Spring naar bijdragen

Een heilig leven


Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei Hermanos2:

Wat boeit het als een politicus er privé een rotzooi van maakt? Als ie zijn werk maar goed doet. 

Als ik een risicovolle operatie moet ondergaan dan kies ik de meest ervaren chirurg. Wat hij in zijn vrije tijd uitspookt boeit mij in het geheel niet. 

Als jij zou weten dat de ervaren chirurg die jou gaat opereren een zware alcoholist is. Dan zou je gewoon laten opereren? Lijkt me sterk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 197
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je over politiek wilt praten kun je daar beter een aparte draad voor maken. Ik denk niet dat deze draad daarvoor bedoeld is. Het leidt af en schept verdeeldheid. Ik ben ook geïnteresseerd in wat e

De betekenis van "heilig" is "apart gezet". Afgezonderd van het profane dus. 

Dus dan ook niet over politici. Je uitspraak dat je niet kunt verwachten van politici dat ze heilig zijn is een vrij hard oordeel dat jou niet toekomt. Politici zijn ook gewoon mensen zoals jij en ik,

19 uur geleden zei Robert Frans:

1 Korintiërs 13 wordt door zowel gelovigen als niet-gelovigen als een van de mooiste teksten uit de Bijbel beschouwd. Dat maakt deze tekst heel universeel verstaanbaar, omdat het over een universele oerervaring gaat, namelijk die van de liefde. En daardoor heel toepasbaar bij gelegenheden die juist direct de liefde vieren, zoals dus een bruiloft. 

Ik reken het ook tot één van de mooiste Bijbelteksten. Zat zelfs te overwegen om *dit als antwoord op de vraag naar heilig leven in dit topic te citeren. Best leuk toeval dus, dat het aangehaald werd. Ik snap heel goed dat het vaak gebruikt wordt bij bruiloften, of andere liefdesverbintenissen.  Ik heb 's op bijbelse trouwteksten gezocht, daar staat het ook altijd vermeld. 

https://www.eo.nl/artikel/trouwteksten-de-mooiste-bijbelteksten-voor-je-trouwkaart 

 

*  Ik had alleen die eerste als antwoord aangehaald, maar vond ze mooi bij elkaar passen💖

Rom 13.

8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.

 

Kor 13

Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schallende cimbaal. 2  Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3  Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs om te worden verbrand  – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-8-2023 om 12:45 zei Perfectly Imperfect:

Romeinen 6:15-23

Voor de duidelijkheid:

Romeinen 6:15-23: "Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid? Maar God zij dank: u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u overgegeven bent. En, vrijgemaakt van de zonde, bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid. Ik spreek op menselijke wijze vanwege de zwakheid van uw vlees. Want zoals u uw leden beschikbaar gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de ene wetteloosheid tot de andere wetteloosheid, stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid, tot heiliging. Want toen u slaaf van de zonde was, was u vrij ten aanzien van de gerechtigheid. Wat voor vrucht dan had u toen van de dingen waarover u zich nu schaamt? Immers, het einde daarvan is de dood. Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, hebt u uw vrucht, die tot heiliging leidt, met als einde eeuwig leven. Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere."

Deze tekst spreekt er over dat wij vrijgemaakt zijn van de zonde. Dat is gebeurd door het offer van Jezus aan het kruis die alle zonde op zich genomen heeft. Daarna spreekt de tekst van een heilig leven dat neerkomt op het gehoorzamen aan God. Zo krijgen wij een heilig leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-8-2023 om 12:45 zei Perfectly Imperfect:

1 Tessalonicenzen 4:1-8

1 Thes 4;1-8: 

"Verder, broeders, vragen wij u en roepen wij u er in de Heere Jezus toe op, dat u, zoals u van ons ontvangen hebt hoe u moet wandelen en God behagen, daarin nog meer overvloedig wordt. Want u weet welke bevelen wij u gegeven hebben op gezag van de Heere Jezus. Want dit is de wil van God: uw heiliging, dat u uzelf onthoudt van de ontucht, en dat ieder van u zijn lichaam weet te bezitten in heiliging en eerbaarheid, en niet in hartstochtelijke begeerte, zoals de heidenen, die God niet kennen. Laat niemand over zijn broeder heen lopen en hem bedriegen door zijn handelwijze, want de Heere is een Wreker van dit alles, zoals wij u ook van tevoren gezegd en bezworen hebben. Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar tot leven in heiliging. Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, Die ook Zijn Heilige Geest in ons heeft gegeven.

 

Goede tekst. In deze tekst spreekt Paulus tot christenen die reeds het offer van Christus aanvaard hebben en gereinigd zijn door Zijn offer en door het aannemen daarvan over zijn gegaan van het koninkrijk van de duivel naar het koninkrijk van God, Daardoor zijn zij aan God toegewijd en geheiligd. Nu vraagt Paulus hen om te groeien in goede werken en overvloediger te worden in het doen van de wil van God. Zij weten wat de wil van God is aan de hand van de bevelen die Paulus hen gegeven heeft, het is hen dus door Paulus bekend gemaakt wat de wil van God is. Zo zijn bijvoorbeeld de brieven die Paulus geschreven heeft aan diverse groepen christenen die in de bijbel opgenomen zijn de bevelen van God. Het is het woord van God dat tot Paulus is gekomen en waarvan geschreven staat dat deze door de Geest Gods geïnspireerd zijn.

Zie 2 Timotheüs 3:16: "Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,"

Zo bevat de schrift vele aanwijzingen die uitleggen wat een heilig leven is. Hoe de uiterlijke gedragingen van een heilig leven zijn. Maar in de eerste plaats zijn we geheiligd door het bloed van Christus. Daarna vind dus een verder proces van heiliging plaats waarin we onze lichamen moeten onthouden van ontucht, dat is onzedelijke handelingen en hoererij wat in geestelijke zin ook verwijst naar het afleggen van afgoderij, het navolgen van goden die afgoden zijn, zoals Hosea spreekt over het bevuilen van de tempel dmv omgang met afgoden. Daarentegen spreekt de schrift over het toewijden van ons lichaam, dat tevens een tempel is voor God, aan eerbaarheid. Het afleggen van ontucht en het aannemen van eerbaarheid is deel van het proces van heiliging. Dat is dus om hartstochtelijke begeerten af te leggen. Dat betekent dus begeerten die men van harte wil vervullen en waartoe men zich van harte inspant. Maar Christus heeft lust om de wil van de Heere te doen. Een lust, een wil, die heilig en rein is. Van harte wil Christus de bevelen van de Vader opvolgen en daartoe zet Hij zich van harte in en daardoor zijn wij bevrijd. Daarna spreekt hij over het afleggen van oneerlijkheid en om niet over je eigen broeders heen te lopen. Om bedrieglijk handelen af te leggen en eerlijkheid aan te doen.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-8-2023 om 12:45 zei Perfectly Imperfect:

Hebreeën 12:14-24

Vers 14: "Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien."

Hieruit leren we dus dat niemand God kan zien zonder geheiiligd te zijn. De Heere, dat is ook Jezus Christus en Hij toonde zich in Zijn ware identiteit als God op de berg toen Zijn gezicht begon te stalen als de zon.

Zie Mattheüs 17:1-3: "En na zes dagen nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes, zijn broer, met Zich mee en bracht hen op een hoge berg, alleen hen. En Hij werd voor hun ogen van gedaante veranderd; Zijn gezicht straalde als de zon en Zijn kleren werden wit als het licht. En zie, aan hen verschenen Mozes en Elia, die met Hem spraken."

Hier zien we dus het koninkrijk van God actief. Jezus die God is samen met Mozes en Elia die leven en zich in het koninkrijk van God bevinden door de rechtvaardiging van het geloof en door het offer dat Jezus nog voor hen zal brengen. Zij zijn geheiligd door Zijn bloed en zij zien God en spreken met Hem. Ook Petrus, Jakobus en Johannes zijn geheiligd door God, door hun gehoorzaamheid aan het woord dat Christus spreekt, door hun geloof in Hem en door Hem te volgen. Daardoor kunnen zij God zien: Zij zien Jezus (de Heere God) in Zijn stralend licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-8-2023 om 12:45 zei Perfectly Imperfect:

1 Petrus 1:13-19

1 Petrus 1;13-19: "Omgord daarom de lendenen van uw verstand, wees nuchter en hoop volkomen op de genade die u gebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus. Word als gehoorzame kinderen niet gelijkvormig aan de begeerten die er vroeger in de tijd van uw onwetendheid waren. Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel, want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig. En als u Hem als Vader aanroept Die zonder aanzien des persoons naar ieders werk oordeelt, wandel dan in de vreze des Heeren, gedurende de tijd van uw vreemdelingschap, in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is, maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam."

In deze tekst zien we dus ook weer dat het begint met de heiliging door het bloed van Jezus. Daardoor gaan we over van het koninkrijk van de duisternis naar het koninkrijk van het licht, het koninkrijk van onze geliefde Heere Jezus. Daarna volgt een proces van heiliging waarbij wij steeds heiliger worden. Door de toewijding van onze lichamen aan God neemt Christus steeds meer woning in onze lichamen naarmate wij ons overgeven aan Zijn woord en daaraan gehoorzaam zijn. Zo strekken wij ons steeds meer uit naar een leven met God en wordt het woord (dat Christus is) steeds krachtiger in ons en brengen wij steeds meer vrucht voor Hem voort.

De tekst spreekt ook over het gebruik van het verstand. Wij geloven niet zomaar in Jezus maar zoals de discipelen Jezus zagen konden zij met hun verstand doorzien dat de werken die Hij deed van God kwamen en dat de geode werken die Hij deed (de vele genezingen) daadwerkelijk goed waren en dat Zijn woorden rein waren en daarom waardig om opgevolg te worden. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook wij kunnen heden ten dage met het verstand doorzien dat de leringen van Jezus goed zijn en goede werken voortbrengen. Met het verstand kunnen wij in gebed gaan en onze hemelse Vader alles vragen dat wij nodig hebben. Het verstand kunnen wij gebruiken om te doorzien dat gebeden verhoord worden. Het geloof is dus geen lichtzinnig iets maar een weloverwogen keuze waarbij het verstand gebruikt wordt. Het is dus verstandig om in Jezus te geloven.

Door de toewijding van onze lichamen aan Christus gaan wij handelen en wandelen in Zijn wegen. Onze overgang naar het koninkrijk van God maakt dat wij kunnen zien wat het koninkrijk van God is (want het erkennen van Christus is opnieuw geboren worden en wie opnieuw geboren is kan het koninkrijk van God zien). Naarmate wij ons overgeven aan Zijn woord wordt ons zicht op Zijn koninkrijk steeds groter en gaan we steeds meer begrijpen wat Zijn wil is. Zo stappen wij dus in een proces van heiligng waarbij wij steeds heiliger worden. Door de toewijding van onze lichamen gebruikt God onze lichamen steeds meer om Zijn werken te doen. Wij zijn een tempel van de Heilige Geest en ook staat er dat God (Christus) woning wil maken in onze harten (Efeze 3;17: "opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent,"), zoals wij een tempel van de Geest zijn zijn wij dat dus ook voor Christus. Door de toewijding van onze lichamen wordt God in ons dus sterker. Het onreine in ons maakt steeds meer plaats voor het heilige dat Christus is en daardoor worden ook wij steeds heiliger en gaan wij ook steeds heiliger wandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-8-2023 om 20:52 zei Hermanos2:

Wat boeit het als een politicus er privé een rotzooi van maakt? Als ie zijn werk maar goed doet. 

Als ik een risicovolle operatie moet ondergaan dan kies ik de meest ervaren chirurg. Wat hij in zijn vrije tijd uitspookt boeit mij in het geheel niet. 

Ik dan daar dus van maken: Men kiest dus een president met zeer onethische gedragingen, met het argument dat er wat goeds uit gaat komen (is gekomen).

En dat wordt gedaan juist uit ethische (moralistische) overwegingen?
En die kies je als je leider? Hoe geloofwaardig is dit. Voor mij niet. 

Ik moest denken wat Paulus in de Romeinenbrief schrijft: blijven de zonden gehandhaafd, omdat de genade dan toeneemt? Volstrekt niet. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-8-2023 om 19:29 zei Barnabas:

Wat wil nu zeggen Breuk, dat christenen het verkeerd doen en dat onze ogen geopend moeten worden door niet-christenen zoals je in een eerdere post in dit topic gemeld hebt? Is het niet de bijbel die je citeert en is dat niet juist het boek dat christus verkondigd en zijn zij die die de leer van Christus aanhangen niet degenen die volgelingne van hem zijn?

Het is maar helemaal de vraag wie de volgelingen van Jezus zijn. In Mattheus 25 vanaf vers 31 kun je dat lezen. In de bijbel zijn er zoveel waarschuwingen dat juist degenen die het beter moeten weten, het laten afweten. Daar gaat juist ook de Romeinenbrief over m.b.t. Israël. Zie ook de opmerkingen over Petrus (ga weg Satan). Hij die Jezus verloochende. Nu wordt Israël niet afgeschreven en wordt Petrus zelf als leidsman aangesteld (door Jezus).

Christenen die zo zeker weten dat ze aan de goede kant staan (en zich zelf als volgeling aanduiden) kunnen zich flink vergissen.
En dan zijn er inderdaad in de bijbel die verhalen van buitenstanders die het verschil maken. Die wel een groot geloof hebben (tot verrassing van henzelf?).

De hoofdman over 100, die om zijn slaaf geeft:
Lukas 7:9 Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich over hem, en Hij keerde Zich om en zei tegen de menigte die Hem volgde: Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden.

De Kananese vrouw (die zelfs Jezus wat leert): Mattheüs 15:28 Toen antwoordde Jezus en zei tegen haar: O vrouw, groot is uw geloof; het zal gebeuren zoals u wilt. En haar dochter was vanaf dat moment gezond.

Paulus in de Romeinbrief, die zich verwondert over mensen (heidenen) die het evangelie horen en vanuit zichzelf al de wet houden (staat in hun hart geschreven). Die willen meedoen met het verhaal van en over Jezus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Ik dan daar dus van maken: Men kiest dus een president met zeer onethische gedragingen, met het argument dat er wat goeds uit gaat komen (is gekomen).

En dat wordt gedaan juist uit ethische (moralistische) overwegingen?
En die kies je als je leider? Hoe geloofwaardig is dit. Voor mij niet. 

Ik moest denken wat Paulus in de Romeinenbrief schrijft: blijven de zonden gehandhaafd, omdat de genade dan toeneemt? Volstrekt niet. 
 

Je redenering klopt niet. Bij het kiezen van politici moet je naar hun prestaties en voornemens kijken. Niet naar hun privé. Tenminste, zo kijk ik ernaar. Ook in geval Trump. Een zeer goed president. Privé valt er een hoop af te keuren maar dat laat ik aan zijn gezin over. Boeit mij niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Ik dan daar dus van maken: Men kiest dus een president met zeer onethische gedragingen, met het argument dat er wat goeds uit gaat komen (is gekomen).

En dat wordt gedaan juist uit ethische (moralistische) overwegingen?
En die kies je als je leider? Hoe geloofwaardig is dit. Voor mij niet. 

Ik moest denken wat Paulus in de Romeinenbrief schrijft: blijven de zonden gehandhaafd, omdat de genade dan toeneemt? Volstrekt niet. 
 

Men had weinig keus. Dan probeert men voor de minst kwade te kiezen. Het is een illusie te denken dat Clinton en Biden zulke hoge ethische maatstaven hebben. Maar nogmaals: Dit heeft helemaal niets met het onderwerp van doen. 

1 uur geleden zei Breuk:

Christenen die zo zeker weten dat ze aan de goede kant staan (en zich zelf als volgeling aanduiden) kunnen zich flink vergissen.

Dat geldt evenzeer voor jou. Ook jij kan je flink vergissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als in Jozua 5 de Israëlieten net Kanaän zijn binnengetreden en zich voorbereiden op de slag om Jericho, komt Jozua dichtbij deze stad een man met een getrokken zwaard tegen. Hij stelt hem de vraag of hij een van de Israëlieten is, of een van de vijand. De man antwoord verrassend genoeg dat hij geen van beiden is. Hij behoort tot het leger van de Heer. Alsof je op het slagveld in Oekraïne een militair tegenkomt, hem vraagt of hij voor Rusland of Oekraïne vecht en hij vervolgens dát antwoord geeft.

Het is een korte scène aan het eind van het hoofdstuk en uiteindelijk laat de Heer de Israëlieten Jericho overnemen, maar de boodschap is denk ik toch essentiëel. We kunnen vaak genoeg ergens voor of tegen zijn en menen dat God aan onze zijde zou staan, of dat onze leiders door Hem verkoren zijn. Maar God blijft altijd soeverein. Ook als Hij voor ons strijdt, betekent dat niet dat Hij aan onze zijde zou staan. Zijn leger is zijn leger, zijn kerk is zijn kerk en niemand kan iets anders claimen dan dat.

Heiligheid betekent wellicht ook precies dat: je behoort niet tot de ene of de andere zijde, maar tot God. Ook als je soms partij moet kiezen, blijf je enkel tot Gods leger ofwel kerk behoren en kan soms dan weer de ene zijde juist zijn en dan weer de andere. Gods kerk is soeverein, vrijgekocht door Christus, en gaat alle grenzen en partijen ten boven. Je bent allereerst een kind van God. Alleen daarin ligt je identiteit. Al het andere komt direct daaruit voort, of is irrelevant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Als in Jozua 5 de Israëlieten net Kanaän zijn binnengetreden en zich voorbereiden op de slag om Jericho, komt Jozua dichtbij deze stad een man met een getrokken zwaard tegen. Hij stelt hem de vraag of hij een van de Israëlieten is, of een van de vijand. De man antwoord verrassend genoeg dat hij geen van beiden is. Hij behoort tot het leger van de Heer. Alsof je op het slagveld in Oekraïne een militair tegenkomt, hem vraagt of hij voor Rusland of Oekraïne vecht en hij vervolgens dát antwoord geeft.

Het is een korte scène aan het eind van het hoofdstuk en uiteindelijk laat de Heer de Israëlieten Jericho overnemen, maar de boodschap is denk ik toch essentiëel. We kunnen vaak genoeg ergens voor of tegen zijn en menen dat God aan onze zijde zou staan, of dat onze leiders door Hem verkoren zijn. Maar God blijft altijd soeverein. Ook als Hij voor ons strijdt, betekent dat niet dat Hij aan onze zijde zou staan. Zijn leger is zijn leger, zijn kerk is zijn kerk en niemand kan iets anders claimen dan dat.

Heiligheid betekent wellicht ook precies dat: je behoort niet tot de ene of de andere zijde, maar tot God. Ook als je soms partij moet kiezen, blijf je enkel tot Gods leger ofwel kerk behoren en kan soms dan weer de ene zijde juist zijn en dan weer de andere. Gods kerk is soeverein, vrijgekocht door Christus, en gaat alle grenzen en partijen ten boven. Je bent allereerst een kind van God. Alleen daarin ligt je identiteit. Al het andere komt direct daaruit voort, of is irrelevant.

Precies. En dank je dat je je niet laat afleiden van het onderwerp van deze draad. Politiek is gewoon een totaal ander onderwerp en heeft niets met een heilig leven te maken.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Willempie:

Het is trouwens een farce om van onze politieke leiders te verwachten dat ze heiligen zijn. Politiek is sowieso een uiterst smerig spel.

Ja onze leiders moeten vooral uiterst smerige spelletjes (kunnen) gaan spelen. Het evangelie is er voor de zondag (met camera) en de rest van de week rommelen we lekker een eind aan: prostitutie, ontrouw, opruiing, leugens…

Laten we inderdaad maar stoppen over dit soort type leiders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Breuk:

Ja onze leiders moeten vooral uiterst smerige spelletjes (kunnen) gaan spelen. Het evangelie is er voor de zondag (met camera) en de rest van de week rommelen we lekker een eind aan: prostitutie, ontrouw, opruiing, leugens…

Laten we inderdaad maar stoppen over dit soort type leiders.

Ik weet alleen maar dat we dienen op te komen voor de armen en verdrukten en dat we niet worden opgeroepen om over wie dan ook te lasteren. En ja, ik zondig ook. Ook dat weet ik. En wat ik ook nog weet is dat als we ons vertrouwen stellen in politieke leiders dat we dan vrijwel altijd bedrogen uitkomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Breuk:

Het is maar helemaal de vraag wie de volgelingen van Jezus zijn. In Mattheus 25 vanaf vers 31 kun je dat lezen. In de bijbel zijn er zoveel waarschuwingen dat juist degenen die het beter moeten weten, het laten afweten. Daar gaat juist ook de Romeinenbrief over m.b.t. Israël. Zie ook de opmerkingen over Petrus (ga weg Satan). Hij die Jezus verloochende. Nu wordt Israël niet afgeschreven en wordt Petrus zelf als leidsman aangesteld (door Jezus).

Christenen die zo zeker weten dat ze aan de goede kant staan (en zich zelf als volgeling aanduiden) kunnen zich flink vergissen.
En dan zijn er inderdaad in de bijbel die verhalen van buitenstanders die het verschil maken. Die wel een groot geloof hebben (tot verrassing van henzelf?).

De hoofdman over 100, die om zijn slaaf geeft:
Lukas 7:9 Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich over hem, en Hij keerde Zich om en zei tegen de menigte die Hem volgde: Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden.

De Kananese vrouw (die zelfs Jezus wat leert): Mattheüs 15:28 Toen antwoordde Jezus en zei tegen haar: O vrouw, groot is uw geloof; het zal gebeuren zoals u wilt. En haar dochter was vanaf dat moment gezond.

Paulus in de Romeinbrief, die zich verwondert over mensen (heidenen) die het evangelie horen en vanuit zichzelf al de wet houden (staat in hun hart geschreven). Die willen meedoen met het verhaal van en over Jezus.

 

In een gebied woonde een volk. Een deel van dat volk was goed bezig en een deel gooide er met de pet naar. Daarom begonnen zij die het goed deden te praten met hen die er met de pet naar gooiden om hen op hen over te halen ook het goede te gaan doen. Maar zij luisterden niet en wilden doorgaan met hun praktijken. Daarom begonnen zij  te lasteren en verzonnen allerlei kwalijke verhalen over hen die het goed deden om het om te keren en zichzlef boven hen te stellen. Zo deelden zij tenslotte onderling allerlei kwalijke geruchten over hen die het goed deden.
Mattheüs 5;11 "Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij."UItspraak van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Willempie:

Ik weet alleen maar dat we dienen op te komen voor de armen en verdrukten en dat we niet worden opgeroepen om over wie dan ook te lasteren.

Dus dan ook niet over politici. Je uitspraak dat je niet kunt verwachten van politici dat ze heilig zijn is een vrij hard oordeel dat jou niet toekomt. Politici zijn ook gewoon mensen zoals jij en ik, met hun goede en kwalijke kanten. Ook als politicus kun (en moet) je een heilig leven leiden, door de evangelische waarden leidend te laten zijn in je werk en in je keuzes. En wanneer je je verkiesbaar stelt, bega je geen zonde en sluit je dus niet de weg naar heiligheid voor jezelf. Het politieke ambt is niet intrinsiek zondig en is dat ook nooit geweest.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Willempie:

Ik weet alleen maar dat we dienen op te komen voor de armen en verdrukten en dat we niet worden opgeroepen om over wie dan ook te lasteren. En ja, ik zondig ook. Ook dat weet ik. En wat ik ook nog weet is dat als we ons vertrouwen stellen in politieke leiders dat we dan vrijwel altijd bedrogen uitkomen. 

Ik stem altijd en heb me nog nooit bedrogen gevoeld door de partijen waar ik ooit op gestemd heb. Ik zie ook in andere landen leiders die te vertrouwen zijn en zich volledig inzetten voor een goede politiek. Die mensen hebben het respect verdiend en gelukkig ook gekregen. Politiek bedrijven is niet makkelijk maar er is wel onderscheid te maken in goede en slechte leiders. Uiteindelijk zal het oordeel niet van ons afhangen, maar zal een christen dat bij Jezus neerleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Barnabas:

In een gebied woonde een volk. Een deel van dat volk was goed bezig en een deel gooide er met de pet naar. Daarom begonnen zij die het goed deden te praten met hen die er met de pet naar gooiden om hen op hen over te halen ook het goede te gaan doen. Maar zij luisterden niet en wilden doorgaan met hun praktijken. Daarom begonnen zij  te lasteren en verzonnen allerlei kwalijke verhalen over hen die het goed deden om het om te keren en zichzlef boven hen te stellen. Zo deelden zij tenslotte onderling allerlei kwalijke geruchten over hen die het goed deden.
Mattheüs 5;11 "Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij."UItspraak van Jezus.

Het lijkt dat je begint om een verhaal te vertellen over een goed en kwaad volk. Ik mis echter hoe het afloopt en wat je hiermee wil zeggen.

Maar even terug waar het over ging:

Doen christenen volgens jou altijd het goede (in navolging van Christus)?
Denk jij dat God niet-christenen kan inzetten om christenen iets duidelijk te maken?
Waarom denk je dat heidenen in het NT prominent genoemd worden?

Denk je dat sommige christenen de positie hebben ingenomen die het NT beschrijft van joden en hun claim op de wet en de besnijdenis (Abraham). 
Denk je ook aan deze christenen zoals Paulus 2.0 beschrijft: 

Westerlingen 2:

17. Zie, u wordt Christen genoemd. U steunt op de wet en roemt in God,
18. en kent Zijn wil en onderscheidt wat wezenlijk is, omdat u uit de wet bent onderwezen.
19. En u bent van uzelf overtuigd dat u een gids voor de blinden bent, een licht voor hen die in duisternis zijn,
20. een opvoeder van onverstandigen, een leermeester van jonge kinderen (!), omdat u in de wet de belichaming van de kennis en van de waarheid hebt.
21. U dan die een ander onderwijst, onderwijst u uzelf niet? U die predikt dat men niet stelen mag, steelt u zelf?
22. U die zegt dat men geen overspel mag plegen, pleegt u zelf overspel? U die de afgoden verfoeit, vereert u zelf de Mamon (in uw gewenste rijkdom)?
23. U die in de wet roemt, onteert u God door de overtreding van de wet?
24. Want de Naam van God wordt, zoals geschreven is, door uw toedoen gelasterd onder de niet-christenen.
25. Want gedoopt zijn heeft wel nut als u de wet houdt, maar als u een overtreder van de wet bent, is uw gedoopt zijn tot ongedoopt zijn geworden.
26. Als dan een ongedoopte de verordeningen van de wet in acht neemt, zal zijn ongedoopt zijn dan niet tot gedoopt zijn gerekend worden?
27. En zal hij die overeenkomstig de kerk ongedoopt is, maar die de wet volbrengt, u dan niet oordelen, die mét de letter van de wet en de doop een overtreder van de wet bent?
28. Want niet híj is Christen die het in het openbaar is, en niet dát is de doop wat in de kerk plaatsvindt,
29. maar híj is Christen die het in het verborgene is, en dát is de doop, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Breuk:

Het is maar helemaal de vraag wie de volgelingen van Jezus zijn. In Mattheus 25 vanaf vers 31 kun je dat lezen. In de bijbel zijn er zoveel waarschuwingen dat juist degenen die het beter moeten weten, het laten afweten. Daar gaat juist ook de Romeinenbrief over m.b.t. Israël. Zie ook de opmerkingen over Petrus (ga weg Satan). Hij die Jezus verloochende. Nu wordt Israël niet afgeschreven en wordt Petrus zelf als leidsman aangesteld (door Jezus).

Christenen die zo zeker weten dat ze aan de goede kant staan (en zich zelf als volgeling aanduiden) kunnen zich flink vergissen.
En dan zijn er inderdaad in de bijbel die verhalen van buitenstanders die het verschil maken. Die wel een groot geloof hebben (tot verrassing van henzelf?).

De hoofdman over 100, die om zijn slaaf geeft:
Lukas 7:9 Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich over hem, en Hij keerde Zich om en zei tegen de menigte die Hem volgde: Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden.

De Kananese vrouw (die zelfs Jezus wat leert): Mattheüs 15:28 Toen antwoordde Jezus en zei tegen haar: O vrouw, groot is uw geloof; het zal gebeuren zoals u wilt. En haar dochter was vanaf dat moment gezond.

Paulus in de Romeinbrief, die zich verwondert over mensen (heidenen) die het evangelie horen en vanuit zichzelf al de wet houden (staat in hun hart geschreven). Die willen meedoen met het verhaal van en over Jezus.

 

De hoofdmsn en de Kananese vrouw werden dus christenen. Jij looft deze mensen en bevestigd daarmee dat het goed is Christus aan te nemen. Tenslotte werd de knecht van de hoofdman genezen door zijn geloof in Christus. Dat is christelijk. Ook de Kananese vrouw bracht Hem hulde en door haar geloof werd haar dochter genezen. Dat is christelijk. Ook Petrus handelde naar het woord van Christus toen hij uit de boot stapte op het bevel van Jezus en een wonder verrichtte door over het water te lopen. Nadat hij door Jezus aangesteld was maakte hij zich nuttig door zelf een kreupele man te genezen in de naam van Jezus. Handelingen: 3;1-8:

"Petrus nu en Johannes gingen samen naar de tempel tijdens het uur van het gebed, het negende uur. En een man die vanaf de moederschoot kreupel was, werd daarheen gedragen. Men zette hem dagelijks bij de tempelpoort die de Schone genoemd wordt, om een liefdegave te vragen aan hen die de tempel binnengingen. Toen hij Petrus en Johannes zag op het moment dat zij de tempel zouden binnengaan, vroeg hij of hij een liefdegave mocht ontvangen. En Petrus keek hem met Johannes doordringend aan en zei: Kijk ons aan! En hij hield de ogen op hen gericht, omdat hij verwachtte iets van hen te ontvangen. Petrus zei echter: Zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geef ik u: in de Naam van Jezus Christus de Nazarener, sta op en ga lopen! En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op, en onmiddellijk werden zijn voeten en enkels vast. En met een sprong stond hij overeind en liep rond, en hij ging met hen de tempel in, lopend en springend en God lovend."

Petrus was een christen waarvan een deel van zijn leven beschreven staat. De bijbel is een eerlijk en open boek en beschrijft hoe mensen het plan van God missen (zondigen) waardoor zij afhankelijk worden van de genade van God. De bijbel beschijft hen die zich daarbij tot God keren en hen die zich van Hem afkeren. Petrus echter was één van hen die zich ondanks zijn fouten naar Hem toekeerde en gezalfd werd door de Heilige Geest wardoor hij krachten van genezing kon werken waardoor de kreupele man zijn loopvermogen terugkreeg. De rechtvardige valt vele malen maar staat steeds weer op. Het gaat dus niet om fouten maken en deze fouten te boek stellen.

Nu open ik jouw ogen ten aanzien van christenen. Wil jij  mijn woord aannemen?

bewerkt door Barnabas
aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Dus dan ook niet over politici. Je uitspraak dat je niet kunt verwachten van politici dat ze heilig zijn is een vrij hard oordeel dat jou niet toekomt. Politici zijn ook gewoon mensen zoals jij en ik, met hun goede en kwalijke kanten. Ook als politicus kun (en moet) je een heilig leven leiden, door de evangelische waarden leidend te laten zijn in je werk en in je keuzes. En wanneer je je verkiesbaar stelt, bega je geen zonde en sluit je dus niet de weg naar heiligheid voor jezelf. Het politieke ambt is niet intrinsiek zondig en is dat ook nooit geweest.

Als ik personen veroordeel dan word ik graag gecorrigeerd want dat is niet goed.  Maar ik zie juist jou en anderen voortdurend oordelen over politici die in jullie ogen slecht zijn. Als ik stel dat je niet moet verwachten dat politici heiligen zijn, en vooral al niet in een seculiere maatschappij, dan heeft dat nu juist niet met oordelen te maken zoals jij concludeert. Dat het politieke ambt intrinsiek zondig zou zijn heb je mij niet zien beweren. Wat ik wel beweer is dat politiek niet de beste mensen aantrekt, uitzonderingen daargelaten. Politiek is een smerig spel en integere politici hebben het zwaar te verduren als ze het spelletje niet meespelen.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Ik stem altijd en heb me nog nooit bedrogen gevoeld door de partijen waar ik ooit op gestemd heb. Ik zie ook in andere landen leiders die te vertrouwen zijn en zich volledig inzetten voor een goede politiek. Die mensen hebben het respect verdiend en gelukkig ook gekregen. Politiek bedrijven is niet makkelijk maar er is wel onderscheid te maken in goede en slechte leiders. Uiteindelijk zal het oordeel niet van ons afhangen, maar zal een christen dat bij Jezus neerleggen.

Het hangt er natuurlijk van af wat je onder goede politiek beschouwt. Als je zegt Oekraïne te willen helpen maar in werkelijkheid meehelpt dat land en haar bevolking te vernietigen is dat in mijn ogen ontzettend slechte politiek. Er zijn inderdaad politici die respect hebben gekregen en goed vermeld staan in de geschiedenisboeken maar dat waren heus niet allemaal heiligen. En daarom blijf ik zeggen dat je politiek en een heilig leven niet door elkaar moet halen omdat het twee totaal verschillende zaken betreft. De Gaulle bijvoorbeeld, destijds door links Nederland verguisd, werd en wordt door de meeste Fransen gerespecteerd omdat het geen twijfel leed dat hij oprecht de belangen van het Franse volk behartigde, zichzelf niet verrijkte en zelfs oog had voor groepen zoals geestelijk gehandicapten, die hij financieel ondersteunde, uit eigen zak.  Vergelijk dat met alle presidenten na hem en je ziet het verschil. Maar ook hij was geen heilige. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het "Licht des levens" is zonder oordeel, dat kan geweten worden door de geestelijke mens.   Met dat Licht onderscheidt hij wel alle dingen, maar zelf wordt de geestelijke mens van niemand onderscheiden.

De natuurlijke mens oordeelt per definitie.  Deze mens heeft immers geen weet van het geestelijk leven.  En met dát oordeel -waarmee de natuurlijke mens oordeelt- zal hij geoordeeld worden.   Waarmee wordt de natuurlijke mens geoordeeld?  Met zijn eigen oordeel!

De geestelijke mens is dus vrij van oordeel omdat hij zelf niet oordeelt: daarom wordt hij ook van niemand onderscheiden.   Onderwijl bezit de geestelijke mens nog steeds het vermogen om te onderscheiden.  Net zoals de natuurlijke mens dat vermogen bezit.

Het is uitgerekend dat "van niemand te onderscheiden zijn" wat de gemeenschap van Christus kenmerkt. Zij zijn gelijken onder elkaar omdat zij niet oordelen.  Zij zijn de 'inwoners' van Gods Koninkrijk.

Onderwijl schijnt het Licht van de geestelijke mens nog steeds in de duisternis van de zichtbare wereld.  Het is wat @Breuk schrijft: "Politiek bedrijven is niet makkelijk maar er is wel onderscheid te maken in goede en slechte leiders."  Ook de niet-oordelende , geestelijke mens kan onderscheid maken tussen goede en slechte leiders.  Dat bv Trump een personificatie is van satan is te onderscheiden van politici die verder weg staan van het kwaad.   Dat maakt het onbegrijpelijk dat miljoenen -zich christen noemende- mensen bewust kiezen voor het beleid van satan.  

Nou ja, geheel onbegrijpelijk is het niet.  Politici als Trump spelen in op de zelfzucht van de natuurlijke mens.  Altijd prijs, dat weet satan ook.   Jezelf  christelijk noemen zegt dus helemaal niks als je het geestelijk leven niet leeft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

De geestelijke mens is dus vrij van oordeel omdat hij zelf niet oordeelt

Hoe rijm je dit met:

8 minuten geleden zei Hopper:

Politici als Trump spelen in op de zelfzucht van de natuurlijke mens.  Altijd prijs, dat weet satan ook.   Jezelf  christelijk noemen zegt dus helemaal niks als je het geestelijk leven niet leeft.

en dit?

8 minuten geleden zei Hopper:

Dat bv Trump een personificatie is van satan is te onderscheiden van politici die verder weg staan van het kwaad.   Dat maakt het onbegrijpelijk dat miljoenen -zich christen noemende- mensen bewust kiezen voor het beleid van satan.

Hoe is het mogelijk dat jezelf zo erg kan tegenspreken zonder het zelf in de gaten te hebben? Je moet jezelf wel grotelijks overschatten om zo blind te zijn voor je eigen gespletenheid. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Breuk:

Het lijkt dat je begint om een verhaal te vertellen over een goed en kwaad volk. Ik mis echter hoe het afloopt en wat je hiermee wil zeggen.

Maar even terug waar het over ging:

Doen christenen volgens jou altijd het goede (in navolging van Christus)?
Denk jij dat God niet-christenen kan inzetten om christenen iets duidelijk te maken?
Waarom denk je dat heidenen in het NT prominent genoemd worden?

Denk je dat sommige christenen de positie hebben ingenomen die het NT beschrijft van joden en hun claim op de wet en de besnijdenis (Abraham). 

Vraag 1: Nee, maar er staat allen hebben gezondigd (christen en niet-christen) en de enige remedie daartegen is het offer van Jezus Christus.

Vraag 2: Wie Christus (Jezus van Nazareth) als God en mens kan belijden heeft meer inzicht dan iemand die dat niet weet.

Mattheüs 7;1-5: "Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt; want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden. Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op? Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen."

Jezus legt uit dat een mens opnieuw geboren moet worden om het koninkrijk van God te kunnen zien en binnen te kunnen gaan.

Johannes 3;1-7: "En er was een mens uit de Farizeeën; zijn naam was Nicodemus, een leider van de Joden. Deze kwam 's nachts naar Jezus en zei tegen Hem: Rabbi, wij weten dat U van God gekomen bent als leraar, want niemand kan deze tekenen doen die U doet, als God niet met hem is. Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. Nicodemus zei tegen Hem: Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de buik van zijn moeder ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden."

Het Koninkrijk van God bestaat uit recht. Maar wanneer we als recht alleen de wet hanteren gaat iedereen verloren want allen hebben zondigt en waardoor niemand rechtvaardig is voor het oog van Christus. Of men zondigt of niet is geen maat om opgenomen te worden in Zijn Koninkrijk want dan zouden allen verloren gaan. Daarom maakt God een uitzondering voor hen die geloven in Zijn naam en het offer aan het kruis opdat zij schoongewassen worden door Zijn bloed. Dan is men christen. Wie de wet van Mozes kan houden heeft geen genade nodig en alleen Christus was de mens die dat volbracht. Hem is het Koninkrijk gegeven omdat Hij zonder zonde was en bleef tot de dood aan het kruis. Daarna nam Hij Zijn leven wer op en heeft allen die in de dood waren maar bereid waren Zijn naam te aanvaarden naast Hem in de hemel geplaatst.

Het NT beschijft niet een vervanging van het Joodse volk maar een aanvulling. Jezus heeft Zijn discipelen opdracht gegeven om Zijn naam tot redding te verspreiden over de aarde en Paulus was één van hen die uitgezonden werd opdat ook de heidenvolken tot Zijn lichaam zouden behoren en van de genade die hen reinigt van alle zonden. Het heil is dus uit de Joden en werd door de Jood Paulus naar hen toe gebracht en was gebaseerd op de Jood Jezus Christus die het heil voor hen bewerkte. Jezus was Joods. Wie het NT goed leest kan duidelijk zien dat de eerste discipelen allen Joden waren. Er is geen sprake van een vervanging van het Joodse volk door christenen. Joods zijn betekent nageslacht zijn van Israël, oftewel Jakob. Er is een verschil tuusen lichaamlijk van Jakob afstammen en de besnijdenis waardig zijn. Joods zijn betekent dus niets tenzij men de wet houdt. En alleen Jezus Christus hield de wet want Hij was de vervulling van de wet. Dus er is geen redding in Joods zijn of in de besnijdenis. Want Mozes was ongehoorzaam aan het woord van God, de opdracht om tegen de rots te spreken en niet er op te slaan en het gevolg was dat hij niet toegelaten werd in het beloofde land (Numerie 20;-12). Zo ook wordt wie de wet heeft overtreden niet toegelaten tot het eeuwige leven met God in de hemel.

Dus de oplossing tot het eeuwig leven is niet een rechtvaardig leven maar het aannemen van het bloed van Jezus dat reinigt van alle zonde. Dat is de rechtvaardiging en dat is het teken van de doop. Nochthans spreekt Johannes over mensen wiens rechtvaardigheid blijkt uit hun daden. Zij zijn behouden zoals ook Jezus zegt dat er mensen in het oordeel zullen zijn die Hem niet kennen maar toch door Hem aanvaard worden ondat er goedheid in hun hart is (een rechtvaardig optreden jegens de discipelen van Christus). In Mattheüs 25 spreekt Jezus over het oordeel waarin sommigen geloofd worden wegens hun optreden tegenover de discipelen.

Mattheüs 25;33-40: "En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand. Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld. Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald. Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven? Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed? Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen? En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan."

Wie Christus aanvaard heeft is dus meer dan iemand wiens rechtvaardige daden jegens de discipelen van hem spreken.

Je moet de zaken niet omdraaien. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid