Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei Willempie:

Laat je vooral niet in de war brengen want het gaat in wezen niet om het wel of niet correct houden van de sabbat. Dat is van ondergeschikt belang. We worden niet gered door het houden van de sabbat maar door het offer van Jezus. 

Zo is dat. De Sabbath komt na de verlossing, niet ervoor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het heeft denk ik vooral ook te maken hoe we kijken naar het aäronitische priesterschap in verhouding tot het priesterschap van Christus. Inderdaad beschouw ik de sabbat als onderdeel van Aäron, net a

Persoonlijk houd ik de sabbat, maar niet als een wet en zonder het een ander op te dringen, Ik doe dat uit respect voor de Schepper en ook uit loyaliteit ten aanzien van het Jodendom. Ik rust dus op d

Kwestie is natuurlijk wel dat het feitelijk helemaal niet mogelijk is om de sabbat volledig te houden. Daarvoor ontbreekt namelijk een essentiëel element, namelijk de voorgeschreven offers in de tempe

6 minuten geleden zei Willempie:

Laat je vooral niet in de war brengen want het gaat in wezen niet om het wel of niet correct houden van de sabbat. Dat is van ondergeschikt belang. We worden niet gered door het houden van de sabbat maar door het offer van Jezus. 

Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. – Romeinen 2:7-8

In het Nieuwe Testament wordt dit herhaald, en wordt toegevoegd dat Jezus’ dood en opstanding ervoor zorgde dat iedere gelovige van zonde bevrijdt wordt – en dus zuiver voor God kan verschijnen. Maar het blijft een feit dat elk mens op een dag geoordeeld zal worden. God zal daarbij rekening houden met wat je hebt gedaan en wat je over Hem wist, op een objectieve en rechtvaardige manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei A3aan:

Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. – Romeinen 2:7-8

In het Nieuwe Testament wordt dit herhaald, en wordt toegevoegd dat Jezus’ dood en opstanding ervoor zorgde dat iedere gelovige van zonde bevrijdt wordt – en dus zuiver voor God kan verschijnen. Maar het blijft een feit dat elk mens op een dag geoordeeld zal worden. God zal daarbij rekening houden met wat je hebt gedaan en wat je over Hem wist, op een objectieve en rechtvaardige manier.

Klinkt misschien vreemd maar ik maak me daar niet ongerust over. Ik weet dat twijfels hieromtrent bij menigeen tot paniek leiden maar de Schrift zegt dat volharden in geloof voldoende is. Ik bedenk dat God rechtvaardig is en ons onze onvolmaaktheid niet kwalijk neemt. Kunnen wij uiteindelijk niets aan doen. En dat stukje waar we wel wat aan kunnen doen, onze bewuste ongehoorzaamheid en overtreding, daar komt genade om de hoek kijken. De gelovige mag vertrouwen op een rechtvaardige en genadige God. Dus leef je leven in vreugde. Het vooruitzicht is goed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei A3aan:

Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. – Romeinen 2:7-8

In het Nieuwe Testament wordt dit herhaald, en wordt toegevoegd dat Jezus’ dood en opstanding ervoor zorgde dat iedere gelovige van zonde bevrijdt wordt – en dus zuiver voor God kan verschijnen. Maar het blijft een feit dat elk mens op een dag geoordeeld zal worden. God zal daarbij rekening houden met wat je hebt gedaan en wat je over Hem wist, op een objectieve en rechtvaardige manier.

Ohhhh sjonge, als ik je goed begrijp.. is sabat op zaterdag. En wie dat aan zijn laars lapt wordt door God in toorn en woede gestraft. En wat word je dan geacht te doen of laten op sabat? Want als ik Robert Frans lees...moet je dan ook naar een tempel gaan en offeren. 

 

P.S. Wat Jezus en elke jota van de Wet betreft.., daar had ik eens een topic over gemaakt..wat dat precies inhield, maar wat sabat betreft denk ik vooral aan... Jezus die zelf graan plukt, zieken geneest en de Farizeeen terechtwijst die hierover de Wet aanhalen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei A3aan:

Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. – Romeinen 2:7-8

In het Nieuwe Testament wordt dit herhaald, en wordt toegevoegd dat Jezus’ dood en opstanding ervoor zorgde dat iedere gelovige van zonde bevrijdt wordt – en dus zuiver voor God kan verschijnen. Maar het blijft een feit dat elk mens op een dag geoordeeld zal worden. God zal daarbij rekening houden met wat je hebt gedaan en wat je over Hem wist, op een objectieve en rechtvaardige manier.

Het is nu de zoveelste keer dat ik lees dat iemand denkt dat hij (altijd een hij) weet hoe God gaat oordelen en daarbij alles wat het Nieuwe Testament (evangeliën en brieven) schrijft aan zijn laars lapt.
Niets geen evangelie van en door Jezus Christus, maar men weet precies te vertellen wie en hoe er geoordeeld gaat worden.

Dit nog eens goed uit te leggen, is echter niet eenvoudig. Het luistert nauw. Paulus doet het in o.a. in zijn lange brief naar de Romeinen. Dit vraagt om een nieuw topic: (God in)Jezus veroordeelt de veroordelaar en spreekt de veroordeelde vrij. Wie denkt dit goed te kunnen uitleggen, pakt de handschoen op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei A3aan:

Geloven is vertrouwen op God. In de Bijbel gaat vertrouwen op God samen met: hem kennen en weten dat hij de enige God is (Jesaja 43:10) 

 

Nou nee, dat staat niet in Jesaja 43.
Ik zal het uitleggen.
In het vers er voor, 9, worden andere goden uitgedaagd.

Citaat

Laat alle volken bij elkaar komen. Zorg dat alle landen aanwezig zijn. Wie van hun goden vertelt van tevoren dat dit in de toekomst gaat gebeuren? Wie van hen vertelt wat er in het verleden is gebeurd? Laat hun getuigen naar voren komen, zodat ze gelijk kunnen krijgen.

Voor iemand die de enige god, is dat wat vreemd he.
In vers 10 staat een tekst die is bedoel voor het volk Israel.
Dus niet voor jou.
 

Citaat

Israël, jij bent míjn getuige, zegt de Heer. Jij bent mijn dienaar die Ik heb uitgekozen. Je moet Mij geloven. Je moet weten en begrijpen dat Ik Dezelfde ben. Vóór Mij is er nooit een andere God geweest en er zal ook nooit een andere God zijn

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei A3aan:

Is dit niet een tegenstelling? Onze God heeft wel verteld wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Nee hoor, er zijn zat religies waar mensen denken dat hun god of goden voorspellingen doen.
Ik heb mijn antwoord hiervoor intussen iets verduidelijkt.
Daarnaast laat zo'n uitspraak zien dat ook jouw god denkt dat hij niet de enige god is. Anders deed hij die uitspraak niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei GaitJ:

En dat doet niemand ?

Zelfs de discipelen, die dichtbij Jezus stonden deden dit niet. Was er geen twijfel toen Jezus zei de broden en de vissen te verdelen.

Of de manna regen in de woestijn. Waren daar alvorens geen twijfels of er wel te eten zou zijn.

Kleine rectificatie: eerder zei ik dat er in mijn optiek geen goede gelovige zouden zijn:

 

Mensen die volharden in hun geloof tijdens onderdrukking/marteling. Die komen naar mijn inziens nog het meest in de buurt van een "goede gelovige"

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei A3aan:

Zelfs de discipelen, die dichtbij Jezus stonden deden dit niet. Was er geen twijfel toen Jezus zei de broden en de vissen te verdelen.

Of de manna regen in de woestijn. Waren daar alvorens geen twijfels of er wel te eten zou zijn.

Kleine rectificatie: eerder zei ik dat er in mijn optiek geen goede gelovige zouden zijn:

 

Mensen die volharden in hun geloof tijdens onderdrukking/marteling. Die komen naar mijn inziens nog het meest in de buurt van een "goede gelovige"

Mattheus 12: de gezonden hebben geen dokter nodig.

Er waren dus gezonden…..daar hoefde Jezus dus niet achteraan. Dat lijken mij goede gelovigen. En dat al voor de kruisdood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Willempie:

1. De sabbat was er al voor de tempeldienst. 

[...]

3. God had de sabbat al geheiligd voordat Israël bestond. Als je tenminste het scheppingsverhaal in Genesis gelooft. Jij doet dat niet. Ik wel.

Ik geloof het scheppingsverhaal, alleen niet dat zij een natuurwetenschappelijke verklaring biedt voor het ontstaan van hemel en aarde. In het scheppingsverhaal heiligt God inderdaad de zevende dag, maar stelt Hij nog niet de sabbat in voor de mens. Adam en Eva kregen niet het gebod om op die dag ook te rusten. Ze kregen enkel de opdracht vruchtbaar te zijn, talrijk te worden en niet van die boom te eten. Pas bij het verbond met Israël wordt het onderhouden van de sabbat nadrukkelijk geboden.

Citaat

2. De sabbat gaat niet over offeren.

De offerdienst is echter het hart van de mozaïsche wet. In Christus wordt de sabbat zelfs nog directer met het offer verbonden: Hij als Heer van de sabbat brengt immers het Offer aan het kruis. Zonder tempel is de mozaïsche wet niet volledig na te leven, net zoals het christendom zonder het Offer geen bestaansrecht heeft. Het huidige jodendom heeft weliswaar mooie geloofstradities ontwikkeld om zonder tempel toch een rijke godsdienst aan te houden, maar als christenen zijn wij daar niet aan gebonden en worden we volgens hetzelfde jodendom ook niet geacht ons daaraan te binden.

Citaat

4. Ook in de uitleg in de brief aan de Hebreeën wordt de sabbat vereenzelvigd met rust. Dat die rust een diepe geestelijke betekenis heeft maakt de sabbat niet minder betekenisvol maar juist meer. De Bijbelse feesten zijn niet zomaar ingesteld. Ze doen ons steeds weer herinneren aan waar het om gaat, net zoals de sacramenten.

De bijbelse feesten zijn een voorafschaduwing van de sacramenten. Waar deze feesten heenwijzen naar het handelen van Christus, zijn de sacramenten het handelen van Christus zélf. En in de Hebreeënbrief wordt zelfs aangegeven dat de mozaïsche wet als 'oppasser' dient en dat met Christus we onder een nieuw priesterschap vallen, met een eigen wet.

Citaat

5. Christenen leven niet onder de wet. Het zou onjuist zijn om de sabbat te houden omdat dit nu eenmaal zou moeten. Je mag de sabbat houden omdat het mag. Het geeft niet alleen rust maar kan ook grote vreugde geven. Je kunt het zo beleven dat op de Bijbelse feestdagen de hemel zich al met het aardse verbindt, als een voorproefje voor wat ons nog te wachten staat.

Deze vrijblijvende lezing komt echter niet voor in de mozaïsche wet. Daar moet men de sabbat houden, op straffe des doods. Wanneer je je dus aan die wet wil houden, dan verplicht je je wel degelijk tot het houden van alle geboden.
Bedenk daarbij dat de sabbat niet zomaar een rustdag is. Het is een plechtige feestdag, waarop destijds onder meer offers worden gebracht en vandaag de dag speciale rituelen thuis en in de synagoge worden gehouden. Met alleen maar een rustdag houden op zaterdag vier je nog geen sabbat. Daar het christendom geen eigen sabbatsrituelen kent, kun je dus ook binnen het christendom de sabbat niet vieren.

Overigens is het hemelse al met het aardse verbonden in Christus. Door de sacramenten, in het bijzonder de eucharistie, en de gemeenschap der heiligen kunnen we alreeds aan de ene, universele Kerk deelnemen die tijden en sferen omspant. Straks worden hemel en aarde helemaal één, maar tot die tijd is de scheidsmuur in Christus alreeds neergehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

scheppingsverhaal heiligt God inderdaad de zevende dag, maar stelt Hij nog niet de sabbat in voor de mens. Adam en Eva kregen niet het gebod om op die dag ook te rusten. Ze kregen enkel de opdracht vruchtbaar te zijn, talrijk te worden en niet van die boom te eten.

Ze mochten dus ook vloeken?

1 uur geleden zei Robert Frans:

De offerdienst is echter het hart van de mozaïsche wet

De zevende dag, heeft niets met de offerdienst te maken.

 

1 uur geleden zei Robert Frans:

En in de Hebreeënbrief wordt zelfs aangegeven dat de mozaïsche wet als 'oppasser' dient en dat met Christus we onder een nieuw priesterschap vallen, met een eigen wet.

Welke nieuwe wet? ( neem aan dat je de wet van christus bedoeld)

Dat is geen nieuwe wet, maar de max van Gods wet.

 

1 uur geleden zei Robert Frans:

Daar moet men de sabbat houden, op straffe des doods.

Bij overtreding van de andere geboden stond ook de dood, het geeft enkel weer dat de sabbat net zo belangrijk is als de andere negen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Ik geloof het scheppingsverhaal, alleen niet dat zij een natuurwetenschappelijke verklaring biedt voor het ontstaan van hemel en aarde. In het scheppingsverhaal heiligt God inderdaad de zevende dag, maar stelt Hij nog niet de sabbat in voor de mens. Adam en Eva kregen niet het gebod om op die dag ook te rusten. Ze kregen enkel de opdracht vruchtbaar te zijn, talrijk te worden en niet van die boom te eten. Pas bij het verbond met Israël wordt het onderhouden van de sabbat nadrukkelijk geboden.

De offerdienst is echter het hart van de mozaïsche wet. In Christus wordt de sabbat zelfs nog directer met het offer verbonden: Hij als Heer van de sabbat brengt immers het Offer aan het kruis. Zonder tempel is de mozaïsche wet niet volledig na te leven, net zoals het christendom zonder het Offer geen bestaansrecht heeft. Het huidige jodendom heeft weliswaar mooie geloofstradities ontwikkeld om zonder tempel toch een rijke godsdienst aan te houden, maar als christenen zijn wij daar niet aan gebonden en worden we volgens hetzelfde jodendom ook niet geacht ons daaraan te binden.

De bijbelse feesten zijn een voorafschaduwing van de sacramenten. Waar deze feesten heenwijzen naar het handelen van Christus, zijn de sacramenten het handelen van Christus zélf. En in de Hebreeënbrief wordt zelfs aangegeven dat de mozaïsche wet als 'oppasser' dient en dat met Christus we onder een nieuw priesterschap vallen, met een eigen wet.

Deze vrijblijvende lezing komt echter niet voor in de mozaïsche wet. Daar moet men de sabbat houden, op straffe des doods. Wanneer je je dus aan die wet wil houden, dan verplicht je je wel degelijk tot het houden van alle geboden.
Bedenk daarbij dat de sabbat niet zomaar een rustdag is. Het is een plechtige feestdag, waarop destijds onder meer offers worden gebracht en vandaag de dag speciale rituelen thuis en in de synagoge worden gehouden. Met alleen maar een rustdag houden op zaterdag vier je nog geen sabbat. Daar het christendom geen eigen sabbatsrituelen kent, kun je dus ook binnen het christendom de sabbat niet vieren.

Overigens is het hemelse al met het aardse verbonden in Christus. Door de sacramenten, in het bijzonder de eucharistie, en de gemeenschap der heiligen kunnen we alreeds aan de ene, universele Kerk deelnemen die tijden en sferen omspant. Straks worden hemel en aarde helemaal één, maar tot die tijd is de scheidsmuur in Christus alreeds neergehaald.

Je komt goed terug, waarvoor respect. Ik denk dat ons grootste verschil is dat jij de sabbat slechts als deel van de Joodse wet beschouwt terwijl ik het als een groot geschenk beschouw, waar we blijvend van kunnen genieten. De essentie van de sabbat is voor mij het rusten, in de wetenschap dat de schepping is voltooid, dat alles al goed is en dat ik me geen zorgen hoef te maken over wereldse zaken. Jij kunt dan tegenwerpen dat dit altijd geldt en niet voor een speciale dag, waarop ik dan zou kunnen antwoorden dat we de zondag dan ook kunnen afschaffen. Want wat we zondag vieren geldt immers ook voor iedere dag. Maar we hebben nu eenmaal een aards lichaam en zijn van nature geneigd om ons over materiële zaken zorgen te maken en daarom beschouw ik de sabbat als een zeer kostbaar geschenk van God waar ik van mag genieten. Maar ik zie het niet als een verplichting. Het mag, het moet niet. Ten hoogste zou je jezelf tekort kunnen doen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik hier nu niet op alle argumenten inga. Ik denk niet dat dit zoveel zin heeft. De argumenten die je aanvoert kloppen volgens mij ten dele maar niet helemaal. Jou een beetje kennende zal je me dat wel vergeven. Maar mocht je er toch prijs op stellen er punt voor punt verder over te discussiëren dan wil ik dat wel doen.

Eén argument springt er voor mij erg uit en daar wil ik nu wel al op ingaan. Je stelt dat als iemand de sabbat wil houden, dat die dan verplicht is zich aan alle Joodse wetten te houden. Nog even los gezien van het feit of het nu wel of geen zin heeft de sabbat te houden vind ik dit een drogargument. Christenen proberen zich namelijk wel aan andere Mozaïsche geboden te houden. Volgens jouw argumentatie zouden we dat dan niet moeten doen. Ik zet nu even een karikatuur neer om de onjuistheid van dit argument aan te tonen. We moeten wel andere goden aanbidden want als we dat niet doen, dan zijn we verplicht om de hele Mozaïsche wet te houden. We moeten dan ook Gods naam ijdel gebruiken, mogen onze ouders niet eren, moeten liegen en begeren wat van een ander is. 

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

In het scheppingsverhaal heiligt God inderdaad de zevende dag, maar stelt Hij nog niet de sabbat in voor de mens. Adam en Eva kregen niet het gebod om op die dag ook te rusten. Ze kregen enkel de opdracht vruchtbaar te zijn, talrijk te worden en niet van die boom te eten. Pas bij het verbond met Israël wordt het onderhouden van de sabbat nadrukkelijk geboden.

In de Hebreeuwse tekst van Genesis 2 gewoon Sabbat, dus het is niet dat die pas in Exodus wordt ingesteld. 
Sabat= Hij rustte....

Stellen dat de sabbath pas bij Exodus 20 wordt ingesteld klopt dus niet.
Het maakt onlosmakelijk deel uit van het scheppingsverhaal dat de rust op de 7e dag is.

 

2 uur geleden zei Robert Frans:

Ik geloof het scheppingsverhaal, alleen niet dat zij een natuurwetenschappelijke verklaring biedt voor het ontstaan van hemel en aarde. In het scheppingsverhaal heiligt God inderdaad de zevende dag, maar stelt Hij nog niet de sabbat in voor de mens.

Als je wél het scheppingsverhaal gelooft, maar niet dat het een verklaring biedt voor het ontstaan van de aarde, en ook niet voor het instellen van de 7e dag als rust.....     welk stukje van het scheppingsverhaal blijft er dan over om in te geloven, want volgens mij staat er meer niet in? 
Dan lijkt de opmerking dat je in het scheppingsverhaal gelooft meer op een 'gewenst antwoord' dan op een inhoudelijk overdacht statement.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid