Spring naar bijdragen

Een heilig leven


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 197
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je over politiek wilt praten kun je daar beter een aparte draad voor maken. Ik denk niet dat deze draad daarvoor bedoeld is. Het leidt af en schept verdeeldheid. Ik ben ook geïnteresseerd in wat e

De betekenis van "heilig" is "apart gezet". Afgezonderd van het profane dus. 

Dus dan ook niet over politici. Je uitspraak dat je niet kunt verwachten van politici dat ze heilig zijn is een vrij hard oordeel dat jou niet toekomt. Politici zijn ook gewoon mensen zoals jij en ik,

30 minuten geleden zei Barnabas:

De Heilige Geest overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel. Dus ook van zonde. God wil iedereen overtuigen van Zijn gelijk omdat Zijn gelijk heilig is en redding brengt. Het gaat niet in de eerste plaats om overtuigd te zijn van zonden maar de noodzaak om heilig te leven opdat God woning in je maakt en woning in je blijft maken want alleen door God is er leven mogelijk. Want Jeuzs is het leven en Jezus is heilig en daarom moeten wij heilig leven opdat Christus in ons blijft en wij het leven behouden.

De zonde maakt scheiding tussen God en ons maar het geloof in Christus zorgt er voor dat wij weer omgang met God kunnen hebben en dat wij in het oordeel niet gestraft worden maar heiig zullen zijn in Zijn eeuwige koninkrijk. Daarom staat er dat wie gelooft in het offer van Jezus Christus eeuwig leven zal hebben.

Zowel voor onze eeuwige toekomst als voor ons huidige dagelijks leven is het nodig overtuigd gte raken van het gelijk van God omdat dat ons leven is.

Amen! Bepaalde leden zijn niet zo gunstig naartoe de Bijbel en nieuwe leden.

Wij willen mee met u studeren Perfectly Imperfect .

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Breuk:

Ik snap niet helemaal waarom je dit soort teksten geeft, zonder enige doordenking welke relatie dit heeft met het christelijke geloof.
Loopt Jezus dit tegen iedereen te verkondigen? 

En de schrijvers van het OT weten allang dat het volk in ballingschap is weggevoerd. De oproep om afgezonderd God te volgen als de gezegende, heeft gefaald. Ook die doordenking zie ik niet in jouw teksten terug, maar wellicht lees jij het OT chronologisch i.p.v. vanuit het midden (concentrisch).

Het woord heilig wordt m.i. in de bijbel ook vaak als ‘apart staand’ bedoeld en niet zo zeer als een ethisch heilig persoon. Sowieso richt de bijbel zich volgens mij meer op recht en gerechtigheid dan ethische normen en waarden. Het is wel makkelijker voor mensen om moralistisch te oordelen, dan dat men zich inzet voor recht en gerechtigheid. De keuze in Amerika van evangelische christenen (ken jij die?) voor Trump lijkt me zo’n voorbeeld. Op dit forum worden vaak kwetsbare mensen die worstelen met hun geaardheid weggezet i.p.v. de discussie over een rechtvaardige (eigen!) levenswandel.
Gelukkig stuurt God niet-christenen naar ons toe om dat duidelijk te maken. 😊

Weet ik allemaal niet.Ik ben gewoon aan het bestuderen wat God zegt over een heilig leven leiden.That;s it.Ik probeer gewoon wat te leren.Niks meer niks minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Jesaja 6;1-4 zijn er engelen, Serafim, die boven God staan, zij roepen voortdurend: Heilig heilig heilig is de Heere God van de legermachten (zie ook openbaring 4;8).

Jesaja 6;1-4: "In het jaar dat koning Uzzia stierf, zag ik de Heere zitten op een hoge en verheven troon, en de zomen van Zijn gewaad vulden de tempel. Serafs stonden boven Hem. Ieder had zes vleugels: met twee bedekte ieder zijn gezicht, met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog hij. De een riep tot de ander: Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten; heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid! De deurpinnen in de drempels schudden door de stem van hem die riep, en het huis vulde zich met rook."

Openbaring 4;8: "En de vier dieren hadden elk voor zich zes vleugels rondom, en vanbinnen waren die vol ogen. Ze hadden geen rust en zeiden dag en nacht: Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was, Die is, en Die komt!"

Waar het mij om gaat is dat deze engelen boven God zijn, hoger dan Hij en dat zij voortdurend  "heilig heilg heilig" roepen. Het heeft dus met heilig zijn te maken dat zij boven God geplaatst zijn. Boven Hem uitsteken.

Nu is er een tekst waarin staat dat wij de nader hoger moeten achten dan onszelf. Filipenzen 2 spreekt over de ander voortreffelijker (hoger) achten da zichzelf en gebruikt tevens het woord ontfermingen dat verband houd met heiliging volgens Romeinen 12;1 (zoals al genoemd)
Filipenzen 2;1-4: "Als er dan enige bemoediging is in Christus, als er enige troost is van de liefde, als er enige gemeenschap is van de Geest, als er enige innige gevoelens en ontfermingen zijn, maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen. Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf. Laat eenieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar laat eenieder ook oog hebben voor wat van anderen is."

Waaruit ik afleid dat het heiligen van onze broeders en het weten dat je broer heilig is helpt om hen inderdaad hoger te achten dan jezelf, en uitnemender dan je zelf bent. Dat is ook de wil van God.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Perfectly Imperfect:

Weet ik allemaal niet.Ik ben gewoon aan het bestuderen wat God zegt over een heilig leven leiden.That;s it.Ik probeer gewoon wat te leren.Niks meer niks minder.

Bouw ook een band op met Jezus Christus onzen Heer om de teksten nog eens via de Heilige Geest te filteren. Je weet het wanneer deze Zich bekend maakt aan u.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Breuk:

Ik snap niet helemaal waarom je dit soort teksten geeft, zonder enige doordenking welke relatie dit heeft met het christelijke geloof.
Loopt Jezus dit tegen iedereen te verkondigen? 

En de schrijvers van het OT weten allang dat het volk in ballingschap is weggevoerd. De oproep om afgezonderd God te volgen als de gezegende, heeft gefaald. Ook die doordenking zie ik niet in jouw teksten terug, maar wellicht lees jij het OT chronologisch i.p.v. vanuit het midden (concentrisch).

Het woord heilig wordt m.i. in de bijbel ook vaak als ‘apart staand’ bedoeld en niet zo zeer als een ethisch heilig persoon. Sowieso richt de bijbel zich volgens mij meer op recht en gerechtigheid dan ethische normen en waarden. Het is wel makkelijker voor mensen om moralistisch te oordelen, dan dat men zich inzet voor recht en gerechtigheid. De keuze in Amerika van evangelische christenen (ken jij die?) voor Trump lijkt me zo’n voorbeeld. Op dit forum worden vaak kwetsbare mensen die worstelen met hun geaardheid weggezet i.p.v. de discussie over een rechtvaardige (eigen!) levenswandel.
Gelukkig stuurt God niet-christenen naar ons toe om dat duidelijk te maken. 😊

Dat is toch eenvoudig, Christus is de God die leefde in de tijd van ca 4 tot 30 na Christus. Dat is alles historisch bekend en het grootste getuigenis daarvan is de bijbel. Alles wat in de bijbel staat refereert aan Christus, Christus is alleen bekend door de Heilige Schriften. Johannes legt uit dat Christus het woord is dat verwijst naar het OT en daar zijn later de Heilige Schriften van het NT bijgekomen. Daarom is Christus het woord van het oude en het nieuwe testament.

Recht en gerechtigheid zijn nauw verbonden met ethische normen en waarden. Recht doen aan je naaste is je naaste liefhebben zoals Mozes voorschrijft en liefhebben houdt in dat men ethisch handelt met de medemens. Dat men respect heeft voor ouderen door bv je vader en moeder te eren, etc.

De wet van Mozes schrijft een bepaalde moraal voor, een zekere ethiek. Die ethiek is de norm van God en de norm van Christus. Christus is de vervulling van de wet dus Christus was God en Hij handelde volgens de norm die aan Mozes gegeven werd.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Petra.:

Kijk aan...weer wat geleerd 😊.  

Heb je nog wat links met wat meer stof of moet ik t maar weer googelen? 

We hebben het hier natuurlijk over de Hebreeuwse en Griekse woorden die in onze Nederlandse vertaling met het woord "heilig" zijn vertaald. Het Nederlandse woord heilig heeft in de loop van de tijd nogal wat andere betekenissen en associaties gekregen en dat schept verwarring. Wij kennen "heilig boontje" en "schijnheilig'. Er zit trouwens etymologisch ook het woord "heel" in. Maar als we de Bijbel willen uitleggen moeten we uitgaan van de betekenis van de woorden zoals die in de Bijbel staan. Hier is een linkje:

https://www.christipedia.nl/wiki/Heilig

 

   

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

We hebben het hier natuurlijk over de Hebreeuwse en Griekse woorden die in onze Nederlandse vertaling met het woord "heilig" zijn vertaald. Het Nederlandse woord heilig heeft in de loop van de tijd nogal wat andere betekenissen en associaties gekregen en dat schept verwarring. Wij kennen "heilig boontje" en "schijnheilig'. Er zit trouwens etymologisch ook het woord "heel" in. Maar als we de Bijbel willen uitleggen moeten we uitgaan van de betekenis van de woorden zoals die in de Bijbel staan. Hier is een linkje:

https://www.christipedia.nl/wiki/Heilig

 

   

Thanks! Leuk, had ik geen benul van, Ik ga weer op studiereis 😃

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Petra.:

Haha, ik vermoed een soort ehhhh business as usual. (Lesgeven dus.😊. Gelukkig ben ik leergierig 😉)

Ja, de verwijzing naar ontdekgod.nl doet vermoeden dat de beginvraag schijnheilig was, en dat willen leren ook, omdat er al gauw antwoorden volgden. Weer iemand die het wel eens even allemaal zal uitleggen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Ja, de verwijzing naar ontdekgod.nl doet vermoeden dat de beginvraag schijnheilig was, en dat willen leren ook, omdat er al gauw antwoorden volgden. Weer iemand die het wel eens even allemaal zal uitleggen.

 

Haha, ah joh...niets menselijks is ons vreemd..denk ik dan maar. En ik heb tóch weer wat nieuws geleerd...dus ga nu dat linkje lezen. 👐

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Breuk:

Ik snap niet helemaal waarom je dit soort teksten geeft, zonder enige doordenking welke relatie dit heeft met het christelijke geloof.
Loopt Jezus dit tegen iedereen te verkondigen? 

En de schrijvers van het OT weten allang dat het volk in ballingschap is weggevoerd. De oproep om afgezonderd God te volgen als de gezegende, heeft gefaald. Ook die doordenking zie ik niet in jouw teksten terug, maar wellicht lees jij het OT chronologisch i.p.v. vanuit het midden (concentrisch).

Het woord heilig wordt m.i. in de bijbel ook vaak als ‘apart staand’ bedoeld en niet zo zeer als een ethisch heilig persoon. Sowieso richt de bijbel zich volgens mij meer op recht en gerechtigheid dan ethische normen en waarden. Het is wel makkelijker voor mensen om moralistisch te oordelen, dan dat men zich inzet voor recht en gerechtigheid. De keuze in Amerika van evangelische christenen (ken jij die?) voor Trump lijkt me zo’n voorbeeld. Op dit forum worden vaak kwetsbare mensen die worstelen met hun geaardheid weggezet i.p.v. de discussie over een rechtvaardige (eigen!) levenswandel.
Gelukkig stuurt God niet-christenen naar ons toe om dat duidelijk te maken. 😊

Onder Obama nam armoede toe. Niet onder Trump. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Petra.:

Kijk aan...weer wat geleerd 😊.  

Heb je nog wat links met wat meer stof of moet ik t maar weer googelen? 

De enige reden die jij hebt om iets te leren van de bijbel is om er vervolgens een dwaalleer over te vinden op internet om te trachten de waarheid onderuit te halen en daar ben je ook heel goed in.

Het enige wat jij doet is trachten anderen ondergeschikt te maken ana je eigen ideeén. Je bombardeert ons met allerlei "gegoogelde" verwijzingen in een poging anderen daarmee tot je eigen wereldse geloof te bekeren opdat zij van Christus los raken. Op jou is van toepassing: 

Galaten 2;3-4: "Maar zelfs Titus, die bij mij was, werd niet gedwongen zich te laten besnijden, En dat ter wille van de binnengedrongen valse broeders, die waren binnengeslopen om onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, te bespioneren, om ons tot slaven te maken."

Wanneer je iets wil "googelen" doe dat dan tenminste zelf en discussiëer gewoon mee met je eigen woorden, als je dat durft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Onder Obama nam armoede toe. Niet onder Trump. 

Armoede voor wie? De middenklasse die hun levenswijze niet meer konden betalen. Of voor de allerarmsten? Of zouden de rijken door Trump hun geld zijn gaan delen? Heb je wat achtergrond info.

Maar waarom stemmen evangelische Amerikanen op Trump? Ik denk om de zogenaamde ethische normen en waarden,  die hij zei te willen behartigen. Gaat dan vooral om abortus. Maar dacht je dat men op hem stemde m.b.t. de armoede van de onderklasse?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hermanos2:

Onder Obama nam armoede toe. Niet onder Trump. 

Interessant, het probleem dat ik nu heb is dat men hier in ons land heel veel stemmingmakerij hoort en dat men op het nieuws wel heel negatief over Trump en het Amerikaanse systeem van manipulatie bericht terwijl het nieuws zelf nauwelijks inhoudelijke informatie geeft. Wie afgaat op deze stemmingmakerij is gewoon dom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid