Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik vraag mij af, waarom wij als Christenen de sabat niet vieren. In de bijbel staat nergens omschreven dat de sabat verplaats mag worden naar de 1e dag van de week. Sterker nog, de bijbel verbied het ons zelfs om dingen te veranderen. Jezus heeft de sabat ook altijd in acht genomen. In openbaring staat ook geschreven dat mensen in het einde der tijden denken goede gelovigen te zijn, terwijl dit niet het geval is. Wij zijn die mensen....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het heeft denk ik vooral ook te maken hoe we kijken naar het aäronitische priesterschap in verhouding tot het priesterschap van Christus. Inderdaad beschouw ik de sabbat als onderdeel van Aäron, net a

Persoonlijk houd ik de sabbat, maar niet als een wet en zonder het een ander op te dringen, Ik doe dat uit respect voor de Schepper en ook uit loyaliteit ten aanzien van het Jodendom. Ik rust dus op d

Kwestie is natuurlijk wel dat het feitelijk helemaal niet mogelijk is om de sabbat volledig te houden. Daarvoor ontbreekt namelijk een essentiëel element, namelijk de voorgeschreven offers in de tempe

24 minuten geleden zei A3aan:

Ik vraag mij af, waarom wij als Christenen de sabat niet vieren. In de bijbel staat nergens omschreven dat de sabat verplaats mag worden naar de 1e dag van de week. Sterker nog, de bijbel verbied het ons zelfs om dingen te veranderen. Jezus heeft de sabat ook altijd in acht genomen. In openbaring staat ook geschreven dat mensen in het einde der tijden denken goede gelovigen te zijn, terwijl dit niet het geval is. Wij zijn die mensen....

Christenen vinden de Mozaische wet erg lastig. Psalm 119 toont aan dat God's volk de verbondsafspraken beschouwde als een zegen. De Sabbath was al herkenbaar vanaf het begin. Dus je stelling is correct. De zondag als dag van rust en aanbidding is menselijke uitleg en traditie en is niet verenigbaar met God's woord. Christenen zijn best te vergelijken met de Hebreeën die, uit Egypte gevlucht, door de wildernis zwerven en zich tijdelijk niet meer hielden aan God's geboden. Voor de intrede in het beloofde land zetten Mozes en Jozua weer alle neuzen in de goede richting en werden God's geboden in ere hersteld en nageleefd. Ik acht het goed mogelijk dat ons hetzelfde te wachten staat. God zal de Sabbath herstellen. Tot dan doen christenen er goed aan de Sabbath als een speciale dag te zien. En Jezus' uitleg van de Sabbath te overdenken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei A3aan:

In openbaring staat ook geschreven dat mensen in het einde der tijden denken goede gelovigen te zijn, terwijl dit niet het geval is. Wij zijn die mensen....

Zoals met zoveel zaken in Openbaring is dit een open deur.
Bij elk geloof zijn er altijd mensen die denken goed te geloven, terwijl anderen daar waar anders tegenaan kijken.
Helemaal niet uniek voor het einde der tijden dus, en daarom nietszeggend.

7 uur geleden zei Fundamenteel:

Is de wederopstanding dan geen nieuwe dag? Paaszondag?

Is de kerkviering op zondag dan niet het vieren?

Waarom denk je dat die Paaszondag op zondag is? Dat is nu precies wat @A3aan wil duiden..

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

We vieren de sabbat niet, simpelweg omdat we niet vallen onder de mozaïsche verbond en het aäronitische priesterschap. Daarom laten we ons ook niet besnijden en brengen we geen dierenoffers. Ons verbond is dat van de kerk, gesloten op het kruis, en het hogepriesterschap is dat van Christus.
De zondag is geen vervanging of verplaatsing van de sabbat, maar een eigen christelijke feestdag waarop we de dood en verrijzenis van Christus gedenken. We verrichten dan geen zwaar werk, omdat dat nu eenmaal niet past op een feest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Robert Frans:

We vieren de sabbat niet, simpelweg omdat we niet vallen onder de mozaïsche verbond en het aäronitische priesterschap. Daarom laten we ons ook niet besnijden en brengen we geen dierenoffers. Ons verbond is dat van de kerk, gesloten op het kruis, en het hogepriesterschap is dat van Christus.
De zondag is geen vervanging of verplaatsing van de sabbat, maar een eigen christelijke feestdag waarop we de dood en verrijzenis van Christus gedenken. We verrichten dan geen zwaar werk, omdat dat nu eenmaal niet past op een feest.

Paulus vindt de discussie over het houden van de rust- of feestdag ondergeschikt aan de boodschap van het evangelie.


Romeinen 14:5 De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
6. Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.

Galaten 4:9 en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen?
10. U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.
11. Ik vrees voor u dat ik mij misschien tevergeefs voor u heb ingespannen.

 

Ik vat de boodschap zo samen: Jezus veroordeelt de veroordelaars en spreekt de veroordeelde vrij (mooi onderwerp voor een nieuwe topic).

7 uur geleden zei A3aan:

Ik vraag mij af, waarom wij als Christenen de sabat niet vieren. In de bijbel staat nergens omschreven dat de sabat verplaats mag worden naar de 1e dag van de week. Sterker nog, de bijbel verbied het ons zelfs om dingen te veranderen. Jezus heeft de sabat ook altijd in acht genomen. In openbaring staat ook geschreven dat mensen in het einde der tijden denken goede gelovigen te zijn, terwijl dit niet het geval is. Wij zijn die mensen....

Wellicht is het handig om te vermelden waar je dat in de bijbel leest. Ken je ook deze lijst al van eindtijdpredikers?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorspellingen_van_het_einde_van_de_wereld

Leuke binnenkomer die je maakt als een soort Johannes de doper en dat in je eerste post. Nou toch welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

We vieren de sabbat niet, simpelweg omdat we niet vallen onder de mozaïsche verbond en het aäronitische priesterschap. Daarom laten we ons ook niet besnijden en brengen we geen dierenoffers. Ons verbond is dat van de kerk, gesloten op het kruis, en het hogepriesterschap is dat van Christus.
De zondag is geen vervanging of verplaatsing van de sabbat, maar een eigen christelijke feestdag waarop we de dood en verrijzenis van Christus gedenken. We verrichten dan geen zwaar werk, omdat dat nu eenmaal niet past op een feest.

En dat is toch altijd zondag geweest voor ons? Of vergis ik mij? Ik heb zaterdag nooit als rustdag meegekregen.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zoals met zoveel zaken in Openbaring is dit een open deur.
Bij elk geloof zijn er altijd mensen die denken goed te geloven, terwijl anderen daar waar anders tegenaan kijken.
Helemaal niet uniek voor het einde der tijden dus, en daarom nietszeggend.

Waarom denk je dat die Paaszondag op zondag is? Dat is nu precies wat @A3aan wil duiden..

Omdat ons dat zo overgeleverd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Waarom denk je dat die Paaszondag op zondag is? Dat is nu precies wat @A3aan wil duiden..

Omdat ons dat zo overgeleverd is?

Exact. En hij vraagt zich gewoon af of dat wel klopt. Niks mis mee. 
Maar het is dus omdat de kerk toen al de zondag had ingevoerd. Niet omdat dit dag persé op zondag viel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Exact. En hij vraagt zich gewoon af of dat wel klopt. Niks mis mee. 
Maar het is dus omdat de kerk toen al de zondag had ingevoerd. Niet omdat dit dag persé op zondag viel.

Omdat wij geloven dat Jezus op zondag uit de dood opstond? Lees ook hoe Jezus over de sabbat spreekt in vergelijking met een vogel. Of hoe we een dier niet mogen laten lijden op de sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei A3aan:

Ik vraag mij af, waarom wij als Christenen de sabat niet vieren. In de bijbel staat nergens omschreven dat de sabat verplaats mag worden naar de 1e dag van de week. Sterker nog, de bijbel verbied het ons zelfs om dingen te veranderen. Jezus heeft de sabat ook altijd in acht genomen. In openbaring staat ook geschreven dat mensen in het einde der tijden denken goede gelovigen te zijn, terwijl dit niet het geval is. Wij zijn die mensen....

Hier nog een korte video over de Sabbath. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

En dat is toch altijd zondag geweest voor ons? Of vergis ik mij? Ik heb zaterdag nooit als rustdag meegekregen.

Dat klopt. De eerste christenen kwamen al op de eerste dag van de week bijeen voor het luisteren naar Gods woord en het breken van het brood. Daar de zaterdag traditioneel de laatste dag van de week is, ook in het jodendom, is de zondag automatisch de eerste. De joodse christenen vierden heel in het begin ook de sabbatsplechtigheden op zaterdag en daarna op zondagmorgen de eigen eredienst, maar dat heeft zich niet tot een wereldwijde gewoonte ontwikkeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Dat klopt. De eerste christenen kwamen al op de eerste dag van de week bijeen voor het luisteren naar Gods woord en het breken van het brood. Daar de zaterdag traditioneel de laatste dag van de week is, ook in het jodendom, is de zondag automatisch de eerste. De joodse christenen vierden heel in het begin ook de sabbatsplechtigheden op zaterdag en daarna op zondagmorgen de eigen eredienst, maar dat heeft zich niet tot een wereldwijde gewoonte ontwikkeld.

@A3aan.
De discussie over zondag is hier al vaker gevoerd.
De Sol Invictus (onoverwinnelijke zon) was in de eerste eeuwen van onze jaartelling de zonnegod van het romeinse rijk. Keizer Constantijn bekeerde zich tot het christendom en vaardige een decreet uit waarbij de 'dag van de zon' (zondag) tot officiële rustdag in het romeinse rijk werd uitgeroepen. Net als altijd bij andere religies ook het geval is, heeft het christendom allerlei gebruiken van anderen overgenomen, waaronder de zondag van de Romeinen, toen het daar tot belangrijkste religie uitgroeide.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De sabbat is een Joodse rustdag en door Joden in West-Europa geïntroduceerd. De niet-Joden kenden geen wekelijkse rustdag. Men werkte gewoon zeven dagen per week. Joodse en heidense christenen hebben nog honderden jaren de sabbat gehouden. In de Latijnse talen heet de laatste dag van de week nog steeds "sabado" of "sabato" en ook "Samstag" en "samedi" zijn van de sabbat afgeleid. 

De Joodse sabbat werd pas in de vierde eeuw afgeschaft en vervangen door de zondag. Het rusten op de sabbat werd zelfs verboden omdat de machthebbers het christendom op alle mogelijke manieren wilden onderscheiden van Judaïsme. In landen die na het afschaffen van de sabbat gekerstend zijn, zoals Engeland en Nederland, is de door God geheiligde zevende dag vernoemd naar de romeinse god Saturnus.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

@A3aan.
De discussie over zondag is hier al vaker gevoerd.
De Sol Invictus (onoverwinnelijke zon) was in de eerste eeuwen van onze jaartelling de zonnegod van het romeinse rijk. Keizer Constantijn bekeerde zich tot het christendom en vaardige een decreet uit waarbij de 'dag van de zon' (zondag) tot officiële rustdag in het romeinse rijk werd uitgeroepen. Net als altijd bij andere religies ook het geval is, heeft het christendom allerlei gebruiken van anderen overgenomen, waaronder de zondag van de Romeinen, toen het daar tot belangrijkste religie uitgroeide.

Dat klopt, er zijn meerdere (katholieke) gebruiken die gekerstend zijn uit de oude godsdiensten. De Sol Invictus kon daardoor naadloos aansluiten op de Zonne der Gerechtigheid of de Morgenster die Christus is. Veel oude kerken zijn ook nog steeds gericht op het oosten, waar de zon opkomt, en tijdens de oude katholieke liturgie stond de priester samen met het volk richting het oosten (ad orientem) bij het opdragen van de mis, daar waar de priester nu meestal richting het volk staat (ad populum). Sta me toe je post daarom als aanvulling te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Nergens blijkt uit de Schrift dat de Sabbath afgeschaft werd. Die gaat dus ook zeker in ere hersteld worden. 

Het is ook nooit afgeschaft. Binnen het Jodendom is het altijd blijven bestaan. Binnen het christendom heeft het nooit bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Jawel, lees het boek handelingen maar. 

Dit is een forum, geen raadseltjes site. Als je denkt dat ik geen gelijk heb, wees dan concreet en leg uit waarom.

2 uur geleden zei Willempie:

@Dat beIoof ik en kijk ook even hoe de zaterdag wordt genoemd in Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Portugal. In Portugal heet de maandag de tweede marktdag. De eerste marktdag was dus de zondag. De sabbat was de enige rustdag. 

De vraag is niet waar het woord zaterdag/Samstag/ samedi vandaan komt of op welke dag het markt is in Portugal. 
De vraag is waarom christenen geen sabbath vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei A3aan:

Ik vraag mij af, waarom wij als Christenen de sabat niet vieren. In de bijbel staat nergens omschreven dat de sabat verplaats mag worden naar de 1e dag van de week. Sterker nog, de bijbel verbied het ons zelfs om dingen te veranderen. Jezus heeft de sabat ook altijd in acht genomen. In openbaring staat ook geschreven dat mensen in het einde der tijden denken goede gelovigen te zijn, terwijl dit niet het geval is. Wij zijn die mensen....

Sabbat staat nog steeds, ikzelf ben er ook voor. Echter wil ik mij niet bij de zevende dag adventisten aansluiten daar wordt m.i de nadruk teveel gelegd op de zevende dag.

Sabbat staat ook in het verband met de scheppingsorde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hermanos2:

Nergens blijkt uit de Schrift dat de Sabbath afgeschaft werd. Die gaat dus ook zeker in ere hersteld worden. 

Volgens Paulus niet meer van belang. Als jij het wilt vieren ga je gang, maar ga het anderen niet verplicht opleggen.
Of is dat jouw insteek ook niet, want wat gaat er anders nog meer uit het Jodendom in ere hersteld worden?
Besnijdenis? Ik hoop dat het mes niet uitschiet, zou Paulus zeggen.

Het Christendom heeft overigens de zondag en de doop ingevoerd vaak met het argument dat het de vervanging is van de Joodse gebruiken. De Sabbat dag is de zondagsrust geworden. Ik ben het ook niet eens met die vervanging, maar nogmaals als men het anders wil, dan zijn er genoeg groepen om bij aan te sluiten. 7 dag adventisten, Messias belijdend Jodendom, Pinksterkerken. Het gaat pas fout als men denkt dat ze ‘beter’ zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Breuk:

Volgens Paulus niet meer van belang. Als jij het wilt vieren ga je gang, maar ga het anderen niet verplicht opleggen.
Of is dat jouw insteek ook niet, want wat gaat er anders nog meer uit het Jodendom in ere hersteld worden?
Besnijdenis? Ik hoop dat het mes niet uitschiet, zou Paulus zeggen.

Het Christendom heeft overigens de zondag en de doop ingevoerd vaak met het argument dat het de vervanging is van de Joodse gebruiken. De Sabbat dag is de zondagsrust geworden. Ik ben het ook niet eens met die vervanging, maar nogmaals als men het anders wil, dan zijn er genoeg groepen om bij aan te sluiten. 7 dag adventisten, Messias belijdend Jodendom, Pinksterkerken. Het gaat pas fout als men denkt dat ze ‘beter’ zijn.

https://www.cgg.org/index.cfm/library/bqa/id/232/does-paul-do-away-with-sabbath-holy-days-colossians-216-17.htm

Voor jou een linkje naar een tekst over onder andere de Sabbath. Ik zie aan jouw posts tot welke groep jij behoort. Dus het zal wel vergeefs zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hermanos2:

https://www.cgg.org/index.cfm/library/bqa/id/232/does-paul-do-away-with-sabbath-holy-days-colossians-216-17.htm

Voor jou een linkje naar een tekst over onder andere de Sabbath. Ik zie aan jouw posts tot welke groep jij behoort. Dus het zal wel vergeefs zijn. 

Ik ben wel benieuwd in welk hokje of vakje ik pas. Dat doet me denken aan het liedje van Elly en Rikkert:
Hokjes vakjes
We stoppen iedereen
In hokjes vakjes
Als ze anders zijn dan wij
Blokjes plakjes
We snijden iedereen
In blokjes plakjes
Als ze anders zijn dan wij

Ik zeg niet dat de sabbat of andere zaken geen nut hebben, alleen dat Paulus zegt dat ze niet relevant zijn mbt het evangelie geopenbaard in Jezus Christus. Je moet het anderen niet verplicht opleggen, zie mijn verwijzingen naar de Romeinen en de Galaten brief.


Laten we elkaar ook niet met te veel links bestoken. Die link lijkt me overigens niet heel betrouwbaar. “Kijk vooral naar het voorbeeld van de geestelijke leiders van de kerk”, schrijft men en dat kun je uit de bijbel halen. Lijkt me niet een goede onderbouwing en ook niet altijd de meest verstandige keuze. Maar als jij met de kerk de sabbat wilt houden, ga gerust je gang. Ik vind het mooi (en bijbelser dan de zondagsrust), maar doe die besnijdenis dan maar niet. Een beetje creatief hiermee omgaan is wel een aanbeveling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Breuk:

Paulus vindt de discussie over het houden van de rust- of feestdag ondergeschikt aan de boodschap van het evangelie.


Romeinen 14:5 De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
6. Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.

Galaten 4:9 en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen?
10. U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.
11. Ik vrees voor u dat ik mij misschien tevergeefs voor u heb ingespannen.

Knip..

Ik weet niet of je oog voor detail hebt, maar waar staan de weken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid