Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Persoonlijk houd ik de sabbat, maar niet als een wet en zonder het een ander op te dringen, Ik doe dat uit respect voor de Schepper en ook uit loyaliteit ten aanzien van het Jodendom. Ik rust dus op de sabbat en op de zondag werk ik. Dat is een persoonlijke keuze. Mijn vrouw doet dat niet met me mee en dat moet ze helemaal zelf weten. Ze heeft inmiddels geleerd er wel rekening mee te houden. De zevendedagsadventisten hebben er een soort hoofdzaak van gemaakt in hun leer en dat wijs ik af. Het is geen halszaak. We worden niet gered door het houden van de sabbat en we worden er ook geen betere mensen door. Ik denk wel dat de sabbat nog onveranderd een speciale, door God gezegende dag is. Het vieren van de zondag heeft niet dezelfde betekenis als het rusten op de sabbat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het heeft denk ik vooral ook te maken hoe we kijken naar het aäronitische priesterschap in verhouding tot het priesterschap van Christus. Inderdaad beschouw ik de sabbat als onderdeel van Aäron, net a

Persoonlijk houd ik de sabbat, maar niet als een wet en zonder het een ander op te dringen, Ik doe dat uit respect voor de Schepper en ook uit loyaliteit ten aanzien van het Jodendom. Ik rust dus op d

Kwestie is natuurlijk wel dat het feitelijk helemaal niet mogelijk is om de sabbat volledig te houden. Daarvoor ontbreekt namelijk een essentiëel element, namelijk de voorgeschreven offers in de tempe

Kwestie is natuurlijk wel dat het feitelijk helemaal niet mogelijk is om de sabbat volledig te houden. Daarvoor ontbreekt namelijk een essentiëel element, namelijk de voorgeschreven offers in de tempel. De offers, de besnijdenis en de aäronitische priesterwijding vormen het hart van de mozaïsche wet en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het rabbijnse jodendom heeft na de verwoesting van de tempel deze offers vervangen door rituelen thuis en in de synagoge, maar het christendom heeft al een eigen Offer, namelijk dat van Christus. Het Offer van Christus valt echter niet onder het aäronitische priesterschap, maar dat van Melchisédek. Zijn offer kan dus niet als aäronitisch sabbatsoffer dienen en het is het enige bloedige offer dat we als christenen mogen tegenwoordigstellen, onder de onbloedige gedaanten van brood en wijn.

Je kunt dus wel op zaterdag een rustdag houden en in de praktijk hebben de meeste mensen hier al het hele weekend vrij, dus ook op zaterdag. Maar een echte sabbatsviering kan het nooit wezen. Je probeert dan elementen uit het priesterschap van Aäron te combineren met dat van Melchisédek, wat geen bijbelse manier van doen is. Daar we ons niet ritueel mogen laten besnijden, kunnen we ons niet onder Aäron stellen en kunnen we daar dus niet zomaar riten uit overnemen. Het Offer van Christus is bedoeld als vervulling van Aäron en van alle andere offercultussen wereldwijd, waar je door het doopsel aan gebonden wordt, en niet-joden zijn sowieso niet aan Mozes en Aäron gebonden.

De sabbat is vervuld in Christus, net als de besnijdenis en de tempeldienst. Hij is de Heer van de sabbat en in de vele discussies met Hem en de schriftgeleerden in het Evangelie wordt vrij duidelijk dat Hij de sabbatsrust op zichzelf betrekt: 'Komt allen tot Mij, die vermoeid zijt...' Wie in Christus leeft, houdt al als het ware eeuwige sabbat. Dat is niet iets voor de verre toekomst, die rust kunnen we nu al elke dag ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Persoonlijk houd ik de sabbat, maar niet als een wet en zonder het een ander op te dringen, Ik doe dat uit respect voor de Schepper en ook uit loyaliteit ten aanzien van het Jodendom. Ik rust dus op de sabbat en op de zondag werk ik. Dat is een persoonlijke keuze. Mijn vrouw doet dat niet met me mee en dat moet ze helemaal zelf weten. Ze heeft inmiddels geleerd er wel rekening mee te houden. De zevendedagsadventisten hebben er een soort hoofdzaak van gemaakt in hun leer en dat wijs ik af. Het is geen halszaak. We worden niet gered door het houden van de sabbat en we worden er ook geen betere mensen door. Ik denk wel dat de sabbat nog onveranderd een speciale, door God gezegende dag is. Het vieren van de zondag heeft niet dezelfde betekenis als het rusten op de sabbat. 

Ik ben het helemaal met je eens. De Sabbath is een middel en er mag geen doel van gemaakt worden. Zo leg ik Jezus' woorden uit. 

De basis voor de Sabbath wordt al gelegd in Genesis. Door het hele OT blijkt dat God bijzonder veel waarde hecht aan het heiligen van zijn Naam en de Sabbath. Dat feit schijnt velen te ontgaan? Het is dan ook volstrekt onlogisch om te veronderstellen dat Paulus hier met een paar zinnen een eind aan maakt. Terwijl diezelfde Paulus elders aangeeft de wet te bekrachtigen. 

2 uur geleden zei Breuk:

Ik ben wel benieuwd in welk hokje of vakje ik pas. Dat doet me denken aan het liedje van Elly en Rikkert:
Hokjes vakjes
We stoppen iedereen
In hokjes vakjes
Als ze anders zijn dan wij
Blokjes plakjes
We snijden iedereen
In blokjes plakjes
Als ze anders zijn dan wij

Ik zeg niet dat de sabbat of andere zaken geen nut hebben, alleen dat Paulus zegt dat ze niet relevant zijn mbt het evangelie geopenbaard in Jezus Christus. Je moet het anderen niet verplicht opleggen, zie mijn verwijzingen naar de Romeinen en de Galaten brief.


Laten we elkaar ook niet met te veel links bestoken. Die link lijkt me overigens niet heel betrouwbaar. “Kijk vooral naar het voorbeeld van de geestelijke leiders van de kerk”, schrijft men en dat kun je uit de bijbel halen. Lijkt me niet een goede onderbouwing en ook niet altijd de meest verstandige keuze. Maar als jij met de kerk de sabbat wilt houden, ga gerust je gang. Ik vind het mooi (en bijbelser dan de zondagsrust), maar doe die besnijdenis dan maar niet. Een beetje creatief hiermee omgaan is wel een aanbeveling.

Ik weet niet waarom je besnijdenis ineens erbij haalde. Na zo'n reactie krijg je van mij niet meer dan een linkje. Zo van, zoek het maar zelf uit. Ik heb Willempie uitgebreider geantwoord. Omdat hij wel serieus is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Fundamenteel:

Is de wederopstanding dan geen nieuwe dag? Paaszondag?

Is de kerkviering op zondag dan niet het vieren?

 
 
Vanaf die dag tot op vandaag is deze kennis van Gods wet op aarde bewaard, en is de Sabbat van het vierde gebod gehouden. Hoewel de “mens van de wetteloosheid” (II Thessalonicenzen 2: 3) erin is geslaagd, Gods heilige dag met voeten te laten treden, toch zijn er, zelfs in de periode van zijn opperheerschappij, op verborgen en geheime plaatsen trouwe zielen geweest, die de Sabbat in ere hielden. Sinds de Reformatie zijn er in elke generatie wel mensen geweest, die de Sabbat gehouden hebben. Vaak deden ze dat ondanks verwijten en vervolging. Toch is er voortdurend getuigd van de eeuwigdurende geldigheid van Gods wet, en de heilige verplichting de Sabbat van de schepping te handhaven.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei A3aan:
 
 
Vanaf die dag tot op vandaag is deze kennis van Gods wet op aarde bewaard, en is de Sabbat van het vierde gebod gehouden. Hoewel de “mens van de wetteloosheid” (II Thessalonicenzen 2: 3) erin is geslaagd, Gods heilige dag met voeten te laten treden, toch zijn er, zelfs in de periode van zijn opperheerschappij, op verborgen en geheime plaatsen trouwe zielen geweest, die de Sabbat in ere hielden. Sinds de Reformatie zijn er in elke generatie wel mensen geweest, die de Sabbat gehouden hebben. Vaak deden ze dat ondanks verwijten en vervolging. Toch is er voortdurend getuigd van de eeuwigdurende geldigheid van Gods wet, en de heilige verplichting de Sabbat van de schepping te handhaven.

Iets om over na te denken inderdaad...

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Robert Frans:

We vieren de sabbat niet, simpelweg omdat we niet vallen onder de mozaïsche verbond en het aäronitische priesterschap. Daarom laten we ons ook niet besnijden en brengen we geen dierenoffers. Ons verbond is dat van de kerk, gesloten op het kruis, en het hogepriesterschap is dat van Christus.
De zondag is geen vervanging of verplaatsing van de sabbat, maar een eigen christelijke feestdag waarop we de dood en verrijzenis van Christus gedenken. We verrichten dan geen zwaar werk, omdat dat nu eenmaal niet past op een feest.

Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.

 

Daar zijn we de "mist" in gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben het helemaal met je eens. De Sabbath is een middel en er mag geen doel van gemaakt worden. Zo leg ik Jezus' woorden uit. 

De basis voor de Sabbath wordt al gelegd in Genesis. Door het hele OT blijkt dat God bijzonder veel waarde hecht aan het heiligen van zijn Naam en de Sabbath. Dat feit schijnt velen te ontgaan? Het is dan ook volstrekt onlogisch om te veronderstellen dat Paulus hier met een paar zinnen een eind aan maakt. Terwijl diezelfde Paulus elders aangeeft de wet te bekrachtigen. 

Ik weet niet waarom je besnijdenis ineens erbij haalde. Na zo'n reactie krijg je van mij niet meer dan een linkje. Zo van, zoek het maar zelf uit. Ik heb Willempie uitgebreider geantwoord. Omdat hij wel serieus is. 

Paulus zegt dat wie zich aan de hele wet wilt behouden (betreft besnijdenissen), dat ze zich maar volledig moeten castreren. :D Ergens in Galaten, ik denk 5.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vernietiging van de tempel betekende dat de geboden die ermee samenhangen tijdelijk de koelkast in moeten. God zette hierdoor de deur wagenwijd open voor de heidenen. Die kunnen "binnenkomen" maar kunnen tegelijkertijd de wet niet houden want er is geen tempel meer. Zo komen ook Jezus' woorden uit die hij sprak tegen de vrouw bij de bron toen hij werd gevraagd naar de juiste plaats van aanbidding. 

Ezechiël voorspelt dat de tempel als enig juiste plaats hersteld zal worden. 

God's plan is daarmee zorgvuldig uitgestippeld. 

2 minuten geleden zei A3aan:

Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.

 

Daar zijn we de "mist" in gegaan.

Om nog maar te zwijgen over het eten van varkensvlees... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Robert Frans:

Kwestie is natuurlijk wel dat het feitelijk helemaal niet mogelijk is om de sabbat volledig te houden. Daarvoor ontbreekt namelijk een essentiëel element, namelijk de voorgeschreven offers in de tempel. De offers, de besnijdenis en de aäronitische priesterwijding vormen het hart van de mozaïsche wet en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het rabbijnse jodendom heeft na de verwoesting van de tempel deze offers vervangen door rituelen thuis en in de synagoge, maar het christendom heeft al een eigen Offer, namelijk dat van Christus. Het Offer van Christus valt echter niet onder het aäronitische priesterschap, maar dat van Melchisédek. Zijn offer kan dus niet als aäronitisch sabbatsoffer dienen en het is het enige bloedige offer dat we als christenen mogen tegenwoordigstellen, onder de onbloedige gedaanten van brood en wijn.

Je kunt dus wel op zaterdag een rustdag houden en in de praktijk hebben de meeste mensen hier al het hele weekend vrij, dus ook op zaterdag. Maar een echte sabbatsviering kan het nooit wezen. Je probeert dan elementen uit het priesterschap van Aäron te combineren met dat van Melchisédek, wat geen bijbelse manier van doen is. Daar we ons niet ritueel mogen laten besnijden, kunnen we ons niet onder Aäron stellen en kunnen we daar dus niet zomaar riten uit overnemen. Het Offer van Christus is bedoeld als vervulling van Aäron en van alle andere offercultussen wereldwijd, waar je door het doopsel aan gebonden wordt, en niet-joden zijn sowieso niet aan Mozes en Aäron gebonden.

De sabbat is vervuld in Christus, net als de besnijdenis en de tempeldienst. Hij is de Heer van de sabbat en in de vele discussies met Hem en de schriftgeleerden in het Evangelie wordt vrij duidelijk dat Hij de sabbatsrust op zichzelf betrekt: 'Komt allen tot Mij, die vermoeid zijt...' Wie in Christus leeft, houdt al als het ware eeuwige sabbat. Dat is niet iets voor de verre toekomst, die rust kunnen we nu al elke dag ingaan.

1. De sabbat was er al voor de tempeldienst. 

2. De sabbat gaat niet over offeren.

3. God had de sabbat al geheiligd voordat Israël bestond. Als je tenminste het scheppingsverhaal in Genesis gelooft. Jij doet dat niet. Ik wel. 

4. Ook in de uitleg in de brief aan de Hebreeën wordt de sabbat vereenzelvigd met rust. Dat die rust een diepe geestelijke betekenis heeft maakt de sabbat niet minder betekenisvol maar juist meer. De Bijbelse feesten zijn niet zomaar ingesteld. Ze doen ons steeds weer herinneren aan waar het om gaat, net zoals de sacramenten.

5. Christenen leven niet onder de wet. Het zou onjuist zijn om de sabbat te houden omdat dit nu eenmaal zou moeten. Je mag de sabbat houden omdat het mag. Het geeft niet alleen rust maar kan ook grote vreugde geven. Je kunt het zo beleven dat op de Bijbelse feestdagen de hemel zich al met het aardse verbindt, als een voorproefje voor wat ons nog te wachten staat.  

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben het helemaal met je eens. De Sabbath is een middel en er mag geen doel van gemaakt worden. Zo leg ik Jezus' woorden uit. 

De basis voor de Sabbath wordt al gelegd in Genesis. Door het hele OT blijkt dat God bijzonder veel waarde hecht aan het heiligen van zijn Naam en de Sabbath. Dat feit schijnt velen te ontgaan? Het is dan ook volstrekt onlogisch om te veronderstellen dat Paulus hier met een paar zinnen een eind aan maakt. Terwijl diezelfde Paulus elders aangeeft de wet te bekrachtigen. 

Ik weet niet waarom je besnijdenis ineens erbij haalde. Na zo'n reactie krijg je van mij niet meer dan een linkje. Zo van, zoek het maar zelf uit. Ik heb Willempie uitgebreider geantwoord. Omdat hij wel serieus is. 

Ik heb het uitgezocht en jouw beeld van Paulus over de wet klopt niet. Je wil aantonen dat Paulus de sabbat in stand hield voor heidenen, maar hij beweert juist het tegendeel. Maar zoals anderen ook schrijven, zolang je het anderen niet gaat voorschrijven, dan is het heel mooi om je aan de sabbat te houden. Hoe je tegen andere Joodse gebruiken aankijkt zoals besneden zijn, daar ga je blijkbaar niet serieus op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Robert Frans:

We vieren de sabbat niet, simpelweg omdat we niet vallen onder de mozaïsche verbond en het aäronitische priesterschap. Daarom laten we ons ook niet besnijden en brengen we geen dierenoffers. Ons verbond is dat van de kerk, gesloten op het kruis, en het hogepriesterschap is dat van Christus.
De zondag is geen vervanging of verplaatsing van de sabbat, maar een eigen christelijke feestdag waarop we de dood en verrijzenis van Christus gedenken. We verrichten dan geen zwaar werk, omdat dat nu eenmaal niet past op een feest.

De vroege kerk

“Het staat vast, dat de Sabbat meer dan driehonderd jaar na de dood van onze Heiland bleef bestaan en door christenen van de oosterse kerk werd gehouden (samen met het vieren van de dag des Heren)” “Geleerde verhandeling over de Sabbat”

Let op: De schrijver bedoelt hier met de dag des Heren: zondag, en niet de ware Sabbat, de door de Bijbel aangewezen dag. Dit citaat laat zien, dat de zondag al in de eerste eeuwen na de dood van de apostelen in gebruik kwam. De apostel Paulus voorspelde een grote “afval” van de Waarheid, die spoedig na zijn dood zou plaatsvinden.

2e, 3e en 4e eeuw

“Vanaf de tijd van de apostelen tot het concilie van Laodicea, die rond het jaar 364 plaatsvond, ging het heilig houden van de Joodse Sabbat door. Dat is door citaten van veel schrijvers aangetoond. Dit ging zelfs door ondanks het decreet van het concilie tegen het vieren van de Sabbat.”

14 uur geleden zei Robert Frans:

We vieren de sabbat niet, simpelweg omdat we niet vallen onder de mozaïsche verbond en het aäronitische priesterschap. Daarom laten we ons ook niet besnijden en brengen we geen dierenoffers. Ons verbond is dat van de kerk, gesloten op het kruis, en het hogepriesterschap is dat van Christus.
De zondag is geen vervanging of verplaatsing van de sabbat, maar een eigen christelijke feestdag waarop we de dood en verrijzenis van Christus gedenken. We verrichten dan geen zwaar werk, omdat dat nu eenmaal niet past op een feest.

Jezus zei in de bergrede: ‘Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet (de Tora) of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van deze kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.’ (Matt. 5:17-19)  In plaats van de geboden af te schaffen, scherpt Jezus ze zelfs nog aan. ‘Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds overspel met haar gepleegd.’ (Matt. 5:27-28) Het gaat niet alleen om het navolgen van de door God gegeven regels, maar vooral om de houding waarmee je dat doet. Als je in dit geval puur de regel naleeft en niet daadwerkelijk met een andere vrouw het bed deelt, maar vervolgens wel allerlei seksuele fantasieën hebt over andere vrouwen, ben je toch verkeerd bezig, zegt Jezus. Zo moeten de geboden niet slechts op een wettische manier gehouden worden, maar vanuit een houding van liefde tot God. Afgeschaft worden ze geenszins.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Breuk:

Ik heb het uitgezocht en jouw beeld van Paulus over de wet klopt niet. Je wil aantonen dat Paulus de sabbat in stand hield voor heidenen, maar hij beweert juist het tegendeel. Maar zoals anderen ook schrijven, zolang je het anderen niet gaat voorschrijven, dan is het heel mooi om je aan de sabbat te houden. Hoe je tegen andere Joodse gebruiken aankijkt zoals besneden zijn, daar ga je blijkbaar niet serieus op in.

Je zit de zaak te manipuleren. We spreken hier over de Sabbath en jij verbindt die aan besnijdenis. Ander topic. Besnijdenis werd afgesproken in Handelingen 15. De Sabbath is een gebod van een heel andere orde. De Schrift geeft stellig de indruk dat God hier echt een belangrijk punt van maakt. 

14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Paulus zegt dat wie zich aan de hele wet wilt behouden (betreft besnijdenissen), dat ze zich maar volledig moeten castreren. :D Ergens in Galaten, ik denk 5.

Het gaat niet over de hele wet. De Sabbath is iets bijzonders. Niet zomaar een van de vele wetten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Je zit de zaak te manipuleren. We spreken hier over de Sabbath en jij verbindt die aan besnijdenis. Ander topic. Besnijdenis werd afgesproken in Handelingen 15. De Sabbath is een gebod van een heel andere orde. De Schrift geeft stellig de indruk dat God hier echt een belangrijk punt van maakt. 

Het gaat niet over de hele wet. De Sabbath is iets bijzonders. Niet zomaar een van de vele wetten. 

En is de sabbat nu zondag of zaterdag? Want ja, het is idd niet mals. Het is het eerste gebod.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Je zit de zaak te manipuleren. We spreken hier over de Sabbath en jij verbindt die aan besnijdenis. Ander topic. Besnijdenis werd afgesproken in Handelingen 15. De Sabbath is een gebod van een heel andere orde. De Schrift geeft stellig de indruk dat God hier echt een belangrijk punt van maakt. 

Je ontwijkt de vraag waarom wel de sabbat houden maar niet de andere Joodse wetten. De besnijdenis gaat terug naar Abraham. Maar ok, ik vind ook dat we over moeten gaan naar de sabbat. De zondagsrust gaat er toch uit in de westerse werelds en dan lijkt het me ook beter om over te stappen naar de sabbat. Wellicht nog even een paar jaar wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Breuk:

Je ontwijkt de vraag waarom wel de sabbat houden maar niet de andere Joodse wetten. De besnijdenis gaat terug naar Abraham. Maar ok, ik vind ook dat we over moeten gaan naar de sabbat. De zondagsrust gaat er toch uit in de westerse werelds en dan lijkt het me ook beter om over te stappen naar de sabbat. Wellicht nog even een paar jaar wachten.

Om een idee te krijgen van God's instelling mbt de Sabbath zou je even Ezechiël hoofdstuk 20 kunnen doorlezen. De Sabbath is echt iets heel speciaals. Robert Frans wijst er terecht op dat wij hem nu niet volledig kunnen houden. Want er is geen tempel. Volgens mij heeft God hier bewust op aan gestuurd zodat heidenen kunnen binnenkomen en niet meteen naar Jeruzalem moeten sjeezen. Maar die tempel gaat hersteld worden. Wat overigens niet betekent dat ie eeuwig blijft. In Eden stond ook geen tempel. En herstel van Eden is God's voornemen. 

7 minuten geleden zei Willempie:

Maar schiet nu niet dadelijk in de stress. We leven niet onder de wet maar onder genade. 

Interessante video. Klein uurtje. Paulus gebruikt het woord 'wet' op verschillende manieren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Breuk:

Volgens Paulus niet meer van belang. Als jij het wilt vieren ga je gang, maar ga het anderen niet verplicht opleggen.
Of is dat jouw insteek ook niet, want wat gaat er anders nog meer uit het Jodendom in ere hersteld worden?
Besnijdenis? Ik hoop dat het mes niet uitschiet, zou Paulus zeggen.

Het Christendom heeft overigens de zondag en de doop ingevoerd vaak met het argument dat het de vervanging is van de Joodse gebruiken. De Sabbat dag is de zondagsrust geworden. Ik ben het ook niet eens met die vervanging, maar nogmaals als men het anders wil, dan zijn er genoeg groepen om bij aan te sluiten. 7 dag adventisten, Messias belijdend Jodendom, Pinksterkerken. Het gaat pas fout als men denkt dat ze ‘beter’ zijn.

Paulus schreef dat het houden van de sabbat niet nodig was, niet dat daarvoor een andere dag voor in de plaats moest komen

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei A3aan:

Paulus schreef dat het houden van de sabbat niet nodig was, niet dat daarvoor een andere dag voor in de plaats moest komen

Weest zeer welgekomen op dit forum! Een ware openbaring om u te mogen lezen.

Kolossensen 2:16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

Dus het mag op zondag blijven staan, naar de nieuwe Adam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hermanos2:

De Sabbath is echt iets heel speciaals. Robert Frans wijst er terecht op dat wij hem nu niet volledig kunnen houden. Want er is geen tempel.

We kunnen de sabbat wel houden maar de tempeldienst niet. Dat Israël voorschriften kreeg voor de tempeldienst en voor de invulling van de sabbat daarin en dat dit sinds de verwoesting van de tempel niet langer kan doet niets af aan de betekenis en de zin van de sabbat op zich. De sabbat is niet afhankelijk van de tempel of de tempeldienst.  

6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dus het mag op zondag blijven staan, naar de nieuwe Adam?

De rustdag mag voor nu gewoon op zondag blijven maar de zondag heeft niet dezelfde betekenis en zin als de sabbat. 🙂  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

We kunnen de sabbat wel houden maar de tempeldienst niet. Dat Israël voorschriften kreeg voor de tempeldienst en voor de invulling van de sabbat daarin en dat dit sinds de verwoesting van de tempel niet langer kan doet niets af aan de betekenis en de zin van de sabbat op zich. De sabbat is niet afhankelijk van de tempel of de tempeldienst.  

De rustdag mag voor nu gewoon op zondag blijven maar heeft niet dezelfde betekenis als de sabbat. 🙂  

Ik ben in de war, niet te doen. Maar ik ga er niet op doordenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ik ben in de war, niet te doen. Maar ik ga er niet op doordenken.

Laat je vooral niet in de war brengen want het gaat in wezen niet om het wel of niet correct houden van de sabbat. Dat is van ondergeschikt belang. We worden niet gered door het houden van de sabbat maar door het offer van Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid