Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

38 minuten geleden zei TTC:

WOIII voltrekt zich in een wereld waar mensen leven, niet in een ivoren toren waarin een vermeende verlichte stelt dat absurd te vinden.

WO3 speelt zich af in de voorstellingswereld van degene die zich TTC noemt.  In diezelfde voorstellingswereld kan men ook naar Mars vliegen in een vliegende schotel.  Of bedenk zelf maar wat.  Ik hou me daar niet mee bezig.  De actualiteit is mij genoeg.

Zo zijn gelovigen in hun voorstellingswereld alsmaar bezig met wat LHBT'ers in bed uitspoken.  Lekker belangrijk allemaal als je beweert dat je hetero bent.   Of is dat hetero-zijn ook maar een verbeelding?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

9 minuten geleden zei Hopper:

WO3 speelt zich af in de voorstellingswereld van degene die zich TTC noemt.  In diezelfde voorstellingswereld kan men ook naar Mars vliegen in een vliegende schotel.  Of bedenk zelf maar wat.  Ik hou me daar niet mee bezig.  De actualiteit is mij genoeg. Zo zijn gelovigen in hun voorstellingswereld alsmaar bezig met wat LHBT'ers in bed uitspoken.  Lekker belangrijk allemaal als je beweert dat je hetero bent.   Of is dat hetero-zijn ook maar een verbeelding?

In de lectuur wordt gewag gemaakt dat de gezondheid van de spiraal afhankelijk is van alle lagen binnen dat spectrum, aangevuld met veel dure woorden die enige aandacht vergen om er überhaupt een glimp van te kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

In de lectuur wordt gewag gemaakt dat de gezondheid van de spiraal afhankelijk is van alle lagen binnen dat spectrum, aangevuld met veel dure woorden die enige aandacht vergen om er überhaupt een glimp van te kunnen begrijpen.

Je moet niet alles geloven wat in de lectuur staat, binnen tegenwoordigheid van geest is angst voor het toekomstige onmogelijk.  Maar de mens leeft liever in angst voor het zelf-bedachte toekomstbeeld.

Ik herinner me nog de jaren 80 hoe de mensen in een massa-psychose belanden door de angst voor kruisraketten.  Nu 40 jaar later is er nog steeds niks gebeurd.  Onnodig om te zeggen dat ik aan die psychose niet heb meegedaan. 

Romeinen 8:5:

"Wie beheerst wordt door het aardse, streeft aardse zaken na, maar wie beheerst wordt door de Geest, streeft na wat de Geest wil."

 

Wie aardse zaken nastreeft is bezig met LHBT'ers en WO3, dat zijn duidelijk aardse zaken en zo een mens zondigt al door over dat soort zaken in te zitten.  Wie uit de Geest leeft laat zich door aardse zaken niet meer op stang jagen, angst zal hem vreemd zijn.

Romeinen 8:10

 

"Als Christus echter in u leeft, is uw lichaam weliswaar door de zonde ten dode opgeschreven, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God rechtvaardig bent verklaard"

 

Als Christus in je leeft, leef je in tegenwoordigheid van geest.  Het lichaam is nog steeds ten dode opgeschreven, maar de mens die in Christus leeft geeft daar niks meer om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Je moet niet alles geloven wat in de lectuur staat, binnen tegenwoordigheid van geest is angst voor het toekomstige onmogelijk.  Maar de mens leeft liever in angst voor het zelf-bedachte toekomstbeeld. Ik herinner me nog de jaren 80 hoe de mensen in een massa-psychose belanden door de angst voor kruisraketten.  Nu 40 jaar later is er nog steeds niks gebeurd.  Onnodig om te zeggen dat ik aan die psychose niet heb meegedaan. Romeinen 8:5: "Wie beheerst wordt door het aardse, streeft aardse zaken na, maar wie beheerst wordt door de Geest, streeft na wat de Geest wil." Wie aardse zaken nastreeft is bezig met LHBT'ers en WO3, dat zijn duidelijk aardse zaken en zo een mens zondigt al door over dat soort zaken in te zitten.  Wie uit de Geest leeft laat zich door aardse zaken niet meer op stang jagen, angst zal hem vreemd zijn. Romeinen 8:10 "Als Christus echter in u leeft, is uw lichaam weliswaar door de zonde ten dode opgeschreven, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God rechtvaardig bent verklaard" Als Christus in je leeft, leef je in tegenwoordigheid van geest.  Het lichaam is nog steeds ten dode opgeschreven, maar de mens die in Christus leeft geeft daar niks meer om.

Die glimp zouden we ook op een flagrante manier kunnen missen, met in het verlengde heel veel tekst zonder die glimp. Bizar genoeg, heel veel metaforen en aforismen verwijzen hiernaar, wat dan ook doet verbazen waarom eenvoud zo moeizaam begrepen wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Die glimp zouden we ook op een flagrante manier kunnen missen, met in het verlengde heel veel tekst zonder die glimp. Bizar genoeg, heel veel metaforen en aforismen verwijzen hiernaar, wat dan ook doet verbazen waarom eenvoud zo moeizaam begrepen wordt. 

We weten wat er geschreven staat in Matt 18: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. 

Vraag eens in de eerste de beste zandbak naar WO3 of LHTB'ers en ze zullen je niet begrijpend aankijken.  Kinderen hebben al van nature de eenvoud welke 'ons' ontbreekt.   De zogenaamde volwassenen zijn verdwaald in hun eigen denkbeelden en nemen deze voor waar aan.

De preoccupatie van het eigene loslaten dat is alles.  Je kunt niets 'hebben' in deze wereld. De illusie van het 'hebben' kan alleen in de tijd plaats vinden.   Het tegenwoordige is geheel zonder bezit en daarmee een daadwerkelijke presentie.  Presentie in de toekomst ?  Dat kan niet eens.

Daarom is er ook geen goed en kwaad in tegenwoordigheid.  Goed en kwaad zijn polariteiten welke zich afspelen in het tijdelijke, in het sterfelijke.   De mens die 'het goede' nastreeft schept daarmee ook het 'kwaad'.   Zie hoe de Russische orthodoxe kerk een buitenlandse oorlog ondersteunt uit naam van Jezus.   Dat zullen ze wel 'goed' vinden.   Wij als beschouwers op afstand vinden verkrachten, moorden en plunderen helemaal niet 'goed'.   In het tijdelijke valt er spiritueel gezien niks te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

We weten wat er geschreven staat in Matt 18: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. Vraag eens in de eerste de beste zandbak naar WO3 of LHTB'ers en ze zullen je niet begrijpend aankijken.  Kinderen hebben al van nature de eenvoud welke 'ons' ontbreekt.   De zogenaamde volwassenen zijn verdwaald in hun eigen denkbeelden en nemen deze voor waar aan. De preoccupatie van het eigene loslaten dat is alles.  Je kunt niets 'hebben' in deze wereld. De illusie van het 'hebben' kan alleen in de tijd plaats vinden.   Het tegenwoordige is geheel zonder bezit en daarmee een daadwerkelijke presentie.  Presentie in de toekomst ?  Dat kan niet eens. Daarom is er ook geen goed en kwaad in tegenwoordigheid.  Goed en kwaad zijn polariteiten welke zich afspelen in het tijdelijke, in het sterfelijke.   De mens die 'het goede' nastreeft schept daarmee ook het 'kwaad'.   Zie hoe de Russische orthodoxe kerk een buitenlandse oorlog ondersteunt uit naam van Jezus.   Dat zullen ze wel 'goed' vinden.   Wij als beschouwers op afstand vinden verkrachten, moorden en plunderen helemaal niet 'goed'.   In het tijdelijke valt er spiritueel gezien niks te halen.

Er is nooit iets, en de rest interesseert ons niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Daarom is er ook geen goed en kwaad in tegenwoordigheid.

Ervaring leert dat een overvloed aan studiewerken de hulpvraag kan doen vergeten, wat de onbeholpen klant echter niet vergeet dan wel machteloos laat verblijven in daartoe bestemde goedbedoelde voorzieningen van repressief tolerante aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:

En ook nog eens een sprong in het duister die je geschonken moet worden, dus denk niet dat je op eigen houtje iets kan vinden.

En ik maar denken dat je het over een sprong in het licht had. 🙂

Maar ..je hoeft je toch helemaal niet druk te maken over welke kant dan ook op te springen; er valt immers niks te springen of te vinden in het niks. Afwachten wat je geschonken wordt, meer hoef je niet te doen of te begeren. (Juist beter van niet..anders ga je het springen nog begeren en ben je weer verder van huis).

 

 

13 uur geleden zei Hopper:
15 uur geleden zei TTC:

Ik weet niet precies wat je binnen deze context met synthese wil zeggen, het lijkt immers een containerbegrip te zijn. 

Een synthese is als 2 ongelijksoortige zaken worden samengevoegd.  I.v.m. existentie is dat een onzinnige kwestie, want de mens kent maar één soort existentie, namelijk existeren als een tijdelijk wezen in een tijdelijke wereld.

"Een tekst geschreven als these-antithese-synthese gaat uit van een propositie (bewering), een ontkenning (negatie) en een oplossing (de synthese). De bergrede wordt door enkele exegeten uitgelegd met deze formule als centrale stijlfiguur".

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bergrede

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Een tekst geschreven als these-antithese-synthese gaat uit van een propositie (bewering), een ontkenning (negatie) en een oplossing (de synthese). De bergrede wordt door enkele exegeten uitgelegd met deze formule als centrale stijlfiguur.

Het vasthouden van informatie kan op twee manieren worden belemmerd. Indrukken of kennis kunnen passief vervagen, of kunnen op een meer actieve manier door interferentie met andere informatie uit het geheugen verdwijnen. Iets wat recent is geleerd kan bijvoorbeeld iets anders dat wij vroeger hebben geleerd weg- of onderdrukken. Men spreekt dan van retroactieve inhibitie. Ook het omgekeerde, proactieve inhibitie geheten, kan plaatsvinden: iets wat vroeger is geleerd kan iets anders dat later is geleerd onderdrukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

De wereld zit vol met 'iets'.

Niet alleen de wereld, heel het universum. 

Op 25-11-2022 om 00:00 zei Hopper:

Negatieve gedachten en emoties beïnvloeden ons vermogen om ons hart in een samenhangende staat te brengen om toegang te krijgen tot de Universele intelligentie en de kracht van binnen. We moeten de oorzaken vinden van die negatieve gedachten en emoties die ons hart in onsamenhangende chaos hebben gebracht.  Daar gaat de tempelreiniging over.  Ik lees die verhalen allegorisch.  D.w.z. dat ik ze op mijn innerlijk toepas.

Bizar is het, dat leerstuk over die kernkwadranten lijkt wel eindeloos te kunnen doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-11-2022 om 23:10 zei Hopper:

Ik schreef het omdat ik vreesde dat je anders weer over Ockhams scheermes zou beginnen.

In Homo deus, een kleine geschiedenis van de toekomst, beschrijft Harari de uitdagingen die de mensheid te wachten staan in de komende technologische revolutie. Hij stelt daarin dat een grote groep mensen zal ontstaan die de concurrentie met de technologie niet meer aan kan, en een andere groep die een symbiose met kunstmatige intelligentie zal aangaan, het transhumanisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

En ik maar denken dat je het over een sprong in het licht had. 🙂

Maar ..je hoeft je toch helemaal niet druk te maken over welke kant dan ook op te springen; er valt immers niks te springen of te vinden in het niks. Afwachten wat je geschonken wordt, meer hoef je niet te doen of te begeren. (Juist beter van niet..anders ga je het springen nog begeren en ben je weer verder van huis).

 

 

"Een tekst geschreven als these-antithese-synthese gaat uit van een propositie (bewering), een ontkenning (negatie) en een oplossing (de synthese). De bergrede wordt door enkele exegeten uitgelegd met deze formule als centrale stijlfiguur".

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bergrede

 

Sub 1

Er is dan ook niemand die zich druk maakt over 'de sprong'.   Het centrale thema betreffende de weg naar 'het licht' is nu juist dat deze door de donkere nacht van de ziel (ver)loopt.  Het is niet zo zeer afwachten, maar vooral niet-verwachten. De dag van de Heer komt als een dief in de nacht.  Lees: verwacht niets.  (Mijn interpretatie uiteraard)

Sub 2

De these-antithese-synthese is mij bekend.  Ik kan er niet veel mee betreffende de Bergrede.  Ik ben uiteraard bekend met de tegenstellingen betreffende de leer van Jezus met de Tenach.   In de Tenach staan allerlei zaken welke diametraal op de leer van Jezus staan.  Ik volg gewoon de leer zoals Jezus die gepredikt heeft.  En die bijvoorbeeld ook door Paulus wordt weerspiegeld.   Veel christenen volgen dan weer de leer uit de Tenach en zijn reactionair rechts (Denk aan de Trump-christenen).

Je kunt geen twee heren dienen.  Je kunt niet én de Tenach volgen én Jezus volgen in het licht.

Let daarbij ook  op vers 48: wees volmaakt.  Dat gaat geen enkel mens lukken met de natuur zoals die uit de evolutie voortkomt (strijd).   Jezus verwijst in de Bergrede in vers 48 naar de goddelijke natuur welke in de mens aanwezig is.  De Bergrede an sich geeft ook al aan dat 'niks-doen' geen optie is.  Niet-doen is wél een optie: de andere wang.  In het niet-doen vertoont de leer van Jezus grote overeenkomsten met die van Lao Tse.

Niks-doen of niet-doen, een wereld van verschil.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Gaat eindeloos verder en ondertussen zien we niet wat al lang helder is gemaakt, dat zijn voetnoten. 

Er zijn maar weinig mensen die 'helder' zien.  Het is niet druk in het Koninkrijk Gods.   Plaats voor iedereen, maar men verkiest het geloof in de kalender, inclusief al haar bijbehorende voorstellingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

In Homo deus, een kleine geschiedenis van de toekomst, beschrijft Harari de uitdagingen die de mensheid te wachten staan in de komende technologische revolutie. Hij stelt daarin dat een grote groep mensen zal ontstaan die de concurrentie met de technologie niet meer aan kan, en een andere groep die een symbiose met kunstmatige intelligentie zal aangaan, het transhumanisme.

Geweldig boek. En vergeet het dataïsme niet! (Dat was volgens mij het hoofdthema)

 

2 uur geleden zei TTC:

Keep the humor, ik beklaag het me nog elke dag dat ik besloten heb om nog eens mens te willen worden.  

🌻😀

Nou vooruit..nog eentje dan... 

 

38 minuten geleden zei Hopper:
43 minuten geleden zei TTC:

Gaat eindeloos verder en ondertussen zien we niet wat al lang helder is gemaakt, dat zijn voetnoten. 

Er zijn maar weinig mensen die 'helder' zien.

Dat is alleen in Brabant. 

 

(...daar schijnen de nachten eindeloos lang te kunnen duren).  

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Geweldig boek. En vergeet het dataïsme niet! (Dat was volgens mij het hoofdthema)

Zoeken we even op, het dataïsme. 

1 uur geleden zei Petra.:

Geweldig boek. En vergeet het dataïsme niet! (Dat was volgens mij het hoofdthema)

Dataïsme is een begrip uit de filosofie dat veronderstelt dat alles in het universum in data en algoritmen is te vangen. De term werd in 2013 gemunt door journalist David Brooks, in een artikel in The New York Times. Hij stelde dat big data het einde zou betekenen van onze beperkte, op intuïtie en ervaring gebaseerde omgang met de werkelijkheid. In de visie van het dataïsme leidt het grootschalig verzamelen en analyseren van data tot geoptimaliseerde kennis en controle over de werkelijkheid. De mens en zijn bewustzijn is daarin niet meer dan een verzameling biochemische algoritmen.

1 uur geleden zei Hopper:

Er zijn maar weinig mensen die 'helder' zien.  Het is niet druk in het Koninkrijk Gods.   Plaats voor iedereen, maar men verkiest het geloof in de kalender, inclusief al haar bijbehorende voorstellingen.

Je kan de proef op de som makkelijk nemen door een non-lineaire katalysator toe te voegen aan het discours, en dan vooral alert blijven voor het fenomeen verduistering. Heel bijzonder is het, hebben we geen bergen voor nodig, ook die smalle en/of brede paden verdwijnen als sneeuw voor de zon. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei TTC:

Zoeken we even op, het dataïsme. 

Dataïsme is een begrip uit de filosofie dat veronderstelt dat alles in het universum in data en algoritmen is te vangen. De term werd in 2013 gemunt door journalist David Brooks, in een artikel in The New York Times. Hij stelde dat big data het einde zou betekenen van onze beperkte, op intuïtie en ervaring gebaseerde omgang met de werkelijkheid. In de visie van het dataïsme leidt het grootschalig verzamelen en analyseren van data tot geoptimaliseerde kennis en controle over de werkelijkheid. De mens en zijn bewustzijn is daarin niet meer dan een verzameling biochemische algoritmen.

Klinkt erg freethinkerig.

47 minuten geleden zei TTC:

 

Je kan de proef op de som makkelijk nemen door een non-lineaire katalysator toe te voegen aan het discours, en dan vooral alert blijven voor het fenomeen verduistering. Heel bijzonder is het, hebben we geen bergen voor nodig, ook die smalle en/of brede paden verdwijnen als sneeuw voor de zon. 

Een non-lineaire katalysator lijkt me een onzinnige term.  Ik kom het alleen tegen op deze site:

https://www.chaospunt.org/brainstorm/

Maar van de aldaar gegeven beschrijvingen word ik ook niks wijzer. Het enige wat ik er uit begrijp is dat het over cognitieve  inhoud en geld gaat.  Met geld heb ik niks.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Maar van de aldaar gegeven beschrijvingen wordt ik ook niks wijzer. Het enige wat ik er uit begrijp is dat het over cognitieve  inhoud en geld gaat.  Met geld heb ik niks.

Misschien is het zaak van die epistemologische obstakels niet in de weg te laten staan van enige verheldering, sommigen noemen dat grensverleggend denken waarop aansluitend creatieve visualisatie kan toegepast. Niets nieuws onder de zon echter, die technieken bestaan al eeuwen, een kwestie van doen, denken, voelen en begrijpen. 

1 minuut geleden zei Hopper:

De getuige in je zelf kan alleen op eigen initiatief gevonden worden, dat is degene die zonder maat is.

Het aantal variaties is quasi ontelbaar, en toch is het altijd hetzelfde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Misschien is het zaak van die epistemologische obstakels niet in de weg te laten staan van enige verheldering, sommigen noemen dat grensverleggend denken waarop aansluitend creatieve visualisatie kan toegepast. Niets nieuws onder de zon echter, die technieken bestaan al eeuwen, een kwestie van doen, denken, voelen en begrijpen. 

Binnen de doorsnee mens bevindt de cognitieve inhoud zich vanaf de ik-positie.  Ik vind dit, ik vind dat, ik vind zus, ik vind zo.

Daadwerkelijk grensverleggend denken is niet aan maat gebonden.  Dat is alleen mogelijk als de ik-positie is verlaten en de maatloze positie wordt ingenomen.  Kortom, dan is de eigenwillendheid er niet meer.

3 minuten geleden zei TTC:

 

Het aantal variaties is quasi ontelbaar, en toch is het altijd hetzelfde. 

Uiteindelijk zal blijken dat er maar één getuige is en toch ook weer velen.  Alleen te begrijpen door 'de weg' te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

Binnen de doorsnee mens bevindt de cognitieve inhoud zich vanaf de ik-positie.  Ik vind dit, ik vind dat, ik vind zus, ik vind zo. Daadwerkelijk grensverleggend denken is niet aan maat gebonden.  Dat is alleen mogelijk als de ik-positie is verlaten en de maatloze positie wordt ingenomen.  Kortom, dan is de eigenwillendheid er niet meer. Uiteindelijk zal blijken dat er maar één getuige is en toch ook weer velen.  Alleen te begrijpen door 'de weg' te gaan.

Aan spiegelneuronen is er geen gebrek, het zegt nog niets over de respons op basale logicakwesties. 

28 minuten geleden zei Hopper:

De getuige in je zelf kan alleen op eigen initiatief gevonden worden, dat is degene die zonder maat is.

Op de agora worden doorgaans enkel maar statistieken weerspiegeld zonder de achterkant te laten zien, op eigen initiatief kan dat wel gezien worden. Anderen zeggen daarover dat het gewoon op wikipedia staat, maar het kost teveel moeite om het aandacht te schenken. En in die flinterdunheid gebeurt vanalles dat het mensenhart diep kan raken, maar het is enkel cognitieve inhoud. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Hopper:

Daadwerkelijk grensverleggend denken is niet aan maat gebonden.

Naarmate we vorderen bestrijkt het containerbegrip ervaringskennis een steeds groter wordend domein waarin elke generalisatie ongepast lijkt, zelfs mensen verwerpt alsof ze van hout zouden zijn, zonder gevoelens, zonder empathie, zonder hart, zonder ervaringskennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid