Spring naar bijdragen

Naar welke kerk ga jij?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 445
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Daar valt wel wat op af te dingen. In sommige kringen heeft het adjectief "katholiek" toch een andere betekenis dan rooms-katholiek.

Dat zou best kunnen. Van Dale online geeft echter twee mogelijkheden:

1ka·tho·liek bn de kerk van Rome toegedaan; in overeenstemming met het r.-k. geloof

2ka·tho·liek de; m,v -en iem die tot de r.-k. kerk behoort

En dan kunnen we heel moeilijk doen omdat men in een bepaalde kringen niet aan die betekenis wil omdat ze zichzelf toch echt wel als katholiek zien (als in algemeen wat echter ook wel te bediscussiëren valt, hoe algemeen is een kerkgenootschap wat ophoud bij landsgrenzen bijvoorbeeld), maar in de context van de vraagsteller was het bijzonder duidelijk wat bedoeld werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de context van de vraagsteller, dat klopt. Maar ik reageerde op jouw uitspraak dat katholiek enkel rooms-katholiek kan zijn. Dat wordt al tegengesproken door het bestaan van bijvoorbeeld grieks-katholieke kerken. En dan heb ik het nog niet over het gebruik van dat woord in sommige protestantse kringen.

Ik denk dat de Van Dale een te beperkte definitie hanteert. Ik ben dan ook niet overtuigd. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de context van de vraagsteller, dat klopt. Maar ik reageerde op jouw uitspraak dat katholiek enkel rooms-katholiek kan zijn. Dat wordt al tegengesproken door het bestaan van bijvoorbeeld grieks-katholieke kerken.

Daar ben ik het mee eens. Maar zowel in de context als in dagelijks Nederlands gebruik is dat niet aan de orde. Maar ook de Anglicaanse Kerk kan in mijn beleving wel aanspraak maken op de term katholiek, of de oosters orthodoxe kerken. Protestantse stromingen die hier aan de orde waren (die nu in de PKN zitten) mijn inziens niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar je geeft zelf aan dat de Hooglandse kerk bestaat uit meerdere stromingen. Er is 1 belangrijke stroming waarbij ik mij niet op mijn gemak voel en ook niets mee te maken wil hebben. Katholiek.

Wat zou mijn motivatie zijn om toch naar je kerk toe te komen? Hoe ziet de gemiddelde dienst eruit?

Nee, de Hooglandse kerk (of beter: de Leidse binnenstadsgemeente, want er is nog een andere gemeente actief in hetzelfde gebouw) bestaat niet uit meerdere stromingen, maar slechts uit één stroming: de PKN. Dat wil echter niet zeggen dat de gemeente (dus: de mensen zelf) niet openstaat voor andere ideeën. Dat is eigenlijk vooral wat ik bedoel.

Je motivatie om een kerk te bezoeken moet denk ik zijn: gewoon kijken hoe het er aan toegaat. De vieringen, die qua sfeer meer op een anglicaanse dienst lijken dan op een klassieke protestantse liturgie, zijn meestal ongeveer hetzelfde opgebouwd. Ik geef als voorbeeld de dienst van vorige week.

Teksten van verkondiging en overweging uit de dienst op zondag Cantate, op 22 mei 2011, door ds. Ad Alblas gesproken in de Hooglandse Kerk.

VOORBEREIDING

Introïtustekst:

Halleluja! Zingt een nieuw lied voor de HEER,

want Hij heeft wonderen gedaan…. Halleluja!

Samenzang: Psalm 98: 1+2+4

Woord ter voorbereiding:

Het is de vijfde zondag van Pasen.

Waar is Hij gebleven, de Man van Pasen?

We zien voetstappen… Dat verraadt Aanwezigheid…

Stilte

Aanroeping en groet

VEROOTMOEDIGING

Inleiding:

Na Pasen val je in een gat. De leegte beklemt: wás dit het?!

De Man van Pasen is er niet meer. Verdwenen van de aardbodem, opgetild uit de tijd. Ontsnapt, als een vogeltje uit haar kooi. Waar ís Hij? is de vraag vanmorgen: ‘Waar is Hij naar toe? Kunnen wij Hem misschien achterhalen?’

Er zijn aanwijzingen, woorden, beelden. Er is een weg: een pad eigenlijk, een spoor van voetstappen. We zitten Hem op de hielen. Bidden we dat we vinden mogen.

Kyriegebed:

Het is avond geweest en morgen geweest. Goede

Vrijdagavond en Paasmorgen. Er is een volgende dag aangebroken. Heel gewoon. Alles ziet er uit zoals er vóór. Alsof er niets veranderd is. Toch is de lucht lichter, de nacht is bestraald door morgenlicht. De hoop is gewekt, dat U altijd bij ons bent, en wij bij U in- en uit kunnen lopen, als ‘kind aan huis’. Bevestig en versterk die hoop. Laat ons, zoekers, vinden.

Samenzang: Kyrie eleison (orthodox)

U hebt ons versteld doen staan, Vader-God, de eeuwen door.

We hebben gehoord van ‘wonderen’. Keerpunten, van bevrijdend heil en bindend recht. Als het ons gegeven is, voegen we daarbij onze eigen gewaarwording van bevrijding en heling. Bovendien geloven we, dat wat enkelen ondervinden vóór allen is weggelegd. Daarom bidden we: Sticht Uw koninkrijk, maak héél deze wereld tot ‘Uw huis met vele woningen’.

Samenzang: Kyrie eleison (orthodox)

God, in onze wereld, soms onbewoonbaar: vol ellende, hard-heid, vernietiging, uitputting, afmatting, horen we een lied zingen, ergens in de verte, misschien is het in de hemel. Dat U Uw mensen doet opademen. Een nieuw begin laat vinden, een manier om met lijden om te gaan, een weg naar de toekomst. Er blijken bronnen te zijn in de woestijn. Vol overvloed, voor ons persoonlijk en voor allen samen. Daarom zingen we:

Samenzang: Kyrie eleison (orthodox)

Bemoediging:

‘Dit vergankelijke lichaam moet worden bekleed met het on-vergankelijke, dit sterfelijke met onsterfelijkheid. Daar is alles op gericht. Zo worden wij wedergeboren. Laten we God danken, die dit door Jezus Christus in ons laat gebeuren’.

(n.a.v. 1 Korinthiërs 15: 53 en Gezang 224)

Samenzang: Gezang 224

DIENST van het WOORD

Gebed

Gesprek met de kinderen

Schriftlezing: Exodus 33: 12-23

Samenzang: ‘Tussentijds’ 83: 1+3

Schriftlezing: Johannes 13: 32 – 14: 14

Samenzang: Gezang 4487: 1+3+5

Verkondiging

Samenzang: Gezang 75: 1+2+5+8+9

DIENST van GAVEN en GEBED

Gebed

Samenzang

Collecte

Samenzang

Zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben lid van de Gereformeerde kerk in Groningen-West (same as Ursa).

Kerkshoppen vind ik maar eng, maar ik heb inmiddels twee andere kerken bezocht: de CGK in Drachten en de Evangelische? Schuilplaats in Ede. Wat die laatste betreft kreeg ik een grotere cultuurschok dan bij de CGK ;)

Ik geloof dat mijn voorkeur toch bij 'gereformeerd' ligt. Opwekkingsliederen liggen me niet zo, ik kan meer met psalmen of gezangen. Die hebben toch wat meer diepgang voor mijn gevoel en wat meer aandacht voor de negatieve dingen in het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Gast Anon_phpbb

IK ga meestal naar de Radboudkerk op de worp, daar woon ik.

Het is wel wat moeilijk voor mijn gezin om trouw naar de kerk te gaan maar we zien dat we er tenminste om de week komen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kerk in de Nederlands Hervormde Kerk in Bergschenhoek, inmiddels iets meer dan 350 jaar oud. De kerk heeft op papier veel leden, maar een laag percentage komt opdagen. In de ochtenddienst zitten er ongeveer 400 man, 's avonds 150. En dan nog maar weinig die er 's ochtends naar de kerk gaan. 2 keer naar de kerk is denk ouderwets ofzo -O-

Onze domeinnaam is wel mooi: http://www.hervormd.nl

Dat ik hier veel lees en inmiddels wat meer post komt vooral dat ik eigenlijk in m'n kerk niet de verdieping vindt die ik zoek. Gelukkig kom ik bij de Navigators Studentenvereniging wel aan de nodige voeding!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Ik ga niet naar de kerk :)

En waarom dan niet?

ten eerste omdat ik mij niet in een 'stroming/vakje' (baptist, katholiek etc.) wil plaatsen

ten tweede omdat ik het niet voor kerken heb, in de bijbel kwamen gemeentes bij elkaar waar iedereen met iedereen bijbelstudie deed en over geloof praatte. Niet zozeer een dominee alleen bijv.

ten derde omdat ik tegen de vele kerkelijke regels ben.

Ik ben Christen, geloof in de bijbel als Gods woord, en uit mijn geloof door in het dagelijks leven God overal te bij betrekken (proberen).

p.s ik ben niet tegen mensen die naar de kerk gaan, ieder zijn overtuiging, maar ikzelf pas niet in de kerk. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga niet naar de kerk :)

En waarom dan niet?

ten eerste omdat ik mij niet in een 'stroming/vakje' (baptist, katholiek etc.) wil plaatsen

ten tweede omdat ik het niet voor kerken heb, in de bijbel kwamen gemeentes bij elkaar waar iedereen met iedereen bijbelstudie deed en over geloof praatte. Niet zozeer een dominee alleen bijv.

Kerkgang is meer dan alleen de dienst op zondag, waar we door de voorganger gewezen worden op het Woord. Een hoeder/ uitlegger is een van de taken binnen de gemeente, die onder andere door Paulus worden beschreven, maar wat we ook terug zien komen in de priesterdienst.

ten derde omdat ik tegen de vele kerkelijke regels ben.

Waar doel je op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid