Spring naar bijdragen

Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 1,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Fundamenteel  ik begrijp je worsteling met het onderwerp homoseksualiteit wel. Ik heb het voorrecht gehad om voordat ik tot geloof kwam, veel met homoseksuelen te maken te hebben gehad in familie, vr

Het is allemaal gebaseerd op interpretatie van teksten uit de Tenach. Citaat uit Leviticus 18:22 'Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk'. Het Hebreeuwse woord wat

De kinderen zullen er echt niet homo van worden, want dat is namelijk aangeboren. 

Posted Images

2 uur geleden zei Dat beloof ik:
8 uur geleden zei Tomega:

Maar de ware perfectie, die die perfectie overstijgt,

Je verkondigt nu inhoudelijke onzin.

De bijl die uit het water omhoog komt, in 2 Koningen 6:6, bewijst dat het omgekeerde ook voorkomt:
de bijl onttrekt zich aan de krachten van materie. De bijl betoont van de omgekeerde relatie, dat die bestaan kan.
En zo ook sterven en opstanding van Christus, wat aantoont hoe de liefde
tot grotere wonderen (verbreking)  leidt, dan de wet geeft.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het ging niet om mensen maar de schepping.

De schepping is gemaakt voor God en de mensen.
Voor God om er te wonen in hoedanigheid van Zijn, en de mens om er te heersen
in en onder het gezag van de heerlijkheid van God. Welke heerlijkheid in Christus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je verkondigt nu inhoudelijke onzin.

Zeker kan dat,  maar dat was hier niet het geval. Degenen die het verpestten waren geen anderen maar maken deel uit van de schepping.  Die daarom dus niet perfect was.

In een opzicht was het wel perfect geschapen want Adam en Eva kregen geen kennis van goed en kwaad mee. Alles was zeer goed, maar na de vrucht van kennis kwam het kwade erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

In een opzicht was het wel perfect geschapen want Adam en Eva kregen geen kennis van goed en kwaad mee. Alles was zeer goed, maar na de vrucht van kennis kwam het kwade erbij.

Ik vraag me toch af of je de consequentie wel beseft van wat je schrijft. Adam en Eva aten van de vrucht en dat heeft gevolgen voor het hele menselijk geslacht. God stelde het koppel van die consequentie op de hoogte, want zij staan aan de wieg en model voor elk mens dat uit hen is voortgekomen. Aan de wortel van alle kwaad ligt namelijk de wens van de mens het zelf uit te zoeken en zich onder geen beding door God iets te laten voorschrijven. Ziedaar, 'de' mens in optima forma.

Je hebt dus gelijk dat Adam en Eva geen kennis van goed en kwaad meekregen, maar dat was ook niet nodig. Ze konden wel weten, dat ze door te eten, het recht op te groeien naar en in de persoonlijke (vaderlijke!) tegenwoordigheid van hun schepper, opgaven. En dat betekent dus dat basiskennis van goed en kwaad is mee-geschapen en dus wel degelijk al aanwezig was. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-4-2023 om 18:09 zei Hetairos:

Ik vraag me toch af of je de consequentie wel beseft van wat je schrijft. Adam en Eva aten van de vrucht en dat heeft gevolgen voor het hele menselijk geslacht. God stelde het koppel van die consequentie op de hoogte, want zij staan aan de wieg en model voor elk mens dat uit hen is voortgekomen. Aan de wortel van alle kwaad ligt namelijk de wens van de mens het zelf uit te zoeken en zich onder geen beding door God iets te laten voorschrijven. Ziedaar, 'de' mens in optima forma.

Je hebt dus gelijk dat Adam en Eva geen kennis van goed en kwaad meekregen, maar dat was ook niet nodig. Ze konden wel weten, dat ze door te eten, het recht op te groeien naar en in de persoonlijke (vaderlijke!) tegenwoordigheid van hun schepper, opgaven. En dat betekent dus dat basiskennis van goed en kwaad is mee-geschapen en dus wel degelijk al aanwezig was. 

Zij wisten de gevolgen (enigszins) van het nemen van de vrucht van kennis, maar Eva werd misleid door de slang en de man volgde zijn vrouw eerder dan God.

Het verhaal zit zo diep in elkaar. Bekijk het eens als een archetype ;) De schepping is wel perfect afgeleverd, maar de mens werd in staat gesteld fouten te maken. Dat maakt niet ongedaan dat God een perfecte creatie afleverde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-4-2023 om 21:21 zei Fundamenteel:

... de mens werd in staat gesteld fouten te maken. Dat maakt niet ongedaan dat God een perfecte creatie afleverde.

Men vraagt weleens waar het kwaad vandaan komt en of God werkelijk een perfectie creatie heeft afgeleverd.

Persoonlijk denk ik dat het antwoord te vinden is in het besef dat God nog niet klaar was. De Bijbel maakt mij duidelijk dat de schepping pas met de komst van Jezus Christus tot perfectie (volmaaktheid!) kan komen. Tot op heden is dat punt echter nog niet bereikt.

De schepping zoals die nu is - en dat is inclusief de mens - is nog onvolmaakt. Dat impliceert dat de schepping nog kwetsbaar is, tot het moment dat de volmaaktheid haar intrede doet. Die kwetsbaarheid is in feite de voedingsbodem voor het kwaad. Het kwaad is het onkruid dat vanzelf opkomt in een tuin die niet meer wordt verzorgd. De sleutel tot herstel ligt dus in het besef, dat de mens op zichzelf niet in staat is zich te ontworstelen aan die onvolmaaktheid.

God heeft Zijn creatie goed gemaakt, maar (nog) niet volmaakt; dat was pas het geval toen Jezus verscheen. Hij was de Eerste (en tot nu toe, Enige) volmaakte mens. En God gelooft volkomen, dat deze ( = de mens Jezus)  voleindigt wat Hij begonnen is; namelijk de hele schepping tot de volmaaktheid brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hetairos:

Men vraagt weleens waar het kwaad vandaan komt en of God werkelijk een perfectie creatie heeft afgeleverd.

Persoonlijk denk ik dat het antwoord te vinden is in het besef dat God nog niet klaar was. De Bijbel maakt mij duidelijk dat de schepping pas met de komst van Jezus Christus tot perfectie (volmaaktheid!) kan komen. Tot op heden is dat punt echter nog niet bereikt.

De schepping zoals die nu is - en dat is inclusief de mens - is nog onvolmaakt. Dat impliceert dat de schepping nog kwetsbaar is, tot het moment dat de volmaaktheid haar intrede doet. Die kwetsbaarheid is in feite de voedingsbodem voor het kwaad. Het kwaad is het onkruid dat vanzelf opkomt in een tuin die niet meer wordt verzorgd. De sleutel tot herstel ligt dus in het besef, dat de mens op zichzelf niet in staat is zich te ontworstelen aan die onvolmaaktheid.

God heeft Zijn creatie goed gemaakt, maar (nog) niet volmaakt; dat was pas het geval toen Jezus verscheen. Hij was de Eerste (en tot nu toe, Enige) volmaakte mens. En God gelooft volkomen, dat deze ( = de mens Jezus)  voleindigt wat Hij begonnen is; namelijk de hele schepping tot de volmaaktheid brengt.

De Schepping wordt opnieuw hersteld na de Armageddon, maar ze is zeker perfect afgeleverd. Jezus is gekomen om de kloof terug te dichten en het agenda van de duivel te openbaren. Maar die strijd moet nog steeds geleverd worden.

De dood is pas gekomen nadat de mens ongehoorzaam werd aan God. Er was geen ziekte, dood of oorlog. Die volmaaktheid was er reeds. Die volmaaktheid komt terug voor wie Jezus als zijn verlosser kiest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-4-2023 om 09:58 zei Fundamenteel:

De Schepping wordt opnieuw hersteld na de Armageddon, maar ze is zeker perfect afgeleverd. Jezus is gekomen om de kloof terug te dichten en het agenda van de duivel te openbaren. Maar die strijd moet nog steeds geleverd worden.

Wat je hier schrijft valt onder interpretatie; hoe lees je de Schrift en welke betekenis geef je aan bepaalde informatie die je krijgt. Maar dat heeft allang niets meer te maken met het onderwerp.

Waar ik het in wezen over heb is hoe ik als ‘niet-dogmatisch’ christen sta in het topic-onderwerp: „Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?“ Het lijkt me wijs om op dit moment naar dat thema terug te keren.

LHBTIQ+ is het gevolg van de gebrokenheid van de schepping. Die gebrokenheid is in alle facetten van het natuurlijke leven terug te vinden. Die gebrokenheid is niet door God gewild, met andere woorden ze is niet door God mee - of ingeschapen. Zoals ik al heb betoogd, is die gebrokenheid het gevolg van het feit dat de mens, zonder God en geheel in eigen kracht, voor de schepping wil zorgen. Een klein voorbeeld kan dit principe verhelderen. Stel je voor dat je een gloednieuwe auto krijgt en wel de beste en meest geavanceerde die op de markt te vinden is. Er mankeert niets aan dat ding; als auto is hij perfect. Maar het punt is, dat je deze auto toch moet onderhouden, want anders zal op een gegeven moment toch de roest z’n tol eisen. Of je krijgt klachten aan de motor, of zo. Dat onderhoud kun je het beste laten doen bij de maker van de auto zelf. Want die weet als de beste welke problemen er kunnen optreden als de auto geen onderhoud krijgt of als je een beun het onderhoud laat doen.

Zo is het ook met de schepping; Als je het onderhoud niet aan de maker uitbesteed, dan wordt je vroeg of laat met de gebreken geconfronteerd. En één van die gebreken uit zich in het verschijnsel LHBTIQ+. Natuurlijk zijn er meer gebreken, maar ze illustreren allemaal hetzelfde principe: de schepping wordt niet, op de juiste manier en dus niet door de juiste persoon, onderhouden.

En hoe moet je als christen met die gebreken omgaan? Ten eerste moet je beseffen, dat het gebrek een gevolg is van die algemene gebrokenheid. Ten tweede moet je beseffen dat de mens zelf verantwoordelijk is voor die gebrokenheid. Ten derde moet je beseffen, dat de mens niet in staat is die gebrokenheid op te heffen maar dat alleen God dit kan.

Dat impliceert dat geen enkel mens een ander kan verwijten dat ‘ie deel uitmaakt van de gebroken schepping. En dus is het verwijt dat de ene mens anders is (of meer gebroken!) dan een ander mens, onterecht. God, daarentegen, vraagt begrip voor die algehele verbrokenheid en dat de mens de (gebroken!) naaste liefheeft.

De wetten, die onder de mensen gelden, zijn alle een afgeleide van die ene regel: Je zult de naaste liefhebben als jezelf. Iedereen vult die wet echter op z’n eigen manier in. Zoals ik heb aangegeven, gold de wet van Mozes alleen voor Israël, zolang het symbool van het wetshuis (de tempel) nog bestond. De vraag of Jezus aan die wet voldeed of deze vervulde en wij als mens of als christen moeten voldoen aan die wet, is totaal niet relevant, want die wet is, net als de tempel en al de dienst die daarin plaatsvond, vervallen. Letterlijk.

Als er een wet geldt - de natuurlijke mens kan niet zonder - dan is genade onmogelijk. Elke wet sluit genade uit. Je kunt wel zeggen, dat de wet niet geldt voor jou, maar dan ben je wetteloos. Immers, als je genade omschrijft binnen de kaders van de wet, dan wordt de genade een onderdeel van de wet zelf en dus gekaderd. Het punt is, dat de mens van nature niet anders dan denken - en dus handelen - binnen de wet. Elke stap of gedachte buiten de wet is, volgens de definities van de geldende wet zelf, wetteloos en valt dus buiten het kader dat de wet zelf vormt.

Op 13-4-2023 om 09:58 zei Fundamenteel:

De dood is pas gekomen nadat de mens ongehoorzaam werd aan God. Er was geen ziekte, dood of oorlog. Die volmaaktheid was er reeds. Die volmaaktheid komt terug voor wie Jezus als zijn verlosser ki

Als je het voorgaande goed leest en/of begrijpt, zie je vanzelf waar ik het niet met je eens ben met jouw laatste opmerking.

Ik kan nog wel opmerken, dat met de komst van Jezus een begin is gemaakt met de schepping zoals God, al vanaf het eerste begin, in gedachten HEEFT. Er zijn geen kinken in de kabel gekomen en geen onvoorziene tegenslagen.

Wat hersteld wordt sinds Christus’ komst is de onzichtbare schepping. Tot aan Christus bevond zich geen mens op de troon van God. Paulus zegt in Romeinen 8:18-22 (NBG1951) „Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is“.

Er komt dus een moment, dat ook de natuurlijke schepping deel krijgt aan dat wat reeds in de onzienlijke schepping plaatsvindt. Zolang dat nog niet het geval is, geldt in de natuurlijke schepping de wet de natuur; alles is aan ledigheid of vergankelijkheid, doelloosheid en wetteloosheid (het kwaad!) onderworpen en tot dat moment maakt de natuurlijke mens daar deel van uit. Of die dat nu wil of niet; het is een wetmatigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-4-2023 om 11:24 zei Fundamenteel:

In een opzicht was het wel perfect geschapen want Adam en Eva kregen geen kennis van goed en kwaad mee. Alles was zeer goed, maar na de vrucht van kennis kwam het kwade erbij.

 

Op 13-4-2023 om 09:39 zei Hetairos:

Men vraagt weleens waar het kwaad vandaan komt en of God werkelijk een perfectie creatie heeft afgeleverd.

Is kwaad wel de maat voor volmaaktheid? Zonde en kwaad zijn verschillende begrippen. Er staat dat goed en kwaad uit de mond van God komt. Kwaad doen is dus geen zonde want God zondigt niet. Net als boosheid en toorn kunnen deze met rechtvaardigheid toegepast worden. God liet toe dat de slang, in wie de satan was, in de tuin was en Adam en Eva tot zonde bracht. De slang zondigde.

Is het niet perfect (onperfect) dat er kwaad is? Wanneer het perfect is dat een mens een vrije wil heeft om te kiezen voor God of zonde en zijn eigen weg te gaan dan, is het dan niet perfect wanneer hij kwaad mag gebruiken op de verkeerde manier? Kwaad is dan geen maat voor perfectie. Maar kwaad hoort dan bij perfectie.

Mijn idee is dat het geen zonde van God was dat de slang in de tuin was omdat Adam en Eva als God waren en bedoeld waren om over het kwaad te heersen. Dat wil zeggen, net als God en dat uit hun mond goed en kwaad kwam en dat zij hun kwaadheid beheersten zoals God dat doet (in rechtvaardigheid). Want God stelde hen op de proef om het kwaad van de slang te beheersen en de slang terecht te wijzen zoals God zelf dat deed. Dwz: Kwaad zijn op de slang en hem beheersen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Barnabas:

Is kwaad wel de maat voor volmaaktheid? Zonde en kwaad zijn verschillende begrippen. Er staat dat goed en kwaad uit de mond van God komt. Kwaad doen is dus geen zonde want God zondigt niet. <knip>

Ik heb proberen op te zoek, waar je vandaan dit vandaan haalt: "Er staat dat goed en kwaad uit de mond van God komt"; Ik heb het echter niet kunnen vinden. En aangezien jouw betoog verder op die stelling steunt, doe ik het voorlopig maar af als eigen interpretatie waar ik niets van leren kan.

Mijn verzoek is derhalve: geef even aan waar je deze stelling (gedachte) vandaan haalt, zodat we een Bijbels gefundeerd gesprek kunnen voeren en niet al direct verzanden in eigen interpretaties. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hetairos:

Ik heb proberen op te zoek, waar je vandaan dit vandaan haalt: "Er staat dat goed en kwaad uit de mond van God komt"; Ik heb het echter niet kunnen vinden. En aangezien jouw betoog verder op die stelling steunt, doe ik het voorlopig maar af als eigen interpretatie waar ik niets van leren kan.

Mijn verzoek is derhalve: geef even aan waar je deze stelling (gedachte) vandaan haalt, zodat we een Bijbels gefundeerd gesprek kunnen voeren en niet al direct verzanden in eigen interpretaties. 

Klaagliederen 3:38: "Komt niet uit de mond van de Allerhoogste voort het kwade en het goede?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-4-2023 om 20:44 zei Barnabas:

Klaagliederen 3:38: "Komt niet uit de mond van de Allerhoogste voort het kwade en het goede?"

Ik heb de tekst even opgezocht in een andere vertaling: Klaagliederen 3:37-39 (Rev. Leidse Vertaling) "Op wiens woord het ook geschied zij, de Heer heeft het niet geboden; uit den mond des Allerhoogsten komt niet het kwade zowel als het goede. Wat klaagt een mens in zijn leven? een man over de straf voor zijn zonden?"

De Luthervertaling zegt het als volgt: Klaagliederen 3:37-39 (Luther 1912) "Wie kan dan zeggen dat deze dingen gedaan worden zonder het bevel van de Heer, en dat kwaad en goed niet uit de mond van de Allerhoogste komen? Hoe murmureert men dan in het leven? Laat ieder mens murmureren tegen zijn zonde!"

Ik bedenk me tevens, dat dit in klaagliederen staat. Het is Jeremia die aan het woord is tegen hen die God verantwoordelijk maken voor hun ellende; het is niet God die aan het woord is; Jeremia spreekt als profeet. Maar ook hij heeft, net als iedere profeet die optreedt vóór dat Jezus het ware karakter van God openbaart, geen kennis van het wezen van God. Desondanks weet hij wel, dat God Degene is uiteindelijk eindverantwoordelijk is voor alles dat Israël overkomt. Zoals iedereen, onder het oude verbond, was het hart van God voor hem onbekend terrein: Johannes 1:18 (NBG1951) "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen".

Ik denk dat jouw betoog over 'zonde en kwaad' in relatie tot wat zich in het hart van God bevindt en wat er uit Zijn mond komt geen sterke onderbouwing heeft en vanuit nieuwtestamentisch oogpunt slecht verwarring geeft. Zeker als je je bedenkt wat Jezus zegt in Mattheus 15:18-20 (HSV) "Maar de dingen die uit de mond komen, komen voort uit het hart, en die verontreinigen de mens. Want uit het hart komen voort kwaadaardige overwegingen, alle moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het die de mens verontreinigen; maar het eten met ongewassen handen verontreinigt de mens niet". God heeft met dit soort verontreinigen niets van doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hetairos:

Zeker als je je bedenkt wat Jezus zegt in Mattheus 15:18-20 (HSV) "Maar de dingen die uit de mond komen, komen voort uit het hart, en die verontreinigen de mens. Want uit het hart komen voort kwaadaardige overwegingen, alle moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen, lasteringen

Kijk aan, dat is mooi. Aangezien deze topicvraag ging over "lgbq" en dat komt in dit -verontreinig rijtje- niet voor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Kijk aan, dat is mooi. Aangezien deze topicvraag ging over "lgbq" en dat komt in dit -verontreinig rijtje- niet voor.

Correct. Ik ben van mening, dat " lgbq toestanden" voortkomen uit de 'vergankelijkheid' waarin de schepping tot nu toe gevangen zit. Dat impliceert dat ook het denken van de mens altijd aan die vergankelijkheid (leegheid, doelloosheid) is gerelateerd, tenzij dat denken door een externe bron vernieuwd wordt. Daarvoor is echter toestemming nodig en wel van de (individuele) mens zelf!

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ontucht?

Ontucht is ook een gevolg van die beschadiging. Het verschil is echter, dat de mens bij ontucht een keuze maakt hoe hij omgaat met de gebrokenheid van de schepping. Gebrokenheid is een overkoepelend feit waar je nooit voor kunt kiezen, je kunt echter binnen de begrenzing van die leegheid wel een keuze maken.

Stel je bent een reiziger, die onderweg verdwaalt is op een weg die onherstelbaar beschadigd is. Dan kun je nog altijd kiezen of je links of rechts afslaat; je komt echter nooit meer van de weg zelf af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-4-2023 om 20:34 zei Hetairos:

Maar ook hij heeft, net als iedere profeet die optreedt vóór dat Jezus het ware karakter van God openbaart, geen kennis van het wezen van God. 

 Zoals iedereen, onder het oude verbond, was het hart van God voor hem onbekend terrein: 

Ik denk dat bovenstaande uitspraken erg overdreven zijn. Laten we liever stellen dat Jezus God vollediger laat kennen.

Helaas is die kennis nu, 2000 jaar later, weer vertroebeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Fundamenteel:

Ontucht?

Ontucht is toch niet gerelateerd aan iemands geaardheid. Dat geldt immers voor hetero's net zo. 

 

19 uur geleden zei Hetairos:
21 uur geleden zei Petra.:

Kijk aan, dat is mooi. Aangezien deze topicvraag ging over "lgbq" en dat komt in dit -verontreinig rijtje- niet voor.

Correct. Ik ben van mening, dat " lgbq toestanden" voortkomen uit de 'vergankelijkheid' waarin de schepping tot nu toe gevangen zit. Dat impliceert dat ook het denken van de mens altijd aan die vergankelijkheid (leegheid, doelloosheid) is gerelateerd, tenzij dat denken door een externe bron vernieuwd wordt. Daarvoor is echter toestemming nodig en wel van de (individuele) mens zelf!

Met vergankelijkheid bedoel je het tijdelijke menselijke bestaan op deze aardkloot ? 

Zo ja.. dan lijkt het me dat we als mens niet anders kunnen dan ons denken daaraan te relateren. Je kunt immers niet buiten jezelf (en je eigen menselijkheid) om denken. 

Vernieuwen door een externe bron... hoe zie je dat voor je ? Bedoel je Jezus of God als die bron ? En hoe relateer je dat dan aan bv een LHBTQ+  geaardheid ? Is de vernieuwing in het denken dat je als homo fijn met je lief kan trouwen en je huwelijk door de kerk wordt gezegend ? Of zie je de vernieuwing dat je als homo verandert in hetero ?  Of ???? 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Ontucht is toch niet gerelateerd aan iemands geaardheid. Dat geldt immers voor hetero's net zo. 

 

Met vergankelijkheid bedoel je het tijdelijke menselijke bestaan op deze aardkloot ? 

Zo ja.. dan lijkt het me dat we als mens niet anders kunnen dan ons denken daaraan te relateren. Je kunt immers niet buiten jezelf (en je eigen menselijkheid) om denken. 

Vernieuwen door een externe bron... hoe zie je dat voor je ? Bedoel je Jezus of God als die bron ? En hoe relateer je dat dan aan bv een LHBTQ+  geaardheid ? Is de vernieuwing in het denken dat je als homo fijn met je lief kan trouwen en je huwelijk door de kerk wordt gezegend ? Of zie je de vernieuwing dat je als homo verandert in hetero ?  Of ???? 

 

 

Wat leert de Bijbel Petra?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:
7 uur geleden zei Petra.:

Ontucht is toch niet gerelateerd aan iemands geaardheid. Dat geldt immers voor hetero's net zo. 

 

Met vergankelijkheid bedoel je het tijdelijke menselijke bestaan op deze aardkloot ? 

Zo ja.. dan lijkt het me dat we als mens niet anders kunnen dan ons denken daaraan te relateren. Je kunt immers niet buiten jezelf (en je eigen menselijkheid) om denken. 

Vernieuwen door een externe bron... hoe zie je dat voor je ? Bedoel je Jezus of God als die bron ? En hoe relateer je dat dan aan bv een LHBTQ+  geaardheid ? Is de vernieuwing in het denken dat je als homo fijn met je lief kan trouwen en je huwelijk door de kerk wordt gezegend ? Of zie je de vernieuwing dat je als homo verandert in hetero ?  Of ???? 

 

 

Wat leert de Bijbel Petra?

Als het om de verandering van denken gaat in relatie tot de wil van God - Hij wil het goede, het welgevallige en het volkomene - denk ik dat de geaardheid (LHBTQ+) uiteindelijk geen enkele rol meer speelt.

De wil van God heeft namelijk betrekking op de gezindheid of bron van het denken. Het is de gezindheid die, als het ware, wordt gereinigd (vernieuwd, zegt de tekst in Romeinen). Met andere woorden: het proces speelt zich af tussen God en de mens zelf. En aangezien de gezindheid wordt vernieuwd door de Geest vindt die verandering plaats buiten het gezichtsveld van de wet en derhalve buiten het beoordeling vermogen van andere mensen. Het gaat namelijk alleen God aan, wat er in het hart van de mens gebeurt.

Wat jij in de tekst van Bijbel interpreteert is jouw verantwoording en valt onder de wet. Wat God echter doet is genade en door geen mens te beoordelen.

Om een antwoord te geven op de vraag van @Petra.: Elke kerk valt onder de wetten die daar gelden. Dus of je als LHBTQ+- gelovige wordt gezegend of niet, hangt af van de wet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat leert de Bijbel Petra?

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.6/Lucas-6/

" 31  Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben?"

 

Indien je de Bijbel van kaft tot kaft serieus neemt is er voor het gros der mensheid domweg geen plaats.. (Leviticus 21:18-23) Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen... 

En toen.. kwam Jezus.  

Die ging fijn aan tafel met al die mensen waar geen plaats voor was. 💓

Met de armen, de gebrekkigen, de zondaars, de zieken, de gevangenen, de behoeftigen, de vreemdelingen...

".......wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis en hebben wij niet voor U gezorgd?”  “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze geringste mensen niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor Mij niet gedaan."

 

Er zijn kerken die Jezus woorden ter harte hebben genomen. Die hebben bv. mooie liturgieën om homohuwelijken te zegenen of voor transgenders. 🌈🥰

Wijdekerk linkt LHBT+-organisaties :  https://www.wijdekerk.nl/lhbt-organisaties

 

LCC is een alliantie van vijf christelijke LHBT-organisaties

LKP, ChristenQueer, HolyFemales.nl en Netwerk Mirre. Gezamenlijk voeren zij projecten uit om de sociale acceptatie van homoseksualiteit in christelijke kring te bevorderen. www.lccprojecten.nl

 

ChristenQueer

ChristenQueer is een brede christelijke LHBTI-beweging die gelooft dat God elk mens gemaakt heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. Gods grootheid is veelkleurig en verbindend. www.christenqueer.nl

 

CDA Pride Netwerk

Het CDA Pride Netwerk bestaat uit leden die willen meebouwen aan een land waar een ieder zich thuis kan voelen. www.cda.nl/pride

 

COC Groningen & Drenthe

Kun je christen zijn en homoseksueel, lesbisch of biseksueel? . Met al deze vragen kun je terecht bij de werkgroep Geloof en Religie van COC Groningen & Drenthe. www.cocgd.nl/geloof

 

Geheim Begin

Het project Geheim Begin is ontstaan vanuit het verlangen en de behoefte om verhalen te delen: voor erkenning, bemoediging en het gevoel dat jij niet de enige bent die deze situatie doormaakt.  www.geheimbegin.nl. LLC plus project. 

 

Hart van homo's

Hart van Homo’s gelooft dat God lhbt+ die in de eerste plaats Jezus willen volgen, ertoe roept om geen seksuele relatie aan te gaan met iemand van hetzelfde geslacht.www.hartvanhomos.nl

 

HolyBe

HolyBe is de online community voor christelijke LHBTI-jongeren. Deze website is gemaakt door een groepje enthousiaste christenen vanuit verschillende organisaties. www.holybe.nl

 

Homo in de klas

Homo in de Klas biedt alweer een aantal jaar een lesmodule over seksuele diversiteit aan op christelijke middelbare scholen, van orthodox tot vrijzinnig. Wij komen graag bij u op school langs om voorlichting te geven! www.homoindeklas.nl

 

IK ken je

IK ken je wil de bekendheid bevorderen van organisaties en activiteiten op het gebied van seksuele, sekse en genderdiversiteit en het christelijk geloof in Noord-Nederland die de acceptatie van LHBTI+ bevorderen. www.ikkenje.nl

 

Landelijk Netwerk Biseksualiteit

Het Landelijk Netwerk Biseksualiteit (LNBI) is de landelijke organisatie voor biseksuelen. Wij behartigen de belangen van biseksuelen en anderen met bi-gevoelens. Een belangrijke doelstelling van het LNBi is ook het met elkaar in contact brengen van biseksuelen. Daarom organiseren we onder meer swingende feesten en coming-out weekends. En we stimuleren dat op lokaal niveau bi-activiteiten worden ontwikkeld. www.lnbi.nl

 

Lhbt+ en kerk - Homoseksualiteit en Geloof Twente

We zijn een interkerkelijke werkgroep die is opgericht als onderdeel van het lhbt-beleid van de gemeente Enschede, 
De nieuwe werkgroep heeft een aanpak gekozen waarin diversiteit wordt omarmd. Niet alleen seksuele diversiteit, maar ook diversiteit in visies over dit onderwerp. Centraal staat de ondersteuning van zowel christelijke lhbt’ers als kerkgemeenschappen die seksuele en genderdiversiteit aan de orde willen stellen. www.lhbtenkerk.nl

 

LHBT Netwerk Zeeland

Er zijn verschillende organisaties, vrijwilligers en professionals in de zorg die zich inzetten om de belangen van LHBT’ers in Zeeland te behartigen en de acceptatie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (LHBT) in onze samenleving te vergroten. Waarom niet deze krachten bundelen?www.lhbtnetwerkzeeland.nl

 

LKP (Koepelorganisatie van de christelijke LHBT-beweging)

Het LKP streeft naar een volwaardige plaats voor lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender vrouwen en mannen in de samenleving, in het bijzonder in de kerken. Persoonlijke seksuele voorkeur heeft geen betekenis voor professionele of vrijwillige, al dan niet ambtshalve in de kerken uitgevoerde taken, noch zou deze een rol mogen spelen in de bediening van de sacramenten en het (in)zegenen van relaties. www.lkp-web.nl

 

Netwerk Mirre

Mirre is een netwerk dat ruimte biedt aan lesbische- en biseksuele vrouwen die, ieder op eigen wijze, met geloof bezig zijn. De aangesloten vrouwen geven zelf mede vorm en inhoud aan wat er binnen het Netwerk gebeurt. www.netwerkmirre.nl

 

Stichting Survibes

Stichting Survibes wil graag de emancipatie, gezondheid en welzijn van de Surinaamse of Surinaams Nederlandse Lesbies, Homo-, Biseksuele, Transgenders, Queers en Interseksuele (LHBTQI) gemeenschap bevorderen. Een van de doelstellingen is het welzijn van Surinaamse of Surinaamse Nederlanders binnen de verschillende religieuze stromingen bevorderen, waaronder het christendom. 

 

Transgender & geloof

Transgender & Geloof is bedoeld voor transgenders en naaste familie die niet alleen met vragen op het gebied van genderdysforie zitten maar ook met vragen op het gebied van geloof. Onze deuren staan open voor iedereen die gelovig is, ongeacht welke religie.  www.christengenderdysforie.nl

 

Verscheurd

Deze website is het initiatief van een groepje mensen dat bijeenkwam naar aanleiding van het verschijnen van het boek Verscheurd. Christenen met verschillende overtuigingen en achtergronden en zowel hetero als homoseksueel. Samen willen we op zoek naar manieren om met liefde en respect open in gesprek te gaan over homoseksualiteit. www.verscheurd.nl

 

Werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek

De werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek is een netwerk voor religieuze en spirituele transgenders en geeft informatie over transgender, religie en spiritualiteit. www.transenreligie.blog2blog.nl

 

WKHP (Werkverband van Katholieke Homo-Pastores)

Seksualiteit en rooms-katholieke kerk hebben een spannende verhouding met elkaar. Homoseksuele katholieken merken die spanning aan den lijve. Ook homoseksuele pastores. Om staande te blijven in die spanning, en om ze tot een kracht om te vormen, heeft een aantal van hen in 1980 het Werkverband van Katholieke Homo-Pastores opgericht.  www.homopastor.nl

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.6/Lucas-6/

" 31  Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben?"

 

Indien je de Bijbel van kaft tot kaft serieus neemt is er voor het gros der mensheid domweg geen plaats.. (Leviticus 21:18-23) Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen... 

En toen.. kwam Jezus.  

Die ging fijn aan tafel met al die mensen waar geen plaats voor was. 💓

Met de armen, de gebrekkigen, de zondaars, de zieken, de gevangenen, de behoeftigen, de vreemdelingen...

".......wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis en hebben wij niet voor U gezorgd?”  “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze geringste mensen niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor Mij niet gedaan."

 

Er zijn kerken die Jezus woorden ter harte hebben genomen. Die hebben bv. mooie liturgieën om homohuwelijken te zegenen of voor transgenders. 🌈🥰

Wijdekerk linkt LHBT+-organisaties :  https://www.wijdekerk.nl/lhbt-organisaties

 

LCC is een alliantie van vijf christelijke LHBT-organisaties

LKP, ChristenQueer, HolyFemales.nl en Netwerk Mirre. Gezamenlijk voeren zij projecten uit om de sociale acceptatie van homoseksualiteit in christelijke kring te bevorderen. www.lccprojecten.nl

 

ChristenQueer

ChristenQueer is een brede christelijke LHBTI-beweging die gelooft dat God elk mens gemaakt heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. Gods grootheid is veelkleurig en verbindend. www.christenqueer.nl

 

CDA Pride Netwerk

Het CDA Pride Netwerk bestaat uit leden die willen meebouwen aan een land waar een ieder zich thuis kan voelen. www.cda.nl/pride

 

COC Groningen & Drenthe

Kun je christen zijn en homoseksueel, lesbisch of biseksueel? . Met al deze vragen kun je terecht bij de werkgroep Geloof en Religie van COC Groningen & Drenthe. www.cocgd.nl/geloof

 

Geheim Begin

Het project Geheim Begin is ontstaan vanuit het verlangen en de behoefte om verhalen te delen: voor erkenning, bemoediging en het gevoel dat jij niet de enige bent die deze situatie doormaakt.  www.geheimbegin.nl. LLC plus project. 

 

Hart van homo's

Hart van Homo’s gelooft dat God lhbt+ die in de eerste plaats Jezus willen volgen, ertoe roept om geen seksuele relatie aan te gaan met iemand van hetzelfde geslacht.www.hartvanhomos.nl

 

HolyBe

HolyBe is de online community voor christelijke LHBTI-jongeren. Deze website is gemaakt door een groepje enthousiaste christenen vanuit verschillende organisaties. www.holybe.nl

 

Homo in de klas

Homo in de Klas biedt alweer een aantal jaar een lesmodule over seksuele diversiteit aan op christelijke middelbare scholen, van orthodox tot vrijzinnig. Wij komen graag bij u op school langs om voorlichting te geven! www.homoindeklas.nl

 

IK ken je

IK ken je wil de bekendheid bevorderen van organisaties en activiteiten op het gebied van seksuele, sekse en genderdiversiteit en het christelijk geloof in Noord-Nederland die de acceptatie van LHBTI+ bevorderen. www.ikkenje.nl

 

Landelijk Netwerk Biseksualiteit

Het Landelijk Netwerk Biseksualiteit (LNBI) is de landelijke organisatie voor biseksuelen. Wij behartigen de belangen van biseksuelen en anderen met bi-gevoelens. Een belangrijke doelstelling van het LNBi is ook het met elkaar in contact brengen van biseksuelen. Daarom organiseren we onder meer swingende feesten en coming-out weekends. En we stimuleren dat op lokaal niveau bi-activiteiten worden ontwikkeld. www.lnbi.nl

 

Lhbt+ en kerk - Homoseksualiteit en Geloof Twente

We zijn een interkerkelijke werkgroep die is opgericht als onderdeel van het lhbt-beleid van de gemeente Enschede, 
De nieuwe werkgroep heeft een aanpak gekozen waarin diversiteit wordt omarmd. Niet alleen seksuele diversiteit, maar ook diversiteit in visies over dit onderwerp. Centraal staat de ondersteuning van zowel christelijke lhbt’ers als kerkgemeenschappen die seksuele en genderdiversiteit aan de orde willen stellen. www.lhbtenkerk.nl

 

LHBT Netwerk Zeeland

Er zijn verschillende organisaties, vrijwilligers en professionals in de zorg die zich inzetten om de belangen van LHBT’ers in Zeeland te behartigen en de acceptatie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (LHBT) in onze samenleving te vergroten. Waarom niet deze krachten bundelen?www.lhbtnetwerkzeeland.nl

 

LKP (Koepelorganisatie van de christelijke LHBT-beweging)

Het LKP streeft naar een volwaardige plaats voor lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender vrouwen en mannen in de samenleving, in het bijzonder in de kerken. Persoonlijke seksuele voorkeur heeft geen betekenis voor professionele of vrijwillige, al dan niet ambtshalve in de kerken uitgevoerde taken, noch zou deze een rol mogen spelen in de bediening van de sacramenten en het (in)zegenen van relaties. www.lkp-web.nl

 

Netwerk Mirre

Mirre is een netwerk dat ruimte biedt aan lesbische- en biseksuele vrouwen die, ieder op eigen wijze, met geloof bezig zijn. De aangesloten vrouwen geven zelf mede vorm en inhoud aan wat er binnen het Netwerk gebeurt. www.netwerkmirre.nl

 

Stichting Survibes

Stichting Survibes wil graag de emancipatie, gezondheid en welzijn van de Surinaamse of Surinaams Nederlandse Lesbies, Homo-, Biseksuele, Transgenders, Queers en Interseksuele (LHBTQI) gemeenschap bevorderen. Een van de doelstellingen is het welzijn van Surinaamse of Surinaamse Nederlanders binnen de verschillende religieuze stromingen bevorderen, waaronder het christendom. 

 

Transgender & geloof

Transgender & Geloof is bedoeld voor transgenders en naaste familie die niet alleen met vragen op het gebied van genderdysforie zitten maar ook met vragen op het gebied van geloof. Onze deuren staan open voor iedereen die gelovig is, ongeacht welke religie.  www.christengenderdysforie.nl

 

Verscheurd

Deze website is het initiatief van een groepje mensen dat bijeenkwam naar aanleiding van het verschijnen van het boek Verscheurd. Christenen met verschillende overtuigingen en achtergronden en zowel hetero als homoseksueel. Samen willen we op zoek naar manieren om met liefde en respect open in gesprek te gaan over homoseksualiteit. www.verscheurd.nl

 

Werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek

De werkgroep transgender, religie, levensbeschouwing en ethiek is een netwerk voor religieuze en spirituele transgenders en geeft informatie over transgender, religie en spiritualiteit. www.transenreligie.blog2blog.nl

 

WKHP (Werkverband van Katholieke Homo-Pastores)

Seksualiteit en rooms-katholieke kerk hebben een spannende verhouding met elkaar. Homoseksuele katholieken merken die spanning aan den lijve. Ook homoseksuele pastores. Om staande te blijven in die spanning, en om ze tot een kracht om te vormen, heeft een aantal van hen in 1980 het Werkverband van Katholieke Homo-Pastores opgericht.  www.homopastor.nl

 

 

 

 

Ontken je dan het apostelschap van Paulus? Werd hij gezant door en van Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Petra.:

En toen.. kwam Jezus.  

Die ging fijn aan tafel met al die mensen waar geen plaats voor was. 💓

Met de armen, de gebrekkigen, de zondaars, de zieken, de gevangenen, de behoeftigen, de vreemdelingen...

".......wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis en hebben wij niet voor U gezorgd?”  “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze geringste mensen niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor Mij niet gedaan."

Die grenzeloze naastenliefde valt wel mee , dit is dezelfde Jezus, waarvan staat geschreven:

Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En zo wie zal verlaten hebben, huizen, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen, en het eeuwige leven beërven.

Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.

Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

Ik kan zo nog even doorgaan, maar mijn punt is: als je het hele NT in beschouwing neemt, dan kunt je niet tot de conclusie komen die jij trekt. Hooguit dat van Jezus buitengewoon tegenstrijdige uitspraken staan vermeld en dat hij niet uitsluitend  zo vredelievend was als jij doet voorkomen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:
Op 21-4-2023 om 06:38 zei Petra.:

En toen.. kwam Jezus.  

Die ging fijn aan tafel met al die mensen waar geen plaats voor was. 💓

Met de armen, de gebrekkigen, de zondaars, de zieken, de gevangenen, de behoeftigen, de vreemdelingen...

".......wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis en hebben wij niet voor U gezorgd?”  “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze geringste mensen niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor Mij niet gedaan."

Expand  

Die grenzeloze naastenliefde valt wel mee , dit is dezelfde Jezus, waarvan staat geschreven:

Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En zo wie zal verlaten hebben, huizen, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen, en het eeuwige leven beërven.

Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.

Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dod

Klopt dat jij kritisch ben, ik denk dat Jezus onvoorwaardelijke aanbidding wil, het kan zegeningen geven

Llle 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid