Spring naar bijdragen

Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?


Aanbevolen berichten

21 uur geleden zei Fundamenteel:

Een homofiele of feministische kerk is respectloos tegen God. In christendom kunnen homofielen en meer naar gewone kerken gaan.

Als morgen heel de wereld het normaal vindt dat mensen met dieren trouwen, zullen we maar kerken oprichten waar we schapenneukers en hun schaap openlijk kunnen ontvangen als de nieuwe normaal?

Je maakt een smakeloze vergelijking. We hebben het over mensen die een liefdesrelatie met elkaar hebben. Dan hebben we het over twee partijen die van harte instemmen.  Om dat te vergelijken met misdrijven waarbij geen sprake is van een liefdesrelatie maar van aanranding/verkrachting/misbruik van een ander niet-instemmend wezen is (miild gezegd) smakeloos.  Dieren, kinderen en mensen die niet wilsbekwaam zijn, zijn immers niet in staat om ja of nee te zeggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Fundamenteel  ik begrijp je worsteling met het onderwerp homoseksualiteit wel. Ik heb het voorrecht gehad om voordat ik tot geloof kwam, veel met homoseksuelen te maken te hebben gehad in familie, vr

Het is allemaal gebaseerd op interpretatie van teksten uit de Tenach. Citaat uit Leviticus 18:22 'Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk'. Het Hebreeuwse woord wat

De kinderen zullen er echt niet homo van worden, want dat is namelijk aangeboren. 

Posted Images

14 uur geleden zei Tomega:

Om je te kunnen bedienen van het begrip liefde, moet je het eerst definiëren. Liefde is dat de mens mens mag zijn onder Gods genade. Liefdeloosheid is, om dat menszijn te verkwanselen en in te ruilen voor begeerte en zelfs voor beestachtigheden.

Liefdeloosheid is je door God gegeven begeerte/lustgevoelens niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen. We hebben ze namelijk niet voor niks in onze menselijke blauwdruk kado gekregen; het hoort bij ons menszijn. Daarom is aseksualiteit of beter gezegd de stoornis verminderd/verstoord/afwezigheid van seksueel verlangen opgenomen in het medisch handboek bij seksuele disfuncties.

Seksuele disfuncties zijn stoornissen die het vermogen om seksueel actief te zijn of seksueel plezier te ervaren belemmeren. https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstandaarden/seksuele-disfuncties/over-seksuele-disfuncties/over-seksuele-disfuncties

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Liefdeloosheid is je door God gegeven begeerte/lustgevoelens niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen. We hebben ze namelijk niet voor niks in onze menselijke blauwdruk kado gekregen; het hoort bij ons menszijn. Daarom is aseksualiteit of beter gezegd de stoornis verminderd/verstoord/afwezigheid van seksueel verlangen opgenomen in het medisch handboek bij seksuele disfuncties.

Vreemd, want de a in lhbtqia+ staat nu juist voor aseksualiteit, wat weer impliceert dat het géén stoornis is, maar een voorkeur, identiteit of geaardheid. Het heeft zelfs een eigen vlag (zwart, grijs, wit, paars). Ik dacht namelijk dat in het lhbt-alfabet nu juist geen psychische stoornissen waren opgenomen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Robert Frans:

Vreemd, want de a in lhbtqia+ staat nu juist voor aseksualiteit, wat weer impliceert dat het géén stoornis is, maar een voorkeur, identiteit of geaardheid. Het heeft zelfs een eigen vlag (zwart, grijs, wit, paars). Ik dacht namelijk dat in het lhbt-alfabet nu juist geen psychische stoornissen waren opgenomen...

Het is ook geen omschreven stoornis, er staat in de link:

"Vanwege de onduidelijke diagnostische criteria is de seksuele aversiestoornis geheel uit de DSM-5 verdwenen"

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

52 minuten geleden zei Robert Frans:

Vreemd, want de a in lhbtqia+ staat nu juist voor aseksualiteit, wat weer impliceert dat het géén stoornis is, maar een voorkeur, identiteit of geaardheid. Het heeft zelfs een eigen vlag (zwart, grijs, wit, paars). Ik dacht namelijk dat in het lhbt-alfabet nu juist geen psychische stoornissen waren opgenomen...

Klopt.  Vandaar mijn. "of beter gezegd de stoornis verminderd/verstoord/afwezigheid van seksueel verlangen opgenomen in het medisch handboek bij seksuele disfuncties."

Maar ik was idd wat snel en ongenuanceerd hoor, want van belang is dat er sprake moet zijn van iemand die iets als een klacht/lijden ervaart om het onder de te behandelen stoornissen te scharen. Als aseksualiteit als identiteit/geaardheid wordt ervaren waar iemand zich goed bij voelt valt het uiteraard niet onder de stoornissen. Indien het wel lijden veroorzaakt valt het onder wat ik citeerde ... ("of beter gezegd..".). Wordt ook wel hypoactief-seksueelverlangenstoornis genoemd. 

 

 

31 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Vanwege de onduidelijke diagnostische criteria is de seksuele aversiestoornis geheel uit de DSM-5 verdwenen

Dit is weer wat anders.  Bij bovengenoemde gaat het om seksuele interesse/opwindingsstoornis vanwege het afwezig zijn van belangstelling in seks. Bij aversie is er sprake van negatieve emoties (angst of walging) in seksuele situaties en derhalve het vermijden daarvan.  Het is dus niet verdwenen omdat het geen probleem is maar omdat het niet altijd aan de seksuele disfunctie DSM-criteria voldoet. (Dan mogen de klachten namelijk "niet het gevolg zijn van inadequate seksuele stimulatie, of veroorzaakt worden door een andere mentale stoornis of medisch probleem, klachten in de relatie of andere stressoren."). 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Petra.:

Liefdeloosheid is je door God gegeven begeerte/lustgevoelens niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen. We hebben ze namelijk niet voor niks in onze menselijke blauwdruk kado gekregen; het hoort bij ons menszijn. Daarom is aseksualiteit of beter gezegd de stoornis verminderd/verstoord/afwezigheid van seksueel verlangen opgenomen in het medisch handboek bij seksuele disfuncties.

Seksuele disfuncties zijn stoornissen die het vermogen om seksueel actief te zijn of seksueel plezier te ervaren belemmeren. https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstandaarden/seksuele-disfuncties/over-seksuele-disfuncties/over-seksuele-disfuncties

Nee hoor, begeerte en lust zijn volledig ontspoord in deze wereld. En hebben naar mijn mening niets meer van doen met door God gegeven gevoelens. Het lijkt wel of alle seksuele prikkels tegenwoordig beantwoordt moeten worden met paringsgedrag en orgasme. Ik vraag me regelmatig af of ik naar mensen kijk of redeloze boerderij dieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Je maakt een smakeloze vergelijking. We hebben het over mensen die een liefdesrelatie met elkaar hebben. Dan hebben we het over twee partijen die van harte instemmen.  Om dat te vergelijken met misdrijven waarbij geen sprake is van een liefdesrelatie maar van aanranding/verkrachting/misbruik van een ander niet-instemmend wezen is (miild gezegd) smakeloos.  Dieren, kinderen en mensen die niet wilsbekwaam zijn, zijn immers niet in staat om ja of nee te zeggen. 

Nochtans zijn er honden die rijden op het been van het baasje. Dat staan we toch ook niet toe? God heeft ons man en vrouw geschapen. Waarom kinderen nu in het lager onderwijs al geconfronteerd worden met genderideologie en we onder druk homoseksualiteit moeten aanvaarden is des duivel.

2 uur geleden zei Hopper:

Juist, het gaat er om om de eigen geest te zuiveren en anderen niet meer de maat te nemen.  Anders zal er slechts wening zijn, en knersing der tanden.  (Matt 8 : 12). Jezus kan het Woord niet spreken in een onzuivere geest die de homoseksuele medemens de maat neemt.   De mens die meent de plaats van God in te nemen door de medemens de maat te nemen en te oordelen is blasfemistisch.   Helaas zijn veel 'christenen' de weg kwijt en leven in zonde door de naastenliefde niet tot wet te maken.

En hoe kunnen mensen tot een wedergeboorte komen als we ons geloof aanpassen op de wereld en niet behouden zoals dat ons door Zijn apostelen is overgeleverd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Liefdeloosheid is je door God gegeven begeerte/lustgevoelens niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen. We hebben ze namelijk niet voor niks in onze menselijke blauwdruk kado gekregen; het hoort bij ons menszijn.

Ik heb lust tot rijkdom, veel kennis, olympische prestaties, en de ideale partner, of gewoon de foute partner, en ik hoor nu van jou dat ik dat beetje tijd op aarde moet inzetten, om wat mij belust te pakken te zien krijgen.

Volgens mij gaat hier iets niet helemaal goed. Zeg jij het maar. Als ik het moet zeggen, kom ik te snel tot de uitspraak, dat jij een onderontwikkeld begrip heb van liefde; een begrip dat bij jou vooral rust op een emotionele balans, die niet gefundeerd is op de pijlers die ondertussen gewoon onder de oppervlakte schuilen en aanwezig zijn, en zich prima laten onderscheiden, als je er oog voor hebt. Maar wat jij ziet, daar heb ik helemaal geen zicht op. Dus, zeg het maar.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Als [...] identiteit/geaardheid wordt ervaren waar iemand zich goed bij voelt valt het uiteraard niet onder de stoornissen.

Als je de geest los knipt van het lichaam, en de geest kiest een lichaam waar hij zich goed in voelt, is die geest op dat moment een aanvaller en bezitter van dat lichaam.

Jij identificeert een lichaam, met wat de geest voelt die erin woont.
Maar de taak van de geest die in een lichaam woont, is om dat lichaam te accepteren, naar wat dat lichaam is en biedt.
De geest heerst over het lichaam, en kan daar dus alles mee doen wat die geest wil. 
Maar dat lichaam wordt ondertussen misbruikt: het wordt ingezet voor een ander doel, dan waarvoor het gemaakt is.

Mensen als jij, zouden er goed aan doen, om zich te realiseren dat de geest die in het lichaam woont, 
dat lichaam heeft gekregen om daar iets mee te doen wat past bij dat lichaam.
En niet om dat lichaam als een bezetene achter schimmen aan te laten jagen.
Dat is het inzetten van je functie en macht, voor een ander doel dan waarvoor die is gegeven;
dat is een vorm van detournement de pouvoir in het goddelijk ambt van mens zijn. 

Omgekeerd kun je ook zeggen dat het lichaam de geest heeft gekregen die meent iets anders te moeten doen met het lichaam, dan waartoe dat lichaam bekwaam is en geschikt. 'Liefdeloosheid', is dan om dat waartoe het bekwaam is en geschikt, niet te willen en niet te accepteren en niet in te zetten tot verheerlijking van wie dat lichaam heeft gemaakt of nagelaten.

Dat de geest die erin woont, dat lichaam inzet voor andere doeleinden dan waartoe dat is gemaakt;
is de vrijheid van de geest, die immers regeert over zijn lichaam.
Maar dat die vrijheid verwordt tot norm van zijn, wat niet is,
en wat vervolgens ook wordt opgelegd om als zodanig erkend te worden
door wie dat totaal niet vindt, dat is decadentie.
Terwijl de genomen vrijheid al van God los was.

Genesis 4:6-7
En de HEERE zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij ontstoken, en waarom is uw aangezicht vervallen?
Is er niet, indien gij weldoet, verhoging? en zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur.
Zijn begeerte is toch tot u, en gij zult over hem heersen.

De ziel wordt geleid en gevoerd en gestuurd door de geesten die aan de ziel voorbij komen.
Zalig de ziel, die zijn geesten bedwingt, en zijn lichaam niet misbruikt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fundamenteel:

 

En hoe kunnen mensen tot een wedergeboorte komen als we ons geloof aanpassen op de wereld en niet behouden zoals dat ons door Zijn apostelen is overgeleverd?

Dat is het probleem met wettische 'christenen', ze zijn de moderne schriftgeleerden waar Jezus al tegen waarschuwde. Christenen tussen aanhalingstekens, want met Jezus hebben ze niks van doen.  Ze hebben zich naast God op de troon gepositioneerd en oordelen dat het een lieve lust is.  En alleen hun eigen wedergeboorte is wat hun interesse heeft.

6 uur geleden zei Petra.:

 

Als aseksualiteit als identiteit/geaardheid wordt ervaren waar iemand zich goed bij voelt valt het uiteraard niet onder de stoornissen. Indien het wel lijden veroorzaakt valt het onder wat ik citeerde ... ("of beter gezegd..".). Wordt ook wel hypoactief-seksueelverlangenstoornis genoemd. 

Aseksualiteit is geen identiteit of geaardheid.  Het is de afwezigheid van iets.  Ik meen dat ca 2-3% van de mensen aseksueel is.  Het is alleen wat moeilijk in een relatie.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Ik heb lust tot rijkdom, veel kennis, olympische prestaties, en de ideale partner, of gewoon de foute partner, en ik hoor nu van jou dat ik dat beetje tijd op aarde moet inzetten, om wat mij belust te pakken te zien krijgen.

Volgens mij gaat hier iets niet helemaal goed. Zeg jij het maar.

Er gaat zeer zeker iets helemaal niet goed. 

Ik zal het zeggen wat ik vind; ik vind mensen die iets anders horen dan wat ik zeg tot de meest gevaarlijke categorie der mensheid behoren. Dat zijn in de regel namelijk de types die graag een ja verstaan terwijl je duidelijk nee zegt. Gebeurt het een enkele keer en is er gehoor dan houd ik de moed erin. Gebeurt het vaker dan vind ik afstand nemen en mijden als de pest de wijste handelsmethode. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Liefdeloosheid is je door God gegeven begeerte/lustgevoelens niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen. We hebben ze namelijk niet voor niks in onze menselijke blauwdruk kado gekregen; het hoort bij ons menszijn.

Houd er alleen wel rekening mee dat niet alleen volgens christenen deze gevoelens (enigszins) ontspoort zijn geraakt. Net zoals onze eetlust bijvoorbeeld dat ook is. Je kan immers God niet wijsmaken dat het goed en gezond is om veel te veel te eten en vervolgens tonnen voedsel weg te gooien, omdat we het niet meer opkunnen. Na het zelfs nog geproduceerd te hebben op beestachtig wrede wijze als het om dierlijke middelen gaat. En zie ook hoe het gezonde verlangen naar eigen bezit volledig is doorgeslagen naar het onbegrensd kopen, kopen, kopen van zoveel en zo goedkoop mogelijke zooi, zonder interesse in wie en wat de rest van de prijs ervoor betaalt.

Als je wil weten in hoeverre onze seksuele gevoelens ontspoort zijn geraakt, moet je nagaan waarvoor we ze nou eigenlijk in onze natuur hebben, namelijk voor voortplanting en het smeden van zowel sociale als mentale eenheid tussen de sekspartners, zodat ze samen het gezin trouw blijven. Wanneer mensen dan enkel om het genot seks hebben met wisselende personen, dan zou zonder krachtige, chemisch geproduceerde voorbehoedsmiddelen en of abortieve maatregelen elke heteroman zo'n beetje een heel dorp kunnen verwekken en met vele vrouwen één kunnen worden. Daar zit dus duidelijk iets niet helemaal goed. Seks is ook op biologisch niveau duidelijk niet alleen als genotsmiddel bedoeld en zelfs niet enkel als romantische binding, maar heeft een heel krachtige functie met levenslange, ingrijpende gevolgen. Daar niet voldoende respectvol mee omgaan kan rampzalige gevolgen hebben.

Seksuele hervormingen in de katholieke leer zouden best mogelijk moeten kunnen zijn, maar wel op basis van bovenstaand verhaal. We hoeven wat mij betreft misschien niet letterlijk alle seksuele handelingen buiten het huwelijk en alle voorbehoedsmiddelen meteen zware zonden te vinden. Hoewel God daarin natuurlijk het laatste woord blijft hebben en Hij allereerst door zijn kerk spreekt. Ook zijn lang niet alle moderne ontwikkelingen op seksueel gebied slecht en zouden we als gelovigen daar niet altijd maar afwijzend tegenover moeten staan. Zeker niet als zij bepaalde maatschappelijke problemen hieromtrent net zo goed of zelfs beter oplossen. Maar zomaar ten volle meegaan in de loskoppeling van seksualiteit en haar wezen is en blijft een totaal ander verhaal. Dat lijkt in beginsel misschien heel mooi, leuk en vrij, maar is uiteindelijk net zo destructief als vraatzucht, machtszucht en bezitsdrang.

In de verhaalreeks De Hongerspelen (The Hunger Games) ontdekt Katniss Everdeen hoe de superrijken tijdens hun exclusieve feestjes in de hoofdstad ervoor zorgen dat ze eindeloos door kunnen blijven eten. Met behulp van een speciaal drankje braken ze het eten op de toiletten steeds weer uit, zodat ze niet verzadigd raken. Door middel van chemisch geproduceerde middelen hebben ze het eten zo radicaal losgekoppeld van het wezen ervan, dat er geen grenzen meer aan gesteld hoeven te worden en ze onbekommerd en onbeperkt ervan kunnen genieten, zelfs nog zonder overgewicht te krijgen. Dergelijke loskoppelingen kunnen mijns inziens dus zeer decadent uitvallen en uiteindelijk destructief worden voor de menselijke geest en eigenlijk ook het lichaam. Of het nu om eten, drinken of seks gaat. Niet zelden is dan wel degelijk enige ascese en soms radicale onthouding nodig om weer op het juiste spoor te geraken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Aseksualiteit is geen identiteit of geaardheid.  

Ja, dat is het wel. Lees dit maar.. https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2022-10/Handreiking 10x vragen en antwoord over aseksualiteit.pdf

"Aseksualiteit is het ervaren van geen of weinig seksuele aantrekking naar andere personen. Aseksualiteit is een seksuele identiteit, net als heteroseksualiteit, homoseksualiteit en andere seksuele geaardheden"

"Omdat het aseksuele spectrum tussen twee uitersten van seksuele aantrekking zit, vormt het een paraplu waaronder meerdere identiteiten vallen."

 

 

16 minuten geleden zei Robert Frans:
8 uur geleden zei Petra.:

Liefdeloosheid is je door God gegeven begeerte/lustgevoelens niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen. We hebben ze namelijk niet voor niks in onze menselijke blauwdruk kado gekregen; het hoort bij ons menszijn.

Houd er alleen wel rekening mee dat niet alleen volgens christenen deze gevoelens (enigszins) ontspoort zijn geraakt. Net zoals onze eetlust bijvoorbeeld dat ook is. Je kan immers God niet wijsmaken dat het goed en gezond is om veel te veel te eten en vervolgens tonnen voedsel weg te gooien, omdat we het niet meer opkunnen. Na het zelfs nog geproduceerd te hebben op beestachtig wrede wijze als het om dierlijke middelen gaat. En zie ook hoe het gezonde verlangen naar eigen bezit volledig is doorgeslagen naar het onbegrensd kopen, kopen, kopen van zoveel en zo goedkoop mogelijke zooi, zonder interesse in wie en wat de rest van de prijs ervoor betaalt.

Als ik opschrijf "niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen".... waarmee wil je dan dat ik nog meer rekening houd? 

Of schaar jij vraatzucht liever onder eren dan verkwanselen en misbruiken  ? 

P.S. ik ben hier gestopt met lezen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Petra.:

Als ik opschrijf "niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen".... waarmee wil je dan dat ik nog meer rekening houd? 

Of schaar jij vraatzucht liever onder eren dan verkwanselen en misbruiken  ? 

P.S. ik ben hier gestopt met lezen. 

Dan heb ik je verkeerd verstaan. Ik dacht dat, ook in de context van je tweede zin, je bedoelde dat het liefdeloos zou zijn die gevoelens te verkwanselen of te vernietigen in tegenstelling tot het volledig navolgen ervan. Maar je schrijven is echter inderdaad ook te verstaan in lijn met wat ik bedoelde en je hier aangeeft en dat was dan dus ook de bedoeling. Bij deze hopelijk rechtgezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Robert Frans:

Houd er alleen wel rekening mee dat niet alleen volgens christenen deze gevoelens (enigszins) ontspoort zijn geraakt. Net zoals onze eetlust bijvoorbeeld dat ook is. Je kan immers God niet wijsmaken dat het goed en gezond is om veel te veel te eten en vervolgens tonnen voedsel weg te gooien, omdat we het niet meer opkunnen. Na het zelfs nog geproduceerd te hebben op beestachtig wrede wijze als het om dierlijke middelen gaat. En zie ook hoe het gezonde verlangen naar eigen bezit volledig is doorgeslagen naar het onbegrensd kopen, kopen, kopen van zoveel en zo goedkoop mogelijke zooi, zonder interesse in wie en wat de rest van de prijs ervoor betaalt.

Als je wil weten in hoeverre onze seksuele gevoelens ontspoort zijn geraakt, moet je nagaan waarvoor we ze nou eigenlijk in onze natuur hebben, namelijk voor voortplanting en het smeden van zowel sociale als mentale eenheid tussen de sekspartners, zodat ze samen het gezin trouw blijven. Wanneer mensen dan enkel om het genot seks hebben met wisselende personen, dan zou zonder krachtige, chemisch geproduceerde voorbehoedsmiddelen en of abortieve maatregelen elke heteroman zo'n beetje een heel dorp kunnen verwekken en met vele vrouwen één kunnen worden. Daar zit dus duidelijk iets niet helemaal goed. Seks is ook op biologisch niveau duidelijk niet alleen als genotsmiddel bedoeld en zelfs niet enkel als romantische binding, maar heeft een heel krachtige functie met levenslange, ingrijpende gevolgen. Daar niet voldoende respectvol mee omgaan kan rampzalige gevolgen hebben.

Seksuele hervormingen in de katholieke leer zouden best mogelijk moeten kunnen zijn, maar wel op basis van bovenstaand verhaal. We hoeven wat mij betreft misschien niet letterlijk alle seksuele handelingen buiten het huwelijk en alle voorbehoedsmiddelen meteen zware zonden te vinden. Hoewel God daarin natuurlijk het laatste woord blijft hebben en Hij allereerst door zijn kerk spreekt. Ook zijn lang niet alle moderne ontwikkelingen op seksueel gebied slecht en zouden we als gelovigen daar niet altijd maar afwijzend tegenover moeten staan. Zeker niet als zij bepaalde maatschappelijke problemen hieromtrent net zo goed of zelfs beter oplossen. Maar zomaar ten volle meegaan in de loskoppeling van seksualiteit en haar wezen is en blijft een totaal ander verhaal. Dat lijkt in beginsel misschien heel mooi, leuk en vrij, maar is uiteindelijk net zo destructief als vraatzucht, machtszucht en bezitsdrang.

In de verhaalreeks De Hongerspelen (The Hunger Games) ontdekt Katniss Everdeen hoe de superrijken tijdens hun exclusieve feestjes in de hoofdstad ervoor zorgen dat ze eindeloos door kunnen blijven eten. Met behulp van een speciaal drankje braken ze het eten op de toiletten steeds weer uit, zodat ze niet verzadigd raken. Door middel van chemisch geproduceerde middelen hebben ze het eten zo radicaal losgekoppeld van het wezen ervan, dat er geen grenzen meer aan gesteld hoeven te worden en ze onbekommerd en onbeperkt ervan kunnen genieten, zelfs nog zonder overgewicht te krijgen. Dergelijke loskoppelingen kunnen mijns inziens dus zeer decadent uitvallen en uiteindelijk destructief worden voor de menselijke geest en eigenlijk ook het lichaam. Of het nu om eten, drinken of seks gaat. Niet zelden is dan wel degelijk enige ascese en soms radicale onthouding nodig om weer op het juiste spoor te geraken.

Goed verhaal. Als bezorgde vader zie ik hoe onze jeugd vergiftigd wordt met een totaal verkeerde voorstelling van wat seks eigenlijk is. De media vragen/leggen de mens op dat vanuit een soort hedonistische zoektocht iedere genotsprikkel beantwoordt moet worden. Het gaat alleen maar om bevrediging van gevoelens, vergelijkbaar met verslaving aan harddrugs. Seks is geen middel meer maar een doel op zich. Ik zie daar duidelijk satanische invloeden in die je hersenen compleet stuurloos maken en veroorzaken dat alle binnenkomende prikkels terechtkomen bij een pathologisch vergroot sekscentrum in je hersenen. Verslaafden aan bijvoorbeeld porno verklaren dat het makkelijk tien jaar duren kan voordat deze verslaving afgekickt is. Dat heeft alles te maken met deconditionering op hersenniveau.

Paulus noemt zelfbeheersing als een van de vruchten van de geest. Wie kan het nog opbrengen? Toegeven aan verleiding is helaas veel makkelijker. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Dat is het probleem met wettische 'christenen', ze zijn de moderne schriftgeleerden waar Jezus al tegen waarschuwde. Christenen tussen aanhalingstekens, want met Jezus hebben ze niks van doen.  Ze hebben zich naast God op de troon gepositioneerd en oordelen dat het een lieve lust is.  En alleen hun eigen wedergeboorte is wat hun interesse heeft.

Aseksualiteit is geen identiteit of geaardheid.  Het is de afwezigheid van iets.  Ik meen dat ca 2-3% van de mensen aseksueel is.  Het is alleen wat moeilijk in een relatie.

Lees Romeinen 7 en Galaten 5. De wet is nog steeds van toepassing maar door de genadeleer kunnen meer mensen er naartoe komen. Homoseksualiteit is en blijft een zonde. Jezus verlichtte het juk van de wet maar door de wet weten wij wat zonde is.

Maak je eigen creaturen niet om de wereld te pleasen maar blijf uw Bijbel getrouw.

Niet door cherrypicking maar door middel van totaliteit. De Vader de Zoon en de Heilige Geest beleiden hetzelfde. Zodra 1 afwijkt is het niet van God. Lgbqt is niet van God maar de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blessed is the man that walketh not in the counsel of the ungodly,

nor standeth in the way of sinners,

nor sitteth in the seat of the scornful.

But his delight is in the law of the Lord;

and in his law doth he meditate day and night.

And he shall be like a tree planted by the rivers of water,

that bringeth forth his fruit in his season;

his leaf also shall not wither;

and whatsoever he doeth shall prosper.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Blessed is the man that walketh not in the counsel of the ungodly,

nor standeth in the way of sinners,

nor sitteth in the seat of the scornful.

But his delight is in the law of the Lord;

and in his law doth he meditate day and night.

And he shall be like a tree planted by the rivers of water,

that bringeth forth his fruit in his season;

his leaf also shall not wither;

and whatsoever he doeth shall prosper.

Laten we Nederlands spreken en schrijven. Dat is voor veel mensen al moeilijk genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom sommigen hier wat laatdunkend doen over users die teksten liever in het Nederlands lezen. Credible is immers een Nederlandstalig forum en de FAQ zelf geeft aan dat in het Nederlands geschreven dient te worden. Dus users die dat wensen staan gewoon volledig in hun recht. Moeite hebben met Engels of met moeilijker Nederlands is daarbij helemaal geen schande, maar iets waar je gewoon rekening mee kunt houden als iemand aangeeft dat te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Petra.:
18 uur geleden zei Robert Frans:
Op 27-4-2023 om 10:16 zei Petra.:

Liefdeloosheid is je door God gegeven begeerte/lustgevoelens niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen. We hebben ze namelijk niet voor niks in onze menselijke blauwdruk kado gekregen; het hoort bij ons menszijn.

Houd er alleen wel rekening mee dat niet alleen volgens christenen deze gevoelens (enigszins) ontspoort zijn geraakt. Net zoals onze eetlust bijvoorbeeld dat ook is. Je kan immers God niet wijsmaken dat het goed en gezond is om veel te veel te eten en vervolgens tonnen voedsel weg te gooien, omdat we het niet meer opkunnen. Na het zelfs nog geproduceerd te hebben op beestachtig wrede wijze als het om dierlijke middelen gaat. En zie ook hoe het gezonde verlangen naar eigen bezit volledig is doorgeslagen naar het onbegrensd kopen, kopen, kopen van zoveel en zo goedkoop mogelijke zooi, zonder interesse in wie en wat de rest van de prijs ervoor betaalt.

Expand  

Als ik opschrijf "niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen".... waarmee wil je dan dat ik nog meer rekening houd? 

Of schaar jij vraatzucht liever onder eren dan verkwanselen en misbruiken  ? 

Je wijkt af van het punt dat jij maakte.
Liefdeloosheid is je begeerte niet eren maar misbruiken.
Liefdeloosheid is je eetlust niet eren maar misbruiken.
Liefdeloosheid is  je verlangen naar het tegennatuurlijke niet te eren maar misbruiken.

Wat hier gebeurt, is dat je de overstap maakt van het gewenste en het natuurlijke en het door God ingestelde,
naar het ongewenste en onnatuurlijke en het onzedelijke en het door God verbodene,
en op die wijze als normatief gewenst en te eren bestempelt
wat ongewenst is en onnatuurlijk en onzedelijk en verboden.
 

Op 26-4-2023 om 10:49 zei Petra.:
Op 26-4-2023 om 10:24 zei Hermanos2:

Als homoseksualiteit gezien wordt als zonde dan kom je al een stuk verder door je af te vragen wat de bijbel verstaat onder zonde. Is zonde iets wat je doet of wat je bent of zijn er nog andere uitleggingen mogelijk? 

Het..niet meer als zonde beschouwen is ook een optie: 

Hier zie je het. Pak een willekeurige zonde en ga daarvan zeggen dat het verlangen daarnaar en de warme gevoelens daarvoor, door God zijn gemaakt om te eren en als een cadeau te beschouwen, en als onlosmakelijk onderdeel van ons menszijn: 

Op 27-4-2023 om 10:16 zei Petra.:
Op 26-4-2023 om 18:55 zei Tomega:

Om je te kunnen bedienen van het begrip liefde, moet je het eerst definiëren. Liefde is dat de mens mens mag zijn onder Gods genade. Liefdeloosheid is, om dat menszijn te verkwanselen en in te ruilen voor begeerte en zelfs voor beestachtigheden.

Liefdeloosheid is je door God gegeven begeerte/lustgevoelens niet eren maar verkwanselen, misbruiken of vernietigen. We hebben ze namelijk niet voor niks in onze menselijke blauwdruk kado gekregen; het hoort bij ons menszijn.

De mens heeft de begeerte gekregen om daarover te heersen. Om als een god, te oordelen over de natuur, en als een god die natuur in te richten zoals de natuur bedoeld is. Vrij om af te wijken en te breken, en ook vrij om de bestemming van de natuur te zoeken in die natuur zelf.

In het bijzonder is daar van belang de natuur van de geesten die in de mens zijn. Want de menselijke geesten gaan overal en komen overal en storen zich aan gebod noch aan zeden. Goed en kwaad zitten in een voortdurende mix, waarin goed steeds wordt verdrukt door kwaad, heel eenvoudig, omdat goed slecht is voor het vlees en goed voor een moraal die er alleen maar is als je die gaat zitten hooghouden, en omdat kwaad goed is voor het vlees en alleen maar kwaad is voor wie er vervelend over gaat doen.

Maar heel algemeen kun je met zekerheid stellen, dat er goede dingen zijn te doen met je menselijke mogelijkheden en slechte dingen. Natuurlijke dingen en onnatuurlijke dingen. Wettige dingen en onwettige dingen. Liefdevolle dingen en liefdeloze dingen.

Dat jij dan de notie van accepteren en eren en verheffendheid gebruikt om bij inbreuken te spreken van rechtvaardigende geaardheden en gewenstheden, is het vermengen van twee criteria met elkaar: er is een criterium voor goed en kwaad, om het kwade aan de kaak te stellen, en er is een ander criterium van goed en goed en zedelijk en nuttig, om het goede ook nuttig en zedelijk te bestemmen.

Daar een hutspot van maken, en dan van leer trekken tegen degenen die je spiegelen wat je doet, is wat minder geslaagd naar mijn beleving. Dat je dan akelige dingen constateert bij je tegensprekers en zelfs stopt met lezen, had je er ook op kunnen brengen om eens zelfbespiegelend te bepeinzen wat het toch kan zijn dat wij allemaal hebben gemist of aan het missen zijn.

Want jij hebt een concreet voorbeeld in je hoofd, bij jouw moraal. Maar die moraal gaat niet over je voorbeeld. De moraal is algemeen, en toepasbaar op alles: hetzij goed hetzij kwaad en hetzij goed bestemd hetzij kwaad en onnuttig bestemd.

En dan staan wettige gevoelens en onwettige gevoelens door elkaar heen, en dan staan afwijkingen en ziekten en zelfdragende moraal door elkaar heen, en dan staan schandelijkheden en verheffendheden door elkaar heen, en dan staan goed en kwaad beiden aan dezelfde kant.

Het niet meer de zonde als zonde gaan beschouwen, is dan inderdaad een optie.
net zoals het een optie is om als zonde te gaan beschouwen wat onder omstandigheden geen zonde is.

Trouwen is geen zonde, maar wordt dat wel als je al getrouwd bent.
Begeren is mogelijk geen zonde, maar als je die begeerte niet onderwerpt aan wet en wil en gepastheid, is het dat wel.
Totaal verknipte gevoelens koesteren is a priori geen zonde, maar aan die begeerte toegeven, is dat wel.
Ik hoef geen voorbeelden te geven, doe dat zelf maar, maar realiseer je, dat je ergernis wordt veroorzaakt
doordat jij, vanuit mijn perceptie bezien, er anders in staat, dan goed is voor je begrip van de materie.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid