Robert Frans 1.653 Geplaatst 8 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2008 En nu doorzetten hè? Het is taaie en soms saaie kost, maar daardoor ga je de doorkijkjes en uitzichten hier en daar des te meer waarderen én in context plaatsen. Link naar bericht Deel via andere websites
Feeb 0 Geplaatst 8 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2008 Ja, inderdaad Link naar bericht Deel via andere websites
Mister_L 0 Geplaatst 30 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 30 oktober 2008 * Mister_L gaat heel stoer aan Genesis beginnen Link naar bericht Deel via andere websites
Casper 0 Geplaatst 6 december 2008 Rapport Share Geplaatst 6 december 2008 Ik wou hier ooit ook nog aan mee doen, dus ik begin dan ook maar aan Genesis. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 12 december 2008 Rapport Share Geplaatst 12 december 2008 Het NT is me wel ooit gelukt, maar in het OT ben ik niet verder dan de pentateuch geraakt eerlijk gezegd. (Ok, en een hele hoop losse teksten natuurlijk.) Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 13 december 2008 Rapport Share Geplaatst 13 december 2008 Quote: Op vrijdag 12 december 2008 19:59:33 schreef Iriacynthe het volgende: Het NT is me wel ooit gelukt, maar in het OT ben ik niet verder dan de pentateuch geraakt eerlijk gezegd. (Ok, en een hele hoop losse teksten natuurlijk.) Dat verbaast me, met jouw studie! Een half jaar lang elke dag een half uurtje aan besteden en je bent erdoorheen hoor Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 14 december 2008 Rapport Share Geplaatst 14 december 2008 Quote: Op zaterdag 13 december 2008 16:54:33 schreef wateengedoe2 het volgende: [...] Dat verbaast me, met jouw studie! Een half jaar lang elke dag een half uurtje aan besteden en je bent erdoorheen hoor Ik weet het, en voor iemand met ijver en zelfdiscipline zou dat vast een zeer effectieve methode zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 17 december 2008 Rapport Share Geplaatst 17 december 2008 Quote: Op zondag 14 december 2008 23:32:41 schreef Iriacynthe het volgende: [...] Ik weet het, en voor iemand met ijver en zelfdiscipline zou dat vast een zeer effectieve methode zijn. Het volgende niet als belediging opvatten a.j.b., want zo is het niet bedoeld. Als je het niet als door God geïnspireerde tekst beschouwt, is dat eigenlijk ook logisch, want dan is het een stuk moeilijker om dat soort zelfdiscipline op te brengen. Dan was het mij waarschijnlijk ook niet gelukt, terwijl ik het nu met veel plezier en animo heb gelezen van kaft tot kaft. Anyway, wat kan helpen: besef dat het een verzameling is van 73 brieven en boeken - sommige heel dun, andere wat dikker. Als je die brieven of boeken allemaal los van elkaar zou lezen, zou het niet zo heel moelijk zijn om er uiteindelijk toch doorheen te komen. Ik kwam op dat idee toen ik deze week bij een boekenmarkt wat losse boeken van de Bijbel in WB95-vertaling zag liggen (die toen in een vooruitgave verschenen waren, als promotiemateriaal eigenlijk). Dan zie je pas het duidelijk verschil in dikte tussen Ezechiël en Johannes Als al die boeken samen gebonden zijn, is het gelijk zo'n dikke pil, die je moeilijker ter hand neemt. Dus misschien gewoon - a.d.h.v. dingen die in je studie naar voor komen ofzo - 'ns een bepaald bijbelboek gaan lezen? En dan nog één en nog één .. en afstrepen maar Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 17 december 2008 Rapport Share Geplaatst 17 december 2008 Sjaloom wateengedoe2, Nu moet ik zeggen, ook als je het als geïnspireerde tekst ziet, valt het niet mee om er doorheen te worstelen. Sommige boeken zijn echt taaie kost. 1 Makkabeeën, de Kronieken, Spreuken (leest echt niet lekker weg, al die losse spreuken), op een gegeven moment ook de Psalmen (Psalmen moet je eigenlijk bidden, niet enkel lezen, en dat doe ik al...). Ben er dus eenmaal doorheen gekomen en bij de tweede keer strandde ik ergens in Spreuken. Toen hield ik het voor gezien. Tijd om een andere manier te vinden om iets met de Schrift te doen. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 17 december 2008 Rapport Share Geplaatst 17 december 2008 Hey, dat klopt ook - niet alles in de Schrift is superinteressant en/of geschikt om ff doorheen te lezen op de manier zoals hierboven gezegd. Maar over het algemeen vind ik toch dat het mooi is hoe je de heilsgeschiedenis van God met Zijn volk zich erin ziet ontplooien. Dat alleen al maakt het interessant, dat grote plaatje. Nou heeft Iriacynthe niet zo'n duidelijk geloof in de heilsgeschiedenis, maar wel de theologische interesse, mag ik aannemen Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 17 december 2008 Rapport Share Geplaatst 17 december 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 18 december 2008 Rapport Share Geplaatst 18 december 2008 Theologische interesse, absoluut, en ik vind het vaak ook gewoon in zichzelf heel boeiende en mooi geschreven teksten. Het probleem is breder dan enkel de Bijbel hoor, ik krijg momenteel gewoon helemaal niets meer gelezen, vind er op een of andere manier de rust niet echt voor. In tijden dat ik sowieso nog veel las had ik er niet zo veel moeite mee om regelmatig een Bijbelboek te lezen, het NT en de Pentateuch gingen me toen vrij makkelijk af als ik kon doorlezen (van die tien-verzen-per-dag-leesroosters werken niet voor mij, ik moet wel echt kunnen lezen aan een fatsoenlijk tempo, niet zo versnipperd). Ik lees wel regelmatig stukken in het Hebreeuws om met de taal bezig te zijn en mijn colleges voor te bereiden, maar dat schiet nu ook niet echt snel op. Maar goed, lezen is bij mij sowieso wel iets met ups en downs, momenteel heb ik daarin een serieuze down en moet ik mijzelf echt verplichten de dingen te lezen die ik nu eenmaal nodig heb voor mijn studie, maar er komt vast wel weer een periode dat ik uren per dag zit te lezen. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 18 december 2008 Rapport Share Geplaatst 18 december 2008 Ah OK! Gewoon wachten op een nieuwe lees-up en dan de H. Schrift ter hand nemen! En tienverzen-roosters e.d. zijn toch meer bedoeld voor biddend/mediterend lezen, wat voor jou geen optie is (of althans: ik geloof zeker dat dat voor jou een optie is, maar je kiest er niet voor, waarschijnlijk). Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 20 december 2008 Rapport Share Geplaatst 20 december 2008 Ik vraag me af hoe het is om de bijbel in een theologisch perspectief te lezen zonder te geloven dat de tekst openbaring is. Wordt het dan niet snel tot een soort literatuurwetenschap meets religiewetenschappen i.p.v. theologie? Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 20 december 2008 Rapport Share Geplaatst 20 december 2008 Ja, in mijn persoonlijke insteek is het dat ook meer. Wat ik studeer is ook geen 'pure' theologie he, op onze faculteit heb je maar één richting 'theologie en godsdienstwetenschappen', waarin ik dan nog in de major religiestudie zit. Maar de Bijbelvakken heb ik wel altijd van professoren die zelf gelovig zijn en wel vanuit een veel meer uitgesproken theologische insteek werken, en ook al verschilt die van de mijne en bekijk ik dat in zekere zin altijd vanuit een buitenperspectief, ik leer er wel heel veel van, en ik vind het een meerwaarde dat ik dat perspectief bijna 'noodgedwongen' meegekregen heb in mijn opleiding (want, eerlijk is eerlijk, ik wou godsdienstwetenschappen gaan studeren, dat theologie mee in het pakket zit aan onze universiteit nam ik er maar bij). Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 21 december 2008 Rapport Share Geplaatst 21 december 2008 Ok dan snap ik het. Bij mij op de universiteit zijn theologie en religiewetenschappen ondergebracht op twee verschillende faculteiten. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 27 december 2008 Rapport Share Geplaatst 27 december 2008 Gaat er in januari weer een groepje van start, toevallig? Ik wil dit ook graag gaan doen, maar zie tegenop om er in mijn eentje aan te beginnen. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 december 2008 Rapport Share Geplaatst 28 december 2008 ik wil ook wel .. moeten we even een schema ofzo hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 28 december 2008 Rapport Share Geplaatst 28 december 2008 Ik vind zelf dat schema van Godswoord.nl wel geschikt. Ook handig dat je het kan afstrepen. Ik lees links en rechts dat mensen het saai vinden van voor naar achteren te lezen, maar ik denk dat ik dat juist fijn vind. Dan begrijp ik de context meestal iets beter. Ik doe in ieder geval mee. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 december 2008 Rapport Share Geplaatst 28 december 2008 dat schema van de eerste pagina bedoel je? Ja die vind ik ook wel geschikt.. willen er nog meer mensen mee doen? Link naar bericht Deel via andere websites
annzie 1 Geplaatst 28 december 2008 Rapport Share Geplaatst 28 december 2008 Ik doe ook wel mee Ik weet alleen niet of ik het vol ga houden, is het een erge ramp als ik in juni afhaak ofzo? xD En van voor naar achter lezen vind ik zelf niet zo prettig, kheb het geprobeerd maar ben toen gestopt bij numeri en begonnen in het NT. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 29 december 2008 Rapport Share Geplaatst 29 december 2008 Ik hou je wel bij de les. Denk dat het met zo'n schema beter gaat, van voor naar achter lezen. Dan weet je waar je aan toe bent. Ik denk ook dat het wel motiverend werkt om er bijv. met elkaar over te kunnen praten. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 30 december 2008 Rapport Share Geplaatst 30 december 2008 ik zag ook nog ergens een ander schema; link .. mss dat jullie die allebei goed vinden? Het maakt mij verder niet zo veel uit.. Samengevoegd: maar ik vind dat schema wat HW voorstelt wel beter.. die ene uit 'mijn' link vind ik nu ik hem wat beter bekijk wel ingewikkeld.. moet je zoveel bladeren .. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 31 december 2008 Rapport Share Geplaatst 31 december 2008 Ik ga zometeen het rooster van Godswoord.nl uitprinten. Morgen begin ik er aan. Als ik iets te vragen heb, mag ik het dan hier posten? Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op woensdag 31 december 2008 19:39:09 schreef Hongerige Wolf het volgende: Ik ga zometeen het rooster van Godswoord.nl uitprinten. Morgen begin ik er aan. Als ik iets te vragen heb, mag ik het dan hier posten? Natuurlijk mag dat en heb je een directe link naar het rooster van Godswoord.nl ik kan het niet direct vinden op de site.. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten