Spring naar bijdragen

Naar welke kerk ga jij?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 445
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het gaat kennelijk vanavond voor het eerst van start. Ja, ik ga wel eens kijken, mijn nieuwsgierigheid is groot genoeg. Je mag altijd mee gaan reli-loungen.
knipoog_dicht.gif

Zou me niks verbazen als die zijn afgeleid van de kerk waar ik eerst heen ging..

En er staat een verschrikkelijke spelfout op hun kalender xD

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat kennelijk vanavond voor het eerst van start. Ja, ik ga wel eens kijken, mijn nieuwsgierigheid is groot genoeg. Je mag altijd mee gaan reli-loungen.
knipoog_dicht.gif

Alweer een internationale kerk in Leiden. Alsof we er nog niet genoeg hebben.


Samengevoegd:

Quote:

"who the f*ck is Jesus?"

Oké. Ik kom niet. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kreeg laatst reclame in de bus van een kerk die toch enigszins opmerkelijk klinkt. Ze willen zich richten op een hedendaagse, aansprekende stijl om jongeren met het geloof te bereiken. Hun samenkomsten heten dus geen diensten maar celebrations, gaan door op zondagavond, de slogan is "music, message, lounge" en de bijeenkomsten hebben thema's als "who the f*ck is Jesus?"

Ik weet niet, een deel van mij vraagt zich af of dit een grapje is, ik vind het een erg opmerkelijke manier om mensen te willen bereiken met het evangelie maar ik denk wel dat ik vanavond eens ga kijken, ik ben wel nieuwsgierig, kan me er echt helemaal niks bij voorstellen.

crossroads doet dat toch al een tijdje...........dacht ik?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit was niet zozeer internationaal (het ging gewoon door in het Nederlands en ik zag ook niet echt buitenlanders ofzo), het was vooral een poging tot heel erg hip en aansprekend te zijn. Het gebeuren ging door in een sjiek gebouw met lounge-bar en multimediahoek waar laptops stonden zodat je op facebook kon, de band (met frontman met stekelkapsel met glittergel erin) speelde hitparadenummers afgewisseld met worship, op het einde van de "dienst" dwarrelde er zilveren confetti neer over de zaal en was er gratis champagne en hapjes voor iedereen, en aan de uitgang kreeg iedereen een goodybag mee met een blikje red bull en een mars erin enzo. Het was euhm, nogal apart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De "preek" vond ik ook een beetje apart. De "voorganger" (als je het zo moet noemen) had het over een Bijbelverhaal waarin Jezus een blinde geneest, waaraan hij een heel verhaal ophing over hoe belangrijk het is om visie te hebben, om ergens heen te gaan met je leven, om geen middelmatige loser te zijn, om niet zomaar het zelfde te doen als je buurman, maar om echt een bijzonder, uniek individu te zijn.

Enerzijds snap ik wel dat hij probeerde een aanknopingspunt te vinden met iets dat voor veel jongeren die niet vertrouwd zijn met het christendom wel herkenbaar en begrijpelijk klinkt, maar anderzijds vond ik dat hij het evangelie op die manier wel heel sterk gelijkstelde met een hedendaagse, individualistische boodschap van zelfontplooiing en persoonlijke uniciteit. Hoewel ik er van overtuigd ben dat het evangelie geen dode letter is die de hedendaagse mens niks te bieden heeft in zijn normale leven, vond ik dit toch een brug te ver, het evangelie is ook een kritische kracht die net onze maatschappij die gericht is op individueel succes ook stevig in vraag kan stellen, en dat miste ik nogal in zijn verhaal.

Dingen als samen gemeenschap vormen, het goede willen doen ook als dat niet altijd het meest handige voor jezelf is, je eigen menselijke verlangens en gevoelens laten bevragen door het Woord en zo nodig opzij schuiven,... kwamen niet echt naar voren. Ik miste in zijn "managers-motivatiepraatje" ook een beetje wat nu concreet de rol van Jezus daarin was. Hij stelde Jezus wel voor als "iemand die visie biedt", maar hoe dat nu concreet gebeurt en hoe Jezus daarin anders is dan wanneer je je visie vindt in Hare Krishna, veel geld verdienen, of Miss België willen worden, werd niet echt duidelijk.

En toen hij dan begon over de goody bag, waarin we bvb een blikje red bull konden vinden om de energie te symboliseren die nodig is om visie in je leven te creëren, had ik toch zoiets van, jongens toch, wat heeft dit nu in hemelsnaam te maken met Jezus die een blinde genas. Of met Jezus die wat dan ook deed, for that matter.

Ik wil ook niet zeggen dat ik het allemaal verschrikkelijk vond ofzo hoor. Ik had op zich wel een gezellige avond, ze hadden er duidelijk veel tijd en moeite in gestopt, die voorganger leek me wel iemand die oprecht zoekt naar de juiste manier om het evangelie te brengen naar een breder publiek, en ik kan me zomaar voorstellen dat een paar jongeren die nooit zomaar een "normale" kerk zouden binnenstappen op deze manier toch wel eens interesse zouden kunnen krijgen in de Bijbelse boodschap (waarbij ik me wel afvraag in hoeverre ze het geen te erge turn-off gaan vinden als ze dan vervolgens toch dingen te horen krijgen die net wat minder makkelijk in het hedendaagse populaire plaatje passen...)

Maar persoonlijk kon ik er weinig mee. Als ik een kerkdienst zoek, doe mij dan maar een dienst die net wat dieper gaat en wat minder op het makkelijk verteerbare speelt, en als ik een leuk avondje uit zoek, dan heb ik liever een leuke club met een band die gewoon lekker kan spelen (want deze band lijdde wel een beetje aan het syndroom dat christelijke bandjes wel vaker hebben: tonnen enthousiasme, maar echt goéd zou ik ze nu ook niet noemen.) Verder vind ik het als jongere toch ergens een beetje beledigend dat er kennelijk van uit gegaan wordt dat mijn generatie alleen te bereiken is met popmuziek, gratis drankjes en flitsende shows.

Maar goed, ik denk dus niet dat ik er nog heen ga in de toekomst, maar ik misgun het hen op zich niet ofzo, het leken aardige en enthousiaste jongeren en het is altijd tof als jongeren de handen in elkaar gaan slagen om te proberen wat te doen met hun geloof. Ik hoop dat ze elkaar veel mogen leren en samen mogen groeien in het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Jezus er is, is er inderdaad geen kermis omheen nodig. Een kermis op zich hoeft niet erg te zijn, maar het zou niet nodig moeten zijn om mensen te bereiken met de goedheid en kracht van God. (Edit: Maar voor de duidelijkheid: als hierdoor zielen bereikt en behouden worden, ben ik daar blij om.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik er ongeveer hetzelfde in zou staan als jij, Iria. Ik vind het mooi dat ze zoiets doen en als het effectief is hoor je mij niet klagen. Maar ik voel mij altijd een beetje bekocht. Dan denk ik: "Denk je nou werkelijk dat ik hier in trap?" (als ik nog niet zou geloven dan). Het is goed om drempels te verlagen maar maak er geen valkuil van voor jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik vraag me ook af in hoeverre het nu eigenlijk wérkt. De eerste keer kom je misschien wel uit nieuwsgierigheid, en als je het leuk vond met de muziek en de drankjes enzo kom je misschien nog wel eens terug ook, maar of de doorstroom tussen "komen voor de gezelligheid en de gratis dingen" en "komen om iets over Jezus te horen" nu zo makkelijk gebeurt, dat weet ik eigenlijk niet. Ik vond een gesprek dat ik achteraf met een jongen had wel tekenend. Ik vroeg wat hij ervan vond en hij zei dat hij de band wel leuk vond enzo en dat de hapjes lekker waren. Toen vroeg ik wat hij dan inhoudelijk vond en dan zei hij, ach ja, dat babbeltje boeide me niet zo, ik kwam gewoon omdat het leuker is om hier te zijn dan om zondagavond thuis te zitten. Misschien wordt zo'n jongen wel echt geraakt door het evangelie op zo'n bijeenkomst, dat kan altijd, maar ik stel me er toch ook vragen bij. Maar goed, ergens plant het misschien wel een zaadje, al is het maar door het idee "ok, blijkbaar zijn christenen niet allemaal saaie ouwe l#llen." knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja, da's waar ook, ik moet nog steeds eens een keertje meegaan. puh2.gif

Ik ben zwaar aan het kerkshoppen tegenwoordig, ik ben gisteren ook naar een gereformeerd vrijgemaakte dienst gegaan. Dat was de eerste keer dat ik in een zeg maar traditionele protestantse dienst kwam, ook wel eens apart om mee te maken. Ik vond het een mooie dienst, is ook een erg fijne gemeente (ik was er al eerder geweest, maar dan op hun "open diensten" die een pak moderner zijn) maar pfffffff, die gezangen blíjven wel duren he. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil binnenkort weer 's naar de gereformeerde gemeente van mijn ouders: sentiment, heimwee naar de psalmen op hele noten, dat soort dingen.
widegrin.gif

ik ook, met oudjaarsdag. Ben benieuwd hoe dat is na er meer dan een jaar niet meer te zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil binnenkort weer 's naar de gereformeerde gemeente van mijn ouders: sentiment, heimwee naar de psalmen op hele noten, dat soort dingen.
widegrin.gif

ik ga met enige regelmaat naar de PKN kerk hier.. en daar zingen ze ook op hele noten. En ookal wat het even wennen voor me; toch heeft het eigelijk ook wel iets.. je denkt wel meer na over wat je zingt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid