Spring naar bijdragen

Naar welke kerk ga jij?


Aanbevolen berichten

@Hongerige Wolf,

De Mennonites en de Mennonite Brethren hier in Noord Amerika zijn volgelingen van de priester Menno Simonz welke in de 16e eeuw de RK Kerk verliet omdat hij zich niet kon vinden in sommige leerstukken van de RK Kerk.

Zijn volgelingen zijn via Nederland, Duitsland, Polen, etc vanwege vervolging uiteindelijk de oceaan overgestoken.

Bezoek de diensten van deze gemeenten (en dat hebben we 3 jaar gedaan)dan spreken we toch echt wel over een evangelische groepering.

Zie ook: hier en hier

Op pagina 1 van deze draad verwijst Ignatius Maria naar de volgelingen van ene pastoor Mennen...... Daar heb ik het dus niet over.

Verder zijn er binnen de Noord Amerikaans Mennonites 3 groepen te vinden. De eerste groep die zich settelde was erg close tegen het Amish aan. Vervolgens kwam er een afscheiding omdat sommige Mennonites Zondagschool en evangelisatie wilden doen. Vervolgens werden de Mennonites in Canada zelfstandig vanwege taal en afstands issues. Zouden de Amish gerelateerde mennonites niet direct als evangelisch bestempeld kunnen worden, de huidige Mennonite en Mennonite Brethren Conferences in Noord Amerika kunnen wel onder die categorie gerekend worden.

Kijk ook eens hier

Alle links zijn engelstalig.

Hartelijke groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 445
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Oké, het kan zijn dat ze daar een evangelisch karakter hebben. Maar ben je het dan meteen? Ik was laatst in Nederland in een PKN-kerk waar ze bijvoorbeeld ook heel evangelisch deden, maar zijn ze dan meteen evangelisch? De evangelische uitingen, dat bestrijd ik ook zeer zeker niet. Maar ik vind het niet correct om ze historisch gezien dan ook maar in het evangelische landschap te plaatsen, en ik denk ook dat je er rekening mee moet houden dat de mennonieten wereldwijd verbreid zijn. Het gaat lang niet overal zoals het daar gaat. Ik zou ze eerder plaatsen in het protestantse spectrum (zeker gezien hun verwantschap met Zwingli), met de kanttekening dat ze plaatselijk wel een behoorlijk charismatisch karakter kunnen hebben. Kunnen, want hier in Nederland is dat bijvoorbeeld allerminst aan de orde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oké, het kan zijn dat ze daar een evangelisch karakter hebben. Maar ben je het dan meteen? Ik was laatst in Nederland in een PKN-kerk waar ze bijvoorbeeld ook heel evangelisch deden, maar zijn ze dan meteen evangelisch? De evangelische uitingen, dat bestrijd ik ook zeer zeker niet. Maar ik vind het niet correct om ze historisch gezien dan ook maar in het evangelische landschap te plaatsen, en ik denk ook dat je er rekening mee moet houden dat de mennonieten wereldwijd verbreid zijn. Het gaat lang niet overal zoals het daar gaat. Ik zou ze eerder plaatsen in het protestantse spectrum (zeker gezien hun verwantschap met Zwingli), met de kanttekening dat ze plaatselijk wel een behoorlijk charismatisch karakter kunnen hebben. Kunnen, want hier in Nederland is dat bijvoorbeeld allerminst aan de orde.

Kapitein schaart toch ook niet alle Menonieten in het evangelisch spectrum, maar de gemeente die zij drie jaar bezocht hebben. Gezien dat Kapitein CGK is en daarbij aansluiting zoekt bij de Menonieten zou al een indicatie kunnen geven van hun uitgangspunt. Blijkbaar is dat toch niet in overeenstemming met de lokale gemeente die ze bezochten, welke zij ervaarden met een evangelische inslag.

Het is mij opgevallen dat de evangelische inslag in Noord-Amerika duidelijk aanwezig is in de verschillende stromingen, welke niet direct tot het evangelische spectrum binnen het protestantisme te herleiden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Harm-Jan:

Goochelen met benamingen is leuk ja. Tja, als je de doopsgezinden ziet als iets unieks (wat ik ook best verdedigbaar vind, zeker in Nederland, omdat ze volledig buiten de calvinistische traditie staan en een heel eigen gedachtegoed hebben) dan is dat ook oké. Maar protestantisme is natuurlijk niet enkel calvinisme.

@Michiel:

Kapitein legt de nadruk op de gelovigen die "naar het westen zijn vertrokken", niet louter op die gemeenten die zij bezocht hebben. Ik vind het belangrijk om even nuance aan te brengen m.b.t. de mennonieten. Wat je zegt over de evangelische inslag in Noord-Amerika is inderdaad ook mijn persoonlijke ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En je punt is?

Geen punt, gewoon wat informatie. Waar bijvoorbeeld werd uitgesproken dat evangelischen niet zo echt afstammelingen van de dopersen zijn, maar dat dopersen gezocht moeten worden in de hoek van de Amish. Ik maakt niet echt een punt, maar Mennonieten zijn eerder dopers. That's all smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Mijn ouders zijn koster van de hervormde kerk: Kerkelijk Centrum te Ermelo. (sorry weet niet hoe ik een link moet maken: link ) Ik kom hier dus al sinds mijn geboorte.. We wonen aan het gebouw vast, wat betekend dat je één deur open hoeft te doen en dan sta je in de 'kerk'. Vrij handig op de zondag, je kunt vrij laat uit je bed komen!knipoog_dicht.gif

uhmz, wat kan ik nog meer vertellen... owja! ik ga me aankomend seizoen opgeven voor belijdeniscathegese... wat betekend: een heel seizoen richten op je belijdenis, en na het seizoen maak je een keuse wel of niet! ik ben er nog niet helemaal uit, maar vind het al wel een stap dat ik mee ga doen dit seizoen!

zijn er nog vragen? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Mijn ouders zijn koster van de hervormde kerk: Kerkelijk Centrum te Ermelo. (sorry weet niet hoe ik een link moet maken:
) Ik kom hier dus al sinds mijn geboorte.. We wonen aan het gebouw vast, wat betekend dat je één deur open hoeft te doen en dan sta je in de 'kerk'. Vrij handig op de zondag, je kunt vrij laat uit je bed komen!
knipoog_dicht.gif

uhmz, wat kan ik nog meer vertellen... owja! ik ga me aankomend seizoen opgeven voor belijdeniscathegese... wat betekend: een heel seizoen richten op je belijdenis, en na het seizoen maak je een keuse wel of niet! ik ben er nog niet helemaal uit, maar vind het al wel een stap dat ik mee ga doen dit seizoen!

zijn er nog vragen?
knipoog_dicht.gif

Daar gingen wij de laatste jaren heen als we op kamp waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een collega van mij zit daar in de kerk en mijn vriend volgt via de Kruiskerk de Alpha cursus
smile.gif

Leukyes.gif.

Ik hoop er overigens binnenkort een gesprek met één van de predikanten te hebben en eens te praten over de mogelijkheden tot het volgens van belijdeniscathechese.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn ouders zijn koster van de hervormde kerk: Kerkelijk Centrum te Ermelo. (sorry weet niet hoe ik een link moet maken:
) Ik kom hier dus al sinds mijn geboorte.. We wonen aan het gebouw vast, wat betekend dat je één deur open hoeft te doen en dan sta je in de 'kerk'. Vrij handig op de zondag, je kunt vrij laat uit je bed komen!
knipoog_dicht.gif

uhmz, wat kan ik nog meer vertellen... owja! ik ga me aankomend seizoen opgeven voor belijdeniscathegese... wat betekend: een heel seizoen richten op je belijdenis, en na het seizoen maak je een keuse wel of niet! ik ben er nog niet helemaal uit, maar vind het al wel een stap dat ik mee ga doen dit seizoen!

zijn er nog vragen?
knipoog_dicht.gif

hey ik ben regelmatig op zondag in ermelo te vinden.. alleen dan in de NGK..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn ouders zijn koster van de hervormde kerk: Kerkelijk Centrum te Ermelo. (sorry weet niet hoe ik een link moet maken:
) Ik kom hier dus al sinds mijn geboorte.. We wonen aan het gebouw vast, wat betekend dat je één deur open hoeft te doen en dan sta je in de 'kerk'. Vrij handig op de zondag, je kunt vrij laat uit je bed komen!
knipoog_dicht.gif

uhmz, wat kan ik nog meer vertellen... owja! ik ga me aankomend seizoen opgeven voor belijdeniscathegese... wat betekend: een heel seizoen richten op je belijdenis, en na het seizoen maak je een keuse wel of niet! ik ben er nog niet helemaal uit, maar vind het al wel een stap dat ik mee ga doen dit seizoen!

zijn er nog vragen?
knipoog_dicht.gif

Jullie hebben begin september een ontmoetingsdienst gehad. Daar was ik bij, op uitnodigingpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Binnen nu en zo'n twee weken zal ik als dooplid ingeschreven staan in de Kruiskerk in Arnhem, een samenwerkingsgemeente tussen de CGK en NGK.

Ow leuk, ik heb ooit eens met iemand van die gemeente gesproken, maar dat is al weer een tijdje geleden en ik weet de naam niet meer zo direct. Lijkt me wel vooruitstrevend dat de CGK en NGK zo met elkaar samenwerken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga niet 'vast' naar een kerk. Maar als ik ga is dat naar een NGK/CGK (in Apeldoorn) en ik ben ook wel eens naar een evangelische gemeente geweest.

Kan mezelf ook niet plaatsen in een 'stroming' of kerk waar ik heen zou moeten omdat die zich zo noemt. Ik moet me gewoon ergens goed voelen. En soms ben ik het eens met een dienst, en soms spreekt het me ook totaal niet aan. Maar dat is dan maar zo.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga vanaf kleins af aan naar de hervormde kerk in Asperen. Ik ben het niet altijd met de kerkleer eens, maar omdat er zoveel jongeren zijn is het fijn en leerzaam om die kerk te blijven bezoeken. Als ik wat ouder ben ga ik wel op zoek naar een andere kerk, waar ik qua 'preken' meer aan heb. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid