Spring naar bijdragen

Openbaring 20:11-15


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 822
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn insteek bij het lezen/peilen van dat boek is vooral ook een pragmatisch "zoeken van betekenis voor het hier en nu" van die teksten. En verder steek ik er nog wel eens energie in om wat kanttekeni

Ik vind het eigenlijk vrij accuraat als ik het door WTG ogen bezie. WTG getuigen noemen zichzelf immers ook Jehova's Getuigen. Dat is op zich al blasfemie natuurlijk, maar daar denken ze zelf sch

Zie hier een lijstje met kenmerken voor een sekte; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte#Kenmerken_in_plaats_van_definitie Het WTG tikt ze allemaal af. Of je het nou een prettige gedachte

Posted Images

2 minuten geleden zei TTC:

Nu weten we nog niets, is het Rutten dan?

Nee, het is niet Rutten. :) Het is niet eens een mens. Hij gebruikt wel mensen, vaak zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Kan jou of mij ook overkomen en daarom moeten we steeds in verbinding blijven met de oorsprong en uiterst opmerkzaam en voorzichtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Willempie:

Nee, het is niet Rutten. :) Het is niet eens een mens. Hij gebruikt wel mensen, vaak zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Kan jou of mij ook overkomen en daarom moeten we steeds in verbinding blijven met de oorsprong en uiterst opmerkzaam en voorzichtig.

Men zegt dat ze hem gaan vangen, hoe gaan ze dat concreet aanpakken? Zo gezien blijkt het gewoon de mens die zichzelf misleid, en we weten nog niet eens wat een mens is. Hoeveel erger kan de misleiding dan nog worden?

2 uur geleden zei Vrijheid:

Dat noem en ze eigenwillige godsdienst:(

Ja, zit wat in, zeg dat er een berg staat en we geloven het, zeg dat het fictie is en we geloven het niet. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei sjako:

Je bent vrij om een bijbelstudie aan te vragen hoor.

Bedankt voor de tip maar die periode heb ik al ver achter me liggen.

Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was. (1 Kor.13:11)

Als kind denk je dat je omgeving in alles gelijk heeft en dus ook dat de bijbel Gods woord is. Dit blijft tot het moment dat je je afgaat vragen of de God die er in voor komt wel echt bestaat. Er is geen bewijs voor. Een reden van zijn bestaan zou kunnen zijn dat men niet weet hoe het leven is ontstaan. Maar zodra men dat wel zou ontdekken, wat dan? Waarom zou er dan nog een God moeten bestaan? Tot zo lang maar braaf met de massa mee geloven tot het tegendeel aangetoond wordt? Geloven dat de duivel aan het stoken is? Je wordt kritischer met het bijbel lezen en de uitleg die er door anderen aan gegeven wordt, je komt te veel passages tegen die gewoon niet van een God kunnen zijn. Waarom zou de rest dan wel door Hem geïnspireerd zijn? Wat merken we van Hem? Het wordt steeds duidelijker dat de bijbel mensenwerk is, geschreven door mensen zoals zij hun God zagen in hun tijd. Een sterke God die alles kon, een God die kwaad kon worden en een God die beloonde. Weinig reden om dat geloof over te nemen tenzij je graag bij een kerk behoort of wanneer je geen andere mogelijkheden ziet om rust te vinden of andere bijverschijnselen van een willekeurig geloof. En zo wordt het steeds duidelijker dat God, satan, schepping, hemel, hel, bekering, opstanding en eeuwig leven begrippen zijn door mensen bedacht. Bedacht omdat ze de natuur niet begrepen. Waar kwam de regen vandaan, waar komt het kwaad vandaan, wat is er boven de blauwe hemel, waarom gaat men dood en sterft je geest dan ook. Wat is er makkelijker dan alle vragen waar geen antwoord op was of is op het conto van een God te schrijven. Wie met de bijbel is groot gebracht gebruikt daar de God uit de bijbel voor, anderen deden en doen dat bij andere Goden. Ik kan daar echt niet meer warm voor lopen. Het is zoiets als weer gaan geloven in het bestaan van Sinterklaas.    

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei violist:

En zo wordt het steeds duidelijker dat God, satan, schepping, hemel, hel, bekering, opstanding en eeuwig leven begrippen zijn door mensen bedacht

Toch denk ik dat je een Bijbelstudie neemt, en dan wel een goede van de Jehovah's Getuigen, je blik open zal gaan. Een hoop zaken waarvan je denkt dat ze in de Bijbel voorkomen, komen daar juist niet in voor, of ze zitten anders in elkaar dan je denkt. Als je het grotere geheel ziet, dan zal je zien dat je het anders gaat bekijken. Tenminste zo ging het bij mij. Er smeult bij jou nog steeds een beetje vuur. Waarom zou je anders zo actief zijn op dit forum? Misschien hoop je toch dat je iets tegenkomt waardoor je er anders tegenaan gaat kijken. Vergeet niet dat Satan in staat is jou blik zo te versluieren dat je de Waarheid niet meer ziet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Toch denk ik dat je een Bijbelstudie neemt, en dan wel een goede van de Jehovah's Getuigen, je blik open zal gaan. Een hoop zaken waarvan je denkt dat ze in de Bijbel voorkomen, komen daar juist niet in voor, of ze zitten anders in elkaar dan je denkt. Als je het grotere geheel ziet, dan zal je zien dat je het anders gaat bekijken. Tenminste zo ging het bij mij. Er smeult bij jou nog steeds een beetje vuur. Waarom zou je anders zo actief zijn op dit forum? Misschien hoop je toch dat je iets tegenkomt waardoor je er anders tegenaan gaat kijken. Vergeet niet dat Satan in staat is jou blik zo te versluieren dat je de Waarheid niet meer ziet. 

Sjako, kom nu eens met een concreet plan van hoe we Satan gaan vangen, kan je dat of is dat geen optie ondanks alle waarheden die je meent te bespeuren?

14 uur geleden zei violist:

Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was. (1 Kor.13:11)

Lijkt verdacht veel op het onderstaande ...

Citaat

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons. (http://www.bol.com/nl/p/de-donkere-nachten-van-de-ziel/1001004002095437/)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Sjako, kom nu eens met een concreet plan van hoe we Satan gaan vangen

Satan is al zo goed als gevangen. Hij is de hemel uit geworpen en sinds dien niks dan ellende, wereldoorlogen, nucleaire dreiging, aardbevingen, ziektes enz. De Bijbel zegt dat hij rondgaat als een briesende leeuw omdat hij weet dat z'n tijd kort is. Wij mensen kunnen dat niet bespoedigen, maar we kunnen mensen wel een wapenuitrusting geven die helpt tegen de aanvallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees je zelf ook wat je schrijft?

  • Satan is al zo goed als gevangen.
  • Hij is de hemel uit geworpen en sinds dien niks dan ellende, wereldoorlogen, nucleaire dreiging, aardbevingen, ziektes enz.
  • De Bijbel zegt dat hij rondgaat als een briesende leeuw omdat hij weet dat z'n tijd kort is.
  • Wij mensen kunnen dat niet bespoedigen, maar we kunnen mensen wel een wapenuitrusting geven die helpt tegen de aanvallen.

Vooral dat laatste is interessant, kan je dan ook zeggen op wie we moeten schieten of is dat volstrekt onduidelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op welke wijze de satan wordt gevangen, staat gewoon in de Bijbel, dus allerlei onzinnige speculaties daarover heeft geen enkel nut, en is hier ook niet aan de orde. 

Verder dus met Openbaring 22:3,4  waar staat dat er geen vervloeking meer tegen iemand zal zijn. De dienstknechten Gods zullen Zijn aangezicht zien, en Zijn Naam zal op hun voorhoofden zijn.

Vervloeking is de werking van het verderf, van de dood.  Maar die is er niet meer en dus is er ook geen vervloeking meer.  Bij "de troon Gods en des Lams" , kun je  "en" dit keer lezen als  "want"  .  "En"  is het standaard voegwoord,  maar in dit geval zou ik een verklarend voegwoord invullen en dan wordt het  "want" .  Er is geen vervloeking, want de troon Gods van het Lam is daarin.  Zijn dienstknechten zullen Hem dienen.  Dat is namelijk wat dienstknechten doen. Zij zullen zien op Jezus, de Overste Leidsman en Voleinder des geloofs. [ Hebr. 12:2].  Ze zullen Zijn aangezicht zien. "Zijn Naam zal op hun voorhoofden zijn"  neem ik niet letterlijk maar overdrachtelijk. Het is beeldspraak, waarbij voorhoofd staat voor het denken.  Als Zijn Naam op onze voorhoofden is,  wil het zeggen dat wij in de eerste plaats aan Hem denken en dus bedenken wij de dingen die boven zijn,  waar Christus is.  { Kol. 3:2].  Dat maakt ons tot goede dienstknechten Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei ineke-kitty:

Op welke wijze de satan wordt gevangen, staat gewoon in de Bijbel, dus allerlei onzinnige speculaties daarover heeft geen enkel nut, en is hier ook niet aan de orde. 

Leg het dan nog eens uit in moderne taal, het valt redelijk op dat je daar geen antwoord op kan geven ondanks de berichtgeving daarover. Zeer vreemd om redenen die misschien minder speculatief zijn dan je wil begrijpen? De dynamiek van de zwijgspiraal is ons allen gekend, dit louter ter informatie. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Satan is al zo goed als gevangen.

Het is het aloude verhaal om de moed erin te houden.  Christus is opgestaan uit de dood, Hij heeft de dood overwonnen, de satan is verslagen zegt men dan.  Leuk voor Jezus om op te staan maar van een verslagen Satan is weinig te merken. Wij gaan nog gewoon dood zonder op te staan en als alle kwaad door de satan komt gaat hij nog steeds zijn gang als ik zo om me heen kijk. God zou ter verantwoording geroepen moeten kunnen worden waarom Hij de satan na diens coupe poging niet gelijk geëlimineerd heeft maar hem tot op de dag van vandaag nog als een briesende leeuw onder ons nietige schepseltjes zijn gang laat gaan. Is dat niet misdadig? Of zou het slechts een verhaal zijn zoals de oude Grieken er veel van hadden? 

 

 

1 uur geleden zei ineke-kitty:

Als Zijn Naam op onze voorhoofden is,  wil het zeggen dat wij in de eerste plaats aan Hem denken en dus bedenken wij de dingen die boven zijn,  waar Christus is.  { Kol. 3:2].  Dat maakt ons tot goede dienstknechten Gods.

Bedoel je dat wanneer iemand als het zover is de hele dag aan de hemel en aan Jezus loopt te denken dat God daar blij van wordt omdat hij of zij zich onderdanig aan Hem opstelt? Zou God het niet veel leuker vinden als iemand wat meer van zichzelf laat zien, wat meer eigen initiatief vertoont en wat minder, vaak geveinsde, vroom- en onderworpenheid?   

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist 

Ga heel het hoofdstuk eens lezen van Kolossenzen 3. Als er staat "zoek de dingen die boven zijn" en niet de dingen die op de aarde zijn, betekent dat gewoon dat wij afstand zouden nemen van de dingen die op de aarde zijn, namelijk zoals vers 5 zegt:  hoererij, onreingihheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.  Daar zouden wij ons niet mee inlaten. We zouden ook dingen afleggen zoals gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, en vuil spreken uit onze mond [vers 8]  We zouden ook niet meer liegen tegen elkaar, omdat we de oude mens hebben uitgedaan met zijn werken.  Het betekent dus niet dat gelovigen de hele dag met hun hoofd in de hemel zijn, zoals jij suggereert.  Het betekent dat wij bezig zouden zijn met de vrede Gods en DIE laten heersen in onze harten , en het Woord van Christus zou rijkelijk in ons wonen, en alles wat wij doen met woorden of met werken, zouden wij doen in den Naam van de Here Jezus, God dankende en den Vader door Hem.  DAT zijn  "de dingen die boven zijn". 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ineke-kitty

Tjee, wat stel je het weer zwart-wit, niet echt christelijk. Alsof mensen die de "Vrede Gods" niet in hun hart toelaten de grootste misdadigers zijn, niet anders doen dan liegen en bedriegen. En alsof wanneer ongelovigen goed voor hun naasten zijn, niet in de Naam van Jezus maar gewoon uit zichzelf, dat God dat minder waardeert dan van "wij gelovigen"? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist

Jij mag vinden wat je wilt, maar de Schrift is duidelijk daarover. Dus lees het hele hoofdstuk maar eens.  Je hebt alleen maar kritiek op God en daarmee is ons gesprek afgelopen wat mij betreft.  En of dat  "christelijk"  is of niet, maakt de Heer Zelf wel uit.  Jij zult straks verantwoording af moeten leggen voor Gods troon, voor je voortdurende afzetten tegen Zijn Woord .  Dat mag je  "zwart/wit"   vinden, maar dat leert de Bijbel nu eenmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist

Openbaring 12:7 En er brak oorlog uit in de hemel: Mi̱chaël en zijn engelen streden tegen de draak, en de draak en zijn engelen streden,  8 maar hij zegevierde niet, en ook werd er voor hen geen plaats meer gevonden in de hemel.  9 Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Sa̱tan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd. En dan verder in vers 12 12 Weest hierom vrolijk, GIJ hemelen en GIJ die daarin verblijft! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.”

Dit is de tijd waar we nu leven. De Duivel wil zo veel mogelijk slachtoffers maken. Hoe bereikt hij dat? Oorlog, natuurrampen, beïnvloeden van mensen, hogere Bijbel kritiek, versluieren van de Waarheid door met filosofie aan te komen, immoraliteit enz. Allemaal zaken die we nu zien. Na Armageddon, Gods grote Dag, zal satan voor 1000 jaar worden geketend. Dan nog even losgelaten, en vervolgens voor eeuwig te ketenen. Dit is wat de Bijbel leert. Voor @HJW Deze tekst laat dus zien dat de oorspronkelijke slang, de Satan en de duivel een en dezelfde zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry Sjako, ik kan niets met dat beest, heb er geen gevoel bij.

Maar mocht ik hem tegenkomen dan gaat hij er aan, doe ik dan voor jou.

39 minuten geleden zei ineke-kitty:

Je hebt alleen maar kritiek op God en daarmee is ons gesprek afgelopen wat mij betreft. 

Je mag die krtitiek natuurlijk ook in eigen woorden trachten te weerleggen zonder bijbelteksten te citeren of dreigementen hoe het met ongelovigen zal aflopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei sjako:

 Voor @HJW Deze tekst laat dus zien dat de oorspronkelijke slang, de Satan en de duivel een en dezelfde zijn.

Dat is dus wat ik al stelde: de eerste christenen hebben het heidense idee van een duivel overgenomen en deze in de bijbel al geintroduceerd. Maar het blijft heidens. Er zijn wel meer heidense zaken in de bijbel terecht gekomen, bijvoorbeeld de maagdelijke geboorte. Dat het in de bijbel staat, is geen garantie dat het niet van heidense afkomst is.

Daar ben ik achter gekomen door eens te kijken hoe de teksten tot stand zijn gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei ineke-kitty:

@violist 

Ga heel het hoofdstuk eens lezen van Kolossenzen 3. Als er staat "zoek de dingen die boven zijn" en niet de dingen die op de aarde zijn, betekent dat gewoon dat wij afstand zouden nemen van de dingen die op de aarde zijn, namelijk zoals vers 5 zegt:  hoererij, onreingihheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.  Daar zouden wij ons niet mee inlaten. We zouden ook dingen afleggen zoals gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, en vuil spreken uit onze mond [vers 8]  We zouden ook niet meer liegen tegen elkaar, omdat we de oude mens hebben uitgedaan met zijn werken.  Het betekent dus niet dat gelovigen de hele dag met hun hoofd in de hemel zijn, zoals jij suggereert.  Het betekent dat wij bezig zouden zijn met de vrede Gods en DIE laten heersen in onze harten , en het Woord van Christus zou rijkelijk in ons wonen, en alles wat wij doen met woorden of met werken, zouden wij doen in den Naam van de Here Jezus, God dankende en den Vader door Hem.  DAT zijn  "de dingen die boven zijn". 

De dingen die boven zijn, zijn ook beneden. Ad infinitum. :)

1 uur geleden zei HJW:

Dat is dus wat ik al stelde: de eerste christenen hebben het heidense idee van een duivel overgenomen en deze in de bijbel al geintroduceerd. Maar het blijft heidens. Er zijn wel meer heidense zaken in de bijbel terecht gekomen, bijvoorbeeld de maagdelijke geboorte. Dat het in de bijbel staat, is geen garantie dat het niet van heidense afkomst is. Daar ben ik achter gekomen door eens te kijken hoe de teksten tot stand zijn gekomen.

Satan en God zijn geen tegenstanders, zo wordt gesteld. Satan is een 'functie' ...

Citaat

Uit het eerdere citaat uit het Bijbelboek Numeri blijkt dat de satan in opdracht van God werkt. Het zijn helemaal geen tegenstanders. Het citaat verwijst niet naar een unieke personage maar naar een soort functie, of liever, een engel met de functie van satan. Uit het bijbelboek Job blijkt nog treffender dat satan en God geen tegenstanders zijn. God besluit in dat boek met ‘de zonen van God’, onder wie satan, om Job te testen. Het citaat volgt: “Toen zei Jahwe tegen de satan: “Goed, al wat hij heeft is in jouw hand’.” Er is hier sprake van samenwerking. God en satan zijn dus geen tegenstanders. Bovendien gaat het hier ook om een functie, niet om een speciaal of uniek personage.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/103560-satan-bestaat-niet-ook-niet-in-de-bijbel.html

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Dat is dus wat ik al stelde: de eerste christenen hebben het heidense idee van een duivel overgenomen en deze in de bijbel al geintroduceerd. Maar het blijft heidens. Er zijn wel meer heidense zaken in de bijbel terecht gekomen, bijvoorbeeld de maagdelijke geboorte. Dat het in de bijbel staat, is geen garantie dat het niet van heidense afkomst is.

Daar ben ik achter gekomen door eens te kijken hoe de teksten tot stand zijn gekomen.

Ben nu Paul Johnson, 'a history of christianity' aan het lezen en val van de ene in de andere verbazing wat dat betreft. Een aanrader voor iedereen hier op dit forum die geïnteresseerd is in de eigen religie. Een enorme eye opener!
Overigens on topic: 1. Waarom de ene openbaringsgodsdienst wel, de andere niet serieus nemen? 2. Wat geeft een ander het recht de openbaring, gedaan aan 1 persoon, te (her)interpreteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Magere Hein:

Ben nu Paul Johnson, 'a history of christianity' aan het lezen en val van de ene in de andere verbazing wat dat betreft. Een aanrader voor iedereen hier op dit forum die geïnteresseerd is in de eigen religie. Een enorme eye opener!
Overigens on topic: 1. Waarom de ene openbaringsgodsdienst wel, de andere niet serieus nemen? 2. Wat geeft een ander het recht de openbaring, gedaan aan 1 persoon, te (her)interpreteren?

Geeft het boek geen antwoord op je 2 vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Magere Hein:

Ben nu Paul Johnson, 'a history of christianity' aan het lezen en val van de ene in de andere verbazing wat dat betreft. Een aanrader voor iedereen hier op dit forum die geïnteresseerd is in de eigen religie. Een enorme eye opener! Overigens on topic: 1. Waarom de ene openbaringsgodsdienst wel, de andere niet serieus nemen? 2. Wat geeft een ander het recht de openbaring, gedaan aan 1 persoon, te (her)interpreteren?

Als de interpretatie goed zat, zouden we dan al niet lang in vrede leven? Of is er nog iets anders aan de hand? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei violist:

Geeft het boek geen antwoord op je 2 vragen?

Daar heb ik geen boek, maar logica voor nodig.

1 minuut geleden zei TTC:

Als de interpretatie goed zat, zouden we dan al niet lang in vrede leven? Of is er nog iets anders aan de hand? :)

Als de interpretatie goed zat, hadden wij er lang niet meer geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei violist:

Je stelt je vragen hier aan mensen, de schrijver had er dus ook op in kunnen gaan.

A: ben net begonnen in het boek
B: Schrijver beschrijft de geschiedenis van het christendom.
C: Onderwerp was openbaringen en de vraag had niets met het boek te maken. Boektip was ter leering ende vermaeck.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid