwoord te geven op de vraag, en dat is het paradijs te vinden. Zoals we ook hunebedden, piramiden en bomen van 9000 jaar oud hebben gevonden. Redenaties via de bijbel geven antwoord op de vraag of je in het paradijs gelooft, en niet op de vraag of het paradijs echt bestond.

Vandaar mijn vraag, graag een linkje naar Google Maps of Earth, dan kunnen we daar gaan graven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Goed lezen Magere Hein, dit is juist wel belangrijk. Het was een vooruit wijzingen naar het loskoopoffer van Jezus.

Maar wat is er überhaupt goed aan offeren? Zijn er geen anderen manieren voor een Almacht om iets te vergeven? Wat is eerder zei: Er wordt al duizenden jaren door duizenden culturen duizenden en duizenden dieren en mensen geofferd. Vertel mij wat daar goed aan is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid