Spring naar bijdragen

Openbaring 20:11-15


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei ineke-kitty:

In het midden van haar straat [van het nieuwe Jeruzalem]  en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht;  en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen.

Bij Op.21:27 zei je dat geen ongelovige de heilige stad binnenkwam. Hier lees ik dat heidenen binnen die stad genezen worden. Hoe is dat met elkaar te rijmen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 822
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn insteek bij het lezen/peilen van dat boek is vooral ook een pragmatisch "zoeken van betekenis voor het hier en nu" van die teksten. En verder steek ik er nog wel eens energie in om wat kanttekeni

Ik vind het eigenlijk vrij accuraat als ik het door WTG ogen bezie. WTG getuigen noemen zichzelf immers ook Jehova's Getuigen. Dat is op zich al blasfemie natuurlijk, maar daar denken ze zelf sch

Zie hier een lijstje met kenmerken voor een sekte; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte#Kenmerken_in_plaats_van_definitie Het WTG tikt ze allemaal af. Of je het nou een prettige gedachte

Posted Images

@violist

Deze heidenen zijn inderdaad de natiën die gunstig hebben gereageerd op het evangelie. Een parallel zie je met Ezechiël 47:12. Daar wordt de rivier een krachtige stroom en hij zag daar allerlei vruchtdragende bomen staan. De vruchten zijn een voorziening van Jehovah om de natiën eeuwig leven te geven. Dat van die boom eten doet weer denken aan het verhaal van Adam en Eva. Maar nu is het goed. De wereld is een wereldomvattend Paradijs. De bladeren zal de gelovige mensheid tot geestelijke en lichamelijke volmaaktheid brengen. De bomen zouden een voorafbeelding kunnen zijn van de 144.000 leden van de vrouw van het Lam. In Jesaja 61:1-3 worden ze 'grote bomen der rechtvaardigheid' genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet nog steeds niet waar ze door de bladeren van genezen moeten worden

Lijkt mij toch vrij duidelijk, de onvolmaaktheid en haar kenmerken waaronder ziekte, depressie, verwarring en al zulke dingen, dat het met water en bladeren geschetst wordt is passend water is een zeer belangrijk bestanddeel van het leven

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei violist:

Waarom worden dan in de betreffende tekst alleen de heidenen (niet-joodse gelovigen volgens RF) genoemd en niet alle gelovigen?

Omdat Het Nieuwe Jeruzalem zelf de gezalfde klasse uitbeeld (Zie een eerdere post voor uitgebreide uitleg). Deze gezalfde klasse heeft al eeuwig leven ontvangen. Blijkbaar vertegenwoordigen ze bomen genoemd in het vers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:

Omdat Het Nieuwe Jeruzalem zelf de gezalfde klasse uitbeeld (Zie een eerdere post voor uitgebreide uitleg). Deze gezalfde klasse heeft al eeuwig leven ontvangen. Blijkbaar vertegenwoordigen ze bomen genoemd in het vers.

Dus klasseverschil tussen Joden en niet-Joden. Ik dacht dat voor God alle gelovigen gelijk waren. 

"In het midden van haar straat [van het nieuwe Jeruzalem]  en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht;  en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen""

De niet-Joodse gelovigen zouden dan door de bladeren dezelfde volmaakte status krijgen als de Joodse gelovigen? De grootte van je geloof is toch niet afhankelijk van je afkomstHet lijkt mij, eenmaal binnen gelaten ben je allemaal gelijk.

Het wordt er allemaal niet duidelijker op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 144.000 zijn geen natuurlijke Joden. Zij zijn eerstelingen of uitverkorenen die zijn opgewekt in de Hemel om samen met Jezus als koningen en priesters te regeren. Daarnaast heb je dan de grote schare die niemand tellen kan en de mensen die in de loop van het 1000 jarig Rijk worden opgewekt in de opstanding. Je zou kunnen zeggen dat tijdens het 1000 jarig Rijk inderdaad klassen zijn. Aan het eind van het 1000 jarig Rijk vindt de uiteindelijk berechting plaats waar we in deze post over spreken. Na het 1000 jarig Rijk komt alles weer onder Gods hoede en dan is er geen onderscheid meer. Dan zijn de natiën 'genezen' door de 'bladeren van de bomen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Gemeente van God bestaat uit gelovige Joden EN heidenen die wederom zijn geboren door het geloof in het offer van Christus voor de zonde en in de opstanding van Christus.  Er is geen onderscheid tussen de Joden en de Grieken.  De Grieken [ of: de volken, de heidenen] zijn mensen die geen Joden zijn [van nature].  In het N.T. wordt met de volken aangeduid:  alle nog verloren leden van het menselijke ras, die geen Joden zijn.

Alleen IN Christus is er geen onderscheid tussen Joden en Grieken [= heidenen].  Paulus was de apostel van de heidenen. Hij was daartoe geroepen, en heeft het Evangelie onder de heidenen gepredikt .  De heidenen die tot bekering komen behoren tot het Lichaam van Christus, de Gemeente. 

Als er staat:  "en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen"  betekent dat het erom gaat dat men eeuwig leven heeft. Ik heb dat al uitgelegd. Het gebladerte van het geboomte geeft leven. In die stad is eeuwig leven en daarom zou men die binnengaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

 

9 minuten geleden zei ineke-kitty:

Als er staat:  "en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen"  betekent dat het erom gaat dat men eeuwig leven heeft. Ik heb dat al uitgelegd. Het gebladerte van het geboomte geeft leven. In die stad is eeuwig leven en daarom zou men die binnengaan.

Maar "men"  was toch al binnen want de geneeskrachtige boom stond in de nieuwe stad waar geen ongelovige in kwam.

Ik geef het op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei ineke-kitty:

De Gemeente van God bestaat uit gelovige Joden EN heidenen die wederom zijn geboren door het geloof in het offer van Christus voor de zonde en in de opstanding van Christus.  Er is geen onderscheid tussen de Joden en de Grieken

Ben ik het ook helemaal mee eens. Wij omschrijven dat als het geestelijke Israël oftewel het Israël Gods wat het natuurlijke (gelovige) Israël is én de heidenen (natiën). Dat zijn de eerstelingen die in de Hemel mee regeren en waarvan de stad o.a. een afbeelding is. Daarnaast heb je dan nog de mensen die een aardse hoop hebben maar die zich conformeren met de 144.000. Dat vind je ook in Zacharia 8:23 Dit heeft Jehovah der legerscharen gezegd: ’Het zal zijn in die dagen dat tien mannen uit alle talen der natiën zullen vastgrijpen, ja, zij zullen werkelijk de slip vastgrijpen van een man die een jood is, en zeggen: „Wij willen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord [dat] God met ulieden is.”’”

Je zou dus kunnen zeggen Gemeente=144000 + natiën 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei ineke-kitty:

De Gemeente van God bestaat uit gelovige Joden EN heidenen die wederom zijn geboren door het geloof in het offer van Christus voor de zonde en in de opstanding van Christus.  Er is geen onderscheid tussen de Joden en de Grieken.  De Grieken [ of: de volken, de heidenen] zijn mensen die geen Joden zijn [van nature].  In het N.T. wordt met de volken aangeduid:  alle nog verloren leden van het menselijke ras, die geen Joden zijn. Alleen IN Christus is er geen onderscheid tussen Joden en Grieken [= heidenen].  Paulus was de apostel van de heidenen. Hij was daartoe geroepen, en heeft het Evangelie onder de heidenen gepredikt .  De heidenen die tot bekering komen behoren tot het Lichaam van Christus, de Gemeente. 

Is dit nu een Christelijk forum of een Joods? En hoe noemen we niet gelovige Joden?

4 minuten geleden zei sjako:

Ben ik het ook helemaal mee eens. Wij omschrijven dat als het geestelijke Israël oftewel het Israël Gods wat het natuurlijke (gelovige) Israël is én de heidenen (natiën). Dat zijn de eerstelingen die in de Hemel mee regeren en waarvan de stad o.a. een afbeelding is. Daarnaast heb je dan nog de mensen die een aardse hoop hebben maar die zich conformeren met de 144.000. Dat vind je ook in Zacharia 8:23 Dit heeft Jehovah der legerscharen gezegd: ’Het zal zijn in die dagen dat tien mannen uit alle talen der natiën zullen vastgrijpen, ja, zij zullen werkelijk de slip vastgrijpen van een man die een jood is, en zeggen: „Wij willen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord [dat] God met ulieden is.”’”

Met wat ben je het eens, dat enkel Joden uitverkoren zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Is dit nu een Christelijk forum of een Joods? En hoe noemen we niet gelovige Joden?

Christelijke, maar Joodse gelovigen (in Christus) horen er het zo goed bij. Niet gelovige Joden noem je volgens mij gewoon ongelovigen. Geen onderscheid met de andere natiën. Wij vallen onder het nieuwe verbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Christelijke, maar Joodse gelovigen (in Christus) horen er het zo goed bij. Niet gelovige Joden noem je volgens mij gewoon ongelovigen. Geen onderscheid met de andere natiën. Wij vallen onder het nieuwe verbond.

Begrijpend lezen is een vak apart, zo blijkt nog maar eens. Doe niet langer alsof, mensen zijn niet blind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist 

Je kunt het wel opgeven, maar er is nu van 3 kanten uitgelegd wat ermee bedoeld wordt. Eerder in deze studie werd al in Openbaring 21:24 gesproken over de volken, die zalig worden, in het licht van die stad zullen wandelen; en de koningen der aarde hun heerlijkheid en eer zullen brengen in die stad.  De poorten van de stad stonden open, weet je nog?  In de wederkomst van Christus en in de 1000 jaar zullen de koningen der aarde hun heerlijkheid en eer in dat Jeruzalem brengen.  In Zacharia wordt al beschreven dat de delegaties uit de volkeren der aarde minstens 1x per jaar, rond de Grote Verzoendag en Loofhuttenfeest,  zullen optrekken naar Jeruzalem om zich officieel te onderwerpen aan de grote Koning in Jeruzalem. 

In mijn Bijbel staat een verwijzing naar Jesaja 60:3.  Daar staat niet dat die koningen der aarde hun heerlijkheid en eer daarin zullen brengen, maar wel dat zij Christus'  heerlijkheid zullen binnengaan. Het is daar niet de beschrijving van slechts de 1000 jaren, maar ook dat zij voor altijd [= voor eeuwig]  bij Christus zullen zijn.  De volken zullen in en uit kunnen wandelen in die stad.  De poorten gaan immers niet dicht, maar zullen dag en nacht open blijven.

Kolossenzen 3 :11 zegt nog eens dat er geen onderscheid zal zijn tussen Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije;  maar Christus zal zijn alles in allen.  Het gaat hier niet over aardse onderscheidingen binnen de oude schepping, maar over de Nieuwe schepping .  Gelovigen in Christus Jezus, of dat nu een Jood of een heiden is,  behoren nu al tot die Nieuwe Schepping, want het oude is voorbij en het nieuwe is gekomen . Gelovigen hebben hun oude leven afgelegd en zijn een nieuwe schepping geworden in Christus Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Waarom maak je dan telkens een onderscheid door er Joden tussen te voegen?

Omdat de Joden het verbondsvolk waren, maar dat hebben zijzelf eenzijdig opgezegd. Nu vallen de gelovige Joden samen met de natiën onder het nieuwe verbond.

2 minuten geleden zei ineke-kitty:

de koningen der aarde hun heerlijkheid en eer zullen brengen in die stad.

Dit speelt zich af tijdens 1000 jarig Rijk. Zijn er dan nog menselijke 'gewone' koningen of zijn dat die koningen die samen met Christus mee regeren? Want andere koningen zijn er niet meer, die zijn allemaal weg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei violist:

ik weet nog steeds niet waar ze in de stad van Ineke door de bladeren van genezen moeten worden als ze al tot geloof zijn gekomen.

Heb je nou niet in de gaten dat ze het uitleggen hoe ze het zelf willen dus het wordt een grote warboel.

Als je kijk naar de Leer der Kerk op grond van de Heilige Schrift komt je er achter hoe het wel is ,door ook gewoon zelf de Heilige Schrift ter hand te nemen.

Op het theologen form kijken ze hier ook wel is en zeggen dan hoe verzinnen ze het tja:(

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Omdat de Joden het verbondsvolk waren, maar dat hebben zijzelf eenzijdig opgezegd. Nu vallen de gelovige Joden samen met de natiën onder het nieuwe verbond. Dit speelt zich af tijdens 1000 jarig Rijk. Zijn er dan nog menselijke 'gewone' koningen of zijn dat die koningen die samen met Christus mee regeren? Want andere koningen zijn er niet meer, die zijn allemaal weg. 

Wat gebeurt er als dat nieuwe verbond ook praktisch zou gemaakt worden? Anders gezegd, hoe ga je Satan vangen om dat Vredesrijk effectief te realiseren? Wie zou je dan willen vangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei ineke-kitty:

Het is daar niet de beschrijving van slechts de 1000 jaren, maar ook dat zij voor altijd [= voor eeuwig]  bij Christus zullen zijn. 

Na de 1000 jaar komt alles weer onder de regering van God. Dan is het laatste oordeel geweest en zijn alle goddelozen verdwenen en Satan voor eeuwig geketend. Dus dan zal het echte eeuwige leven aanbreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid