Spring naar bijdragen

Naar welke kerk ga jij?


Aanbevolen berichten

CGK is zwaarder toch? In mijn oude dorp in elk geval wel. Wil het niet laten doodbloeden, maar er iets mee doen. Alleen wil ik wel dat er word opengestaan voor gaven (6th senses), en deze zelfs zouden kunnen worden gebruikt; Zelf heb ik een aantal van deze dingen, en vind het een zonde om ze niet te gebruiken. Ik wil ze juist uitdiepen (ten goede).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 445
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Quote:

CGK is zwaarder toch? In mijn oude dorp in elk geval wel.

In mijn dorp (Groningen stad knipoog_dicht.gif) zit er niet veel verschil tussen de CGK en de GKV. Als er al verschil is, dan zal de CGK 'lichter' zijn. Wel merk ik dat er binnen de steden in het noorden meer ruimte is voor 'openheid' naar buiten toe, dan in kleinere dorpen. Ook dit zal niet de volledige lading dekking voor heel Nederland, het is in elk geval hoe het op mij overkomt in het noorden van Nederland. Gelukkig is dit openheid er, liefde van God straalt niet alleen naar binnen maar vooral ook naar buiten!

Hoe ik dat weet, ben (nog even) belijdend lid en voel me zeer thuis in de CGK. Straks op zoek naar een andere kerk noparty.gif in mijn nieuwe woonplaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Evangelische gemeente Jozua in Dordrecht
smile.gif

Jozua... Daar heeft mijn zwager ook gekerkt.. Grappig! puh2.gif


Samengevoegd:

Zelf kerk ik nu nog een Evangelische in Ede. Mijn verloofde is nu nog lid van een Hersteld-Hervormde gemeente in de Betuwe. Dit wordt na ons huwelijk waarschijnlijk een baptistengemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee hoor. Ze mag gewoon "vriend" worden. Dan ben je bijna volwaardig lid, maar je hebt alleen geen stemrecht als het over statuten gaat, kunt geen kerkeraadslid worden, je mag ook niet langs start en ontvangt geen 200 euro.

Ok, wist niet dat zoiets mogelijk was. Heeft dat geen consequenties voor wanneer je een kind wil laten dopen (of is dat een keuze van het kind zelf?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je iets van he baptisme af of wil je daar nadere uitleg over?


Samengevoegd:

Ouders die een kind mogen ontvangen hebben vaak de wens om met de dank van hun hart ook het kind bij God te brengen. Daarmee willen zij uitdrukken dat het kind een geschenk van God is - het is door God “gevormd†en “geweven†(Psalm 139:13). Dit “brengen†van het kind bij God in het midden van de gemeente noemen we “opdragenâ€. In het Nieuwe Testament zien we iets dergelijks gebeuren als Jozef en Maria hun eerste zoon, de Here Jezus, in de tempel aan de Here God “voorstellen†(Lukas 2:22). Zij waren vanwege de Joodse wet hiertoe verplicht (Exodus 13:2, 12), en zullen met volle instemming hebben gehoorzaamd.

Het opdragen zoals wij dat doen is geen verplichting, maar een mogelijkheid waar de ouders vrij op in mogen gaan. Kinderen zijn geheiligd in het geloof van de ouders (1 Korinthiërs 7:14). Dat wil zeggen dat zij het voorrecht hebben om op te groeien in een omgeving waar Gods Woord en genade de leiding hebben, en daar past bij dat vader en moeder hun kind aan God, en ook aan de gemeente voorstellen. Daarbij beloven zij met Gods hulp te leven en op te voeden volgens de woorden van de Here Jezus in Markus 10:13-16. Nadruk valt hierbij op de vrije toegang die kinderen tot de Here Jezus horen te hebben. Hindernissen thuis, maar ook in de gemeente, moeten zo mogelijk worden weggehaald. Ouders en gemeente beloven het kind vertrouwd te maken met de Schrift, met het gebed, met de aanbidding van God.

We hechten eraan dat kinderen ook worden voorgesteld aan de gemeente. Daar groeien de kinderen immers ook op, en brengen zij een groot deel van hun tijd door. Daar wordt ook voor hen gebeden, en wordt tevens meegekeken over de schouders van de ouders. Want ook de ouders hebben de steun van het gebed, en soms de wijze raad van anderen, nodig. De gemeente heeft in deze dus ook een verantwoordelijkheid. In de eerste plaats hoort een kerk kindvriendelijk te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laat de kinderen tot Mij komen, niemand mag ze hinderen..."
Een kind is een heel mens. Waarom zijn ze dan afhankelijk (wat doop betreft) van wat andere mensen beslissen?

Omdat een baby van een paar maanden niet in staat is zelf daar een weloverwogen besluit over te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nee hoor. Ze mag gewoon "vriend" worden. Dan ben je bijna volwaardig lid, maar je hebt alleen geen stemrecht als het over statuten gaat, kunt geen kerkeraadslid worden, je mag ook niet langs start en ontvangt geen 200 euro.

Sjaloom Mr. Emilio,

Het verschilt per gemeente hoor, maar houd er wel rekening mee dat informeel gezien "vrienden" vaak toch echt een mindere status hebben. Dat hoeft niet al te vervelend te zijn hoor, maar de kans is redelijk aanwezig dat ze er inderdaad nooit helemaal bij zal horen, hoe vriendelijk ze ook misschien bejegend zal worden. Daarvoor moet ze toch echt herdoopt worden binnen de baptistengemeente.

Houd er ook rekening mee dat mocht je eens verhuizen, andere baptistengemeenten weleens veel strenger kunnen zijn als het gaat om rechten van de vriend. Er zijn gemeenten waar de vriend ook geen ledenvergaderingen mag bezoeken en veel minder activiteiten mag doen binnen de gemeente. Elke gemeente is namelijk vrij zelfstandig hierin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Wij zijn lid van de Free Reformed Church in North America.

Dit is het equivalent van de CGK in Nederland smile.gif

Ik ben hier belijdend lid. Nadeel is dat we 600 km van de kerk vandaan wonen, wat dus niet echt handig is op de Zondagen. Wij beleven de diensten 2x per Zondag mee via een live uitzending middels internet.

Zelf zijn we van mening dat we een mindere stap hebben gezet door zover weg te wonen, maar toen leek het okay smile.gif Wij zullen op termijn dan ook verhuizen zodat we als gezin weer volwaardig participerend lid kunnen zijn binnen een gemeente.

We hebben 3 jaar lang gekerkt bij de Mennonithe Bretheren. Niet omdat we het met alles eens waren (neem alleen al de doop), maar we denken dat je broeders en zusters ook vindt buiten de CGK smile.gif en je derhalve ook gemeenschap kan hebben. Vanwege een aantal tegenschriftuurlijke zaken in de gemeente die we bezochten richten we ons nu dus nog uitsluiten op onze internet verbinding. Erg jammer..... vandaar ook de drang om (binnen canada) te verhuizen.

Hartelijke groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij zijn lid van de Free Reformed Church in North America.

Dit is het equivalent van de CGK in Nederland
smile.gif

Ik ben hier belijdend lid. Nadeel is dat we 600 km van de kerk vandaan wonen, wat dus niet echt handig is op de Zondagen. Wij beleven de diensten 2x per Zondag mee via een live uitzending middels internet.

Zelf zijn we van mening dat we een mindere stap hebben gezet door zover weg te wonen, maar toen leek het okay
smile.gif
Wij zullen op termijn dan ook verhuizen zodat we als gezin weer volwaardig participerend lid kunnen zijn binnen een gemeente.

We hebben 3 jaar lang gekerkt bij de Mennonithe Bretheren. Niet omdat we het met alles eens waren (neem alleen al de doop), maar we denken dat je broeders en zusters ook vindt buiten de CGK
smile.gif
en je derhalve ook gemeenschap kan hebben. Vanwege een aantal tegenschriftuurlijke zaken in de gemeente die we bezochten richten we ons nu dus nog uitsluiten op onze internet verbinding. Erg jammer..... vandaar ook de drang om (binnen canada) te verhuizen.

Hartelijke groet

geen vrienden/kennissen in de buurt wonen die ook op deze wijze op zoek zijn naar een kerk? Lijkt me erg eenzaam om totaal geen 'gelijkdenkenden' in de buurt te hebben..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij wonen in een omgeving met overwegend evangelische kerken. Dit betekend niet dat we niet met andere mensen omgaan smile.gif We hebben goede vrienden en kennissen onder de mensen hier, maar zoals begrijpelijk denken we niet over alles hetzelfde. Ondanks de verschillen dienen we echter in het oog te houden dat we ondanks onze verschillen elkaar nog steeds kunnen en mogen ontmoeten aan de voet van het kruis en bij het geopende graf.

Maar het blijft wel lastig om ver van je kerk te wonen. Zoals hierboven geschreven hebben we dan ook de intentie om te verhuizen. Maar goed dan moeten we eerst even ons hoofdbedrijf verkopen. De andere twee kunnen we (deels) mee laten verhuizen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi RobertF,

Om kort te zijn: Nee. De dichtstbijzijnde kerk die ook maar een klein beetje op een gereformeerde kerk lijkt is 6 uren rijden. Je moet begrijpen dat de afstanden hier immens zijn. De provincie waar wij wonen is 28x groter dan Nederland met net aan 1 miljoen inwoners smile.gif

Noord Amerika is overwegend evangelisch in al zijn vormen. Niet zo vreemd ook want veel van deze groeperingen werden vroeger zwaar vervolgd in Europa en vonden hun heenkomen naar het westen, denk hierbij aan bijv. de Mennonieten.

De meeste Christenen hangen een bepaalde stroming aan met redenen. In de gereformeerde traditie waar bijv. kinderdoop een belangrijk gegeven is vanuit de verbondsleer voelen wij ons het meeste thuis. Toe wij belijdenis deden en toen we onze kinderen lieten dopen beloofden we een aantal dingen. We hebben ontdekt dat we vanuit onze huidige positie niet in staat zijn die beloften naar behoren na te komen.

Zou de kerk een uurtje rijden zijn, dan was dat geen probleem, maar we praten over iets andere afstanden hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid