Spring naar bijdragen

Hoe moeten wij omgaan met lgbq toestanden?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Breuk:

Hoe durf je weer het symbool van het nazisme op een sluwe wijze te koppelen aan de regenboogvlag. Ik meld dit weer bij de moderatie. 

Nu maak je zelf van een regenboogvlag een politiek instrument om andersdenkenden mee het zwijgen op te leggen. Behoorlijk ondemocratisch en intolerant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 1,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Fundamenteel  ik begrijp je worsteling met het onderwerp homoseksualiteit wel. Ik heb het voorrecht gehad om voordat ik tot geloof kwam, veel met homoseksuelen te maken te hebben gehad in familie, vr

Het is allemaal gebaseerd op interpretatie van teksten uit de Tenach. Citaat uit Leviticus 18:22 'Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk'. Het Hebreeuwse woord wat

De kinderen zullen er echt niet homo van worden, want dat is namelijk aangeboren. 

Posted Images

38 minuten geleden zei Piebe:

Nu maak je zelf van een regenboogvlag een politiek instrument om andersdenkenden mee het zwijgen op te leggen. Behoorlijk ondemocratisch en intolerant.

Ik meld een onpasselijke vergelijking tussen het nazismen en mensen die een regenboogvlag gebruiken. Jij vindt die vergelijking wel toepasselijk?

37 minuten geleden zei Tomega:

Of de Oekraïense vlag als meer actueel symbool van de "juiste mening".

Ik vind dat een betere vergelijking. Je kunt van mening verschillen maar er zijn m.i. grenzen. Onder het nazisme werden homo’s vervolgd. Overigens indien homo’s zich wel gesteund voelen door de regenboogvlag, dan is dat niet direct hetzelfde als het opleggen van een politiek statement. Er wordt weer boven de homo’s door voor-  en tegenstanders een strijd uitgevochten. De slachtoffers van homo discriminatie en geweld staan weer aan de zijlijn en vragen zich af wie er naar hun ervaringen wil luisteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Of de Oekraïense vlag als meer actueel symbool van de "juiste mening".

Dat daar minderjarigen in de oorlog als kanonnenvlees worden ingezet wekt nergens vragen op. Als ze maar wapens kunnen verkopen aan Oekraïne en Rusland kunnen jennen om ons in de kou te zetten, letterlijk. Hitler onderschatte zich ook aan Rusland. Als ze WMD inzetten is de leute er voor iedereen meteen af.

1 uur geleden zei Breuk:

Ik meld een onpasselijke vergelijking tussen het nazismen en mensen die een regenboogvlag gebruiken. Jij vindt die vergelijking wel toepasselijk?

Ik vind dat een betere vergelijking. Je kunt van mening verschillen maar er zijn m.i. grenzen. Onder het nazisme werden homo’s vervolgd. Overigens indien homo’s zich wel gesteund voelen door de regenboogvlag, dan is dat niet direct hetzelfde als het opleggen van een politiek statement. Er wordt weer boven de homo’s door voor-  en tegenstanders een strijd uitgevochten. De slachtoffers van homo discriminatie en geweld staan weer aan de zijlijn en vragen zich af wie er naar hun ervaringen wil luisteren. 

Wat doet u op een forum als je niet met andere meningen om kan en als een kruidje roer me niet omgaat met het minste dat u triggert? :)

3 uur geleden zei Breuk:

Hoe durf je weer het symbool van het nazisme op een sluwe wijze te koppelen aan de regenboogvlag. Ik meld dit weer bij de moderatie. 

Aan hun vruchten herken je ze. Meld het gelijk bij het openbaar ministerie jongen, ik zal er geen slaap aan verliezen en zalige kerst voor u ;)

FiHUt_UXoAEY2mL.jpg:large

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Dat daar minderjarigen in de oorlog als kanonnenvlees worden ingezet wekt nergens vragen op. Als ze maar wapens kunnen verkopen aan Oekraïne en Rusland kunnen jennen om ons in de kou te zetten, letterlijk.

Inderdaad al zie ik de levering van wapens meer als een lening, want volgens mij wordt er geen boter bij de vis gedaan. Heb dat althans nergens kunnen bevestigen.

11 uur geleden zei Breuk:

Ik meld een onpasselijke vergelijking tussen het nazismen en mensen die een regenboogvlag gebruiken. Jij vindt die vergelijking wel toepasselijk?

Ja ik heb er geen moeite mee, ga je dat ook melden? Vooral lekker doen.

Op 13-12-2022 om 19:57 zei Breuk:

Waar ik me ook aan stoor is het zwart-wit denken (mijzelf ook niet geheel vreemd).

Mensen die homoseksualiteit niet afkeuren doen dat niet om het als een gewenste levensstijl te promoten en tegen het huwelijk zijn.

Het huwelijk waar eventuele kinderen in een veilige omgeving kunnen opgroeien heeft ook voor velen de voorkeur. Het gaat echter om die minderheid die al worstelen met hun geaardheid en die ook niet nog eens een schop nakrijgen zoals in de worsteling door @Flawless victory zo mooi beschreven staat.

Ook ik ken die worsteling, ook ik ken de bijbelteksten. Ook ik ben huiverig voor een te snelle genderverandering. Er zijn zoveel grijstinten te ontdekken. Wie echter de mens niet meer ziet achter deze problemen, en ook nog eens op de stoel van de rechter gaat zitten, ja die moet van stevige kritiek worden bediend.

Ik ben (als pro lhbt in al zijn bedenkingen en beperkingen) volgeling (leerling) van Christus, ook ik neem de bijbel serieus van kaft tot kaft.

Indien je de Bijbel van kaft tot kaft serieus neemt dan is er voor genderneutraliteit domweg geen plaats. Zowel mannen als vrouwen zijn weer volwaardig gelijk nadat Christus de vloek van Adam heeft opgeheven, maar desondanks zijn er duidelijke verschillen. Ik bedoel, vrouwen baren kinderen, zijn elke maand ongesteld geen zaken om te licht over te denken en een omgebouwde man is derhalve maar een ogenschijnlijke vrouw.  Wel de lusten niet de lasten en iemand heeft die wens ook alleen maar omdat men het andere geslacht beter acht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Piebe:

Indien je de Bijbel van kaft tot kaft serieus neemt dan is er voor genderneutraliteit domweg geen plaats. 

Indien je de Bijbel van kaft tot kaft serieus neemt is er voor het gros der mensheid domweg geen plaats.. (Leviticus 21:18-23) Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen... 

En toen.. kwam Jezus.  

Die ging fijn aan tafel met al die mensen waar geen plaats voor was. 💓

Met de armen, de gebrekkigen, de zondaars, de zieken, de gevangenen, de behoeftigen, de vreemdelingen...

.......wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis en hebben wij niet voor U gezorgd?”  “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze geringste mensen niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor Mij niet gedaan.

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

Indien je de Bijbel van kaft tot kaft serieus neemt is er voor het gros der mensheid domweg geen plaats.. (Leviticus 21:18-23) Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen... 

En toen.. kwam Jezus.  

Die ging fijn aan tafel met al die mensen waar geen plaats voor was. 💓

Met de armen, de gebrekkigen, de zondaars, de zieken, de gevangenen, de behoeftigen, de vreemdelingen...

.......wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis en hebben wij niet voor U gezorgd?”  “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze geringste mensen niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor Mij niet gedaan.

 

Ja en daarna ging Jezus dansen op de homoboot zeker. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

'Mgr. Hendriks verbiedt priester viering vanwege inzegening homorelaties bij Homomonument' zou echter een meer passende, eerlijke kop zijn geweest. Met dit soort tendentieuze koppen is uiteindelijk niemand gediend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

'Mgr. Hendriks verbiedt priester viering vanwege inzegening homorelaties bij Homomonument' zou echter een meer passende, eerlijke kop zijn geweest. Met dit soort tendentieuze koppen is uiteindelijk niemand gediend.

Naar zeggen van priester Jan Veldt mag hij geen eucharistievieringen meer doen wegens de beschuldiging niet volgens de leer te hebben geleefd.  Hij zou het celibaat hebben verbroken.  Dit is idd gebaseerd op de aanwezigheid van de heer Veldt bij de dodenherdenking van 2020 op de Dam.   Waar de homo-vervolging door de nazi's werd herdacht.   Verder wordt hem nagedragen dat hij een doodzieke -homoseksuele- vriend in zijn laatste uren heeft bijgestaan.   Naar eigen zeggen van Jan Veldt onderhield hij geen seksuele relatie met deze vriend.   Voor mogelijke misstappen in zijn leven heeft hij gebiecht en absolutie ontvangen.

Blijft over het wettische optreden van het bisdom, welke door Jan Veldt als een inquisiteur wordt benoemd.  En uiteraard is zijn drijvende kracht achter 'Stichting RK-homo-emancipatie' ook niet in dank afgenomen.  (Ik ben verder niet bekend met die Stichting)

Het standpunt van Jan Veldt is dat op deze wijze de laatste mensen de kerk uitgejaagd worden.  Tussen de regels door (ik volg de kwestie al een tijdje) begrijp ik dat de man graag gezien is.  Komt nog bij dat deze man in zijn laatste jaren is, hij is 89 jaar oud.

Overigens is de bron gewoon een katholieke bron en doet de door jou gesuggereerde kop geen recht aan de werkelijkheid.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-12-2022 om 16:12 zei Hopper:

Mooi artikel Hopper! 

Hij vierde zijn 88e verjaardag met het zegenen van homostellen. Ontroerend dat iemand op die leeftijd nog zoveel voor zijn medemensen kan en wil doen. 🥰

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Mooi artikel Hopper! 

Hij vierde zijn 88e verjaardag met het zegenen van homostellen. Ontroerend dat iemand op die leeftijd nog zoveel voor zijn medemensen kan en wil doen. 🥰

Maar wel jammer dat de RKK hem zo dwars zit op zijn oude dag.  Zo zie je maar dat die zogenaamde 'progressieve' paus alleen maar window dressing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hopper:

Maar wel jammer dat de RKK hem zo dwars zit op zijn oude dag.  Zo zie je maar dat die zogenaamde 'progressieve' paus alleen maar window dressing is.

Dat denk ik niet.. ik denk dat Fransiscus hartstikke zijn best doet. Maar dat het een struggle is met wat je persoonlijk, achter de schermen, of publiekelijk of officieel etc. kan doen. 

 

Op 20-11-2022 om 07:34 zei Petra.:

Vorig jaar werd een linkje naar de video van 'the Catholic LGBTQ outreach organization New Ways Ministries' toegevoegd, later weer verwijderd, en met excuses daarna weer toegevoegd. 

De video werd verwijderd nadat synodefunctionarissen te horen hadden gekregen dat de Amerikaanse Conferentie van Katholieke Bisschoppen in 2010 New Ways Ministry had veroordeeld vanwege haar steun aan het burgerlijk huwelijk voor koppels van hetzelfde geslacht.  New Ways Ministry onthulde daarna een reeks brieven van paus Franciscus waarin hij de organisatie had geprezen voor haar hulp aan de LGBTQ-gemeenschap. Met excuses van de communicatie manager werd het weer toegevoegd. https://www.ncronline.org/news/vatican/vatican-official-apologizes-removing-lgbtq-outreach-video-synod-website

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

LGBTQ toestanden? Volgens mij is er niet zo'n probleem als je puur en alleen naar deze term kijkt. Volgens mij wordt er van alles bijgehaald.

Per slot van rekening zullen er ook wel intersekse mensen zijn die naar de kerk gaan. Ik denk dat niemand daar iets tegenin kan brengen. Ik zie het probleem niet.

bewerkt door FBtje
Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze verwerpelijke opstelling van je is er de oorzaak van dat mensen soms ten einde raad zijn.

En dan stelt dit relatief gezien weinig voor. Heb je enig idee hoeveel mensen die te maken krijgen met afwijzing een eind aan hun leven maken?

Het is trouwens volbracht door iemand die wél empathisch vermogen bezat. Empathie is jouw pijn in zijn hart. 

bewerkt door FBtje
Link naar bericht
Deel via andere websites

Om nog maar te zwijgen van de christelijke voetballer Justin Fashanu.

Hij was de eerste zwarte voetballer in Groot-Brittannië en de eerste (en enige) speler in de hoogste klasse die uit de kast kwam terwijl hij nog voetbalde. Gedwongen uit de kast wel te verstaan, want de roddelpers had lucht gekregen van zijn homoseksualiteit waarop Justin het heft in eigen handen nam en zijn verhaal deed (en dus uit de kast kwam).

FL98rr4XsAAWoLw.jpg.bf2e32a6724d74d25a6a68496beaf30f.jpg

"Voetbalster van 1 miljoen pond: Ik ben HOMO (Justin Fashanu biecht op)"

Hij werd op het veld geconfronteerd met zowel homofobie als racisme van fans van rivaliserende teams en hij werd niet gesteund door zijn eigen clubs, collega's en familie toen hij uit de kast kwam. Nadat hij veel ellende over zich heen had gekregen, waaronder een valselijke beschuldiging van seksueel misbruik, werd hij uiteindelijk dood aangetroffen in Londen. Hij had zichzelf opgehangen ongeveer anderhalve kilometer verwijderd van waar hij was geboren in Hackney, 37 jaar eerder. Zijn laatste woorden werden toevertrouwd aan het papier. In een door zijn tranen nat geworden afscheidsbrief schreef hij:

Citaat

"Als iemand dit briefje vindt, ben ik hopelijk niet in de buurt om het te zien. Maar laten we bij het begin beginnen. Wat een begin, toen alles zo goed ging, maar daarna voelde ik me in de steek gelaten, alleen gelaten, zonder iemand om naar toe te gaan. Homo zijn en tegelijkertijd bekend zijn, is zo moeilijk, maar iedereen heeft het momenteel moeilijk, dus daar mag ik niet over klagen. Ik wil zeggen dat ik de jongen niet seksueel heb misbruikt. Hij had vrijwillig seks met mij en vroeg de volgende dag om geld. Toen ik nee zei, zei hij ‘dat zullen we nog wel eens zien.’ Als dat waar is, hoor ik je zeggen, waarom ben ik dan weggelopen? Nou, het recht is niet altijd eerlijk. Ik had het gevoel dat ik geen eerlijk proces zou krijgen vanwege mijn homoseksualiteit. Gek eigenlijk, maar je weet wat er gebeurt als je in paniek raakt.

en het wordt alleen maar treuriger:

Citaat

Ik wil liever sterven dan mijn vrienden en familie nog meer ongeluk bezorgen! Ik wou dat ik een betere zoon, broer, oom en vriend was geweest. Maar ik heb mijn best gedaan. Dit lijkt een hele harde wereld te zijn.

Hij eindigt met de woorden: "Ik hoop dat de Jezus die ik liefheb me thuis verwelkomt - dan zal ik eindelijk vrede vinden."

image.png.2c66e2105083a6eb3db3124c761c46a3.png.6537ba3579ff3cf71f44da9ca1b02bfa.png

 

Ik snap niet dat mensen zo hard kunnen zijn. Ik zit dit gewoon met vochtige ogen te tikken!

En zichtbaarheid is belangrijk, heel belangrijk:

Voor het eerst NFL-speler uit de kast: 'Eindelijk durf ik ervoor uit te komen'

bewerkt door FBtje
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei FBtje:

Om nog maar te zwijgen van de christelijke voetballer Justin Fashanu.

Hij was de eerste zwarte voetballer in Groot-Brittannië en de eerste (en enige) speler in de hoogste klasse die uit de kast kwam terwijl hij nog voetbalde. Gedwongen uit de kast wel te verstaan, want de roddelpers had lucht gekregen van zijn homoseksualiteit waarop Justin het heft in eigen handen nam en zijn verhaal deed (en dus uit de kast kwam).

FL98rr4XsAAWoLw.jpg.bf2e32a6724d74d25a6a68496beaf30f.jpg

"Voetbalster van 1 miljoen pond: Ik ben HOMO (Justin Fashanu biecht op)"

Hij werd op het veld geconfronteerd met zowel homofobie als racisme van fans van rivaliserende teams en hij werd niet gesteund door zijn eigen clubs, collega's en familie toen hij uit de kast kwam. Nadat hij veel ellende over zich heen had gekregen, waaronder een valselijke beschuldiging van seksueel misbruik, werd hij uiteindelijk dood aangetroffen in Londen. Hij had zichzelf opgehangen ongeveer anderhalve kilometer verwijderd van waar hij was geboren in Hackney, 37 jaar eerder. Zijn laatste woorden werden toevertrouwd aan het papier. In een door zijn tranen nat geworden afscheidsbrief schreef hij:

en het wordt alleen maar treuriger:

Hij eindigt met de woorden: "Ik hoop dat de Jezus die ik liefheb me thuis verwelkomt - dan zal ik eindelijk vrede vinden."

image.png.2c66e2105083a6eb3db3124c761c46a3.png.6537ba3579ff3cf71f44da9ca1b02bfa.png

 

Ik snap niet dat mensen zo hard kunnen zijn. Ik zit dit gewoon met vochtige ogen te tikken!

Het is heel triest om vanwege je geaardheid te worden afgewezen.  En als dat door alles en iedereen in je omgeving gebeurt,  trainer, familie, geloofsgenoten, en in de  bijbel staat dat homo's dood moeten,  tsja dan krijg je dit soort dramatische eindes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dat beloof ik:

...en in de  bijbel staat dat homo's dood moeten..

Als je niet bij machte bent om de bijbel in zijn context te lezen en de achtergrond van de teksten te begrijpen, dan wel ja. Het gaat over geweldsuitbarstingen, rituelen en aftakelende samenlevingen. Deze teksten zijn helemaal niet van toepassing op mensen die gewoon een liefdevolle, duurzame relatie hebben.

Iedere Christen zou deze film moeten zien over een christelijk gezin met een homoseksuele zoon. Dit gebeurt natuurlijk niet in alle Christelijke gezinnen, maar mensen hebben geen idee.

Een korte trailer van nog geen 3 minuten, maar het laat niets aan de verbeelding over.

 

Voor degene die interesse heeft, hier de volledige film. Niet met Nederlandse ondertiteling kunnen vinden, maar in ieder geval wel met de Engelse.

Prayers for Bobby

Bobby Griffith was his mother's favorite son, the perfect all-American boy growing up under deeply religious influences in Walnut Creek, California. Bobby was also gay. Struggling with a conflict no one knew of much less understood Bobby finally came out to his family.

bewerkt door FBtje
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Dat denk ik niet.. ik denk dat Fransiscus hartstikke zijn best doet. Maar dat het een struggle is met wat je persoonlijk, achter de schermen, of publiekelijk of officieel etc. kan doen. 

 

Het is een slangenkuil, dat Vaticaan.  Daar helpt een Franciscus ook niks aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als priester ben je gebonden aan een gelofte van gehoorzaamheid. Dat betekent dus dat je altijd en onvoorwaardelijk namens de kerk spreekt en handelt en doet wat je bisschop zegt, of je dat nu leuk vindt of niet.
Heb je als leek nog een behoorlijke vrijheid van handelen, als priester (en ook als diaken en bisschop) heb je die zeer beperkt tot niet. Ruimte voor theologische discussie is er ook voor de priester op zich wel, maar er is geen ruimte voor ongehoorzaamheid.
Je kunt het oneens zijn met een gebod en zelfs om heel goede redenen proberen het gebod van tafel te krijgen, maar zolang het gebod geldt houd je je daaraan.

Als de kerk dus verbiedt homorelaties in te zegenen, dan kun je als priester best een lans breken voor het wél inzegenen van deze relaties en respectvol de discussie erover aangaan met ambtsgenoten.
Maar je zegent geen homorelaties in, totdat de kerk het eventueel misschien toestaat. En je doet dat al helemaal niet in het zicht van zoveel mogelijk mensen bij een openbaar monument, om zo de kerk nog eens extra te provoceren.
Zit je daar absoluut niet op te wachten en vind je dat allemaal onzin? Prima, even goede vrienden verder, maar dan ben je dus niet geroepen tot het priesterschap. Dan heb je een andere, net zo belangrijke taak in de kerk en in de wereld.

Als priester volg jij de kerk, niet andersom. Pretenties dat jij de kerk (in Nederland) wel zal redden of het christendom opnieuw zal uitvinden kun je beter meteen laten varen. Daarvoor ben je niet geroepen.
Je bent geroepen om de sacramenten te bedienen, een leven van gebed te leiden, de katholieke leer te verkondigen en pastorale zorg te verlenen. Je vertegenwoordigt en bemint de kerk zoals zij is en niet zoals zij volgens jou zou moeten zijn.
Tijdens de priesteropleiding wordt je ook duidelijk gemaakt wat die gehoorzaamheid precies inhoudt en hoe absoluut deze is. Je neemt dus geheel vrijwillig die taak op je, met volle kennis van zaken. Zelfs God dwingt je niet om priester te worden, elke roeping is áltijd op basis van vrijwilligheid.
Als je dan vervolgens tegen de kerk in handelt en haar zelfs openlijk schoffeert, dan moet je niet verontwaardigd worden als zij daarop maatregelen tegen jou neemt. Ook niet als zij bij ernstigere vergrijpen weer te laks zou handelen.

Wat de paus betreft vinden sommige mensen het blijkbaar altijd weer schokkend als een paus gewoon katholiek blijkt te zijn en dus gewoon de katholieke leer verkondigt en verdedigt. Alsof hij daarvoor niet de paus is...

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Als priester ben je gebonden aan een gelofte van gehoorzaamheid. Dat betekent dus dat je altijd en onvoorwaardelijk namens de kerk spreekt en handelt en doet wat je bisschop zegt, of je dat nu leuk vindt of niet.
Heb je als leek nog een behoorlijke vrijheid van handelen, als priester (en ook als diaken en bisschop) heb je die zeer beperkt tot niet. Ruimte voor theologische discussie is er ook voor de priester op zich wel, maar er is geen ruimte voor ongehoorzaamheid.
Je kunt het oneens zijn met een gebod en zelfs om heel goede redenen en proberen het gebod van tafel te krijgen, maar zolang het gebod geldt houd je je daaraan.

Als de kerk dus verbiedt homorelaties in te zegenen, dan kun je als priester best een lans breken voor het wél inzegenen van deze relaties en respectvol de discussie erover aangaan met ambtsgenoten.
Maar je zegent geen homorelaties in, totdat de kerk het eventueel misschien toestaat. En je doet dat al helemaal niet in het zicht van zoveel mogelijk mensen bij een openbaar monument, om zo de kerk nog eens extra te provoceren.
Zit je daar absoluut niet op te wachten en vind je dat allemaal onzin? Prima, even goede vrienden verder, maar dan ben je dus niet geroepen tot het priesterschap. Dan heb je een andere, net zo belangrijke taak in de kerk en in de wereld.

Als priester volg jij de kerk, niet andersom. Pretenties dat jij de kerk (in Nederland) wel zal redden of het christendom opnieuw zal uitvinden kun je beter meteen laten varen. Daarvoor ben je niet geroepen.
Je bent geroepen om de sacramenten te bedienen, een leven van gebed te leiden, de katholieke leer te verkondigen en pastorale zorg te verlenen. Je vertegenwoordigt en bemint de kerk zoals zij is en niet zoals zij volgens jou zou moeten zijn.
Tijdens de priesteropleiding wordt je ook duidelijk gemaakt wat die gehoorzaamheid precies inhoudt en hoe absoluut deze is. Je neemt dus geheel vrijwillig die taak op je, met volle kennis van zaken. Zelfs God dwingt je niet om priester te worden, elke roeping is áltijd op basis van vrijwilligheid.
Als je dan vervolgens tegen de kerk in handelt en haar zelfs openlijk schoffeert, dan moet je niet verontwaardigd worden als zij daarop maatregelen tegen jou neemt. Ook niet als zij bij ernstigere vergrijpen weer te laks zou handelen.

Wat de paus betreft vinden sommige mensen het blijkbaar altijd weer schokkend als een paus gewoon katholiek blijkt te zijn en dus gewoon de katholieke leer verkondigt en verdedigt. Alsof hij daarvoor niet de paus is...

Een mooi verslag van een politieke, hiërarchische organisatie.   Dat is dan ook precies wat de RKK is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid