Spring naar bijdragen

Waarom plegen zoveel mannen van middelbare leeftijd suïcide?


Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei Chartreuse:

Deze week zijn de gazons van Parliament House twee dagen lang bezaaid geweest met 2500 lege schoenen, één voor elk van de mannen en jongens die elk jaar in Australië omkomen door zelfmoord. Volgens het Australian Institute of Health and Welfare is het zelfmoordcijfer onder mannen over het geheel genomen drie tot vier keer hoger dan dat onder vrouwen, 

Ondertussen concentreert de regering alle preventieve inspanningen op huiselijk geweld tegen vrouwen, dat altijd wordt gezien als ‘gendergerelateerd’ geweld; met andere woorden: mannen zijn gewelddadig jegens vrouwen

Hi Chartreuse, 

De cijfers zijn in Australië idd schrikbarend hoog. Er zijn ook al jarenlang enorm veel wetenschappelijke onderzoeken naar de hoe en waarom, in het kader van preventie. 

Nou staat het door jou geciteerde artikel achter een betaalmuur maar de site van de door jou genoemde "Australian Institute of Health and Welfare" met enorm veel info (aan wetenschappelijke onderzoeken en data ) hierover is gewoon toegankelijk. 

https://www.aihw.gov.au/suicide-self-harm-monitoring/data/suicide-self-harm-monitoring-data Suicide & self-harm monitoring data. 

Uit de data blijkt dat vrouwen vaker een poging doen of willen doen dan mannen, (en vervolgens hulp krijgen),  maar mannen vaker zodanig dat ze slagen en ook minder vaak hulp zoeken/krijgen. 

 

7 uur geleden zei Chartreuse:

Ondertussen concentreert de regering alle preventieve inspanningen op huiselijk geweld tegen vrouwen, dat altijd wordt gezien als ‘gendergerelateerd’ geweld; met andere woorden: mannen zijn gewelddadig jegens vrouwen

Check 's de (door de overheid gesubsidieerde)  AMHF  :  https://www.amhf.org.au/about

The Australian Men's Health Forum is the peak body for men's health is Australia. 

 

Als je de data met risk factors voor zelfmoord bekijkt is het best begrijpelijk dat huiselijk geweld hoog op de agenda staat, ook ter preventie van zelfmoord. 

https://www.aihw.gov.au/suicide-self-harm-monitoring/data/behaviours-risk-factors/burden-of-disease-studies-suicide-self-inflicted

"Child abuse and neglect’ during childhood was:

consistently the leading behavioural risk factor  since 2003 and has increased at each time point.

 

".. among men, the second and third leading risk factors .... were ‘alcohol use’ and ‘illicit drug use"

For women, the second greatest contributor to the years of healthy life lost due to ‘suicide and self-inflicted injuries’ was ‘intimate partner violence

 

 

The push to get Australian men and boys to open up

"...there are two emotions Australian men can show: happiness and anger. And there's only a couple of reasons to cry."

"You're allowed to cry if you win or lose a grand final, or at a funeral," Mr Jack says.

He runs workshops for men across the country about the state of masculinity in Australia. His organisation, Tomorrow Man, is one of a growing number that seek to help men and boys better understand their emotions and wellbeing.

They aim to improve mental health. Suicide is the leading cause of death for young people in Australia, and men are far more likely than women to take their own life.

Many also hope these programmes will reduce concerning rates of domestic violence in the country.

Our Watch, a violence prevention organisation, says that on average one woman a week is killed by her current or former partner. The stories of abuse are often horrifying: the murder of Hannah Clarke and her three children by her estranged husband, who doused his family in petrol and set them alight shocked the country.

"The suicide rate is horrific, the domestic violence numbers are through the roof. People are waking up to the fact that something needs to change," says Mr Jack.

Those behind the push cite the Man Box research: A study of Australian men aged 18 to 30 that found the majority agreed there are social pressures on them to behave or act a certain way because of their gender.

Sticking to theses rigid stereotypes - like being tough and in control - can be harmful. The study found that men who comply with pressures to be a "real man" had poorer mental health, and were more likely to consider suicide or be violent."

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 355
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vind dat heel erg want zo is God niet. Als je wilt weten hoe God is moet je naar Jezus kijken. Hij is de volmaakte afspiegeling van Zijn Vader. Zorgzaam, rechtvaardig, oog voor de zwakkere en zieke

Jezus zou zeggen: Heb uw natuurmens lief, welke beloning huist er in enkel gelijksgezindend lief te hebben?

Dat de oorzaak van suïcide bij de omstandigheden; echtscheiding, alleen wonen, uitkering, ziekte, zou liggen denk ik niet. Hoogstens zijn de omstandigheden aanleiding om de confrontatie aan te gaan me

Posted Images

22 minuten geleden zei Monachos:

Is de bedoeling van dit topic om zo veel mogelijk hyperlinks en citaten te kopiëren/plakken of zo? En af en toe wat overbodige lege regels? Okee.

Wat de bedoeling is, is niet aan mij.  Maar het is i.i.g. mijn bedoeling bij het starten van elk topic dat iedereen kan bijdragen wat zij/hij/het zelf graag wil bijdragen.  

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei HJW4:

Als iedereen normaal zou zijn, zou het wel vreselijk saai worden.

Desmond Morris sprak over stimulansstrijd, maar stimulans voor wie?

34 minuten geleden zei Monachos:

Goeie vraag. En waarom zou het verloop van een leven 'normaal' moeten zijn?

Omdat voor sommigen heel gewone normale zaken als boodschappen al een enorme uitdaging zijn, laat staan de last van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-11-2023 om 08:54 zei Petra.:

Schrikbarend bericht. 

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/16/psychische-problemen-dominantste-factor-voor-suicide-ik-kreeg-allerlei-gedachten-waar-ik-geen-gehoor-aan-wilde-geven-a4181175

"Alleen wonen, een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen en psychische problemen zijn veelvoorkomende risicofactoren bij mannen van middelbare leeftijd die een eind aan hun leven maken. Onder mannen tussen de veertig en zeventig jaar bij wie deze drie factoren spelen, komt zelfdoding 14,5 keer zoveel voor als gemiddeld op die leeftijd. 

..Lichamelijke problemen, een echtscheiding, het overlijden van een partner of een laag inkomen bleken eveneens risicofactoren voor zelfdoding.

Wereldwijd overlijden mannen vaker dan vrouwen aan zelfdoding. In Nederland twee keer zo vaak, met name mannen tussen de veertig en zeventig jaar: ruim 40 procent van de zelfdodingen doet zich voor binnen die groep."

Vragenlijsten aan nabestaanden boden inzicht in waaróm mannen uit de risicogroepen vaker overgaan tot zelfdoding. Dat kon een jeugdtrauma zijn, of stressfactoren als geldzorgen, eenzaamheid of relatieproblemen. „Het overkoepelende is wel”, zegt Gilissen, „dat ze geen uitweg meer zagen. En dat is heel zonde, want die is er meestal wel.” Een deel van de mannen zocht geen hulp: omdat ze een taboe op hulpvragen ervoeren, zich schaamden of niet afhankelijk van anderen wilden zijn".

Tjsa het is kennelijk een beetje hoe je de cijfers leest.
Dit zijn de 'zelfmoordcijfers' van het CBS : https://www.cbs.nl/-/media/_excel/2023/23/tabel-zelfdodingen-2022.xlsx 


Die leeftijdsgroep, tussen 40 en 70,  is nu eenmaal een groep waarin meer mensen doodgaan dan de groep 20-40.
Tussen de 20 en 40 stierven 1984 mensen, waarvan 490 door zelfdoding, dat is ongeveer 25%.
Tussen de 40 en 60 stierven 11.715 mensen, waarvan 684 door zelfdoding, dat is ongeveer 6 %.
Zelfmoord is dus tussen de 20 en 40 veel vaker de doodsoorzaak dan tussen de 40 en 60.
Concentreer je op mensen tussen de 20 en 30, dan is dat nóg erger, 32,9% !
 

Het CBS mag niet meer een verband leggen tussen religie en zelfmoord. Wel opvallend is dat in de traditioneel gelovige provincies Zeeland, Brabant en Gelderland, het zelfmoord percentage hoger ligt dan bij andere provincies.
 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Noel2:

Desmond Morris sprak over stimulansstrijd, maar stimulans voor wie?

Omdat voor sommigen heel gewone normale zaken als boodschappen al een enorme uitdaging zijn, laat staan de last van God.

Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn…

Is het een idee om God niet meer als last te zien, maar als steun ?
Niet een God die van alles van je verlangt ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei HJW4:

Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn…

Is het een idee om God niet meer als last te zien, maar als steun ?
Niet een God die van alles van je verlangt ?

zou dat kunnen, dan deed ik het.

Ik heb iets met liefde voor realisme, een programmering, vanuit de filosofie denk ik. Een soort van onverbiddelijke eerlijkheid. Jammer genoeg kan ik daar dan weer niet tegen, die waarheid. 

Een alternatieve waarheid lijkt je kop in het zand stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Omdat voor sommigen heel gewone normale zaken als boodschappen al een enorme uitdaging zijn, laat staan de last van God.

Misschien biedt dit wat positieve inspiratie: De God die danst – door Tomáš Halík

https://www.theologie.nl/boekrecensie/de-god-die-danst-door-tomas-halik/

"Ik wil dat jij bent. Over de God van liefde". 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Noel2:

zou dat kunnen, dan deed ik het.

Ik heb iets met liefde voor realisme, een programmering, vanuit de filosofie denk ik. Een soort van onverbiddelijke eerlijkheid. Jammer genoeg kan ik daar dan weer niet tegen, die waarheid. 

Een alternatieve waarheid lijkt je kop in het zand stoppen.

Het staat in de bijbel, dus waar baseer je het op dat het niet kan ?
Realisme…..ik zie vooral pessimisme. Je verwart eerlijkheid met persoonlijke overtuigingen. Je kan niet tegen de waarheid die je zelf hebt gecreëerd.

Wat ik zie is zelfdestructie. Je hebt gedachten gekozen die jezelf niet bepaald helpen. 
Het probleem zit niet bij God, maar in je gedachten. En daar kun je dus iets aan doen.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Petra.:

Misschien biedt dit wat positieve inspiratie: De God die danst – door Tomáš Halík

https://www.theologie.nl/boekrecensie/de-god-die-danst-door-tomas-halik/

"Ik wil dat jij bent. Over de God van liefde". 

Dankje.

1 minuut geleden zei HJW4:

Het staat in de bijbel, dus waar baseer je het op dat het niet kan ?
Realisme…..ik zie vooral pessimisme. Je verwart eerlijkheid met persoonlijke overtuigingen. Je kan niet tegen de waarheid die je zelf hebt gecreëerd.

Wat ik zie is zelfdestructie. Je hebt gedachten gekozen die jezelf niet bepaald helpen. 
Het probleem zit niet bij God, maar in je gedachten. En daar kun je dus iets aan doen.

Ik was ooit supporter van het initiatief 'de maakbare mens', dat is de uiterste van het denken dat je lot maakbaar is.

https://www.demaakbaremens.org

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel2:

Ik was ooit supporter van het initiatief 'de maakbare mens', dat is de uiterste van het denken dat je lot maakbaar is.

https://www.demaakbaremens.org

Je hebt inderdaad keuzes. Anders is alles voorgekookt en maakt het niets meer uit wat je doet en wat je zegt. Dat is niet de Bijbelse boodschap. Daar is elke keer een keuze, neem het verhaal van de talenten. Je kunt er iets mee doen, en je kunt er niets mee doen, keuze.

Zo kun je ook je gedachten kiezen, wat overigens niet altijd makkelijk is.

Nu kies je er blijkbaar voor dat de mens niet maakbaar is. Wat brengt deze gedachte jou ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW4:

Je hebt inderdaad keuzes. Anders is alles voorgekookt en maakt het niets meer uit wat je doet en wat je zegt. Dat is niet de Bijbelse boodschap. Daar is elke keer een keuze, neem het verhaal van de talenten. Je kunt er iets mee doen, en je kunt er niets mee doen, keuze.

Zo kun je ook je gedachten kiezen, wat overigens niet altijd makkelijk is.

Nu kies je er blijkbaar voor dat de mens niet maakbaar is. Wat brengt deze gedachte jou ?

oh maar de mens is wel maakbaar, maar eenmaal gemaakt niet echt heel plastisch meer. 

De keuze van talenten, ik begraaf mijn talent, en ben dan een slechte dienaar.

Beter in mijn ogen dan speculeren met bitcoins of zo. 

Dat de weg soms zo smal wordt dat die doodloopt, dat is hier de realiteit.

Ik kies om mijn 'leven' te behouden, en raak het daardoor kwijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

oh maar de mens is wel maakbaar, maar eenmaal gemaakt niet echt heel plastisch meer. 

De keuze van talenten, ik begraaf mijn talent, en ben dan een slechte dienaar.

Beter in mijn ogen dan speculeren met bitcoins of zo. 

Dat de weg soms zo smal wordt dat die doodloopt, dat is hier de realiteit.

Ik kies om mijn 'leven' te behouden, en raak het daardoor kwijt.

Talenten is heel wat anders dan speculeren met bitcoins. Iedereen heeft zijn/haar talenten. Klaar staan voor hulpbehoevende buren. Collega’s stimuleren het goede te doen, noem maar op. Eindeloos beveel mogelijkheden. Zo heb jij ook je menselijke talenten.

Als de weg doodloopt is er wel weer een zijpad dat mogelijkheden biedt. Focus op kansen i.p.v. bedreigingen.

Er is niets mis mee om je leven te behouden. Ook dan wordt er gewoon van je gehouden. Zonder voorwaarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei HJW4:

Talenten is heel wat anders dan speculeren met bitcoins. Iedereen heeft zijn/haar talenten. Klaar staan voor hulpbehoevende buren. Collega’s stimuleren het goede te doen, noem maar op. Eindeloos beveel mogelijkheden. Zo heb jij ook je menselijke talenten.

Als de weg doodloopt is er wel weer een zijpad dat mogelijkheden biedt. Focus op kansen i.p.v. bedreigingen.

Er is niets mis mee om je leven te behouden. Ook dan wordt er gewoon van je gehouden. Zonder voorwaarden.

Talenten waren munten ooit, en het verhaal inde Bijbel gaat over winst halen, heel achterhaald.

Het 'leven' moet opgegeven worden voor Christus, dan pas krijg je de Liefde, eerder echt niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gelijkenis_van_de_talenten

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Talenten waren munten ooit, en het verhaal inde Bijbel gaat over winst halen, heel achterhaald.

Het 'leven' moet opgegeven worden voor Christus, dan pas krijg je de Liefde, eerder echt niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gelijkenis_van_de_talenten

Je kunt wat dat betreft alleen maar je ego verliezen als je dat eerder in positiviteit hebt opgebouwd door het goede te doen. Daar zijn hier al wat voorbeelden van voorbij gekomen. Dus steek je handen uit de mouwen en doe iets wat goed is en tevens goed voor jou voelt! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Yours:

Je kunt wat dat betreft alleen maar je ego verliezen als je dat eerder in positiviteit hebt opgebouwd door het goede te doen. Daar zijn hier al wat voorbeelden van voorbij gekomen. Dus steek je handen uit de mouwen en doe iets wat goed is en tevens goed voor jou voelt! 

ja, er zijn dus voorwaarden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Talenten waren munten ooit, en het verhaal inde Bijbel gaat over winst halen, heel achterhaald.

Het 'leven' moet opgegeven worden voor Christus, dan pas krijg je de Liefde, eerder echt niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gelijkenis_van_de_talenten

In onze winst-beluste maatschappij is het het gebruik in de parabel van een munteenheid niet zo geslaagd.  (Crypto)  Maar in de link staat ook  dat de gebruikelijke interpretatie van de parabel is om goed gebruikmaakt van je geestelijke vermogens als christen.    Je geestelijke vermogens (en daarmee je zielsvermogens ) zijn je geestelijk kapitaal.    Daar speculeer je niet mee, die ontwikkel je.

Overigens niet door het goede te doen, zoals anderen aanraden.   Goed en kwaad zijn complementair aan elkaar.   Je zou toch niet willen dat je door goed te doen, ook ergens het kwaad veroorzaakt.   Wie weet meent Poetin wel 'goed te doen' door zijn buurlanden aan te vallen. (Ik chargeer nu even)

Alleen onthechting kan je geestelijke vermogens ontwikkelen. Ontwikkelen betekent in deze betekenis 'af wikkelen' , zodat zich ontvouwt wat er al is.

1 uur geleden zei Noel2:

 

Ik kies om mijn 'leven' te behouden, en raak het daardoor kwijt.

Zie je de paradox hiervan in?  Wie zijn leven wenst te behouden, die zal het verliezen zegt Jezus.   En dat klopt.    Je bent per definitie een verliezer.   Want wie zijn leven voor Mij verliest, die is het ook kwijt.

Er is geen enkele ruimte voor 'winnaars' bij Jezus.  Het leven zoals wij dat kennen is eindig en dat zullen we in alle gevallen verliezen.   Er is dus geen enkele reden om gehecht te zijn aan ons leven.  Wat niet wil zeggen dat we suïcide moeten plegen, want dat staat nergens.  Het gaat om de gehechtheid, het los laten van die gehechtheid gaat gepaard met zwaar depressieve gevoelens.  (Want wat heeft het dan allemaal nog voor zin?)

Daarom is het van belang om het affectieve leven te kennen, alleen dan is de psyche in staat om met deze staat van ellende om te gaan.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Talenten waren munten ooit, en het verhaal inde Bijbel gaat over winst halen, heel achterhaald.

Het 'leven' moet opgegeven worden voor Christus, dan pas krijg je de Liefde, eerder echt niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gelijkenis_van_de_talenten

Je moet het niet allemaal zo letterlijk nemen, het gaat om je talenten. Niet specifiek om munten.

Je stelt alweer voorwaarden aan de Liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW4:

Je moet het niet allemaal zo letterlijk nemen, het gaat om je talenten. Niet specifiek om munten.

Je stelt alweer voorwaarden aan de Liefde.

Het is de ene uitleg tegenover de andere uitleg. Alleen als ik de logica vergeet kan ik mee in jouw uitleg. Dat is heel moeilijk.

1 minuut geleden zei Yours:

Wedervraag: Denk je dat het aangewaaid komt als je op de bank blijft zitten?

ik weer het niet, ik speel een beetje met de kat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid