Spring naar bijdragen

Openbaring 20:11-15


Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei ineke-kitty:

"Boom des Levens"  is het Nieuwe Verbond, maar primair uitgedrukt in Hem die daarvan het Hoofd is, de Middelaar , namelijk de Here Jezus Christus. 

Als Johannes een discipel van Jezus was en Jezus ook als Gods Zoon heeft gezien, waarom spreekt hij hier dan in raadsels die jij voor ons moet verklaren?

Waarom schrijft hij niet gewoon dat hij het over Jezus van Nazareth heeft?  Het kan Gods Geest er toch niet om gaan een raadselachtig boek te dicteren waar iedereen zich het hoofd over breekt maar om de mensheid wat te geven tot behoud van hun ziel?

Ik heb daarom zo mijn bedenkingen bij wat Johannes allemaal op Patmos zag.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 822
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn insteek bij het lezen/peilen van dat boek is vooral ook een pragmatisch "zoeken van betekenis voor het hier en nu" van die teksten. En verder steek ik er nog wel eens energie in om wat kanttekeni

Ik vind het eigenlijk vrij accuraat als ik het door WTG ogen bezie. WTG getuigen noemen zichzelf immers ook Jehova's Getuigen. Dat is op zich al blasfemie natuurlijk, maar daar denken ze zelf sch

Zie hier een lijstje met kenmerken voor een sekte; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte#Kenmerken_in_plaats_van_definitie Het WTG tikt ze allemaal af. Of je het nou een prettige gedachte

Posted Images

28 minuten geleden zei violist:

Ik heb daarom zo mijn bedenkingen bij wat Johannes allemaal op Patmos zag.

Ik niet. God wil de toekomst openbaren aan de echte gelovigen. Mensen die er geen moeite voor willen doen krijgen die waarheid niet te horen. Trouwens die beesten in Openbaring stellen allemaal wereldmachten voor die nog niet bestonden. Als die wereldmachten ten tonele zouden komen zouden ze herkend worden. Nu zijn ze in mijn ogen duidelijk te herkennen. Ook de VN wordt duidelijk beschreven. Bovendien is er een duidelijke parallel met Daniël.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er gesproken wordt in Openbaring 13:1  over de opeenvolgende wereldrijken gaat het over verschillende beesten met zeven hoofden en tien hoornen. Het zijn verschillende beesten . In Openbaring 13:1,11 is sprake van  "het beest uit de zee" en "het beest uit de aarde".  Er zijn dus twee figuren.  Het voert te ver om dit in dit topic uitgebreid te behandelen, mede ook omdat er in Daniel 7 over vier verschillende dieren ,voortkomende uit "de grote zee", wordt gesproken.  Het is dezelfde zee als in Openbaring 13:1.  Alleen komt er in Openbaring 13 EEN beest uit de zee, terwijl er in Daniel 7 over vier dieren wordt gesproken.  Dan hebben we nog de draak met de zeven hoofden uit Openbaring 12.  Daarom is het ook van belang Openbaring naast Daniel te leggen om een goed begrip te krijgen over de opeenvolgende wereldrijken. 

Als binnenkort Openbaring 22 helemaal is afgesloten, is het verstandig denk ik om te beginnen bij Openbaring 12 en 13, in samenhang met het boek Daniel, omdat we deze twee boeken niet los van elkaar kunnen zien om een duidelijk beeld te krijgen van de toekomstige dingen die in beide boeken worden beschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei violist:

Als Johannes een discipel van Jezus was en Jezus ook als Gods Zoon heeft gezien, waarom spreekt hij hier dan in raadsels die jij voor ons moet verklaren? Waarom schrijft hij niet gewoon dat hij het over Jezus van Nazareth heeft?  Het kan Gods Geest er toch niet om gaan een raadselachtig boek te dicteren waar iedereen zich het hoofd over breekt maar om de mensheid wat te geven tot behoud van hun ziel? k heb daarom zo mijn bedenkingen bij wat Johannes allemaal op Patmos zag.

In de filosofie staat 'horror vacui' voor de onzekerheid van de mens, die niet kan leven met twijfel en onzekerheden en niet beantwoorde vragen. Volgens deze redenering probeert de mens op elke vraag een passend antwoord te vinden en voor alles een verklaring te zoeken. (Wikipedia)

4 uur geleden zei ineke-kitty:

Als er gesproken wordt in Openbaring 13:1  over de opeenvolgende wereldrijken gaat het over verschillende beesten met zeven hoofden en tien hoornen. Het zijn verschillende beesten . In Openbaring 13:1,11 is sprake van  "het beest uit de zee" en "het beest uit de aarde".  Er zijn dus twee figuren.  Het voert te ver om dit in dit topic uitgebreid te behandelen, mede ook omdat er in Daniel 7 over vier verschillende dieren ,voortkomende uit "de grote zee", wordt gesproken.  Het is dezelfde zee als in Openbaring 13:1.  Alleen komt er in Openbaring 13 EEN beest uit de zee, terwijl er in Daniel 7 over vier dieren wordt gesproken.  Dan hebben we nog de draak met de zeven hoofden uit Openbaring 12.  Daarom is het ook van belang Openbaring naast Daniel te leggen om een goed begrip te krijgen over de opeenvolgende wereldrijken. Als binnenkort Openbaring 22 helemaal is afgesloten, is het verstandig denk ik om te beginnen bij Openbaring 12 en 13, in samenhang met het boek Daniel, omdat we deze twee boeken niet los van elkaar kunnen zien om een duidelijk beeld te krijgen van de toekomstige dingen die in beide boeken worden beschreven.

Ik dacht dat de Bijbel er was om duidelijkheid en transparantie te verschaffen, niet om nog meer verwarring te stichten. Het boek Openbaring is in wezen al lang afgesloten, het lijkt er alleen sterk op dat we angst hebben om het ook in praktijk om te zetten. En zelfs dat is begrijpelijk, de maatschappelijke schok zou immers megalomaan zijn, niet? Aan verklaringen ontbreekt het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Ik niet. God wil de toekomst openbaren aan de echte gelovigen. Mensen die er geen moeite voor willen doen krijgen die waarheid niet te horen. Trouwens die beesten in Openbaring stellen allemaal wereldmachten voor die nog niet bestonden. Als die wereldmachten ten tonele zouden komen zouden ze herkend worden. Nu zijn ze in mijn ogen duidelijk te herkennen. Ook de VN wordt duidelijk beschreven. Bovendien is er een duidelijke parallel met Daniël.

Scenariodenkers hebben de neiging om alle mogelijke opties in een boek neer te schrijven, zowel positief als negatief. Het decor mag schijnbaar dan wel veranderen, dit tijdloze proces niet en het is mi aan de mens om een keuze te maken en deze of gene beslissing/scenario te bekrachtigen. De spelers op het toneel zijn steeds dezelfden, vergelijkbaar met een Grieks drama:

  1. protagonisten
  2. antagonisten
  3. deuteragonisten
  4. titragonisten

Wie kan dit alles bedacht hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring 22:15

Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, een een ieder, die de leugen liefheeft, en doet.

Nogmaals, er zijn aan het eind van het verhaal maar twee mogelijkheden.  Je bent erin of eruit.

Vanaf vers 16 zijn het echt de afsluitende woorden van Openbaring.

Openbaring 22:16

Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te betuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.

De dingen worden bekend gemaakt in de Gemeenten.  Het is alleen bestemd voor de gelovigen.  Voor ongelovigen is het een gesloten boek, een verzegeld boek.  "Ik ben de Wortel en het geslacht Davids"  is een verwijzing naar Jesaja 11:1:  "Want er zal een Rijsje voortkomen uit den afgehouwen tronk van Isai, en een Scheut uit zijn wortelen zal Vrucht voortbrengen".  Dat gaat over de komst van de grote Koning, de Messias, de Koning van het Messiaanse rijk.  De blinkende Morgenster verwijst naar 2 Petrus 1:19:  " En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten".

Openbaring 22:17

En de Geest en de Bruid zeggen:  Kom!  En die het hoort, zegge:  Kom!  En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

Geest en Bruid betekenen hier hetzelfde.  Als wij uit God geboren, ofwel uit de Geest geboren zijn, dan zijn wij geest.  Als wij deel hebben gekregen aan het Nieuwe Verbond, zijn wij de Bruid, dan zijn we zelfs Lichaam van de Bruidegom.  Het eerste deel van dit vers staat in de aanvoegende wijs.  De bedoeling is dat men dit zou zeggen.  Het is een wens. We zouden zeggen: kom!.  En dat staat er ook achter.

Wie de woorden dezes boeks en deze profetie horen en bewaren [Openbaring 1]  zouden wensen dat de Heer zou komen.  Wie dorst heeft naar het Leven dat voortkomt uit het binnenste van de Here Jezus Christus, die kome.  Het is voor wie dat wil,  het is uit genade en vrij. Een ieder die tot geloof komt in de Here Jezus wordt uitgenodigd om te komen tot het Levende water, helemaal gratis en voor niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei ineke-kitty:

Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, een een ieder, die de leugen liefheeft, en doet.

Nogmaals, er zijn aan het eind van het verhaal maar twee mogelijkheden.  Je bent erin of eruit.

Jippieeeee, ik kom erin. Ik ben geen hond, geen tovenaar, geen hoereerder, heb nooit iemand doodgeslagen, geloof niet in afgoden  en heb de leugen niet lief.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei violist:

Jippieeeee, ik kom erin. Ik ben geen hond, geen tovenaar, geen hoereerder, heb nooit iemand doodgeslagen, geloof niet in afgoden  en heb de leugen niet lief.

Wat betreft de 'tovenaars' ...

Citaat

Na deze onderdompeling in onzekerheid, verwarring en twijfel wordt het plotseling verschijnen van een noviteit zelfs makkelijk ervaren als een magisch ogenblik. Zowel kunstenaars als wetenschappers hebben vaak zulke ogenblikken van ontzag en verwondering beschreven, waarin een verwarde, chaotische situatie zich op wonderbaarlijke manier uitkristalliseert tot een nieuw idee of oplossing voor een tot dan toe onoplosbaar probleem. Omdat het doorbraakproces door en door non-lineair is en zich via vele terugkoppelingslussen voltrekt, laat het zich niet ten volle analyseren door ons lineaire denken, zodat we geneigd zijn het als iets mysterieus te ervaren.

https://vagiwe.wordpress.com/absurditeit-van-innovatie/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei ineke-kitty:

Wie de woorden dezes boeks en deze profetie horen en bewaren [Openbaring 1]  zouden wensen dat de Heer zou komen.  Wie dorst heeft naar het Leven dat voortkomt uit het binnenste van de Here Jezus Christus, die kome.  Het is voor wie dat wil,  het is uit genade en vrij. Een ieder die tot geloof komt in de Here Jezus wordt uitgenodigd om te komen tot het Levende water, helemaal gratis en voor niets.

Een prachtige gave van God en Jezus Christus, Levend water voor niets. Het enige wat wij terug kunnen doen voor deze onverdiende goedheid is naar de mensen toe gaan en vertellen dat het ook voor hun is weggelegd. We gaan een prachtige toekomst tegemoet in Gods Koninkrijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

Het enige wat wij terug kunnen doen voor deze onverdiende goedheid is naar de mensen toe gaan en vertellen dat het ook voor hun is weggelegd.

Jullie zeggen  toch altijd dat Gods Geest tot jullie spreekt??  Als dat zo is kan die toch ook rechtstreeks tot ongelovigen spreken? Dat is veel directer en bespaart jou het aanbellen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei violist:

Jullie zeggen  toch altijd dat Gods Geest tot jullie spreekt??  Als dat zo is kan die toch ook rechtstreeks tot ongelovigen spreken? Dat is veel directer en bespaart jou het aanbellen. 

Maar God werkt niet zo, hij gebruikt mensen. Het is een direct gebod van Jezus. In Mt 10:11 staat: Welke stad of welk dorp GIJ ook binnengaat, onderzoekt wie daarin het waard is, en blijft daar totdat GIJ vertrekt.  12 Wanneer GIJ het huis binnengaat, groet dan het huisgezin;  13 en indien het huis het waard is, zo kome de vrede die GIJ het toewenst daarover, maar indien het huis het niet waard is, dan kere UW vrede tot U terug.  14 Als iemand U ergens niet ontvangt of niet naar UW woorden luistert, verlaat dan dat huis of die stad en schudt het stof van UW voeten.  15 Voorwaar, ik zeg U: Het zal voor het land van So̱dom en Gomo̱rra draaglijker zijn op de Oordeelsdag dan voor die stad.

En ik denk ook wel dat de Geest ook wel met anderen 'praat' maar dat ze er niet naar luisteren. Maar gelukkig komen we regelmatig mensen tegen die luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben in onze gemeente zo'n 60 studies. In onze gemeente is de afgelopen tijd het aantal studies juist hard toegenomen. Maar Nederland loopt in het algemeen achter, maar het blijft goed stabiel. Nederland is sowieso een missieland. De ontkerkelijking is torenhoog. Steeds meer kerken moeten hun deuren sluiten. Ik ben in 1993 gedoopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

We hebben in onze gemeente zo'n 60 studies. In onze gemeente is de afgelopen tijd het aantal studies juist hard toegenomen. Maar Nederland loopt in het algemeen achter, maar het blijft goed stabiel. Nederland is sowieso een missieland. De ontkerkelijking is torenhoog. Steeds meer kerken moeten hun deuren sluiten. Ik ben in 1993 gedoopt.

Het ging me niet om het aantal studies. Je zegt regelmatig mensen tegen te komen die willen luisteren. Je zou dan verwachten dat het aantal leden groeit. Maar Nederland loopt achter. Dus waar blijven die mensen die willen luisteren ? Wie doen er mee aan de hard toegenomen studies ? Vooral of alleen JG leden ?

Je bijdrage is vooral "window dressing".

Ik ben op zoek naar de werkelijkheid. Loopt Nederland achter ? Houdt dat in dat wereldwijd het aantal JG's wel behoorlijk stijgt ? Heb je daar cijfers over ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW onze gemeente groeit dus. Maar niet overal in Nederland. Die meedoen aan de studies zijn mensen die we tegenkomen. Kinderen gaan gewoon met hun ouders mee, dus krijgen al genoeg studie. Wereldwijd zijn er nu zo'n 8,3 miljoen gedoopte Getuigen, dus kinderen en studies niet meegeteld. Jaarlijks komt dat neer op een groei van zo'n 2000 gemeenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

@HJW onze gemeente groeit dus. Maar niet overal in Nederland. Die meedoen aan de studies zijn mensen die we tegenkomen. Kinderen gaan gewoon met hun ouders mee, dus krijgen al genoeg studie. Wereldwijd zijn er nu zo'n 8,3 miljoen gedoopte Getuigen, dus kinderen en studies niet meegeteld. Jaarlijks komt dat neer op een groei van zo'n 2000 gemeenten.

Als jouw gemeente groeit, moet die ergens anders krimpen, want de aantallen blijven gelijk.

Er zijn 8,3 miljoen leden, jaarlijks komt dat neer op een groei van ?

Die zin is niet correct.

Kun je aangeven wat de aantallen zo'n 10 en 20 jaar geleden waren, dan kunnen we zien of er groei is, stabiliteit of krimp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

En ik denk ook wel dat de Geest ook wel met anderen 'praat' maar dat ze er niet naar luisteren. Maar gelukkig komen we regelmatig mensen tegen die luisteren.

Ik blijf het vreemd vinden dat wanneer een God een Geest heeft die met mensen kan praten dat Hij er dan toch voor kiest om ongelovigen door gelovigen over te laten halen. Jij zegt dat God zo werkt maar volgens mij is het puur de evangelisatiedrang van gelovigen, als plicht of om er in het hiernamaals beter op te worden. In de bijbel waren er ook al predikers en profeten, niets nieuws onder de zon. De priesters van Mozes hadden  een zekere macht over het volk, wellicht dat dat ook meespeelt bij velen meespeelt. Bij jou lees ik ook regelmatig dat een JG in een duizendjarig vredesrijk mee mag regeren. Of Jezus zijn discipelen aan het werk heeft gezet is onzeker, ze kunnen het ook uit zichzelf hebben opgeschreven. Hoe dank ook, het is in elk geval raar dat jullie mensen tegenkomen die wel naar jullie luisteren en niet naar Gods Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist Hij praat ook niet echt met woorden, Hij inspireert meer of drijft je naar een actie. Of wat mij gebeurd is dat er bepaalde mensen op je weg worden gezet. We worden er in het hiernamaals niet beter van, want het eeuwige leven in genade of zoals wij het noemen onverdiende goedheid. Het is dus liefdeswerk.

@HJW 

Cijfers van 2015

Hoogtepunt VERKONDIGERS  8.220.105

AANTAL VELDDIENSTUREN  1.933.473.727 bijbelstudies  9.708.968

Cijfers 1999

Aantal verkondigen 5.353.076 velddiensturen 1.156.666.708 bijbelstudies 4.302.852

Cijfers 1993 

Aantal verkondigers 4.472.787 velddiensturen 1.024.910.434 bijbelstudies 4.278.127

Conclusie het groeit gestaag

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei sjako:

@violist Hij praat ook niet echt met woorden, Hij inspireert meer of drijft je naar een actie. Of wat mij gebeurd is dat er bepaalde mensen op je weg worden gezet. We worden er in het hiernamaals niet beter van, want het eeuwige leven in genade of zoals wij het noemen onverdiende goedheid. Het is dus liefdeswerk.

@HJW

Cijfers van 2015

Hoogtepunt VERKONDIGERS  8.220.105

AANTAL VELDDIENSTUREN  1.933.473.727 bijbelstudies  9.708.968

Cijfers 1999

Aantal verkondigen 5.353.076 velddiensturen 1.156.666.708 bijbelstudies 4.302.852

Cijfers 1993

Aantal verkondigers 4.472.787 velddiensturen 1.024.910.434 bijbelstudies 4.278.127

Conclusie het groeit gestaag

Oke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW:

Oke.

 

https://cvandaag.nl/daling-aantal-jehovas-getuigen/

Het daalt in Nederland en de groei is er ook flink uit. Bij een andere site, die ik zo snel niet terug kan vinden, werden er ook vele statistieken getoond. Men is vandaag de dag al met veel minder inzet geregistreerd als actief. Tevens neemt de uren studie/aanwas steeds negatievere waarden aan. De groei is er uit, de praatjes zijn er echter nog niet op aangepast. Decennia groeide ze (flink) en was dat een uitgesproken teken van Gods zegen. Schijnbaar is die zegen er nu niet meer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland is afname en dat weet jezelf ook, je gebruikt immers niet per toeval cijfers uit jaarboek 2015 terwijl officiële cijfers uit jaarboek 2016 al een half jaar geleden gepubliceerd zijn. 

De wereldwijde toename vlakt enorm af. Het aantal dopelingen daalt flink terwijl het aantal verkondigers maar zeer gering steeg. 

Waar is Gods zegen nu? Het WTG koppelde Gods zegen eerder namelijk aan groei. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid